Rondvraag / Poll
wie word er wereld kampioen
Nederland
Spanje
Bekijk resultaat

Archief per maand
  • 02-2012
  • 07-2010
  • 02-2010
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Laatste commentaren
  • ik ben een mega fan!!!!!! (Chloë Peeters)
        op Mega Mindy door Romeo
  • Ik wil jou zien in het echt! (Caterin)
        op Mega Mindy door Romeo
  • liedje 'Opa' (Imke)
        op Mega Mindy door Romeo
  • andwoord (Amin.Yara)
        op
  • Reactie van een snotneus. (Ronny)
        op
  • Gastenboek
  • Dekampioenen21
  • Dekampioenen21
  • Verjaardag
  • /
  • Prettige zondag, en een heel goed begin van de nieuwe week

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Een interessant adres?
    Foto
    hopelijk heb je er wat aan
    Zoeken in blog

    Foto
    Yarabrusseel
    Ik wens je een fijn bezoek
    Hey welkom op mijn blog pagina hopelijk vinden jullie er wat aan groetjes Yara
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    VERONICA 192RADIO CAROLINERADIO-DELMARECALAXY-RADIO LONDONLASER 558 COMMUNICATORRADIO NOORDZEE INT.CAROLINERADIO-PARADIJSRADIO-ATLANTISCAROLINERADIO NOORDZEE INT.THE VOICE OF FREEDOMRADIO-MERCURERADIO-TIRICAPITAL-NOORDWIJKRADIO-MORDMIAMIGONORDERNEYCAPITOL-RADIOBONJOUR-RADIO

    28-02-2010 om 03:00 geschreven door Yarabrusseel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio Caroline

    Radio Caroline

    Geschiedenis

    Eind 1963 heeft de Ier Ronan O'Rahilly besloten zich ook in de radiostrijd te storten. Hij vindt enkele geldschieters, waaronder zijn bankdirecteur, die het met hem eens zijn dat het hoog tijd is geworden om het monopolie van de Britse omroep "B.B.C." te doorbreken. De firma "Planet Productions" wordt opgericht en deze organisatie huurt van de Zwitserse firma "Alraune" een oude ferryboot, de "mv FREDERICA", die in Rotterdam afgemeerd ligt.

    In februari 1964 vaart de boot naar de Ierse haven "Greenore" waar het in het privé dok van Ronan's vader zendklaar wordt gemaakt. Terwijl de werkzaamheden bezig zijn gaat Ronan O'Rahilly in London op zoek naar kantoorruimte. Daar loopt hij toevallig Alan Crawford tegen het lijf, een Australiër die ook met wilde zeezenderplannen rondloopt. Het komt tot een overeenkomst tussen Ronan O'Rahilly en Alan Crawford, de persoon achter Radio Atlanta. Ronan mag de studioapparatuur van Alan gebruiken, en Alan mag op zijn beurt het droogdok van Ronan's vader gebruiken om de "mv MI AMIGO" als zendstation uit te rusten. Het wordt voor beide heren een race tegen de klok om als eerste Engelse zeezender in de lucht te komen.

    Tot ieders verbazing verlaat op 26 maart 1964 de "mv CAROLINE", (het schip werd herdoopt en genoemd naar de dochter van de van Ierse afkomst zijnde Amerikaanse politicus John F. Kennedy) de haven en zet volgens O'Rahilly koers naar Spanje.
    RADIO CAROLINE NORTH -
FREDERICAZover vaart het schip echter niet want voor de kust van Harwich gaat het voor anker. Al rond middernacht starten de officiële uitzendingen via de middengolf 197 meter. RADIO CAROLINE is geboren! De eerste plaat is Can't buy me love van The Beatles en de eerste deejay: Chris Moore. Na een dikke week ontvangt het kantoor meer dan 20.000 brieven van haar luisteraars.
    Ondertussen is het 9 mei 1964, RADIO CAROLINE staakt haar uitzendingen zoals gewoonlijk om 18:00 uur. Kort nadat de zender wordt uitgeschakeld begint er een nieuw station: Radio Atlanta.

    RADIO CAROLINE NORTH - MV CAROLINE Ronan O'Rahilly en Alan Crawford zien echter al vlug in dat ze beter kunnen samenwerken dan nodeloos te concurreren. Radio Atlanta wordt op 2 juli 1964 RADIO CAROLINE SOUTH. De "mv CAROLINE" van de originele RADIO CAROLINE vertrekt naar de Ierse Zee waar 10 dagen later het anker wordt gedropt voor het eiland Man. Tijdens de reis werden de uitzendingen gewoon verder gezet. Noord Engeland heeft nu ook een zeezender: RADIO CAROLINE NORTH
    RADIO CAROLINE NORTH en SOUTH hebben samen al vlug meer dan 10.000.000 luisteraars waardoor blijkt dat de stations niet alleen een muzikale maar ook een financiële voltreffer zijn.

    Het succes van RADIO CAROLINE NORTH en SOUTH werkt aanstekelijk voor anderen. Op 23 december 1964 begint er een nieuw station dat meteen een grote concurrent wordt. Het muziekstation noemt zichzelf Radio London en heeft haar schip verankerd op nauwelijks een mijl van de "mv MI AMIGO" van RADIO CAROLINE SOUTH.

    In 1965 beginnen er nog meer radiostations vanaf diverse schepen en forten maar het zijn toch voornamelijk RADIO CAROLINE NORTH en RADIO CAROLINE SOUTH en Radio London waar de mensen op blijven afstemmen.

    Ondertussen is het begin 1966. De schepen in de Noordzee hebben al enkele dagen last van een fikse storm. Op 19 januari 1966 breekt de ankerketting van de "mv MI AMIGO" van RADIO CAROLINE SOUTH waardoor het met een forse snelheid richting kust drijft. De bemanning zit naar TV te kijken en merkt er niets van dat men op drift is geslagen. De kustwacht die het echter RADIO CAROLINE SOUTH - MI AMIGO wel in de gaten heeft probeert de bemanning tevergeefs via hun radio te verwittigen, Hierop besloot men een reddingsboot erop uit te sturen maar die kreeg zelf problemen door het zware stormweer en keerde onverrichterzake terug naar zijn haven.
    Wanneer de "OFFSHORE 1", het bevoorradingsschip van RADIO CAROLINE SOUTH er wel in slaagt de "mv MI AMIGO" te bereiken is het echter al te laat. Het zendschip is amper 100 meter van de kust verwijderd. Het is pas op dit moment dat de bemanning merkt dat er iets aan de hand is. Men doet al het mogelijke...
    De "mv MI AMIGO" strandt op de enige plek waar geen rotsen of golfbrekers zijn, slecht enkele meters naar links of rechts en de boot was in de totale vernieling gegaan. RADIO CAROLINE SOUTH is uit de lucht! De beschadigde "mv MI AMIGO" wordt naar de haven van Zaandam in Nederland gesleept voor herstelling.

    Britt Wadner, de eigenares van de "Cheeta 2" van het inmiddels opgedoekte Radio Syd biedt haar volledig herstelde zendschip spontaan aan. Ronan O' Rahilly laat zich dit geen tweemaal zeggen en RADIO CAROLINE SOUTH hervat op 12 februari 1966 via de "CHEETA 1" haar uitzendingen. Echter niet voor lang want het schip blijkt water te maken en dagelijks zijn er zendermoeilijkheden. Het schip wordt al vlug de haven binnengesleept voor dringende herstellingswerken.
    Op 1 april 1966 is de "Cheeta 2" terug en 3 dagen later keert ook de herstelde "mv Mi Amigo" terug naar zijn ankerplaats.
    Na heel wat antenne- en zendermoeilijkheden is RADIO CAROLINE SOUTH ,The Sound of the Nation, terug in de lucht vanaf haar eigen zendschip. Ditmaal via de 259 meter met een nieuwe 50 kW zender, die tijdens de herstellingswerken werd ingebouwd. Er zijn nu 2 RADIO CAROLINE SOUTHS in de lucht. Extra presentatoren en bemanningsleden worden gezocht om deze dubbele uitzenduren aan te kunnen. Uiteindelijk wordt er beslist om de aparte uitzendingen via de "Cheeta 2" stop te zetten.

    Door de op komst zijnde anti-zeezenderwet (zie Radio City) en het verdwijnen van de zeezenders via de forten is het voor RADIO CAROLINE alvast het sein om een reeks preventieve maatregelen te treffen, want zij willen kost wat kost immers doorgaan.
    Gewapend met zwaar slopersmateriaal rukken een aantal van RADIO CAROLINE 's medewerkers op naar het onbemande Roughs Fort dat duidelijk buiten Engelands territoriale wateren ligt. De bedoeling is om op dit fort een landingsplaats voor helikopters te maken zodat de beide RADIO CAROLINE schepen vanuit een ander land via daar kunnen worden bevoorraad. Het pakt allemaal echter anders uit want ook Roy Bates van het terziele gegane Radio Essex heeft het op dit fort gemunt. Na een ware oorlog haalt Bates het van de RADIO CAROLINE mensen.

    Andere plannen om te kunnen doorgaan worden echter wel uitgevoerd. Zo wordt er een kantoor in Nederland geopend en maakt Ronan O'Rahilly een wereldreis om internationale adverteerders te zoeken. Ook het Nederlandse bedrijf Wijsmuller, die al die tijd de bevoorrading heeft gedaan voor de meeste zeezenders, laat weten dat het dit in de toekomst zal blijven doen.

    Op 14 juli 1967 wordt in het Britse Huis der Afgevaardigden de anti-zeezenderwet goedgekeurd en die van kracht zal gaan op 15 augustus 1967.

    15 Augustus 1967 middernacht...
    Ronan O'Rahilly houdt woord want de DJ "Daffy" Don Allen laat via de zender van RADIO CAROLINE SOUTH weten dat zij door gaan. Wel heeft men enkele noodzakelijke maatregelen getroffen. Buiten Johnny Walker en Robbie Dale zijn alle DJ's nu niet-Brits. Er worden internationale reklame's gedraaid en de bevoorrading en het contact gebeurt via Nederland. Maatregelen waar de Britse regering niet kan tegen optreden.

    RADIO CAROLINE
CONTINUES RADIO CAROLINE NORTH is ondertussen nog niet onderhevig aan de wet daar het schip verankerd is voor de kust van het eiland "MAN" dat een eigen bestuur heeft. RADIO CAROLINE NORTH maakt nogal wat gratis reklame voor bedrijfjes van dit eiland en zodoende is men dikke vrienden met de "Man" bewoners.
    Lang duurt dit echter niet want het bestuur van het eiland Man moet zwichten onder de druk van de Britse regering en neemt de Britse anti-zeezenderwet aan.
    RADIO CAROLINE NORTH gaat per 1 september 1967 ook de illegale toer op. Vanaf nu besluit de RADIO CAROLINE-directie om bijvoegsels NORTH en SOUTH te schrappen en de stations te herdopen in RADIO CAROLINE INTERNATIONAL.

    mv CAROLINE Na maanden rust verschijnen er in de vroege morgen van 3 maart 1968 bij de beide RADIO CAROLINE schepen een sleepboot van de Nederlandse firma Wijsmuller. De RADIO CAROLINE bemanningen worden overrompeld en opgesloten en zowel de "mv Caroline" als de "mv MI AMIGO" worden naar Amsterdam gesleept.
    Het blijkt dat de RADIO CAROLINE directie de firma Wijsmuller al maanden niet meer voor haar diensten had betaald. Deze firma zorgde voornamelijk voor de bevoorrading van beide stations.
    Door deze plotse aktie valt de RADIO CAROLINE organisatie volledig uit elkaar. Men doet nog tevergeefse pogingen om RADIO CAROLINE INTERNATIONAL terug in de lucht te brengen via 1 zendschip. Men probeert de "OCEAAN 7" van het voormalige station Radio 270 aan te kopen wat niet lukt door vroegtijdige artikels in de kranten. De "mv GALAXY" van ex-Radio London is te duur en de pogingen via het "KNOCK JOHN FORT" van ex-Radio Essex lopen ook op niets uit.

    RADIO CAROLINE; Engelands eerste en laatste zeezender is wegens gebrek aan financiën gestorven. Er heerst weer rust voor de kust van Groot-Brittannië.

