Inhoud blog
  • Thema kabouters.
  • Thema: dieren in het bos
  • Verjaardag Kyano
  • Spinnen
  • Wij houden van dieren
    Zoeken in blog

    Welkom op de blog van de derde kleuterklas
    Welkom in de derde kleuterklas

    23-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst
    We kregen deze week voor het eerst een contractwerk : met 3 magjes en 3 moetjes.
    Elke dag kiezen we één taak, we beslissen zelf wanneer we wat zullen doen. 
    Wanneer we klaar zijn, tekenen we er een lachend of een droevig mondje bij. 
    Dat wil zeggen : ik vond het een leuk werkje of ik deed dit niet zo graag.


    "Even goed nadenken : wat doe ik vandaag?"

    Bij het eerste "moetwerkje " omlijnen we onze arm en hand : dit wordt een herfstboom.

    Dit was een " magwerkje" : we kijken met het vergrootglas naar de jaarringen van de boom :  tellen ze
    en tekenen evenveel rondjes.

    We bouwden deze week veel met houten speelgoed.

    De bolster van de tamme kastanje is van binnen heel zacht, maar de buitenkant is net een egeltje.
    Hoe gaan we dit doorgeven....

    Dit is het begin van een groot bouwwerk : met allerlei geschaafde houten plankjes bouwen we een brug, of het hol van de beer!

    Wij maken de hoogste toren....

    Wat is er allemaal van hout gemaakt? 


    Schrijfdans : dieren in het krongelidongbos.









    We hebben ook bladeren afgedrukt.

    Deze bladen mogen helemaal vol gestempeld worden....volgende week gebruiken we dit in ons nieuw contractwerkje.


    23-10-2015 om 14:15 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bos in de herfst

    Ons natuurvriendje Gloob is terug van een verre reis.
    Hij was naar Ecuador geweest, bij z'n vriendje Javier, in het mangrovewoud.
    We luisterden naar z'n spannende verhaal over de houtdieven, die een boom omgezaagd hadden uit het reservaat.
    Dat is een plek waar de bomen beschermd worden...
    De kleuters vertelden hem dat wij hier ook bossen hebben. Dus trokken we op pad.
    Gloob toonde de kleuters zijn lievelingsboom in ons bos : een dikke boom waar wilde kastanjes aan groeien.
    We bekeken alle bomen heel grondig : dikke, dunne, kleine en grote ....met takken, een kruin, schors, knoppen, hars, wortels.
    En in sommige bomen was er een nestje gebouwd. Er is veel leven in en rond een boom.
    We konden ook goed zien dat de herfst begonnen is : de bladeren verkleuren en dwarrelen naar beneden en we verzamelden veel vruchten.
    We probeerden de jaarringen van een afgezaagde boom te tellen, maar het was heel moeilijk.
    Bomen groeien heel traag en ze kunnen heel oud worden.
    Dus : hout is heel kostbaar, en in de klas ontdekten we wat er allemaal met hout gemaakt kan worden.
    Gloob had van z'n vriendje Javier 2 soorten hout meegekregen : balsahout en een stukje heel hard tropisch hout. En dat moest Gloob aan zo veel mogelijk mensen tonen, zodat iedereen weet welke bijzondere houtsoorten er in dat land groeien.
    We keken naar een filmpje over hoe een boom tot planken kan gezaagd worden. En dat er voor elke afgezaagde boom een nieuwe moet geplant worden. Anders zouden de bossen helemaal verdwijnen.
    Nu is Gloob weer vertrokken. Hij heeft beloofd om een kaartje te sturen zodra hij op een nieuwe plek is aangekomen.



    Ianto vertelt welke spulletjes met de letter B van bos beginnen.

    Gloob toont ons de weg naar z'n lievelingsboom : een dikke kastanjeboom.

    Op z'n schors groeit klimop.

    Waar ligt Ecuador op onze wereldbol?

    Deze 2 plankjes zien er hetzelfde uit maar.....de ene weegt veel meer dan de andere.

    We zijn op stap naar het bos ( oude trambedding in Bergestraat)



    Ons handje kan rond de dunne stam.

    Mijn armen kunnen net rond de dikke stam : zo omhels je een boom.



    "Stop! trap niet op de paddenstoelen : deze groeien aan een afgezaagde boomstam."

    Deze boom heeft een ruwe schors.

    En deze boomstam heeft een gladde schors.

    De zon komt door de bladeren piepen. Er is ook veel struikgewas.

    We stoppen even aan de dikke wilg. 



    Felien past net in de holle boom.
    We sorteren onze herfstschatten in de verschillende bakken. 
    Kijk ook eens naar het blog van de andere kleuterklassen....misschien vinden jullie nog foto's van ons terug.

    23-10-2015 om 13:56 geschreven door derde kklas


    16-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het toverbos wonen de heksen...
    Deze week kregen we bezoek van 3 toverheksen....


    Joran zet de spulletjes die beginnen met de letter T van toveren in ons letterhoekje.

    De heksen hebben een eigen taal ....maar wij kennen de code...en zo maken we onze naam in heksentaal!

