Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
03-01-2011
Veldrijden Tervuren
Vandaag ging ik samen met Kevin en Kim naar het veldrijden in Tervuren, als sport- en wielerliefhebber kan hier niet afwezig blijven.
Het was koud en de sneeuw van de voorbije dagen had grotendeels plaatsgemaakt voor modder, water, ijs, ... . Een héééél zware omloop, zo hebben we het graag
Nadat de jeugdreeksen het parcours helemaal naar de vaantjes hadden geholpen waren de dames aan de beurt, wat een spanning. Wereldkampioene Marianne Vos kwam al zeer snel ten val (50 meisjes staken haar voorbij) en had daardoor materiaalpech, zodoende moest ze een halve ronde lopen om een nieuwe fiets te bemachtigen ... respect!!! Hanka Kupfernagel won voor Sanne Cant en als derde ... jawel hoor Marianne Vos, was de wedstrijd een ronde langer geweest had ze zelfs nog kunnen winnen.
Voor de mannenwedstrijd nog even in het rennerspark langs en gaan watertanden bij al dat prachtig materiaal.
Na het startschot nam Rob Peters de leiding, maar daarna kwamen onze streekrenners Niels en Sven aan de leiding. Niels was de zware nieuwjaarsdagen blijkbaar het friste doorgekomen en Sven moest achtervolgen. Even werd het nog heel spannend maar na een val van Sven moest hij tevreden zijn met een tweede plaats.
Op weg naar huis maakten we al plannen voor ons eigen wielerseizoen dat eraan komt, we kunnen niet wachten. Eens kijken met welk nieuw materiaal onze clubleden zullen verschijnen.
Marianne moest een halve ronde lopen, Sanne Cant haar beste kant wat een sporter lijden kan (volgens de kenners hé )
Sven Vanthourenhout
Kevin, Bart Wellens en Erwin Vervecken
Sven Vanthourenhout en Rob Peeters Sven op verkenning
Sven in de laatste rechte lijn Styby rijdt na de wedstrijd zijn spieren los
Hier mijn recept voor een feestelijk witloofsoepje met Gulden Delle. Gulden Delle is een aperitiefbiertje dat gebrouwen wordt door mijn buurman van brouwerij De Vlier.
Witloofsoep met Gulden Delle
Ingrediënten (4 personen)
10 struikjes witloof
1 prei
1ui
5 dl Gevogeltefond
1l water
1/3 fles Gulden Delle
Boter
Muskaatnoot
Peper
Zout
Lookpoeder
peterselie
Bereiding
Maak het witloof schoon en verwijder de bittere onderkant. Snij één struikje in reepjes stoof en voeg bij de soep als deze klaar is. Snipper de rest van de struikjes, het wit van de prei, de ui en stoof 5 min in de gesmolten boter.
Voeg de gevogeltefond, het water en het bier toe en breng aan de kook. Voeg peper, zout en een beetje lookpoeder toe. Laat ongeveer 20 minuten koken tot het witloof goed gaar is en mix de soep.
Voeg de gestoofde witloofreepjes toe en versier met de gehakte peterselie.
Ter gelegenheid van oudjaar heeft Gwen een heel lekker dessert opgezocht, een klein beetje aangepast en klaargemaakt. Hieronder het recept, smullen maar.
Panna cotta van witte chocolade en gepocheerde peertjes met ijs en speculaascrème
Gepocheerde peertjes met ijs en speculaascrème
Ingrediënten (4 personen)
4 peren
Sap van 4 citroenen
10 speculaaskoekjes
2,5 dl sojaroom
175 g rietsuiker
2 kruidnagels
Kaneelpoeder
0,5 l vanille-ijs
Bereiding
Kruimel 8 speculaaskoekjes heel fijn en meng met 2 el citroensap. Klop de room erdoor en zet in de koelkast.
Halveer de peren, verwijder het klokhuis en schil ze. Besprenkel met citroensap tegen het verkleuren.
Breng het water aan de kook en voeg de suiker, kruidnagel en een beetje kaneelpoeder toe.
Voeg de peren toe, zet het vuur lager en laat de peren een half uurtje pocheren. Laat afkoelen in de siroop en meng een lepel van deze siroop door de speculaassaus.
