Deze morgen zat er in onze kring een nieuw gezichtje met guitige oogjes! Joepie, een nieuw vriendje en zijn naam is Renzo. Renzo mag na de kerstvakantie naar het perenklasje komen en daarom kwam hij vandaag kennismaken met alle vriendjes van de perenklas. Wat zijn we blij met Renzo erbij!
Na onze kennismaking zagen mijn kapoentjes een mand met een doek erover. Wat zou er in zitten? Wie wil eens piepen? Om beurt mochten we iets uit de mand halen. Het was allemaal kerstversiering. Kerstballen groot en klein, slingers lang en kort, een piek, lampjes, een kerstman en nog zoveel meer.
Nadat we alles besproken hadden kon het echte versierwerk beginnen want mijn kleutertjes mochten zelf de boom versieren. Lina mocht de piek in de boom hangen en dan was hij helemaal klaar.
Kijk eens hoe mooi!
In de hoekjes waren weer nieuwe dingen om te beleven : zoals met plasticine kerstballen rollen en kerststukjes maken in de zandtafel.
We zijn ook al gestart met het maken van onze nieuwjaarsbrief. We kunnen al één ding verklappen hij zal inslaan als een bom!
Tot slot een verhaaltje van Dikkie Dik. Dikkie Dik en vriendje Poes Muis wilden de kerstkoekjes opeten die in de boom hingen. Maar dat liep niet goed af. Foei stoute poezen nu ligt alle kerstversiering op de grond.
Deze morgen 2 flinke jongens extra in ons perenklasje, want Ruben en Lowie kwamen vandaag al eens kennismaken. Heel enthousiast stapten ze samen ons klasje binnen. Wij zijn superblij met 2 stoere kerels erbij!
Pieteboe is een tel- en zoekboek voor hele jonge kinderen. Op de eerste prent staat Sinterklaas eenzaam op het dek van de stoomboot: Sint zoekt en zoekt de hele tijd. Piet, waar ben je? Zwarte Piet! Alweer is Sint een Pietje kwijt. Hij gaat op zoek, naar Pieten die verstopt zitten achter flapjes. En mijn kapoentjes mochten die zoeken natuurlijk!
De rest van de dag speelden we in de hoekjes met het nieuwe speelgoed dat we van de Sint kregen. Wie graag wilde mocht sneeuwvlokjes plakken op een blauw blaadje.
Namiddag mochten we ook in de zaal spelen. De juf had alle zweedse banken in rijen naast elkaar gezet. Nu konden we tussen de banken rijden net alsof we op straat reden en we moesten rekening houden met de andere bestuurders.
Tot slot lieve papa's en mama's kijk eens naar de kapstok van de perenklas.
Vol met jasjes maar ook met mutsen, sjaaltjes en handschoenen. Heel veel werk om dit allemaal aan te doen. Maar de juf vind dit niet erg op voorwaarde dat zij weet bij welk kindje die muts of sjaal hoort. Alstublieft!!! Graag de naam van je peuter in golfjes, jasjes, mutsen, sjaal en wanten schrijven. Nog een tip wie nog handschoenen moet kopen liefst wanten want meer dan 20 peuters handschoentjes met vingers aantrekken is tijdrovend. Dank voor jullie medewerking, fijn weekend!
Wat was het spannend vandaag! Bijna moest Sinterklaas en Zwarte Piet zonder cadeautjes naar "De Eik" komen omdat een boef alle pakjes op slinkse wijze ontfutseld had van Zwarte Piet. De boef trok vrouwenkleding aan en had een busje liefdesspray. Zo zorgde hij ervoor dat Zwarte Piet verliefd werd op hem en hem alle pakjes gaf. Oh jee! Gelukkig kwam uiteindelijk alles weer goed. De boef werd door de politie in de boeien geslagen en meegenomen en ook onze cadeautjes bracht de politie terug. Eind goed al goed maar de spanning was te snijden.
Vandaag mocht Maité eerst vertellen over de logeerpartij van Jules bij haar thuis. Maité vertelde niet veel maar Jules was zeer enthousiast. Daarna was het de juf haar beurt om te vertellen : een verhaal van Jules. Jules had een nieuwe mijter geknutseld voor Sinterklaas. wat een verrassing toen de Sint zijn klasje binnenkwam met de mijter van Jules op zijn hoofd.
Vandaag mochten we ook gaan sporten met de stagiaire van meester Koen. We hebben allerlei oefeningen gedaan die die Zwarte Pieten ook moeten kunnen. Heel stilletjes sluipen zodat we de kindjes niet wakker maken. Naar een doel werpen met een bal, of kegels omvergooien met een bal, knuffels door de schoorsteen ( hoepel ) gooien, enz... Het was superleuk en we deden allemaal ons best.
Tijdens hoekenwerk gaven we de muts van Zwarte Piet een mooi kleurtje.
Ook in de andere hoekjes ging het er gezellig aan toe.
Voor we naar huisgingen speelden we nog even in de zaal met auto's, fietsjes, poppenwagens, ballen enz...
Geniet morgen maar van de vrije dag. Fijn spelen met het speelgoed van de Sint terwijl de juffrouwen een pedagogische studiedag hebben. En donderdag komt... de Sint en zijn Zwarte Pieten naar onze school. Wat zou hij meebrengen voor ons? Vol spanning klopt ons hart!
Waw!... Sinterklaas is geweest. Vele blinkende oogjes bij het binnenkomen want we zagen... schoentjes vol met lekkers! Dankjewel Sinterklaas en Zwarte Piet.
In het kringetje gingen de gesprekken verder over Sinterklaas want bij heel wat kindjes was onze kindervriend al langsgeweest met speelgoed en snoepgoed. Mathieu vertelde over de vrachtwagen (camion ) met grijper, Alexander kreeg een werkbank, Ella een puzzel en dokterstas, Emma een poes en Jochem een Thomas-trein.
Na al dat gezellig keuvelen was het nu wel hoogtijd om alles klaar te zetten om de verjaardag van Maité te vieren. Eerst kreeg Maité een kroontje en mocht ze zichzelf gaan bewonderen in de spiegel.
Maité had een grote tas bij met ... Chocoladetaart, chocomelk en een pakje. Alles voorhanden om een groot feestje te bouwen. Maar hoeveel kaarsjes moet de juf op de taart zetten? Geen! Want op de taart stond er "Happy Birthday" en elke letter was een kaarsje.
Samen zongen we kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag. Kaarsjes, kaarsjes, op de taart, blaas nu blaas nu maar! Maar ook Maité was wat verlegen dus hielpen we met blazen.
Nu een heel spannend moment : een pakje openmaken! Wat zou er in zitten? Oh! Een boekje van IJsje : " Omdat jij mijn vriendje bent?" Dankjewel, Maité hier gaan we nog dikwijls plezier aan beleven.
Natuurlijk mocht Maité ook een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf. Zij koos een ketting en armband. Zie eens hoe mooi!
Samen met Jules trokken we nu allemaal naar de zaal om te zingen en te dansen. Lang zal zij leven in de gloria, Hieperdepiep Hoera!
Kriebel, kriebel, Maité, GELUKKIGE VERJAARDAG, en een dikke kus!
Wij willen allemaal een tekening maken voor onze jarige zodat zij later nog dikwijls aan ons zal terugdenken.
Hmmm en nu lekker smullen van de chocoladetaart en chocomelk..
Voor het naar huisgaan krijgt Maité Jules in de draagzak op haar buik mee naar huis. Maak er een fijne namiddag van en morgen willen wij graag er alles over horen.
Zoals jullie wel al gemerkt hadden was de juf er deze week niet. Maar geen paniek onze juf Kathleen was er wel en heeft er een leuke week van gemaakt. Dankjewel lieve juf Kathleen Hieronder een verslagje van de voorbije week. Samen met de kleuters van Juf Caroline hebben we de pietengym geoefend. Heel belangrijk want als de Sint naar "De Eik" komt willen de Pieten deze dans samen met ons dansen.
We keken in de Sinterklaasboekjes en dachten heel diep na wat we zouden vragen aan de Sint.
