MGA
Inhoud blog
  • starten
  • Starten
  • Starten
  • Uitlaat
  • Versnellingsbak

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    09-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stuurhuis
    Even terugkomen op het stuurhuis. Tussen het stuurhuis en de stuurkolom zit nog een kruiskoppeling. Bij mij een vastgeroest iets. De gegoten onderdelen zouden niet meer verkrijgbaar zijn, het binnenste kruis met zijn naaldlagers had ik al even liggen. De kruiskoppeling is gemonteerd met borgringen, bij mij dus ook vastgeroest. Met borgringtangen niet meer los te krijgen. Enige tijd in kruipolie laten weken, en met iets meer geweld tegen de borgringen bezorgde me enkel afgebroken oogjes van die ringen... Dan maar iets meer geweld: met weer maar eens een scherpe beitel lukt het me om de borgringen te breken, in verschillende stukjes. Die kunnen eéén voor één, met wat geduld, uit de groef gepeuterd worden.Dan met hulp van een hydraulische pers (die flinke wat tonnemaat kan leveren) krijg ik toch één kan los. Als die los is, is er genoeg plaats om met de slijpmolen het andere deel van het kruis door te slijpen, en klop je de rest er gewoon uit. Alles wat proper maken, mooi lakken, nieuw kruis met lagers monteren, en klaar. Toch enkele dagen werk voor zo'n onnozel ding. Maar ja, wat moet, moet.



    09-04-2015, 22:59 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benzinetoevoer
    De originele benzinetank had ik volledig ontroest, maar hield een paar perforaties over, lees: lekken. Dit zou opgelost kunnen worden met interne behandeling van de tank, maar aan producten alleen al zou me dat +/- 70€ kosten, los van al het werk. Voor minder vind ik een een goeie tank op het internet. De tanksonde (inhoudsmeting) zit vast, maar een tijdje laten weken in kruipolie lost dit weeral op. Weerstand doorgemeten: OK, kan weer dienen.
    De ophangbeugels van de tank zien er zo slecht uit dat ik er wel echt iets aan moet doen. Uit dunne RVS plaat knippen we panden van 30mm, van de oude beugels recupereren we al de ophang- en montage stukken. Puntlassen uitboren, zandstralen, lakken, opnieuw puntlassen op de nieuwe RVS banden. Dunne rubberstroken lijmen aan de binnenzijde voor bescherming van de tank, en voila, beter als nieuw!
    En de tank kan ook terug op zijn plaats.










    09-04-2015, 23:31 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benzinetoevoer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onder dit hoofdstuk valt ook de benzinepomp... 
    De pomp die ik ooit gedemonteerd had wordt helemaal nagekeken. Na wat prutsen en sukkelen werkt ze, elektrisch toch. De klepjes lijken toch niet zo heel goed hun werk te doen. De uitlaatklep vervangen is niet zo'n groot probleem, maar aan de inlaatklep kan ik niet aan, niet zonder beschadiging aan te brengen. Ik ga het zo monteren in de hoop dat de benzine de boel terug een beetje soepel maakt. Al bij al heb ik ook het weer flink wat tijd in gestoken. En geloof het of niet, nadat alles geplaatst was, vond ik ergens tussen de 'rommel' een originele pomp, in goeie staat. ik wist absoluut niet meer dat ik die aangeschaft had.
    Ik ga die ook nog wel gedetailleerd nakijken, montage volgt.

    09-04-2015, 23:37 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vloer
    Vloer en schutborden. Oorzaak van de meeste ellende. Die stukken zijn nog in hout, en als je dat niet droog kunt houden gaat al het metaal rond die vloerdelen roesten.Is te zien helemaal in het begin van deze blog.
    Ik maak ze wel terug in hout, maar behandel het voor montage als zo goed mogelijk, en zal er een gewoonte van moeten maken om tijdens onderhoud deze zaken goed in het oog te houden.
    Ik heb nog wat restanten van de originele vloerdelen, kunnen al dienen als ruwe mal. Alle stukken ruw uitzagen, passen, bijwerken, nog eens passen. Enkele boutjes tot een puntje aanslijpen als hulpmiddel om de positie van de gaten te vinden. Boutjes even in de daarvoor voorziene gaten met gelast moeren draaien, plaat op zijn plaats leggen, even drukken, en we hebben de aftekening op de juiste plaats. Boren, en klaar voor montage.
    Echter voor we ze definitief monteren moet alle werk aan de onderzijde klaar zijn. Ik ben nog wachtende op de nieuwe uitlaat, zou dit week-end moeten geleverd worden.




    09-04-2015, 23:48 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cardanas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De cardanas, buiten vuil en vliegroest ziet die er behoorlijk uit, is ook niet veel anders dan een buis die een beetje uit mekaar kan schuiven met aan het begin en het einde een kruiskoppeling (hier kennen we intussen iets van). Ik merk geen speling op de kruiskoppelingen, de vertanding van het uitschuifbaar gedeelte is gereinigd, ingevet en terug gemonteerd. Geen probleem mee dus.... Dacht ik.
    Door het feit dat ik een ander type versnellingsbak heb gemonteerd blijkt die cardanas ietwat te kort te zijn. Nu kan die cardanas perfect verlengd worden maar dan dient die ook deftig gebalanceerd te worden. Op zich geen probleem, maar te kort is sowieso eigenlijk geen probleem. Als hij te lang zou zijn geweest, en je kort hem in, wordt de hoek die de cardanas maakt steiler en dat is volgens mij niet zo'n goed iets. Ik los het stomweg op met een vulring te maken, met zogenaamde spickets. Dwz: aan één kant een kamertje draaien in de ring, aan de andere kant een randje afdraaien zodat de ring mooi gecentreerd zit tussen cardanas en flens van de versnellingsbak, ehmm wel belangrijk.

    09-04-2015, 23:58 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toeters en bellen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik kan me stilaan gaan bezig houden met alle 'leidingen' te gaan aanleggen. Eerder had ik me al een komplete kabelboom aangeschaft, alle remleidingen liggen er ook al een tijdje.
    - Elektrische voeding naar achter,
    - 12v van batterij naar voor, naar de starter,
    - benzineleiding naar voor,
    - remleiding naar achter,
    - remleiding achteraan van links naar rechts

    Voor montage van de leidingen van voor naar achter en vica versa had ik de nodige strips al gelast aan het chassis. Voor de 12v naar de starter, en de elektrische voeding naar achter moet ik nog enkele beugeltjes fabriceren. Kopietjes van oude beugeltjes in RVS, ook best wat werk.







    09-04-2015, 23:59 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    06-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van weggeweest
    Het is even geleden, maar een gebroken voet, tijdens onderhoud MGB nogwel, met een hoop lastige bijverschijnselen, maakte het me onmogelijk om verder te doen aan het projectje. Maar we hebben de draad terug opgepakt.
    Intussen is er wel het één en het ander veranderd. 

    06-11-2016, 17:07 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Varia
    Delco, langs buiten ziet ie er niet erg fris uit, zal van binnen hetzelfde geval zijn. Helemaal uit elkaar dus, alles goed proper maken, en terug in mekaar, met nieuwe contactpuntjes, condensator en rotor.
    Voorlopig hou ik het bij de 'oude' techniek van contactpuntjes. Kun je onderweg nog de baas als er iets misloopt.




    06-11-2016, 17:10 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Remmen
    In den beginne had ik al laten weten dat de achterste rempompen door hun constructie praktisch onmogelijk te restaureren zijn. Nieuw zijn ze best betaalbaar, dus repareren is redelijk zinloos. Maar... de pompen moeten vrij kunnen bewegen in de montageplaat, heeft te maken met de handrem. De nieuwe passen zelfs amper in de plaat, laat staan dat ze vrij kunnen bewegen. Met wat engelengeduld, fijne vijltjes en dikwijls passen is dit euvel opgelost.
    Koppig zoals ik ben, heb ik toch een poging gedaan om de voorste rempompen te redden. Om die rotdingen dan toch nog uit mekaar te krijgen heb ik een boutje door geboord, schroefdraad getapt zodat een vetnippel erin kon, gemonteerd in de rempomp en met de vetspuit de zuiger eruit geperst. Allemaal best wat moeite om er nadien achter te komen dat het vergeefse moeite was, maar toch een beetje vindingrijk... Ook deze pompen zijn betrekkelijk goedkoop...




    06-11-2016, 17:20 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.remmen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als de remmechaniek gemonteerd is kunnen we verder met de leidingen. Deze zijn ooit op maat gekocht op de MG beurs in Utrecht. 

    06-11-2016, 17:27 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Remmen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een zicht op de voorremmen. Hier kom ik later nog op terug...

    06-11-2016, 17:31 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versnellingsbak
    Zoals eerder is aangehaald, heb ik een versnellingsbak van een MGB, met overdrive gemonteerd. Mits wat aanpassingen aan de ophanging gaat dit 'vanzelf'. Echter, de versnellingspook staat niet op de goeie plaats, dient ongeveer 12cm naar achter op te schuiven om op de originele plaats in de middentunnel uit te komen. Om dit te bereiken heb ik dat staartstuk doorgezaagd, de stang doorgezaagd en alles verlengd. Van een aluminium buis is een kopietje gemaakt dat er mooi tussen past, de stang is gewoon verlengd. Ik heb wat pogingen gedaan om de alu stukken te verbinden, maar hier heb ik hulp nodig van iemand die aluminium kan lassen. Komt wel goed.





    06-11-2016, 17:42 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versnellingsbak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door het verlengen van dat staartstuk wordt dat wel erg 'flexibel'. Ik vind de versnellingen amper nog terug, schakelen lukt dus niet zo heel goed. Ik had wel nagelaten de originele versteviging, verbinden, met de versnellingsbak terug te plaatsen, paste trouwens ook niet meer. Dan maar aangepast. Nu is alles terug 'stevig' genoeg

    06-11-2016, 17:45 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitlaat
    Het begint intussen te kriebelen, ik wil de motor starten, of althans toch proberen. Maar zonder uitlaat gaan de geburen niet zo blij zijn. Ik heb me een nieuwe, RVS, uitlaat aangeschaft. Zoals meestal past dit ding ook weer niet voorbeeldig. Oude en nieuwe vergelijken, en links en rechts wat aanpassingen...





    06-11-2016, 17:52 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Starten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een voorwaarde om te kunnen starten, of toch proberen, is chocke... Ooit heeft iemand hier een gedrocht bedacht om de chockekabel te monteren, zeker niet origineel, dat ga ik dus niet gebruiken! Veel eenvoudiger, en veel mooier kan ook.

    06-11-2016, 17:57 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Starten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu alles eraan hangt kunnen we wat pogingen ondernemen. Wat voor mij echt van belang is, is de oliedruk. Aangezien er nog geen plaats is om de oliekoeler te plaatsen, bypassen we dat circuit even. Al de rest ziet er goed uit. Echter bij de eerste pogingen, zonder bougies, blijkt er geen oliedruk opgebouwd te worden. Is het toerental van de oliepomp te laag enkel bij aandrijving door de startmotor? Ik zoek het uit...

    06-11-2016, 18:02 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.starten
    Ik vind niet zo direct de oplossing voor het ontbreken van oliedruk, aanslaan wil de motor ook niet.
    Ik concentreer me even op iets geheel anders...

    06-11-2016, 18:03 geschreven door MG A  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 06/04-12/04 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs