Jules toonde ons deze morgen zeer fier een foto van opa en ook ééntje van bompa en bomma. Bompa en bomma ziet hij niet zo vaak want zij wonen ver weg. Opa ziet hij elke dag want opa woont vlakbij. Oma kent Jules niet want zij was reeds gestorven voor Jules geboren was. Oma is nu een sterretje.
Ook mijn andere kleuters wilden graag vertellen over hun grootouders. Om het wat makkelijker te maken had de juf praatkaarten gemaakt. Zo hadden mijn kapoentjes wat visuele steun. Een kaart over hoe oma en opa eruit zien, baard, snor, bril, oorbelletjes, enz... Wat eet ik bij oma en opa : spaghetti, pannenkoeken, pudding,taart,... Welke diertjes wonen er bij oma en opa : kippen, een hondje, een poes,... Wat doe ik samen met opa en oma : auto wassen, een spelletje spelen, in de tuin werken, taart bakken,...
Daarna hebben we in onze hoekjes gespeeld en ook aan een mooie kaart voor onze grootouders gewerkt.
Na de speeltijd oefenden we ons dansje voor het optreden van vrijdag. Waw! wat doen mijn beertjes het goed! Helaas geen foto's, censuur!!!!!!!!!!!!!!!!
Namiddag kregen we hoog bezoek! Alle grootouders die wilden mochten op bezoek komen en er waren er best veel. We hebben samen in de zaal speelliedjes gedaan zoals : " Zoveel oma's bij elkaar, klap in je handen en draai nu maar! " In de kelder is het donker." "De vogeltjesdans" wat was dat leuk!
Daarna mochten alle grootouders samen met hun kapoentjes in de hoekjes spelen en na het opruimen zongen we nog van Hansje en Grietje.
Na de speeltijd vertelde de juf nog een verhaal over Jan bij oma en opa. Alle oma's en opa's waren muisstil, flink hé!
Tot slot hebben we nog gezongen van "Twee handjes op de tafel " en dan was het al tijd om naar huis te gaan.
Oma en opa het was supergezellig vandaag met jullie erbij en dat maakt ons reuzeblij! Tot vrijdag, dikke kus van jullie kapoentjes. Smak!
Deze morgen lag Jules nog te slapen dus hebben we eerst heel stilletjes onze kalenders in orde gebracht.
Opeens riep Jules : " Ik heb geen plaats in mijn bed!" Jules lag ook met al zijn knuffels in bed.
Jules riep : " Opzij, opzij" en Beer viel uit bed. maar nog steeds had Jules geen plaats genoeg. Jules riep : " Opzij, opzij" en Pipo viel uit bed. ( peuters hadden dolle pret telkens er een knuffel uit bed viel)
en zo ging het maar door tot Jules helemaal alleen in bed lag.
Waw! Nu had Jules veel plaats maar... hij voelde zich zo alleen en had het koud. Dus mochten alle knuffels weer gezellig bij Jules in bed.
Dit verhaal komt uit het boekje van Penny Dale "Met tien in bed." Daarna was het tijd om verder te werken aan onze knutselwerken voor de tentoonstelling van volgende week.
Ook het fotoboek had veel succes vandaag.
Na de speeltijd speelden we een vangspelletje. Opeens was juf Carla Heksemie geworden en ze pakte alle knuffels af om lekker te kunnen slapen. Oh, stoute Heksemie!
Als ze sliep slopen de kleuters dichterbij om hun knuffel te nemen maar ze moesten heel stil zijn want als Heksemie hen hoort wil ze de knuffels weer afpakken.
Dat bracht de nodige spanning mee waar de meeste kleuters van genoten maar sommige vonden het te spannend en keken liever toe vanop een veilige afstand. Namiddag werkten we verder aan onze knutselwerkjes en we mochten ook in de zaal met de brommer, auto en fietsjes spelen.
Na de laatste speeltijd keken we nog een verhaaltje van Bumba.
