Vorig jaar hebben we samen met de levensbeschouwelijke vakken een mondiale dag georganiseerd.
We hebben gewerkt rond India en zamelden geld in voor de zoutmijnkinderen uit India.
Op die mondiale dag hebben we raïta (een typisch gerecht uit India) gemaakt, tatoeages geschilderd met henna, een inleefspel gespeeld met allemaal spullen uit India , geleerd over het project van de zoutmijnkinderen en hebben we vriendschapsarmbandjes gemaakt voor de zoutmijnkinderen.
Ondertussen, een half jaar later, hebben de organisatoren van dit project naar India gegaan.
Ze hebben me laten weten dat ze ons ingezamelde geld heel goed hebben kunnen gebruiken voor het onderwijs en voor de gezondheidszorgen van de kinderen.
Ze hebben me ook enkele foto's doorgestuurd van de zoutmijnkinderen met onze zelfgemaakte vriendschapsbandjes aan.
De kinderen waren er heel erg blij mee!
Ze wilden ons nogmaals bedanken voor onze moeite en voor het ingezamelde geld.
De laatste les voor de herfstvakantie hebben we lekker gegrrrrriezeld.
We mochten ons verkleden en zelf een Halloween griezelverhaal maken.
We hebben ook geluisterd naar een griezelverhaal over een wolf die zoek was. We moesten via luikjes voelen waar de wolf zat. Lekker spannend! Op het einde van het verhaal sprong de wolf zowat uit het boek. Was dat schrikken !!!
Ik wil jullie allemaal een heel leuke herfstvakantie toewensen !
16 oktober 'Wereldvoedseldag' + week van de Fairtrade
16 oktober was het Wereldvoedseldag. Op die dag staan we stil bij de ongelijke verdeling van voedsel in de wereld.
Van 3 oktober tot 13 oktober was het week van de Fairtrade.
De ideale gelegenheid om deze 2 onderwerpen te combineren in onze lessen zedenleer !
Wanneer we al het voedsel op aarde op één hoop leggen, kan je alle magen meer dan voldoende vullen. Maar als we onder de loep nemen wat families wereldwijd op één week eten dan zie je grote verschillen.
We hebben foto's bekeken van verschillende gezinnen over de hele wereld met het eten wat ze in 1 week eten. Daaruit konden we al afleiden dat er hele grote verschillen zijn.
We hebben ook een brief ontvangen van Zena, een meisje uit Ethiopië. In haar land zijn er grote problemen!
Zena en haar familie hadden een tuin met daarin tomaten, ajuinen, graan, maïs en enkele koeien. Zo hadden ze eten genoeg voor hun hele familie.
Maar onlangs gebeurde er iets erg. Een bedrijf kocht hun tuin om er boontjes te telen voor mensen uit België en Nederland. Zena's familie kreeg hiervoor maar een heel klein beetje geld. Het boontjesbedrijf had een afspraak gemaakt met de bazen van Zena's land.
De bazen steunen de grote bedrijven en vergeten de boeren.
De families in Ethiopië zijn dat beu en gaan actie voeren. De bazen MOETEN meer steun geven aan de boeren in plaats van aan de grote bedrijven, anders wordt al de goede grond en het water gebruikt voor voedsel voor andere landen, terwijl de boeren honger hebben.
Wij hebben hen geholpen met het bedenken van goeie slogans.
We hebben ook enkele oplossingen gezocht. Hoe wij het probleem daar kunnen aanpakken.
Door zelf meer producten van eigen bodem te eten.
Door zelf beter met voedsel om te gaan : niet teveel eten en voedsel niet zo snel weggooien
Door producten met een 'Fairtradelogo' te kopen
We hebben het dan ook nog even gehad over Fairtradeproducten en over het principe van Fairtrade.
Door deze producten te kopen steunen we de boeren in landen zoals bijvoorbeeld in Ethiopië.
En als slot hebben we kennis gemaakt met enkele Fairtradeproducten.
Tot mijn grote vreugde merkte ik dat heel wat kinderen die producten al kennen doordat ze thuis geregeld Fairtradeproducten hebben.
In het 2de leerjaar hebben we het gehad over het thema 'Anders zijn'.
We hebben gestart met een verhaal over Rikki. Hij wordt uitgelachen door andere konijnen omdat hij een slap oor heeft. Rikki kwam ook echt op bezoek in onze klas en werd gelukkig direct getroost door onze lieve kindjes!
We hebben het ook gehad over uitgelachen worden, wat dan het best is om te doen?
We bekeken ook foto's van allemaal verschillende mensen (uit andere culturen, tweeling, mensen met tatoeages, mensen met een beperking,..) We besproken de verschillen en de gelijkenissen.
Uiteindelijk hebben we besloten dat het toch allemaal leuker is dat iedereen er anders uitziet. Dat maakt de wereld zoveel mooier en de mensen zoveel unieker en specialer.
We hebben ook geluisterd naar een liedje over anders zijn: 'Ge zijt wie ge zijt'. Een heel leuk en grappig liedje uit het luisterboek van 'De mestkever'.
Godsdienst naar de kerk = speelparadijs voor zedenleer !
Enkele keren per jaar gaan de kinderen van godsdienst naar een viering in de kerk.
Uiteraard gaan wij als vrijzinnigen niet mee.
Het feest kan dan beginnen!
Er is ALTIJD opvang voorzien voor de kinderen zedenleer, ook als ik niet aanwezig ben in de school (omdat ik nog in andere scholen werk) is er een activiteit.
In de afdeling Kweekstraat hebben de kinderen een mooi knutselwerkje gemaakt.
In de afdeling Goudenregenstraat hebben we een groot zoekspel gespeeld.
Overal rondom de school waren er kaartjes verstopt. In groepjes moesten de kinderen die kaartjes zoeken en vervolgens allemaal opdrachten doen.
Het was vooral de bedoeling dat ze als groep goed konden samenwerken. En dat hebben ze zeker gedaan!
Frauke was mijn assistente en heeft de kaartjes gaan verstoppen en me geholpen met de opdrachten. Ze heeft dat heel goed gedaan !
Het werd een leuke namiddag, we vonden het jammer toen de andere kinderen terug kwamen van de kerk.
Ondertussen is het schooljaar alweer goed van start gegaan.
Met onze mooie zomerherinneringen in ons achterhoofd kunnen we er terug helemaal tegenaan om er een superfantastisch zedenleerjaar van te maken!
Voor onze eerste opdracht konden we nog eventjes terugdenken aan die leuke zomervakantie. We maakten een tekening over onze vakantiegevoelens. Aan de hand van de verschillende gevoelens tekenden de kinderen wanneer ze blij/verdrietig/boos/bang waren in de vakantie.
Zo heb ik ook nog kunnen nagenieten van al die leuke vakantieverhalen!
Nu zijn we volop bezig met het knutselen van ons zelfportret, binnenkort kunnen jullie hierover meer lezen en zien op deze blog. Ik kan alvast verklappen dat er enkele pareltjes tussen zitten. Echte kunstenaars!
De kinderen van het 1ste leerjaar hebben ook al goed kennis kunnen maken met onze zedenleermascotte: Knubbe.
Knubbe is al dikke vriendjes met alle leerlingen. Hij heeft iedereens hartje alweer kunnen veroveren!
Yorben heeft zelfs al een nieuw huisje gemaakt voor Knubbe. (foto kunnen jullie hieronder zien)
Kortom: we zijn dus allemaal heel goed gestart!
Ik heb er alvast heel veel zin in om er terug helemaal tegenaan te gaan en vele leuke, grappige, coole momentjes te beleven met mijn ooo zo lieve zedenleerkindjes!
Met het 2de leerjaar hebben we gewerkt rond het verhaal: 'Het mooiste ei van de wereld.'
