Maandag
stond er een glazen fles op onze tafel in de kring. Aan de hals van de fles
hing een ring met een blauwe diamant. We vonden ook een brief met daarop een
rare meneer : een wetenschapper??? Neen
een tovenaar.
Beste kinderen en juf, ruik allen aan deze fles. Als de juf dan de ring
aandoet, zijn jullie allemaal onzichtbaar.
Toen
volgde een gesprek over onzichtbaar zijn, en of dit misschien een grapje was.
En
of we dit zouden uitproberen. Niemand was bang : dus iedereen rook even
aan de fles : bahhh wat vies! Daarna trok onze juf de ring rond haar vinger
Even
later kwam de juf van het eerste leerjaar de klas binnen. Maar ze vond ons
niet. Ze zag niemand! Wij waren voor haar onzichtbaar. Toen onze juf de ring terug uittrok, zag ze ons direct. Ze begreep er niets van. En de kleuters legden haar
enthousiast uit wat er was gebeurd.
We
luisterden naar het verhaal over wie wil Wannes : een kleuter die onzichtbaar
is. Zijn vader is tovenaar en heeft het heel erg druk. En hij gaat op zoek naar
vriendjes om mee te spelen. Niet zo eenvoudig als je onzichtbaar bent.
Dit
thema leerde ons om :
·
Goed
te kijken naar prenten, details op te merken,
·
Ruimtelijke
begrippen toe te passen : in, op, over, naast, ver, dicht, onder, boven,
·
Met
de 3 hoofdkleuren andere kleuren te mengen.
·
Rijmen.
·
Prenten
in logische volgorde te leggen : wat kwam er eerst, en daarna
·
Cijfers
1 2 3 4 5
Verder
leerden we een lied over Wannes, maakten we woordstukken, een toverpuzzel, een
tovertekening,
.raamfiguren en schrijfpatronen.
 " Juf Kathleen, we zitten hier!"

 Techniek : tekenen met witte wasco, daarna overschilderen met waterverf en...
Onze tekening komt tevoorschijn.  Op de computer speelden we op de site van Lotje, het heksje....(Ze kan ook toveren!)  We maakten een toverpuzzel. (Wanneer je met je vinger over de zwarte stukken wrijft,
komt de tekening tevoorschijn.)  We werkten in onze doremi.  We bouwden grappige figuren in de bouwhoek.  En het kasteel van de tovenaar, de papa van Wannes, werd ook gebouwd.  " Wat past niet in het rijtje?"  We tekenden op bord de sprongetjes die de kaboutervriendjes van Wannes maakten...   We zochten naar details in het boek.
Wanneer we iets gevonden hadden, mochten we een stempel zetten op ons blad.  In de zandtafel werden potjes gevuld en leeggegoten.
Wanneer we met een grote lepel scheppen, gaat het vlugger dan wanneer we een kleine gebruiken.  We maakten een tof zonnepetje, met een diertje en onze naam er op.  Proefje....met 3 kleuren maakten we andere kleuren.  Even tijd voor het ochtendgebedje.  We leerden ook de afspraken kennen in het afsprakenboekje.
( hier keken we er naar op het bord, het echte boekje ligt nu in de boekenhoek) 
En we ondertekenden het met onze duimafdruk!
13-09-2016 om 15:24
geschreven door derde kklas
|