    Op 29 mei 1972 worden de "mv MI AMIGO" en de "mv CAROLINE" door de firma Wijsmuller openbaar verkocht. Na 4 jaar aan de ketting, zijn de beide zendschepen door souvenierjagers leeg gestolen en zijn ze beiden onderkomen wegens geen onderhoud. De "mv CAROLINE" wordt verkocht aan een slopersbedrijf dat het meteen afbreekt. De "mv MI AMIGO" word opgekocht door Hofmann Shipping Agency, ook met de bedoeling om het te slopen. Na felle onderhandelingen slaagt een groep zeezenderfanaten, gegroepeerd onder de naam "Free Radio Association" erin het schip te kopen.
    De organisatie zegt het zendschip te willen ombouwen tot een drijvend piratenzendermuseum. Het blijkt echter dat de zenders aan boord nog te repareren zijn en het groepje heeft meteen andere plannen! Begin september 1972 verlaat de "mv MI AMIGO" de haven en zet koers naar Engeland om daar hun museum in een haven te exploiteren. Het schip vaart echter niet zover want het dropt anker net buiten de kust van het Nederlandse Scheveningen. De hoofdverantwoordelijke van deze stunt is Gerard van Dam (zie later Radio Delmare).

    Er wordt meteen aan de zenders gewerkt en op 29 september 1972 is het zover. Er wordt gestart met non-stop muziek testuitzendingen op de 253 meter middengolf zonder stationsnaam of aankondigingen.
    De zender is zeer onregelmatig in de lucht wegens zenderproblemen. Om het ding optimaal te laten functioneren wordt er een beroep gedaan op Peter Chicago, de zendertechnicus van Radio Noordzee. Peter krijgt de zender op 30 november 1972 eindelijk goed aan de praat. De dag nadien houden de non-stop uitzendingen op en Engelse deejays maken de eerste programma's. Het station en de presentatoren hebben nog steeds geen naam. Het adres van het naamloze radiostation is een postbus op naam van Gerard van Dam. Enkele dagen later zitten er duizenden ontvangstrapporten in deze postbus.

    Op 17 december 1972 verandert het naamloze station haar frequentie. Vanaf nu wordt er uitgezonden op 197 meter middengolf en het station heeft nu eindelijk een naam: RADIO 199. RADIO CAROLINE INT. STUDIO Er komen ook enkele Nederlandstalige deejays aan boord en nu blijkt er dat men van plan is om via de 199 meter uitsluitend Nederlandstalige programma's uit te zenden en via de 253 meter (aangekondigd als 259) Engelstalige ander de naam RADIO CAROLINE. Deze twee volledig aparte uitzendingen kunnen echter niet doorgaan daar een zware storm de antenne heeft laten afknappen en er noodgedwongen via een noodantenne werd uitgezonden die de twee aparte signalen niet aankan. Daarom worden de Engels- en Nederlandstalige uitzendingen op dezelfde frequentie uitgezonden. Men besluit om het station nu toch om te dopen in RADIO CAROLINE INTERNATIONAL. Na 4 jaar afwezigheid is Engelands eerste zeezender terug, zij het wel onder Nederlands iniatief en met Nederlandstalige en enkele Engelstalige programma's. Een van de Nederlandstalige deejays is Peter Brian, later bekend als Peter Van Dam.

    Het duurt allemaal niet zolang want wegens geldgebrek verlaat de bemanning, die tot nu toe gratis heeft gewerkt, het schip. Een dag later komt de Radio Noordzee-tender langs met de misnoegde RADIO CAROLINE-kapitein. Hij laat de ankerketting van de "mv MI AMIGO" doorbranden en laat de schuit naar Amsterdam slepen. Kapitein vander Kamp wil hiermee beslag laten leggen op de boot om zo nog zijn achterstallig loon te krijgen. De scheepvaartinspectie verklaart dat de "mv MI AMIGO" een drijvend wrak is! De deejays voeren snel de nodige reparaties uit en het lukt hen de boot terug zeewaardig te laten verklaren. Gebruik makend van de eindejaarsfeesten slagen ze erin de "mv MI AMIGO" ongehinderd terug op volle zee te krijgen. Dit alles gebeurde net voor de overige bemanningsleden erin zouden zijn geslaagd het schip via een Haarlemse rechtbank aan de ketting te laten leggen.

    Ondertussen is Ronan O'Rahilly ook weer op het toneel verschenen en neemt heel het handeltje over. Ronan heeft een geldschieter gevonden, onder de vorm van een kledingszaak, en de meeste schulden worden betaald. De kledingszaak krijgt in ruil gratis reklame op de zender. Gerard van Dam en kapitein vander Kamp worden ontslagen en op 3 januari 1973 is RADIO CAROLINE terug in de lucht via de 253 meter (aangekondigd als 259 meter) middengolf. Overdag worden er Nederlandstalige uitzendingen verzorgd door o.a. Bert Bennett, Joop Verhoof en Ad Petersen. 's Avonds en 's nachts zijn het enkele ex-Radio Noordzee-deejays die Engelstalige programma's verzorgen.

    De vernieuwde RADIO CAROLINE blijkt echter niet aan te slaan bij het grote publiek en zodoende zijn er weinig adverteerders en raakt men snel in financiële moeilijkheden. Zelfs de deejays worden erop uitgestuurd om reklame te ronselen! De technische moeilijkheden zijn ook al dagelijkse kost, in januari 1973 breekt er zelfs brand uit aan boord van de "mv MI AMIGO"! Men slaagt er wel in om een regelmatige tenderdienst op te zetten dankzij hun kantoor in Den Haag, Nederland. Bij overmaat aan ramp begeven op 26 januari 1973 de generatoren het nadat men had gepoogd een sterkere zendereindtrap aan te sluiten.
    RADIO CAROLINE is wederom uit de lucht...datum van terugkeer: onbekend.

    Op 2 april 1973 slaat een onverwachtse voorjaarsstorm ongenadig toe. De "mv MI AMIGO", nog steeds op volle zee, wordt duchtig dooreen geschud en de "NORDERNEY" van Radio Veronica slaat van haar ankers en wordt op het strand van Scheveningen geworpen. Doordat Radio Veronica op 18 april, de dag van een hoorzitting voor het Nederlandse gerecht, een grote betoging heeft georganiseerd willen deze laatsten zo vlug mogelijk terug in de lucht. Onderhandelingen met verschillende andere concurrenten springen af maar men gaat wel in op het aanbod van Ronan O'Rahilly! De Nederlanders herstellen de apparatuur op de "mv MI AMIGO" en op 11 april is Radio Veronica terug in de lucht vanaf het zendschip van RADIO CAROLINE!

