Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Een interessant adres?
hopelijk heb je er wat aan
Zoeken in blog
Yarabrusseel
Ik wens je een fijn bezoek Hey welkom op mijn blog pagina
hopelijk vinden jullie er wat aan
groetjes Yara
10-05-2008
Maeva is back
Maeva Dj's hebben natuurlijk een naam Maar wat is de betkenis van hun naam dat zal je hier nu lezen Vandaag 10 mei is maeva ook weer begonnen met programa's maken en het was fantastich Nu de betekenissen
Dirk de Beuk Machtig onder het volk
Roger Van Dam Beroemd met de speer
Jan Van Deyck Jahweh is genadig
Eric Hofman De enige macht
Bart Gijsbrechts Zoon van Tolmai (=de vorentrekker/rijk aan rimpels)
Marc Hermans Krijgshaftigheid
Deze zijn dus de betekenisen van hun naam Nog niet zo rampzalig als de naam van mij ;-))
Nathalie Geboortedag (Van Jezus) en nick naam Yara De door zijn moed beroemde
Dit was het dus Lieve groetjes Yara Nathalie of Mega Mindy
Waar het steeds van daankomt dat weten wij niet Maar in ieder geval weet de politie me steeds te vinden
Deze week voor Medeplichtigheid op slagen en verwondingen veroorzaakt door een onbekende tegen FB En vandaag dat ik Zonder rijbewijs reed met een BMW524 die in de garage staat voor onderhoud Met stalking en Opsetelijke slagen en verwondingen Maar alleen zonder wagen bij FB graken is heel moeilijk En daarom ook 2 boetes voor smaad En dit alleen maar om te zeggen en te blijven volhouden tot dat men onschuldig is en men niet weg graakt Men vriend in Eeklo en om 14.00 ik die slagen en verwondigen toe breng met een BMW die er niet eens is thuis En daarbij van een gemeente 20 minuten van kortrijk af om 14.03 en 52 seconden op Skype met iemand zat Alle bewijzen spreken dus tegen FB maar toch word er volgehouden door de politie dat ik schuldig ben Hoe ik dat nu weer klaar speel weet ik niet De 2de boete van smaad is omdat ik andwoorde op de zin dat komt op jou strafblad smaad Dat ik zei doe maar en als je geen plaatske meer vind op die van mij ik vind wel iemand waar je het bij kan opzetten Dat doe men dus in kwaadheid en onmacht zonder men het zelf weet hoe of wat alles in elkaar zit en zeker dat men onschuldig is Nu ook heb ik getuigen waarbij ik niet weg kan geweest zijn omdat ik op die plaats ben aan de pc En de woning niet verlaten heb Het is dus weer Onwarschijnlijk hoe FB mij er probeert in te luizen voor nuteloze zaken De slagen en verwondingen aan het uiterlijk vanwaar die komen weet ik zelf niet maar in ieder geval niet van mij En deze zal ook bewezen worden want verdere stappen zullen ondernomen worden vanwege -Laster en eeroof -Stalking -Misbruik op een gebied dat hier niet van toepasing kan komen
Deze stappen zullen zeker worden overwogen en als ik kan nog meer er zijn nog stappen die ik kan ondernemen die ik nu niet juist weet
Website Club Brugge kleurt zwart na overlijden Sterchele
De website van Club Brugge blijft vandaag gesloten
De vlaggen hangen halfstok bij Club
Club Brugge rouwt om het plotse overlijden van François Sterchele. De website
van de Club blijft vandaag gesloten en bezoekers krijgen een zwart
scherm te zien. Onder een foto van Sterchele staan zijn geboorte- en
sterfdatum.
Club schrapt vandaag ook de trainingen. "Dit is
vooral dramatisch voor zijn familie. Als moeder een kind verliezen op
zijn 26e is verschrikkelijk", vertelt keeperstrainer Danny Verlinden.
"Voor Club is dit ook pijnlijk uiteraard. François lag goed in de
groep. Trainen zal er vandaag niet van komen, denk ik. De spelers
zullen aangeslagen zijn. François was een levensgenieter. Dat zag je op
het veld en ook daarbuiten."
Club Brugge zal later op de dag de
pers te woord staan. In een eerste reactie vraagt Club om uit respect
de spelers, trainers en vrienden van Sterchele met rust te laten.
(belga/gb
Jean-Luc Dehaene: "Sterchele zwaar verlies voor Club"
Oud-premier Jean-Luc Dehaene, fervent supporter van Club Brugge, noemt
het overlijden van Francois Sterchele een zwaar verlies voor Club
Brugge en het Belgisch voetbal. "Hij was één van de jongere spelers met
heel wat talent en veel groeimarge die ons nog veel had kunnen
bijbrengen. Dit seizoen was hij een van de smaakmakers van Club Brugge
en één van de spelers die heel goed lagen bij de supporters", vertelt
Dehaene.
"Toen
ik vanmorgen het nieuws hoorde kwam dat over als een slag in mijn
gezicht. Het is bijzonder tragisch dat een jonge man die nog zo'n ganse
toekomst voor zich had op die manier aan zijn einde moet komen", aldus
een aangeslagen Jean-Luc Dehaene. (belga/gb)
Ook stadsgenoot Cercle Brugge rouwt mee met Club om de dood van
François Sterchele. De vlaggen hangen halfstok. "De hele Cercle-familie
reageert geschokt op het nieuws", zegt woordvoerder Pol Van Den
Driessche. "Sterchele was een echte topspeler. Het is erg dat hij op
een dergelijke dramatische manier verdwijnt."
Cercle
Brugge denkt ook aan de familie van de overleden voetballer. "We hebben
een rouwbericht op onze website geplaatst", zegt Van Den Driessche. "We
zijn tegenstrevers in het voetbal maar niet persoonlijk. We zijn diep
bedroefd met tranen erbij. We hebben enorm veel respect voor deze
speler." (belga/gb
Zijn laatste doelpunt scoorde hij in de derby tegen Cercle.
België
leerde Sterchele en zijn typisch zegegebaar kennen bij Charleroi en bij
G. Beerschot, waar hij vorig seizoen topschutter werd.
HLN
update
Club Brugge-spits François Sterchele is vannacht om het leven gekomen
bij een auto-ongeluk op de N49 in Vrasene (bij Beveren). Hij was 26.
Onaangepaste snelheid Uit
de eerste vaststellingen van een verkeersdeskundige blijkt dat
Sterchele tegen een onaangepaste snelheid reed met zijn Porsche Cayman
op de expressweg tussen Antwerpen en Knokke. Hij week door een nog
onbekende oorzaak bruusk naar rechts af. Het voertuig reed in een sloot
langs de kant van de weg en werd daardoor weggekatapulteerd tegen een
boom. Volgens de verkeersdeskundige was er geen andere wagen bij het
ongeval betrokken. De spits zat alleen in de auto.
G. Beerschot François
Sterchele was aan zijn eerste seizoen bezig bij blauw-zwart. Hij kwam
in het tussenseizoen over van Germinal Beerschot, waar hij vorig
seizoen Belgisch topschutter werd met 21 doelpunten. Daarvoor kwam hij
uit voor Sporting Charleroi.
Topschutter Sterchele
brak pas laat door in eerste klasse. In het seizoen 2004-2005 speelde
hij nog voor toenmalig derdeklasser Oud-Heverlee Leuven, waar hij door
Charleroi werd opgemerkt. Hij scoorde 21 doelpunten in de competitie en
deed er in de eindronde nog eens acht bij waardoor OHL naar de tweede
klasse promoveerde. Daarvoor was hij actief in vierde klasse bij
Kelmis. Ook daar kroonde de spits met Italiaanse roots zich tot
topschutter met 24 doelpunten.
Rode Duivels Na
zijn prachtseizoen bij Beerschot stonden de topclubs te dringen om
Sterchele, die ondertussen ook Rode Duivel was geworden, aan te werven.
Anderlecht leek de spits binnen te halen, maar Club Brugge stak de
Brusselaars de loef af. Bij Club scoorde Sterchele dit seizoen elf
keer. Zijn laatste doelpunt dateert van 13 april. Toen maakte hij het
enige doelpunt in de Brugse derby. Sterchele kwam in totaal vier keer
uit voor de Rode Duivels. (belga/sps)
Hey bloggers waarom ik wil trouwen op 24 mei heeft een betekenis 24 mei is men favorite radio station begonnen in 1981 nu 27 jaar later hebben ik en men ventje besloten om te trouwen Nu wat vele mensen niet snappen is dat ik die radio graag hoor Maar ja dat is nu eenmaal zo het leven Ik heb die jaren geleden leren kennen via iemand die op chat kwam die wist te vertellen dat die dj was bij een radio station Zonder te weten was het na maanden een verslaving kon niet meer zonder het station Het is zo dat het dan 24 op 24 7 op 7 opstond Waarom weet ik zelf nog steeds niet eindelijk Maar wat ik wel weet is dat ik dat tegen mensen zei en veel teweten kwam en dan maar via google ben gaan zoeken naar het verleden van maeva en dan ook heel veel heb terug gevonden een heel bijzonder radio station was dat dan in mijn ogen geen mens kon hun tegen houden inbeslagnames de enige die ik echt wardeer omdat dieje me die aanbevool is RVD naam die vind je well weer op de blog hahaha
Laten we zeggen ik hou iedere maak een week van een stad zolang we vinden De stad van vandaag is antwerpen Een prachtige stad iedere week zie je een liedje van antwerpen ook leuke beelden foto's en informatie iedere dag komt er wel iets nieuws Vandaag is het het liedje Kzen zot van a (ik ben zot van antwerpen) is de betekenis van het nummer
als ik op de blauwe steen het water langs zie stromen denk ik nee er is geen een die mij zo kan doen dromen
'k heb gelachen en geschreeuwd 'k heb gevloekt en 'k heb gezworen in 't gezelschap van een meeuw niet ver weg van awen toren
en ik dacht wat krijg ik na 'k wordt subiet sentimenteel dat groot bakkes toch van ma 'k krijg het amper uit mijn keel...
ik zen zot van A - ik zen zot van A! stapel stapel zot van A ik zen zot van A - ik zen zot van A stapel zot van A!
ik zen zot van A kroegen - kroegen! volgestopt me excentrieken - trieken! van A twee voetbalploegen - ploegen! die mekaar niet kunnen rieken - rieken!
Refr
ik zen zot op A miekes - miekes! en A jannekes en A joskes - joskes! en A patjes en A fikskes - fikskes! A martino's en A smoskes - smoskes!
Refr
ik zen zot van A werkers - werkers! die geweldig kunnen stoeffen - stoeffen! en A modeontwaarpers - twaarpers! en A schilders op hun sloeffen - sloeffen!
Refr
en als het es niet goed ga en g'hange't weer eens uit dan gaan ik naar die blauwe steen en ik schreeuw het uit
ik zen zot van A - ik zen zot van A! stapel stapel zot van A ik zen zot van A - ik zen zot van A stapel zot van A!