De kindjes die afwezig geweest waren konden deze week nog snel hun schoentje schilderen of hun Pietenmuts stempelen.
Maar we werkten ook aan een nieuwe opdracht : Worteltjes stempelen voor " Slecht Weer Vandaag "
We vierden ook de verjaardag van Zayed. Hieper De Piep Hoera voor Zayed want hij mocht drie kaarsjes uitblazen. Maar hij was een beetje verlegen en dus hebben we allemaal samen geblazen.
Zayed bracht voor onze klas een zeer mooi cadeautje mee nl. Duploblokken. Dankjewel Zayed hier gaan we nog veel plezier aan beleven. Zayed mocht een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf. Hij koos een paarse auto, veel rijplezier!
In de zaal zijn we gaan zingen en dansen voor onze jarige. We kriebelden op zijn buikje en hij kreeg ook nog héél véél zoentjes van alle klasgenootjes.
Daarna was het tijd om te tekenen zodat de juf een mooi album kan maken als een mooie herinnering voor later.
Nu lekker smullen van de lekkere cupcakejes die Zayed voor ons meebracht. Hmmm, zo lekker!
En 's avonds kreeg hij Jules mee naar huis natuurlijk.
We speelden ook een opvoedend spel waarbij we goed moesten tellen. We mochten Zwarte Piet spelen en moesten evenveel snoepjes in de schoen of laars gooien dan er stippen stonden op de dobbelsteen.
We lieten Sinterklaas en de Zwarte Pietjes over de daken stappen.
We keken ook samen naar de videoverhaaltjes van "Dag Sinterklaasje."
Op vrijdag hebben we ons zelfgeschilderd schoentje gezet met iets lekker voor het paard van de Sint. Volgens mijn kapoentjes eet Slecht Weer Vandaag ( zo heet het paard van de Sint) graag : Worteltjes, witloof , suiker, en brood. Dus in elk schoentje zat er wel iets en het was zeker en vast gevariëerd.
Om te starten eerst nog even ons versje : Stippe, stappe, stippe, stap
Zwarte pietjes moeten zeer lenig zijn daarom sporten zij regelmatig. Wij wilden dat ook wel eens proberen zo een Zwarte pietenomloop. Eerst onze spieren opwarmen en dan het echte werk over daken lopen, over hekjes springen en pakjes in de schoorsteen gooien.
Na de speeltijd vonden wij de zak van Zwarte Piet in onze klas. Van juf Lieselotte mochten met een blinddoek voor voelen wat er in zat. We voelden ... een beer, een bal, een boek en blokjes en nog veel meer. Wat ging dat vlot, supergoed gedaan!
Ook in de hoekjes speelden we fijn samen. We schilderden ook een schoentje om volgende week een schoentje te kunnen zetten in de klas
Namiddag zochten we de kleren van Sint en Piet. Zij stonden namelijk in hun ondergoed. Wat is van de Sint en wat is van Piet en hoe noemen we de kleding?
Aan het einde van de dag nog een opvoedend spel : Welk cadeautje zit in welk pakje?
Jules had zijn schoentje gezet. Waw er zat nu van alles lekkers in. Wie zou dat gedaan hebben? Sinterklaas en Zwarte Piet natuurlijk.
We mochten allemaal proeven van speculaas, mandarijntjes, letterkoekjes en chocolade, hmm.
Tijdens hoekenwerk schilderden wij een oud schoentje om tot een hippe glitterschoen.
In ons poppenhoekje stond een openhaard en vonden we ook pietenkleren en de kleren van de Sint. Onze boekenkast is helemaal gevuld met leuke boekjes over de Sint en speelgoedfolders zodat we aan Sinterklaas kunnen laten weten wat we graag zouden willen.
Na de speeltijd hebben we in de zaal gelopen zoals het paard van de Sint op de maat van kokosnoten en deden we ook nog pietengym.
Na de middagpauze leerden we een versje :
Stippe stappe, stippe stap, Zwarte Piet stapt op de trap met zijn pak en met zijn zak loopt hij boven op het dak. Oeps, nu glijdt hij weer terug langs jou kriebel, kriebelrug.