    Na het vlottrekken van de "NORDERNEY" is Radio Veronica vanaf 18 april 1973 terug in de lucht vanaf haar eigen zendschip. De Radio Veronica-technici hebben in ruil bijna alle defecten aan de apparatuur op de "mv MI AMIGO" hersteld. De bemanning van de "mv MI AMIGO" slaagt er zelfs in om een nieuwe zendmast overeind te krijgen en men richt ook een tweede studio in. Het duurt dan ook niet zolang dat RADIO CAROLINE haar zoveelste come-back maakt. Wederom is het echter geen sukses en de geschiedenis herhaalt zich. RADIO CAROLINE heeft wederom snel te maken met financiële en technische problemen. Op 26 juni is men terug uit de ether.

    Zomer 1973. Een nieuw station kondigt zich aan: Radio Atlantis. De eigenaar, Adriaan Van Landschoot, huurt zendtijd van Ronan'O'Rahilly voor een periode van 3 maanden. Daar de "mv MI AMIGO" in slechte staat verkeert kan men pas op 15 juli 1973 starten.
    Op 24 juli 1973 start, na drie dagen non-stop uitzendingen, vanaf 19 uur wanneer Radio Atlantis zoals gewoonlijk haar dagelijkse uitzendingen staakt, een nieuw station: RADIO SEAGULL. Het station brengt progressieve muziek tijdens de nachturen. De deejays komen van RADIO CAROLINE en Radio Northsea International en iniatiefnemer van het nieuwe station is Ronan' O' Rahilly.
    Ondertussen is ook Sylvain Tack, een Belg die al geruime tijd advertentietijd huurde op diverse zeezenders, gewonnen voor een eigen radiostation. Na wat berekeningen blijkt immers dat het voor hem goedkoper uitkomt om zendtijd te huren dan advertentietijd op verschillende stations. De eerste uitzendingen duren elk 1 uur en worden gebracht op 29 en 30 september 1973. Ze starten net na de programma's van Radio Atlantis en net voor die van RADIO SEAGULL. Het nieuwe station noemt zich RADIO 385.

    mv MI
AMIGO Op 18 oktober 1973 breekt echter wederom de zendmast, tijdens een kalme zee,op de "mv MI AMIGO". Van de 67 meter hoge ding blijft er maar 9 meter overeind staan. De bemanning slaagt erin een noodantenne te bevestigen aan het overblijvende gedeelte. De noodantenne, van het T-type, kan echter het grote zendvermogen niet aan en men dient noodgedwongen de minder krachtige reservezender te gebruiken. Radio Atlantis en RADIO SEAGULL hervatten hun uitzendingen op 5 oktober, van RADIO 385 is er echter niets te horen. Tot op 6 oktober 1973 niet RADIO 385 maar Radio Mi Amigo start om 19 uur. Het duurt echter niet lang want de noodantenne begeeft het op 18 oktober 1973.

    Nadat het 3 maanden durende contract met Ronan O'Rahilly op 15 oktober 1973 verlopen is slagen de Radio Atlantis mensen er niet in om het te verlengen. Er is namelijk een kaper op de kust die meer biedt. De man is Sylvain Tack, en de naam van zijn station, dat van de "mv MI AMIGO" overdag wil gaan uitzenden is Radio Mi Amigo. Radio Atlantis besluit dan maar om zelf een schip aan te schaffen. Het blijft echter een lange tijd stil op de "mv MI AMIGO" want het vervangen van de afgebroken zendmast wordt sterk bemoeilijkt door het aanhoudende gure weer. Pas op 24 december1973 slaagt men erin de nieuwe 165 voet hoge mast volledig op te bouwen.

    1 januari 1974, de eerste officiële programma's van Radio Mi Amigo gaan in de ether. Als Radio Mi Amigo op 7 januari 1974, zoals dagelijks, haar programma's op 19 uur stopt, begint na een afwezigheid van enkele maanden ook RADIO SEAGULL opnieuw uit te zenden. Op 24 februari 1974 wordt zonder aankondiging de naam van het station veranderd in.... RADIO CAROLINE. Er wordt uitgezonden via 259 meter middengolf. Een zoveelste come-back, maar voor hoelang? De ontvangst van beide stations is nu heel goed want men krijgt zelfs luisterrapporten uit Indië.

    Het blijft een tijd goed gaan met beide stations tot 31 augustus 1974. Dan gaat de Nederlandse anti-zeezenderwet van kracht. Beide stations gebruikten immers al geruime tijd Nederland als basis voor kantoren, studio's, bevoorrading,...
    RADIO CAROLINE en Radio Mi Amigo openen snel nieuwe kantoren in Spanje, een land dat geen anti-zeezenderwet kent. Op 31 augustus 1974 verdwijnen de concurrenten één voor één. Radio Veronica stopt die dag om 18 uur , 2 uur later gevolgd door Radio Noordzee Internationaal. Maar vanaf de "mv MI AMIGO" meldt deejay Tony Allen om middernacht dat RADIO CAROLINE doorgaat. Dit gebeurt opdezelfde manier zoals in 1967 bij het van kracht gaan van de Engelse anti-zeezenderwet tijdens "All you need is love" van "The Beatles".

    Beide stations vertellen dat men bevoorraad wordt vanuit Spanje en dat er niets gebeurt vanuit Groot-Brittannië, België of Nederland. De justitie van die landen denkt er echter het hunne van en zetten acties op tegen beide radiostations. Al vlug worden de illegale bevoorradingsroutes afgesneden, adverteerders ondervraagd,... echter allemaal voor niets. De popmuziek blijft door de ether stromen omdat RADIO CAROLINE en Radio Mi Amigo hun voorzorgen hadden genomen.

    RADIO
CAROLINE - MV MI AMIGO Eind maart 1976 wil er een derde station gaan uitzenden van de "mv MI AMIGO". Enkele ex-Radio Veronica medewerkers hebben immers het plan opgevat om hun station te laten verrijzen. De onderhandelingen springen echter vroegtijdig af en van het project komt er niets in huis.

    Enkele maanden nadien woedt er wederom een hevige storm op de Noordzee. De ankerketting van de "mv MI AMIGO" breekt en het schip slaat op drift. Ditmaal strandt het op een zandbank en de materiële schade valt al bij al nogal mee. Met verenigde krachten word alles wat stuk is hersteld en herstart men de uitzendingen vanaf de zandbank! De Engelse justitie is echter van mening dat het schip binnen de territoriale wateren ligt en geeft bevel aan de marine om het te bezetten. De bemanning mag blijven maar de 4 CAROLINE deejays worden gearresteerd. Onder druk van politieke dreigementen slaagt Radio Mi Amigo baas Sylvain Tack erin dat de bezetting op 16 november 1975 wordt opgegeven.

    Daar de Engelse marine tijdens haar bezetting nogal wat beschadigd heeft duurt het een tijdje vooraleer beide stations weer in de lucht zijn. Een nieuwe ankerplaats werd gekozen en er wordt getest via 259 meter met een laag zendvermogen. Daar RADIO CAROLINE enkel maar tijdens de nachturen kan uitzenden sleutelt zendtechnicus Peter Chicago aan de tweede zender. Hij slaagt erin om het ding helemaal om te bouwen en het af te stemmen op 192 meter. Het is 15 mei 1976 en RADIO CAROLINE heeft eindelijk weer een 24 uurs programmatie, wat sinds 1973 geleden was. Op 10 september 1976 verlaten de meesten de "mv MI AMIGO" als die nogmaals op drift slaat nadat de ankerketting is gebroken. De overgebleven bemanningsleden kunnen echter het ergste voorkomen en beginnen meteen aan herstellingen. Pas op 10 december 1976 kunnen de uitzendingen hervat worden.

    Op 3 maart 1977 verhuist RADIO CAROLINE naar de 953 kHz zodat Radio Mi Amigo kan beschikken over de 192 meter. De 259 meter van Radio Mi Amigo baarde nogal wat zorgen en men hoopte dat de 192 meter hier verbetering in zou brengen. Dit blijkt echter ook geen goede oplossing want op 5 juli 1977 verhuist men opnieuw, nu naar de 962 kHz (312 meter en de oude frequentie van Radio Atlantis).

    4 augustus 1977. De " mv MI AMIGO maakt op een morgen zwaar slagzij. Meteen denkt men aan een lek in de roestige romp. De pompen worden in allerijl aangezet maar die begeven het na enkele uren. De "mv MI AMIGO" is zinkende en de opgeroepen kustwacht komt aanvaren met een reddingsboot. Ondertussen is een bemanningslid erin geslaagd om een pomp te herstellen en nadat een deel van het zeewater buiten boord is blijkt dat er geen lek in de romp is maar wel in het koelsysteem van de generatoren waardoor het zeewater in het ruim werd gepomt. Een kraan dichtdraaien en het euvel is opgelost.

    Ondertussen blijkt dat de 212 meter middengolf voor Radio Mi Amigo ook geen voldoening geeft en dat het 24 uur per dag uitzenden van RADIO CAROLINE meer geld kost dan het opbrengt. Er wordt om financiële redenen besloten om beide stations terug op 1 frequentie te huisvesten. Vanaf 1 december 1977 zend overdag Radio Mi Amigo uit en 's nachts RADIO CAROLINE. De frequentie is de uitstekende 319 meter oftewel 963 kHz. RADIO CAROLINE- MV MI
AMIGO

    Op 20 oktober 1978 begeeft de laatst overgebleven werkende generator aan boord van de "mv MI AMIGO" het. Het zal weken duren eer die hersteld is. De geruchten doen ondertussen ook de ronde dat Sylvain Tack van Radio Mi Amigo het beu is om huur te betalen voor het oude zendschip en dat hij hij een eigen schip zou hebben aangekocht. Ronan O' Rahilly is woedend en beslist dat hij alleen met RADIO CAROLINE zal doorgaan. Op 19 januari moet de bemanning tijdens een zeer zware storm van boord gehaald worden door een reddingsboot van de kustwacht van Harwich.

    15 april 1979, Paasdag, is er in de voormiddag een draaggolf waarneembaar op 319 meter middengolf. Om 12 uur 's middags worden de uitzendingen gestart en er wordt aangekondigd dat het RADIO CAROLINE is. Een zeer belangrijke dag want het was 15 jaar geleden dat, ook op Paasdag, RADIO CAROLINE voor de eerste maal in de lucht kwam. De gloednieuwe generator zorgt ervoor dat er kan uitgezonden worden met 10 kW en men is van plan om de oude generator te herstellen zodat men het zendvermogen kan verhogen.
    RADIO CAROLINE - MI AMIGO RADIO CAROLINE INTERNATIONAL zendt overdag Nederlandstalige programma's uit met als deejays o.m. Paul de Wit, Marc Jacobs, Herman de Graaf,Ruud Hendriks Jeroen Woelwater,Ad Roberts en Hugo De Groot. Ook van de partij zijn de Nederlandse dominees Toornvliet en Maasbach die eerder ook al radiopredikant zijn geweest op Radio Condor. Tijdens de avond- en nachturen neemt de Engelstalige service het over en brengt een voornamelijk LP-muziek.

    Het is niet gemakkelijk om het station in de lucht te houden. Diverse moeilijkheden met de bevoorrading en het optreden van de Engelse, Belgische en Nederlandse justitie hebben als gevolg dat programmabanden, olie, eten, water,... te laat of helemaal niet op het schip geraken.

    Op 19 maart 1980 slaat het noodlot tijdens een zware storm toe. De " mv MI AMIGO" slaat van zijn ankers en krijgt een lek. De bemanning kan nog net op tijd van het schip worden gehaald door een reddingsboot uit Sheerness. De "MI AMIGO" zinkt en ligt op een zandbank met water tot aan de stuurhut. De zendmast blijft nog een hele tijd rechtop boven water staan. Geen zendschip en dus ook geen RADIO CAROLINE meer.

    Na het verlies van de "mv MI AMIGO" geeft Ronan O'Rahilly zijn RADIO CAROLINE niet op. Hij richt in Panama de firma "Grothan Steamship lines" op met als enigste bedoeling het kunnen aankopen van een nieuwe boot.