Persoonlijk vind ik antwerpen een van de beste steden in belgie Ik voel mijn 2de thuis daar Antwerpen is zowat alles het uitgaan en de straling van de stad Ook het taaltje is iets leuk niet dat ik als west vlaming er de eerste keer iets van verstond maar nu versta ik antwerps alof het gewoon het nederlands is dat ik zelf praat Als het mij even niet gaat ga ik daar wandelen en voel ik me zoveel beter als het niet te diep zit Morgen staat er enkele foto's van monumenten op de blog met de uitleg wat het is en waar het staat veel plezier en Goede nacht
HLN update Er is nog geen spoor van de 3 gemaskerde personen die zondagnacht in Vilvoorde zijn binnengedrongen in de gebouwen van de Vlaamse Media Maatschappij, waar onder meer vtm en de studio's en redacties van Q-music en 4fm zijn gevestigd. Volgens commissaris Erik Bassleer van de lokale politie zone Vilvoorde-Machelen is het onderzoek in handen van de lokale politie.
Nachtwaker bedreigd De nachtwaker hoorde omstreeks 3.56 uur een verdacht geluid op de benedenverdieping, zegt Bassleer. Toen hij dit ging controleren, zag hij een gemaskerde man die hem op de grond dwong, vermoedelijk met een vuurwapen. Niet veel later kwamen zijn twee kompanen van achter de hoek.
Lokalen opengebroken De drie boeven waren toen waarschijnlijk al even in het gebouw, zegt de commissaris. Op de tweede verdieping waren verschillende lokalen opengebroken en een reeks kantoormeubelen geforceerd en opengemaakt. In het kantoor van de manager vonden ze een kluis die ze openbraken, maar waarvan ze de inhoud niet meenamen. Dat zou allemaal gebeurd zijn voor ze de nachtwaker tegen het lijf liepen.
Nachtwaker vastgebonden De daders brachten de nachtwaker naar de tweede verdieping waar ze hem vastmaakten aan een stoel. Daarna vluchten ze via de nooduitgang, de politie trof op het dak voetsporen aan. Waar de dieven naar op zoek waren, is niet duidelijk, maar Bassleer vermoedt dat het om geld gaat, aangezien de nachtwaker iets opving in die zin.
Camerabeelden bestuderen De oproep van de nachtwaker liep om 4.12 uur binnen bij de politie, die enkele minuten later ter plaatse was. De agenten voerden een sporenonderzoek uit en gaat die informatie nu onderzoeken. Ook de camerabeelden zullen onder de loep worden genomen. Het onderzoek is in handen van de lokale politie, lokale recherche en het labo van de federale politie.
"Niets verdwenen" De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) meldt intussen dat er op het eerste zicht niets is verdwenen. Er waren geen grote geldsommen in het gebouw. "Er bevonden zich geen grote geldsommen in het gebouw". (belga/vsv)
Dun lied donkere draad land als een laken dat zinkt.
Lenteland van hoeven en melk en kinderen van wilgehout.
Koorts en zomerland wanneer de zon haar jongen in het koren maakt.
Blonde omheining met de doofstomme boeren bij de dode haarden die bidden Dat God ons vergeve voor wat hij ons heeft aangedaan.
Met de vissers die op hun boten branden met de gevlekte dieren de schuimbekkende vrouwen die zinken.
Land, gij breekt mij aan. Mijn ogen zijn scherven. Ik in Ithaka met gaten in mijn vel, ik leen uw lucht in mijn woorden. Uw struiken uw linden schuilen in mijn taal.
Mijn letters zijn: West-Vlaanderen duin en polder.
Ik verdrink in u, land. gij wordt een gong in mijn schedel en soms later in de havend een kinkhoorn: mei en kever. duistere lichte aarde.
Deze grote man is overleden op 18 Maart 2008
Wat is deze man Dichter Schrijft boeken Kunstschilderen en zoveel meer
- een zakenvrouw van 42 - heeft een vliegbrevet - houdt van lekkere etentjes, ballet en opera -vindt ouder worden niet zo leuk - moeder van Stefanie en Leen
Emma
- heel zelfstandige meid, werkt sinds haar 16e als poetsvrouw - heeft een vliegbrevet - houdt van strips, voetbal en zingen - verliefd op David
Steven
- wil dierenarts worden - heeft een vliegbrevet - houdt van dieren, vliegen en dansen - verliefd op Leen
Leen
- 17 jaar, houdt van dansen, uitgaan, chatten en mode en heeft dus niet veel tijd voor haar studies - ze heeft het voor Steven - zus van Sofie
Nele
- zit nog op school (Latijn-Wiskunde) en is een knappe kop - ze houdt van trial bike en dansen
Stefanie
- is 20 en bezeten van computers - werkt in het IT-bedrijf van haar moeder en is een echte workaholic
Nick
- heeft een eigen airbrush-atelier - is een levensgenieter, maar wil wel een serieuze relatie
Pia
- danslerares van Spring - vervangt Maggy Lejeune, die in een auto-ongeval om het leven kwam
Katrijn Van Asten
- dochter van Arlette en Roger - heeft net haar eerste jaar aan de balletacademie succesvol beëindigd - vindt zichzelf te braaf en brengt daar verandering in
Chantal Goegebeur
- houdt van dansen en van dure kleren - woont bij haar moeder in België, haar vader woont in Canada - ontmoet de "ideale schoonzoon"
Evert Van Bellum
- zingt en speelt gitaar in 'Spring' - charmant, stuntelig, ambitieus op muziekgebied - wordt tot over zijn oren verliefd
Xavier Lejeune
- broer van Maggy - lui, lak aan regels en waarden - concurrent van Evert
Tina (Tien) Smolders
- is een wees en is opgegroeid bij een oom en tante - is eigenzinnig en rebels, maar ook onzeker en introvert - houdt van tafelvoetbal, grunge-muziek, grafitti en alles wat een motor heeft
David Vercauteren
- sportieve jongen - is zeer sociaal, wil altijd goed doen - begint aan een opleiding bij de recherche
Roger en Arlette Van Asten
- beiden 44, ouders van Katrijn en Pieter - politieagent en onderwijzeres - Roger: moderne vader, doorzetter en een echte 'flik' - Arlette: sterk, lief, optimistisch, geen keukenprinses en gelukkig getrouwd
Christian Goegebeur
- vader van Chantal die hij uit schuldgevoel verwent na de scheiding - bedrijfsleider in Canada, maar wordt beschuldigd van gesjoemel - houdt van squash en fitness
Marie-France Van Mechelen
- zaakvoerster van een modellenbureau - houdt van dans en mode - harde tante die zich graag bemoeit met het leven van haar dochter Chantal
Jo De Klein
- de bassist van Spring - zit op de schilderacademie - heeft een vogelspin als huisdier - een grappig warhoofd
Roxanne Boisier
- sluw en geslepen - weet wat ze wil en niks of niemand zal haar in de weg staan - houdt van dansen en wil de solodanseres van Spring worden
Karima
- politievrouw bij de recherche - nieuwe collega van David - de vlam van Evert
Op 1 mei 1830 aan de Rolleweg te Brugge werd Guido Gezelle geboren, zijn vader Pieter-Jan en zijn moeder Monica Devriese hadden toen nog geen idee wat voor een turbulent leven hun boreling zou leiden.
Na school gelopen te hebben in zijn geboortestad trok hij in 1846 naar Roeselare om er zijn middelbare studies te volgen en te voltooien.
Op de leeftijd van 20 jaar trok Guido naar het groot seminarie te Brugge waar hij studeerde tot 1854.
Nog voor zijn priesterwijding ging hij terug naar Roeselare om daar les te geven in het klein seminarie. In deze voor hem welbekende kostschool richtte hij samen met zijn leerlingen een dichtersschool op.
Tijdens deze periode kwamen zijn grote dichtergaven naar boven, in 1858 verschenen zijn eerste bundels: "Kerkhofblommen" en "Vlaemsche dichtoefeningen"
In 1860 keert hij terug naar Brugge om er eerst mededirecteur te worden van een Engels College (1860-61) en om vervolgens wijsbegeerte te onderwijzen aan het seminarium Anglo-Belgicum (1861-65). In deze periode (1862) verschijnt zijn derde bundel "Gedichten, gezangen en gebeden"
In 1865 werd hij kapelaan in de St.-Walburgis parochie. Geen gedichten meer in deze periode, hij schreef enkel verhalen, vooral in verband met geschiedenis en taalkunde voor zijn tijdschrift "Rond den Heerd"
Hij waagde zich ook op het pad van de politieke journalistiek, eerst met " in 't Jaer 30" en later met " in 't Jaer 70", deze bezigheid was er mee de oorzaak van dat zijn verblijf in Brugge een complete fiasco werd.
Als kapelaan aangesteld in Kortrijk brak er een vruchtbare tijd aan voor de dichter, in Kortrijk kwam hij tot rust, in deze stad was Guido een graag geziene en welkome gast, hij maakte er vele vrienden voor wie hij gelegenheidsgedichten schreef. Hij begon ook weer te schrijven in plaatselijke kranten en richtte een nieuw tijdschrift op "Loquela", waarin de taal en volkskunde weer aan bod kwamen.
De dichter was weer ontwaakt en hij produceerde tussen 1880-83 en van 1890 tot aan zijn dood op 27 november twee bundels met prachtige natuurgedichten, religeuze overdenkingen en beschouwingen over het leven, de dood en de eeuwigheid.
In 1893 verscheen "Tijdkrans" en "Rijmsnoer" werd gepubliceerd in 1897.
Bij het lezen van de gedichten en verhalen van Guido Gezelle wordt de lezer elke keer weer getroffen door de eenvoud en kracht van zijn woorden. Niet alleen zijn opvoeding en leven als gelovige zorgde voor deze kracht, maar ook zijn gave om te luisteren en te kijken naar de wereld om zich heen, alles wat hij zag of hoorde interpreteerde hij op zijn manier en dat maakt het zo uniek en mooi.
Zijn eigen poëzie is des te merkwaardiger. Zij bevrijdde zich vrij spoedig van de gangbare opvattingen en vond haar karakteristieke klank: een verfijnd en spontaan, diep in de gewesttaal van West-Vlaanderen en in de volkse expressiemiddelen reikend spel van woorden, rijm, en beelden. Veelal een uitstorting van een idealistisch gemoed, soms franciscaans, idyllisch, serafinisch, maar vaak ook psychisch gespannen en bewogen in zijn uitingen van vurige vriendschap, zondebesef en diepe ontmoediging.
Op 27 november 1899 sterft Guido Gezelle te Brugge.
Guido Gezelle, dichter, taalgeleerde, vertaler en publicist, werd te Brugge geboren op 1 mei 1830. Na zijn collegejaren en priesterstudies, waarin hij al blijk gaf van een vlotte talenkennis en schrijftalent, werd hij in 1854 leraar aan het kleinseminarie te Roeselare. Gezelle gaf er onder meer talen, begeleidde de vrij uitgebreide kolonie buitenlandse leerlingen, vooral Engelsen, en kreeg tijdens twee schooljaren (1857-1859) een eervolle opdracht als leraar in de poësis, het voorlaatste jaar van de humaniora.