Eerst heb ik een poppenspel over het verhaal gespeeld.
Het verhaal gaat over 3 kippen: Stippeltje, Bonenstaak en Ragebol.
Ze hebben ruzie over wie er de mooiste is en de prinses van de koning mag zijn.
Ze raken er niet aan uit, want elke kip vindt dat zij de allermooiste is. Dus gaan ze naar de koning, hij moet beslissen wie er de mooiste is.
Maar de koning zegt dat echte schoonheid vanbinnen zit, en geeft hen als opdracht om elk een ei te leggen.
De kip met het mooiste ei, wordt zijn prinses.
Maar elk van de 3 eieren heeft wel iets bijzonders. Stippeltje heeft het mooiste gespikkelde ei, Bonenstaak heeft het mooiste grootste ei en Ragebol heeft het mooiste grappigste ei.
Ze hebben alle 3 hun eigen talenten.
Iedereen is dus anders 'bijzonder' en mooi.
En eigenlijk hebben ze geen koning nodig om dat te weten.
De koning beslist dus om alle 3 de kippen te bekronen tot zijn prinsessen.
De kinderen hebben het verhaaltje zelf mogen naspelen met de figuren.
We hebben het ook gehad over onze eigen talenten en schoonheden.
We hebben van elkaar moeten opschrijven wat we mooi vinden aan de ander: aan de buitenkant EN aan de binnenkant.
Als verwerkende opdracht hebben we met klei een eigen kipje gemaakt. Met deze kippen hebben we het verhaal dan ook nog eens nagespeeld.
Hieronder vinden jullie foto's van het naspelen van het verhaal en van onze zelfgemaakte kipjes.
In de paasvakantie zijn we met de kinderen zedenleer van het 2de tot het 5de leerjaar van Wevelgem op uitstap geweest naar de zee.
's Morgens, voor ik ging vertrekken naar onze verzamelplek, vond ik plots een mysterieuze schatkist en een brief voor mijn deur! Het was een brief van Kapitein Krabklauw. Hij vroeg of we hem wilden helpen met het uitvoeren van opdrachtjes. Per opdracht dat we juist uitvoerden mochten we een slot opendoen aan de schatkist. Als we alle sloten hadden opengedaan, en dus alle opdrachten goed hadden uitgevoerd, mochten we de schat hebben ! Yessss !
Vol goede moed vertrokken we richting zee! Onderweg al moesten we onze eerste opdracht doen. In de auto zochten we allemaal voorwerpen en bordjes die Kapitein Krabklauw op een blad had geschreven. Aangekomen in Sealife was het ons allemaal gelukt om alles onderweg te vinden ! Hoeraaa, het eerste slot mocht open !
In Sealife hebben we kennis gemaakt met de geheimzinnige onderwaterwereld. We hebben vele soorten vissen, zeepaardjes, giftige kikkers, roggen, haaien, kwallen, pinguïns, otters,... gezien. De dapperen onder ons hebben zelfs een rog en een zeester durven aaien ! Echte stoere piraatjes hoor!
We hebben ook een show gezien van zeeleeuwen en zeehondjes. Een meneer gaf ons ook meer uitleg over de werking van Sealife. Allemaal heel interessant.
Na ons bezoekje aan Sealife ( met 2 parkeerboetes rijker ) vertrokken we naar de dijk van Blankenberge. Daar hebben we op een leuk plekje een aperitiefje gedronken (kinderchampagne) en chips met daarna ons lunchpakket gegeten. Voor de 2de opdracht moesten we een Sealifequiz oplossen. Gelukkig had iedereen goed uitgekeken en zo was ons 2de slot ook al open.
Voor de 3de opdracht moesten we op zoek gaan naar een plek genaamd: 'Goolfy'. De kinderen waren allemaal heel goed aan het zoeken en na een kleine wandeling hadden we het gevonden. Het 3de slot mocht dus open!