    De RADIO CAROLINE-directie gaat in Groot-Brittannië meteen op zoek naar een vervanger voor de "mv MI AMIGO". Tom Anderson vindt de "mv LORD NELSON", een oud Navy fregat dat perfect dienst kan doen als zendschip. Het toeval wil echter dat iemand Ronan O'Rahilly omstreeks dezelfde tijd meldt dat er in Schotland de "mv ROSS REVENGE" te koop ligt. Het gaat hier om een schuit die jaren dienst gedaan heeft als fabrieks-vissersschip en zelfs aanwezig was bij de visserijoorlog tussen Groot-Brittannië en IJsland. Daar de "mv ROSS REVENGE" in betere staat verkeert dan de "mv LORD NELSON" wordt besloten om de IJslandse trawler aan te schaffen.

    Het nieuwe RADIO CAROLINE-schip wordt van het Schotse Rosyth naar de Spaanse haven Santander overgebracht waar het zal worden uitgerust om dienst te doen als ROSS REVENGEbasis van de zeezender. Peter Chicago, de zendtechnieker van RADIO CAROLINE vertrekt meteen naar de Verenigde staten om er een tweedehands middengolfzender te zoeken. Hij vindt die echter in Canada bij een Country en Western station. Als snel gaan er geruchten dat RADIO CAROLINE werkt aan een come-back vanaf een schip dat de naam "mv IMAGINE" zou dragen.

    Daar er geen Europese financiers gevonden worden duurt de terugkeer van RADIO CAROLINE langer dan verwacht. Uiteindelijk gaat Ronan O'Rahilly scheep met enkele Amerikanen en Canadezen maar daar heeft hij al vlug meer last mee dan plezier. In 1983 willen die heren het ganse project overnemen en het komt zelfs tot een gerechtelijk proces. De RADIO CAROLINE-organisatie wint dit echter maar is er niet veel mee vooruit. Ze hebben een half afgewerkte boot maar geen geld. Even later wil Richard Branson van VIRGIN het project financieren maar als blijkt dat hij de volledige controle over het station opeist wijst men zijn aanbod af.

    Ronan O'Rahilly vindt uiteindelijk nieuwe geldschieters en besluit dat het nieuwe RADIO CAROLINE beter moet worden dan ooit tevoren. Hij gaat te rade bij zijn techniekers en er wordt besloten om de 558 KHz middengolf als frequentie te gebruiken. De 50 KW RCA zender zal zijn vermogen afgeven aan een antenne die wordt geplaatst in een meer dan 90 meter hoge mast die 170.000 pond kost. Deze mast is de grootste die ooit op een schip is geplaatst! Het zal echter nooit in het Guinness Book of Records worden opgenomen daar de initiatiefnemers van dat boek besluiten dat RADIO CAROLINE een illegale organisatie is.
    Om de stabiliteit van de "mv ROSS REVENGE" met zijn hoge mast te garanderen wordt er 30 ton beton in het ruim gegoten. Het schip is ondertussen herschilderd in rood met wit en niet in roos zoals Ronan O'Rahilly had gewild.

    Op 7 augustus 1983 kan de  "mv ROSS REVENGE" eindelijk de haven van Santander verlaten. De "AZNAR JOSE LUIS" sleept hetRADIO CAROLINE - ROSS REVENGE nieuwe zendschip naar de Theemsmonding waar het op 8 augustus 1983 voor anker gaat in Knock Deep. De bedoeling is om terug in de lucht te komen op 14 augustus 1983, de dag waarop 16 jaar eerder de Engelse anti-zeezenderwet van kracht ging. Die datum wordt echter niet gehaald daar er nog meer werk aan de studioapparatuur en zendinstallatie is dan verwacht. De zender moet immers volledig opnieuw worden afgesteld daar zendtechnicus Peter Chicago uiteindelijk toch besloten heeft om de voormalige 319 meter, 963 KHz opnieuw te gebruiken in plaats van de voorziene 558 KHz. Als op 10 augustus 1983 de pers aan boord wordt toegelaten komt men uitvoerig in de media. Onmiddellijk gevolg hiervan is dat honderden mensen met allerlei soorten vaartuigen het nieuwe RADIO CAROLINE schip komen bezoeken.

    20 Agustus 1983. Eindelijk is het zover! RADIO CAROLINE is terug in de lucht op 963 kHz met het volle vermogen. Men is op veel voorbereid want naast de 50 KW RCA hoofdzender staat er immers nog een 10 KW RCA als reserve in het ruim.

    RADIO CAROLINE -
ROSS REVENGEHet programmaschema is niet "Golden Oldies" zoals de ingehuurde programmaleister  Annie Challis, ex-BBC Radio One, voorzien had. Deze programmering zou in 1983 een unicum zijn in de Europese radiowereld. Ter vervanging gebruikt men terug het "Album-format" dat Tom Anderson en Peter Chicago programmeren. Ronan O'Rahilly en Annie Challis zijn niet te spreken maar uiteindelijk geeft Ronan toe. Hij heeft immers de komst van het nieuwe RADIO CAROLINE voornamelijk te danken aan het vertrouwen en de doorzettingskracht van enkele personen. Het verschil tegenover het "oude" RADIO CAROLINE is dat de deejays de programma's zo weinig als mogelijk onderbreken en dat de muziek voorop staat.

    Om zo weinig als mogelijk problemen te hebben met de Britse autoriteiten zijn de kantoren van RADIO CAROLINE gevestigd in de U.S.A. en wil men zoveel als mogelijk internationale adverteerders hebben. Ronan O' Rahilly heeft beslist dat hij minstens 6 contracten wil ondertekend hebben vooraleer er reklame op de zender te horen zal zijn. Dit duur echter langer dan verwacht.

