Inhoud blog
  • 1L: Lieve knuffels in onze klas!
  • 6L: Wie ben ik ?!?!
  • 4L Fair trade, eerlijke handel
  • 2L: Mensen, mensen wat een mensen!
  • 3L: Mijn hobby en vrije tijd
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    juf Marlies

    29-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start nieuwe schooljaar: 2014 - 2015
    Het schooljaar is alweer goed van start gegaan!
    De lessen zedenleer zijn een ontdekkingstocht naar zichzelf, de andere(n) en de wereld rondom zich.
    Het allerbelangrijkste is dat de kinderen helemaal zichzelf kunnen zijn.
    Hierbij stel ik jullie mijn lieve,coole,flinke,toffe,leuke,grappige, kortom FANTASTISCHE STERREN voor:



    1ste leerjaar Goudenregenstraat

    2de leerjaar Goudenregenstraat

    3de leerjaar Goudenregenstraat

    4de leerjaar Goudenregenstraat

    5de leerjaar Goudenregenstraat

    1ste leerjaar Kweekstraat

    2de leerjaar Kweekstraat

    3de leerjaar Kweekstraat

    1ste leerjaar Hoogstraat

    3de leerjaar Hoogstraat

    4de leerjaar Hoogstraat
    6de leerjaar Hoogstraat

    29-10-2014 om 20:16 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: Andere culturen
    In het 4de leerjaar hebben we kennis gemaakt met andere culturen.
    We begonnen met het verhaal 'Max op ontdekkingsreis'. Een boek met 2 eindes: een goed en een slecht.
    In het slechte gedeelte waren de muizen onverdraagzaam, zonder respect voor de andere cultuur en deden ze geen moeite voor elkaar.
    In de goede afloop zagen we hoe je kan bijleren over een andere cultuur. Door verdraagzaam te zijn en door respect te hebben en open te staan voor elkaar.
    We leerden ook bij over de verschillen en de gelijkenissen uit onze cultuur en andere culturen.
    Als afsluit mochten de kinderen iets meenemen uit een ander land.
    Zelf had ik ook enkele spullen mee uit Japan.
















    20-06-2014 om 12:20 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
    We hebben geleerd over gezonde voeding en een gezonde levensstijl.
    Via een verhaaltje over koning Ollebolle zagen we dat snoepen echt niet zo gezond is.
    Maar we hebben ook geleerd dat er in alle verschillende landen en godsdiensten feest wordt gevierd met zoetigheid. 
    We leerden over het Suikerfeest, Rosh Hasjana ( hoe joden nieuwjaar vieren), Mesa Blanca ( een feest waar indianen wensen vervullen met vierkanten koekjes),...

    Daarna hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld. Een spel met denkopdrachtjes over een gezonde levensstijl, raadseltjes over voeding en beweegopdrachtjes.

    We hebben ook nog een lekker gezonde smoothie gemaakt!
    Magere yoghurt, banaan, kiwi, appelsien en appel in de blender, mixen maar, en de smoothie was klaar -> SMULLEN MAAR !













    Je naam schrijven met je voet !













    Om appelsienen te persen moet je sterke spieren hebben ! Very Happy


    14-06-2014 om 14:29 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2L: Het mooiste ei van de wereld

    Het mooiste ei van de wereld.

    Stippeltje, Ragebol en Bonenstaak hebben ruzie om wie er het mooiste is.
    Ze gaan raad gaan vragen aan de koning.
    Die zegt dat echte schoonheid vanbinnen zit. Daarom moeten alle 3 de kippen een ei leggen.
    Stippeltje legt een mooi gestippeld ei.
    Bonenstaak legt een mooi groot ei.
    Ragebol legt een grappig vierkant ei.
    Ieder ei heeft zijn eigen specialiteit.
    Daarom beslist de koning dat alle 3 de kippen zijn prinses mogen worden.
    Want iedereen heeft zijn eigen talenten.