Volgende week vieren we onze grootouders. Zij mogen komen meespelen in de klas en we gaan natuurlijk een spetterend optreden geven speciaal voor hen. Fijn weekend allemaal.
De dag beginnen met een verhaal ideaal! Mijn allerliefste vriendje.
Anna is alleen; ze is Konijn, haar knuffel, kwijt. Na heel wat zoekwerk vindt ze Konijn in een koffer. Ze troost en knuffelt hem omdat hij zo lang alleen was. Dan speelt ze met hem en gooit hem hoog in de lucht. Het kriebelt in de buik van Konijn. Anna belooft hem goed op te vangen maar ze mist, Konijn valt op de grond. Anna is bezorgd, ze knuffelt Konijn en hij krijgt een dikke kus voor de pijn. Daarna speelt Anna verder: ze danst met Konijn, neemt hem mee op het schommelpaard, geeft hem een ritje in de buggy en draagt hem op haar hoofd, net als papa bij haar doet. Maar wat ze het allerliefste doet is Konijn een dikke knuffel geven.
Daarna fijn sporten met meester Koen!
Na de speeltijd speelde de juf Tik Tak met als thema knuffels.
Namiddag hebben we eerst ons dansje nog eens geoefend en daarna in de hoekjes gespeeld. We schilderden een reuze-appel voor de tentoonstelling van volgende week.
Voor we naar huisgingen speelden we een kringspelletje : Wie is er weg? Eerst speelden we het spelletje met onze knuffels en daarna met de kindjes van onze klas.
En toen had één kapoentje dorst maar als er ééntje dorst heeft dan... hebben ze allemaal dorst. Vermits alle flesjes reeds in de boekentas zaten hebben we de bekertjes bovengehaald. Santé!!
Deze morgen was het zeer rustig in ons klasje. Allemaal samen in ons kringetje, goeiemorgen zingen en onze kentekens omdraaien.
Eventjes een babbeltje slaan, super gezellig.
We leerden vandaag een versje : Knuffeltje hier, knuffeltje daar, knuffeltje hoog, knuffeltje laag. Knuffeltje lief en zacht, blijf bij mij de hele nacht.
Daarna trokken we samen de zaal in om ons dansje voor onze oma's en opa's te oefenen. Wat gaat het al goed, juf is fier! Onze grootouders zullen blij zijn met zulke flinke kleinkinderen. In de zaal aten we samen ons mandarijntje want was het Tutti-Frutti-dag ( elke woensdag ) en dan krijgen we op school een stuk fruit. Hmm, lekker sappig!
Na de speeltijd spelen in de hoekjes.
Tot slot nog een kringspel in de zaal : Zoveel knuffels bij elkaar...
Zingen en dansen samen met ons allerliefste vriendje.
In de klas zongen we ook nog het liedje : Twee handjes op de tafel.
En toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Nog een leuke namiddag om te spelen of wat bij te rusten, tot morgen allemaal!
Oei, deze morgen was er iemand zeer verdrietig. De nieuwe vriendjes denken jullie maar nee hoor het was onze Jules. Hij huilde tranen met tuiten want hij miste zijn mama. Wat nu hoe gaan we Jules troosten? Al heel snel kwamen de voorstellen Jules aaien, een kusje geven, maar Jules wilde niet!
Zijn tutje geven riep er iemand en zijn knuffeltje. Dat is een goed idee! Dus keken we in de boekentas van Jules maar geen knuffel te zien.
Jules vertelde dat hij met zijn knuffeltje gespeeld had maar niet meer wist waar hij hem achtergelaten had. Siana kwam onmiddellijk naar Jules en gaf haar Nijntje aan hem! Oh, zo lief!
Maar Jules wilde toch liever zijn eigen knuffel dus gingen we met z'n allen zoeken in onze speelhoeken.
Hoera! we vonden zijn knuffel in de poppenhoek en zijn tutje in de puzzelkast. Jules superblij!
Na de speeltijd speelden we in de hoekjes.
Hier worden serieuze zaken geregeld. Papa opvolging is verzekerd!
