Nora en Paul met de fiets naar Berlijn.
Inhoud blog
  • Rit 28 : Genk - Keerbergen. Back home.
  • Rit 26 : Linnich - Genk. Regen, regen, en nog eens regen.
  • Rit 26 : Brühl - Linnich. Rust langs de Rur.
  • Rit 25 : Wiehl - Brühl. De laatste (?) klim is het zwaarst.
  • Rit 24 : Attendorn - Wiehl. What goes up, must go down, en andersom ook.
    Laatste commentaren
  • Naaf wiel (Fillip)
        op Rit 10 : Wernigerode - Gatersleben. Een brokkenparcours.
  • netels (Koen)
        op Rit 6 : Verl - Steinheim. Geneteld.
  • 10-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 9 : Goslar - Wernigerode. De fietsduwers van de Harz.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Gisterenochtend, voor de klimrit door het bos, zei Paul : 'als we dit tot een goed einde brengen, hoeven we geen schrik te hebben van de rest van het harz-gebergte, daar raken we zo door'. Maar na het voorbereiden van de rit van vandaag, zijn we daar niet meer zeker van. Wat de ontwerpers bezielt weten we niet, maar in het roadbook staan waarschuwingen over 'niet aangeraden met bagage', en 'enkel voor zeer geoefende fietsers'. Er is zelfs een stuk met trappen op, begin daar maar eens aan met 17 kg fiets waar 15 kg bagage aanhangt! Deze route is toch voor trekkers bestemd? Als de alternatieven weer niet aangeduid zijn, staan we er slecht voor. Dan zal het een lange rit langs de gewone weg worden. 

    We kunnen wel nog eens vertrekken zonder regenjas aan want de zon is van de partij. Goslar doorrijden, opnieuw langs de markt waar de kraampjes weer opgebouwd worden. Het is een aangename stad met gezellige pleintjes en straten, een bezoek zeker waard, maar dan niet het tweede weekend van september want dan is het 'altstadfest'. Omdat we door het centrum rijden, vermijden we het eerste obstakel van de dag. Maar wel onmiddellijk klimmen, en na 3 km het bos in over een keienpad, het wordt elke dag wat moeilijker. 6 km klimmen verder kunnen we wel genieten van een zeer mooi panorama. De Harz is mooi, maar meer geschikt voor lange wandelingen en mountainbikers ( er rijdt er één mij fluitend aan hoge snelheid voorbij, eerst voel ik me een watje, dan zie ik dat hij elektrisch rijdt, wat is daar nu sportief aan? Vooral zijn houding is storend!). Weer een afdaling over de keienweg tot in Oker. Aan de trappen beginnen we niet, het alternatief is niet aangeduid maar met de gps vinden we een andere weg. De aansluiting in het bos is niet berijdbaar, we stappen te voet de helling op want fietsen is te gevaarlijk. Terug op de route aangekomen staat er een verkeersbord dat aangeeft dat de weg oneffen wordt. Wordt??? Is dit een grap, of om te huilen? We stappen verder en duwen onze fiets omhoog tot de weg min of meer berijdbaar  is. Bij het eerste terras met prachtig uitzicht houden we halt. Nog maar 20 km ver, alles doet pijn, en het is al 12u gepasseerd. Het doel van de dag, Thale, ligt nog ruim 50 km verder, dat halen we niet meer. We besluiten tot Wernigerode te rijden, nog een 20 km verder, en er een halve rustdag van te maken. De renners in de tour krijgen er zelfs een hele! 

    Eerst moeten we Bad Harzburg nog voorbij. Dat kan recht door de stad over een kasseiweg, rond de stad door het bos dat 'sehr holprig' is, of met een boog rond de stad over een asfaltweg. Ik haat kasseien, weet niet wat 'holprig' is maar het klinkt onheilspellend dus kiezen we voor het laatste alternatief. Natuurlijk staat het weer niet aangegeven, dankzij roadbook en gps lukt het ons wel. Weer even fietsduwen om de aansluiting in het bos te bereiken, ik krijg al sterke armspieren. Iets betere bosweg nu, en aansluitend een mooie afdaling tot in Ilsenburg, het hart van de Harz, startplaats voor vele wandeltochten. In Drübeck bewonderen we het benedictijnenklooster. Het is opvallend hoeveel goed bewaarde kloosters hier zijn. 

    Na 40 km zijn we in Wernigerode, een grote stad met weer een uiterst gezellige historische kern. Een korte rit, maar zware rit : 675 hoogtemeters overwonnen op 40 km, dat kan toch wel tellen. We zijn vroeg in het hotel, en maken van die gelegenheid gebruik om nog eens een wasje te doen. Dan nog een flinke wandeling door de stad, en eten in de 'Ratskeller' een zeer oud, pittoresk restaurant. 

    Morgen weer een bergrit, dat zullen weer niet veel km zijn. 


    Trip : 40 km ; 675 hm. 

    Totaal : 700 km ; 4478 hm 


    Bijlagen:
    IMG_1137.JPG (3.3 MB)   
    IMG_1139.JPG (2.6 MB)   
    IMG_1147.JPG (2.9 MB)   
    IMG_1155.JPG (2.2 MB)   
    IMG_1164.JPG (1.2 MB)   

    10-09-2017, 22:23 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    09-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 8 : Dassel - Goslar. Lang leve de pinion!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Weer vertrekken in de regen, onze gastvrouw schudt meewarig het hoofd, ze begrijpt niets van onze gedrevenheid. Even wachten heeft echter geen zin, Berlijn roept ons. 