    In de poppenkast had de heks een kabouter betoverd met haar toverdrank : " Hatsjie!"
    Gelukkig vond de kabouterdokter het toverboek en kon hij samen met de kleuters de kabouter helpen.
    Daarna fopten ze de heks....Nu was het haar beurt om te niezen.

    Omdat de bezem van de heks gebroken was, deden haar voeten pijn...( van al dat stappen : vliegen is eenvoudiger!)
    En ze was ook de weg kwijt. Gelukkig kennen de kleuters de weg in het toverbos : ze kruipen door een mollengang onder de grond....



    Ze klauteren een berg op....ze moeten ook nog door spinnenwebben...en over een boomstam.
    Dan komen ze bij de kookpot!

    Mmmm...we gaan soep maken : alles in de pot en roeren maar! 
    "Euh....neen, zo werkt dat niet. Dat zal niet lekker zijn, we moeten alles in stukjes snijden, en dan koken."

    Onze ogen prikken als we de uien snijden.

    "Zullen we die soep wel eten? Ze is gemaakt door de heksen! Misschien is ze betoverd! Of giftig!"
    Maar nee, de soep smaakt gewoon lekker....maar er liggen wel veel haren in van de heks. 

    De pompoenpitten gaan we drogen en bewaren. In de lente stoppen we ze in de grond en 
    kweken we pompoenplanten.

    Op het liedje : " hier komt de heks..." kunnen we met schrijfdans een heks tekenen.

    We keken naar een aftellied op het bord. " 6 heksen bij elkaar....maken een heel vreemd soepje klaar..."
    "maar wat een pech...eentje neemt een hap, en dan is ze weg."

    Wat zit er in deze heksenketel? Emiel boetseert de ingrediënten.

    We spelen een memory : heksenketel. 

    Zoveel heksen in de klas....

    We gingen naar het theater in de Steenoven....dit is het decor....maar het is te donker voor de foto's.
    En Hans en Grietje slapen nog....
    Zie je het huisje van de heksen? En de oven....hij brandt nog niet!

    In de klas speelden we het sprookje nogmaals, maar met een mini-theater.
    En dit waren de heksen : heks Kattelene, heks Anouchka en heks Ingra!
    Gelukkig bleven ze niet de hele week....ze zijn nu weg. Alleen, wat gek...
    Onze juf heeft dezelfde laarzen aan als heks Kattelene!

    16-10-2015 om 14:08 geschreven door derde kklas


    09-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theater met Clown Koekie
    We keken naar een theatervoorstelling : Clown Koekie bracht ons de hele tijd aan het lachen...
    Zo'n gekke clown : maar hij kon heel goed goochelen.
    Aaron was even z'n assistent : kijk maar wat er gebeurde.






























    09-10-2015 om 14:51 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dierendag
    Naar aanleiding van Dierendag, besloot ik om deze week rond huisdieren en vooral " de hond" te werken.
    De kleuters brachten foto's van hun honden mee en ook hun knuffelhonden.( voor de hondenwinkel)
    Juf Anouk bracht haar 2 schattige honden mee, deze mochten een dagje naar school gaan! 
    Ze zijn heel  goed afgericht : ze luisteren naar hun baasje en doen alles wat zij zegt.
    Juf Anouk toonde ons hoe ze hen nieuwe dingen aanleert : en als beloning krijgen ze dan een hondensnoepje.






    Lobke kreeg Kobe konijn mee en vond veel spulletjes die beginnen met de letter D van dierendag.



    Onder de dekseltjes zitten snoepjes verborgen : de hond kan ze allemaal vinden.

    Even knuffelen....



    Kijk hoe goed ze luisteren naar hun baasje.



    We leerden met schrijfdans een hond te tekenen. ( muziek van Samson)

    In ons hondenkapsalon worden de honden mooi gekamd. Sommigen krijgen speldjes of een strikje in het haar.

    We oefenen ruimtelijke begrippen in met de huisdieren. Wie staat vooraan? Achteraan? In het midden....

    We rangschikken de honden van klein naar groot

    We schilderen een keukenrol : dit gaat een hond worden,...

    We bespreken hoe de hond er zal uitzien. Deze heeft een lang lijf en korte kop, zijn oren hangen naar beneden.
    Hij krijgt een lange, dunne, witte staart. Nog 4 poten knippen en de nagels er op tekenen. " Mag hij nog een balletje in z'n muil?"

    De mama van Emiel werkt in een hondenkapsalon. Ze wast de honden, droogt en knipt hun haren in model.

    Ze doet mee aan wedstrijden met de honden, en heeft al vele prijzen gewonnen. 

    Aaron bracht z'n schildpad mee. 

    Binnenkort begint ze aan haar winterslaap. 

    09-10-2015 om 14:43 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Later word ik dierenarts
    De mama van Briek is dierenarts. 
    Woensdagvoormiddag hield ze spreekuur in onze klas.
    Ze had een kleine patiënt mee : hondje Pinkie.
    Hij was niet ziek, maar...moest een inenting krijgen om niet ziek te worden.
    Eerst werd pinkie onderzocht, hij liet in z'n oren en z'n muiltje kijken. 
    Daarna werd z'n buikje en kopje nagekeken. Enkele kleuters mochten de assistent spelen.
    Briek mocht Pinkie vasthouden terwijl hij het spuitje kreeg. Wat een flinke hond, hij blafte of jankte niet eens. 