Namiddag hebben we eerst ons dansje geoefend. Jullie mogen héél even piepen...
Oeps genoeg! De rest is voor volgende week. Aan het eind van de dag vertelden we over ons eigen knuffeltje. Over Teddy, Rocky, Voddeke, Knuffie, Leeuw, Pinto, en ... We zongen een liedje voor onze knuffel. " Berend Botje "
En tot slot maakten we in de zaal een hoopje met knuffels en we zongen :
"Zoveel knuffels bij elkaar, klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik geef je een zoen, laat ons samen een dansje doen." En dan zochten we onze eigen knuffel en deden we een dansje.
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Tot morgen, mijn lieve knuffeltjes!
Oeps! Door de drukte ben ik vergeten om het briefje mee te geven waarin ik vraag om morgen de knuffel van je kleuter mee te geven. Hopelijk bereik ik jullie via de blog.
Gelieve morgen ( dinsdag 6 november ) de lievelingsknuffel van je peuter mee te geven. Vanaf woensdag mag je kleuter een knuffel meebrengen die hij even kan missen thuis want deze blijft dan tot vrijdag 9 november in onze klas. Zorg a.u.b. dat de knuffel getekend is met de naam van je peuter om problemen te vermijden, dank! Groetjes, juf Carla
Superflink waren de kindjes van de perenklas deze morgen. Hier en daar een traantje bij de nieuwe vriendjes, maar zodra alle mama's en papa's uit het zicht waren keerde de rust terug in ons klasje en konden we samen goeiemorgen zingen en onze kentekens omdraaien. Dan mochten we om beurt onze vakantiebelevenissen vertellen. En wat blijkt volgens mijn kapoentjes zijn jullie allemaal naar... de Plop-show geweest!!??
Vervolgens zongen we enkele speelliedjes zoals : "Hansje en Grietje" "Twee handjes op de tafel" "Waar is duimpje?"
Nu mochten we in de hoekjes duiken zo konden we al spelend kennismaken en wennen aan elkaar.
Na de speeltijd heeft de juf een verhaaltje verteld over hondje Puk.
Kleine Puk, een hondje, is moe en zoekt een plekje om te slapen. Hij wil dicht tegen iemand aan liggen. Bij de hondjes in de mand is geen plaats meer; tegen de dikke vacht van het schaap is het te warm; bij het varken in de modder is het te vies; bij de eend in de sloot is het veel te koud en veel te nat; bij de koe moet Puk niezen van het stro. Uiteindelijk valt Puk in slaap bij de jongen met de bal.
Namiddag hebben we verder in de hoekjes gespeeld.
Maar ook voor de eerste keer ons dansje geoefend voor oma en opa. Natuurlijk zijn er daar geen foto's van want dat is nog een GROOT geheim! We kunnen wel al vertellen dat mijn kapoentjes het liedje leuk vinden. Hopelijk oma en opa ook maar dat zullen we pas volgende week te weten komen.
Volgende week gaan we het hebben over vriendjes want er komen maar liefst 10 nieuwe vriendjes bij, nl. Ayjay, Goele, Iza, Jarne, Lien, Magali, Mathieu, Sander, Siana en Sethul. Welkom lieve vriendjes! Maar de allerliefste vriend van je peuter is waarschijnlijk zijn " knuffeltje" Daarom zou het fijn zijn als alle kleuters hun knuffel eens aan elkaar kunnen laten zien. Gelieve de lievelingsknuffel van je peuter mee te geven op dinsdag 6 november ( niet op maandag want dan gaan we eerst uitgebreid kennismaken met elkaar en ook een beetje afkicken van de vakantie.) Vanaf woensdag mag je kleuter een knuffel meebrengen die hij even kan missen thuis want deze blijft dan tot vrijdag 9 november in onze klas. Zorg a.u.b. dat de knuffel getekend is met de naam van je peuter om problemen te vermijden, dank! Groetjes, juf Carla
Oh, wat zijn we blij met Goele erbij! Ja hoor vandaag was het de grote dag voor Goele. De eerste keer naar de perenklas en dat ging reuzegoed.