    De kinderen hebben het verhaal nagespeeld.
    Ze hebben ook goed nagedacht over hun eigen talenten en die van anderen!
    Ze moesten complimentjes schrijven over elkaar. Over hun buitenkant ( het uiterlijk) en over hun binnenkant (het innerlijk).
    Als creatieve afsluiter mochten de leerlingen zelf hun eigen talentenkip maken.

























    14-06-2014 om 14:05 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knubbe en Froezel zien het WK helemaal zitten!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hop, hop, hop, de Rode Duivels aan de top !

    10-06-2014 om 21:03 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag Egon
    Hoeraaaaaa!

    Egon is jarig !




    10-06-2014 om 20:59 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag Rune en Nicolas!
    Hoera !
    20 mei hadden we 2 jarigen in de klas : Nicolas uit het 1ste leerjaar en Rune uit het 3de leerjaar.
    Gefeliciteerd!








    26-05-2014 om 10:57 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L Goudenregen in Gekkebekkendorp!
    Ook het 1ste leerjaar van de Goudenregen ging op bezoek in Gekkebekkendorp en speelden het Gekkebekkenspel.Very Happy



    27-04-2014 om 19:09 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: Samen in zee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met het 4de leerjaar hebben we de ganse maand rond het boek 'Samen in zee' gewerkt.
    Dat is een boek speciaal gemaakt om er tijdens de lessen zedenleer mee aan de slag te gaan.
    In het boek gaat het over verschillende thema's:
    • Alleen zijn
    • Pesten/plagen
    • De jeugd van tegenwoordig
    • Gedachten: Kan je nergens aan denken? Welke gedachten bestaan er allemaal?
    • Vriendschap

    Het verhaal werd in stukjes voorgelezen en op het einde speelden we een spel met allemaal opdrachtkaartjes over de thema's in het verhaal.




    07-04-2014 om 13:32 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Gekkebekkenspel: Hoogstraat
    In het 1ste leerjaar hebben we het Gekkebekkenspel gespeeld.
    Dat is een knettergek spel waarin je knettergekke opdrachten moet doen.

    Op het einde zien alle kinderen er helemaal TE gek uit.
    Kijk maar:














    07-04-2014 om 13:23 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Mijn huis, mijn thuis
    In het 3de leerjaar hebben we het gehad over je huis, en je ergens thuis voelen.
    • Wat is je 'thuis voelen'?
    • Waar voel jij je thuis?
    • Voel je je thuis in je huis?
    Als creatieve afsluiter hebben de leerlingen hun eigen droomkamer mogen maken.
    Zie hier hun ontwerpen:
























    07-04-2014 om 13:18 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2l: Rikki en zijn vriendjes
    Met het 2de leerjaar hebben we het gehad over vriendschap.

    • Spelen jullie altijd met dezelfde kinderen?
    • Zijn er kinderen met wie je liever niet speelt?
    • Welke spelletjes speel je het liefst met je vrienden?
    • Wat vind je belangrijk aan vriendschap? Dat hij/zij rijk is? Mooi is? Het voor je opneemt? Het altijd met je eens is?
    Als afsluiter hebben we allemaal samen zelf een spel uitgevonden. 





    Het verhaal van 'Rikki en zijn vriendjes' naspelen.





    Het landenspel

    07-04-2014 om 13:14 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Lentefeest
    22 maart was het voor de leerlingen van het 1ste leerjaar een spannende dag...
    Het was hun lentefeest!
    Hier zijn enkele foto's van achter de schermen en ook van het feestje achteraf in de klas!















    De leerlingen kregen een rugzak vol leuke dingen. Maar het ALLERleukste pakje was wel de Knubbe die ze kregen!
    Nicolas was erg fier, want nu heeft hij Knubbe én Toppie helemaal voor zichzelf. Toppie is de knuffel van Knubbe.
    Nicolas was erg blij dat hij Toppie heel erg toevallig in de Action heeft kunnen bemachtigen! Very Happy

    07-04-2014 om 12:34 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Verjaardag Maxime
    Hoera!
    Maxime is op 22 maart een tiener geworden!
    Gefeliciteerd, Maxime!




