Foto
Inhoud blog
  • Littekenbreuk geheeld
  • Leesplezier
  • Virus verdwenen!
  • Virus gevonden!
  • Breukje bij Michel
    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Nierdonor

    Heb je vragen of suggesties? Laat het weten, bijten doen wij niet.
    08-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breukje bij Michel

    Zoals ik al vermoede is er bij nader onderzoek een breuk vastgesteld ter hoogte van het litteken.

    Woensdagmorgen 8.15u zaten wij (Linda en ik) te ontbijten in het restaurant van de kliniek toen de telefoon afging. Het was de transplantcoördinator om te vragen of wij de afspraak van vandaag niet konden uitstellen, professor Pirene moest namelijk gans de dag transplanteren.

    Dat ging natuurlijk niet meer, we waren al ter plaatse. Ook geen probleem, dan zou een van de assistente mij wel opvangen.

    Eerst een echo laten nemen en dan naar de dokter. De overgebleven nier en de blaas waren prima in orde, geen gruis of steentje en vlotte werking.

    Maar bij het nazien van de wonde kon ze mij niet anders vertellen dan dat er een breuk is waar te nemen. Indien ik er niet te veel last van had stelde ze voor om voorlopig niets te doen. Tenzij mijn ingewanden ertussen zouden zitten en niet meer terugtrekken. In dat geval moet ik onmiddellijk binnenkomen. Maar voor alle zekerheid zou ze het nog eens met de professor bespreken. Indien ik niets meer zou horen moet ik pas binnen 1 jaar terug op controle komen.

    De dag nadien telefoon, en ja de professor had mij graag binnen 3 maanden willen terugzien. Zo kan hij vaststellen hoe de breuk evolueert.

    Dus voorlopig doe ik nog niets, ik heb geen zin om deze zomer weer in de kliniek te liggen, samen met het nodige herstel nadien ben je toch weer enkele weken buiten strijd.

    Ik zal het voorlopig wel rustig aandoen, nadien zien we wel. Ze zouden er een netje kunnen inplaatsen om de opening binnenin af te dekken zodat de ingewanden niet meer in de opening kunnen komen. Maar er zijn mensen die nadien zeggen dat ze dat netje voelen zodat ze meer nadeel hebben dan voordien.

     

    Michel

    08-06-2012 om 17:01 geschreven door Michel  


    30-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jarig?

    Ik hoor trommels, trompetten en triangels alsmaar dichter naderen, kijk door het raam naar buiten en denk wat zou er nu te vieren zijn?

    Het is tenslotte maar een dag in de week. Ter hoogte van ons huis stopt de fanfare, draaien een kwartslag om en beginnen te zingen, lang zullen ze leven, lang zullen……..

    Beangstig kijk ik om me heen en denk, my god, ik ben een verjaardag vergeten. Linda? Nee dat is volgende maand, Marco? Nee, Amber? Ook niet, voor mij misschien? Nee die is al voorbij, dit moet dan een vergissing zijn.

    Op dat moment begint uit de wekkerradio muziek te spelen, en denk oh! Het was maar een droom.

    Toch is er vandaag iets te vieren en hopelijk mogen er nog vele jaren volgen.

    Ja, ja, vandaag is het één jaar geleden dat Marco een van mijn nieren kreeg.

    En alles is nog steeds in orde, werking, bloedwaarden, enz.

    Ikzelf moet volgende week op controle, buiten een zwelling ter hoogte van de wonde (waarschijnlijk een littekenbreuk) voel ik mij prima. Zodra ik meer weet laat ik het wel weten.

    30-05-2012 om 20:41 geschreven door Michel  


    02-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug aan't werk

    Ja, ik weet het wel en het is niet netjes jullie zolang zonder nieuws te laten, dus pak maar aan.

    Ik hoorde hier en daar dat er al ongeruste zielen rondlopen die dachten dat geen nieuws slecht nieuws zou zijn.

    Maar niets is minder waar, het gaat uitstekend, zowel voor Marco als voor mijzelf.

    Het is zelfs zo goed dat ik op 1 september (ja samen met de start van het nieuwe schooljaar) terug gaan werken ben.

    De laatste 3 weken is het plots snel vooruit gegaan,  misschien is het van de Franse zon en temperaturen geweest, ik weet het niet, maar het is toch raar dat het dan wel erg snel beter ging.

    Ook Marco mocht een controle overslaan zodat hij met het vliegtuig een weekje op bezoek kon komen in Zuid Frankrijk.

    En dat hij daarvan genoten heeft kan je wel denken!

    Dinsdag heeft er een biopsie plaatsgevonden (doen ze altijd na 3 maanden om te zien of er toch geen afstoting in aantocht is) en  hebben ze de Vfend gestopt (is tegen schimmels) daardoor breekt de Prograft (tegen afstoting) sneller af en moet er meer van gegeven worden.

    Dat duurt dan weer even voor dat alles terug op punt staat, daarom zijn de controles (nog steeds in Leuven)  nu iets frequenter.

    Maar eens deze op punt staan mag hij terug in Antwerpen bij de vaste nefroloog op controle.

    Zo, ik hoop dat jullie een beetje gerustgesteld zijn met dit nieuws.

    Geniet nog van deze laatste (zomer)dagen.

     

    Michel

    02-09-2011 om 21:10 geschreven door Michel  


    30-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thanks!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een maand na de transplantatie kan ik nu wel zeggen dat de herstelperiode aan dit tempo toch wel een drietal maanden in beslag gaat nemen.

    De rustperiode tussen de lichte activiteiten in worden korter, en de tijd van de activiteiten langer.  Deze week ook voor het eerst naar een openluchtconcert in Kapellen geweest, wel mijn eigen relaxzetel meegenomen.

    Met de verplaatsing inbegrepen heb ik het toch drie uur kunnen volhouden. Heel veel plezier heb ik er niet aan overgehouden  (muziekconcerten moet je staande kunnen bijwonen zodat je kan mee shaken  vind ik) maar het was toch weeral een kleine overwinning.

     

    Met Marco loopt momenteel alles zoals het zou moeten lopen. Bij de laatste controle van woensdag vertelde de dokter dat hij binnen twee weken zijn stent moet laten verwijderen. Eu….. wat, een stent?  Ja, blijkbaar steken ze een stent in de urineleider. Dit is de eerste keer dat wij hier iets van hoorden maar als de dokter zegt dat er en stent in zit zal het wel zo zijn zeker.

    De nierwerking en bloedwaarden zijn optimaal, het blijft wel opletten om geen infecties op te lopen. Met andere woorden, zeer goede handhygiëne en veel volk bijeen zoveel mogelijk mijden.

     

    Tussen de controles in heeft Marco ook nog zijn examens met een gunstig gevolg hier thuis afgewerkt.

    Zo kan hij in september starten met zijn laatste jaar middelbaar.

     

    Zo, veel nieuws heb ik niet, maar geen nieuws is …….goed nieuws.

    Ook willen wij iedereen nog eens bedanken voor de vele wenskaarten en lekkere attenties!

     

    30-06-2011 om 10:25 geschreven door Michel  


    17-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste nacontroles

    Woensdag was de eerste nacontrole, zowel Marco als ikzelf . Marco moest om 08.00 u ter plaatse zijn en ik om 11.50 u

    Alhoewel wij er stipt om acht uur waren, hadden wij nr 33 pfff. Je kan het al wel denken, gemiddeld 15 min per persoon, wachten, wachten en nog eens wachten. Als Marco binnen ging moest ik naar boven voor mijn afspraak.

    Bij Marco was alles in orde, maar in de namiddag belde ze dat de prograft (medicijn tegen afstoting) naar beneden moest. Dat wil ook zeggen, extra controle op vrijdag (vandaag) maar dat is dan enkel een bloedafname en nadien terug naar huis. Ondertussen hebben ze weer terug gebeld om te zeggen dat nog omlaag moet.

    In principe is het de ene week maandag en vrijdag controle en de week daarop de woensdag. Tenzij er iets moet aangepast worden.

     

    Mijn controle bleek iets te vroeg zijn ingepland. Hij keek op zijn pc en vroeg of het klopte dat ik veertien dagen geleden geopereerd was. Ja, dat is zo, schudde zijn hoofd en zij, straks sturen ze nog op controle voor de ingreep.

    Hij bekeek de wonde eens, duwde op mijn buik (wat echt niet aangenaam was na vier uur op een stoel te hebben gezeten) vroeg naar mijn klachten en dat was het dan. Het staaltje  vierentwintiguurs urine  mocht ik terug meenemen. Kom maar terug op 13 juli, dat is meer dan vroeg genoeg.

    Ja daar zit ik dan meer dan vier uur voor in een wachtzaal, blijkbaar kan de communicatie tussen beide diensten toch wel iets beter.

    Ik was dan maar ook al te blij terug thuis te zijn na meer dan vier uur te hebben rechtgezeten, dan nog een uur met de auto naar huis over onze prachtige wegeninfrastructuur. Ik weet perfect elk bultje of putteke liggen van Leuven naar Antwerpen en terug.

     

    Sinds vandaag ben ik ook gestopt met de pijnstillers te nemen, de pijn die nu nog rest is dragelijk en mocht het te erg worden kan ik nog altijd eentje nemen. Net zoals die leidingen die zo snel mogelijk uit mijn lijf moesten, hou ik ook niet van al die pillenpreparaten. Tenzij het moet om in leven te blijven.

     

    Marco heeft vandaag ook zijn eerste examen hier thuis afgehandeld, volgende week tussen de controles in zijn er ook nog enkele te doen. Spieken is wel niet bij, de leerkracht zit naast hem aan tafel. Maar met zo veel energie en helderheid als hij nu heeft is dat ook niet nodig.

     

     

    Michel

     

     

     

    17-06-2011 om 20:29 geschreven door Michel  


    10-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oost West Thuis Best

    Dag 12

     

    Nooit zo graag thuisgekomen zoals vandaag, ook al viel de regen met bakken uit de lucht.

     

    Het  was wachten tot 11 u voor de dokter met de resultaten van het bloed kwam aandraven.

    De kreatinine was 1,35, dus kreeg Marco groen licht om de kliniek te verlaten. Ze verwachte dat alles in orde zou zijn tegen 15.00 u, niet dus tegen 17.30 u konden wij vertrekken.

    Er komt natuurlijk wel een rompenslomp bij te pas, een sorteerdoos waar een schrijnwerker zijn diverse vijzen in bewaard krijg je hier ook mee, maar dan gevuld met allerlei pillen.

    Het komt er nu op aan om bepaalde symptomen van afstoting zo vlug mogelijk te herkennen. En indien die er mochten optreden zo vlug mogelijk contact opnemen met de kliniek.

     

    Woensdag moeten wij beiden al terug op controle, nadien zal het de eerste weken voor Marco afwisselend 2  en 1 maal per week zijn.

     

    Het is toch wel fijn om terug thuis te zijn, de ruimte de stilte de privacy, dat zijn van die momenten waarop je denkt dat je de rijkste en gelukkigste mens ter wereld bent.

     

    Voor het overige is er weinig nieuws, alles is zowel bij Marco als mezelf zoals gisteren, vandaag is de wonde nog eens verzorgd, ze stond er mooi bij, zodanig mooi dat ik al mag douchen.

     

    Nu de pijn en de fysiek nog en dan zijn we er vanaf, maar de dokter verzekerde mij dat  het zeker 3 maanden zal duren. Ik  zal maar positief denken zeker, dus nog twee en een halve maand dan he.

     

    Nu wij terug thuis zijn zal ik niet meer alle dagen met nieuws afkomen, tenzij het spectaculair nieuws is.

    Ik laat het zeker weten via facebook.

     

    Groetjes,

    10-06-2011 om 22:11 geschreven door Michel  


    09-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sinds gisterenavond ben ik terug dafalgans van 1gram gaan gebruiken, anders is het niet te doen van de pijn.
    Volgens de dokters kan dat nog wel een tijdje aanhouden.

    Vandaag ben ik ook zonder rustpauze tot bij Marco op de afdeling gestapt, dus toch een lichte vooruitgang.
    De verpleegsters blijven mij ook met lof overladen, ik zou er nog rood van worden -J
    Maar blijven er ook op hameren dat ik geen enkele belasting mag dragen, duwen of trekken en ook voldoende rustpauzes inlassen.
    Ik denk dat ik toch maar voor één keer eens naar de vrouwen ga luisteren.

    Sinds deze namiddag is Marco ook verlost van de laatste drainagebidon, het werd wel tijd dat die eruit ging.
    Het was nogal pijnlijk doordat er zich een stukje had vastgehecht aan de wond.
    De kreatinine is niet meer gestegen, waarschijnlijk zal hij rond de 1,4 blijven.
    Indien deze morgenvroeg niet gestegen is naar 1,5 mag hij naar huis. Hopelijk zijn wij nog voor het verlengde weekend thuis!

    Ik ben al een paar keer op zoek gegaan naar mijn ex kamergenoot Domien, maar hij is nog steeds niet terug van zijn kijkoperatie. Ik hoop maar niet dat er iets mis is gelopen. Als hij morgen nog niet terug is zal ik het toch maar eens gaan vragen. Zonder Domien is het verslag maar saai he.

    Vandaag ook bezoek gekregen van een meisje dat vroeger  samen met Marco op de kinderafdeling in dialyse was. 5 jaar geleden heeft die ook een nier van haar moeder gekregen (die er trouwens ook bij was) en het is toch ongelofelijk dat je ziet hoe die het er nu van afbrengen.

    Zo, hopelijk kan ik morgen vanuit Merksem verslag uitbrengen.

    Toy Toy

    09-06-2011 om 22:17 geschreven door Michel  


    08-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zalig! Vermoeid en het tikken van de regen op het dak van de motorhome, meer heb ik echt niet nodig om in te slapen.

    Geen menselijke geluiden en verpleegsters die door de gangen lopen of je bloeddruk komen meten, gewoon stilte en nog eens stilte. Het went snel, maar tegen 7 u belt Marco al om zijn bestelling voor die dag door te geven.

    Linda staat dan rustig op en neemt in de shop beleg, drank en de krant mee naar boven.

    Ik ben natuurlijk blijven liggen, tegen halfnegen ben ik dan opgestaan, scheren, wassen en aankleden zonder rustperiodes tussenin.

    Dan rustig naar de kamer gewandeld, hier ben ik halverwege wel even gaan zitten, maar als je deze afstand flink stappend aflegt als gezond persoon, doe je er toch 10 minuten over.

     

    Vandaag heb ik ook weer meer pijn, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik tweemaal heb moeten niezen.

    Dat blijft wel een probleem, bij een hoestje of niezen moet je zo snel mogelijk tegendruk zetten, meestal ben ik juist te laat.

     

    Marco zit nog steeds met 1 drainagebidon, zolang die meer dan 10 ml geeft moet hij blijven zitten.

    Deze middag kwam de dokter ook zeggen dat de kreatinine terug iets gestegen is (hiermee kan je de werking van de nier zien) Dat kan wijzen op afstoting of een medicijn dat aangepast moet worden. Voorlopig gaan ze nog niets ondernemen. Mocht dat cijfer verder stijgen kan men beslissen om een biopsie uit te voeren. Waarna dan waarschijnlijk de medicijnen tegen afstoting zullen opgetrokken worden. Maar zover is het nog niet. 

     

    Vandaag is Marco ook voor het eerst van de kamer geweest, zo heeft hij op het terras even van het zonnetje kunnen genieten tot de wolken ons pleziertje kwamen storen.

     

    In de late namiddag heb ik ook het personeel hier een kleine attentie aangeboden, niet goed voor hun lijn maar zoals ze hier werken zal dat er rap af zijn.

     

    08-06-2011 om 21:45 geschreven door Michel  


    07-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10

    Mijn laatste nacht in het ziekenhuis is weer prima verlopen. Ik had gehoopt dat Domien me nog enkele geheimen van het boerenleven zou gunnen, maar het was echt niet te verstaan nu.

    In de voormiddag vertelde hij een grapje (denk ik toch) ik zie naar Linda, maar zij had het ook niet verstaan.

    Kan je het nog eens herhalen Domien? O ja  dat bedoel je zeg ik. Maar ikzelf of Linda hadden er nog niets van verstaan.

     

    De druk op mijn buik en rond de wond is nu toch wel aan het verminderen, maar nog steeds met om de 6 uur een dafalgan van 1 gr.

     

    Verder verliep alles zoals gisteren, rustige activiteiten gevolgd door rust.

    Tegen 10 u stak de dokter zijn hoofd binnen, alles nog in orde mr Mertens, ja dokter.

    Dan ben je voor mij een vrij man, je gaat of staat waar je maar wilt.

     

    Dit had ik nooit kunnen vermoeden, dinsdag lig dood op een tafel en zitten er een paar chirurgen in je lichaam te prutsen, ze halen er nog wat uit, trekken je terug dicht en leggen je terug op je kamer.

    Zeven dagen later stap je gewoon terug buiten. Weliswaar  niet in dezelfde fysieke toestand, maar toch blijft het wonderlijk.

     

    In de late namiddag lag mijn ontslagbrief klaar, zes weken absoluut hefverbod,  woensdag 22 juni eerste nacontrole. Domien zat er maar sip bij, allee dat is spijtig he, je bent zowat aan mekaar gewend en wat komt er nu misschien weer liggen.

    Ja Domien, ik weet het, maar je zal me hier nog wel zien rondlopen, en mocht je nog alleen op de kamer liggen dan wip ik wel binnen om een babbeltje te doen. Ach als je op verlof bent in het buitenland versta je toch ook niet alles wat ze zeggen, dus kan ik evengoed is bij Domien binnenwippen.

    De eerste dagen heb ik hem wel echt vervloekt, maar nadien was het best te doen. Hou je goed Domien.

     

    Marco moet echt nog wennen aan het plassen, maar het lukt hem toch om meer blaasinhoud te kweken.

    In de namiddag is er al 1 drainagebidon verwijderd. De andere waarschijnlijk morgen of overmorgen.

    Het is nog steeds zoeken naar de juiste spiegel voor de medicijnen tegen de afstoting, maar dit is normaal.

     

    Volgens de dokters kan hij, indien alles goed verloopt tegen het weekend naar huis.

    Afwachten dus, maar dat zijn toch goede vooruitzichten.

     

    Linda heeft al gezorgd dat er een extra ligstoel op de kamer van Marco staat zodat ik er mij comfortabel kan neerplaatsen. Voor haar zal het ook een stuk eenvoudiger zijn nu ze niet meer van de ene naar de andere kamer moet lopen. 

     

    Zo, dit was het voor vandaag, ik ga nu  naar de parking om te slapen, zalig he  op camping Gasthuisberg.

     

    Michel

     

     

     

     

    07-06-2011 om 21:33 geschreven door Michel  


    06-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dag 9,

     

    Na een redelijke nacht met voldoende slaap zou ik vandaag weer een stapje vooruit willen zetten.

    Je voelde direct dat het weekend erop zit, veel meer personeel en patiënten die van hier naar daar  hollen.

    Na mijn eerste opdracht (scheren) voelde ik al snel dat een stapje vooruit heel moeilijk zal zijn.

    Een stomme scheerbeurt van 5 min is even vermoeiend als 5 km joggen voor de ingreep.

    Goed, dan maar alles met rustpauze tussenin. Scheren rusten, eten (aan tafel)  rusten, wassen rusten,  wandeling op gang dan rusten. Dan is het middageten, rusten, met rolstoel naar  cafetaria en stuk wandelen naar de shop, terug naar boven en rusten.  Tegen 15 u naar hometrainer en 3 min fietsen en rusten. Nadien nog af en toe naar Marco’s kamer stappen.

    Eigenlijk een saaie dag, en zo gaan er nog vele komen denk ik, ik zal mij serieus moeten aanpassen aan dat leventje, want na ontslag zal dat thuis niet anders zijn.

     

    Vandaag is ook mijn buurman terug aangekomen. Ocharme dat ventje,  ze gingen vandaag en morgen enkele onderzoeken doen. Uiteindelijk gaan ze 2 dagen weer niets doen.

     

    Marco is vandaag verlost van zijn sonde, infuus en halskatheter. De 2 drainagebidons moesten er vandaag ook

    uitgaan, maar door de vele operaties van vandaag was er geen  enkele chirurg beschikbaar.

    Dus moet hij een dagje langer wachten. Vandaag is hij heel veel op geweest, uit de kamer mag nog niet.

    Hij was heel blij dat hij vanaf nu weer normaal kan plassen, hij heeft de zetel zelfs naast het toilet gezet uit schrik niet op tijd te zijn.

     

    De operaties zijn blijkbaar afgelopen, maar voor de drainages te verwijderen is het te laat.

    Voor een bezoekje bij mij had hij wel even tijd, mr. Mertens, voor ons zijn alle bloeduitslagen perfect in orde.

    Dus als je wilt kan je morgen naar huis. Maar je moet niet he, zeg je ik wil nog even blijven, ook goed.

    Een dilemma, ik zal het met Linda overleggen en laat het je weten.

     

    Alles heeft zijn voor en nadelen, hier eten, drinken en comfortabel bed, maar tijdsgebonden.

    In de mobilhome, minder comfort, maar eet, slaap en ga waar ik wil. Ook slaap ik weer bij Linda.

    Extra bonus, ik pak het record van snelst ontslagen donor.

     

    Wat doe ik denk je?

    Inderdaad ik ga hier morgen buiten!  Maar zal hier nog dagelijks rondlopen voor Marco.

     

    Nog een nachtklapje van Domien, tijdens de nacht zijn twee verpleegsters in de kamer hiernaast aan het praten tegen een patiënt.

    Slopt na is! Roept hij en terwijl komt hij half recht, ziet dat de kamer hier  donker en leeg is. Legt zich onmiddellijk neer en slaapt verder. Nee Domien die verpleegsters mogen niet slapen die moeten werken.

    Hij dacht waarschijnlijk dat hier nog iemand op bezoek was.

     

    Tot morgen,

     

    Michel

    Mijn plek de komende dagen............

    06-06-2011 om 21:45 geschreven door Michel  


    05-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-06-2011 om 19:43 geschreven door Michel  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8

    Dag 8,

     

    Na een zware nacht probeer ik vandaag zoveel als mogelijk rust te zoeken.

    Sinds de operatieve ingreep heb had ik tot deze nacht geen stoelgang meer gehad (proper onderwerp he)

    Ik had dit al enkele malen laten horen aan de verpleging, ach dat komt wel in orde, dat is normaal, maak je maar geen zorgen en desnoods kunnen wij iets geven.

    Ja allemaal goed en wel, je moet, eten drinken en bewegen, maar mijn buik werd elke dag dikker. Ik was precies zwanger van een tweeling.

    Tot de avondverpleegster gisteren vroeg of ze iets moest geven om vlotter te kunnen ontlasten.

    Hier is mijn redding dacht ik, ze mengde 2 dosissen  in water op en zei, drink dit maar op dan zal je snel kunnen gaan en anders neem je er morgenvroeg nog 2.

    In mijnen buik die al bijna op springen stond, nog maar eens die halve liter brakwater erbij gepropt.

    Mijn bed op en wachten nu maar.

    De dokter passeerde ook nog eens langs, hoe gaat het met u? Ja dokter  redelijk goed enkel de stoelgang komt niet op gang. Ja dat zal wel komen en ik hoor dat je iets gekregen hebt.

    Maar  zie dat je regelmatig beweegt en goed drinken he.

    Goed bewegen en drinken…….Ik spring bijna uiteen, plas tussen de 3 en 4 liter en dan zeggen ze zoiets!

    Slapen ging moeilijk, ik was stikken kappot, ondertussen  had de nachtverpleegster al overgenomen.

    Om 03.30 u kon ik het niet meer houden, ik ben de gang opgegaan, wat verder liep ik de verpleegster tegen het lijf (zonder ze aan te raken he) kan je niet slapen mr Mertens? Als je wil kan ik je een pilletje geven om te slapen.

    (Help!!!!!!!!!!!!! Ik wil ni slapen! Ik wil kakken, poepen, schijten speelt gene rol hoe ge het noemt, maar ik moet!!!!)

    Ik wil heel graag iets van u zodat ik tenminste mijnen ballast kwijt kan.

    Wilt u nog wat die poeder om op te lossen, of iets straffer en anders zet ik een lavementje.

    Ja een lavement werkt snel maar ik zag het niet zitten dat ze in mijnen ballon nog ne liter vloeistof zouden bijpompen.

    Maar ze had ook nog een tube met pasta om in te brengen, dat is een zeer kleine hoeveelheid, werkt snel maar geeft een branderig gevoel.

    Neem dat maar, ja maar hou er rekening mee dat je dan een tijdje op het toilet gaat zitten, grrrrrr………..DAT WIL IK JUIST!

    En inderdaad na 5 minuten zat ik daar, hooooooooo zaaaaaaaaaalig!

    Dus rond 04.30 ontlast mijn bed in

    Deze voormiddag den dokter van wacht aan mijn bed, en hoe gaat het? Goed dokter en eindelijk ben ik verlost dankzij de nachtverpleegster.  Ja ik heb het vernomen, ik zal eens voelen,  ho ja het is al veel soepeler.

    Soms denk ik zouden die nu met mijn………. Aan ’t rammelen zijn.

     

    Deze voormiddag heb ik 3 min op de hometrainer gefietst, zeer laag tempo en weerstand, de hoofdchirurg staat telkens met zijn duim in de lucht aan mijn bed.  Deze morgen was het, uw zoon doet het uitstekend! En u trouwens ook, maar niet forceren, de wond moet nog genezen, ’t is niet zo ’n groot 9 a 10 cm (dit is een topchirurg maar een slechte schatter, volgens linda 20 cm) maar toch het heeft tijd nodig om te helen.

     

    Volgens de verpleegster spreken ze bij mij al over naar huis gaan, ze hebben kamers nodig en daar ik niks opbreng (de kosten voor de donor worden in Leuven door het ziekenhuis betaald) is de keus snel gemaakt.

    (en zeggen dat domien hier 5 dagen gelegen heeft zonder dat ze iets gedaan hebben, en hij wilde dan nog wel naar huis)

     

    Alle bloedwaarden zijn nu ook bijna terug als voorheen, ze zouden me nu niet buitenzetten mocht ik nog ziek zijn.

    Maar ik mag wel niets doen, niets heffen, trekken of duwen, zelfs geen boodschappen doen, en dit de komende 3maanden.

     

    Marco kan, als alles goed blijft gaan misschien eind van de week naar huis. Dan ben ik verplicht van een aantal dagen in de mobilhome te gaan slapen hier op de parking.

    Morgen gaan ze bij Marco de sondes verwijderen, en dan kan het snel gaan.

     

    Morgenvroeg komt ook mijn buurman terug, onze Domien. Hij dacht dat de bedden hier met luchtbanden zijn uitgerust. Op een nacht riep hij: oewe band stot plat. Kan niet, het zijn hier volle wielen.

    05-06-2011 om 19:26 geschreven door Michel  


    04-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7

    Dag 7,   
                                                                                                                                                                    

    zaterdag 4 juni 2011

    Vandaag weinig vorderingen opgedaan, als ik om de 6 uur een dafalgan van 1 gram inneem kan ik de resterende pijn verdragen.

    Maar veel meer dan de gang op en af zat er vandaag niet in.

    Ik vermoed wel dat ik vandaag en morgen goed ga uitrusten, onze Domien heeft het gedaan gekregen om tot maandagmorgen naar huis te mogen gaan.

    Maar eigenlijk is het samenwonen, mits regelmatige bijsturing best te doen nu. Soms mis ik hem al.

    Een van zijn eigenschappen is ook dat hij luidop droomt,  ja dan hoor je wat hoor!

     

    Marco is vandaag al veel langer uit zijn bed geweest dan gisteren, maar dan enkel op zijn kamer in de zetel.

    Hij neemt zelf minder pijnstillers dan ik.

    Momenteel is Amber op bezoek, daar alleen al van zou hij opknappen natuurlijk.

     

    Deze middag brachten ze eten,  en terwijl de verzorgster terug naar haar kar wandelde vroeg ze: morgen iemand communie? Al lachend zei ik eerste of tweede. Bij u tweede denk ik zei ze.

    Op dat zelfde moment zegt onze buur Domien: ja, en is er vervoer naar de Kapel voorzien?

     

    Op dat moment viel natuurlijk mijne euro dat ze bedoelde of iemand van ons een hostie nodig had.

    Ik zie naar Linda en zeg O dat was menens, ik dacht ja het is mei juni dat zijn communiemaanden he.

     

    Dat was zo’n onnozel toeval dat wij stikken van  lachen, maar niemand mocht dat zien en wat nog belangrijker was! Ik kon dat niet aan met die wond. Zo’n pijn seg. Ik heb Linda weggestuurd  en telkens ik eraan terugdacht kromp ik ineen van de pijn.

     

    Ik wil maar zeggen je zou hier ook kunnen lachen, maar liever toch niet nu.

     

    Zo, ik hou het kort vandaag, want k wil nog even van mijn rust genieten.

     

    Ps, wist je dat je koeienstront kunt bakken? (volgens domien)

     

    Groetjes,

     

    Michel

     

     

    04-06-2011 om 21:03 geschreven door Michel  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6

    Een zalige nacht, zo goed als totale stilte, zalig!  Ik denk dat je het aantal ligdagen gemiddeld 1 dag per patiënt kan inkorten mocht het elke nacht zo zijn.  Dat zou nog eens een besparing zijn. Maar ja dan heb je eens een goed idee en dan heb je toevallig geen regering om ze in te voeren.

     

    En zo zijn we bij het personeel terechtgekomen. Om terug te komen op men kamergenoot Domien (ex landbouwer en 81 jaar oud)  had de hoofdverpleegster ons ook gezegd dat  wij er maar vanuit gaan dat iedereen weet wat kan en niet kan. Maar zo is het blijkbaar niet.

    Je moet het blijven herhalen telkens ze over de grens gaan.

     

    Ze heeft een punt, maar ik verwacht wel dat het ziekenhuis moet zorgen dat de patiënten in alle stilte en rust moet kunnen herstellen.

    Als je het ziekenhuis toekomt staat het buiten vol met borden stilte aub.

    Eens je dan binnenkomt alle remmen los zou ik zeggen.

    Nee we moeten nu niet overdrijven, wij volgen ook niet altijd de lijntjes en nemen ook wat we willen of kunnen krijgen maar altijd zonder andere te storen.

     

    Ik wil hiermee geen steen werpen naar het personeel, want zij zijn ook de slachtoffers van allerlei zinloze besparingen. De tijd die ze nemen om naar een patiënt te luisteren of nuttige informatie te geven moeten ze elders zien terug te vinden, chapeau! Je moet het maar willen doen voor dat loon.

    Tegenwoordig is de pc ook verpleeginstrument, net zoals een bloeddrukmeter of thermometer.

    En natuurlijk maken de beheerders hier ook gebruik van om te kunnen zien of ze hier of daar kunnen besparen op een zorgenverstrekker.

    Alles moeten ze er op invullen, ja tot zelfs  het aanvullen van water uit de fontein. Extra werk dus met minder personeel, waar horen wij dat niet tegenwoordig?

    Maar goed, ze blijven er allemaal even vriendelijk onder, zelfs als er de hele nacht iemand hen roept voor pietlulligheden, knap ik zou het niet lang volhouden.

     

    Goed, even terug naar Marco en mijzelf. Vandaag is enorm veel vooruitgang geboekt. Marco heeft nogal ne vlotte co-chirurg, en omdat het een lang weekend is volgt hij mij ook mee op.

    Iedereen heeft zo zijn aanpak, de ene is terughoudend en laat liever alles nog een dag meer dan nodig is allerlei infusies zitten en de andere wil er alles zo snel mogelijk uit. En zo is die van Marco , en ik profiteer daar mee van.

     

    Hij had al laten horen dat van zodra de pijnpomp weg was, dit en dat en dat ook weg kon. Ondanks de slechte ervaring van de dag voordien  had ik besloten dat ze er vandaag uit moest.

    Dit was nog voor de middag  gefikst. Bij het opmaken van het bed vroeg de verpleegster ( die dag Katleen) of ik het zag zitten om op de rolstoel naast het bed te gaan zitten.  Ja das zeker zei ik, en misschien kunnen wij dan even tot bij Marco rijden.

    Zo gezegd zogedaan dit was onze eerste echte ontmoeting. En dan zou je een innige omhelzing verwachten maar zoals je op de foto kunt zien zie je twee verkrampte personen.

    Dat heeft verschillende reden, beide waren wij de eerste keer uit bed, en niet pijnloos. En ik wou Marco ook niet besmetten natuurlijk, hij was al  3 dagen medicijnen tegen de afstoting aan het nemen.

    Het voornaamste was dat het nu mogelijk is er naar toe te gaan.

    Een uur later heeft de chirurg bij mij de drainagebidon met bijhorend slangetje verwijderd. 

    Tegen de verpleegster zei hij dat de urinesonde en diepe katheter er ook uit mochten.

    Zo was ik plots van alles verlost en het duurde geen 10 minuten of ik stond al terug bij Marco zonder hulp.

     

    In de vooravond en tijdens de nacht heb ik nog 2 maal de gang afgewandeld. Veel moet je er niet van maken en van het tempo al helemaal niet, maar ik kan weer stappen en had nooit gedacht dat een zo moeilijke opdracht ging zijn.

     

    En met Marco gaat ook alles prima, zijn medicijnen worden nauwkeurig opgevolgd en zonodig aangepast.

     

    Tot morgen. (is straks bij dag 7)

     

    04-06-2011 om 20:59 geschreven door Michel  


    02-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5

     

     

     

    Deze nacht had ik het gevoel alsof het openingsfeest van het MAS zich opnieuw afspeelde maar dan in mijn buik ipv van voor het Mas.

    Met alles erop en eraan, behalve het lichtspel, en nee alles is droog gebleven.

    Ondanks de feestdag stonden er deze morgen toch 2 anesthesisten aan mijn bed. Ze hadden vernomen dat ik de dag voordien niet veel pijn meer had en vroegen of de pomp al weg mocht. Maar het hoefde niet echt, kies zelf maar.

    Dat moesten ze mij geen 2 keer vragen, ik dacht ha de pomp weg, dan ook sonde weg en meer dan waarschijnlijk ook een katheter minder. Ze keken raar op en ja hij mocht er zeker nog tot morgen inblijven. Ik bleef bij mijn beslissing.

    Toen zei een van de twee ha dan gaan we eerst eens naar de stolling zien op de pc. En wat bleek? Niet hoog genoeg, we zullen nog eens bloed laten nemen en dan hebben wij morgenvroeg de uitslag en ze alsnog weg.

    Ja hallo! Als ze er morgenvroeg sowieso uitgaat is dat bloed trekken dan nodig?? Maar ja het labo zal ook moeten werken op een feestdag.

     

    Een paar uur later was het de beurt aan de chirurg, ik zie dat de pomp er nog inzit?  Ja goed gezien. Ik deed de uitleg van de anesthesisten, aan zijn glimlach wist genoeg.

    Maar enkele uren later was ik maar al te blij dat die pomp er nog inzat. Oef!! Bedankt mannen dit was mijn offday wel.

     

    En mijnen buurman heeft het geweten.  Wat je nog niets wist is dat dag  2 mijn buurman naar huis mocht.

    Zijn vervanger mag er wezen, man,man van den boerenbuiten gesproken. Daar komt wel veel uit, en hard! Bij telefoongesprekken hoort heel de gang het, maar niemand verstaat het. Dit los je echt niet op met 3 klinkers te kopen.

    Je kan het al wel denken dat hij de televisie opzet deze hoorbaar is tot aan de inkomhal. En voor wie het UZ kent, wij liggen achteraan op de zesde verdieping J

     

    Nee je kan je wel voorstellen dat je 6 uren op het OK  bent geweest is het geen pretjes is om zo te herstellen.

    Dit Is een UZ onwaardig televisietoestellen zonder hoofdtelefoon horen niet in een ziekenhuis. En mij kenende gaat er nog een brief richting Leuven.

     

    Nu had ik dat al een paar keer laten horen en dan ging dat knopje al eens wat lager maar na een tijdje was hij het blijkbaar al vergeten.

    Ook bij de verpleging had ik al eens mijn beklag gedaan, maar de dag nadien is het weer weg.

    Dit is nog niet alles, je weet wel hé boeren?  De wc pot zit altijd onder remsporen, handen wassen? Gisteren liet hij zijn bezoek op patiënten wc gaan enz.

    Dus je kan je voorstellen dat ik met mijn offday redelijk kort van stof was.

    Deze middag had ik het gordijn tussen ons in dichtgetrokken om wat minder lichtinval te hebben (wetend dat hij aan het raam ligt) alsook een beetje privacy want er ging bij hem bezoek komen.

    Ongeveer een uurtje later…. Tok tok boenk de deur open ,  en het was familie,  dat hoor je! Passeren mij, seg was dat hier moet die gordijn hier ni open? ( zo klonk het niet) maar ik kon dat er uit opmaken.

    Ja, das hi he, zoef die gordijn open en ik nog steeds in mijn operatiehemdje met de nodige sondes in allerlei lichaamsdelen en bidons aan mijn  bed was ineens een van hen, all in the family.

     

    Dat was de druppel!  Zoef gordijn terug toe, jommor moeten wij in de doenkere zitten, hallo voorzover ik weet komt licht van het raam af. Dan ging het kind naar de wc das daar, nee het bezoekerstoilet is op de gang, gaat hier maar nee op de gang.

    Alle de boeren kennen mij nu ook. Ze zijn uiteindelijk met een lang gezicht naar de cafetaria gegaan.

    Nadien iedereen naar huis. De verpleegster deed haar routine onderzoek en vroeg of het gordijn dicht moest blijven aan hem? Das die van hiernaast he, ik mag hier niks doen den TV mag niet op ik moet stil zijn enz. Is de hoofdverpleegster hier niet, ik moet een andere kamer hebben.

    Ik lachte er eens mee en heb gezegd OK dan gebruiken wij het reglement he, om 10 stilte, TV uit.

     

    Achteraf na een dafalgan en twee uurtjes slaap heb ik hem aangesproken en uitgelegd dat het storend is als je ziek bent. Afwachten maar

    02-06-2011 om 22:03 geschreven door Michel  


    01-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4

    Ik voelde mij gisteren echt superman, toen ik Marco in de gang voorbij zag rijden als hij van het OK kwam, even stopte mijn duim de hoogte in en zijn glimlach zag, dacht ik bij mijn eigen, dit is het mooiste geschenk dat je iemand geven. Daar gaat echt niets boven.

     

    Ook vandaag nog, nu het iets minder goed gaat met mij, ben wat koorts beginnen te maken  en  de pijnpomp hebben ze ook iets moeten verhogen.

    Zelf kan ik ook iets bijgeven, maar tot 7 u deze morgen was dat niet nodig.  Nu wel dus, waarschijnlijk heb ik ergens een ontsteking, platen van de longen zijn al genomen, ook bloedafname en urine.

    Ondertussen gaat het zodanig beter dat ik zelf al terug achter mijn laptop zit (lig)

    Eten heb ik nog niet gedaan, enkel wat water gedronken, ik denk dat ik deze avond wel iets zal krijgen, maar echt honger heb ik nog niet.

     

    Met Marco loopt ook alles naar wens, buiten wat stress en pijn. De kreatinine  is op1dag gezakt van 7 naar 3 (was eerst  15 en zou nog tot  1 kunnen gaan)  Dit geeft de nierwerking aan.

     

    Ik wil ook iedereen bedanken voor de lieve woorden die via deze blog, mail of  via een elektronische wenskaart op de site van het UZ zijn toegekomen

     

    Michel

     

     

     

    01-06-2011 om 16:22 geschreven door Michel  


    31-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 3: deel 2

    Dag 3: deel 2

     

    Om 19u gingen de liftdeuren open… daar was Marco… Even gestopt aan de deur van de papa om elkaar te begroeten. Een emotioneel moment! Installatie in de kamer en daarna mochten we erbij. Hij stelt het zeer goed. Alleen nog wat pijn aan de wonde. Het urinezakje vult zich vlot. De dokters zijn zeer tevreden. Alles verloopt naar wens. De maagsonde mag er subiet al uit! Ook sms’en lukt al aardig goed. Nu wordt er nog elk uur gecontroleerd of alles goed loopt. 

     

    We lopen van kamer naar kamer om beide personen op de hoogte te houden van elkaar. En zijn verstelt dat het met beide zo goed gaat. Michel stelt het zeer goed… buur vertrokken, geen gescheet en geen geboer niet meer. Hij heeft ook al een andere buur… een fan van de Kampioenen… AI!!! Als Michel het nu voor één ding niet heeft dan is het… met gele stoppen in de oren gaat Michel de nacht tegemoet!

     

    Tot morgen!

    31-05-2011 om 21:27 geschreven door Michel  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 3

    Dag 3

     

    Vandaag nemen wij, Linda, Ingrid en Amber het even over van Michel.

     

    Het was een zeer spannende dag! Vanmorgen is Michel om 7u 20 naar het OK gebracht door twee knappe verpleegsters. Daarna was het zenuwslopend wachten tot ze Marco kwamen halen. Om de stress een beetje te minderen had Marco een kalmeerpil gekregen en… die hielp! Af en toe viel hij in slaap en een beetje groggy zijn ze hem om 9u komen halen.
     Om 13u wisten ze ons op de recovery te vertellen dat Michel er al was en dat alles goed verlopen was. Tot onze grote verbazing hebben we hem toen al eventjes aan de lijn gehad. Hij sprak stilletjes maar later blijkt hoe dat dat kwam.

    Om 16u mocht hij dan naar zijn kamer. In de gang konden we al een glimp van hem opvangen en zag hij er tevreden uit, er kon zelfs een ontspannende glimlach af! Wauwh, beter dan verwacht. SUPERPAPA! We lieten de verpleegsters Michel helemaal installeren en toen mochten wij binnen. Hij zag er stralend uit maar was wel gebonden aan armen en benen…en neus. Daar zat de reden dat hij zo stil sprak. Er zat een maagsonde in Michels neus om de misselijkheid tegen te gaan. Een sonde vol GLUCOSE… regime!!

     Marco lag op de recovery twee bedden naast hem en Michel had het gesprek opgevangen van de dokters dat Marco het hele OK onder water had gezet…??? Hij had al kunnen plassen!! Na de informatie van Michel, volgde er een korte fotoshoot.. op vraag van Michel! Hij wilde Marco laten zien hoe goed het met hem ging. Zo zijn we aan deze blog begonnen, als we verdere informatie nodig hadden konden we terecht in kamer 6266. Voorlopig zijn we al goed up to date en lieten we hem slapen. Marco komt er zo dadelijk aan.. En hernemen we deze blog! We hopen in dezelfde positieve trend te kunnen verder gaan.

     

    Wordt vervolgd..

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    31-05-2011 om 18:09 geschreven door Michel  


    30-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 2

    Dag 2

     

     

    Vandaag was het mijn beurt voor de blijde intrede in hotel  UZ Leuven.

    Inschrijven, oppervlakkige onderzoeken en een groot aantal tubes bloed vullen.

    Veel drinken, wat voor mij geen probleem is (ook al is water en fruitsap) en het bijhorende plassen.

    Vandaag hebben wij ook van het mooie weer kunnen genieten, dus lijkt het nog altijd een heel klein beetje vakantie.

    Tot ik in de namiddag terug op mijn kamer toekwam. Achteraan het bed hing al een kastje met allerlei darmpjes aan. Ook op het bed lag al een pakketje met spulletjes in die je normaal in een hotel niet krijgt.

    Dit was de eerste keer dat ik dacht, oei! dat is hier menens, nu sta ik er wel heel dicht bij.

    Tegen 20.00 u krijg ik een lavement, nadien douchen, dan een infuus en bed in.

    Morgenvroeg komen ze ons om 7.00 u halen en verwachten ze ons in de vroege vooravond terug op de kamers.

    Hopelijk kan ik deze nacht toch nog een beetje slapen, door een gebrek aan 1 persoonskamers lig ik op een tweepersoonskamer. Gelukkig ligt Marco alleen zodat ik daar nog terecht kan tijdens de dag.

    Als het moet deel ik graag een kamer, maar dan liefst met iemand van een ander geslacht J

    Maar buiten om de twee minuten een hoestje en af en toe een boerke heb ik van mijn kamergenoot nog niet veel gehoord.

    Maar we zullen maar op onze tanden bijten zeker.

     

    Marco had het vandaag iets drukker, deze morgen begonnen met 36 tubes bloed af te nemen. In de namiddag van 13.00 u tot 17.30 u dialyse. Hopelijk zijn laatste voor de komende 30 jaar.

     

    Morgen, als wij in een diepe roes in de operatiezaal liggen, en er ons niet van bewust zijn wat er allemaal gebeurd, zijn er natuurlijk wel een aantal personen die vol spanning zitten te wachten op een positief berichtje dat alles naar wens is verlopen.

    Wij weten dat er velen met ons meeleven en willen jullie dan ook bedanken voor die lieve woorden, kaartjes enzv.

    Maar voor Linda, (mijn vrouwtje) Amber (Marco zijn vriendin)  en Ingrid (mama van Amber) die hier aanwezig zullen zijn, zal het een verdomd moeilijke dag worden.

     

     

    Michel

    30-05-2011 om 19:25 geschreven door Michel  


    29-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1

     

    Vandaag zondag 29 mei is Marco om 13.30 u op zijn kamer aangekomen.
    Veel is er vandaag niet gebeurt, enkel een bloedafname en oppervlakkige onderzoeken.
    Nadien hebben wij nog wat van de zon kunnen genieten op een bankje aan de prachtige vijver voor het ziekenhuis.

    Morgen worden foto's van de longen en het hart genomen, ook een korte dialyse staat nog op het programma.
    Ook ik moet morgenvroeg om 8.00 u binnenkomen.Voor mij staat er voorlopig niet veel op programma buiten bloedafname en routineonderzoeken.

    Zo, dit was het dan vandaag, morgen dag 2

    Michel

    29-05-2011 om 22:58 geschreven door Michel  



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • aiaiai (kristin tytgadt)
        op Virus gevonden!
  • Toeval (Fotografie Ilse)
        op Terug aan't werk
  • super! (Margit)
        op Eerste nacontroles
  • welkom thuis (liliane)
        op Oost West Thuis Best
  • super!!! (Nadia en Luc)
        op Oost West Thuis Best
  • Mijn favorieten
  • Fotografie

  • Archief per week
  • 25/03-31/03 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 05/11-11/11 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs