Gloob,
de wereldreiziger, kwam net terug van de Zuidpool. Op de wereldbol toonde hij
dat er een Noordpool en een Zuidpool is. Het is er heel koud. De kleuters
vroegen of hij ijsberen en pinguïns gezien had. Alleen pinguïns, zei Gloob.
De ijsbeer leeft op de Noordpool, niet
op de Zuidpool. En Gloob kon ons
alles vertellen over de poolgebieden.
Welke mensen er wonen, welke dieren,
.We keken naar filmpjes , naar de prenten
en de vele boeken in de boekenhoek. Zo kwamen we heel wat te weten.
We
kregen een contractwerkje, met 3 moetjes en 3 magjes. Er waren werkjes, maar
ook
boetseer een ijsbeer, bouw een iglo met suikerklontjes, vouw een walvis en
schilder de golven van de zee.
En
alle hoeken werden aangepast in het thema. Zo kwam er een snoezelhoek : met iglo
( gemaakt van een tent) en zeehonden, ijsberen, vissen,
warme winterkleren,
een berenpak,..
Leuk
geheugenspelletje met 10 afbeeldingen van dieren uit de poolgebieden : We laten
er 2 verdwijnen ( witte washandjes = berenpoten) wie kan raden welke dieren er
verdwenen zijn?
We keken naar een
filmpje met Pingu en daarna speelden we het verhaaltje. We spraken de
pingutaal. En of we elkaar begrepen. Puut puut! Superleuk.
Tellen
en vergelijken : neem 7 8 9 of 10 dieren, zet ze op de ijsschots of laat ze
zwemmen in het water. Waar zijn er het meeste? Minste, evenveel?
Auditieve
oefeningen : welk woord hoor ik? B EE R, V I S,
best moeilijk hoor.
En
we dansten de pinguïndans!
 Kobe konijn ging logeren bij Lins en bracht voorwerpen mee
die beginnen met de letter W van winter.  Gloob was nog wat moe van zo'n verre reis....hij mocht uitrusten.  We vouwen de walvis....maar eerst lijkt het wel een frietzak! We volgen het stappenplan, maar kijken
ook hoe de juf het maakt. En het lukt!  We knutselen een pinguïn. Kleuren, knippen, prikken, plakken : we kunnen dat al goed.   Hannes tekent hier een dolfijn. Hij volgt het stappenplan. ( dolfijn, zeehond, ijsbeer, pinguïn, walrus...)  We tekenden ook een pinguïn met schrijfdans.( variante op de rond en achten, klavervorm)   We knipten een ijsberg...dan stempelden we er pinguïns op, eerst het kopje met onze wijsvinger, buikje
met de duim. Dan lieten we het een nachtje drogen. Dan stempelden we met onze pink en wijsvinger het witte
kopje en buikje erbij. Na nog een nachtje drogen, konden we de poten en snavel erbij tekenen met stiften.
 Er moesten 10 pinguïns op onze ijsberg zitten : dus tellen maar!  Marthe zet deze eskimo in elkaar met bouten en moeren. ( fijne motoriek)  Hier wordt gebouwd met suikerklontjes : het wordt een iglo.  We bouwden ook pinguïns met de lego + een grote ijsvlakte.  Dit zijn leuke spelletjes. " Pas op! voorzichtig of de pinguïns schuiven er af!"  En dit is een leuke memory.  We boetseerden een dier uit de poolgebieden. Jammer dat de we geen witte boetseerklei meer hadden ...  Deze walvissen en dolfijnen zwemmen in zeer koud water : er drijven ijsbergen op het water....brrr!!!! 
" Zet de pinguïn ....de voorlaatste!"
Of de derde, vijfde....
15-01-2016 om 13:55
geschreven door derde kklas
|