Dat de Finnen goede chauffeurs zijn zal u niet verwonderen. Kimi Räikkönen, Ari Vatanen en Juha Kankkunen doen bij u zeker een belletje rinkelen. Ik heb er even over nagedacht maar voetballers of wielrenners van Finse oorsprong kan ik niet onmiddellijk opnoemen. Van voetbal ken ik helaas te weinig. Bij Omega-Pharma Lotto rijdt wel een zekere Jussi Veikkanen mee maar daar hoor je niet zoveel over. Om te fietsen is het land niet zo geschikt vind ik persoonlijk. Vooral het klimaat is hier doorslaggevend. Nu liggen de wegen er nog glad bij, uitgezonderd in de steden. Dat doet er mij aan denken, wie schuiven ze in België naar voor als kanshebbers voor de ronde? We ontvangen hier geen nieuwsberichten uit ons fietsland, en in kranten is de sportkatern beperkt tot ijshockey en jawel
autosport. Is Boonen al in form? En wat met mannen als Hushovd en Cancellara? We zien wel. Hoever staat het met de conditie van onze lopers in het Pito? Zit iedereen op schema? Benny en ikzelf gaan regelmatig s ochtends een toer lopen. Xavier is ook al een keer meegeweest.
Racepiloten dus. Toen we op maandag door Coördinatrice Pirjo vanuit Savonlinna naar Varpala reden stonden we versteld. Pirjo is Technisch Adviseur hier op de campus Natural Resources te Varpala. Dat ligt zon xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />20 km van Savonlinna. De rit verraste ons wel een beetje. Eens we de stad buiten waren en de wegen niet meer sneeuwvrij daalde de snelheid niet. De hoofdweg (N468) is een bochtige ijs- en sneeuwpiste van 6 meter breed met langs weerszijden een sneeuwmuur van ongeveer een meter hoog. Hier de hele tijd 70 tot 80 km/u rijden geeft toch wel een beetje een angstig gevoel. Niet dat er zenuwachtig gereden werd. Bij het passeren van een tegenligger ging ze niet boven op haar rem staan maar stuurde gedisciplineerd tot bijna tegen de sneeuwmuur zonder vaart te minderen. Alle autos zijn uiteraard voorzien van spijkerbanden, maar toch. Bij ons zou de snelheid in gelijkaardige omstandigheden eerder rond de 15 20 km/u liggen schat ik. Op dinsdag was onze piloot van dienst Kalla Kaartinen. Met hem gingen we ook op woensdag en donderdag hout oogsten. Onderweg naar de houtfabriek werd zoals gewoonlijk stevig doorgereden over besneeuwde wegen. Nu niet in een robuuste Volvo maar een Volkswagen-busje met 8 inzittenden en chauffeur. Samen met Xavier heb ik verschillende keren bewust niet vooruit gekeken bij het aansnijden van bochten of hellingen. Deze manier van rijden getuigt van een grote stuurvaardigheid. Toch staan er hier veel flitspalen. Op de wegen buiten het centrum mag 80 km/u gereden worden. In de bebouwde kom is dit 60 km/u. Daar wordt veel rustiger gereden.
Tervë
|