    Op 27 december krijgt RADIO CAROLINE er een concurrent bij. Op nauwelijks 1 mijl afstand van de "mv ROSS REVENGE" gaat de "mv COMMUNICATOR" voor anker. De "mv COMMUNICATOR" is de thuisbasis voor Laser 730, een puur Amerikaans station dat zal uitzenden met 25 kW en de antenne zal ophangen aan een ballon. Dat antennesysteem werkt echter niet zo goed als verwacht en men installeert begin mei 1984 twee masten op de boot. Op 6 mei 1984 zijn er testuitzendingen waarneembaar, niet op 730 kHz maar via 558 kHz en Laser 558 start officieel op  24 mei 1984, om 5 uur 's morgens. Deze nieuwe frequentie is per toeval de frequentie die RADIO CAROLINE eerst voor haar uitzendingen had gepland. Blijkbaar is die plaats in de middengolf zeer goed in Europa want dankzij het mindere vermogen dan RADIO CAROLINE heeft men een sterk en duidelijk signaal. Het "TOP 40 format" afgewisseld met Golden Oldies en de Amerikaanse presentatiestijl slaan zeer goed aan bij de Europeanen. Hierdoor weet Laser 558 heel wat luisteraars af te snoepen van RADIO CAROLINE , BBC Radio One en de lokale Engesle radiostations.
    Het enige wat blijkbaar ontbreekt bij RADIO CAROLINE zijn de broodnodige internationale adverteerders. Ronan O'Rahilly besluit de 50 kW zender gedurende de daguren te verhuren aan een groep Nederlanders. Vanaf 16 december 1984 klinken er dan ook Nederlandstalige programma's via 963 kHz middengolf. De Nederlandse autoriteiten zijn hoegenaamd niet gelukkig met dit nieuwe piratenstation dat zich RADIO MONIQUE noemt. Meteen wordt alles in het werk gesteld om de personen achter RADIO MONIQUE op te sporen en oefent men druk uit op de Britse autoriteiten.

    De stations worden volgens hun woordvoerders bevoorraad vanuit Spanje, maar al vlug blijkt dat dit meestal gebeurt vanuit verschillende Britse en andere havens. Door hun enorme populariteit wil de Britse overheid de stations zo vlug als mogelijk monddood maken. Het afsnijden van de bevoorradingsroutes blijkt de meest voor de hand liggende mogelijkheid.

    Vanaf 9 augustus 1985 worden beide schepen in het oog gehouden door een spionageschip van de DTI, Department Of Trade Industry. De bedoeling is om elk schip dat naast een zendschip aanlegt te identificeren. Van zodra zo'n schip terug binnen de territoriale wateren is kan het worden aangehouden op basis van "The Marine Offences Act" uit 1967. Deze anti-zeezenderwet bepaalt immers dat eender welke medewerking door een Brit aan een zeezender verboden is.

    De dure DTI acties hebben blijkbaar succes want Laser 558 moet regelmatig haar uitzendingen staken wegens gebrek aan olie. Het gaat zelfs zover dat de kapitein van de "mv COMMUNICATOR" op 6 november 1985 beslist om het anker te lichten en de haven van Harwich in Groot-Brittannië binnen te varen. Het einde van RADIO CAROLINE's concurrent.

    RADIO CAROLINE ontsnapt blikbaar aan de blokkade daar men meer ervaring heeft met het bevoorraden van een zeezender. Zo werden de hoogst noodzakelijke meestal 's nachts aan boord gebracht door kleine kunststoffen bootjes die onzichtbaar zijn voor de radar van het spionageschip. Blijkbaar wordt RADIO CAROLINE getolereerd want nadat de "mv Communicator" de haven van Harwich is binnengevaren verdwijnt ook het DTI-schip.
    RADIO CAROLINE is wederom alleen. Men besluit de muziekkeuze te veranderen in TOP 40 format en de frequentie van RADIO CAROLINE wordt de voormalige Laser 558 frequentie: 558 kHz. RADIO CAROLINE is terug in de lucht als een volwaardig station nadat het sinds december 1984 haar frequentie had moeten delen met Radio Monique.

    In 1986 en de eerste helft van 1987 gaat het goed met de beide stations op de "mv ROSS REVENGE". Buiten wat kleine stormschade en wat technische mankementen is men dagelijks in de lucht. Radio Monique zorgt voor genoeg inkomsten zodat RADIO CAROLINE kan blijven uitzenden. Het enige negatieve voor beide ROSS
REVENGEondernemingen is dat de Britse overheid een nieuwe wet heeft gemaakt die begin 1987 van kracht is gegaan. Vanaf nu zijn de Britse territoriale wateren uitgebreid tot 12 zeemijl zodat de "mv ROSS REVENGE" haar ankerplaats in Knock Deep inruilt voor het meer zeese South Falks en waardoor de bevoorrading vanuit Groot-Brittannië langer duurt en dus ook duurder is geworden.

    Op 25 november 1987 woedt er echter een zware storm over de Noordzee. Een krakend geluid is waarneembaar. Als de bemanning naar buiten gaat om te kijken wat de reden van het immense het geluid was merkt men dat de  90 meter hoge zendmast is afgebroken en in zee ligt. Er wordt een T-antenne opgehangen tussen de twee originele masten op het schip. na enkele dagen kan men terug uitzenden, weliswaar met een laag vermogen. de eerste dagen is enkel RADIO CAROLINE te beluisteren via 558 kHz. Daar de  inkomsten van Radio Monique echter erg belangrijk zijn wordt de zender overdag afgestaan aan het Nederlandstalige station.

    In Nederland zag men Radio Monique als een doorn in het oog en schijnbaar een bedrijging voor het omroepbestel. De Nederlandse justitie besloot om een einde te maken aan de uitzendingen en zo kwam er op 19 augustus 1989 een schip, de sleepboot "VOLANS" langszij de "mv ROSS REVENGE". Een groep gewapende politiemensen ging aan boord van de "mv ROSS REVENGE". De overmacht was in aantal driemaal groter dan de bemanning. Door veel over en weer gepraat slaagt de bemanning van de "mv ROSS REVENGE" erin om de zender 40 minuten   in de lucht houden. De luisteraars hoorden rechtstreeks op hun radio wat er afspeelde op het schip. Nadat de Nederlandse overvallers de zender hadden uitgezet, sloopten ze alles wat verbonden was ermee verbonden was. De zenders zelf werden leeg gehaald zodat er enkel,  lege behuizing overbleef. Alles werd mee genomen! Meer dan 7000 muziekplaten, draaitafels,... De AC generator die de zenders van stroom voorziet wordt vernield. Men noemde het "demonteren". Zelfs wilde men de masten op het schip omverhalen. Maar dat lukte net niet, omdat de Engelse bemanning er in geklommen was. Aan het einde van de dag, was er geen onderdeel meer aan boord dat nog te gebruiken was voor radio uitzendingen, dachten de overvallers. De zendtechnicus, Peter Chicago, had echter tijdens de overval nog redelijk wat reserveonderdelen weten te verbergen.

    ROSS REVENGE Op 1 oktober 1989 is er weer een signaal te horen op 558 KHz. RADIO CAROLINE is voor de zoveelste maal in haar geschiedenis terug in de lucht. Het signaal is echter zwak. Er wordt immers uitgezonden met zender die Peter Chicago heeft in elkaar geknutseld  van het materiaal dat hij had weten te verbergen. Lokale radio stations in Groot-Britannië steunen RADIO CAROLINE en sturen platen, draaitafels, en andere dingen die men nodig heeft om radio te kunnen maken. Zodat men kon beginnen aan wederopbouw van het station. De wederopbouw van het station is een feit maar verloopt moeizaam.

    Er zend geen Nederlandstalig station meer vanaf de "mv ROSS REVENGE" maar  de Britten willen nu ook RADIO CAROLINE voorgoed het zwijgen op te leggen. Men begint RADIO CAROLINE te dwarsbomen door de 558 KHz te geven aan een lokaal station in Londen, met een doel: het storen van uitzendingen van RADIO CAROLINE. RADIO SPECTRUM, krijgt een zender met een groot vermogen en een tweede frequentie (990 KHz) zodat ze met een duidelijk signaal te beluisteren zijn. Hierdoor verhuist RADIO CAROLINE naar 819 KHz.

    In 1990 werd de Britse anti-zeezenderwet aangescherpt die een jaar later invoege moet treden. Vanaf 1991 is het zelfs verboden om zenders, die gebruikt kunnen worden voor omroepdoeleinden, aan boord van een schip te hebben. Deze maatregel zal echter niet het einde van RADIO CAROLINE betekenen.
    Door het wegvallen van Radio Monique, zijn de inkomsten veel lager en is ook de aanvoer van de bevoorrading weggevallen. De Nederlanders zorgden immers verzorgde deze groep voor de tendering die vanuit Frankrijk gebeurde. Alles moes vanaf nu geregeld worden vanuit Londen en dat neemt Peter Moore op zich. Hij zorgt voor regelmatige bevoorrading vanuit Frankrijk en België. Maar veel geld was er niet meer, zodat men ook vanuit Engeland het schip voorzag van brandstof. De DTI kan er echter voor zorgen dat weinig bedrijven RADIO CAROLINE van brandstof wilen voorzien. Vandaar dat er in 1990 vaak radiostilte was door gebrek aan brandstof.
    RADIO CAROLINE is voor het laatst te beluisteren in november 1990.

    ROSS REVENGE Er blijven een aantal vrijwilligers aan boord die kosteloos het schip op zee trachten te houden. Wegens gebrek aan geld gaat de algemene toestand van de "mv ROSS REVENGE" zienderogen achteruit. De toestand van het ankersysteem is er zo erg aan toe dat men vresst dat men er de winter niet mee doorkomt.

    Opnieuw een zware storm in november 1991. Op 19 november breekt de ankerketting. Door gebrek aan brandstof kan de scheepsmotor niet gestart worden en het schip drijft richting Engelse kust. Op 20 november 1991, om 03:50 uur strandt de "mv ROSS REVENGE" op de zandbank Goodwin Sands. Een plaatst waar al vele andere schepen zijn vastgelopen en gezonken. De bemanning aan boord, Neil Gates, Steve Conway, Wendy Shephard, Ricky Jones, Chris Cobley en Stuart Dobson, worden met een RAF helikopter van het schip gehaald.

    Drie dagen na de stranding wordt de "mv ROSS REVENGE" vlot getrokken en naar de haven van Dover gesleept. De RADIO CAROLINE "supporters group" weten de schuit terug te krijgen voor 20.000 pounds. Deze groep, onder leiding van Peter Moore onderhouden de boot nu nog steeds en zorgen er tevens voor dat RADIO CAROLINE regelmatig terug te beluisteren is d.m.v. tijdelijke licenties, satelliet,...

    28-02-2010 om 02:27 geschreven door Yarabrusseel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)


    Foto


    forum
  • K3 IS K2 GEWORDEN
  • Gene thomas 1000 zonnen

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Rondvraag / Poll
    wat doe jij het liefst in de vakantie
    op reis gaan
    met vrienden op stap gaan
    lekker voor de tv zitten
    naar een pretpark gaan
    naar de kust gaan
    iets anders
    Bekijk resultaat




    Inhoud blog
  • Patiënt steelt gsm van ambulancier en vraagt busbestuurder om te tolken
  • getready
  • Gene Thomas Heden en Verleden
  • vzw Nanda

  • Maeva DJ's
  • Eric Hofman
  • Ton Verhelst
  • Dirk De Beuk
  • Marc Hermans
  • Jan Van Deyck

  • Mijn favorieten
  • maevaDRM
  • chateiland
  • wolfi's blog
  • vlaamsgoud
  • Radio Tro
  • Maeva Crime
  • RAFC TV (voetbalclub Antwerp)
  • RAFC oficieele Site (voetbalclub Antwerp)
  • Mega Mindy start pagina
  • Ons Forum

    Over mijzelf
    Ik ben Yara, en gebruik soms ook wel de schuilnaam mega mindy.
    Ik ben een vrouw en woon in Belgie (belgie) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 08/09/1988 en ben nu dus 36 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: vanalles en nog wat .
    Deze Foto is Gene Thomas
    Blog als favoriet !

    hier kan je mij een mail sturen en word die zeker beandwoord

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    voor de mensen die denken dat ik Mega Mindy ben na heel veel mails andwoord: Nee ik ben niet mega mindy is maar een Nick
    Welkom op mijn blog!
    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    favorieten bezoekers
  • gun-reloaded
  • k3
  • mega mindy

  • Rondvraag / Poll
    Wie vind jij het leukste k3tje nu kathleen weg is
    Kathleen aerts zelf
    Karen dammen
    Kristel verbeke
    Bekijk resultaat


    Foto

    Zoeken met Google



    Zoeken met Altavista



    Zoeken met Yahoo



    Foto



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs