Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
20-11-2010
Sessie energieomzettingen
Vandaag was er aan de universiteit van Antwerpen het jaarlijkse wetenschapscongres. Wat de TOP-dag is voor de leerkrachten Techniek is dit congres voor de leerkrachten wetenschappen. Vanmorgen vertrokken om 6u30 en vanavond pas terug thuis rond 18u40, diegenen die beweren dat leerkrachten veel vrije tijd hebben mogen eens een dagje met mij meekomen. Ik gaf een aantal sessies aan leerkrachten natuurwetenschappen over het toepassen van de clim-methode en energieomvorming. De leerkrachten gingen aan de slag met een aantal (zelfgemaakte) energiebronnen en zetten energie om in een andere vorm. De spanning meten met een multimeter lukt altijd, maar omzetten naar beweging (keukenklok) is voor leerlingen veel leuker en aanschouwelijker. Ik kreeg veel vragen over (permanente)evaluatie maar kon daar wegens tijdsgebrek (ik had maar sessies van 60min ) niet veel dieper op ingaan, daar heb ik een andere navorming over, ze kunnen me de volgende editie altijd eens terugvragen. Elektrische energie opwekken met zout/zure komkommers, elektromotoren, zuil van Volta, citroenen ... is geen probleem, maar met zonnepaneeltjes in een lokaal zonder ramen is toch wel moeilijker. De groepen laten werken met opdrachten- en informatiefiches was voor de meesten nieuw maar wel leuk. Hopelijk proberen de deelnemers het nu ook in hun klas want de voorbereiding voor deze dag was niet min, ik heb vorige week elke avond wind- en watermolentjes gemaakt en rondgereden om al het materiaal bij elkaar te zoeken. Nu ik dit alles heb + een nieuwe doelgroep kan ik er weer een tijdje tegenaan.
Vandaag ging de tweede navorming naar aanleiding van de nieuwe leerplannen door, 27 deelnemers, een groot succes. Zoals vorige keer stelde KAMSA Aarschot de lokalen (en koffie) ter beschikking, waarvoor dank. De eerste navorming was nogal theoretisch, daarom besloten onze pedagogisch adviseur Hugo en ik het dit maal praktischer en leuker te houden. In de voormiddag stelden we een aantal projecten en tips voor waarna mijn leerlingen de rol van leerkracht overnamen, ze maakten de deelnemers wegwijs in onze aangepaste CLIM-methode. Leerkrachten gingen aan de slag en de leerlingen evalueerden (niet makkelijk voor zowel leerlingen als leerkrachten, maar wel tof). In de namiddag werden nog een aantal projecten en websites besproken, waarna we constructies maakten met speelkaarten. Hoeveel speelkaarten heb je nodig om een steen van 2,5 kg te dragen, mits het plooien van de juiste vormen: hééééél weinig. Ook nog eens uitgetest of een aantal kaarten onze grootste en kleinste deelnemer samen konden omhoog houden, ja hoor.
Zaterdag een aantal sessies voor leerkrachten natuurwetenschappen en woensdag aan de slag tijdens de TOP-dag.
Bekijk onderstaande foto's maar eens en probeer ook eens de 13jarige leerlingen te herkennen.
Alex en Simin doen aan permanente evaluatie
De leerkrachten werken en Alex maakt een evaluatie
Je hand houden onder een steen van 2,5kg op één speelkaart, het lot tarten noemen ze zoiets