Toen we het gedichtje al een beetje kenden mochten we op schoot bij juf Lieselotte en liet zij Zwarte Piet over ons lopen en weer langs onze rug naar beneden glijden.
In de hoekjes spelen :
Aan het einde van de schooldag een leuk verhaal van Klaasje Sinterklaasje.
Kleine Klaas houdt zielsveel van Sinterklaas. Later, als hij groot is,wil hij zelf ook graag Sint worden. Mama heeft voor Klaasje een echte mijter gemaakt...
Nu maar jullie schoentje zetten en wie weet... is je schoentje morgen gevuld.
Ja hoor ook vandaag weer lieve oma's en één opa op bezoek. Dat was weer genieten voor mijn kapoentjes maar ook voor de oma's en de opa denk ik. Na de kalenders trokken we de zaal in voor een leuke openingsdans. Zo kreeg juf Kathleen de tijd en ruimte om onze vertelhoek om te bouwen tot een "theaterzaal" We deden samen ons speellied over oma's en opa's maar ook de vogeltjesdans. Mijn pagaddertjes worden echte dansers! Hopelijk zijn ze vrijdag ook nog zo enthousiast als ze op het podium staan.
Nu was het tijd om naar onze "theaterzaal" te gaan voor een poppenkastvoorstelling. Oma en opa komen oppassen en dat vinden Joris en Katrien superleuk! Ze mogen oma en opa helpen want oma en opa maken veel tijd voor hun. Maar dan is het toch tijd om te gaan slapen. Eerst nog een liedje en dan oogjes dicht. Maar foei, foei, Joris maakt zijn zusje bang door met een laken op zijn hoofd in haar kamer te komen spoken. Katrien gilt alles bij elkaar en opa komt haar ten hulp. Hij vangt met een net het spook maar dan ziet Katrien dat het haar broertje Joris is. Gelukkig spoken bestaan niet! Maar opa is een echte held!
In de hoekjes spelen we samen met onze oma's en met opa.
Als het Tutti-Frutti-tijd is schillen de oma's onze mandarijntjes! Lekker makkelijk voor juf Carla.
Na de speeltijd gaan we nogeens op het podium oefenen. Maar helaas pindakaas geen foto's! Dan nog even in de hoekjes spelen.
Voor we naar huisgaan vertelde de juf een verhaal over : Karel en zijn opa.
Lieve oma's en opa dank voor jullie bezoek. Wij zijn superblij met jullie erbij!
Tot morgen, kapoentjes. Geniet van een zonnige namiddag.
Vandaag hebben we een versje geleerd voor onze grootouders maar dat gaan we nog even niet verklappen.
Joepie! Ook vandaag kregen we bezoek van verschillende oma's en opa's. Zelfs het voke van Arno en Thomas kwam eens neuzen wat wij allemaal uitspoken en hij is geen grootvader maar wel overgrootvader.
We zijn begonnen met Tik Tak in het thema van onze lieve oma's en opa's. Het was muisstil! Mijn pagaddertjes vonden het leuk hopelijk onze oma's en opa's ook.
Dan trokken we naar de zaal om samen te dansen. " Zoveel oma's bij elkaar, klap in je handen en draai nu maar." "In de kelder is het donker" en ook de "Vogeltjesdans."
Dan was er nog even tijd om samen in de hoekjes te spelen.
Na de speeltijd was het verhaaltjestijd een verhaal over Kaatje bij oma en opa.
Nu nog onze jassen aan om naar huis te gaan. Lieve oma's en opa's dankjewel voor jullie bezoek een kaartje en een dansje hebben jullie van ons nog te goed! Een dikke zoen van jullie allerliefste kapoen, smak!
Jules toonde ons deze morgen zeer fier een foto van opa en ook ééntje van bompa en bomma. Bompa en bomma ziet hij niet zo vaak want zij wonen ver weg. Opa ziet hij elke dag want opa woont vlakbij. Oma kent Jules niet want zij was reeds gestorven voor Jules geboren was. Oma is nu een sterretje.
Ook mijn andere kleuters wilden graag vertellen over hun grootouders. Om het wat makkelijker te maken had de juf praatkaarten gemaakt. Zo hadden mijn kapoentjes wat visuele steun. Een kaart over hoe oma en opa eruit zien, baard, snor, bril, oorbelletjes, enz... Wat eet ik bij oma en opa : spaghetti, pannenkoeken, pudding,taart,... Welke diertjes wonen er bij oma en opa : kippen, een hondje, een poes,... Wat doe ik samen met opa en oma : auto wassen, een spelletje spelen, in de tuin werken, taart bakken,...
Daarna hebben we in onze hoekjes gespeeld en ook aan een mooie kaart voor onze grootouders gewerkt.
Na de speeltijd oefenden we ons dansje voor het optreden van vrijdag. Waw! wat doen mijn beertjes het goed! Helaas geen foto's, censuur!!!!!!!!!!!!!!!!
Namiddag kregen we hoog bezoek! Alle grootouders die wilden mochten op bezoek komen en er waren er best veel. We hebben samen in de zaal speelliedjes gedaan zoals : " Zoveel oma's bij elkaar, klap in je handen en draai nu maar! " In de kelder is het donker." "De vogeltjesdans" wat was dat leuk!
Daarna mochten alle grootouders samen met hun kapoentjes in de hoekjes spelen en na het opruimen zongen we nog van Hansje en Grietje.
Na de speeltijd vertelde de juf nog een verhaal over Jan bij oma en opa. Alle oma's en opa's waren muisstil, flink hé!
Tot slot hebben we nog gezongen van "Twee handjes op de tafel " en dan was het al tijd om naar huis te gaan.
Oma en opa het was supergezellig vandaag met jullie erbij en dat maakt ons reuzeblij! Tot vrijdag, dikke kus van jullie kapoentjes. Smak!
Deze morgen lag Jules nog te slapen dus hebben we eerst heel stilletjes onze kalenders in orde gebracht.
Opeens riep Jules : " Ik heb geen plaats in mijn bed!" Jules lag ook met al zijn knuffels in bed.
Jules riep : " Opzij, opzij" en Beer viel uit bed. maar nog steeds had Jules geen plaats genoeg. Jules riep : " Opzij, opzij" en Pipo viel uit bed. ( peuters hadden dolle pret telkens er een knuffel uit bed viel)
en zo ging het maar door tot Jules helemaal alleen in bed lag.
Waw! Nu had Jules veel plaats maar... hij voelde zich zo alleen en had het koud. Dus mochten alle knuffels weer gezellig bij Jules in bed.
Dit verhaal komt uit het boekje van Penny Dale "Met tien in bed." Daarna was het tijd om verder te werken aan onze knutselwerken voor de tentoonstelling van volgende week.
Ook het fotoboek had veel succes vandaag.
Na de speeltijd speelden we een vangspelletje. Opeens was juf Carla Heksemie geworden en ze pakte alle knuffels af om lekker te kunnen slapen. Oh, stoute Heksemie!
Als ze sliep slopen de kleuters dichterbij om hun knuffel te nemen maar ze moesten heel stil zijn want als Heksemie hen hoort wil ze de knuffels weer afpakken.
Dat bracht de nodige spanning mee waar de meeste kleuters van genoten maar sommige vonden het te spannend en keken liever toe vanop een veilige afstand. Namiddag werkten we verder aan onze knutselwerkjes en we mochten ook in de zaal met de brommer, auto en fietsjes spelen.
Na de laatste speeltijd keken we nog een verhaaltje van Bumba.
Volgende week vieren we onze grootouders. Zij mogen komen meespelen in de klas en we gaan natuurlijk een spetterend optreden geven speciaal voor hen. Fijn weekend allemaal.
De dag beginnen met een verhaal ideaal! Mijn allerliefste vriendje.
Anna is alleen; ze is Konijn, haar knuffel, kwijt. Na heel wat zoekwerk vindt ze Konijn in een koffer. Ze troost en knuffelt hem omdat hij zo lang alleen was. Dan speelt ze met hem en gooit hem hoog in de lucht. Het kriebelt in de buik van Konijn. Anna belooft hem goed op te vangen maar ze mist, Konijn valt op de grond. Anna is bezorgd, ze knuffelt Konijn en hij krijgt een dikke kus voor de pijn. Daarna speelt Anna verder: ze danst met Konijn, neemt hem mee op het schommelpaard, geeft hem een ritje in de buggy en draagt hem op haar hoofd, net als papa bij haar doet. Maar wat ze het allerliefste doet is Konijn een dikke knuffel geven.
Daarna fijn sporten met meester Koen!
Na de speeltijd speelde de juf Tik Tak met als thema knuffels.
Namiddag hebben we eerst ons dansje nog eens geoefend en daarna in de hoekjes gespeeld. We schilderden een reuze-appel voor de tentoonstelling van volgende week.
Voor we naar huisgingen speelden we een kringspelletje : Wie is er weg? Eerst speelden we het spelletje met onze knuffels en daarna met de kindjes van onze klas.
En toen had één kapoentje dorst maar als er ééntje dorst heeft dan... hebben ze allemaal dorst. Vermits alle flesjes reeds in de boekentas zaten hebben we de bekertjes bovengehaald. Santé!!
Deze morgen was het zeer rustig in ons klasje. Allemaal samen in ons kringetje, goeiemorgen zingen en onze kentekens omdraaien.
Eventjes een babbeltje slaan, super gezellig.
We leerden vandaag een versje : Knuffeltje hier, knuffeltje daar, knuffeltje hoog, knuffeltje laag. Knuffeltje lief en zacht, blijf bij mij de hele nacht.
Daarna trokken we samen de zaal in om ons dansje voor onze oma's en opa's te oefenen. Wat gaat het al goed, juf is fier! Onze grootouders zullen blij zijn met zulke flinke kleinkinderen. In de zaal aten we samen ons mandarijntje want was het Tutti-Frutti-dag ( elke woensdag ) en dan krijgen we op school een stuk fruit. Hmm, lekker sappig!
Na de speeltijd spelen in de hoekjes.
Tot slot nog een kringspel in de zaal : Zoveel knuffels bij elkaar...
Zingen en dansen samen met ons allerliefste vriendje.
In de klas zongen we ook nog het liedje : Twee handjes op de tafel.
En toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Nog een leuke namiddag om te spelen of wat bij te rusten, tot morgen allemaal!
Oei, deze morgen was er iemand zeer verdrietig. De nieuwe vriendjes denken jullie maar nee hoor het was onze Jules. Hij huilde tranen met tuiten want hij miste zijn mama. Wat nu hoe gaan we Jules troosten? Al heel snel kwamen de voorstellen Jules aaien, een kusje geven, maar Jules wilde niet!
Zijn tutje geven riep er iemand en zijn knuffeltje. Dat is een goed idee! Dus keken we in de boekentas van Jules maar geen knuffel te zien.
Jules vertelde dat hij met zijn knuffeltje gespeeld had maar niet meer wist waar hij hem achtergelaten had. Siana kwam onmiddellijk naar Jules en gaf haar Nijntje aan hem! Oh, zo lief!
Maar Jules wilde toch liever zijn eigen knuffel dus gingen we met z'n allen zoeken in onze speelhoeken.
Hoera! we vonden zijn knuffel in de poppenhoek en zijn tutje in de puzzelkast. Jules superblij!
Na de speeltijd speelden we in de hoekjes.
Hier worden serieuze zaken geregeld. Papa opvolging is verzekerd!
Namiddag hebben we eerst ons dansje geoefend. Jullie mogen héél even piepen...
Oeps genoeg! De rest is voor volgende week. Aan het eind van de dag vertelden we over ons eigen knuffeltje. Over Teddy, Rocky, Voddeke, Knuffie, Leeuw, Pinto, en ... We zongen een liedje voor onze knuffel. " Berend Botje "
En tot slot maakten we in de zaal een hoopje met knuffels en we zongen :
"Zoveel knuffels bij elkaar, klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik geef je een zoen, laat ons samen een dansje doen." En dan zochten we onze eigen knuffel en deden we een dansje.
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Tot morgen, mijn lieve knuffeltjes!