Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
12-12-2010
Nieuw racemachien
Blijkbaar ben ik dit jaar heel braaf geweest want de Sint (hij is niet voor niets mijn patroonheilige ) was zeer gul. Hij bracht me een nieuw racemachien, nu nog wachten op onze nieuwe uitrusting (en beter weer) en we kunnen er weer een seizoen tegenaan. Laat de muur van Geraardsbergen en La Redoute nu maar komen.
Vandaag maakte Freezel voor de eerste maal een wandeling in de sneeuw. Met haar dikke pels was ze goed beschut tegen de koude. Omdat ze een echte waterliefhebber is was het voor ons eigenlijk geen verrassing dat ze ook de sneeuw leuk vindt. Toen wij het koud begonnen te krijgen en terug naar binnen kwamen was ze echt boos, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
Vandaag hadden we bezoek van de Sint tijdens de les Techniek. De leerlingen zagen hem en zijn helpers al over de speelplaats naar ons toe komen, en jawel hoor ze hadden iets voor ons bij. Iedereen kreeg lekkere speculoos met chocola en voor de lessen Techniek had hij nog iets extra: vier boor/schroefmachines op batterij, tijdens het project bloem op zonne-energie kunnen we er zeker gebruik van maken. De leerlingen moesten nog een liedje zingen en één van de pieten plakte mijn mond dicht met plakband, naar het schijnt praat ik te veel.
Vorige week zag ik op national geographic dat er nogal vreemde kruisingen van dieren bestaan: Een Lijger = een leeuw (m) + een tijger (v) Een Teeuw = een tijger (m) + een leeuw (v)
Maar ik ben er ondertussen zeker van dat onze Freezel een Moes is = mol + poes Bekijk onderstaande foto maar eens
Naar jaarlijkse traditie organiseerde onze middenschool weer een spaghetti avond voor de leerlingen. Samen met Griet was ik de barman (en Griet barvrouw natuurlijk) van dienst, de drank vloog ons soms letterlijk om de oren Alle leerkrachten waren van de partij en sommige leerlingen draaiden zelfs een dubbele shift. Zeven uur les en daarna nog eens meedraaien van 17 tot 22u, en dit voor 12-14 jarigen, ik kan maar één ding zeggen: respect We mochten ongeveer 400 gasten begroeten en de opbrengst gaat tot de laatste cent naar onze toffe kinderen, zo kunnen we de schoolfactuur voor de ouders toch nog een beetje verlagen.
Vandaag ging de jaarlijkse ontmoetingsdag en educatieve beurs voor Techniekleerkrachten door in Technopolis. Voor het tweede jaar op rij nam ik vijf workshops voor mijn rekening, gelukkig met de steun van mijn collega Wim en vier hogeschoolstudenten.
Voor de middag maakten we met de deelnemers de technische realisatie uit het project "Bloem op zonne-energie". Een realisatie waar je met leerlingen 4 lesuren aan werkt uitvoeren en testen op 35 min is echt gekkenwerk, maar we speelden het toch maar klaar. Vele avonden voorbereiding gingen hieraan vooraf, materiaal en gereedschap bestellen en controleren (dank u Halinka), meer dan 80 bloemen en 160 blaadjes afdrukken en uitknippen (de afdruk van de schaar staat nog altijd in onze vingers), projectboekjes maken, ... Tijdens de middag het "lokaal" (de gang voor het cafetaria) volledig omvormen voor de tweede reeks workshops neemt veel tijd in beslag. Hierdaar had ik eigenlijk niet voldoende tijd om geïnteresseerde leerkrachten informatie te verschaffen op onze educatie stand, hiervoor mijn excuses, ik zie jullie hopelijk wel op een andere beurs of evenement waar ik iets meer tijd heb.
In de namiddag realiseerden we een kunststof gsm-houder (project mijn gsm, mijn vriend). Gelukkig heeft Technopolis het materiaal in huis waar we als navormer enkel maar kunnen van dromen, dat maakt het "werk" wel iets gemakkelijker.
Een aantal leerkrachten konden niet meer inschrijven maar sloten ter plaatse aan, zolang er zitplaatsen zijn en er materiaal is maken we daar geen probleem van. Waar het maximum aantal deelnemers op 25 per sessie voorzien was bleken er na telling 29 aanwezig te zijn.
Hieronder enkele foto's, en misschien tot op een volgende navorming.
Vandaag was er aan de universiteit van Antwerpen het jaarlijkse wetenschapscongres. Wat de TOP-dag is voor de leerkrachten Techniek is dit congres voor de leerkrachten wetenschappen. Vanmorgen vertrokken om 6u30 en vanavond pas terug thuis rond 18u40, diegenen die beweren dat leerkrachten veel vrije tijd hebben mogen eens een dagje met mij meekomen. Ik gaf een aantal sessies aan leerkrachten natuurwetenschappen over het toepassen van de clim-methode en energieomvorming. De leerkrachten gingen aan de slag met een aantal (zelfgemaakte) energiebronnen en zetten energie om in een andere vorm. De spanning meten met een multimeter lukt altijd, maar omzetten naar beweging (keukenklok) is voor leerlingen veel leuker en aanschouwelijker. Ik kreeg veel vragen over (permanente)evaluatie maar kon daar wegens tijdsgebrek (ik had maar sessies van 60min ) niet veel dieper op ingaan, daar heb ik een andere navorming over, ze kunnen me de volgende editie altijd eens terugvragen. Elektrische energie opwekken met zout/zure komkommers, elektromotoren, zuil van Volta, citroenen ... is geen probleem, maar met zonnepaneeltjes in een lokaal zonder ramen is toch wel moeilijker. De groepen laten werken met opdrachten- en informatiefiches was voor de meesten nieuw maar wel leuk. Hopelijk proberen de deelnemers het nu ook in hun klas want de voorbereiding voor deze dag was niet min, ik heb vorige week elke avond wind- en watermolentjes gemaakt en rondgereden om al het materiaal bij elkaar te zoeken. Nu ik dit alles heb + een nieuwe doelgroep kan ik er weer een tijdje tegenaan.
Vandaag ging de tweede navorming naar aanleiding van de nieuwe leerplannen door, 27 deelnemers, een groot succes. Zoals vorige keer stelde KAMSA Aarschot de lokalen (en koffie) ter beschikking, waarvoor dank. De eerste navorming was nogal theoretisch, daarom besloten onze pedagogisch adviseur Hugo en ik het dit maal praktischer en leuker te houden. In de voormiddag stelden we een aantal projecten en tips voor waarna mijn leerlingen de rol van leerkracht overnamen, ze maakten de deelnemers wegwijs in onze aangepaste CLIM-methode. Leerkrachten gingen aan de slag en de leerlingen evalueerden (niet makkelijk voor zowel leerlingen als leerkrachten, maar wel tof). In de namiddag werden nog een aantal projecten en websites besproken, waarna we constructies maakten met speelkaarten. Hoeveel speelkaarten heb je nodig om een steen van 2,5 kg te dragen, mits het plooien van de juiste vormen: hééééél weinig. Ook nog eens uitgetest of een aantal kaarten onze grootste en kleinste deelnemer samen konden omhoog houden, ja hoor.
Zaterdag een aantal sessies voor leerkrachten natuurwetenschappen en woensdag aan de slag tijdens de TOP-dag.
Bekijk onderstaande foto's maar eens en probeer ook eens de 13jarige leerlingen te herkennen.
Alex en Simin doen aan permanente evaluatie
De leerkrachten werken en Alex maakt een evaluatie
Je hand houden onder een steen van 2,5kg op één speelkaart, het lot tarten noemen ze zoiets
Vandaag zijn mijn collega Evelyne en ik op bezoek geweest in de Artesis Hogeschool te Lier. De groep bestond uit een 40tal laatstejaarsstudenten Techniek, die we voor onze sessie in twee groepen verdeelden.
In de voormiddag ging Evelyne aan de slag met een science cache en gaf ik een kleine navorming over onze IR13 trein. Na de maaltijd (het was weer heel lekker waarvoor onze dank) wisselden we van groep. Ondertussen hadden we buiten guur weer gekregen waardoor de science cachers het iets minder leuk hadden, gelukkig zat ik met mijn navorming warm binnen
Tijdens de sessies met de trein waren de studenten eerst nog wat onwennig maar als ze eenmaal het materiaal en systeem onder de knie hadden ging het heel vlot. Gemotiveerde studenten die hopelijk tijdens de stage het materiaal eens mogen uittesten en er het volgende schooljaar, als ze voor hun eigen klas staan, ook nog gebruik van maken.
Werken met studenten van Artesis is voor mij altijd wel speciaal omdat ik daar eigenlijk wel een beetje oud-student ben, mijn leerkrachten van vroeger terugzien geeft altijd een speciaal gevoel.
Naar jaarlijkse gewoonte proberen we onze leerlingen te sensibiliseren om toch maar steeds de autogordel te dragen. Als ze verkeersles krijgen van echte agenten en dan mogen plaatsnemen in de tuimelwagen zijn er geen verdere argumenten meer nodig.
Als leerkracht moet je het goede voorbeeld geven en stap je natuurlijk mee in, de blogmaster was weer op post om dit op gevoelige (digitale) plaat vast te leggen.
Momenteel werken we tijdens de lessen Techniek aan het project "Bloem op zonne-energie", we zijn gestart met het onderdeeltje energie. Vorige week was het moment daar om eens te kijken hoeveel spanning onze windmolen (een oude ventilator uit een wagen en een fietsdynamo ) kon opwekken. Voor de meeste leerlingen was dit tevens de eerste kennismaking met een multimeter.
Jeffrey was de "Blogmaster" van dienst in de spo2 klas en verraste me via smartschool met een mooie actiefoto van dit lesmoment, kijk maar eens.
Op 25, 26 en 27 oktober gingen onze navormingen door in Limburg, omdat dit toch iets korter bij is dan Oostende was op hotel gaan deze keer niet nodig. Een grote verhuis hoefde nu dus niet. De Provinciale Middenschool van Diepenbeek is heel rustig gelegen in een oase van groen, ook hier weer zeer gemotiveerde leerkrachten en een goede ontvangst, zo hebben we het graag. Voor IR13 en IT is alive had ik telkens maar 1 deelnemer (we moeten zeker onze communicatie naar de scholen toe ivm ToT nog eens grondig bekijken), privélesgeven is ook leuk en gaat vlugger zodat we al eens kunnen uitwijden over een ander onderwerp of een bezoekje brengen aan een klas en les Techniek. De navorming van Projectmatige Techniek met de bloem op zonne-energie was weer tof, hopelijk vinden de leerlingen het even leuk als de leerkrachten. ( http://www.youtube.com/watch?v=5NU09B3PyiI )
De navormingen in West-Vlaanderen en Limburg zijn dus achter de rug (en het was tof), in februari zijn Oost-Vlaanderen en Antwerpen aan de beurt.
Op 18, 19 en 20 oktober was ik met mijn navormingen te gast in het Ensorinstituut te Oostende. Omdat de navorming maandagmorgen om 9u begon en dit voor mij niet bij de deur is vertrok ik zondagavond reeds richting kust. Mijn wagen volgeladen en drie dagen op hotel in de koningin der badsteden. Maandag was de eerste navorming IR13, een prachtig lokaal met smartbord stond ter mijner beschikking. Gemotiveerde deelnemers, lekkere koffie en 's middags broodjes wat kan je nog meer wensen. Dinsdag navorming "IT is alive", buiten een bizar probleem met de geluidsensors was alles in orde. (Kristof keek deze modules na en op IMEC bleken ze te werken, volgende week in Diepenbeek proberen we nog eens) Woensdag aan de slag met een bloem op zonne-energie, gelukkig was de zon van de partij om ze ook eens uit te testen.
Het volgende seizoen zullen we met onze club in nieuwe uitrustingen rijden, hiervoor onze dank aan alle sponsors.
Na drie seizoenen in zwart/blauw rondgereden te hebben zullen de hoofdkleuren zwart (= goed in vuile omstandigheden ) en een accent van rood worden. Aangezien we een aantal nieuwe leden mogen verwelkomen en er toch uitrustingen moeten worden bijgemaakt gaat dit dus in één moeite door, bekijk hieronder het voorontwerp al maar eens.
De twee laatste weken bracht ik met Katia en Gwen in Oostenrijk door, het was geen relax maar een actieve vakantie. De batterijen opladen doe ik dit jaar niet aan het strand of poolbar maar in het bos of op een bergwand.
Oostenrijk en meerbepaald de omgeving van Schladming is ons geen onbekende, maar het is voor de eerste maal dat we verbleven in het Activhotel Rohrmoos. Met een zwembad, relaxruimte, sauna, ... is alles voor handen. De eigenaar als berggids, zijn vrouw aan de receptie, zoon als kok, ... is dit echt een familiehotel, zo hebben we het graag. De keuken is uitstekend (typisch Oostenrijkse keuken, light of sportmaaltijden, alles is mogelijk) en de bediening top.
's Morgens om 4u uit bed, om na een lange donkere tocht de zonsopgang met een zelf meegezeuld ontbijt te beleven, is onvergetelijk.
Na een bezoek aan berghutten, gletscher, bergkasteel, ... mocht een bezoek waar ik techniek aan koppel ook niet ontbreken. In "Lodenwalker" maken ze nog op traditionele wijze wollen lodenstof, een beetje wol meenemen als illustratie tijdens de les Techniek natuurlijk.
14 dagen vakantie is eigenlijk veel te weinig, onderstaande foto's zeggen veel (maar zelfs digitaal kan je alles niet vatten). We kunnen er weer een jaartje tegenaan.
De "modernste" machine die er in Lodenwalker te vinden is
Katia en Gwen wachten met een kop koffie in de hand op de zon.
Opwarming van de aarde, hier is het bewijs. Een aantal jaren terug kon ik hier nog skieën in diepsneeuw tijdens de maand augustus, nu is er enkel nog water en ijs.
Ons zomerkamp IR13 is weer achter de rug en alles is goed verlopen, we hadden gemotiveerde kinderen en fantastische begeleidsters.
Begeleidsters Marijke en Sara studeren voor leerkracht basisschool maar hadden het deel Techniek so zeker onder de knie. Sophie gaat in september als leerkracht Techniek so aan de slag, ik ben er zeker van dat ze vlug een full-time zal hebben.
Ik verwonder er me elk jaar opnieuw over dat de kinderen op een week de leerstof, waar ze in school normaal een paar maand over doen, begrijpen en kunnen toepassen. Al hebben ze dit zelf niet door.
In de voormiddag speelden de deelnemers met de IR13 treinen en in de namiddag brachten we een bezoek aan het atomium, mini-europa, speelgoedmuseum, liepen we een science-cache, leerden solderen op ESAT en kregen een rondleiding op de faculteit elektrotechniek.
Nu nog twee weken "uitrusten" in de Oostenrijkse bergen en we kunnen er in september weer tegenaan.
Vandaag mocht ik in de Plantyn hogeschool weer als jury het examenmenu gaan beoordelen. Een dikke proficiat aan de 2de jaars voeding/verzorging-TO, jullie hebben dat weer zeer goed gedaan. De leerlingen die jullie na het volgende schooljaar als leerkracht krijgen mogen zich gelukkig prijzen.
Vandaag zijn we met de club de Lotto cyclo sprint classic gaan rijden, de weerman voorspelde een stralende voormiddag. Deze mooie rit gaat jaarlijks door in zolder en gaat dan richting het land van Herve. Het was de bedoeling de 125km af te leggen, maar een 10tal km na de start gingen de hemelsluizen open. Koud en verkleumd werd er aan de splitsing gekozen om toch maar de korte afstand van 85 km te doen. De laatste 10km samen met Larry in een groepje terchtgekomen dat tegen 47km/h langs het kanaal naar de aankomst reed. De felle tegenwind deed de benen verzuren, gelukkig is de laatse helling van 15% aan de sterrenwacht in Zolder maar 350m lang. Aan de aankomst een hete koffie gedronken en dan naar huis, bleek dat ze daar geen druppel water gezien hebben en dat zelfs de zon van de partij was.
Ondertussen heb ik gemerkt dat de vele leerkrachten die bij mij een navorming komen volgen meestal een lange reisweg en reistijd achter de rug hebben voor ze op IMEC toekomen. Openbaar vervoer is natuurlijk een optie maar niet altijd sneller dan de wagen, en materiaal meenemen is dan al helemaal een calvarietocht.
Daar willen Kristof en ik een oplossing voor vinden, dus ... het volgende schooljaar gaan we in elke provincie op bezoek met onze navormingen.
Wat is de bedoeling? We geven drie dagen na elkaar een navorming op verplaatsing: - dag 1 = IR13 - dag 2 = IT's alive - dag 3 = halve dag projectmatige techniek
Leerkrachten kunnen 1 of meerdere navormingen volgen naar keuze en het bijhorende materiaal eventueel ter plaatse ontlenen. Leerkrachten die reeds een attest hebben en geen navorming volgen kunnen op die locatie materiaal komen ophalen.
Na twee maand komen we een halve dag terug ter plaatse om het ontleende materiaal op te halen.
We gaan "on tour" in de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg, voor de Brabanders is het geen probleem om tot op IMEC te komen.
We zijn dus nog op zoek naar scholen die ons drie dagen een lokaal ter beschikking kunnen stellen en voor koffie en middagmaal (dit mogen broodjes zijn) kunnen zorgen. Een broodjeszaak in de buurt waar we broodjes kunnen bestellen is ook goed. Dit alles natuurlijk tegen een vergoeding.
Wie ons kan helpen een locatie te vinden neemt maar eens contact met ons op: nico@rvo-society.be
Leerkrachten een leuke navorming bezorgen met zo weinig mogelijk last is onze missie.
Hieronder enkele foto's van een navorming IT's alive, sorry voor de slechte kwaliteit maar het zijn beelden genomen met de gsm.