Het ontstaan
We situeren de zomer van 1980. Ex-Radio Mi Amigo medewerker Rudy van accoleyen zocht een ploeg samen voor de oprichting van een nationaal station. Op het moment was er het succes van Radio Contact. Er was ook de tollerante houding van Wallonië tegenover het nieuwe fenomeen en het laatste Radio Mi Amigo avontuur vanop de MV. Magdalena werd een flop. Deze drie factoren hebben ongetijfeld als motivatie gediend voor Rudy om met een landpiraat te beginnen. Hij deed beroep op Peter Hoogland, zijn broer Patrick van Accoleyen alias Patrick valain en zijn ex-medewerkers Ron van Plas en Ben van Praag. Verder werd er beroep gedaan op discjockeys die actief waren in Vlaanderens bekendste discotheken.
Om van start te gaan moest eerst worden gezocht naar een sterke zender
Niet zo eenvoudig om iemand te vinden die een zender in elkaar kon steken van 1000 watt. Gelukkig was er Noël DHondt uit Heusden (Gent) die de nodige middelen had om een dergelijke zender in elkaar te steken. Op 24 mei 1981 werd een eerste volwaardige uitzending op 103.5 Mhz in de ether gestuurd. Na enkele dagen was de ontvangst bevredigend en na enkele maanden was Maeva vrije radio nummer 1 qua ontvangstbereik, que luisterdichtheid en que populariteit.
Download maeva_21jul81_ron_van_de_plas.mp3
Er werd uitgezonden vanuit een klein dakappartement in de Sterrenwachtlaan te Ukkel. De programmas waren practisch allemaal vooraf opgenomen op cassette, net als bij de zeezender Radio Mi Amigo. Desondanks was er een studioruimte voorzien met basismateriaal. Er waren toch drie live-blokken. Tussen 06:00 en 09:00 uur was er de Wekkerwacht, Lunch express was geprogrammeerd tussen 12:00 en 14:00 uur en na middernacht was er twee uur lang de Nachtclub. Ook het nieuws werd om het uur altijd live gebracht. De muziekkeuze varieerde van de klassieke evergreens, Belgische producties tot hedendaagse pop.
Dat Patrick Valain een zeezender verleden had kon je duidelijk merken bij Maeva. De hele organisatie was eigenlijk opgezet als een radiostation vanaf zee. In dit geval was de studio in Ukkel het zendschip en Patrick fungeerde met zijn auto als bevoorradingsschip. De discjockey's in de studio waren de bemaningsleden. De programma's werden her en der opgenomen in thuisstudio's van de discjockey's. Wekelijks was er dan op zaterdag een bijeenkomst voor het afleveren van de band-programma's. Uit alle windstreken kwamen dan de presentators voor het ophalen van een witte plastic zak. Hierin zaten wekelijks de nieuwe platen, banden voor opname, promomateriaal en vooral de berichten. Patrick schreef daarin de richtlijnen voor de nieuwe opnameweek en soms trok hij de discjockey's aan de oren, als ze wat uitgestoken hadden. Één ding was zeker, men kreeg meer en meer het gevoel dat Maeva een bom in de radio was. Het was een goed geoliede organisatie die indien nodig zo kon worden overgezet naar een echte zeezender.
Het groeiend succes
Het Maeva succes was gemakkelijk te verklaren. Een groot deel van dit succes was te verklaren aan het enorme bereik. Het grote deel van Vlaanderenwerd bereikt met het grote vermogen van de zender. Zelfs in grote gedeelten van Limburg was de ontvangst vrij goed. De luisteraar werd volgens de mening van critici ook ontrokken aan de realiteit. Er werd gezeverd, gelachen, er was constant ontspanning en de mensen voelden zich daarbij betrokken. Dagelijks kwamen een 100-tal brieven binnen. De inhoud van de enveloppen varieerde van een eenvoudige verzoekplaat of stickeraanvraag tot één of meerdere briefjes van duizend BEF, als steun om de nieuwe zender te bekostigen. Net zoals de zeezenders vroeger deden, organiseerde Maeva ook de welbekende drive-in-shows. De aanvragen van de Vlaamse dancings waren talrijk, per weekend werden er een twintigtal georganiseerd.
Download maeva_02jun83_nood.mp3
Om de ontvangst in West-Vlaanderen te verbeteren werd in september 1981 een extra zendmast geplaatst op de top van de Kluisberg.
De bedoeling was het signaal van Ukkel terug uit te zenden richting West-Vlaanderen op een nabij gelegen frequentie. De opstelling van de antenne werd goed in de gaten gehouden door Radio WLS die ook uitzond op de Kluisberg. Beheerder van WLS was toen Dirk Otte (Contact, VMMA). Er werd een klacht ingediend door WLS en eigenaardig genoeg heeft de overheid pas ingegrepen toen de zendmast volledig klaar was. Het is goed mogelijk geweest dat men als doel had Maeva zoveel mogelijk geld te laten uitgeven aan de installatie en daarna nog eens voor de afbraak, luidde het bij Maeva. Ook werd gemeld dat Dirk Otte en de inbeslagnemers daarna samen zijn gaan eten, maar dit is nooit bewezen geweest.
West-Vlaanderen heeft toch wel enkele weken tijdens de periode eind augustus, begin september 1982 kunnen genieten van de uitzendingen van Radio Maeva. De geluidskwalitiet was Abominabel. Het geluid was overstuurd en er was een metaalachtige ringing, vervorming te horen. Hoogstwaarschijnlijk was wellicht te wijten aan een slechte modulatie van de straalverbinding. Naar het schijnt was de straalverbinding vergund. De verbinding was aangevraagd door een aannemer uit de streek die beweerde dat hij dat nodig had om de communicatie te bevorderen tussen zijn verschillende ploegen . Uiteindelijk heeft Radio Maeva de zendmast dus terug moeten afbreken.
Radio Maeva speelde het toch voor elkaar om massas geld binnen te krijgen
Buiten de Maeva drive-in-shows werd er verdoken reclame gemaakt. Patrick Valain in de zeezender periode van Radio Mi Amigo reclame ronselaar verklaarde in een repotage van het VRT programma Panorama dat het station er 5500 BEF ( 137) aan over hield. Tijdens een weekend werden er gemakkelijk tot 35 drive-in-shows gegeven. Ook de mobiele studio, die regelmatig stond opgesteld voor bedrijf X of handelszaak Y bracht geld in het laadje. Later werd er radioreclame verkocht aan 30 BEF ( 0.75) per seconde. Volgens sommige insiders werd een (belastingvrije) winst gehaald van 20 miljoen BEF ( 400.000).
Het almaar stijgende Maeva succes kon evenwel niet beletten dat het intern ging rommelen
Nauwelijks zes maanden na de startdatum stapten enkele medewerkers op omdat ze het oneens waren met de puur commerciële instelling van Maeva (dit gebeurde ook bij Radio Mi Amigo destijds). Sommige vonden dat ze ook recht hadden op een deel van het geld van Patrick. De opgestapte Maeva medewerkers vonden onderdak bij Radio Contact en Radio Seven en vervangers waren snel gevonden. Patrick Valain vond dat discjockeys uiteindelijk minder belangrijk waren, enkel het station was belangrijk (dit gebeurde toendertijd ook bij Mi Amigo). Er zat een zekere logica in deze werkwijze, zolang ze niet werd gebruikt als excuus om de gratis geleverde diensten van de medewerkers voor eigen gewin te benutten. De rotatie van medewerkers schaadde toen de populariteit nauwelijks. Dit werd duidelijk op 20 januari 1982 toen de zendmast werd verzegeld. In de namiddig kwam Maeva terug in de lucht met een zwak vermogen. De luisteraars werden opgeroepen om een protestmeeting in Sint-Pieters-Leeuw bij te wonen. Deze oproep werd beantwoord door 4000 fans en Maeva voelde zich gemotiveerd om terug te beginnen met een vermogen van een kilowatt. Ook een handtekeningenaktie met als doel het voortbestaan van Radio Maeva werd een groot succes. In totaal werden hiervoor 894.612 handtekeningen verzameld.
Kort daarop volgden nieuwe inbeslagnamens en Maeva organiseerde protestmeetings
Op de Grote Markt van Sint-Niklaas en Brussel werden meetings gehouden. Deze meetings werden beantwoord door duizenden fans. Het publiek werd zodanig gesensibiliseerd dat er op een bepaald moment voor hardere acties moest worden gevreesd. De vrachtwagenbestuurders dreigden de Ring rond Brussel af te zetten, een onbekende liet weten dat hij de kabels van de televisiedistributie zou doorknippen en enkele begonnen met zenders rond te rijden om de BRT-uitzendingen te storen.
Maeva werd een potentieel gevaar, een gevaar waar de politieke wereld zich van bewust werd en dat de legalisatieregeling zou gaan beïnvloeden. Radio Maeva was het gespreksonderwerp van de doorsnee-Vlaming vaak als grote voorstander maar met een steeds groeiendere groep fervente stegenstanders. Deze tegenstanders waren in eerste instantie de lokale radios die kort bij de 103.5 Mhz uitzonden en werden weggedrukt door het signaal van Radio Maeva. Anderen verweten dat Maeva een commerciële onderneming was. De zender werd talrijke keren in beslag genomen. Het was blijkbaar helemaal geen probleem om dezelfde dag opnieuw een zender te kopen voor vele tienduizenden BEF.
Nieuwe initiatieven
Ondertussen steeg het aantal lokale radios en het was moeilijk om het grote zendbereik te behouden. Maeva kocht op 24 februari 1982 de frequentie van Radio Brabo (Antwerpen) over en begon direct met het uitzenden van de klassieke Maeva programmas. Dit was niet moeilijk want praktisch alle programmas waren opgenomen op cassette. Er werd nog geprobeerd om Maeva-zenders op te starten in Gent, Brugge, Aalst, Dendermonde, Heist-op-den-Berg en Tienen maar dat was van korte duur., Deze zenders werden snel in beslag genomen. Op 6 mei 1982 verscheen het decreet waarin de organisatie en de erkenning van niet openbare radios werd beschreven. Dit decreet verbood de ketenvorming tussen lokale radios. Rudy van Accoleyen hoopte toch een erkenning te krijgen op een nationale frequentie, eventueel op de middengolf.
De Maeva nacht
Op 21 mei 1982 organiseerde Maeva de eerste Maeva nacht in de oktoberhallen te Wieze. In tegenstelling met Radio Contact, die internationale vedetten liet optreden in Vorst Nationaal, kwam Maeva aantreden met de Vlaamse Showwereld. Die avond was de toeloop fenomenaal, naar schatting zakten meer dan 10.000 fans af naar Wieze. Ook deze manifestatie was een puur winstgevende zaak want de Vlaamse artiesten traden gratis op. Maeva was toen het enige nationale station die hun producten draaiden en uiteraard werd alles gedaan om dit zo te houden.
Radio Maeva Lokaal
Op de plaatsen waar Maeva niet goed te ontvangen was, werd gestart met Radio Maeva Lokaal. In ruil voor financiële hulp zonden lokale radios verschillende programmas van Maeva uit. Na verloop van tijd bleek Radio Maeva Lokaal echter geen succes en werden deze initiatieven gestaakt.
Enkele maanden verhuisde Maeva van Ukkel naar Asse.
Het appartement in Ukkel was toen verzegeld. Het was toen net de dertiende inbeslagname. Het grappige was dat het gerecht hun verzocht om te verhuizen. Dus werd er uitgerukt naar een villa in Asse kortbij de Dendermondse Steenweg die gelegen was op 124 meter boven de zeespiegel. Enkele medewerkers kochten een pand dat bij stond te verkrotten. Er werd een mast opgericht met een hoogte van 65 meter. De gevel werd in het wit geverft en er werd al snel geproken over de witte villa.
De villa werd door de medewerkers snel omgedoopt tot De Maeva Auschwitz Villa. De omheining werd voorzien van stevige prikkeldraad, aan de ingang stond een bord met verboden toegang, de ramen werden verstevigd en later was er ook nog eens een gevaarlijke waakhond te bespeuren op het terein. Volgens de medewerkers was dit nodig om enerzijd het volk op afstand te houden omdat het station toen zeer populair was. Maeva had ook vele vijanden die dit station liever weg wilden hebben. Anderzijds waren er de vaste medewerkers Ben van Praag, Arie van Loon en Marc Hermans die hier hun vaste stek hadden.
Download maeva_1989_promo_orthier.mp3
Gedurende de jaren dat Maeva uitzond, gaf men voortduurend het beeld dat er werd uitgezonden vanuit vijf verschillende studios op vijf verschillende locaties. Er waren wel een paar live-programmas maar het grotendeel was reeds vooraf opgenomen op cassette. Daarom werden er ook nooit open dag gehouden voor de fans, alhoewel daar vraag naar was. Hoogstwaarschijnlijk zou de luisteraars diep teleurgesteld zijn van wat hij zou zien. Tenslotte zouden de medewerkers die daar verbleven moeilijk nog wat privacy hebben gehad.
Onfrisse ideeën
Vervolgens ging het bergafwaards met Maeva. Eerst was er de beschuldiging van een sabotage op een antennemast van de nabijgelegen Radio Seven. Het was alom bekend dat Maeva dreigementen stuurden naar alle stations die te dicht bij hun 103.5 Mhz zaten. Vervolgens werden twee beheerders van Maeva aangehouden in verband met een gewapende overval te Opwijk die een anderhalf miljoen BEF had opgebracht. Deze praktijken en rotatie van medewerkers deden de luisteraars veranderen van radiostation. Maeva bleef ook aanhouden met haar verouderde formule die eruit bestond steeds plaatjes aan elkaar te praten met groetjes van luisteraars en met steeds minder ter zake doende informatie.
Het van het fenomeen
Het eerste dossier dat Maeva met het oog op erkenning bij de raad voor niet openbare radios indiende, werd verworpen. De reden was dat er te veel belang werd gehecht aan popprogrammas. Het bezwaarschrift werd bij de tweede ronde verworpen omdat er volgens de raad plots te veel aandacht werd besteed aan cultuur. Het Maeva dossier werd door hun negatief geadviseerd. Toch keurde toenmalig Minister van Cultuur het dossier goed. Om eventueel repressailles te ontwijken was het dus beter om Maeva te erkennen en haar zendbereik eveneens te beperken tot 8 kilometer.
Patrick Valain voelde blijkbaar dat het niet meer houdbaar was om met hoge vermogens uit te zenden.
En dan werd besloten om als eerste vrije radio boven de 104 Mhz uit te gaan zenden. Dankzij de uitstekende 105.7 Mhz en de prima locatie, kon men met een lager zendvermogen een even groot deel van Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant bestrijken.
Radio Maeva werd echter nog steeds keer op keer opgepakt en verloor uiteindelijk door snel opeenvolgende inbeslagnames aan belangrijkheid. Binnen het station ontstonden eind 1983 serieuze meningsverschillen en die leidden tot een opsplitsing tussen Patrick Valain, Ben van Praag, Arie van Loon en Marc Hermans. Naast dit meningsverschil was er ook een meer ernstige ruzie tussen de Maeva organisatie en hun Public Relations man Patrick Dubateau (schoonbroer van Sylvain Tack, eigenaar van de oorspronkelijke zeezender Radio Mi Amigo). Ben van Praag, Marc Hermans en Arie van Loon werden overgehaald door Patrick Dubateau om voor Radio Bravo te gaan werken. Patrick Dubateau had op het ogenblik dat Radio Caroline zijn comeback maakte vanaf de MV. Ross Revenge, om ook met Maeva zendtijd te huren bij Caroline eigenaar Ronan O'Rahily. Zendertechnicus Noël D'Hondt had toen een ronddraaiende zendmast uitgevonden, als dit was doorgegaan was het jongensavontuur ongetwijfeld nog veel groter geweest.
Patrick Valain ging vanuit Asse nog even door met zijn Radio Maeva en startte terzelfdertijd een bedrijfje op onder de naam PPR, waar Syndicated Radio werd gemaakt. Aan de lopende band werden programmas zonder stationsnaam opgenomen op cassette. De bedoeling hiervan was dat deze programmas door zoveel mogelijk verschillende radiostations in Vlaanderen te laten uitzenden. Een soort ketenradio, avant la lettre, dus. De deelnemende radiostations kregen deze programmas gratis aangeboden wat voor de meeste mooi was meegenomen. Zo kon PPR tegenover haar adverteerders een ruime verspreiding van hun reclame garanderen.
Intussen gingen Ben van Praag en Marc Hermans voor Radio Cardinaal in Aarschot werken. Na een tijdje werd Cardinaal omgedoopt tot Radio Lipstick. Er werd gezamenlijk besloten om het station toe te voegen met Radio Maeva en het station om te dopen in Radio Mi Amigo. Een cassette-radiostation waar onder andere Ronny van Gelder, Ferry Eden (ex zeezender Mi Amigo), Stan Haag (ex zeezender Radio Mi Amigo en Radio Veronica) en Herbert Visser (ex zeezender Radio Monique) te horen waren. In de beste Maeva traditie werd er opnieuw met hoog vermogen uitgezonden en waren er filiaalstations. Merkwaardig genoeg werd door de overheid niet dezelfde heksenjacht ontketend als eerder tegenover Maeva. Veel had te maken met het feit dat er in dezelfde periode een eerste wettelijke kader werd gemaakt, waarbinnen alle lokale radios zouden kunnen uitzenden. Wilde Radio Mi Amigo overleven, dan had het eigenlijk geen andere keuze dan het zendvermogen drastisch te verlagen.
De impact van het station werd zwakker, de reclame inkomsten navenant lager. Uiteindelijk werd de voltallige discjockey-ploeg vervangen. Het hoofdstation bleef in Duisberg ziten en alle satellietstations gingen hun eigen weg. Maar ook het vernieuwde hoofdstation was geen succes, vooral het gebrek aan live-programmas deed hun uiteindelijk de strop om. Het voortdurende gebrek aan geld betekende dan ook het einde van deze ooit zo beroemde voortzetting van Radio Mi Amigo.
Zondermeer kunnen we algemeen zeggen dat Radio Maeva toch een historisch fenomeen was. Het verscheen zelf in het Guinness Book of Records met de eer in Vlaanderen de meeste zenderinbeslagnames ooit op haar naam te mogen dragen. In het totaal werden 28 zware FM zenders naar allerlei kelders van gerechtsgebouwen versleept.
Bron: iradio.be