Wegens de ouderavond was er helaas geen blogverslag daarom hieronder een verslagje van onze laatste twee schooldagen voor de herfstvakantie. We speelden een kringspel met de kleurenwijzer en kabouterkaartjes. om beurt draaiden we aan de wijzer en dan zochten we een kabouter met een muts in dezelfde kleur. Wat ging dat goed! Je beurt afwachten dat was voor enkele kleuters een hele uitdaging.
Ons uurtje sport met meester Koen was zeer intensief. We deden verschillende oefeningen met de bal. Helaas wat weinig foto's omdat mijn toestel niet zo geschikt is om peuters in beweging scherp in beeld te krijgen.
Er was natuurlijk ook tijd om in de hoekjes te spelen :
De juf vertelde een verhaaltje over "Heksje Mimi mist haar vriendje". Wat was het spannend!
Heksje Mimi is boos op poesje Bobo en stuurt hem weg. Maar dan komt er zomaar een varken in haar huis, die daar wil wonen. Mimi durft er niks tegen te doen, en komt er achter dat ze nu wel heel erg haar vriendje Bobo mist. Bobo zou het varken vast wel weggestuurd hebben. Net als Mimi het niet meer ziet zitten, komt Bobo weer thuis. Bobo wil graag weer het vriendje zijn van Mimi. Als Bobo het hele verhaal hoort, weet hij wel iets om het varken weg te jagen. Zo komt het allemaal toch nog goed!
En op vrijdag kregen we allemaal ons spinnenhoedje opgezet en stappen zo de herfstvakantie tegemoet!
Hoera! Eindelijk is het zover, we gaan met de bus naar het bos. Eigenlijk weet ik niet zeker wat mijn kleuters het meest spannend vinden, meerijden met de bus of wandelen in het bos. Maar geen probleem we doen beide.
Kabouter Pommetje komt ons tegemoet en toont ons het bos.
En dan vertrekken we op avontuur!
Hoera! Hier is het kabouterhuisje van Spillebeen. We zongen samen het liedje van Spillebeen. " Op een grote paddenstoel "
Samen de ritseldans dansen tussen ritselende blaadjes.
We zochten blaadjes en lieten ze dwarrelen door de lucht met de parachute.
Maar wie hebben we daar?!! Het is Jonnie! Het lieve spinnetje maar niemand weet het. Alleen wij.
We speelden met Jonnie ons versje van Kriebeltje en Krabbeltje. Dat was lachen want ze kriebelden alle kindjes.
We maakten ook een kring en gaven kriebeltje en Krabbeltje aan elkaar door totdat ze elkaar weer tegenkwamen. En toen waren ze weer weg! Daaaag!
Wij vonden nog meer kabouterhuisjes en Jules wilde ze van zeer dichtbij bekijken.
We ontdekten hele dikke bomen, hele dunne bomen, ruwe bomen en bomen met een gladde stam. Even voelen, even knuffelen, moet kunnen...
Tot slot kregen we van Pommetje nog een cadeautje omdat we zeer flink geweest waren in zijn bos. Wat zou erin zitten?
Nu weer naar de bus op weg naar school.
Op school waren we zeer nieuwsgierig naar wat er in het pakje zat ? Oh, een boekje over een spinnetje. "Jakkes, een spin!"
Juf Wendy vertelde het verhaal :
De spin in dit boekje doet er alles aan om in de gunst van de mensen te komen. Ze wil bewijzen dat ze het perfecte huisdier is, maar al haar pogingen mislukken. Gelukkig voor haar zijn de bewoners van het huis ecologisch denkend: ze zetten de spin altijd netjes buiten. Behalve één keer: dan spoelt de moeder haar door de afloop. Maar de spin redt het. Net als ze zich geschikt heeft in een leven buitenshuis en daartoe een heleboel webben gesponnen heeft, staan de bewoners van het huis op een morgen vol bewondering voor haar prachtige kunstwerken. Vanaf dat moment mag de spin aan de leiband mee uit wandelen gaan. Onzelfzuchtig als ze is, gunt ze al haar soortgenoten eenzelfde huiselijk geluk, maar teveel is teveel en de bewoners roepen weer als vanouds: "Jakkes, spinnen!"
Hopelijk vonden jullie het een leuke dag, geniet nog van het zonnetje en tot morgen, x x x
Welkom lieve Ayjay en Magali! Vandaag jullie eerste dag in de perenklas, de juf zag onmiddellijk dat het ok was! Ja hoor! Ayjay en Magali voelden zich heel snel thuis bij ons.
Eerst heeft de juf een verhaal over de "Nieuwe laarzen" van Jan verteld. Jan kreeg nieuwe laarzen en was net zo fier als Jules. Jan liet ons zien wat hij allemaal kon met zijn laarzen zoals stappen, lopen, klimmen, dansen en springen. Jan wilde zijn laarzen zelfs aanhouden om te gaan slapen maar dan kan natuurlijk niet!
Daar is meester Koen! Dan is het tijd om te sporten. Vandaag een omloop met vele nieuwe uitdagingen. Maar geen probleem voor de kleuters van juf Carla. Zij zijn stoer genoeg en gaan geen enkele moeilijkheid uit de weg.
Na de speeltijd leerden we een nieuw versje over : 2 Spinnetjes.
2 Kriebel Krabeltjes komen aangelopen ze kriebelen hier, ze kriebelen daar, ze kriebelen overal. Maar tik je op hun rug dan kriebel-krabelen ze vliegensvlug terug!
Tijdens hoekenwerk vandaag gaven we spinnetje Fien héél véél pootjes en ook op het krijtbord tekenden we pootjes voor de spinnetjes.
Namiddag zijn we op zoek gegaan naar spinnen. Helaas, geen gevonden! Maar misschien komt dat wel omdat de speelweide zo dichtbij was en ook O, zo leuk.
Terug in ons klasje was er eindelijk tijd om eens in de doos te piepen die Emma meebracht. Wat zat er in? Waw!... een grote paddenstoel.
Rood met witte stippen, supermooi. Spillebeen was er als de kippen bij en hij wilde erop kruipen om heen en weer te wippen. Gelukkig konden we hem net op tijd tegenhouden voor hij de mooie paddenstoel van Emma stuk zou maken.
Hoera! Morgen gaan we met de bus op stap. Zorg dat jullie uitgeslapen zijn om naar het kabouterbos te gaan. Slaaplekker!
Deze morgen mocht Ella eerst vertellen over haar weekend met Jules. Ze vertelde dat er thuis ook vlaggetjes hingen voor haar verjaardag.
Vandaag vertelde de juf een verhaal met realisatie dwz dat de juf het verhaal niet voorleest uit een boek maar het verhaal naspeelt met knuffeltjes op een tafel. De juf vertelde het verhaal van Jonnie de spin. Jonnie is erg lief maar niemand weet het. Als hij drie jaar wordt, krijgt hij niet de gelegenheid om iemand te vragen om samen met hem een stukje van zijn verjaardagstaart te eten, want egel, muis,worm en een lieve heersbeestje maken zich gillend uit de voeten nog voor Jonnie hen iets kon vragen. Dat maakt hem erg verdrietig! Niemand weet dat Jonnie lief is,... alleen wij.
Wij deden samen met Jonnie zijn doosje open en ontdekten een heerlijke fruittaart. We zetten er drie kaarsjes op, zongen een verjaardagslied en gaven hem een dikke zoen. Dan kregen wij allemaal een stukje van zijn taart, Hmm!
Toen ging het richting hoekjes : We zochten diertjes in onze herfsttafel,
we schilderden een groot blad helemaal zwart daar maakt de juf later een spinnenhoofdje van.
We maakten spinnetjes met de magneetblokjes en
we lazen nog eens in het boekje van Jonnie, de spin.
Na de speeltijd speelden we een tikspelletje in de zaal. De juf had een gek spinnehoedje aan want zij was Jonnie. Als Jonnie sliep moesten wij proberen om in zijn doosje te piepen. Maar, Oh, nee als we te dichtbij kwamen werd Jonnie wakker en probeerde hij ons te vangen. Zo spannend!
Natuurlijk wilden mijn kapoentjes ook een keertje "Jonnie" zijn. Dus was het de juf die deze keer gillend moest lopen. Gelukkig voor de juf is er daar geen foto van.
Namiddag speelden we verder in onze hoekjes.
En als afsluiter van de dag nog een verhaaltje over bang zijn. "Bibberbang" Als Nina zalig in haar bedje ligt denkt ze opeens een beest te zien achter het gordijn. Papa haalt een borstel om het beest te vangen. Maar als ze het licht aandoen zien ze dat het helemaal geen beest is maar wel de kapstok van Nina met haar kleertjes op. Als Nina weer in haar bedje ligt laat papa de deur op een kier staan zodat er wat licht in de kamer schijnt en dan slaapt Nina als een roosje.
Zo, lieve kapoentjes strakjes niet bang zijn en flink slapen. Tot morgen!
Deze morgen waren we allemaal vol spanning aan het wachten op ons jarig vriendje, Ella. Gepakt en gezakt kwam ze vrolijk binnen en ze ging pardoes op het bankje zitten. Nee, Ella kijk eens we hebben de verjaardagsstoel voor jou klaargezet! Samen met Jules mocht Ella het feest openen. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje wel ok is...Ja hoor Ella keurde hem helemaal goed.
Nu was het hoogtijd om de cakejes te versieren met kaarsjes en clowntjes. Van elk drie natuurlijk, nu nog vlammetjes erop en we zongen samen : " Kaarsjes, kaarsjes, op de taart " Blaas nu, blaas nu, blaas nu maar pffffff Bravo Ella!
Maar het leukste aan jarig zijn is toch wel pakjes openmaken en dat mocht Ella nu doen, spannend! Wat zou erin zitten? Een knuffel? Nee. Een puzzel? Nee. Een boek? Jaaaa!
Waw, een boekje over Anna " Met opa en oma aan zee." Juf Lieselotte heeft het meteen verteld en het werd muisstil in onze klas.
Dankjewel Ella, mama en papa voor het mooie prentenboek. Nu mocht Ella een cadeautje kiezen uit de grote cadeautjesdoos van de juf. Ella moest niet lang nadenken ze koos meteen voor een schaartje.
Nu mochten alle vriendjes in de zaal gaan dansen en zingen voor Ella. Lang zal ze leven in de gloria! Hieperdepiep, HOERA!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, en een dikke kus.
We zorgen ook voor een mooie tekening voor de jarige. De juf maakt er een album van zodat Ella later nog dikwijls kan terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Hmmm, lekkere zelfgemaakte cakejes en chocomelk, dat smaakt! En ... opnieuw werd het stil in ons klasje.
Lieve Ella, wij hopen dat je een leuke dag had in ons klasje. Geniet van de logeerpartij met Jules!
Hier heeft Iza lang naar uitgekeken " Spelen in de perenklas " Maar nu het zo ver is is ze toch een beetje verlegen. Toch koos ze zonder te twijfelen het ijsje als kenteken. Welkom lieve Iza, kom erbij er is voor jou een plaatsje vrij.
Vandaag zijn we gestart met kaboutersport in onze grote sportzaal. Op signaal heel snel ons kabouterhuisje ( hoepel ) zoeken maar ook blaadjes naar het egeltje brengen zodat hij lekker warm zal hebben als de winter begint.
Terug in de klas vertelt juf Lieselotte het verhaal van "Karel in de herfst." Ik ben Karel. Vandaag ga ik de tuin en het bos in. In de herfst is daar van alles te zien: mooie blaadjes, paddestoelen, kastanjes Kleurrijk verhaal over de herfst ...
In de hoekjes is het lekker druk met al die wriemelende kabouters. Lezen, puzzelen of bellen met ...?
En in onze crea-hoek laten we het regenen. ( experimenteren met een druppelteller).
Namiddag doen we een kringspel. We gooien met de dobbelsteen, tellen dan de stipjes en halen voor elke stip een eikeltje uit de boom.
Voor we naar huisgaan nog een leuk schaduwspel. Juf Lieselotte legt verschillende figuurtjes ivm de herfst op de mat en ook hun schaduwbeeld. En wij zoeken welke bij elkaar horen.
Tot morgen, dan is het feest in onze klas want "Ella" is jarig.
Dag lieve Lien! Wat was jij superflink voor je eerste keer in de perenklas. We zijn er zeker van, met jou erbij zijn we superblij.
Na het omdraaien van onze kentekens had juf Lieselotte een zeer leuke verrassing voor ons. We mochten zelf cupcakes maken. Wat hebben we daarvoor nodig? Eerst alle ingrediënten samen bespreken en dan aan de slag in groepjes van zes.
Iemand weegt de bloem af, ééntje doet de boter erbij, daarna nog een eitje en tot slot een héél klein beetje water. ( vandaar het spuitje ). Dan mochten we allemaal om de beurt flink roeren. Nu nog het deeg in de machine doen en dan geduldig wachten.
Terwijl verzetten mijn kabouters héélvéél werk! Bomen zagen, timmeren, meten en schroeven! Wat is het leven van kabouters zwaar.
Als de cakejes gebakken zijn moeten we ze nog afwerken want kabouters eten enkel paddenstoelencakejes. Dus eerst rood glazuur en dan witte stipjes rollen van marsepein.
Zo mooi! Te mooi om op te eten? Nee hoor op één twee drie waren de cakejes allemaal op. Juf Carla was zelfs niet snel genoeg om er een foto van te maken.
Dat was zeer leuk vandaag, dankjewel juf Lieselotte!
Ook vandaag een nieuw gezichtje in onze klas, Mathieu. Welkom lieve Mathieu wij zijn zeer blij met een vriend zoals jij erbij.
Wij zijn vandaag sportief gestart maar voor één keertje niet met meester Koen maar wel met juf Lieselotte. Met onze kaboutermuts speelden we verschillende tikspelen.
Na de speeltijd speelden we samen een kringspel. Om beurt met de dobbelsteen gooien en dan mochten we alle blaadjes met die kleur uit de boom halen.
Namiddag waren we heel nieuwsgierig wat er achter de deurtjes zat. Om beurt draaiden we de deurtjes open en vertelden we wat er te zien was. Toen alle deurtjes open waren konden we de volledige praatplaat zien.
Daarna speelden we in de hoekjes.
Na de speeltijd mochten we muziek maken met kabouterinstumenten. Het ging er vrolijk aan toe! We zullen wel nog moeten leren om beter naar de dirigent te luisteren als we tot een mooi samenspel willen komen.
Vandaag 2 nieuwe gezichtjes in onze klas. Namelijk juf Lieselotte en Siana. Neen, juf Carla is niet ziek. Juf Lieselotte is een stagair kleuterleidster, zij zit in haar laatste jaar en komt bij ons ( de allerjongsten van de kindertuin ) ervaring opdoen. Ook Siana was er vandaag. Zo flink dat ze was! Ze heeft aan alle activiteiten met veel enthousiasme meegedaan. Na de vakantie zal Siana ook een vriendje van de perenklas zijn.
Jules bracht vandaag lekkere noten voor ons mee. We mochten ze allemaal proeven maar de meeste kleuters vonden het niet zo lekker.
Nadien mochten we een kunstwerkje maken met de herfstvruchten. Eerst een blaadje papier in een doos dan enkele druppels verf nu de vruchtjes erin en dan met de doos heen-en weer schudden en zo ontstaat er een mooi abstract kunstwerk.
