Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze idolen en helden.
De kinderen moesten de idolen van de anderen raden en stelden daarna hun idolen voor aan elkaar.
We hadden heel wat verschillende soorten idolen in de klas!
We hebben een groepsgesprek gehad over de voor - en nadelen van beroemd zijn. Sommigen willen heel graag beroemd worden, anderen vinden het maar niets om beroemd te zijn en om aanbeden te worden.
Sommige mensen kijken zodanig op naar hun idool dat ze het voorbeeld van hun idool volgen en hun idool willen zijn. Maar het is niet omdat je idool iets slechts doet dat jij hem/haar moet volgen. Je hebt nog altijd zelf de vrijheid om te kiezen wie je bent en wat je doet!
We zagen ook dat je niet alles moet geloven wat ze in tijdschriften schrijven. Zelf mochten de leerlingen ook enkele roddels verzinnen bij foto's.
Hier zijn de idolen van de leerlingen uit het 5de leerjaar:
In het eerste leerjaar hebben we in zedenleer een klasmascotte: Knubbe.
In het Knubbeboek lees ik verhalen voor met als thema's: vriendschap, uitsluiten, respect, gevoelens, weerbaarheid,...
In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islamitische godsdienst, wat is dat allemaal?
Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover.
Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen.
De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
Daarna keren de beren terug naar de klas.
Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!
Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe:
Kobe Thomas Kittiwin Mathieu Oona Floor Mathis Thor Basil Iele
1,2,3 ... START, we zijn er weer helemaal klaar voor!
Welkom terug op onze zedenleerblog!
Na twee maanden vakantie sta ik alweer te popelen om er samen met de kinderen een heel leuk schooljaar van te maken.
Het was dan ook een blij wederzien met mijn leerlingen en ook een heel leuke kennismaking met heel wat nieuwe gezichtjes.
Wat is nc-zedenleer?
Niet-confessionele zedenleer is een levensbeschouwing die niet steunt op een godsdienst. We hebben geen heilig boek waarin staat hoe we ons moeten gedragen. We gaan zelf op zoek naar waarden en normen zoals: eerlijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, creativiteit, gelijkwaardigheid,.. Een eigen mening is hierbij heel belangrijk, zonder een ander hiermee te kwetsen!
We vertrekken niet vanuit een verhaal uit de bijbel, maar vanuit bijvoorbeeld: een krantenartikel, een inleefspel of rollenspel, een prentenboek, een videofragment,..
Het allerbelangrijkste is dat de kinderen helemaal zichzelf kunnen zijn tijdens de 2 uurtjes zedenleer. We bespreken heel wat persoonlijke thema's, waardoor we echt wel een band opbouwen. De kinderen zijn met al hun kleine en grote problemen welkom bij mij. Samen proberen we zoveel mogelijk te helpen, zodat alle kinderen zich kunnen ontplooien en zich helemaal goed in hun vel kunnen voelen.
Hier zijn ze dan: de
FANTASTISCHE,
COOLE,
TOFFE,
LEUKE,
FLINKE,
sterren die jullie op deze blog zullen kunnen bewonderen!
Veel groetjes,
Juf Marlies
Het 1ste leerjaar van de Hoogstraat: Thor, Basil, Victor, Iele, Mathis en Floor. Het 2de leerjaar van de Hoogstraat: Mira, Tibe en Timothy Het 3de leerjaar van de Hoogstraat: Liesel, Bram, Ilke, Manou en Alyssa. Het 4de leerjaar van de Hoogstraat: Amélia, Zenna, Colin, Keano, Evi en Elise. Het 5de leerjaar van de Hoogstraat: Ute, Annisa, Emma, Sjoukje, Oona, Anouk, Matteo en Lowie. Het 6de leerjaar van de Hoogstaat: Quillian, Mette en Ethel Het 1ste leerjaar van de Goudenregenstraat: Mathieu en Oona Het 3de leerjaar van de Goudenregenstraat: Egon en Nicolas. Het 4de leerjaar van de Goudenregenstraat: Daan en Yorben. Het 1ste leerjaar van de Kweekstraat: Kobe, Tomas en Kittiwin. Het 2de leerjaar van de Kweekstraat: Rihanna
3L: Gezond leven: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
Een gezonde levensstijl hebben, het is erg belangrijk voor je gezondheid.
Voldoende groenten en fruit en veel bewegen.
In dit thema hebben we ook gezien dat snoepen best wel eens mag! Zo hebben we allerlei feesten leren kennen van over de hele wereld waarin snoep ook altijd een grote rol speelt.
Verder hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld en we maakten een heerlijke én gezonde vruchtensmoothie!
We bekeken in stukje de film van Pettson en Findus: 'Vergetelingetjes'.
Ieder stukje ging over een ander thema: over wat je goed en niet goed kunt, over je gezin, over samenwerken, over ouder worden en over muziek.
In het stukje dat ging over samenwerken lag er een schat verstopt in de school. Per juist uitgevoerde opdracht kregen ze een puzzelstuk van een schatkaart.
Als de schatkaart compleet was moesten ze in school op zoek gaan naar de schatkist.
Het laatste jaartje dat ik deze kinderen als 'mijn zedenleerkindjes' kan noemen.
Ik heb hen meegemaakt in blije, verdrietige, boze, ontgoochelde, verliefde,... momenten.
En dan nu in hun puberteit. De leerlingen worden onzeker, gaan meer twijfelen aan zichzelf. Ze zijn op zoek naar een identiteit.
In hun laatste jaartje zedenleer van de lagere school hebben we het uitgebreid hierover.
In het begin van het jaar maakten de kinderen een 'ik-doos'.
Doorheen het hele schooljaar gaan we werken rond die ik-doos.
Om te beginnen maakten de leerlingen een selfie om in de doos de stoppen. Aan de achterkant schreven ze hun goede eigenschappen.
Nu zijn we bezig met deel 2 rond dit thema.
We hebben het over belangrijke momenten in hun leven om op terug te blikken.
Er gebeuren veel dingen in een mensenleven. Leuke momenten, triestige momenten. Momenten om nooit te vergeten, momenten die je zo vlug mogelijk wil vergeten.
Jij bent de locomotief, de trekker van je leven. Je neemt bagage mee, goede en minder goede momenten. Dit maakt deel uit van de hele trein, van wie je bent.
De leerlingen maakten hun levenstrein met wagonnetjes vol goede en minder goede momenten.
Als je trein in je leven ontspoort door een slecht moment, ben jij de locomotief om je leven terug op het juiste spoor te brengen. Dat is niet altijd gemakkelijk, daarvoor hebben we ook de steun van belangrijke mensen (familie en vrienden) die ook mee reizen met onze trein.
Op de foto's zie je de trein van de leerlingen. Die trein stopten ze ook in hun ik-doos.
In dit thema hebben we het ook nog over 'worden wie je wil zijn', 'hoe zie je jezelf?', 'plannen voor de toekomst' waar we onze eigen checklist gaan maken en 'positief in het leven staan'.
Overal lichtjes, de kerstboom, pakjes uitzoeken voor iedereen die je graag ziet, kerstliedjes in de straten, kerstmarkten en gewoon gezellig van elkaar genieten.
Kerstmis vind ik persoonlijk een erg leuke periode! Met een rendiertrui kerstkoekjes bakken op de melodietjes van melige kerstmuziek. Genieten!
Ik krijg als leerkracht zedenleer heel veel de vraag waarom ik kerstmis vier. Ook dit moet ik ieder jaar uitleggen aan de kinderen. Ze zien overal kerststalletjes: naast de kerk, soms in de klas of bij meme en pepe. En hoewel sommige het leuk vinden om kindje Jezus uit de kerststal te nemen en te verstoppen, weten vele kinderen eigenlijk niet waarom dat kerststalletje daar staat.
De kinderen van godsdienst vieren op die dag de geboorte van Jezus. Ik vind het belangrijk dat de kinderen hier ook van op de hoogte zijn. Maar wij zitten in zedenleer, en daar geloven wij niet in een god, dus waarom zouden wij de geboorte vieren van iemand die niet bestaat?!
Wel, de tradities van kerstmis, een kerstboom zetten, kaarsjes branden, pakjes geven, liedjes zingen, hebben niets met de geboorte van Jezus te maken...
Die tradities komen van heel lang geleden, toen wisten de mensen nog niet zoveel.
Plots werd het iedere dag een beetje vroeger donker. De mensen werden bang, ze dachten dat de zon zou verdwijnen en dat er nooit meer licht zou zijn.
De bomen verloren hun bladeren, alleen de den en de spar bleven nog groen. Dat gaf de mensen hoop. De mensen staken lichtjes aan uit hoop dat de zon terug zou komen en gingen bij elkaar op bezoek en gaven elkaar pakjes.
En inderdaad, op het eind van december werden langzaamaan de dagen terug een beetje langer.
En daarom beste mensen vieren wij als vrijzinnigen kerstmis! Het feest van de lichtjes, van de vrede, van gezellig samen zijn.
Maar wat je ook gelooft, kerstmis draait allemaal rond :
GEZELLIGHEID
LIEFDE
VREDE
VRIENDSCHAP
VERDRAAGZAAMHEID
Ik wil jullie allemaal prettige feestdagen toewensen en een heel gelukkig nieuwjaar!