Het waren voor hem topjaren van taalstudie, pedagogische inzet, spirituele begeleiding en poëtische activiteit. In een idealistische sfeer zette hij zich in voor de herwaardering van zijn moedertaal, het Vlaams. Hij wist zich hierbij gestimuleerd door zijn overheid en door een algemeen gunstig cultureel klimaat, een renouveau van het West-Europese katholicisme. Gezelles actie concentreerde zich op de studie van de volkstaal en een zoektocht naar een oorspronkelijke Vlaamse poëzie die hij met een groep van jonge katholieke intellectuelen, een school van Vlaamse dichters, wilde realiseren. In die context ontstonden vanaf 1858 zijn eerste publicaties en poëziebundels, Kerkhofbloemen, Vlaemsche Dichtoefeningen en de in 1862 verschenen verzamelbundel Gedichten, gezangen en gebeden die zich vooral onderscheidde door een gedurfde vernieuwing. Hij inspireerde zich onder meer op de procédés van de bijbelse poëzie om een eigen en authentieke Vlaamse poëzie te realiseren die baanbrekend is in de ontwikkeling van de Nederlandse poëzie.
Nadat missioneringsplannen voor Engeland niet werden ingewilligd, werd Gezelle leraar aan het Engels Seminarie te Brugge. Opnieuw had hij een belangrijke intellectuele en spirituele invloed op jonge katholieke studenten, die hij ook wist te vormen in hun nationale bewustzijn. Op hun beurt zouden zijn leerlingen in het laatste kwart van de negentiende eeuw Gezelle als een boegbeeld van hun katholieke Vlaamsgezinde studentenbeweging gaan beschouwen.
Pierre Aspeslag studeerde Latijn-Wetenschappen aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij heeft twee kinderen: Tessa (1972) en Mira (1974) en één kleindochter: Lisa. De loopbaan van Aspeslag beperkt zich niet tot het schrijven: hij werkte onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.
Aspeslag is voltijds auteur sinds 1996.
Begin augustus 2006 werd Pieter Aspe met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Hij zakte op straat in elkaar omwille van een hartaanval. Hij werd meteen geopereerd aan zijn kransslagaders; er werden drie overbruggingen geplaatst. Na deze operatie ontstond rumoer toen Aspe en zijn behandelend cardioloog voor het oog van de pers elk een glas Duvel-bier dronken, waarbij de cardioloog beweerde dat dit goed zou zijn voor Aspes cholesterol. Een actie die voor geschokte reacties van andere cardiologen zorgde.
Tegenwoordig woont Pieter Aspe in Blankenberge langs de haven.
[bewerk] Werk
Pieter Aspe schrijft misdaadromans met als hoofdpersonen adjunct-commissaris Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens, die in het debuutverhaal van Aspe Het vierkant van de wraak zijn geliefde wordt. De meeste verhalen spelen zich in Brugge af, alhoewel 13, Ontmaskerd en Op Drift zich grotendeels afspelen in Blankenberge. Voor Alibi maakt het team een uitstap naar Antwerpen waar samenwerking met het lokale korps georganiseerd wordt.
In 2001 ontving Aspe de Hercule Poirotprijs voor zijn roman Zoenoffer. Van de boeken van Pieter Aspe werden in totaal meer dan 300.000 exemplaren verkocht (stand 2005). In opdracht van VTM werden in Brugge de eerste tien misdaadromans van Aspe verwerkt tot een televisieserie, getiteld Aspe. Er werden ook een tweede, derde en vierde reeks opgenomen, maar deze zijn geen verfilmingen van Aspes boeken. Wel werd onder het toeziend oog van Pieter Aspe zelf voortgebouwd op het elan van de boeken.
Daarnaast schreef Aspe ook twee jeugdboeken, Bloedband en het vervolg Luchtpost en twee novels, Grof Wild en De Japanse Tuin. Na de eerste reeks van Aspe is zijn boekenverkoop ook immens toegenomen en staat de teller reeds op meer dan 1,3 miljoen verkochte boeken in België en Nederland.
In de twintigste "Van In" wordt hoofdcommissaris De Kee gaandeweg vervangen door een nieuw personage in de reeks.
[bewerk] Bibliografie
Boek jaar
1. Het Vierkant van de Wraak 1995
2. De Midasmoorden 1996
3. De Kinderen van Chronos 1997
4. De Vierde Gestalte 1998
5. Het Dreyse Incident 1999
6. Dood Tij 2000
7. Blauw Bloed 2000
8. Zoenoffer 2001
9. Vagevuur 2001
10. De Vijfde Macht 2002
11. Onder Valse Vlag 2002
12. Pandora 2003
13. 13 2003
14. Tango 2004
15. Onvoltooid Verleden 2004
16. Casino 2005
17. Ontmaskerd 2005
18. Zonder Spijt 2006
19. Alibi 2006
20. Rebus 2007
21. Op Drift 2007
22. De Zevende Kamer 2008
Buiten de reeks:
* Grof Wild
* De Japanse Tuin
Jeugdboeken:
* Bloedband
* Luchtpost
[bewerk] Stripverhalen
Er zijn ondertussen ook al drie stripverhalen verschenen waarin Pieter van In de hoofdrol speelt.
Het eerste en tweede album zijn gebaseerd op de eerste twee boeken uit de boeken-reeks en zijn getekend door Patrick van Oppen. Het derde album is getekend door Luc de Maeyer en gebaseerd op de tweede tv-reeks die niet naar de hand is van de schrijver, maar wel dezelfde personages bevat. Lux de Maeyer is bezig aan zijn tweede Aspe-strip, die in het najaar verschijnt.
Geef kleur! Tekst: Bart Herman Muziek: Gunther Thomas / Wim Claes
Denk nu niet aan morgen Of aan wat er is geweest Vergeet nu al die zorgen Weg nu met die nevels in je geest
Kom overeind En zie het zwart verdwijnt Pak me bij de hand Kom en zet je zorgen aan de kant
En geef kleur Aan alles om je heen De wereld is van iedereen Verjaag nu die regenvlaag Geef kleur Aan alles om je heen We doen het samen niet alleen En we doen het nog vandaag
Alles moet bewegen Met lijf en ziel naar buiten Niemand houdt ons tegen Want ik weet Waar ik dansen wil met jou Koud is er heet En grijs is er hemelsblauw
Tous ensemble Partager un monde meilleur Tout simplement Se prendre la main So I hold out my hands Today we can run Let me raise you to the sun
En geef kleur Aan alles om je heen De wereld is van iedereen Verjaag nu die regenvlaag Geef kleur Aan alles om je heen We doen het samen niet alleen Vergeet je zorgen Breek uit en geef kleur Geef kleur Geef kleur!
Waarom dit nummer ik vind het een pracht nummer Ik ben tegen Regionale radio zenders maar heb het nog voor de vroegere piraten en het is ook niet omda gene het is van Ester moet ik normaal niet hebben maar het nummer zit supper inelkaar het is een pracht nummer om naar te luisteren het geeft een gevoel het heeft een ritme da supper is Proficiat aan Gene en Wim om zo iet te kunne gaan ineen fladderen Qua text
Radio Veronica is de Legende van de Piraten van toen
Wie kent ze nou niet. De bekende filmpjes en jingles van Veronica waar hard onder klinkt 'Dit is Veronicaaaa'. In de jaren 60, 70, 80 en 90 stonden ze garant voor goede radio En later ook televisieuitzendingen. Maar het lijkt er op dat het gedaan is met Veronica als 'topper' in medialand. Tegenwoordig is Veronica slechts een schim van het verleden op radio en tv. Mensen weten wel wat Veronica is maar het is niet meer zoals toen, De strevers van Veronica zullen er nog steeds zijn maar dit kan slechts nog enkel via Internet Radio(www.radioveronica.nl
In april 1960 startte Veronica als eerste commerciële radio station als de V.R.O.N. (Vrij Radio Omroep Nederland). De zender werd al snel een doorslaand succes en begon veel luisteraars weg te snoepen bij de publieke zenders. Omdat commerciële radio verboden was, besloot de overheid besloot uiteindelijk in te grijpen. Ze legden Veronica in 1974 Het zwijgen op. Toen duidelijk werd dat Veronica niet meer terug kon komen als commercieel station besloten ze onder het motto 'If you cant beat them; Join them' in 1973 als de Veronica Omroep Organisatie (VOO) in het publieke bestel te treden. Eerst als aspirant-omroep en later als de grootste omroep met ruim één miljoen leden.
In 1989 begon het eerste commerciële tv-station van Nederland: RTL-Véronique (Het huidige RTL4). Officieel was het een Luxemburgse zender, maar ze waren toch duidelijk gericht op de Nederlandse markt. Ze waren zelfs deels gefinancierd door de VOO, wat ze later weer terug moesten boeken van het Comissariaat voor de Media. Toen commerciële radio en tv legaal werd in Nederland besloot de VOO aanvankelijk om in het bestel te blijven, maar in 1995 sluit Veronica zich toch aan bij RTL. Ze vormden samen met Endemol en CLT-UFA de RTL/Veronica Holland Media Groep. In 1999 verliet de Vereniging Veronica met veel tamtam de Holland Media Groep omdat ze naar eigen zeggen de 'melkkoe' waren van de HMG groep. Door Big Brother scoorde Veronica namelijk miljoenen kijkers en RTL4 en RTL5 scoorden totaal onder de maat. Na enige ruzie over bij wie de merknaam Veronica nou het beste hoort krijgt VOO toch de merknaam mee en vertrekken ze met de merknaam én het magazine uit de Holland Media Groep. Als Veronica de merknaam weer op TV en radio mag gaan gebruiken in 2001, gaan ze in gesprek met SBS. Ze willen samen namelijk de zender FOX8, die was opgekocht door SBS, gaan exploiteren. Maar de partijen komen er uiteindelijk niet uit. Breekpunt was waarschijnlijk de waarde van de merknaam Veronica. In april 2002 komt Veronica toch weer terug op TV en radio. Via MTV Networks hebben ze een overeenkomst bereikt over TV, eerst gaan ze een half uur per week uitzenden op TMF. Later wordt dit een uur per dag. Totdat uiteindelijk de nieuwe kinderzender van MTV, Nickelodeon, gelanceerd is. Dan zal Veronica de avondprogrammering mogen vullen op de kinderzender.
De radiotak van de Vereniging wordt zonder hulp van derden opgezet. Veronica FM draait op de kabel en via internet zoals vanouds hits. Deze zender is vooral uit nood opgezet, omdat later bleek dat om in aanmerking te kunnen komen voor een etherfrequentie, je station al moest draaien. Deze nieuwe TV- en radioactiviteiten hebben niet het gewenste resultaat. Naar Veronica FM luistert geen hond, en naar Veronica op TV kijkt niemand. Vanwege ruzies in het bedrijf treedt het bestuur van de Vereniging af. Er komt een nieuw bestuur, die meteen regelt dat de Vereniging gescheiden wordt van alle bedrijfsonderdelen. Dit bestuur probeert nog wat te maken van de Veronica zenders, maar het is tevergeefs. Door deze mislukking begint de, bij het vertrek uit het publieke bestel rijkelijk gevulde, kas van Veronica toch leeg te raken. Veronica ziet zich genoodzaakt op zoek te gaan naar partners om het voortbestaan van Veronica op radio en tv te garanderen. Deze partners vinden ze naar verschillende gesprekken met zowel publieke als commerciële zendgemachtigden in SBS en Sky Radio. SBS krijgt per september 2003 het recht om haar zender V8 te hernoemen naar Veronica. Ook krijgt SBS het zeer succesvolle Veronica Magazine, het lithobedrijf en het internetbedrijf Veronica Digitaal in handen. Door deze transactie wordt Veronica Holding 10% aandeelhouder in SBS Broadcasting. Sky Radio krijgt het recht om haar gouwe ouwe zender Radio 103 te hernoemen naar Radio Veronica. Hierdoor wordt Veronica Holding 3% aandeelhouder in Sky Radio Limited.
Beide zenders zijn nu al ruim 2 jaar actief, en zijn niet erg succesvol. Radio Veronica draait, gebonden aan het gouwe ouwe pakket, 80s en 90s hits. En Veronica TV richt zich op jongeren met vooral low-budget programmas met slechte presentatoren. Het 'Je bent jong en je wilt wat' en 'Keihard de beste' gevoel missen we bij beide zenders. Spraakmakende programmas ontbreken en eenheid is ver te zoeken. Wat wil je ook, Radio Veronica heeft een totaal andere doelgroep dan Veronica op TV. Ze spreken elkaar totaal tegen. VOO had beter het merk Veronica onder kunnen brengen bij één bedrijf, zodat er nog wat eenheid tussen de verschillende onderdelen is. Zo kun je dan gezamenlijke reclamecampagnes doen en kun je elkaar promotie geven op de zenders. Ook zouden beiden zenders dan één doelgroep hebben. Ik denk dat de deals met SBS en Skyradio de nekslag is geweest voor Veronica. Het roemruchte bestaan is voorbij, en ik denk dat Veronica zowel op radio als tv binnen een paar jaar (alsnog) een stille dood zal sterven. Als ik eerlijk ben, ben ik er niet rouwig om. De troep die we sinds 2 jaar voorgeschoteld krijgen op Veronica TV verdient het ook niet hoge kijkcijfers te halen. Met slechte presentatoren zoals het hinnikende paard Jorinde en de radio-man Jeroen Kijk in de Vegte in formatkopieën als De Grote Beurt ( Pimp my ride) en Be a Moviestar (Idols, Popstars the rivals).
Radio Veronica probeert tevergeefs met de door ieder station uitgekauwde lijstjesprogrammas meer luisteraars te trekken. Toch is het station in 2 jaar tijd niet veel gegroeid. Ik herinner me nog dat Sky Radio directeur Ton Lathouwers zei dat Veronica weer in de 'top 3 van bestbeluisterde stations zou komen'. Nou, veel groei is er volgens mij nog niet in. Het station is daarnaast ook niet goedkoop, met dure DJs als Ferry Maat, Jeroen van Inkel en Rob van Someren. Veronica, de hoogtijjaren zijn voorbij. Wat rest zijn de herinneringen van betere tijden.
Persoonlijk weet ik niet zo veel van Veronica zelf af Sinds een 6 a 7 jaar geleden ben ik me beginnen boeien in Vrije Radio De piraten van toen Voornamelijk is alle aandacht naar Maeva getreden zoals de meeste al zullen door hebben Niet alles kan even veel wetend zijn Willen jullie deze boot zelf even ontmoeten
Norderney kempischdok nummer 35 te antwerpen
De informatie via Medio Log Persoonlijke Text Mega Mindy Foto's Mega Mindy
De geschiedenis van de radio in België - van piraat tot commerciële omroep.
De geschiedenis van de radio in België - deel 4: van piraat tot commerciële omroep.
De NIR had na de oorlog een monopoliepositie in ons land. Toch bestonden er allerlei initiatieven om zijn stem hoorbaar te maken. Kon het niet vanop het vaste land, dan probeerde men het vanop zee....en met succes. Maar de zee vertoonde regelmatig haar gevaarlijke kanten en men probeerde daarna terug vanop het vaste land. Langzamerhand werd de lokale en de commerciële omroep geboren.
Piraatradio vanop het vaste land
Wie denkt dat piraatradio in de jaren 60 enkel vanop de zee werd gemaakt, heeft het mis. In de priode 1962-1965, de tijd onmiddelijk na Radio Uylenspiegel werd er vanuit Gent radio gemaakt op de Middengolf. Verschillende radio's waren te beluisteren op 194m - 1564 kHz en in de buurt van de 187m, de toenmalige visserijband. Eerst gebruikten de piraten benamingen zoals 6QR7 en 5AR6. Het waren referenties van radiolampen. Later gebruikten ze benamingen zoals Radio Atlantis 1, Radio Atlantis 2,.... Ze waren toen allen aktief rond de 195m.
De uitzendingen waren enkel 's avonds en in het weekend hoorbaar. De avonduitzendingen waren hoofdzakelijk bedoeld om de zenders beter af te stellen, soms tot diep in de nacht. Eerst werd uitgezonden met een vermogen 10 tot 15 watt maar later werd ge-experimenteerd met 100 Watt.Omdat soms antennes van 50m en meer werden gebruikt, kon men regelmatig de uitzendingenontvangen in de ganse provincie Oost-Vlaanderen.De initiatiefnemers kregen zelfs luisterrapporten uit Middelburg en Noordwijk.
Tijdens de uitzendingen werden verzoekplaatjes gedraaid. Het was de periode van de "Golden Sixties" waar "The Beatles","The Shadows" en "Will Tura" regelmatig weerklonken. Regelmatig werden ook bijeenkomsten gehouden. Er waren toen heel wat jeugdige maar ook oudere luisteraars op die afspraken. De ouderen waren de meest trouwe luisteraars.
Soms werden ook menslievende acties ondernomen. Zo was er een Sinterklaasactie waar speelgoed werd verzameld voor de zieke kinderen van het UZ Gent (toen nog AZ Gent). In dat ziekenhuis werden de Atlantis-radio's zeer goed beluisterd. Er was toen nog helemaal geen sprake van ziekenhuisradio's.
In 1965 werden de zenders in beslag genomen door de toenmalige RTT. In 1966 werden de initiatiefnemers correctioneel veroordeeld voor illegale uitzendingen.
Met dank aan Freddy de Guchteneire, Radio Atlantis 3, 5AR6, Lassy.
Commerciële radio vanop de Noordzee
Het hoogst onrechtvaardig radiobeleid van de autoriteiten was de directe aanleiding geweest tot het ontstaan van de zogenaamde piratenschepen die vanop de Noordzee druk beluisterde muziekprogramma's de lucht instuurden. Radio Noordzee, Radio Mi-Amigo, Radio Veronica, Radio Caroline zijn enkele voorbeelden van zendschepen die op de zevenmijlszone lagen gemeerd. De uitzendingen werden uitsluitend gefinancierd door reclame-inkomsten. Misschien herinnert u zich nog de talloze spotjes van SUZY-wafels en CLARCK-jeans. De luisterdichtheid van de nationale omroepen kregen een forse druk. De Nederlandse Omroep had dit snel begrepen en ging via een hervormde Hilversum III(nu 3FM) resoluut in de tegenaanval. Op enkele jaren ontpopte deze omroep zich met pure ontspanningsmuziek tot een duchtige concurrent in de slag om de grootste luisterdichtheid. Het grootste slachtoffer van deze evolutie werd de BRT, die door haar zware bureaucratische structuur niet in slaagde zich op korte termijn aan te passen. Zelfs een groot deel van Vlaanderen was toen opeens gehecht aan de uitzendingen van Hilversum III. Tenslotte mag nog worden vermeld dat heelwat radiotermen uit Amerika via de zeezenders ook ons land bereikten. Denk maar aan de termen die een snel stijgende plaat aanduiden: "A Sure Shot", "A Bell-Ringer" of nog "A Climber". Ook de "Oldie", "Goldie", "Golden Oldie", "Golden Classic" en "Flashback" zijn termen die eerst werden gebruikt vanop zee alvorens ze werden gebruikt door DJ's van Europese radiostations.
Piraatradio van op... de trein
Niet enkel vanop het vaste land of vanop de zee werd piraatradio gemaakt. Ook al sinds de vroege jaren 60 toen de transistor nog niet zo oud was, werden laagvermogen middengolfzendertjes in elkaar gestoken. Zo werden de eerste van die ontwerpjes gebruikt in de trein naar Lourdes. Dit waren treinen die uitsluitend waren bemand met bedevaarders. Alzo werden de reizigers via de middengolf voorzien van informatie en muziek.
De strijd van de Cibisten
In dezelfde periode voerden ook de gebruikers van de CB hun strijd tot legalisering. Via kleine zender-ontvangers met een beperkt vermogen van 0,5 Watt maakten heelwat Belgen gebruik van de 27 MHz-band. Ondanks de hevige repressie van het gerecht en de overheid bleef het aantal cibisten voortdurend toenemen. Bij de verkiezingen van 1978 vormden sympathisanten van de burgerband zelfs een eigen politieke formatie. Men raamde het aantal bezitters in 1979 op ongeveer 350.000. Onder zware druk van de publieke opinie werd door het Koninklijk Besluit van 15 oktober 1979 betreffende de private radioverbindingen ter uitvoering van de wet van 30 juli 1979 betreffende de radioberichtgeving het gebruik van de "citizenband"-toestellen geregulariseerd. Aan deze vergunning werden voorwaarden verbonden omtrent de normen voor de zenders en hun vermogen (0,5 W). De kandidaten dienden twee bijdragen te storten: 500 BEF voor dossierkosten en een jaarlijkse taks van 720 BEF. Er mag enkel worden uitgezonden via 22 kanalen op de 27MHz-band. Er werden snel 180.000 vergunningen uitgereikt. Het zijn de vrachtwagenchauffeurs in het algemeen die op de autosnelwegen het meest gebruik maken van de CB als tijdverdrijf.
De vrije radio
Wie dacht dat hiermee een einde kwam aan het spontaan in gebruik nemen van de ether door de bevolking had het verkeerd. Einde jaren zeventig staken in gans België vrije radio's de kop op. Deze keer werd er uitgezonden op de FM-band. Allerlei actiegroepen, milieubewegingen, studentenorganisaties en belangengroeperingen zagen de vrije radio als een efficiënt middel om hun ideeën te verspreiden. Zo was in maart 1978 Radio Eau Noireuit Couvin de eerste in het rijtje die manifesteerde tegen de aanleg van een stuwdam. Er werd toen wekelijks een kwartier uitgezonden. En Radio Voeren verdedigde elke vrijdagavond vanuit een zorgvuldig gekozen geheime locatie de Vlaamse belangen van de Voerstreek. Gedurende enkele uren maakte een radiostem duidelijk dat de maat vol was met de pesterijen van de toenmalige Franstalige burgemeester José Happart. De uitzending werd toen prompt afgesloten met het Limburgse volkslied. Men zond uit in volle clandestiniteit omdat de overheid jacht maakte op deze particuliere initiatieven. Niettemin de toenmalige RTT-diensten druk in de weer waren deze zenders te peilen, werden er weinig in beslag genomen dankzij de onregelmatige uitzendtijden en de roterende uitzendlocaties.
Ook in Gent was er tijdens de studentenstrijd een radiozender in de lucht. Gedurende het academiejaar 1977-1978 werd Radio Aktief gecreëerd om de strijd aan te gaan tegen de aangekondigde verhoging van het inschrijvingsgeld tot 10.000 BEF (250 ). Een gedetailleerd verhaal over Radio Aktief kan men terugvinden in de rubriek Het geluid uit Gent.
De eerste omroep (met radioprogramma's en regelmatig uitzendschema) was de universiteitsradio Radio Louvain-la-Neuve. De universiteit was een ideale plaats om uit te zenden want eventuele inbeslagnames werden bemoeilijkt door het feit dat een universitaire campus een territorium is waarbinnen de universitaire rector oppermachtig is. Het was dan ook Radio Louvain-la-Neuve die het eerste bezoek kreeg van de RTT op 12 oktober 1978. Deze eerste inbeslagname flopte echter. 1500 studenten verhinderden de inbeslagname van de universiteitsradio Radio Louvain-la-Neuve omdat de animator vlug een noodboodschap door de ether stuurde.
In 1978 werd ook gestart met radiouitzendingen in Wortel bij Hoogstraten. Vanuit de Oude Melkerij werd met 20 Watt op 12 maart 1978 omstreeks 23:30 uitgezonden op 101,00 MHz. Lees hier meer over de uitzendingen van Radio Kiosk.
De inbeslagnames gebeurden toen nog zonder steun van de politie of rijkswacht. Daar kwam snel verandering in want wie gaf nu graag zijn materiaal af. De ordediensten waren uiteraard niet welkom. Soms werden zij verwelkomd met een emmer water, al dan niet opgewarmd. Een salvo hagel, komende van een jachtgeweer, was ook niet abnormaal. Het fenomeen vrije radio op FM was niet meer te stuiten desondanks de talrijke opdoekingen.
In de jaren 80 had twee soorten vrije radio's. Men had de omroepen die praktisch rechtstreeks in contact stond met de luisteraars. Een dergelijke radio bestond hoofdzakelijk uit vrijwilligers die programma's maakten als hobby. Hun objectief was om de socio-culturele activiteiten van hun regio om te roepen en/of bepaalde muziekgenres te promoten. Op dergelijke radio's kon bijvoorbeeld de luisteraar zelfs rechtstreeks per telefoon groetjes overbrengen aan familie en vrienden. Er waren ook omroepen die zelfs de micro rechtstreeks naar de luisteraar richtten. Dit had veel succes omdat er de behoefte bestond op inspraak en recht op antwoord. Radio Toestel volgde bijvoorbeeld de volledige veertien dagen van de Gentse Feesten op de voet op in juli 1980. Deze radio bracht verslag uit over de activiteiten, deelde de programmawijzigingen mee, raamde rechtstreeks het aantal toeschouwers, gaf de plaatselijke weersomstandigheden door en liet tussen dit alles vooral feestvierders en bezoekers aan het woord. De regionale uren van BRT2 Omroep Oost-Vlaanderen verdwenen tijdens periode volledig in de mist. Dit kwam omdat men gemakkelijk het amateurisme en in elk geval de spontaniteit kon dulden omdat vrije radio's voor een groot gedeelte door de bevolking werd gemaakt. Praktisch in elk Belgisch gehucht was er zo'n radio waar Jan en alleman regelmatig op afstemde. Vervolgens was er de opkomst van grotere radio's zoals Contact, Maëva en SIS. Deze radio's werden gefinancierd door de politiek, uitgevers of bedrijven. Ze profileerden zich als professionele ondernemingen. Het werden de concurrenten van de nationale omroep, zowel op het vlak van informatie als de muzikale programma's.
De legalisering van de vrije omroep - van vrije radio naar lokale radio.
Daar een wetgeving terzake door allerhande administratieve en communautaire vertragingsmaneuvers en politiek getouwtrek op de lange baan werd geschoven, kwam het onvermijdelijk tot een wildgroei die werd omschreven met de term "radiojungle". Een jungle waarin de sterkste koning is en politieke, commerciële steun krijgt (of omgekeerd). Terwijl in Wallonië de vrije radio's reeds sinds 7 juli 1981 een wettelijk statuut kregen, bleef men in Vlaanderen achterna hinken tot in 1982. Het werd een politiek spel tussen twee strekkingen. Enerzijds waren er de voorstanders van lokale radio's gericht op ontspanning, lokale informatie, en socio-culturele vorming. Anderzijds waren er de verdedigers van de vrije radio als onvervalste concurrenten voor de BRT die een inhoudelijk omschreven en beperkt technisch kader eisten. De reden was omdat de BRT toch binnenkort met reclame ging beginnen en aldus van een nationaal reclamemonopolie kon genieten. En aldus kreeg de eerste groepering haar zin. Op 6 mei 1982 kwam er een decreet op basis van een ontwerp van de liberale gemeenschapminister Karel Poma. Lokale radio's mochten in de lucht na goedkeuring en met een beperkt vermogen van ongeveer 100 Watt (ERP, vermogen uit antenne). Goed dus om een achttal kilometer te overbruggen. Frequenties werden toegekend door het BIPT tussen de 100 en 104 MHz. Dit gedeelte werd enkel gebruikt door de AFN-zenders. Er mocht enkel in mono worden uitgezonden. Reclameboodschappen waren verboden. Verder moest het radiostation het statuut van VZW hebben.
Het decreet van 6 mei 1982 gaf aanleiding tot een erkenningsronde. De deadline was ergens in januari-februari 1983. De erkenningen werden dan uiteindelijk uitgereikt in november 1984. De overheid nam dus meer dan anderhalf jaar de tijd om de dossiers te evalueren.
De radio's kregen een "voorlopige vergunning om een zendtoestel te houden" in 1985. In de periode 1985-1986 werden de niet-erkende radio's uit de lucht gehaald. De eigenlijke maar nog steeds "voorlopige' zendvergunningen werden uitgereikt in 1987. In 1988 volgden dan technische keuringen. Pas na de technische keuring werd een definitieve zendvergunning afgeleverd. Maar toen was het dus alweer tijd voor een nieuwe erkenningsronde want de voorlopige vergunning had maar een duur van vier jaar.
De oproep voor de nieuwe erkenningsronde verscheen begin 1988. Kandidaten kregen exact twee weken de tijd om hun dossier in te dienen. De erkenningen werden dan uitgereikt begin 1990. Deze keer nam de overheid twee jaar de tijd om de dossiers te beoordelen. Eerst bracht de Raad voor Niet-Openbare Radio's een pre-advies uit, daarna een advies, en daarna ging een ministeriële interkabinettenwerkgroep zich erover buigen. Uiteraard verloren er toen bestaande radio's hun erkenning en werden er nieuwe erkend. Voorbeeld in Leuven verloor Radio Aktief (toen Nostalgie Leuven) zijn erkenning en werd Radio Happy (nu RGR2) erkend. Het frequentieplan vermeldde enkel frequenties tussen 104,90 en 107,90 MHz. Men kon een voorkeurfrequentie aangeven uit dat plan. Omdat er meer aanvragen waren dan beschikbare frequenties had men bij het uitreiken van de erkenningen ook frequenties uit de de tussenband 100,10 - 104,80 MHz toegekend. Zeer kort daarna kwam er een nieuwe mini-erkenningsronde omdat intussen het beruchte decreet-Van Rompuy van kracht geworden was waarbij elke radio een unieke roepnaam moest hebben. Die mini-erkenningsronde concentreerde zich vooral op die unieke roepnaam. Wel verloren toen enkele stations die niet uitzonden hun erkenning.
Reclame op de lokale radio.
Heelwat radio's zonden reeds illegaal publicitaire boodschappen. De radiostations moesten toch van ergens hun inkomsten halen om hun rekeningen te betalen. Op 5 juni 1985 toenmalig Minister van PTT Herman De Croo besliste dat publiciteit werd toegelaten. Op 3 augustus 1987 verscheen een Koninklijk Besluit "betreffende de voorwaarden om handelspubliciteit op te nemen in radio- en televisieprogramma's". Elke radio moest toen een machtiging aanvragen om handelspubliciteit te mogen uitzenden.
De evolutie van de lokale omroep tijdens de jaren 90.
De lokale radio's die een vergunning op zak konden steken, waren toen eindelijk legaal. Ze kregen rechten en moesten voldoen aan plichten. Eén van de plichten was een jaarlijkse bijdrage betalen aan de auteursrechtenvereniging SABAM. Deze auteursrechtenvereniging bepaalde afhankelijk van de populatiedichtheid in de comfortzone de jaarlijkse bijdrage.
Er moest dus geld in het laadje komen om te overleven. Dit werd gedaan op de volgende manieren: a) Uitzenden van reclameboodschappen van de lokale middenstand. b) Het uitbaten van een kantine. c) Organiseren van activiteiten zoals fuiven, feesten, eetdagen, opendeurdagen, reizen, ... d) Het aanleggen van een ledenbestand. e) Het vragen van een evenredige bijdrage van de medewerkers zelf. Radio Scorpio (106,00 MHz - Leuven), Radio Centraal (103,90 MHz - Antwerpen) en Radio Panik (105,40 MHz - Schaarbeek) zijn voorbeelden waar de medewerksers jaarlijks een bijdrage van een goede 2000 BEF (50) moeten betalen. f) Het ontvangen van subsidies van de gemeente of gemeenschap. g) Het verhuren van een deel van het gebouw. Het verhuren van de zendmast aan andere lokale radio's of GSM-operatoren.
De commercialisering van de lokale omroep.
Er waren ook radiostations die munt wilden kloppen uit hun uitzendingen. Er werd beroep gedaan op betaalde krachten die er voor zorgden om luistercijfers te maken. Vele lokale radio's waren in handen gekomen van zakenlui omdat ze hun kosten moeilijk nog konden betalen. Zij namen de VZW over of huurden de frequentie. Er werd meestal een samenwerking aangegaan met een nationaal reclamebureau. De programmatie bestond uit een format waar niet van werd afgeweken. Netwerken ontstonden en vele radio's sloten zich hier aan. Eerst was er Radio Contact geleid door Francis Lemaire. Halverwege de jaren 90 startte Contact ook een familieradio onder de naar Family Radio. De VMMa, die al langer wilde beginnen met een commerciële radiozender, startte een samenwerking met TopRadio (Bruno Hendrickx) uit Gent. Radio Mango werd het tweede net van de VMMa.
Het ontstaan van lege dozen
Rond de eeuwwisseling telde men reeds twee handen vol radionetwerken in Vlaanderen. Zo waren er ook C-Dance (techno) en Energy (gebaseerd op het Franse NRJ, hitradio) die te ontvangen waren in enkele steden en gemeenten. Er waren ook twee regionale netwerken. In Limburg was erFM Limburg (hitradio) dat praktisch in de volledige Limburgse provincie kon worden beluisterd. Om en rond Leuven waren er een vijftal radio's gegroepeerd die het signaal doorstuurden van RGR FM (techno, dance).
Omdat het signaal, komende van het moederstation, gewoon werd doorgestuurd was er in principe geen studio meer nodig. De ganse radio werd ondergebracht in een tuinhuisje, schuurtje of in de technische ruimte van een lift. Men gaf de naam "Lege doos" aan zo'n omroep omdat er terplaatse geen radio meer werd gemaakt en het signaal gewoon werd doorgestuurd.
De geschiedenis van de radio in België - enkele pioneers - Radio Monique.
De geschiedenis van de radio in België - deel 6: enkele pioneers - Radio Monique.
Johan vertelt zijn verhaal als medewerker van Radio Monique. Radio Monique was ook één van de zeezenders die te beluisteren was op de middengolf.
Radio Monique op zee tussen 1984 en 1987
In 1987 ging het bedrijf dat het weekblad Topics verdeelde hals over kop failliet. In de boeken kon men lezen dat er schulden van 500 miljoen BEF werden gemaakt. Niemand - zelf het gerecht niet - kon verklaren waar het tekort aan toe te schrijven was. De medewerkers van Radio Moniek uit Oudenaarde waren de enigen die wisten dat die som geld werd geïnvesteerd in het project Radio Monique. Met het geld werd zendtijd gehuurd op de ROSS REVENGE van Radio Caroline.Caroline zat op dat moment in zware financiële moeilijkheden en was anders genoodzaakt te stoppen.
Mede initiatiefnemers waren de Nederlandse platenmaatschappij CNR waar Ad Roland en de gebroeders Bolland & Bolland toen werkten. Menige deejays uit Nederland probeerden om een programma te krijgen. Wanneer ze te licht werden bevonden om meteen op de 963 kHz te komen, werden ze doorverwezen naar Postbus 1 te Oudenaarde om cassettes op te nemen. Alzo werden ze klaargestoomd voor het grote werk.
Gerard Vanden Abeele (verantwoordelijke Radio Moniek) en Peter Mc Kenzie (Peter Decordier ex-Family Radio en Contact)zorgden ervoor dat de programma's en/of nieuwe medewerkers vanuit Nederland via een vissersboot uit Zeebrugge op het schip kwamen. De plaats waar de Belgische en Nederlandse programma's werden verzameld, was telkens op de E17-parking te Nazareth. De cassettes zaten in plastieken tonnen en werden zo snel mogelijk van de ene in de andere auto overgebracht. Soms was dit een zeer moeilijke taak want de politie lag overal op de loer. Op een keer zijn we moeten vluchten voor de politie zonder nieuwe programma's. Gelukkig hebben we toen die keer wel de medewerkers Ad Roberts en Maarten De Jong kunnen meenemen. Zij moesten namelijk de crew aflossen. Dit gebeurde om de twee weken als het weer het toeliet. Eenmaal aan boord was er genoeg te doen om die twee weken bezig te blijven. De hoofdtaak bestond eruit de programma's aan elkaar te mixen en het dagelijkse nieuws op te stellen. Verder was er altijd wel iets te herstellen. 's Avonds werd er nog een pintje gepakt en als de zee rustig was, kon je nog slapen ook.
Omdat de politie steeds meer alles in de gaten hield, werd het moeilijker om op een veilige manier aan boord van het zendschip te geraken. Er werd altijd een andere route genomen om naar het zendschip te varen. Eigenlijk was het schip maar een halfuurtje van de kust verwijderd maar het kon gebeuren dat de rit vier uur duurde. Naar ik weet heeft de zeevaartpolitie nooit iemand kunnen oppakken. Eén van de bedoelingen van de overheid was om het leveren voedsel, programma's en medewerkers zo moeilijk mogelijk maken. Vergeet niet dat er toen nog geen sprake was GSM. De gesprekken tussen de boot en het vasteland gebeurden in code. Wanneer de zee rustig was, werd na het nieuws een dienstmededeling gegeven waardoor de Nederlandse medewerkers wisten dat dit het ogenblik was om te vertrekken.
Het gebeurde wel eens dat de bemanning weken aan boord bleef zonder bevoorrading van voedsel, programma's en medewerkers. Tijdens de maand februari 1990 was bevoorrading niet meer mogelijk want de weersomstandigheden lieten het niet toe. De voedselvoorraad was vlug uitgeput. De uitgeputte crew heeft toen op 5 maart 1990 alle apparatuur uitgeschakeld en hebben de Engelse kustwacht om hulp gevraagd. Het tweejaardurend avontuur was over. De mensen van Radio Caroline hebben daarna nog getracht de boel terug op te starten maar het meest noodzakelijke, de brandstof nodig om elektriciteit te genereren, was op. Het schip werd achtergelaten en is op drift geslagen.
In ieder geval zijn er terug gesprekken aan de gang om opnieuw vanop de Noordzee te starten met iets compleet nieuw. Dezelfde verantwoordelijken waaronder Joost Den Draaier en de gebroeders Bolland proberen terug een project op te starten. Er zou deze keer met FM-zenders worden uitgezonden op verschillende frequenties.
Ik weet ook dat we nog veel geld tegoed hebben voor de bewezen diensten. Maar ja, het avontuur dat we hebben beleefd kan niemand ons nog afnemen. Ik denk dat ik het plezier van toen nooit meer zal beleven.
Johan alias M.V.D.
Update 20/6/2003: Gerard Vanden Abeele heeft ons per e-mail gemeld dat er een paar zaken niet kloppen met de totale waarheid. Wij vroegen om een verduidelijking en wachten nog steeds op antwoord.
De geschiedenis van de radio in België - deel 5: de pionier Radio Maeva.
De geschiedenis van de radio in België - deel 5: de pionier Radio Maeva.
Radio Maeva was de lokale radio die jarenlang over gans Vlaanderen beluisterbaar was. Ziehier het verhaal van een radiostation dat in een minimum van tijd groeide tot een zeer goed beluisterde Vlaamse radio en volgens sommigen evolueerde tot een potentieel gevaar...
Het ontstaan
We situeren de zomer van 1980. Ex-Mi Amigo Rudy Van Accoleyen zocht een ploeg samen voor de oprichting van een nationaal station. Op dat moment was er het succes van Radio Contact. Er was ook de tolerante houding van Wallonië tegenover het nieuwe fenomeen en het laatste Mi Amigo-avontuur vanop de Magdalena werd een flop. Deze drie factoren hebben ongetwijfeld als motivatie gediend voor Rudy om met een landpiraat te beginnen. Hij deed beroep op Peter Hoogland (Franky De Bouw), zijn broer Patrick Van Accoleyen alias Patrick Valain en zijn ex-medewerkers Ron Van Plas en Ben Van Praag. Verder werd er beroep gedaan op platenruiters die actief waren in Vlaanderens bekendste discotheken. Om van start te gaan moest eerst worden gezocht naar een sterke zender. Niet zo eenvoudig om iemand te vinden die een zender in elkaar kon steken van 1000 Watt. Gelukkig was er Noël D'Hondt uit Heusden (Gent) die de nodige middelen had om een dergelijke zender in elkaar te steken. Op 24 mei 1981 werd een eerste volwaardige uitzending op 103,50 MHz in de ether gestuurd. Na enkele dagen was de ontvangst bevredigend en na enkele maanden was Maeva vrije radio nummer 1 qua ontvangstbereik, qua luisterdichtheid en qua populariteit. Er werd uitgezonden vanuit een klein dakappartement in de Sterrenwachtlaan te Ukkel. De programma's waren praktisch allemaal vooraf opgenomen op cassette. Desondanks was er een studioruimte voorzien met basismateriaal. Er waren toch drie live-blokken. Tussen 6 en 9 was er de "Wekkerwacht", "Lunchexpress" was geprogrammeerd tussen 12 en 14 uur en na middernacht was er twee uur lang de "Nachtclub". Ook het nieuws werd om het uur altijd live gebracht. De muziekkeuze varieerde van de klassieke evergreens, Belgische producties tot hedendaagse pop.
luister naar een fragment uit De Muziekcocktail met Fred van Den Bosch. luister naar een jingle + presentatie van Ben Van Praag. luister naar een fragment van het programma Wekkerwacht. luister naar het tijdsein.
Het groeiend succes
Het Maeva-sukses was gemakkelijk te verklaren. Een groot deel van dit sukses was te verklaren aan het enorme bereik. Het grote deel van Vlaanderen werd bereikt met het grote vermogen van de zender. Zelfs in grote gedeelten van Limburg was de ontvangst vrij goed. De luisteraar werd volgens de mening van critici ook ontrokken aan de realiteit. Er werd gezeverd, gelachen, er was constant ontspanning en de mensen voelden zich daarbij betrokken. Dagelijks kwamen een 100-tal brieven binnen. De inhoud van de enveloppes varieerde van een eenvoudige verzoekplaat of stickeraanvraag tot één of meerdere briefjes van duizend, als steun om de nieuwe zender te bekostigen. Net zoals de zeezenders vroeger deden, organiseerde Maeva ook de welbekende drive-in-shows. De aanvragen van de Vlaamse dancings waren talrijk, per weekend werden er een twintigtal georganiseerd.
luister naar een fragment waar op een bepaalde dag 250 brieven binnenkwamen.
Om de ontvangst in West Vlaanderen te verbeteren werd in september 1981 een extra zendmast geplaatst op de top van de Kluisberg. De bedoeling was het signaal van Ukkel terug uit te zenden richting West Vlaanderen op een nabijgelegen frequentie. De opstelling van de antenne werd goed in de gaten gehouden door Radio WLS die ook uitzond op de Kluisberg. Beheerder van WLS was toen Dirk Otte (Contact, VMMa). Er werd een klacht ingediend door WLS en eigenaardig genoeg heeft de overheid pas ingegrepen toen de zendmast volledig klaar was."Het is goed mogelijk geweest dat men als doel had Maeva zoveel mogelijk geld te laten uitgeven aan de installatie en daarna nog eens voor de afbraak", luidde het bij Maeva. Ook werd gemeld dat Dirk Otte en de inbeslagnemers daarna samen zijn gaan eten, maar dit is nooit bewezen geweest. West Vlaanderen heeft toch wel enkele weken tijdens de periode eind augustus - begin september 1982 kunnen genieten van de uitzendingen van Radio Maeva. De geluidskwaliteit was abominabel. Het geluid was overstuurd en er was een metaalachtige "ringing"-vervorming te horen. Hoogstwaarschijnlijk was wellicht te wijten aan een slechte modulatie van de straalverbinding. Naar het schijnt was de straalverbinding vergund. De verbinding was aangevraagd door een aannemer uit de streek die beweerde dat hij dat nodig had om de communicatie te bevorderen tussen zijn verschillende ploegen. Uiteindelijk heeft Radio Maeva de zendmast dus terug moeten afbreken. Radio Maeva speelde het toch voor elkaar om massa's geld binnen te rijven. Buiten de Maeva-drive-in-shows werd er verdoken reclame gemaakt. Patrick Valain verklaarde in een reportage van Panorama dat het station er 5500 BEF (137 ) aan over hield. Tijdens een weekend werden er gemakkelijk tot 35 drive-in-shows gegeven. Ook de mobiele studio, die regelmatig stond opgesteld voor bedrijf X of handelszaak Y bracht geld in het laadje. Later werd radioreclame verkocht aan 30 BEF (0,75) per seconde. Volgens sommige insiders werd een (belastingsvrije) winst gehaald van twintig miljoen BEF (400.000 ).
luister naar een jingle die vertelt waar de mobiele studio deze keer zal worden opgesteld. luister naar een jingle die de promotie van de drive-in-show beschrijft.
Het almaar stijgend Maeva-succes kon evenwel niet beletten dat het intern ging rommelen. Nauwelijks zes maanden na de startdatum stapten enkele medewerkers op omdat ze het oneens waren met de puur commerciële instelling van Maeva. Sommigen vonden dat ze ook recht hadden op een deel van de koek van Patrick. Die eerste Maeva-dissidenten vonden onderdak bij Radio Contact 2 of Radio Seven maar vervangers werden snel gevonden. Patrick Valain vond dat DJ's uiteindelijk minder belangrijk waren. Enkel het station was belangrijk. Er zat een zekere logica in deze werkwijze, zolang ze niet werd gebruikt als excuus om de gratis geleverde diensten van de medewerkers voor eigen gewin te benutten. De rotatie van medewerkers schaadde toen de populariteit nauwelijks. Dit werd duidelijk op 20 januari 1982 toen de zendmast werd verzegeld. In de namiddag kwam Maeva terug in de lucht met een zwakker vermogen. De luisteraars werden opgeroepen om een protestmeeting in Sint-Pieters-Leeuw bij te wonen. Deze oproep werd beantwoord door 4000 fans en Maeva voelde zich gemotiveerd om terug te beginnen met een vermogen van een kilowatt. Ook een handtekeningactie met als doel "het voortbestaan van Maeva" werd een groot succes. In het totaal werden hiervoor 894.612 handtekeningen verzameld.
Potentieel gevaar
Kortdaarop volgden nieuwe inbeslagnames en Maeva organiseerde protestmeetings op de Grote Markt van Sint-Niklaas en Brussel. Deze meetings werden beantwoord door duizenden fans.Het publiek werd zodanig gesensibiliseerd dat er op een bepaald moment voor hardere acties moest worden gevreesd. De vrachtwagenbestuurders dreigden de Ring rond Brussel af te zetten, een onbekende liet weten dat hij de kabels van de televisiedistributie zou doorknippen en enkelen begonnen met zenders rond te rijden om de BRT-uitzendingen te storen. Maeva werd een potentieel gevaar; een gevaar waar de politieke wereld zich van bewust werd en dat de legalisatieregeling zou gaan beïnvloeden. Radio Maeva was het gespreksonderwerp van de doorsnee-Vlaming vaak als grote voorstander maar met een steeds groeiende groep fervente tegenstanders. Deze tegenstanders waren in eerste instantie de lokale radio's die kortbij de 103.50 MHz uitzonden en werden weggedrukt door het Maeva-signaal. Anderen verweten dat Maeva een commerciële onderneming was. De zender werd talrijke keren in beslag genomen. Het was blijkbaar helemaal geen probleem om dezelfde dag opnieuw een zender aan te kopen voor vele tienduizenden BEF.
Nieuwe initiatieven
Ondertussen steeg het aantal lokale radio's en het was moeilijk om het grote zendbereik te behouden. Maeva kocht op 24 februari 1982 de frequentie van Radio Brabo (Antwerpen) over en begon direct met het uitzenden van de klassieke Maeva-programma's. Dit was niet moeilijk want praktisch alle programma's waren opgenomen op cassette. Er werd nog geprobeerd om Maeva-zenders op te starten in Gent, Brugge, Aalst, Dendermonde, Heist-op-den-Berg en Tienen maar dat was van korte duur. Deze zenders werden vlug in beslag genomen. Op 6 mei 1982 verscheen het decreet waarin de organisatie en de erkenning van niet openbare radio's werd beschreven. Dit decreet verbood de ketenvorming tussen lokale radio's. Rudy van Accoleyen hoopte toch een erkenning te krijgen op een nationale frequentie, eventueel op de middengolf. Op 21 mei 1982 organiseerde Maeva de eerste Maeva-nacht in de Oktoberhallen te Wieze. In tegenstelling met Radio Contact, die internationale vedetten liet optreden in Vorst Nationaal, kwam Maeva aantreden met de Vlaamse Showwereld. Die avond was de toeloop fenomenaal, naar schatting zakten meer dan 10.000 fans af naar Wieze. Ook deze manifestatie was een puur winstgevende zaak want de Vlaamse artiesten traden gratis op. Maeva was toen het enige nationale station die hun producten draaiden en uiteraard werd alles gedaan om dit zo te houden.
Op de plaatsen waar Maeva niet goed was te ontvangen, werd gestart met Radio Maeva Lokaal. In ruil voor financiële hulp zonden lokale radio's verschillende programma's van Maeva uit. Na verloop van tijd bleek Radio Maeva Lokaal echter geen succes en werden die initiatieven gestaakt.
Enkele maanden later verhuisde Maeva van Ukkel naar Asse. Het appartement in Ukkel was toen verzegeld. Het was toen net de dertiende inbeslagname. Het grappige was dat het gerecht hun verzocht te verhuizen. Dus werd er uitgerukt naar een villa in Asse kortbij de Dendermondse Steenweg die gelegen was op 124 meter boven de zeespiegel. Enkele medewerkers kochten een pand dat bijna stond te verkrotten. Er werd een mast opgericht met een hoogte van 65 meter. De gevel werd in het wit geverfd en er werd vlug gesproken over "De witte villa".
"De witte villa" werd door de bepaalde insiders snel omgedoopt tot "De Maeva Auschwitz-villa". De omheining werd voorzien van stevige prikkeldraad, aan de ingang stond een bord "verboden toegang", de ramen werden verstevigd en later was er ook één gevaarlijk uitziende waakhond te bespeuren op het terrein. Volgens de medewerkers was dit nodig om enerzijds het volk op afstand te houden omdat het station toen zeer populair was. Maeva had ook vele vijanden die deze radio liever weg wilden. Anderzijds waren er de vaste medewerkers Ben Van Praag, Arie van Loon en Marc Hermans die hier hun vaste stek hadden.
luister naar een fragment met een interne joke, hoogstwaarschijnlijk werd gerefereerd naar de waakhond.
Gedurende de jaren dat Maeva uitzond, gaf men voortdurend het beeld dat er werd uitgezonden vanuit vijftal verschillende studio's. Er waren wel een paar live-programma's maar het grotendeel was reeds vooraf opgenomen op cassette. Daarom werden nooit opendeurdagen gehouden, alhoewel daar vraag naar was. Hoogstwaarschijnlijk zou de luisteraar diep teleurgesteld zijn van wat hij zou zien. Tenslotte zouden de medewerkers die daar verbleven moeilijk nog wat privacy hebben gehad.
Onfrisse ideeën
Vervolgens ging het bergafwaarts met Maeva. Eerst was er de beschuldiging van een sabotage op een antennemast van de nabijgelegen Radio Seven. Het was alom bekend dat Maeva dreigementen stuurde aan alle stations die te dicht bij hun 103,50 MHz zaten. Vervolgens werden twee Maevabeheerders aangehouden in verband met een gewapende overval te Opwijk die een anderhalf miljoen BEF had opgebracht. Deze praktijken en de rotatie van medewerkers deden de luisteraar veranderen van radiostation. Maeva bleef ook aanhouden met haar verouderde radioformule die eruit bestond steeds plaatjes aan elkaar te praten met groetjes van luisteraars en met steeds minder ter zake doende informatie.
Het einde van het fenomeen
Het eerste dossier dat Maeva met het oog op erkenning bij de raad voor niet-openbare radio's indiende, werd verworpen. De reden was dat er te veel belang werd gehecht aan popprogramma's. Het bezwaarschrift werd bij de tweede ronde verworpen omdat er volgens de raad plots te veel aandacht werd besteed aan cultuur. Het Maeva-dossier werd door hen negatief geadviseerd. Toch keurde toenmalig Minister van Cultuur Poma het dossier goed. Om eventuel repressailles te ontwijken was het dus beter om Maeva te erkennen en haar zendbereik eveneens te beperken tot 8 kilometer.
Patrick Valain voelde blijkbaar dat het niet meer houdbaar was om met hoge vermogens uit te zenden. Er dan werd besloten om als eerste vrije radio boven de 104 MHz uit te gaan zenden. Dankzij de uitstekende 105,70 MHz en de prima locatie, kon men met een lager zendvermogen een even groot deel van Oost Vlaanderen en Vlaams Brabant bestrijken.
Radio Maeva werd echter nog steeds keer op keer opgepakt en verloor uiteindelijk door snel opeenvolgende inbeslagnames aan belangrijkheid. Binnen het station ontstonden eind 1983 serieuze meningsverschillen en die leidden tot een opsplitsing tussen Patrick Valain en de groep Ben Van Praag - Mark Hermans - Arie van Loon. Naast dit meningsverschil was er ook een meer ernstige ruzie tussen de Maeva-organisatie en hun public-relationsman Patrick Dubateau (schoonbroer van Sylvain Tack, eigenaar van de oorspronkelijke zeezender Radio Mi Amigo). Ben van Praag en Co werden overhaald door Patrick Dubateau (die inmiddels bij Maeva aan de deur gezet was) om voor Radio Bravo te gaan werken. Dubateau vertelde dat hij zendtijd had gehuurd op de Ross Revenge, de nieuwe schuit van Radio Caroline. De heren waren in de wolken maar al vlug bleek dat het Radio Bravo-project een verzinsel was van Patrick Dubateau.
Patrick Valain ging vanuit Asse nog even door met "zijn" Maeva en startte terzelfdertijd een bedrijfje op onder de naam PPR, waar "syndicated radio" werd gemaakt. Aan de lopende band werden programma's zonder stationsnaam opgenomen. Bedoeling was om deze programma's door zoveel mogelijk verschillende radio's in Vlaanderen te laten uitzenden. Een soort ketenradio, avant la lettre, dus. Wat trouwens niet onaardig lukte. De deelnemende vrije radio's kregen de programma's gratis aangeboden wat voor de meesten mooi was meegenomen. Alzo kon PPR tegenover haar adverteerders een ruime verspreiding van hun reclame garanderen.
Intussen gingen Ben Van Praag en Marc Hermans voor Radio Cardinaal werken in Aarschot. Na een tijdje werd Cardinaal geruild voor Radio Lipstick. Er werd gezamelijk belist om het station om te dopen in Radio Mi Amigo. Een cassette-radio waar o.a. Ronny van Gelder, Ferry Eden (ex zeezender Mi Amigo), Stan Haag (Ex zeezenders Radio Veronica en Mi Amigo) en Herbert Visser (ex- zeezender Radio Monique) te horen waren. In de beste Maeva-traditie werd er opnieuw met hoog vermogen uitgezonden en waren er filiaalstations. Merkwaardig genoeg werd door de overheid niet dezelfde heksenjacht ontketend als eerder tegenover Maeva. Veel had te maken met het feit dat er in dezelfde periode een eerste wettelijke kader werd gemaakt, waarbinnen alle "lokalen" ongemoeid zouden kunnen uitzenden. Wilde Radio Mi Amigo overleven, dan had het eigenlijk geen andere keuze dan het zendvermogen drastisch te verlagen.
De impact van het station werd zwakker, de reclame-inkomsten navenant lager. Uiteindelijk werd de voltallige deejayploeg vervangen. Het hoofdstation bleef in Duisburg zitten en alle satelietstations gingen hun eigen weg. Maar ook het vernieuwde hoofdstation was geen succes, vooral het gebrek aan live-programma's deed hen uiteindelijk de das om. Het voortdurende gebrek aan geld betekende dan ook het einde van deze ooit zo beroemde voortzetting van Radio Mi Amigo.
Zondermeer kunnen we algemeen zeggen dat Radio Maeva toch een historisch fenomeen was. Het verscheen zelf in het Guinness Book of Records met de eer in Vlaanderen de meeste zenderinbeslagnames op haar naam te mogen dragen. In het totaal werden 28 zware FM-zenders naar allerlei kelders van gerechtsgebouwen versleept.
Epiloog ?
Bijna twintig jaar later is Maeva terug op de FM band....maar heel eventjes.
Zaterdagmiddag 1 april 2000: Ik reed met de wagen in Heist-op-den-Berg en draaide uit pure verveling aan de radioknop tussen 104 en 108 MHz. Niets bijzonders, ware het niet dat ik opeens het tijdsein van Radio Maeva door de luidsprekers hoorde weergalmen. Ook de presentator van dienst sprak overtuigend over de come back van het legendarische station dat ooit half Vlaanderen op zijn kop had gezet begin der jaren tachtig. Een handvol presentatoren waren "gerecupereerd" om terug Maevaprogramma's te maken. Fred Vand Den Bosch, Eric Hofman en Ben Van Praag waren terug samen te horen op dezelfde frequentie. Het geheel werd muzikaal omlijst met hits uit de Maeva-jaren. De trouwe luisteraar van de Family Radio-keten kreeg dus te horen dat Radio Maeva nu nationaal te beluisteren was. Hier en daar was er een presentator die nog per ongeluk de term "Family Radio" gebruikte. Had Family Radio nu van de ene dag op de andere het volledige "Familie-concept" in de prullenbak geworpen of was het een aprilgrap? Beide opties waren mogelijk want het aantal Family Radio-luisteraars ligt toch een beetje aan de lage kant. Een herstructurering om het ding succesvoller te maken zou goed mogelijk geweest zijn. Maar de pret was reeds gedaan in de namiddag, het geheel werd weer Family Radio met de daarbijbehorende saaie jingletjes. Het was dus een aprilgrap maar wel een geslaagde. Ook dezelfde Maevajingles werden gebruikt. Opmerkelijk was dat die dingetjes na een kleine 20 jaar nog steeds goed klonken. Wel spijtig dat de platenkeuze niet representatief was. De oude Maeva draaide ook heel wat Vlaamse producties die op de dag van vandaag niet meer voorkomen op de play list. Uiteindelijk was het misschien de aangenaamste aprilgrap van het jaar 2000: eentje die meer mensen hebben laten genieten dan beet te hebben genomen.
En dan: Radio Verena !
In maart 2000 lanceert ex Maeva-deejay Johan De Vriendt Radio Verena. Bedoeling was om het succes van Maeva voort te zetten. De naam "Maeva" is beschermd. Er is een internationaal reisbureau met die naam en ook in Ierland zou het begrip wettelijke bescherming hebben. Ook Rudy Van Accoleyen liet de naam beschermen. Geen Maeva dus, maar wel Radio Verena, een naam die naar het heet, er enigszins op zou moeten lijken. "Radio Verena wordt een professioneel gerund radiobedrijf, dat garant zal staan voor vrolijke, zonnige, gezellige, moderne muziekradio, volledig in de geest van het vroegere Radio Maeva." "De vele fans zullen op hun wenken worden bediend met een mix van hits en gouwe ouwe, nieuws, weer- en verkeersinformatie, prijzen en sfeervolle shows." "Verena wordt de 'personality' radio waar blijkbaar zovelen op zaten te wachten". Volgens Verena zijn reeds heel wat bekende stemmen (van de vroegere 'piraten') mee in het project gestapt. Eric Hofman is de eerste die de Verena studio binnenwandelde. Er werd druk onderhandeld met tal van lokale radio's om de keten te vervoegen.
Radio Maeva doet het weer op kabelradio Zeven
Een toevallig gesprek tussen Eric Hofman en Erwin Bergmans lag aan de basis van een reüniefeest, waarna men kabelradio Zeven overtuigde om drie dagen programma's uit te zenden in Maeva-stijl. Tijdens de voorbereiding daarvan ontstonden dan weer de plannen om met zoveel mogelijke oude Maeva-jocks, na het revival weekend, gewoon door te gaan.
Radio Verena had ooit de intenties om een netwerk te worden, maar slaagde er niet in om die ambities waar te maken. Uiteindelijk konden zijn hun programma's enkel uitzenden op lokale radio Zoë (104.9 MHz) te Zoersel. Maar uiteindelijk stapte dit station over naar de keten van Radio Energy. De ultramoderne studio van Verena lag er ietwat ongemakkelijk en vooral ongebruikt bij. Achter het Verena-project zat Eric Hofman. Begin dit jaar liep hij oud Maeva-collega Erwin Bergmans toevallig tegen het lijf. Omdat het eind mei twintig jaar geleden is dat Vlaanderens populairste vrije radio van start ging, besloten ze een revival te organiseren. Didier Vanderveken van Radio Zeven werd gecontacteerd en al snel was er een akkoord om op 26 en 27 mei Radio Maeva te laten herleven.
Het nieuws verspreidde zich uiteraard als een lopend vuurtje en vrij snel werden heel wat oud Maeva-jocks bereid gevonden om mee te doen. Stilaan groeide het idee tot een gedurfder plan. Het format van Radio Zeven, veel Belgisch product, heeft raakpunten met het vroegere Maeva-format. Na twintig jaar hebben bovendien heel wat presentatoren best zin om weer eens radio te maken. De knoop werd doorgehakt. Het reünie-weekend zal een échte revival worden van Maeva. Een tweedaagse aanloop op zaterdag en zondag, op maandag een echte doorstart. Alleen kan het helaas niet onder de oude naam want die is in bezit van Rudy Van Accoleyen. Er zal dus moeten worden onderhandeld tussen Radio Zeven en Rudy indien men de naam Radio Maeva terug wil gebruiken.
Maar op 12 april 2001 is Arie Van Loon, vierenveertig jaar jong, kort na de middag overleden aan een hartstilstand tijdens een fietstocht. Arie debuteerde als deejay bij de zeezender Radio Caroline onder het pseudoniem Hugo de Groot. Nadien werd hij razend populair bij Radio Maeva waar hij ondere andere het nieuws heeft verzorgd. Het was dan ook geen toeval dat hij de voorbije weken één van de centrale figuren was die de comeback van Vlaanderens populairste vrije radio ooit, in goede banen moest leiden. Als eerbetoon wordt de Verena-studio, van waaruit de Maeva/Zeven programma's zullen worden uitgezonden, omgedoopt tot Arie van Loon studio.
Radio Maeva terug naar af
Op 17 september 2001 werd kabelradio Maeva terug Radio Magdalena. Het huwelijk tussen de groep '7 VKR Supergoud' en de Maeva-ploeg, liep op de klippen na een hele reeks kleine tot grotere incidenten. Programmaleider Eric Hofman vertelt: "Wij hebben zelfs de kans niet gekregen om op een behoorlijke manier afscheid te nemen. "Wij werden van het ene moment op het andere gestopt". "Net zoals de RTT dat 20 jaar geleden placht te doen". "De kabelzender waarvan de vergunning in handen is van de groep 7 VKR Supergoud verandert voor de vierde keer in minder dan 9 maanden tijd nog maar eens van naam." "Zonder daarbij met de luisteraars en de djs rekening te houden." "Maeva en haar luisteraars werden zonder pardon de deur gewezen." Supergoud heeft de zendvergunning in handen, dus die kunnen gewoon doorgaan met Radio Magdalena. Men grijpt vanaf 18 september 2001 terug naar datgene waar het allemaal mee begon in het voorjaar van 1999, oldies dus.
Eric Hofman is blijven vechten om Radio Maeva op de FM-band te krijgen. Uiteindelijk werd de naam verander in MaevaFM en is het van de grond gekomen begin maart 2003. Eric Hofman was er toen in geslaagd om het Maeva-signaal door te sturen naar vier ex-Mango radio's namelijk in Brakel (Radio Prima 105,60 MHz), Denderhoutem (Radio PROS 103,80 MHz), Oosterzele (Radio Impuls 104,50 MHz) en Arendonk (R.O.T. 106.2 MHz). Ook hier ging het niet van een leien dakje. Aan de filialen was gemeld dat het signaal zou worden verspreid via satelliet. Uiteindelijk werd het signaal verspreid via internet. Het resultaat was dat de uitzendingen regelmatig werden onderbroken. Eric meldde toen dat het signaal zou worden gestreamd via een snelle server van Lazernet. Maar uiteindelijk werden de programma's op voorhand opgenomen en doorgestuurd naar de filialen. Het gevolg was dat geen enkel programma live kon worden gemaakt. Soms gebeurde het dat er geen nieuw programma werd doorgestuurd en dit resulteerde dat bepaalde programma's zoals Eric Hofman's Cornflakes Show gewoon werden herhaald.
Uiteindelijk waren de eerste live uitzendingen te horen in mei 2003. Rond die periode werd het signaal ook verspreid via de ex-Mango frequentie te Lier via 106,40 MHz. Op 10 mei 2003 schakelt Maeva terug over naar non-stop. Voor Radio PROS uit Denderhoutem werd het toen te veel. Een dag later stapten zij uit het project en gingen voortaan samen werken met Radio BRO uit Antwerpen-Noord.
Halverwege september is MaevaFM er in uiteindelijk in geslaagd om een volledige dagprogrammatie uit te bouwen. Onder andere Ron Van De Plas en Luc De Groot brachtten respectievelijk terug hun legendarisch programma Lunchexpress en Muziek in de file. Zo is Eric Hofman er in geslaagd om praktisch alle Maeva-legendes terug programma's te laten maken. Voegen we er nog aan toe dat iedereen dit doet op vrijwillige basis.
Eind december 2003 werd het MaevaFM-netwerk uitgebreid met twee nieuwe frequenties. Onafhankelijke Radio Del Sol (106,20 MHz) verspreidde vanaf toen het signaal over Ninove en omstreken. In Oudenaarde was vanaf toen MaevaFM hoorbaar via Radio Brouwer (106,30 MHz) dat na de Mango-periode even onder de naam MusicFM door het leven ging. Eind april 2004 koos Radio Superstar (107,70 MHz) uit Gent eveneens om het Maeva-signaal door te sturen. Achtereenvolgens verlieten Ron Van De Plas en Luc De Groot MaevaFM.
Begin februari 2005 beslist Maeva FM te stoppen met FM-uitzendingen. Volgens Maeva-FM voorzag het nieuwe frequentieplan in vele gevallen in een verdere vermindering van zendvermogens, met als gevolg een dramatisch verslechterde ontvangst en dus verder teruglopen van lokale reclame-inkomsten. Nog volgens Maeva-FM heeft de lokale radio in Vlaanderen de voorbije 12 jaar alle armslag verloren, een bewust gecreëerd scenario, waaraan de overheid schuld heeft. Omdat het niet langer mogelijk was een rendabel nationaal reclamemedium en radionetwerk uit te bouwen was het niet verantwoord verdere investeringen te doen.
Eric Hofman blijft wel geloven in DRM, de techniek die digitaal toelaat uit te zenden om de korte golf. Zo is Maeva gedurende enkele uren te beluisteren op 6,015 MHz in DRM. Een aangepaste ontvanger is wel noodzakelijk want met een gewone radio hoor je op die frequentie enkel het geluid dat gelijkt op een modemsignaal.
Ik ben Yara, en gebruik soms ook wel de schuilnaam mega mindy.
Ik ben een vrouw en woon in Belgie (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 08/09/1988 en ben nu dus 37 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vanalles en nog wat .
Deze Foto is Gene Thomas