    Daarna vertelde de dierenarts over haar werk : wij hadden heel wat vragen te stellen....
    Met foto's op het bord toonde ze ons hoe ze de dieren verzorgt, opereert, ....
    Knuffel Samson voelde zich plots ook niet goed....
    De dierenarts plaatste dan een baxter, de naald ging in z'n poot, verbandje er rond...
    de kleuters herkenden dat...soms krijgen de mensen dat ook om te genezen.





    " Even aan z'n buikje voelen"

    " Laat je tandjes eens zien!"

    " Nu nog in de oren kijken..."

    " Even naar z'n hartslag luisteren."

    " Hé, ik hoor boem, boem, boem..."

    Nu het spuitje klaarmaken....

    En ...prik...in z'n nekje.

    Daarna wordt het boekje van de hond aangevuld. " hij heeft vandaag zijn inenting gekregen."

    Zo veel aandacht bij het kijken naar de voorbereiding van een operatie bij een hond!

    Welk dier wordt hier getoond? Soms zijn deze foto's nodig om te kijken wat er mis is...

    " Arme Samson, we gaan je weer beter maken hoor!"





    De assistenten maken zich klaar om de hond te helpen...

    Zo, met 3 spuiten zal Joop Microob wel verdwijnen.



    En wat een leuke spullen hebben we gekregen. 
    Nu krijgen al de mama's en papa's de vraag : 
    " wanneer krijg IK een HOND?"
    Want honden zijn de allerliefste huisdieren van de hele wereld!

    09-10-2015 om 14:28 geschreven door derde kklas


    01-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.met mijn handen kan ik....

    Handen, voeten, enkels, tenen, …knieën, ellebogen,( dat zijn gewrichten)....en nog veel meer.
    Wat is er veel te zien aan mijn lichaam. En wat kan ik er allemaal mee doen?
    Heeeeel veeeel!

    Maar….bij onze navel rezen er vragen!!!! Wat doen we daarmee? Dat gebruiken we niet! Juf toonde een speciale foto op het bord : een baby in mama’s buik! Een echo! Daarop zagen we waarvoor de navel gediend heeft.

    We keken naar portretten van hele beroemde kunstenaars. En daarna tekenden we ons eigen portret. Nu hebben we een portrettenboek in onze boekenhoek.

    Wij kregen allemaal een groeimeter in de klas. Zo kunnen we zien hoe groot we zijn.
    En over een paar maanden zal de juf ons terug meten. Dan zien we hoeveel we gegroeid zijn.

    In de zaal speelden we pingpong! Maar….zonder balletje : met bewegingen.  En de meisjes toonden hoe ze 's morgens opstaan en zich klaarmaakten om naar school te gaan : en wat stonden ze lang voor hun spiegel ( ….speelden de jongens) Heel leuk!

    En wisten jullie dat we niet alleen met onze handen kunnen voelen??? Maar ook met onze wangen, onze buik en onze voeten! Dus deden we een blote voetenpad.

    We versierden onze werkjeszak : “ kijk maar eens goed mama en papa, want het kindje op de zak dat ben ik!” We werkten met textielverf en textielstiften. Juf heeft alle zakken gestreken zodat de verf nu gefixeerd is. Maandag brengen we de zak terug mee naar school! ( niet vergeten hé!)




    Elise bracht spulletjes met de letter L mee voor het letterhuisje.



    We proberen ons evenwicht te houden! Moeilijk hoor!



    Doorschuiven maar....er komt telkens eentje bij!





    Op handen én voeten is nog veel leuker!

    En koprollen maken....het is bergaf.
    We kunnen ons lichaam ook laten rollen : " pas op voor de paal!"

    Wie heeft de langste tong?

    Zoveel tanden op een rij. En nog geen losse erbij? We zitten in de 3de kleuterklas....en worden bijna 6....
    Dan gaat er iets gebeuren met deze mooie melktandjes!

    Even onze navel bekijken, we hebben dat allemaal.


    "Van links naar rechts."( dansje)

    We spelen pingpong.

    We groeten elkaar, geven de hand en wensen onze tegenstander veel succes!
    Onze werkjeszakken worden zo mooi!

    01-10-2015 om 17:11 geschreven door derde kklas


    06-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met de tablet!
    In het kiesuurtje kunnen we vanaf nu ook spelletjes spelen op de tablet. 
    Juf voorziet er momenteel 2 voor onze klas.
    Sommige kleuters zijn hier al heel handig mee, en tonen en helpen de anderen.
    We leren zo heel wat van elkaar...elk om beurt.....
    Reu - ze - leuk!!!!
















    06-03-2015 om 14:12 geschreven door derde kklas




    Archief per week
  • 05/11-11/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 02/03-08/03 2015

    Blog als favoriet !

    Maandag is fruitdag!
    Mmm....lekker en gezond!


    Elke maandag en woensdag gaan we turnen bij juf Hilde.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs