Wat was de juf deze morgen blij dat het volop regende. We konden dus eindelijk in de regen gaan wandelen. Maar daar stak Oeka Toeka een stokje voor want hij koos deze regenachtige dag uit om geboren te worden en daar wilden we natuurlijk ook bij zijn. Toeka is de naam van een speelse rode vogel die leeft in het bos. Hij wil de kinderen laten stilstaan bij hun denken, hun gevoelens en hun gedrag op sociaal vlak. Toeka wil samen met de kinderen werken aan een toffe sfeer op school. Alleen als de sfeer binnen een groep goed is en als de kinderen voldoende veiligheid en vertrouwen voelen, zullen zij kunnen "leren" op cognitief en op sociaal vlak.
We hebben ook een kleine Oeka Toeka in de klas en samen zongen we het Oeka Toekelied. Het gaat als volgt :
Oeka-Toeka, Oeka-Toeka rare vogel, Oeka- Toeka, Oeka-Toeka Wie ben jij? En luister nu eens hier lieve, lieve kind, Ik ben misschien een heel raar dier, maar zeker ook je vriend. kus, kus, kus.
Juf!... Juf..., gaan we nu buiten wandelen met onze parapluutjes? In de plassen mogen springen, geweldig. Al zag je sommige kapoentjes wel twijfelen of dat nu echt wel mocht. Dan doet de juf het maar eens voor Ja! het mag echt. HOERA! Het regent, het regent, het regent dat het spat, en wie niet snel naar binnen gaat die is klets-nat!
Dat was leuk! Wel spijtig dat het niet meer regende ... Voor we naar huisgingen vertelde de juf nog een verhaal van : Bo en Babs in de regen.
Deze morgen zijn we op "BEREJACHT" geweest. Eerst heeft de juf het verhaal verteld. Zo spannend! Vier kinderen gaan met hun vader op berejacht. Ze zijn voor niets of niemand bang. Tot ze een echte beer tegenkomen.
Daarna gingen we samen op berejacht. Wij gaan op berejacht. We gaan een hele grote vangen. Wij zijn niet bang.
Tijdens hoekenwerk stempelden we met herfstkleuren en later zal de juf er dan herfstblaadjes uit knippen.
Kijk nu! Kabouters in onze poppenhoek. Ze maakten kabouterpap voor de juf, hmm! Lekker!
Het opruimen gaat elke dag ietsje beter. Vandaag zelfs zo goed dat de tafels gewassen en gedroogd werden door twee flinke jongens.
Als afsluiter speelden we een spelletje met juf Kathleen. De juf gooide alle balletjes in de zaal en wij moesten ze zo snel mogelijk weer in de emmer gooien. Oei kindjes niet op juf Kathleen , wel in de emmer.
Vandaag gaan we kaboutertjes zoeken. Eerst goed kijken en dan mochten mijn kapoentjes vertellen waar ze een kaboutertje zagen en wat zij aan het doen zijn.
Daarna mochten mijn kapoentjes aan de slag gaan in de hoekjes onderleiding van juf Kathleen want juf Carla vertrok richting Gent om een navorming te volgen over Tik Tak spelen in de klas.
Tot slot van de voormiddag speelde juf Kathleen voor paddestoel en de kindjes waren kabouters die net zoals Spillebeen heen en weer mochten schommelen op haar schoot, terwijl zongen ze : " Op een grote paddestoel "... plezier verzekerd!
Joepie, ook vandaag kregen we nieuwe vriendjes op bezoek. Welkom lieve Sander en Sethul. Wat is de jeugd van tegenwoordig flink zonder één traan deden ze flink mee met alle activiteiten. Sander koos de beer als kenteken en Sethul het kikkertje.
Bij het in orde brengen van onze kalenders beweerden mijn kapoentjes dat het regende. ( volgens mij was het slechts wishful thinking om met hun laarzen en parapluutjes te kunnen gaan wandelen ). Dus trokken we héél even naar buiten om te checken of er regen naar beneden viel. Neen! Geen regen dus wel een flauw zonnetje.
Dan leerden we een liedje over kabouter Spillebeen. " Op een grote paddestoel" Spillebeen en zijn paddestoeltje lagen opeens tussen onze herfstblaadjes die we gisteren meegebracht hadden van onze wandeling.
Nu was het hoog tijd voor ons sportlesje met meester Koen.
Na de speeltijd drukten we herfstblaadjes met herfstkleuren op onze boom. Vandaag mochten onze nieuwkomers eerst.
Namiddag scheurden we herfstblaadjes van papier en we gooiden ze in de lucht om ze naar beneden te zien dwarrelen.
Tot slot van de dag nog een speellied : Wip Wap wouters hier zijn veel kabouters ze dansen in het rond met de voeten van de grond.
Vandaag kregen we een nieuw vriendje op bezoek : Jarne. Hij mag na de herfstvakantie naar het perenklasje komen. Zo te zien heeft hij het helemaal naar zijn zin. Welkom lieve Jarne! Wij zijn blij met jou erbij.
Deze morgen zat er één jongetje met zijn jas nog aan op de bankjes. Juleske natuurlijk! Hij wilde fier zijn nieuwe warme jas tonen. Die hebben we nu wel nodig nu het in de herfst zo stilletjes aan kouder is 's morgens. Jules wist ons ook te vertellen dat hij met mama en papa was gaan wandelen en hele mooie blaadjes had gevonden. Fier liet hij ons zijn herfstschatten zien dat willen wij ook dus trekken we naar buiten op zoek naar blaadjes!
Dat was superleuk! Wandelen onder een stralend lentezonnetje lekker droog! Dat kon helaas van de namiddag niet gezegd worden Het was zeer vochtig in onze klas... héélvéél natte broeken of nog meer dus helaas geen foto's van de namiddag. Tot morgen, regenwolkjes!
Oh, de gordijntjes van de poppenkast zijn dicht en dat is goed nieuws want dan is Jan Klaassen een verhaaltje aan het voorbereiden voor ons. Samen zingen we het liedje van Jan klaassen en Katrijnje en dan gaan de gordijntjes open en alle ogen kijken vol verwachting naar wat komen gaat.
Mama zou pannenkoeken bakken voor Joris maar moest dan wel even naar de winkel. Terwijl mama weg was kreeg Joris honger maar ipv. een appeltje te eten at Joris de volledige koekendoos leeg met buikpijn als gevolg. Dus geen pannenkoeken voor Joris want hij lag ziek in zijn bedje!
Ons spel in de hoeken vandaag :
2 deugnietjes die zich wegstoppen voor de juf
Voor we naar huisgingen hebben we de reuze-appel van Lina samen opgepeuzeld. Eerst ons gedichtje nog eens samen gezegd :
Wormpje in het groen wat ben je aan het doen? Je eet mijn lekkere appel op Kleine dikke schrokkebrok! De juf probeerde de appel te schillen zonder dat de schil brak maar helaas pindakaas het is niet gelukt. Het was wel een lange slang geworden. We bestudeerden welke slang het langst was en welke kort.
De dag met een mooi verhaal beginnen is altijd leuk. Vandaag "Rupsje Nooitgenoeg" Rupsje Nooitgenoeg heeft honger. Hij eet maar door. Als al het fruit op is, begint hij aan taart, worst, snoep en chocolade. Elke dag van de week wordt hij een beetje dikker, totdat hij verschrikkelijke buikpijn krijgt. Hij bouwt een huisje om zich heen en aan het eind van de week komt hij er weer uit als een prachtige vlinder!
Dan naar de sportzaal om te sporten. Een appel is rond en een bal ook dus sporten we vandaag met een bal.
Na het sporten een lesje wiskunde! Ja, ja ook de peuters pakken de meer ernstige vakken aan. De oma van Jules is jarig en hij wil haar graag een fruitmandje geven. We gooien om beurt met de dobbelsteen dan tellen we de stipjes ( 1 of 2) en daarna nemen we evenveel stukken fruit en leggen die in het fruitmandje voor oma.
Flink gedaan kapoentjes! Ook in de hoekjes was het leuk :
Voor we naar huisgingen keken we samen naar het verhaaltje van ... Rupsje Nooitgenoeg op video.
We zijn deze morgen begonnen met een lesje peuterschrijfdans. Wat is dat hoor ik jullie al denken. Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit hun eigen emotie en hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen "zwaai en draai." Een mooie letter kan immers pas tot standkomen als de basisbeweging volledig vlot en vloeiend verloopt en met voldoende zelfvertrouwen uitgevoerd. Peuterschrijfdans is gericht op het zeer jonge kind en is het niet prestatiegericht bezig zijn. Het bestaat uit verschillende thema's (9) en in ieder thema komen er bepaalde basisbewegingen aanbod. De juf vertelt eerst een verhaal en daarna gaat ze met de kleuters de bewegingen oefenen in de zaal op de speciale schrijfdansmuziek. Daarna mogen de kleuters schrijfdansen op een blad papier met verf, krijt enz... Schrijfdansen is steeds met beide handen gelijktijdig bewegen. Vandaag werkten we met thema 3 " De carousel " In dit thema is de basisbeweging : ronddraaiende cirkelbewegingen ideaal binnen ons thema fruit want een appel is rond. Lina bracht trouwens een reuzeappel mee naar de klas. Dat kwam net goed uit want we namen hem mee om na te tekenen.
Na het schrijfdansen ging het richting hoekjes waar we mochten plakken of een ander hoekje opzoeken.
Tot slot vertelde juf nog een verhaal van Max en Fien. Max en Fien mochten een appeltje meenemen naar school.
Dinsdag mogen we sporten met meester Koen, joepie! Eerst flink naar de opdracht luisteren en dan beginnen we eraan.
Na de speeltijd werkten we in de hoekjes. Om beurt mochten we een rode appel stempelen met ... een appel.
We kregen vandaag ook een verzoekje om een jarige papa te verrassen en dat hebben we natuurlijk gedaan. Hiep, hiep, HOERA, voor de papa van Mika! Mika heeft zijn papa getekend en een hele dikke zoen op de kaart gezet.
Namiddag werkten we ijverig verder totdat iederéén klaar was.
We leerden ook nog een versje het gaat als volgt :
Wormpje in het groen wat ben je aan het doen? Jij eet mijn lekkere appel op, jij kleine dikke schrokkebrok!
Mijn kapoentjes herhaalden met veel enthousiasme het gedicht. Maar het uitspreken van het woord "schrokkebrok " was niet simpel! maar wel grappig om te horen. De juf denkt dat we het nog vééééél zullen moeten oefenen! Bye, bye, zwaai, zwaai, slaaplekker!
Deze morgen heeft de juf een fruitmand meegebracht. Vandaag mochten we proeven van al dat lekkers uit de mand. Maar er was één dwars kindje, Jules. Hij wilde geen fruit proeven hij wilde snoep eten. Foei, foei, Jules! In het klasje snoepen wij niet, want we kunnen onze tanden niet poetsen op school. Op school eten we fruit!
We lieten Jules maar een beetje mokken intussen hebben wij het fruit uit de mand gehaald en er heelwat over verteld. We keken naar de kleur, de vorm, we zochten de pitjes en we mochten proeven. Alle kleuters vonden het lekker. En Jules? Uiteindelijk wilde Jules toch weleens proeven en ja hoor, ook hij vond het fruit lekker.
Na de speeltijd schilderden wij een peer met groen en geel. Even toe plooien en de kleurtjes liepen mooi in elkaar over.
Oeps, is het Arno of is het Thomas? Hi, hi, met de schort aan weet de juf het niet!
We kregen vandaag ook bezoek van Goele. Zij komt na de herfstvakantie ook naar het perenklasje en zij herkende meteen Emma haar vriendinnetje van bij de onthaalmama.
Thomas toont fier zijn appeltje van plasticine, goed gedaan, Thomas!
Namiddag hebben we het vele fruit gesorteerd per soort in een mand. Appelsien laat U zien pas maar op of ik eet U op. Goed zo! Appeltje zo rond, appeltje zo rood en gezond of alle indianen schieten met bananen, pief, poef, paf en jij bent af. Telkens moesten we het fruit zoeken en in het juiste mandje leggen.
Tot slot hebben we ook nog geteld hoeveel stukken erin een mandje lagen. Nog even enkele fruitliedjes zingen en toen was het tijd om naar huis te gaan.
Joepie! Er is niet één vriendje jarig maar wel twee vriendjes. Onze tweeling, broer en zus Finn en Nore. Deze morgen kon je duidelijk aan hen beide merken dat het een speciale dag was want hun oogjes fonkelden van trots. Klas versieren, alles uitpakken en klaarzetten en dan kon het feesten beginnen. Eerst het kroontje passen en eens in de spiegel kijken hoe goed het kroontje ons staat.
3 kaarsjes op onze feesttaart die mochten Finn en Nore uitblazen.
Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Waw!!! We kregen zelfs twee cadeautjes. Van Finn kregen we het boekje : " Anna eet graag fruit." en van Nore : Een duplo pakket met een moto en verkeersagent. Dankjewel!
De juf heeft meteen het verhaaltje verteld.
Toen mochten zij op hun beurt een pakje kiezen uit de cadeautjesdoos en ze kozen allebei voor een schaartje. Veel knipplezier!
" Lang zullen ze leven..." zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor onze 2 fuifnummers.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij... dat er iemand jarig is en dat ben jij. (jullie) Kriebel, kriebel, kriebel, GELUKKIGE VERJAARDAG Finn en Nore!
Nu nog een mooie tekening maken voor in het verjaardagalbum, een leuke herinnering voor later.
En dan mochten wij lekker smullen van al het lekkers dat Finn en Nore voor ons meebrachten. Hmm, dat smaakt.
Aan het einde van de dag kregen Finn en Nore hun album en natuurlijk ook Jules en zijn broertje mee met de logeerkoffer. Veel plezier!
Deze morgen bij het binnengaan van de klas merkten mijn kleuters onmiddellijk op dat er vlaggetjes hingen boven onze vertelhoek. De juf had ze geknipt van de schilderwerkjes die we in de loop van de week gemaakt hadden voor de verjaardag van Jules. Ook de verjaardagstoel stond klaar voor Jules.
Waw! Jules kreeg heel veel verjaardagkaarten, zo mooi! We hebben ze samen opengemaakt en alle lieve wensen gelezen. Daarna heeft de juf alle kaartjes opgehangen zo kan Jules er nog naar kijken. Dankjewel lieve pennevrienden voor jullie medewerking.
Na het bewonderen van de kaartjes was het nu tijd om er de taart bij te halen met kaarsjes natuurlijk. Jules heeft met de hulp van ons allemaal de kaarsjes uitgeblazen.
Jules had ook een pakje bij voor de klas en Alexander en Thomas mochten even helpen met uitpakken.
We kregen een prentenboek over een jarige spin " Jonnie"
Overal waar Jonnie komt maakt iedereen zich gillend uit de voeten, zelfs als hij jarig is en wil trakteren met een lekkere taart. Dan eet hij de taart maar helemaal in zijn ééntje op! Jonnie is een hele lieve spin , maar niemand weet het, alleen wij.
De juf heeft het verhaal verteld en daarna mocht Jules op zijn beurt een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf.
Jules vindt kiezen moeilijk. Zou hij een auto kiezen of een eendje ? Neen, hij koos een schaar want Jules wil graag leren knippen. Nu was het tijd om in de zaal te dansen en te zingen van : " Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria,..." HIEPPERDE PIEP, HOERA!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Jules en een dikke kus, PROFICIAT!
Jules krijgt ook nog een mooi album met daarin een tekening van alle vriendjes van de klas, een mooie herinnering van deze speciale dag.
Daarna mochten we lekker smullen van al het lekkers dat Jules meebracht. HMMM! Cake voor ons mag er elke dag wel iemand jarig zijn.
Zo vieren de peuters van de perenklas hun jarige vriendjes, leuk, hé! We sloten deze feestelijke dag af met zeepbellen prikken en een kringspel, wat is er weg.
Jullie zullen wel gemerkt hebben op de foto's dat er vandaag nog een juf in ons perenklasje was. Wel dat is juf Lieselotte zij kwam vandaag kennismaken met ons want zij zal één week in oktober en één week in november stage komen doen. We kijken er al naar uit!
Deze morgen keken we samen met Jules hoeveel keer we nog moeten slapen tot de verjaardag van ons vriendje. Nog maar één keer slapen. Maar Jules begon ineens te wenen.
Maar Jules toch ben je dan niet blij dat er morgen een feestje is voor jou? Natuurlijk wel maar Jules vertelde ons dat er kaarsjes op de taart staan als je jarig bent en hij kan niet blazen. Ocharme toch! Dan zullen wij je dat wel leren, Jules. We hebben samen geoefend met watjes en pluimpjes wegblazen.
Maar natuurlijk oefenden wij ook met echte verjaardagkaarsjes. 1 2 3, blazen Jules, nee Jules harder blazen! kijk zo. We hebben het zo dikwijls moeten voordoen dat we er duizelig van werden
Wij hebben het allemaal eens voorgedaan en toen kon Jules het ook.
Dan even bijkomen tijdens spel in de hoekjes.
Samen naar een verjaardagfeest gaan.
Tot slot nog een verhaal van : " Kleine beer is jarig "
Kleine Beer kijkt heel erg uit naar zijn verjaardag. Dan krijg je immers cadeautjes, de kamer hangt vol slingers en al je vriendjes komen op bezoek. Maar eerst is Giraf jarig, dan is Big jarig. En dan ook nog Konijn. En allemaal krijgen ze mooie cadeautjes, die kleine Beer zelf ook wel graag zou willen
Een feestelijk verhaal over een heel klein beetje jaloers zijn... Zorg maar dat jullie goed uitgeslapen zijn want morgen is het feest in onze klas voor jarige Jules. Slaaplekker!
Vandaag hebben we flink gesport met onze meester. Het was reuzefijn, vooral het sluipen onder de matten was een hele uitdaging. Maar mijn sportieve peuters deinzen voor niets terug.
Toen we terug in het klasje kwamen zagen we onmiddelijk dat er met tafels en stoelen geschoven was. Juf Carla had alles klaargezet om voor ons Tik Tak te spelen. "Gaan we TV kijken" vroegen mijn kindjes. Nee hoor de juf gaat zelf Tik Tak spelen voor jullie. Tijdens de voorstelling was het muisstil, af en toe hoorde ik iemand zeggen :" Oh,dat is mooi!"
Namiddag mochten we op grote bladen papier met verfdotters tekenen daar zal de juf dan vlagjes van knippen om donderdag onze klas mee te versieren. Psssssst niets tegen Jules zeggen! Het is een verrassing.
Na het tekenen waren onze tafels een beetje vies maar enkele flinke meisjes stelden zelf voor om ze proper te maken en de verfdotters op te ruimen.
Na de laatste speeltijd heeft juf Carla nog een verhaaltje vertelt over jarige Jules. Dat was het voor vandaag, tot morgen!
Deze week vieren we feest in de perenklas want Jules is donderdag 27/9 jarig. Bij een verjaardag horen een taart met kaarsjes, een cadeautje, zang en dans. Allemaal geen probleem daar zorgt de juf voor. MAAR kaartjes krijgen als je jarig bent is superleuk. Daarom zou ik willen vragen of jullie een kaartje willen schrijven naar onze jarige Jules. Zijn adres is : Jules Van De Perenklas. Zonneveldweg 9 3830 Wellen. Hartelijk dank!
Deze morgen, terwijl onze hersentjes nog fris waren, hebben we onze kleurenkennis en onze telcapaciteiten wat geoefend. Met de kleurenwijzer en gekleurde boekentassen gingen we aan de slag. Een lange trein maken met de boekentassen net zoals wij gisteren deden in de zaal. Maar ook de boekentassen tellen, nog héél moeilijk! We draaiden ook aan de wijzer en zochten dan een boekentas met dezelfde kleur.
Tijdens hoekenwerk mocht iederéén om beurt een toren van blokjes plakken voor Jules. Deze opdracht nam de rest van de dag in beslag. Maar we doen het vandaag rustig aan want de juf heeft gemerkt dat vele peutertjes toch wel vermoeid zijn op het einde van de week. ( en de juf ook ) Ons hoekenspel van vandaag :
Volgende week gaan we feesten want Jules is jarig op donderdag 27 september en Nore en Finn zijn jarig op 29 september maar we vieren hen op vrijdag 28 september. We hebben dus leuke vooruitzichten. Fijn weekend allemaal!
Op donderdag gaan we sportief van start. Meester Koen bouwde een omloop die we moesten afleggen; al kruipend, glijdend, klimmend enz... Glijden onder de benen van meester Koen is natuurlijk het leukst!
Tot slot nog even relaxen op de dikke mat. Euh?!!! Is dit relaxen meester Koen? Het lijkt eerder op ravotten. In ieder geval mijn kapoentjes vonden het super leuk.
Terug naar de klas dan. Maar oei, oei wat heeft Jules nu weer uitgespookt? Mag Jules schilderen aan de puzzeltafel? NEE roepen mijn pagadders in koor. Nore toont Jules waar het wel mag.
Oh, en hij heeft ook met zand gespeeld in de bouwhoek. Dat mag ook niet. En kijk eens er liggen blokken in de zandtafel en puzzels op de speelmat. Gelukkig weten mijn kapoentjes wel waar we mogen puzzelen en bouwen en schilderen. Op deze manier leren we de hoekjes kennen en hun functie. ( en dan nu een grappig gevolg van deze activiteit : In de namiddag vroeg juf Carla :" "Wie heeft er zoveel zand op de grond gegooid?" Daarop zei ne slimmerik :" Dat is Jules geweest!" Toen heeft de juf haar moeten omdraaien! )
Namiddag speelden we verder in de hoekjes.
De laatste activiteit is helaas niet kunnen doorgaan want mijn kapoentjes waren moe, een beetje zeurderig en er waren ook enkele sanitaire ongelukjes. Gelukkig is het morgen onze laatste schooldag van deze week en dan kunnen mijn kapoentjes twee daagjes rusten. Tot morgen! Slaaplekker.
Vanaf vandaag stelt de juf alle activiteiten die we gaan doen voor met foto's op onze Juleskalender. Telkens er een activiteit voorbij is schuift onze Jules één plaatsje op en zo kunnen we zelf "lezen" wat we vervolgens gaan doen. Zo komen we ook te weten of het vandaag een groot of een klein schooltje is. ( boterhammen eten of niet ). Elke woensdag het eerste uurtje van de dag zal juf Kathleen ook in ons perenklasje zijn om samen met juf Carla alle kapoentjes goed te observeren en dan noteren wat zij kunnen of nog niet kunnen. Mijn kapoentjes genieten van de aandacht die zij dan krijgen van de juf.
Na de hele uitleg gedaan te hebben wilden mijn kapoentjes naar onze speelhoeken. We schilderden vandaag een Hansje en een Grietje met waterverf. Juf Carla zal er stokpopjes van maken zo kunnen we dan samen zingen van "Hansje en Grietje die gingen naar de school."
Opeens hoorden we Jules roepen in de zaal. De deugniet had alle boekentassen op een hoopje gegooid en zat er bovenop. Foei Jules! Alle vriendjes maakten een boze vinger.
Nu waren we toch in de zaal dan maar bewegen op muziek! We zochten onze boekentas en vertelden aan elkaar welk kenteken we hebben. Wat weten ze dat al goed!
We maakten ook een lange trein met onze boekentassen en ernaast een lange trein met alle vriendjes erin. Hoera onze trein is het langst!
Tsjoeke tsjoek zo stapten we naar onze klas om daar ons klein schooltje af te sluiten met een verhaaltje van "Nina en Tom"
Ons eerste versje geleerd vandaag! Met mijn boekentas - tas - tas ga ik naar de klas - klas - klas. Vriendjes groot en klein ( foto wij zijn groot en Jules is klein ) en Jules zal er één van zijn!
Na ons versje was meester Koen daar voor ons sportief uurtje. Meester Koen had in de sportzaal ook hoekjes gemaakt net zoals in de klas. Het waren geen speelhoekjes, wel bewegingshoekjes. Met balletjes naar verschillende doelen gooien, kegels omgooien met ballen, balletjes gooien naar een doel waar ze bleven plakken.
Oef daar worden we moe van! Even relaxen...
Na de speeltijd schilderden we samen met de juf ons vriendje Jules. Eerst samen goed kijken wat we allemaal moeten schilderen. Hoofd, armen, buik, benen, voeten,...
Twee kindjes kunnen tegelijk schilderen de anderen moeten even hun beurt afwachten. Na het schilderen wassen we flink onze handen.
Na onze middagpauze gaan we verder met hoekenwerk want verschillende vriendjes zijn nog niet aan de beurt geweest.
Voor we naar huisgaan mochten we nog even naar de teletubbies kijken want na het schilderen heeft de juf véél opruimwerk.
Deze morgen hebben we voor de eerste keer onze daglijn in orde gebracht. Vanaf nu kunnen we gaan piepen op onze kalender om te weten wat onze volgende activiteit zal zijn.
Als eerste activiteit is er een bewegingslesje voorzien in de sportzaal maar deze keer met juf Carla. Op maandagvoormidddag is de zaal vrij en daar wil de juf regelmatig gebruik van maken.
We gaan bewegen op muziek met onze eigen boekentas. We beginnen met een bewegingslied van Jules om in de "mood" te geraken. "Hup en hup en 1 en 2. Hup en hup en Jules gaat mee. Hup en hup en 1 en 2. Hup en hup doe jij ook mee?"
We stappen tussen de boekentassen op muziek en als de muziek stopt gaan we snel naast onze boekentas zitten. Als de muziek stopt zoeken we onze eigen boekentas tussen die van vriendjes. Zo volgen er nog verschillende opdrachtjes.
Tot slot gaan we naast onze boekentas liggen terwijl de juf een relaxatie-liedje opzet en dan komt ze onze kriebelen, hihi!
Na de speeltijd kijken we naar foto's van onze speelhoekjes. We proberen te verwoorden welk hoekje het is en vervolgens mag één kleuter het hoekje tonen.
Na deze activiteit gaan we natuurlijk spelen in de verschillende hoekjes.
Namiddag spelen we eerst nog eens ons speellied : "Zoveel vriendjes bij elkaar"
Dan weer fijn spelen in de hoekjes.
Voor we gaan buitenspelen heeft de juf nog een verhaaltje verteld over Fien die afscheid moet nemen van mama als ze naar het klasje gaat.
Voor we naar huisgaan zingen we nog van "Hansje en Grietje" Wat hebben we een plezier! Maar zeker als de juf niet Hansje en Grietje maar Mauro en Nore zingt of Alexander en Lina.