Juf Lieselotte had ook onze poppenhoek omgevormd in een kabouterhoek. We konden net zoals de kaboutertjes op boomstammetjes onder onze paddestoel gaan zitten. Maar kabouters zijn naarstige werkers. Zij borstelen liever dan te luierikken op krukjes. In de zandtafel bakten we kabouterkoekjes, we speelden met plasticine en mochten noten vervoeren met grote vrachtwagens.
Na de speeltijd mochten we bewegen op muziek. Als de muziek speelt stappen we tussen de plassen ( hoepels), als de muziek stopt dan mochten we in de plassen springen.
Daarna imiteerden we de regen met een heuse donderwolk en bliksem.
Namiddag speelden we met een gedichtje over de herfst. De herfst is weer gekomen. Want de blaadjes van de bomen dansen in het rond, in de lucht en op de grond!
En voor we naar huisgingen was er nog een verhaaltje van Jules. Jules vraagt opa samen te wandelen in het bos. Hond mag ook mee. Met regenjas en laarzen aan vanwege de donkere regenwolken. Opeens voelt Jules een tik op zijn hoofd. Het regent! "Dat was geen regendruppel, zegt opa. Er viel een eikel op je hoofd". Dan begint het hard te waaien, opent opa de paraplu en dan regent het eikels.
Wat was de juf deze morgen blij dat het volop regende. We konden dus eindelijk in de regen gaan wandelen. Maar daar stak Oeka Toeka een stokje voor want hij koos deze regenachtige dag uit om geboren te worden en daar wilden we natuurlijk ook bij zijn. Toeka is de naam van een speelse rode vogel die leeft in het bos. Hij wil de kinderen laten stilstaan bij hun denken, hun gevoelens en hun gedrag op sociaal vlak. Toeka wil samen met de kinderen werken aan een toffe sfeer op school. Alleen als de sfeer binnen een groep goed is en als de kinderen voldoende veiligheid en vertrouwen voelen, zullen zij kunnen "leren" op cognitief en op sociaal vlak.
We hebben ook een kleine Oeka Toeka in de klas en samen zongen we het Oeka Toekelied. Het gaat als volgt :
Oeka-Toeka, Oeka-Toeka rare vogel, Oeka- Toeka, Oeka-Toeka Wie ben jij? En luister nu eens hier lieve, lieve kind, Ik ben misschien een heel raar dier, maar zeker ook je vriend. kus, kus, kus.
Juf!... Juf..., gaan we nu buiten wandelen met onze parapluutjes? In de plassen mogen springen, geweldig. Al zag je sommige kapoentjes wel twijfelen of dat nu echt wel mocht. Dan doet de juf het maar eens voor Ja! het mag echt. HOERA! Het regent, het regent, het regent dat het spat, en wie niet snel naar binnen gaat die is klets-nat!
Dat was leuk! Wel spijtig dat het niet meer regende ... Voor we naar huisgingen vertelde de juf nog een verhaal van : Bo en Babs in de regen.
Deze morgen zijn we op "BEREJACHT" geweest. Eerst heeft de juf het verhaal verteld. Zo spannend! Vier kinderen gaan met hun vader op berejacht. Ze zijn voor niets of niemand bang. Tot ze een echte beer tegenkomen.
Daarna gingen we samen op berejacht. Wij gaan op berejacht. We gaan een hele grote vangen. Wij zijn niet bang.
Tijdens hoekenwerk stempelden we met herfstkleuren en later zal de juf er dan herfstblaadjes uit knippen.
Kijk nu! Kabouters in onze poppenhoek. Ze maakten kabouterpap voor de juf, hmm! Lekker!
Het opruimen gaat elke dag ietsje beter. Vandaag zelfs zo goed dat de tafels gewassen en gedroogd werden door twee flinke jongens.
Als afsluiter speelden we een spelletje met juf Kathleen. De juf gooide alle balletjes in de zaal en wij moesten ze zo snel mogelijk weer in de emmer gooien. Oei kindjes niet op juf Kathleen , wel in de emmer.