Goolfy is een mini golf in een zaal. Maar niet zomaar een mini golf. Alles was in thema van piraten en de jungle. Bovendien was heel het decor in blacklight. Dat gaf een heel grappig effect op onze kleren, tanden en ogen. Ambiance verzekerd!
Helaas is dit effect niet echt vast te leggen op foto, maar de kinderen zullen jullie het vast en zeker allemaal zelf vertellen.
Na de mini golf hebben we gaan ravotten op het strand. Tot plots een opmerkzame voorbijganger gezien had dat er een zeerover puzzelstukken aan het verstoppen was op het strand! Snel zochten we alle puzzelstukken en probeerden we de puzzels te maken. Maar er was precies 1 puzzelstuk te kort. Ik besloot dan maar om naar Kapitein Krabklauw te bellen. Hij vertelde ons dat zijn papegaai per ongeluk 1 stuk had opgegeten,.. gelukkig maar. Zo was onze 4de opdracht dan toch geslaagd en mochten we het voorlaatste slot openmaken!
Daarna hebben we nog zelfgemaakte cupcakes gegeten en vertrokken we met volle maagjes terug naar Wevelgem. Onderweg moesten we de 5de en laatste opdracht doen : woordspelletjes.
Iedereen deed erg zijn best en zo is het ons ook gelukt om het 5de slot open te mogen maken! HOERAAAAA missie volbracht ! De schat mocht dus open ! Spanneeennddd .... In de schat zat per kind een zeediertje dat water spuit en een echt piratendiploma. Op dat piratendiploma stond ook per kind een bijpassende piratennaam.
Daarna namen we afscheid en vertrok iedereen naar huis.
Ik vond het alvast een hele leuke dag! Zeker voor herhaling vatbaar!
Heel veel groetjes en geniet allemaal nog van de vakantie!
In ons vorig verhaal van Knubbe waren Knubbe en Froezel vertrokken op een grote avontuurlijke reis met hun luchtballon.
Dus ging hun avontuur deze keer verder!
Plotseling KNAK-BOEM-TSJAK, viel de luchtballon neer in een boom. Froezel en Knubbe waren erg bang, want ze wisten niet waar ze waren.
Plotseling hoorden ze een vriendelijke stem, ze keken op en ... zagen een reuzenbeer! Hij was heel dik en groot en had een lange, lange snuit. 'Welkom in Gekkebekkendorp', zei de vriendelijke beer.
Knubbe en Froezel snapten er niets van! In Gekkebekkendorp wonen er allemaal beren met gekke bekken. Wat grappig!
Gelukkig kon een grote beer met vleugels hen terug veilig naar huis brengen!
Wat een avontuur!
We mochten zelf fantaseren welke beren er nog in Gekkebekkendorp wonen en hoe Gekkebekkendorp er eigenlijk uitziet. Daar hebben we een mooie tekening van gemaakt.
Toen hebben we het 'Gekkebekkenspel' gespeeld.
Dat is een fantastisch grappig spelletje. We moesten allemaal gekke opdrachtjes doen, bijvoorbeeld: geblinddoekt lippenstift aan het kind naast je doen, een snor schilderen, een sok op je hoofd leggen, een aap nadoen,...
Op het einde zagen we er allemaal heel gek uit. Daar hebben we dan een gesprekje over gehad: Je ziet er nu vreemd uit, hoe voelt dat? Zou je zo naar de klas terug gaan? Zou je zo naar huis gaan? Waarom wel/niet? Vinden we alles wat er gek of raar uitziet vreemd? Waarom?
We hebben dan ook zelf een 'gekkebekkenboek' gemaakt. Dat boekje mogen de kinderen dan meedoen naar huis om zelf de gekste ventjes te maken.
En als slot hebben we nog geluisterd naar een liedje van 'Kinderen voor kinderen': 'Als iedereen hetzelfde was.'
Hieronder kunnen jullie zien hoe gek we eruit zagen na het gekkebekkenspel.