Flip, onze klaspop was deze week ziek.
Hij had het eerst te warm en even later rilde hij van de kou.
We stopten hem meteen in z'n warme nestje.
Met een koortsthermometer keken we of hij koorts had. Ja dus. Hij kreeg direct
een lepeltje siroop en hij moest veel water drinken.
Daarna moest hij goed uitrusten. Hij had de vogeltjesgriep.
Niemand van de kleuters was echt ziek deze week
Er werd alleen heel veel
gesnoten!
Er waren in onze klas zeker en vast veel microben aanwezig.Dus vertelde juf het verhaal over Joop, een hele stoute microob.
In de poppenkast vond haasje een zakdoek. Telkens als hij deze wou
gebruiken, moest hij hard niezen. Was dat een toverzakdoek ??? Nee, niet echt, wij weten hoe dat komt hoor. We leerden hoe we onze neus moeten snuiten, en dat we vuile zakdoeken niet
laten rondslingeren.
Er werd een doktershoek ingericht met alle nodige instrumenten.
In onze wachtzaal konden de patiënten even in een boekje kijken.
Er waren mama's met zieke kindjes, papa's met een gebroken been....
Maar geen paniek, onze dokters en verpleegsters hebben iedereen goed verzorgd.
We maakten een contractwerkje.
+ Ontdekdoos : de pillenfabriek. Met een pincet vulden we doosjes met pilletjes
( strijkpareltjes).
Op de doosjes stond hoeveel rode, blauwe of gele pilletjes er in mochten.
De doosjes hadden ook verschillende soorten sluitingen.
+ Ontdekdoos : met spuiten, lepeltjes of een druppelteller een flesje met water
vullen.
Wat gaat snel, wat gaat traag??? Hoeveel grote spuiten of hoeveel kleine zijn
er nodig om de fles te vullen?
Verhaal over Huppel het stoere konijntje : hij moest een inenting krijgen.
Wat is dat? En waarom krijgen we dat? Eerst was hij een beetje bang. Later bleek dat dit niet nodig was. Hij is een
echt groot konijn.
We keken in de verzorgingstas op school. Waar staat deze tas? Wat zit er in?
Waarvoor dient dit allemaal?
 We vullen flessen met grote of kleine lepels, met spuiten...en tellen en noteren de resultaten.
 In onze doktershoek.
 Verband oprollen is veel werk.
 In de wachtzaal kijken we in de boeken. Zo duurt het wachten minder lang.
 Dit spel leert ons veel over ons lichaam.
 We nemen de pilletjes met een pincet vast en stoppen ze in het doosje. Op het etiket staat de hoeveelheid en de kleur.

 Wij maken ons lichaam met de kapplablokken.
 Dit zijn moeilijke schrijfpatronen hoor.
 We knippen en kleven een bed. De zieke mogen we er in tekenen.
 Dit is een leuk doktersspel op de computer. We verzorgen de patiënten.
Haas heeft een toverzakdoek gevonden....
19-02-2016 om 14:17
geschreven door derde kklas
|