    25-03-2014 om 16:47 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Voorbereiding Lentefeest
    Spannende tijden in het 1ste leerjaar.
    Zaterdag 22 maart is het hun Lentefeest!
    De kinderen staan alvast te popelen om te mogen optreden en om te feesten.
    Zaterdag 15 maart hebben we ons Lentefeest voorbereid.
    De kinderen hebben hun uiterste best gedaan.
    Deze week nog een beetje oefenen en het wordt een knalfeest op 22 maart in de Stadsschouwburg te Kortrijk.
    Hier alvast een foto van ons groepje op de voorbereidingsdag.





    16-03-2014 om 20:08 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    11-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5L: Privacy
    In het 5de leerjaar hebben we het gehad over privacy.
    Ieder kind heeft recht op privacy, dat is een kinderrecht.
    Maar veel kinderen weten eigenlijk niet zo goed wat privacy is.
    Daarom hebben we dit eventjes samen onderzocht
    • Wat is privacy?
    • Heb jij nood aan privacy?
    • Heb je voldoende privacy thuis?
    • Het je voldoende privacy op school?
    We hebben het ook gehad over privacy op het internet.
    Tegenwoordig zitten kinderen al van erg jonge leeftijd op het internet. Spelletjes spelen, mailtjes verzenden, naar de klasblog surfen, webcamfoto's maken, Facebook,...
    Allemaal dingen die niet altijd onschuldig zijn.
    Er wordt veel aan cyberpesten gedaan.
    We hebben filmpjes bekeken waarin aangetoond is hoe belangrijk je privacy op het internet is.
    Post niet zomaar foto's van jezelf overal op het internet, je zou een gekke foto van jezelf ook niet gaan uitdelen op straat aan wildvreemden.
    Voeg niet zomaar mensen toe die je niet kent, enkel en alleen om meer vrienden te hebben online. Voeg enkel mensen toe die je in het echte leven ook kent.
    We hebben ook naar de filmpjes van Karrewiet plus gekeken over veilig op internet en cyberpesten.
    Volgend jaar ga ik hier nog wat dieper op ingaan, omdat ik dit een erg belangrijk thema vind.
    Ik hoop dat de leerlingen veel van het thema hebben bijgeleerd en inzien dat hun privacy op het internet wel erg belangrijk is.

    Als afsluiter hebben de leerlingen nog een deurhanger gemaakt om aan de klink van hun kamer te hangen.
    Bekijk hier de resultaten:











    11-03-2014 om 17:40 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    07-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Ruzies oplossen met je vriendjes
    In een nieuw avontuur met Knubbe ging het over ruzies oplossen met je beste vriend.
    Knubbe en Froezel vervelen zich en besluiten om samen een luchtballon te maken om op reis te gaan.
    Maar Froezel wil graag een gele luchtballon, terwijl Knubbe's lievelingskleur blauw is. Er ontstaat ruzie.
    Knubbe wil de gele pot verf wegnemen, maar valt hierbij over zijn eigen pot verf. Gele en blauwe verf vloeien door elkaar en wordt ... groene verf!

    De vriendjes besluiten dan maar om de luchtballon in allemaal verschillende kleuren te schilderen, dan vindt iedereen iets moois aan de luchtballon.
    Knubbe ziet liever blauw en Froezel houdt meer van geel, ze hebben elk een andere smaak en toch zijn ze vriendjes.
    En het belangrijkste is dat hun ruzie uiteindelijk is opgelost geraakt.
    Ruzie kan altijd eens gebeuren, zelfs met je beste vriend(in), zolang je het maar goed kan oplossen!

    Waar de vriendjes naartoe vliegen met hun luchtballon, is voor de volgende keer!
    Sssssspannend!



    Wij hebben ook een kleurenkunstwerk gemaakt. En we kunnen toveren, want met de 3 hoofdkleuren geel, rood en blauw mengden we met onze vingers (en sommigen met hun hele handen) de andere kleuren! 


















    07-03-2014 om 15:04 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Liefde !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Love, love, love. 
    Met het 3de leerjaar hebben we het gehad over liefde.
    Ik las het verhaal 'Spongebob en de geheime liefde' voor.
    Een verhaal over liefde, waarin Spongebob en Patrick zich afvragen wat er gebeurt als je koppeltje bent. Moet je dan voortdurend bij elkaar zijn? Mag je dan nooit meer bij je vrienden zijn?

