Flip, onze klaspop was deze week ziek.
Hij had het eerst te warm en even later rilde hij van de kou.
We stopten hem meteen in z'n warme nestje.
Met een koortsthermometer keken we of hij koorts had. Ja dus.Hij had ook keelpijn. We lieten hem water drinken.
Daarna moest hij goed uitrusten. Hij had de vogeltjesgriep. 1 kleuter werd ziek deze week....en daarna nog eentje...
Er waren dus in onze klas zeker en vast veel microben aanwezig.
Juf telefoneerde naar een verpleger ( papa van
Simon) om onze zieke klaspop te verzorgen. Hij kwam de volgende dag op
klasbezoek en onderzocht Flip. Gelukkig was het nog niet zo erg, hij schreef
pilletjes en een drankje voor. Flip moest deze 3x per dag innemen. En superveel
slapen. En ja hoor, de volgende dag waren de vlekjes in zn keeltje al
verdwenen en kon hij weer normaal praten
.
Wat deden we deze week :
+ Er werd een doktershoek ingericht met alle nodige instrumenten.
In onze wachtzaal konden de patiënten even in een boekje kijken, of een
spelletje spelen.
Er waren mama's met zieke kindjes, papa's met een gebroken been....
Maar geen paniek, onze dokters en verpleegsters hebben iedereen goed verzorgd.
+ We maakten een contractwerkje, we leerden een liedje en een versje.
+ Ontdekdoos : de pillenfabriek. Met een pincet vulden we doosjes met pilletjes
( strijkpareltjes).
Op de doosjes stond hoeveel rode, blauwe of gele pilletjes er in mochten.
De doosjes hadden ook verschillende soorten sluitingen.
+ Ontdekdoos : met spuiten, lepeltjes of een druppelteller een flesje met water
vullen.
Wat gaat snel, wat gaat traag??? Hoeveel grote spuiten of hoeveel kleine zijn
er nodig om de fles te vullen?
+ Verhaal over Huppel het stoere konijntje : hij moest een inenting krijgen.
Wat is dat? En waarom krijgen we dat?
Eerst was hij een beetje bang. Later bleek dat dit niet nodig was. Hij werd
echt een groot konijn.
+ We keken in de verzorgingstas op school. Waar staat deze tas? Wat zit er in? Waarvoor
dient dit allemaal?
 Even kijken hoeveel koorts hij heeft.
 Dit is een bloeddrukmeter.

 Dit is geen lolly maar een sponsje met water. Zo kunnen zieke oude mensen drinken.

 Op dit doekje zit ontsmettingsmiddel : je kan het ruiken.
 Nadat een wondje ontsmet is, kleven we er een pleistertje op.

 Hier helpt geen pleistertje, er moet een verband rond.


 Meten : de voorkant van het bed moet even lang zijn als het bruine blokje,
de achterkant is korter, daarvoor gebruiken we een kleiner blokje.  Op deze doosjes kleeft een etiket waarop staat hoeveel pillen er in moeten en van welke kleur.   Waar liggen de meeste spuiten? We denken bij Ian.
Maar na het tellen zien we dat er bij beide kleuters evenveel spuiten liggen.
Onze ogen hebben ons gefopt!  Sommige spuiten zijn genummerd. We leggen ze juist...  We kunnen ze ook van dun naar dik sorteren. 
Flip werd nogal verwend deze week. De kleuters bouwden een groot bed voor hem.
27-01-2017 om 11:10
geschreven door derde kklas
|