De cardanas, buiten vuil en vliegroest ziet die er behoorlijk uit, is ook niet veel anders dan een buis die een beetje uit mekaar kan schuiven met aan het begin en het einde een kruiskoppeling (hier kennen we intussen iets van). Ik merk geen speling op de kruiskoppelingen, de vertanding van het uitschuifbaar gedeelte is gereinigd, ingevet en terug gemonteerd. Geen probleem mee dus.... Dacht ik.
Door het feit dat ik een ander type versnellingsbak heb gemonteerd blijkt die cardanas ietwat te kort te zijn. Nu kan die cardanas perfect verlengd worden maar dan dient die ook deftig gebalanceerd te worden. Op zich geen probleem, maar te kort is sowieso eigenlijk geen probleem. Als hij te lang zou zijn geweest, en je kort hem in, wordt de hoek die de cardanas maakt steiler en dat is volgens mij niet zo'n goed iets. Ik los het stomweg op met een vulring te maken, met zogenaamde spickets. Dwz: aan één kant een kamertje draaien in de ring, aan de andere kant een randje afdraaien zodat de ring mooi gecentreerd zit tussen cardanas en flens van de versnellingsbak, ehmm wel belangrijk.
|