    De kinderen hebben zelf gekozen naar wie zij wel een Valentijnskaart zouden schrijven.

    We hebben ons ook afgevraagd of dieren ook verliefd kunnen zijn.
    Het blijkt dat dieren zeker ook verliefd kunnen zijn, want verliefdheid zit in de hersenen!

    We hebben 'Liefde is ...' prentjes bekeken en dan zelf ons eigen 'Liefde is ...' kaartje gemaakt.

    Als afsluiting hebben we 'Het Grote Valentijnsspel' gespeeld. Een spel met vraagjes over liefde, liefdesliedjes, -gedichtjes en spelletjes. Wie de meeste hartjes had verzameld, was de winnaar.



    Volgens Timau is liefde samen zwemmen.

    Maaike vindt dat liefde een hartje in de lucht tekenen is voor elkaar.

    Liefde is samen zoenen, vindt Oona.

    Volgens Lowie is liefde geluk hebben.

    Liefde is samen op reis gaan, zegt Daan

    Liefde is samen voor een dier zorgen, volgens Rune.

    Julián zegt dat liefde samen naar de zoo gaan is.

    Aaron vindt dat liefde samen vliegen is.

    Volgens Maxime is liefde samen vliegen.
















    07-03-2014 om 14:42 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: De groene ijsbeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 'De groene ijsbeer' is een luisterverhaal dat gaat over ijsberen die moeten verhuizen van de noordpool naar de zuidpool omdat het ijs aan het smelten is door de opwarming van de aarde. De wolven helpen hen met de verhuis. Maar dat verloopt niet allemaal even vlotjes. De vacht van het klein ijsbeertje wordt groen door de warmte.
    Een spannend, leuk en grappig verhaal.

    We hebben ook een strip gelezen over Nina, een meisje uit Indonesië. Haar dorp wordt dikwijls overstroomd en het weer doet heel raar. Onlangs kwam een mevrouw helpen en die vertelde hen dat het een gevolg is van de opwarming van de aarde. Omdat wij allemaal teveel CO2 verbruiken, raakt het weer in de war en dan gebeuren er zo'n dingen. Ze legde ook uit vanwaar die CO2 allemaal komt. Nu zorgen de mensen in het dorp van Nina beter voor de natuur en koken ze met koeienmest om minder CO2 uit te stoten. Maar het probleem kan enkel stoppen als alle mensen ook minder CO2 uitstoten. 
    Wij hebben in de klas oplossingen gezocht hoe wij minder CO2 kunnen uitstoten: meer met de fiets rijden, minder tv kijken, verwarming paar graden minder zetten, minder lang douchen, spullen niet zo snel weggooien als je ze nog kan gebruiken,..

    We hebben ook een oefening moeten doen: de wensdroom.
    De kinderen moesten hun ogen dicht doen en ik las een tekst voor. De leerlingen moesten dromen en fantaseren over hoe zij denken dat de wereld eruit zal zien over 30 jaar als je weet dat iedereen van nu tot dan goed voor de natuur heeft gezorgd.
    Dit zijn de resultaten van hun droomwensen:



    Quillian zag in zijn wensdroom vliegende auto's en huizen en toestellen die geen CO2 verbruiken.

    Ethel zag in haar wensdroom auto met trappers. In haar wensdroom zat ze op het speelpleintje naast haar huis en daar waren mensen petanque aan het spelen.

    Mette zag in haar wensdroom veel bomen om de lucht te zuiveren. Ze zag ook Tom Boonen die plots 30 jaar ouder was geworden! Very Happy

    Op het einde van het thema speelden we 'Het kleine voetenspel'. Een spel met tips om beter voor de natuur te zorgen.
    De winnaar was degene met de meeste groene voetstappen, degene die de kleinste ecologische voetafdruk heeft.

    07-03-2014 om 14:13 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Wat is NC Zedenleer?


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 16/11-22/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs