In het 4de leerjaar hebben we kennis gemaakt met andere culturen.
We begonnen met het verhaal 'Max op ontdekkingsreis'. Een boek met 2 eindes: een goed en een slecht.
In het slechte gedeelte waren de muizen onverdraagzaam, zonder respect voor de andere cultuur en deden ze geen moeite voor elkaar.
In de goede afloop zagen we hoe je kan bijleren over een andere cultuur. Door verdraagzaam te zijn en door respect te hebben en open te staan voor elkaar.
We leerden ook bij over de verschillen en de gelijkenissen uit onze cultuur en andere culturen.
Als afsluit mochten de kinderen iets meenemen uit een ander land.
3L: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
We hebben geleerd over gezonde voeding en een gezonde levensstijl.
Via een verhaaltje over koning Ollebolle zagen we dat snoepen echt niet zo gezond is.
Maar we hebben ook geleerd dat er in alle verschillende landen en godsdiensten feest wordt gevierd met zoetigheid.
We leerden over het Suikerfeest, Rosh Hasjana ( hoe joden nieuwjaar vieren), Mesa Blanca ( een feest waar indianen wensen vervullen met vierkanten koekjes),...
Daarna hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld. Een spel met denkopdrachtjes over een gezonde levensstijl, raadseltjes over voeding en beweegopdrachtjes.
We hebben ook nog een lekker gezonde smoothie gemaakt!
Magere yoghurt, banaan, kiwi, appelsien en appel in de blender, mixen maar, en de smoothie was klaar -> SMULLEN MAAR !
Je naam schrijven met je voet !
Om appelsienen te persen moet je sterke spieren hebben !
In het 5de leerjaar hebben we het gehad over privacy.
Ieder kind heeft recht op privacy, dat is een kinderrecht.
Maar veel kinderen weten eigenlijk niet zo goed wat privacy is.
Daarom hebben we dit eventjes samen onderzocht
Wat is privacy?
Heb jij nood aan privacy?
Heb je voldoende privacy thuis?
Het je voldoende privacy op school?
We hebben het ook gehad over privacy op het internet.
Tegenwoordig zitten kinderen al van erg jonge leeftijd op het internet. Spelletjes spelen, mailtjes verzenden, naar de klasblog surfen, webcamfoto's maken, Facebook,...
Allemaal dingen die niet altijd onschuldig zijn.
Er wordt veel aan cyberpesten gedaan.
We hebben filmpjes bekeken waarin aangetoond is hoe belangrijk je privacy op het internet is.
Post niet zomaar foto's van jezelf overal op het internet, je zou een gekke foto van jezelf ook niet gaan uitdelen op straat aan wildvreemden.
Voeg niet zomaar mensen toe die je niet kent, enkel en alleen om meer vrienden te hebben online. Voeg enkel mensen toe die je in het echte leven ook kent.
We hebben ook naar de filmpjes van Karrewiet plus gekeken over veilig op internet en cyberpesten.
Volgend jaar ga ik hier nog wat dieper op ingaan, omdat ik dit een erg belangrijk thema vind.
Ik hoop dat de leerlingen veel van het thema hebben bijgeleerd en inzien dat hun privacy op het internet wel erg belangrijk is.
Als afsluiter hebben de leerlingen nog een deurhanger gemaakt om aan de klink van hun kamer te hangen.
In een nieuw avontuur met Knubbe ging het over ruzies oplossen met je beste vriend.
Knubbe en Froezel vervelen zich en besluiten om samen een luchtballon te maken om op reis te gaan.
Maar Froezel wil graag een gele luchtballon, terwijl Knubbe's lievelingskleur blauw is. Er ontstaat ruzie.
Knubbe wil de gele pot verf wegnemen, maar valt hierbij over zijn eigen pot verf. Gele en blauwe verf vloeien door elkaar en wordt ... groene verf!
De vriendjes besluiten dan maar om de luchtballon in allemaal verschillende kleuren te schilderen, dan vindt iedereen iets moois aan de luchtballon.
Knubbe ziet liever blauw en Froezel houdt meer van geel, ze hebben elk een andere smaak en toch zijn ze vriendjes.
En het belangrijkste is dat hun ruzie uiteindelijk is opgelost geraakt.
Ruzie kan altijd eens gebeuren, zelfs met je beste vriend(in), zolang je het maar goed kan oplossen!
Waar de vriendjes naartoe vliegen met hun luchtballon, is voor de volgende keer!
Sssssspannend!
Wij hebben ook een kleurenkunstwerk gemaakt. En we kunnen toveren, want met de 3 hoofdkleuren geel, rood en blauw mengden we met onze vingers (en sommigen met hun hele handen) de andere kleuren!
Met het 3de leerjaar hebben we het gehad over liefde.
Ik las het verhaal 'Spongebob en de geheime liefde' voor.
Een verhaal over liefde, waarin Spongebob en Patrick zich afvragen wat er gebeurt als je koppeltje bent. Moet je dan voortdurend bij elkaar zijn? Mag je dan nooit meer bij je vrienden zijn?
De kinderen hebben zelf gekozen naar wie zij wel een Valentijnskaart zouden schrijven.
We hebben ons ook afgevraagd of dieren ook verliefd kunnen zijn.
Het blijkt dat dieren zeker ook verliefd kunnen zijn, want verliefdheid zit in de hersenen!
We hebben 'Liefde is ...' prentjes bekeken en dan zelf ons eigen 'Liefde is ...' kaartje gemaakt.
Als afsluiting hebben we 'Het Grote Valentijnsspel' gespeeld. Een spel met vraagjes over liefde, liefdesliedjes, -gedichtjes en spelletjes. Wie de meeste hartjes had verzameld, was de winnaar.
Volgens Timau is liefde samen zwemmen. Maaike vindt dat liefde een hartje in de lucht tekenen is voor elkaar. Liefde is samen zoenen, vindt Oona. Volgens Lowie is liefde geluk hebben. Liefde is samen op reis gaan, zegt Daan Liefde is samen voor een dier zorgen, volgens Rune. Julián zegt dat liefde samen naar de zoo gaan is. Aaron vindt dat liefde samen vliegen is. Volgens Maxime is liefde samen vliegen.
'De groene ijsbeer' is een luisterverhaal dat gaat over ijsberen die moeten verhuizen van de noordpool naar de zuidpool omdat het ijs aan het smelten is door de opwarming van de aarde. De wolven helpen hen met de verhuis. Maar dat verloopt niet allemaal even vlotjes. De vacht van het klein ijsbeertje wordt groen door de warmte.
Een spannend, leuk en grappig verhaal.
We hebben ook een strip gelezen over Nina, een meisje uit Indonesië. Haar dorp wordt dikwijls overstroomd en het weer doet heel raar. Onlangs kwam een mevrouw helpen en die vertelde hen dat het een gevolg is van de opwarming van de aarde. Omdat wij allemaal teveel CO2 verbruiken, raakt het weer in de war en dan gebeuren er zo'n dingen. Ze legde ook uit vanwaar die CO2 allemaal komt. Nu zorgen de mensen in het dorp van Nina beter voor de natuur en koken ze met koeienmest om minder CO2 uit te stoten. Maar het probleem kan enkel stoppen als alle mensen ook minder CO2 uitstoten.
Wij hebben in de klas oplossingen gezocht hoe wij minder CO2 kunnen uitstoten: meer met de fiets rijden, minder tv kijken, verwarming paar graden minder zetten, minder lang douchen, spullen niet zo snel weggooien als je ze nog kan gebruiken,..
We hebben ook een oefening moeten doen: de wensdroom.
De kinderen moesten hun ogen dicht doen en ik las een tekst voor. De leerlingen moesten dromen en fantaseren over hoe zij denken dat de wereld eruit zal zien over 30 jaar als je weet dat iedereen van nu tot dan goed voor de natuur heeft gezorgd.
Dit zijn de resultaten van hun droomwensen:
Quillian zag in zijn wensdroom vliegende auto's en huizen en toestellen die geen CO2 verbruiken. Ethel zag in haar wensdroom auto met trappers. In haar wensdroom zat ze op het speelpleintje naast haar huis en daar waren mensen petanque aan het spelen. Mette zag in haar wensdroom veel bomen om de lucht te zuiveren. Ze zag ook Tom Boonen die plots 30 jaar ouder was geworden! Op het einde van het thema speelden we 'Het kleine voetenspel'. Een spel met tips om beter voor de natuur te zorgen.
De winnaar was degene met de meeste groene voetstappen, degene die de kleinste ecologische voetafdruk heeft.