Dresseer een beetje speculaassaus op een bordje, leg daarop een gepcheerde meer met een bolletje vanille-ijs en bestrooi met kruimel van de laatste twee speculaasjes.
Panna cota van witte chocolade
Ingrediënten
5 dl room
1 dl volle melk
120 g suiker
8 g gelatine
200 g witte chocolade
1 bakje rode bessen
Bereiding
Verwarm de boter met de melk en los er de suiker in op
Smelt de witte chocolade erin, laat niet koken. Giet het mengsel door een zeef
Week de gelatine in koud water en knijp uit. Los op in de warme room.
Roer goed en verdeel de panna cotta over een aantal glaasjes. Laat ten minste 3 uur opstijven in de koelkast.
Werk af met enkele rode bessen en serveer samen met de gepocheerde peertjes.
Vanmorgen was het zover, meer dan 20cm sneeuw (26 cm, gemeten in mijn tuin) en op weg naar school. Eens benieuwd hoeveel leerkrachten en leerlingen de eindmeet gehaald hebben. Bijna alle leerkrachten waren op tijd binnen, enkel de directeur haalde het niet (letterlijk ingesneeuwd in het verre Landen) en dat op zijn laatste werkdag voor zijn pensionering (die laatste drink komt er zeker nog wel eens aan).
Aangezien het openbaar vervoer in Vlaams Brabant volledig plat lag was de opkomst vrij mager in mijn klas, enkel de leerlingen uit het Aarschotse wisten te voet mijn klas te bereiken. Dit was dus de ideale gelegenheid om het nieuwe spel rond voeding eens uit te testen, en ja hoor 4x tof bevonden.
Na de pauze hadden we een film voorzien, "Night at the museum 2", we zetten de aanwezige leerlingen samen en met een smartboard dat voorzien is van een goede geluidsinstalatie hebben we een echte bioscoop. Keuze uit bioscopen genoeg dus, we hebben in onze school ondertussen meer dan TWEEËNDERTIG van deze digitale borden met geluidsinstallatie.
Na het laatste belsignaal om 12u nog vlug de laatste leerkrachten uitgraven en van de parking duwen en met de wagen naar huis schaatsen, we vroegen achter een witte Kerst en we hebben hem (en wat voor eentje)
Vandaag gingen mijn collega Kristof en ik op uitstap met onze IR13 trein naar de Katholieke Hogeschool in Brugge. De bachelors Techniek zitten in een nieuw gebouw met een zeer goed uitgerust technieklokaal.
De studenten van het 2de en 3de jaar maakten in de voormiddag voor de eerste maal kennis met deze manier van werken. In het begin had ik de indruk dat ze nogal twijfelachtig stonden tegen onze manier om informatietechnologie aan te leren en in te oefenen, maar naargelang de sessie vorderde kregen ze echter de smaak te pakken en bedachten zelf oefeningen die hun kunnen echt aantoonde. Als ze nu nog eens alle oefeningen doornemen en gemakkelijkere opdrachten bedenken voor hun leerlingen zijn ze er helemaal klaar voor.
Na de middag nog even een moeilijke opdracht oplossen (geen enkel probleem voor deze toekomstige leerkrachten, proficiat) en Kristof demonstreerde zijn Wii-pen, die een waardig alternatief is voor een digitaal bord en ook nog veel goedkoper. De studenten kregen de kans om zelf een controlerpen te maken, hopelijk mogen ze deze eens tijdens een stageles gebruiken. Als ze alle mogelijkheden onder de knie hebben kunnen ze deze het volgende schooljaar niet meer missen.
Hoe tof deze dag ook was, de file op de terugreis was het al heel wat minder.
Een spel over voeding dat je kan spelen tijdens de lessen Techniek.
De voorbije maanden kon je in supermarktketen Delhaize een gezelschapsspel verkrijgen over voeding en gezondheid. De naam van dit spel: fitte helden (ook online te spelen). Bij de speldoos horen speelkaarten die je kon verzamelen als bonuspunten bij je aankopen, dit spel is perfect in te passen in de lessen Techniek.
Nu de actie gedaan is kreeg ik 75 lege speldozen en 30 000 kaartjes van de supermarkt in Heverlee (met dank aan Katia) om uit te delen aan scholen. Mijn auto stak stampvol.
Indien jij ook spaart voor een volledig spel en je hebt kaarten te kort (of je wil ruilen), geef dan een seintje.
Mijn dochter gaat de kaartjes sorteren en volledige speeldozen samenstellen, indien je een doos wil (gratis natuurlijk) gelieve me dan te contacteren via mail. Enkel voor leerkrachten Techniek en hogescholen.
Blijkbaar ben ik dit jaar heel braaf geweest want de Sint (hij is niet voor niets mijn patroonheilige ) was zeer gul. Hij bracht me een nieuw racemachien, nu nog wachten op onze nieuwe uitrusting (en beter weer) en we kunnen er weer een seizoen tegenaan. Laat de muur van Geraardsbergen en La Redoute nu maar komen.
Vandaag maakte Freezel voor de eerste maal een wandeling in de sneeuw. Met haar dikke pels was ze goed beschut tegen de koude. Omdat ze een echte waterliefhebber is was het voor ons eigenlijk geen verrassing dat ze ook de sneeuw leuk vindt. Toen wij het koud begonnen te krijgen en terug naar binnen kwamen was ze echt boos, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
Vandaag hadden we bezoek van de Sint tijdens de les Techniek. De leerlingen zagen hem en zijn helpers al over de speelplaats naar ons toe komen, en jawel hoor ze hadden iets voor ons bij. Iedereen kreeg lekkere speculoos met chocola en voor de lessen Techniek had hij nog iets extra: vier boor/schroefmachines op batterij, tijdens het project bloem op zonne-energie kunnen we er zeker gebruik van maken. De leerlingen moesten nog een liedje zingen en één van de pieten plakte mijn mond dicht met plakband, naar het schijnt praat ik te veel.
Vorige week zag ik op national geographic dat er nogal vreemde kruisingen van dieren bestaan: Een Lijger = een leeuw (m) + een tijger (v) Een Teeuw = een tijger (m) + een leeuw (v)
Maar ik ben er ondertussen zeker van dat onze Freezel een Moes is = mol + poes Bekijk onderstaande foto maar eens
Naar jaarlijkse traditie organiseerde onze middenschool weer een spaghetti avond voor de leerlingen. Samen met Griet was ik de barman (en Griet barvrouw natuurlijk) van dienst, de drank vloog ons soms letterlijk om de oren Alle leerkrachten waren van de partij en sommige leerlingen draaiden zelfs een dubbele shift. Zeven uur les en daarna nog eens meedraaien van 17 tot 22u, en dit voor 12-14 jarigen, ik kan maar één ding zeggen: respect We mochten ongeveer 400 gasten begroeten en de opbrengst gaat tot de laatste cent naar onze toffe kinderen, zo kunnen we de schoolfactuur voor de ouders toch nog een beetje verlagen.
Vandaag ging de jaarlijkse ontmoetingsdag en educatieve beurs voor Techniekleerkrachten door in Technopolis. Voor het tweede jaar op rij nam ik vijf workshops voor mijn rekening, gelukkig met de steun van mijn collega Wim en vier hogeschoolstudenten.
Voor de middag maakten we met de deelnemers de technische realisatie uit het project "Bloem op zonne-energie". Een realisatie waar je met leerlingen 4 lesuren aan werkt uitvoeren en testen op 35 min is echt gekkenwerk, maar we speelden het toch maar klaar. Vele avonden voorbereiding gingen hieraan vooraf, materiaal en gereedschap bestellen en controleren (dank u Halinka), meer dan 80 bloemen en 160 blaadjes afdrukken en uitknippen (de afdruk van de schaar staat nog altijd in onze vingers), projectboekjes maken, ... Tijdens de middag het "lokaal" (de gang voor het cafetaria) volledig omvormen voor de tweede reeks workshops neemt veel tijd in beslag. Hierdaar had ik eigenlijk niet voldoende tijd om geïnteresseerde leerkrachten informatie te verschaffen op onze educatie stand, hiervoor mijn excuses, ik zie jullie hopelijk wel op een andere beurs of evenement waar ik iets meer tijd heb.
In de namiddag realiseerden we een kunststof gsm-houder (project mijn gsm, mijn vriend). Gelukkig heeft Technopolis het materiaal in huis waar we als navormer enkel maar kunnen van dromen, dat maakt het "werk" wel iets gemakkelijker.
Een aantal leerkrachten konden niet meer inschrijven maar sloten ter plaatse aan, zolang er zitplaatsen zijn en er materiaal is maken we daar geen probleem van. Waar het maximum aantal deelnemers op 25 per sessie voorzien was bleken er na telling 29 aanwezig te zijn.
Hieronder enkele foto's, en misschien tot op een volgende navorming.
Vandaag was er aan de universiteit van Antwerpen het jaarlijkse wetenschapscongres. Wat de TOP-dag is voor de leerkrachten Techniek is dit congres voor de leerkrachten wetenschappen. Vanmorgen vertrokken om 6u30 en vanavond pas terug thuis rond 18u40, diegenen die beweren dat leerkrachten veel vrije tijd hebben mogen eens een dagje met mij meekomen. Ik gaf een aantal sessies aan leerkrachten natuurwetenschappen over het toepassen van de clim-methode en energieomvorming. De leerkrachten gingen aan de slag met een aantal (zelfgemaakte) energiebronnen en zetten energie om in een andere vorm. De spanning meten met een multimeter lukt altijd, maar omzetten naar beweging (keukenklok) is voor leerlingen veel leuker en aanschouwelijker. Ik kreeg veel vragen over (permanente)evaluatie maar kon daar wegens tijdsgebrek (ik had maar sessies van 60min ) niet veel dieper op ingaan, daar heb ik een andere navorming over, ze kunnen me de volgende editie altijd eens terugvragen. Elektrische energie opwekken met zout/zure komkommers, elektromotoren, zuil van Volta, citroenen ... is geen probleem, maar met zonnepaneeltjes in een lokaal zonder ramen is toch wel moeilijker. De groepen laten werken met opdrachten- en informatiefiches was voor de meesten nieuw maar wel leuk. Hopelijk proberen de deelnemers het nu ook in hun klas want de voorbereiding voor deze dag was niet min, ik heb vorige week elke avond wind- en watermolentjes gemaakt en rondgereden om al het materiaal bij elkaar te zoeken. Nu ik dit alles heb + een nieuwe doelgroep kan ik er weer een tijdje tegenaan.
Vandaag ging de tweede navorming naar aanleiding van de nieuwe leerplannen door, 27 deelnemers, een groot succes. Zoals vorige keer stelde KAMSA Aarschot de lokalen (en koffie) ter beschikking, waarvoor dank. De eerste navorming was nogal theoretisch, daarom besloten onze pedagogisch adviseur Hugo en ik het dit maal praktischer en leuker te houden. In de voormiddag stelden we een aantal projecten en tips voor waarna mijn leerlingen de rol van leerkracht overnamen, ze maakten de deelnemers wegwijs in onze aangepaste CLIM-methode. Leerkrachten gingen aan de slag en de leerlingen evalueerden (niet makkelijk voor zowel leerlingen als leerkrachten, maar wel tof). In de namiddag werden nog een aantal projecten en websites besproken, waarna we constructies maakten met speelkaarten. Hoeveel speelkaarten heb je nodig om een steen van 2,5 kg te dragen, mits het plooien van de juiste vormen: hééééél weinig. Ook nog eens uitgetest of een aantal kaarten onze grootste en kleinste deelnemer samen konden omhoog houden, ja hoor.
Zaterdag een aantal sessies voor leerkrachten natuurwetenschappen en woensdag aan de slag tijdens de TOP-dag.
Bekijk onderstaande foto's maar eens en probeer ook eens de 13jarige leerlingen te herkennen.
Alex en Simin doen aan permanente evaluatie
De leerkrachten werken en Alex maakt een evaluatie
Je hand houden onder een steen van 2,5kg op één speelkaart, het lot tarten noemen ze zoiets
Vandaag zijn mijn collega Evelyne en ik op bezoek geweest in de Artesis Hogeschool te Lier. De groep bestond uit een 40tal laatstejaarsstudenten Techniek, die we voor onze sessie in twee groepen verdeelden.
In de voormiddag ging Evelyne aan de slag met een science cache en gaf ik een kleine navorming over onze IR13 trein. Na de maaltijd (het was weer heel lekker waarvoor onze dank) wisselden we van groep. Ondertussen hadden we buiten guur weer gekregen waardoor de science cachers het iets minder leuk hadden, gelukkig zat ik met mijn navorming warm binnen
Tijdens de sessies met de trein waren de studenten eerst nog wat onwennig maar als ze eenmaal het materiaal en systeem onder de knie hadden ging het heel vlot. Gemotiveerde studenten die hopelijk tijdens de stage het materiaal eens mogen uittesten en er het volgende schooljaar, als ze voor hun eigen klas staan, ook nog gebruik van maken.
Werken met studenten van Artesis is voor mij altijd wel speciaal omdat ik daar eigenlijk wel een beetje oud-student ben, mijn leerkrachten van vroeger terugzien geeft altijd een speciaal gevoel.
Naar jaarlijkse gewoonte proberen we onze leerlingen te sensibiliseren om toch maar steeds de autogordel te dragen. Als ze verkeersles krijgen van echte agenten en dan mogen plaatsnemen in de tuimelwagen zijn er geen verdere argumenten meer nodig.
Als leerkracht moet je het goede voorbeeld geven en stap je natuurlijk mee in, de blogmaster was weer op post om dit op gevoelige (digitale) plaat vast te leggen.
Momenteel werken we tijdens de lessen Techniek aan het project "Bloem op zonne-energie", we zijn gestart met het onderdeeltje energie. Vorige week was het moment daar om eens te kijken hoeveel spanning onze windmolen (een oude ventilator uit een wagen en een fietsdynamo ) kon opwekken. Voor de meeste leerlingen was dit tevens de eerste kennismaking met een multimeter.
Jeffrey was de "Blogmaster" van dienst in de spo2 klas en verraste me via smartschool met een mooie actiefoto van dit lesmoment, kijk maar eens.
Op 25, 26 en 27 oktober gingen onze navormingen door in Limburg, omdat dit toch iets korter bij is dan Oostende was op hotel gaan deze keer niet nodig. Een grote verhuis hoefde nu dus niet. De Provinciale Middenschool van Diepenbeek is heel rustig gelegen in een oase van groen, ook hier weer zeer gemotiveerde leerkrachten en een goede ontvangst, zo hebben we het graag. Voor IR13 en IT is alive had ik telkens maar 1 deelnemer (we moeten zeker onze communicatie naar de scholen toe ivm ToT nog eens grondig bekijken), privélesgeven is ook leuk en gaat vlugger zodat we al eens kunnen uitwijden over een ander onderwerp of een bezoekje brengen aan een klas en les Techniek. De navorming van Projectmatige Techniek met de bloem op zonne-energie was weer tof, hopelijk vinden de leerlingen het even leuk als de leerkrachten. ( http://www.youtube.com/watch?v=5NU09B3PyiI )
De navormingen in West-Vlaanderen en Limburg zijn dus achter de rug (en het was tof), in februari zijn Oost-Vlaanderen en Antwerpen aan de beurt.
Op 18, 19 en 20 oktober was ik met mijn navormingen te gast in het Ensorinstituut te Oostende. Omdat de navorming maandagmorgen om 9u begon en dit voor mij niet bij de deur is vertrok ik zondagavond reeds richting kust. Mijn wagen volgeladen en drie dagen op hotel in de koningin der badsteden. Maandag was de eerste navorming IR13, een prachtig lokaal met smartbord stond ter mijner beschikking. Gemotiveerde deelnemers, lekkere koffie en 's middags broodjes wat kan je nog meer wensen. Dinsdag navorming "IT is alive", buiten een bizar probleem met de geluidsensors was alles in orde. (Kristof keek deze modules na en op IMEC bleken ze te werken, volgende week in Diepenbeek proberen we nog eens) Woensdag aan de slag met een bloem op zonne-energie, gelukkig was de zon van de partij om ze ook eens uit te testen.