    Langs een andere invalsweg, deze keer met vrijliggend fietspad en helemaal niet steil (of zijn we goed uitgerust en doet dit klimmen ons niets?) verlaten we de stad. Een colonne brandweerwagens komt uit de andere richting, we zijn precies op tijd uit Dassel vertrokken. Na 4 km terug aangepikt met de R1.  We rijden nog steeds langs een drukke weg met mooi fietspad, maar dat ligt bezaaid met afgevallen takken en een massa slakken steekt de weg over. Oranje naaktslakken, maar ook grote witte huisjesslakken. We zigzaggen er doorheen om ze te ontwijken, ik hoef niet in detail te treden over wat er gebeurt als je daar over rijdt. 

    Einsbeck is een mooie stad met weer veel mooie gebouwen. Ondanks de regen is het in de winkel-wandelstraat al heel druk. Wij vervolgen onze weg langs het riviertje 'Leine'. Op een veld zien we wel 20 witte reigers bij elkaar, nog nooit meegemaakt. Even verder krijgen we een zware regenbui over ons heen, maar we zijn net bij één van de vele rastplatze voor fietsers, en kunnen schuilen in een mooi hutje. Tijd om een appeltje te eten, en een kwartier later zijn we weer op weg. De zon wint het stilaan van de regen zodat we in de stad Bad Gandersheim  de kerk, het kerkplein en het raadhuis kunnen bewonderen. 

    Via een reeks haarspeldbochten gaat het weer omhoog, en even later steil naar beneden (15%). Door het slechte wegdek moet dat met dichtgeknepen remmen, als dit zo voort gaat moeten we in Berlijn op zoek naar nieuwe remblokken. 

    We passeren het kloostercomplex Brunshausen, heel speciaal is het niet. Weer verder over het golvend parcours met pittige hellingen, wat zijn we gelukkig met onze pinion versnellingsbak die probleemloos hoger en lager schakelt. We bereiken een nieuw plateau en genieten van de rust en het landschap. We rijden hier moederziel alleen. Maar dan de eerste kasseiweg, we zijn volledig dooreen geschud. Net voor Langelsheim is er volgens ons roadbook de keuze tussen 2 trajecten : een korte met zeer steile klim door het bos, of een alternatieve langere geasfalteerde weg met 2 kleine hellingen. Maw de keuze tussen korte hevige pijn, of lange zachte pijn. Omdat het alternatief niet aangegeven is moeten we wel het bos door. Recht omhoog over een slijk grindweg, laagste versnelling, we geraken er! Even slechte weg naar beneden, plezant kan je dit niet meer noemen. 

    De laatste km naar Goslar brengen ons nog langs een meer en we krijgen een laatste regenbui over ons heen. 

    In hotel 'Kaizer hof' krijgen we een kamer op de derde verdieping. Twee trappen gaan nog, de derde doet echt pijn! Eten kan hier niet, na een heerlijke warme douche zijn we genoeg uitgerust om nog een flinke wandeling door het oude stadsdeel te maken. Daar is het feest, goed dat we geen hotel op de markt hebben want wat een lawaai! Feestmarkt, overal eetkraampjes en een rockbandje dat voor de ambiance zorgt. We wandelen verder maar daar is zelfs een klein festival bezig. In het restaurant 'hubertushof' voelen we de bassen trillen. Het eten is super lekker, dat maakt die extra wandeling goed. 

    Laat in bed, en morgen wacht weer een zware klimrit want we zitten midden in het 'harz-gebergte'. 

    Slaapwel!!! 


    Trip : 77 km ; 890 hm.

    Totaal : 660 km ; 3803 hm. 


    09-09-2017, 23:11 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    08-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 7 : Steinheim - Dassel. I'm biking in the rain.


    Buiten een licht gezwollen knie en wat blauwe plekken hebben we de valpartij goed overleefd. Klaar dus voor de volgende trip. Vertrek met regenjas aan, want er hangt heel veel regen in de lucht. Na 5 min is het al van dat : miezerregen, en wind op kop. 

    Via een stille landweg langs het riviertje 'Emmen' vinden we aansluiting met de R1. Weer klimmen, vooral vals plat met enkele korte maar pittige kuitenbijters ertussen. De wind blaast ongenadig langs alle kanten (maar niet in de rug) dus het is weer zwoegen om boven te raken. Op het plateau ter hoogte van Bredenbom heeft die wind helemaal vrij spel, we rijden tussen de velden, mooi uitzicht maar wat mais was nu welkom geweest, bieten houden de wind niet echt tegen. In Vörden staat weer een zeer grote abdij uit de 17de eeuw in barokstijl. Vanaf Eilversen gaat het recht naar beneden, wel 10 km lang, over een prachtig fietspad door het bos en naast de drukke weg. Zo zijn we snel in Höxter. Weer mooie vakwerkhuizen en enkele grote kerken. Ook het klooster 'Corvey', een immens gebouw aan de rand van de stad. Mooie ingang, volledig ommuurde tuin, het is beschermd door Unesco. 

    We vervolgen onze weg langs de Weser over een geasfalteerd jaagpad. Een grote ijzeren brug verbindt beide oevers, het is niet duidelijk of ze nog in gebruik is. Naast het klooster ook een lange laan omzoomd door platanen, op het einde weer een zeer oude boom die met ijzerdraad bij elkaar wordt gehouden maar nog steeds bladeren draagt. In de veronderstelling dat er in het volgende stadje terrasjes genoeg zullen zijn, negeer ik de wegwijzers naar een terras op een brug. Een kapitale fout want de stad Holzminden passeren we door de buitenwijken, daar is niets te vinden, en in de volgende kleine dorpjes ook niet. Verder door de velden weer omhoog tot Bevern. Het kasteel daar is goed verstopt want we zien het niet. In Lobach kunnen we na 60 km eindelijk even halt houden voor een korte picknick in the rain op een houten bank midden in het dorp. Wat krachten opdoen vooraleer we weer mogen klimmen. We zien weinig van het panorama want de hemelsluizen gaan open. Stadtoldendorf zal wel mooi zijn, in de regen heb je er niets aan. Langs een drukke verkeersweg - deze keer zonder vrijliggend fietspad - klimmen we verder tot Luthorst en nemen dan de afslag naar Dassel. Nog een laatste klim, afdalen naar het centrum, en hotel 'Deutches Eich' heeft nog plaats voor ons. Warme ontvangst door een zeer vriendelijk echtpaar. Dat we twee verzopen kiekens zijn maakt hen niets uit, we zijn welkom. De verwarming staat aan op de kamer, zalig om op te warmen. De regenjassen blijken een uitstekende investering want ons lichaam is droog gebleven. Morgen hetzelfde weer, en weer veel klimmen. Wiens idee was het naar Berlijn te fietsen ???


    Trip : 85 km ; 628 hm. 

    Totaal : 583 km ; 2913 hm. 

    08-09-2017, 00:00 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    07-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 6 : Verl - Steinheim. Geneteld.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Het enige eenvoudige aan ons hotel was de prijs : even mooie grote kamer, even nette badkamer, en even uitgebreid ontbijt. Meer zelfs, we krijgen 2 plastic zakjes om de rest van onze broodjes mee te nemen voor onderweg. Dat laten we ons geen twee keer zeggen, wat extra proviand is welkom! 

    Fraulein Anna wenst ons goede moed want het gaat heel de dag regenen. Toch vertrekken we zonder de regenjassen aan te doen, dat kan nog als het echt nodig wordt.  Het is wel opmerkelijk frisser, dankzij een eerste klimmetje hebben we het snel warm genoeg. We slaan direct het bos in en rijden langs het riviertje de 'Oelbach'. Eerste stop aan een oude watermolen met vistrap. Vroeger stonden er wel 13 watermolens verspreid langs de 28 km lange rivier. De boswegen zijn door de regenval echte slijkwegen geworden. We prijzen ons gelukkig geopteerd te hebben voor schwalbe marathon supreme banden. Breder en dikker (dus ook zwaarder) dan andere banden, iets meer rolweerstand op gewone weg, maar veel meer grip en stabiliteit op dit soort onverharde wegen. 

    We nemen een afslag naar een volgend monument, Paul roept nog 'kijk uit, want het is weer een mountainbike-pad'. Zijn woorden zijn nog niet koud of mijn voorwiel schuift uit over een opstekende boomwortel en ik beland pardoes tussen de netels. Naar het schijnt zijn die goed tegen reuma, ik kan u wel vertellen dat ik weet waarom men over 'brandnetels' spreekt! Farmacie bovengehaald, die sleuren we dus ook niet voor niets mee, alhoewel dat weer een deel van de bagage is dat we liever niet gebruiken. Het doel van deze afslag was de '1000-jarige eik'. Prachtig natuurfenomeen : binnenin is de stam helemaal hol, met ijzeren roosters wordt die bijeen gehouden, en toch hangen er nog veel bladeren aan de zijtakken. 

    Na het bos rijden we voorbij het 'Jagdschloss Holte', een kasteel uit de 17de eeuw in renaissance-stijl gebouwd. De muren zijn geel geschilderd en met de zon erop lijken ze wel goud. We rijden verder door weer een ander bos, allemaal natuurgebied. In Riege staat een origineel stuk van de Berlijnse muur. Dan beginnen we aan een lange zachte klim, het gaat heel vlotjes omhoog. In Pivitsheide zijn we even de weg kwijt, Paul zoekt rechts een aanduiding, ik links. Ik heb juist gekozen en roep hem terug. Hij stopt, houdt zich vast aan een wegpaaltje, en u raadt het vast al, het staat los en Paul ligt ook tussen de netels. Met een korte broek aan is dat allesbehalve leuk, dat heeft hij nu ook ondervonden! Wat valpartijen betreft staan we nu 1-1 gelijk, geen grote averij, we gaan zeker proberen deze score op het bord te houden! 

    Langs grote lanen rijden we recht naar het historische centrum van Detmold. Middagstop met flahmenkuche op een leuk terrasje. Langs een watertje de stad uit en weer het bos in. En klimmen! Eerst zachtjes, dan steeds steiler, het laatste stuk kan Paul slechts op met de kleinste versnelling, ik ben afgestapt want mijn hart vond dit niet leuk meer. Als we bovenaan terug kijken zien we pas hoe steil dit was! Even naar beneden en weer klimmen, zo gaat het door tot de Holzhausen-Externsteine, een stenengroep van 13 zandsteenrotsen die tot 38 m hoog zijn. Via trapladders kan je tot op de top maar na de klimpartij met de fiets hebben we daar geen zin in. Ze zijn impressionant genoeg vanop de grond (veel van de omgeving zie je trouwens boven niet, want overal bossen). 

    Nog wat klimmen en dalen over slechte bospaden en we komen in Vinsebeck. Het is 17u en met 70 km op de teller al wel genoeg geweest. Maar Gasthoff Müller heeft geen plaats meer. De lieve man belt wel zijn collega in het dorp op, ook geen plaats meer. Probeer in Steinheim, wordt ons aangeraden. Dat is wel 5 km van de route, maar het alternatief is nog 13 km verder, en ook 3 km van de route. Dus wij langs de grote baan naar Steinheim, eerst nog 250 m klimmen, en dan een lange afdaling tot in dit dorp. Heerlijk, we zijn op enkele minuten daar. En 'Hotel am Markt' heeft weer een prachtige kamer voor ons. 

    En Anna? Die kent gelukkig niets van het weer, want er viel geen druppel regen, en de zon was vaak van de partij. 


    Trip : 74 km ; 857 hm 

    Totaal : 498 km ; 2285 hm 


    Bijlagen:
    IMG_1059.JPG (3.9 MB)   
    IMG_1064.JPG (2.9 MB)   

    07-09-2017, 22:10 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (1)


    06-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 5 : Warendorf - Verl. Door de wind en door de regen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Miezerregen om mee te starten, dus onmiddellijk de nieuwe regenjassen aan. Ik had ze wel liever ongebruikt verder meegesleurd, maar zolang we de rest van de zak regenkledij niet nodig hebben, gaan we niet zeuren. De vraag of we nu beter de kap onder of boven de helm dragen, is zeer snel opgelost : een kleinere kap dus helm over de kap. Beter zicht en ook warmer, we zien er wel even zot mee uit als andersom. 

    We rijden een heel stuk langs de rivier 'Ems', die we later op de dag nog vaak zullen tegenkomen. Afwisselend grindweg en asfaltweg, door de kombinatie van afgevallen bladeren en de regen is het er wel glad zodat we een pak trager rijden. We passeren vandaag veel andere trekkers, er zijn dus nog van die zotten zoals wij onderweg. Heel even stopt het met regenen, om vervolgens eens zo hard te hernemen. Windvlagen en regenbuien volgen elkaar op, en als die twee even later samenspannen wordt het pas onprettig, want we zijn net in een grote open vlakte dus totaal geen beschutting. En zeggen dat wij dit alles voor de lol doen. Felle rukwinden die langs alle kanten komen : van voor, dus duwen op die trappers, van opzij, best gevaarlijk, maar ook in de rug, en dat is heerlijk, blaas maar wind! 

    Uiteindelijk blaast de wind de wolken weg, en in Rheda kunnen we na 50 km rond 13u een middagstop houden. Zo staan we er beter voor dan gisteren, want toen vonden we de hele dag niets. Door een prachtig aangelegd park, het Flora Westfalica Park, fietsen we naar zusterstad Wiedenbrück. Vele mooie witte vakwerkhuizen sieren de binnenstad. Van de watermolen blijven alleen drie grote schoepraderen over. We passeren weer een groot natuurgebied, Emssee, waar we enkele reigers en roofvogels spotten. 

    In Rietberg ook weer veel vakwerkhuizen. Voor het stadhuis staat een levensechte groep beelden : een man die 3 toeristen fotografeert. We zagen al meer soortgelijke taferelen, op het eerste zicht net echt. Hier kunnen we overnachten, maar het is nog vroeg (15u) en we hebben nog maar 65 km afgelegd. Dus rijden we verder door de velden naar Verl, en krijgen natuurlijk nog een flinke regenbui over ons heen. 

    In centrum Verl vinden we snel een eenvoudig hotel. De warme douche doet deugd en dan op zoek naar eten. Morgen moet er geklommen worden. We zullen ons beentjes maar al insmeren. 


    Trip : 78 km ; 337 hm. 

    Totaal : 424 km ; 1428 hm. 

    Bijlagen:
    IMG_1051.JPG (2.5 MB)   

    06-09-2017, 00:00 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    05-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 4 : Klein-Reken - Warendorf. Fietsen tussen de stropoppen.


    Een hotel naast de kerk is geen goed idee, en zeker niet als de werkdag van de koster al om halfzeven begint. Niet één keer luidt de klok, maar wel drie keer drie slagen na elkaar, kwestie dat we zeker wakker zouden zijn. 

    Licht bewolkt vandaag, fraulein Maria verzekert ons dat het droog zal blijven. Morgen pas regen hier, maar dan zijn we al veel verder. Laat ons hopen dat ze iets van het weerbericht kent. 

    De 10 km extra van gisteren zijn niet verloren want we zitten verder op onze route en kunnen na 2 km al aanpikken. Maar het is wel direct klimmen, niet zomaar wat vals plat, neen, serieus omhoog. En met nog niet opgewarmde spieren is dat op de tanden bijten! Eens op de route duiken we het bos in, een venijnig steenslagpad vol kuilen en groeven dat afwisselend steil omhoog en omlaag gaat, en dit ettelijke km lang. Ik vermoed dat de ontwerper (m/v) van deze track Lier-Berlijn een mountainbike-fan is, want we rijden wel veel op dit soort wegen. Nadien weer langs maisvelden, maar ook langs een voormalig militair domein dat niet betreden mag worden wegens nog steeds aanwezige munitie. Het dringende plasje doe ik dus niet in dat bos maar wel tussen de mais. 

    Het is eenzaam rijden vandaag, en daar zijn we niet rouwig om want zo ontmoeten we enkele hertjes, spotten we een witte reiger en enkele buizerds, valken en een havik. Veel grote boerderijen hier, met creatieve bewoners. We zagen al vaker poppen gemaakt van balen stro, maar deze figuren zijn wel zeer origineel : een brandweerwagen, een aankondiging van een geboorte en van een huwelijk. Er staan ook wilde appelbomen langs de weg, we zien verschillende mensen gewapend met een lange stok met netje aan de rijpe vruchten plukken. 

    Net voor Senden gaan we het jaagpad van het Dortmund - Ems kanaal op, we volgen het wel 20 km over een grindweg, de laatste 5 km worden we compleet dooreen geschud door de putten en de stenen. We rijden onder Münster door en passeren ergens midden in het bos een prachtig gebouw. Het blijkt de watertoren 'Hohe Ward' te zijn, een gebouw uit 1906. 

    Net voor Mussingen bereiken we na 75 km de euroradweg R1. Deel 2 zit erop, uiteindelijk een route naar ons hart. Start van deel 3 tot Berlijn (nog ruim 700 km). Opmerkelijk verschil te zien op de gps : de track volgt de wegen veel nauwkeuriger, we zitten er niet steeds een pak naast. Handiger voor de navigator van dienst (ik). Tijd om een hotel te zoeken want achter ons worden de wolken steeds donkerder. Een eerste, waarvoor we 3 km rondrijden, heeft geen plaats meer (eigenlijk is het sluitingsdag en dan neemt men geen nieuwe gasten aan). In Warendorf, een meer toeristische stad, zal zeker nog een kamer te vinden zijn. Hotel Johan, ideaal gelegen in het centrum voor een bezoek aan het stadje, is volzet, maar stuurt ons door naar een ander hotel, net buiten het centrum. De eerste druppels vallen, maar om halfvijf zijn wij droog binnen. Maria weet dus iets van het weer. 


    Trip : 91 km ;  387 hm. 

    Totaal : 346 km ; 1091 hm. 

    Bijlagen:
    IMG_1023.JPG (3.1 MB)   
    IMG_1025.JPG (2.6 MB)   
    IMG_1027.JPG (2.7 MB)   

    05-09-2017, 21:13 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    04-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 3 : Straelen - Klein-Reken. Mais in overvloed, maar geen zimmer frei te vinden.


    Door de kamerwissel gisterenavond is Paul zijn fietshelm kwijt. De kamer die we eerst kregen is ondertussen schoongemaakt, geen helm meer te zien. Nog voor we aan de receptie staan, komt een poetsvrouw hem brengen : ze zag ons in fietskledij lopen en wist direct waar die helm naar toe moest. Dankjewel lieve dame, uw eerlijkheid spaart ons een zoektocht naar een nieuw exemplaar uit. 

    Door wegenwerken is het even zoeken naar onze route, maar al snel rijden we over rustige wegen tussen immens uitgestrekte velden vol sla en kolen. Wat verder wordt dat mais. We duiken het bos in en rijden over wegen waarop collega Steven in zijn nopjes zou zijn, wij vinden het iets minder leuk maar genieten wel van de rust.  

    Net buiten het stadje Pont staan op het parkeerterrein van een grote fabriek twee speciale kunstwerken. Het eerste is The balance, en stelt een koorddanser voor. Prachtig uitgebeeld, hij zweeft net door de lucht. Het tweede is The wall, een aantal rechtopstaande stenen, met telkens een korte spreuk op, vormen verschillende figuren. Waarom die kunstwerken daar staan is ons een raadsel, er staat niet één wegwijzer naartoe, je rijdt er met de auto zo voorbij, met de fiets valt het gelukkig wel op. 

    Drukke banen wisselen af met wegen door de velden, vooral mais wordt hier geteeld. Het eerste klimwerk dient zich ook aan, veel vals plat, goed om ons voor te bereiden op het harz-gebergte verder op de tocht. We bereiken de Rijn en rijden enkele km over een binnendijk. Mooi uitzicht en zalig fietsen. Middagpauze op een terrasje aan de Rijn, en dan via een knappe brug deze rivier over. Voor fietsers is er een breed fietspad voorzien, daar kunnen we in België alleen maar van dromen. 

    Terug de maisvelden door en dan weer het bos in, dat is de route vandaag. Mijn angst voor deel 2 was dus ongegrond : mits wat extra navigeren is deze track redelijk  goed te volgen, en we rijden niet alleen langs grote wegen, integendeel, het landelijke primeert. Dat heeft wel het nadeel dat we geen hotels of pensions tegenkomen. En na 70 km beginnen we weer eens aan een zoektocht naar een bed. Website Booking.com geeft logies aan 'in uw nabijheid' maar dat is dan 25 km van onze plaats, niet bepaald nabij dus en dan ook nog volledig uit de richting. Eerstvolgend stadje is Lembeck, 10 km verder, het enige hotel (in een kasteel) is buiten prijscategorie. Bij een bakker vraagt Paul naar andere hotels, ze sturen ons door naar Klein-Reken, weer 10 km verder. Zo komen we terecht in hotel Eichenhof, oef, toch een bed gevonden! Paul was er van overtuigd dat hij overal wel 'zimmer frei' zou tegenkomen, maar in dit gedeelte valt dat dus dik tegen. Vanaf morgenmiddag volgen we euroradweg 1, normaal zou de route dan duidelijker moeten zijn en logies vinden ook. Laat het ons hopen! 


    Trip : 90 km ;  472 hm 


    Totaal : 255 km ; 704 hm 



    04-09-2017, 00:00 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    03-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 2 : Archen - Straelen. Verstoorde rust en verpestte lucht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Om 8u staat de tafel gedekt klaar in de veranda. We krijgen een ontbijt om 'U' tegen te zeggen, werkelijk aan alles heeft gastvrouw Mieke gedacht. Zelden zo'n rijkelijk ontbijt gekregen, hier kunnen we even mee voort. 

    Nog wat babbelen met de gastheer Sjaak (ex-hardloper, nu al wel 15 kg geleden) en dan op weg richting Achelse kluis. We dwarsen het natuurgebied 'de Leendert', de heide is al wel uitgebloeid maar het blijft een mooi gebied. Ondanks het vroege uur zijn er al veel mensen op pad, het is dan ook weer een zonnige dag. De track volgt een heel ander tracé dan de knooppunten, via een grindweg komen we door een stuk van dit gebied dat we nog totaal niet kennen. Het zal het mooiste stuk van deze dag worden. Ook hier zijn we niet alleen : veel wandelaars, joggers en mountain-bikers die allemaal niet begrijpen wat twee trekkers hier komen zoeken. Terug op de gewone weg zijn de obligate peletons wielertoeristen ook van de partij. En wat verder rijdt een groep op solex-bromfietsjes ons voorbij : hels lawaai en stinkende uitlaatgassen, ze zijn volledig miscast hier. 

    De route is niet zo interessant vandaag, goed dat het zondag is dus geen druk verkeer, want we rijden bijna constant langs grote wegen. Meestal ligt er wel een zeer mooi fietspad naast, netjes afgescheiden van de weg door een mooie bomenrij, maar we rijden ook ettelijke km over een drukke weg waar niet eens een fietspad aangeduid is.  Heel on-Hollands vinden wij, dit zijn meer Belgische toestanden. Nochtans opgenomen in het knooppuntennetwerk, we ontmoeten er veel fietsers op. En ook de club 'op ons gemakske', een groep op oude bromfietsen, weer lawaai en stank, bah!

    Het volgen van de track gaat beter dan verwacht, door regelmatig in en uit te zoomen blijven we op de juiste weg. Tot we ergens een kleine veldweg in moeten, de logica achter deze afslag begrijpen we niet, we volgen onze eigen weg. Extra zoekwerk, en we belanden midden in een heel grote groep wandelaars, met honderden zijn ze, ze palmen heel de landweg in en zijn zo druk in gesprek dat ze ons niet horen. Mijn duim doet nog zeer van het bellen! 

    In Grubbenvorst steken we met een veer de Maas over naar Velden. Het wordt opnieuw aangenamer fietsen over landwegen. Bij taverne jagersrust overlopen we de verdere mogelijkheden : doorrijden tot Geldern (nog 20 km) of een hotel zoeken in Straelen op 5 km. Het wordt het laatste, 74 km vinden we genoeg vandaag. Hotel Straelener Hof heeft nog een kamer vrij, de fietsen mogen in de afgesloten garage, restaurant heeft ook nog plaats,  het is er rustig, wat willen we nog meer? Een propere kamer graag, niet één waarvan het bed al beslapen is. Aan de reactie van de receptioniste te zien gebeurt het wel vaker dat de kamers nog niet klaar zijn. Drie pogingen later hebben we dan toch een proper bed. 


    Trip : 74 km  ; 140 hm

    Totaal : 165 km  ; 232 hm 

    03-09-2017, 21:02 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    02-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 1 : Keerbergen - Achel. Een bijna perfecte start

    Gisteren nog maar eens een extra keer gecheckt of de juiste kaarten wel op de gsm staan. Het debacle van vorig jaar, toen we na de eerste rit ontdekten dat enkel de kaart van België opgeladen was (daar ben je niet veel mee als je de ronde van Nederland wil rijden), is immers niet voor herhaling vatbaar. We hebben nu al niet veel marge over willen we nog wat kunnen bezichtigen onderweg. Even over en weer naar huis (2 ritten van 75 km extra) kan er niet meer bij. Maar gelukkig stoot een ezel zich geen twee keer aan dezelfde steen, enkele adresjes opzoeken geeft ons de zekerheid dat nu alles in orde is. 

    Met een half uur vertraging (door een technisch probleempje met de blog) zijn we rond halfelf klaar voor de nieuwe tocht. De zon is er al bij, veel beter weer dan voorspeld, voor ons mag het zo blijven. Het is even wennen om met de bepakking te fietsen : 15 kg extra op je fiets heeft een serieuze invloed op het evenwicht. Rustig vertrekken dus, al snel hebben we de routine weer te pakken. In Hulshout rijden we de oude spoorlijn naar Herentals op. Prachtig autovrij fietspad, kaarsrecht, wel veel dwarsbanen maar het is niet druk, we rijden quasi alleen. Er komen 4 trekkers uit de andere richting aan, vrolijke groet naar elkaar, dat geeft direct een goed gevoel. 

    Even na 12u zijn we in Herentals. We eten een lekkere salade in taverne 'het genoegen', en als we na een uurtje willen vertrekken, worden we aangesproken door een ouder koppel fietsers. Zij hadden dit jaar een eerste keer een trektocht gemaakt, en die was zo goed meegevallen dat ze spijt hebben dat ze er niet eerder mee waren begonnen. Dus beste vrienden, een goede raad : als je zin hebt om een grote fietstocht te maken, stel het dan niet uit, gewoon doen! 

    Deel 1 van onze tocht eindigt hier, we schakelen nu over op de track Lier-Berlijn die we volgen tot Munster.Tot in Neerpelt volgt deze de kanalen, simpeler rijden kan het niet zijn. Alleen is de track zo rudimentair dat het niet duidelijk is langs welke kant van het kanaal we moeten zijn. En laat dat nu echt wel heel belangrijk zijn om een fatsoenlijk berijdbaar jaagpad te hebben. Het gevolg laat zich al raden : we hebben meermaals onverharde stukken, en in Dessel een wegomlegging die nauwelijks aangeduid is zodat we enkele km extra doen. In Lommel wordt het nog erger, we willen het jaagpad blijven volgen maar dat wordt een grindweg in dergelijk slechte staat dat we het na 1 km opgeven en terugkeren. We volgen de knooppunten over een prachtig fietspad door een zeer mooi gebied, dat wel, maar weer een flinke omweg. Als we wat verder helemaal niet meer weten waar we zijn, wijst een lieve Limburger ons de weg want 'die wegomlegging trekt op niets'. Ik beklaag het me ondertussen dat ik de knooppunten niet tot Achel heb opgeschreven, maar dat was niet nodig want 'het is gewoon het kanaal volgen'. Het had ons wel 10 km extra kunnen besparen ...

    Rond 6u zijn we dan bij ons vrienden-op-de-fiets adres. Dit is een organisatie waarbij particulieren aan leden een kamer met ontbijt verhuren voor een kleine vergoeding. Het voordeel is dat je er steeds zeker van kan zijn dat de fietsen veilig gestald kunnen worden, dat je collega trekkers ontmoet en de adressen vaak aan een fietsroute liggen. We hebben er al veel goede ervaringen mee, ook deze keer weer vriendelijke ontvangst en prachtige kamer en sanitair voor ons alleen. 

    Uit eten gaan kan pas rond 9u. 

    Het alternatief is een snackbar of 5 km terug met de fiets. Ons fingerspitzengefühl zegt ons dat we beter tot 9u wachten. En het was juist : een no-nonsens restaurant, enthousiast onthaal, simpel maar lekker eten en heel fijne babbel met de uitbaters. Meer hebben wij echt niet nodig om gelukkig te zijn. 


    Trip : 91 km   92 hm 

    02-09-2017, 23:33 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    30-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het samenstellen van de rondrit.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De bestemming ligt vast, de routes die we gaan volgen ook, maar daarmee waren we nog lang niet klaar. Om voldoende tijd onderweg en in Berlijn te hebben, mag de volledige trip niet veel langer dan 2000 km zijn. Het werd nog een hele puzzel om van  die twee routes een mooi geheel te maken. 


    De Europa radweg 1 (afgekort R1) is beschreven vanuit Arnhem. Het eerste stuk tot Borculo (80 km) fietsten we verleden jaar al. Heel mooi, dat wel, maar we willen (ttz moeten) de tocht inkorten. De aanlooproute naar Arnhem (ruim 190km) is ook geen onbekend terrein voor ons, dus dat deel willen we zeker overslaan. Rechtstreeks vanuit Keerbergen tot Borculo via de knooppunten (250 km) is een optie die niet veel korter is maar ons langs nieuwe wegen brengt. Nieuw zoekwerk leert ons dat alle wegen niet alleen tot Rome, maar ook tot Berlijn leiden. Via  Routeyou vinden we een hele reeks andere routes die vanuit Belgische steden naar Berlijn gaan. Er vertrekt er één uit Lier die net onder de stad Munster de R1 kruist. Gps-track beschikbaar, dat kunnen we dus gebruiken. Daardoor missen we wel ongeveer 100 km van het eerste traject van de R1 , maar dat kunnen we evt op een andere reis nog wel doen. En zo knippen we flink wat km weg.
    Op de terugweg komt de  hanzefietsroute (afgekort HR) na Keulen zeer dicht bij de Belgische grens, het stukje door het Rur-gebied is niet interessant te noemen, en vanaf Roermond kennen we de streek ook weer. Na wat vergelijkingswerk vinden we een fietsknooppunt ter hoogte van Heinsberg zodat we van daaruit naar huis kunnen fietsen. Weer veel km minder, de 2000 komen in zicht, maar zo missen we wel de stad Zaltbommel. Niet dat daar zo veel te zien is, maar ik wist niet  dat die stad echt bestond. Die naam komt voor in een oud liedje, dat als volgt gaat : 'in die grote stad Zaltbommel, heerste grote watersnood'. Verder weet ik het niet meer, alleen dat de torenspits in het rond dreef. En die spits had ik graag willen zien, we zullen er een andere keer naar toe rijden. 

    Na wat knippen en plakken ziet onze tocht er nu zo uit : 
    1)  via de fietsknooppunten van Keerbergen naar Herentals.
    2) daar schakelen we over op de route lier-Berlijn die we op Routeyou vonden. Dit traject is niet gedocumenteerd, we hebben alleen de gps-track (voor de kenners : er zijn slechts 200 waypoints op het traject tot munster, maw dit is een zeer ruwe track). 
    3) rond munster kruist deze route de R1, die we tot Berlijn volgen
    4) in Berlijn nemen we de aanlooproute tot Brandenburg
    5) daar starten we de HR tot voorbij Keulen
    6) ter hoogte van Heinsberg langs de knooppunten terug naar huis.

    Onnodig te zeggen dat ik deel 2 met enige angst tegemoet zie. Tot Neerpelt geen probleem, maar dan storten we ons wel in het onbekende. 

    30-08-2017, 00:00 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    29-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het oosten zullen we niet varen, maar wel fietsen.
    Na de mooie ronde van Nederland in 2016, stond het al heel snel vast dat de volgende fietsreis richting Berlijn zou gaan.

    Nochthans droomde ik in eerste instantie van een heel ander project, nl de ronde van het Kanaal. We lazen een beschrijving van deze tocht waarbij je langs de Engelse kust van Dover tot Plymouth fietst,  en in Frankrijk van Roscoff tot De Panne. Een mooie, zeer gevarieerde tocht, maar niet haalbaar om dit binnen onze 3 weken verlof uit te voeren. Immers, de route zelf is ongeveer 2200 km lang (en niet bepaald vlak te noemen), voeg daar twee maal een overzet met een Ferry bij, en de heen-en terugweg. Opsplitsen over twee reizen maakte de trip al haalbaarder, maar toen kwam Paul met Berlijn op de proppen. Het verbaasde me, want je kan hem nu niet echt een steden-minnaar noemen. Maar Berlijn heeft wel iets magisch, en deze stad per fiets bezoeken is een goed alternatief voor een klassieke city-trip. Ik was direct voor dit idee gewonnen, het kanaal gaat niet lopen en kunnen we later wel rond fietsen. 

    Maar hoe begin je aan zo'n tocht?  Heel simpel : google brengt raad. Nog dezelfde avond in oktober wisten we al dat er verschillende wegen naar Berlijn leiden. En dat er ook meerdere beschreven routes zijn zodat we niet met een leeg blad moeten beginnen. 
    Zo is er de Hanzefietsroute, een cultuur-historische fietsroute langs de middeleeuwse hanzesteden. Ze vertrekt in Zaltbommel in Nederland, richting Lubeck (Duitsland), vervolgens Brandenburg en met een ommetje via Berlijn terug naar Zaltbommel. Dat laatste stuk zouden we kunnen gebruiken. Een goede 1100 km, plus het stukje van thuis tot Zaltbommel. Volledig beschreven en goed gedocumenteerd, we zagen het al helemaal zitten!
    Een tweede mogelijkheid is de Europa radweg 1. Deze gaat van Arnhem over Berlijn tot Küstrin-Kietz aan de Poolse grens. Tot Berlijn een 950 km, ook beschreven in een goede, handige gids. Ze maakt deel uit van een groter project, waarbij door verschillende routes met elkaar te verbinden je van Calais tot Sint-Petersburg kan fietsen (vandaar de benaming Europa radweg 1). 
    Welke route was nu de beste? Als we ze beiden op een kaart uitzetten, zien we dat ze een heel ander traject volgen. De hanzeroute maakt wat meer bochten om de steden aan te doen (waardoor ze langer is) en de radweg 1 gaat meer door bossen. In Paderborn kruisen ze elkaar, soms liggen ze slechts een 50-tal km uit elkaar, genoeg om een heel ander landschap te doorkruisen. De radweg 1 is iets vlakker, maar heeft nog meer onverharde stukken (en kasseien, bah!) dan de hanzeroute. Dat alles bemoeilijkte de keuze, tot Paul opperde er een rondrit van te maken. Thuis vertrekken op de fiets en niet zoals gepland in Berlijn de fiets op de trein te zetten, maar ook naar huis fietsen. Het eenvoudigste zou dan zijn de hele hanzefietsroute af te leggen, heel interessant en gevarieerd, maar ruim 3000 km in totaal, dus weer veel te hoog gegrepen om binnen de 3 weken rond te krijgen. Tweede optie : heen via de Europa radweg 1, en terug langs de hanzesteden, met aanlooproute en terugkeren erbij 2400 km, nog steeds teveel, want het doel is niet alleen maar te fietsen, we passeren teveel mooie plaatsen om zomaar voorbij te rijden. Daarom stoute schoenen aangetrokken, een weekje extra verlof gevraagd en driewerf hoera, ook gekregen. Vlug de boekjes aangeschaft, en het puzzelwerk om van deze routes een ronde te maken kon beginnen! 

    29-08-2017, 00:00 Geschreven door Nora D.B.  
    Reageren (0)


    Foto

    Archief per week
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs