Eind
1963 heeft de Ier Ronan O'Rahilly besloten zich ook in de radiostrijd
te storten. Hij vindt enkele geldschieters, waaronder zijn
bankdirecteur, die het met hem eens zijn dat het hoog tijd is geworden
om het monopolie van de Britse omroep "B.B.C." te doorbreken. De firma
"Planet Productions" wordt opgericht en deze organisatie huurt van de
Zwitserse firma "Alraune" een oude ferryboot, de "mv FREDERICA", die in
Rotterdam afgemeerd ligt.
In februari 1964 vaart de boot naar de
Ierse haven "Greenore" waar het in het privé dok van Ronan's vader
zendklaar wordt gemaakt. Terwijl de werkzaamheden bezig zijn gaat Ronan
O'Rahilly in London op zoek naar kantoorruimte. Daar loopt hij toevallig
Alan Crawford tegen het lijf, een Australiër die ook met wilde
zeezenderplannen rondloopt. Het komt tot een overeenkomst tussen Ronan
O'Rahilly en Alan Crawford, de persoon achter Radio
Atlanta. Ronan mag de studioapparatuur van Alan gebruiken, en Alan
mag op zijn beurt het droogdok van Ronan's vader gebruiken om de "mv MI
AMIGO" als zendstation uit te rusten. Het wordt voor beide heren een
race tegen de klok om als eerste Engelse zeezender in de lucht te komen.
Tot
ieders verbazing verlaat op 26 maart 1964 de "mv CAROLINE", (het schip
werd herdoopt en genoemd naar de dochter van de van Ierse afkomst zijnde
Amerikaanse politicus John F. Kennedy) de haven en zet volgens
O'Rahilly koers naar Spanje. Zover vaart het schip echter niet
want voor de kust van Harwich gaat het voor anker. Al rond middernacht
starten de officiële uitzendingen via de middengolf 197 meter. RADIO
CAROLINE is geboren! De eerste plaat is Can't buy me love van The
Beatles en de eerste deejay: Chris Moore. Na een dikke week ontvangt het
kantoor meer dan 20.000 brieven van haar luisteraars. Ondertussen is
het 9 mei 1964, RADIO CAROLINE staakt haar uitzendingen zoals
gewoonlijk om 18:00 uur. Kort nadat de zender wordt uitgeschakeld begint
er een nieuw station: Radio
Atlanta.
Ronan O'Rahilly en Alan Crawford
zien echter al vlug in dat ze beter kunnen samenwerken dan nodeloos te
concurreren. Radio
Atlanta wordt op 2 juli 1964 RADIO CAROLINE SOUTH. De "mv CAROLINE"
van de originele RADIO CAROLINE vertrekt naar de Ierse Zee waar 10
dagen later het anker wordt gedropt voor het eiland Man. Tijdens de reis
werden de uitzendingen gewoon verder gezet. Noord Engeland heeft nu ook
een zeezender: RADIO CAROLINE NORTH RADIO CAROLINE NORTH en SOUTH
hebben samen al vlug meer dan 10.000.000 luisteraars waardoor blijkt dat
de stations niet alleen een muzikale maar ook een financiële voltreffer
zijn.
Het succes van RADIO CAROLINE NORTH en SOUTH werkt
aanstekelijk voor anderen. Op 23 december 1964 begint er een nieuw
station dat meteen een grote concurrent wordt. Het muziekstation noemt
zichzelf Radio
London en heeft haar schip verankerd op nauwelijks een mijl van de
"mv MI AMIGO" van RADIO CAROLINE SOUTH.
In 1965 beginnen er nog
meer radiostations vanaf diverse schepen en forten maar het zijn toch
voornamelijk RADIO CAROLINE NORTH en RADIO CAROLINE SOUTH en Radio
London waar de mensen op blijven afstemmen.
Ondertussen is
het begin 1966. De schepen in de Noordzee hebben al enkele dagen last
van een fikse storm. Op 19 januari 1966 breekt de ankerketting van de
"mv MI AMIGO" van RADIO CAROLINE SOUTH waardoor het met een forse
snelheid richting kust drijft. De bemanning zit naar TV te kijken en
merkt er niets van dat men op drift is geslagen. De kustwacht die het
echter wel in de gaten heeft probeert de
bemanning tevergeefs via hun radio te verwittigen, Hierop besloot men
een reddingsboot erop uit te sturen maar die kreeg zelf problemen door
het zware stormweer en keerde onverrichterzake terug naar zijn haven. Wanneer
de "OFFSHORE 1", het bevoorradingsschip van RADIO CAROLINE SOUTH er wel
in slaagt de "mv MI AMIGO" te bereiken is het echter al te laat. Het
zendschip is amper 100 meter van de kust verwijderd. Het is pas op dit
moment dat de bemanning merkt dat er iets aan de hand is. Men doet al
het mogelijke... De "mv MI AMIGO" strandt op de enige plek waar geen
rotsen of golfbrekers zijn, slecht enkele meters naar links of rechts en
de boot was in de totale vernieling gegaan. RADIO CAROLINE SOUTH is uit
de lucht! De beschadigde "mv MI AMIGO" wordt naar de haven van Zaandam
in Nederland gesleept voor herstelling.
Britt Wadner, de
eigenares van de "Cheeta 2" van het inmiddels opgedoekte Radio
Syd biedt haar volledig herstelde zendschip spontaan aan. Ronan O'
Rahilly laat zich dit geen tweemaal zeggen en RADIO CAROLINE SOUTH
hervat op 12 februari 1966 via de "CHEETA 1" haar uitzendingen. Echter
niet voor lang want het schip blijkt water te maken en dagelijks zijn er
zendermoeilijkheden. Het schip wordt al vlug de haven binnengesleept
voor dringende herstellingswerken. Op 1 april 1966 is de "Cheeta 2"
terug en 3 dagen later keert ook de herstelde "mv Mi Amigo" terug naar
zijn ankerplaats. Na heel wat antenne- en zendermoeilijkheden is
RADIO CAROLINE SOUTH ,The Sound of the Nation, terug in de lucht vanaf
haar eigen zendschip. Ditmaal via de 259 meter met een nieuwe 50 kW
zender, die tijdens de herstellingswerken werd ingebouwd. Er zijn nu 2
RADIO CAROLINE SOUTHS in de lucht. Extra presentatoren en
bemanningsleden worden gezocht om deze dubbele uitzenduren aan te
kunnen. Uiteindelijk wordt er beslist om de aparte uitzendingen via de
"Cheeta 2" stop te zetten.
Door de op komst zijnde
anti-zeezenderwet (zie Radio
City) en het verdwijnen van de zeezenders via de forten is het voor
RADIO CAROLINE alvast het sein om een reeks preventieve maatregelen te
treffen, want zij willen kost wat kost immers doorgaan. Gewapend met
zwaar slopersmateriaal rukken een aantal van RADIO CAROLINE 's
medewerkers op naar het onbemande Roughs Fort dat duidelijk buiten
Engelands territoriale wateren ligt. De bedoeling is om op dit fort een
landingsplaats voor helikopters te maken zodat de beide RADIO CAROLINE
schepen vanuit een ander land via daar kunnen worden bevoorraad. Het
pakt allemaal echter anders uit want ook Roy Bates van het terziele
gegane Radio
Essex heeft het op dit fort gemunt. Na een ware oorlog haalt Bates
het van de RADIO CAROLINE mensen.
Andere plannen om te kunnen
doorgaan worden echter wel uitgevoerd. Zo wordt er een kantoor in
Nederland geopend en maakt Ronan O'Rahilly een wereldreis om
internationale adverteerders te zoeken. Ook het Nederlandse bedrijf
Wijsmuller, die al die tijd de bevoorrading heeft gedaan voor de meeste
zeezenders, laat weten dat het dit in de toekomst zal blijven doen.
Op
14 juli 1967 wordt in het Britse Huis der Afgevaardigden de
anti-zeezenderwet goedgekeurd en die van kracht zal gaan op 15 augustus
1967.
15 Augustus 1967 middernacht... Ronan O'Rahilly houdt
woord want de DJ "Daffy" Don Allen laat via de zender van RADIO CAROLINE
SOUTH weten dat zij door gaan. Wel heeft men enkele noodzakelijke
maatregelen getroffen. Buiten Johnny Walker en Robbie Dale zijn alle
DJ's nu niet-Brits. Er worden internationale reklame's gedraaid en de
bevoorrading en het contact gebeurt via Nederland. Maatregelen waar de
Britse regering niet kan tegen optreden.
RADIO CAROLINE NORTH is
ondertussen nog niet onderhevig aan de wet daar het schip verankerd is
voor de kust van het eiland "MAN" dat een eigen bestuur heeft. RADIO
CAROLINE NORTH maakt nogal wat gratis reklame voor bedrijfjes van dit
eiland en zodoende is men dikke vrienden met de "Man" bewoners. Lang
duurt dit echter niet want het bestuur van het eiland Man moet zwichten
onder de druk van de Britse regering en neemt de Britse
anti-zeezenderwet aan. RADIO CAROLINE NORTH gaat per 1 september 1967
ook de illegale toer op. Vanaf nu besluit de RADIO CAROLINE-directie om
bijvoegsels NORTH en SOUTH te schrappen en de stations te herdopen in
RADIO CAROLINE INTERNATIONAL.
Na maanden rust verschijnen er in de vroege morgen van 3 maart 1968 bij
de beide RADIO CAROLINE schepen een sleepboot van de Nederlandse firma
Wijsmuller. De RADIO CAROLINE bemanningen worden overrompeld en
opgesloten en zowel de "mv Caroline" als de "mv MI AMIGO" worden naar
Amsterdam gesleept. Het blijkt dat de RADIO CAROLINE directie de
firma Wijsmuller al maanden niet meer voor haar diensten had betaald.
Deze firma zorgde voornamelijk voor de bevoorrading van beide stations. Door
deze plotse aktie valt de RADIO CAROLINE organisatie volledig uit
elkaar. Men doet nog tevergeefse pogingen om RADIO CAROLINE
INTERNATIONAL terug in de lucht te brengen via 1 zendschip. Men probeert
de "OCEAAN 7" van het voormalige station Radio
270 aan te kopen wat niet lukt door vroegtijdige artikels in de
kranten. De "mv GALAXY" van ex-Radio
London is te duur en de pogingen via het "KNOCK JOHN FORT" van ex-Radio
Essex lopen ook op niets uit.
RADIO CAROLINE; Engelands
eerste en laatste zeezender is wegens gebrek aan financiën gestorven. Er
heerst weer rust voor de kust van Groot-Brittannië.
Op 29 mei
1972 worden de "mv MI AMIGO" en de "mv CAROLINE" door de firma
Wijsmuller openbaar verkocht. Na 4 jaar aan de ketting, zijn de beide
zendschepen door souvenierjagers leeg gestolen en zijn ze beiden
onderkomen wegens geen onderhoud. De "mv CAROLINE" wordt verkocht aan
een slopersbedrijf dat het meteen afbreekt. De "mv MI AMIGO" word
opgekocht door Hofmann Shipping Agency, ook met de bedoeling om het te
slopen. Na felle onderhandelingen slaagt een groep zeezenderfanaten,
gegroepeerd onder de naam "Free Radio Association" erin het schip te
kopen. De organisatie zegt het zendschip te willen ombouwen tot een
drijvend piratenzendermuseum. Het blijkt echter dat de zenders aan boord
nog te repareren zijn en het groepje heeft meteen andere plannen! Begin
september 1972 verlaat de "mv MI AMIGO" de haven en zet koers naar
Engeland om daar hun museum in een haven te exploiteren. Het schip vaart
echter niet zover want het dropt anker net buiten de kust van het
Nederlandse Scheveningen. De hoofdverantwoordelijke van deze stunt is
Gerard van Dam (zie later Radio
Delmare).
Er wordt meteen aan de zenders gewerkt en op 29
september 1972 is het zover. Er wordt gestart met non-stop muziek
testuitzendingen op de 253 meter middengolf zonder stationsnaam of
aankondigingen. De zender is zeer onregelmatig in de lucht wegens
zenderproblemen. Om het ding optimaal te laten functioneren wordt er een
beroep gedaan op Peter Chicago, de zendertechnicus van Radio
Noordzee. Peter krijgt de zender op 30 november 1972 eindelijk goed
aan de praat. De dag nadien houden de non-stop uitzendingen op en
Engelse deejays maken de eerste programma's. Het station en de
presentatoren hebben nog steeds geen naam. Het adres van het naamloze
radiostation is een postbus op naam van Gerard van Dam. Enkele dagen
later zitten er duizenden ontvangstrapporten in deze postbus.
Op
17 december 1972 verandert het naamloze station haar frequentie. Vanaf
nu wordt er uitgezonden op 197 meter middengolf en het station heeft nu
eindelijk een naam: RADIO 199. Er komen ook enkele
Nederlandstalige deejays aan boord en nu blijkt er dat men van plan is
om via de 199 meter uitsluitend Nederlandstalige programma's uit te
zenden en via de 253 meter (aangekondigd als 259) Engelstalige ander de
naam RADIO CAROLINE. Deze twee volledig aparte uitzendingen kunnen
echter niet doorgaan daar een zware storm de antenne heeft laten
afknappen en er noodgedwongen via een noodantenne werd uitgezonden die
de twee aparte signalen niet aankan. Daarom worden de Engels- en
Nederlandstalige uitzendingen op dezelfde frequentie uitgezonden. Men
besluit om het station nu toch om te dopen in RADIO CAROLINE
INTERNATIONAL. Na 4 jaar afwezigheid is Engelands eerste zeezender
terug, zij het wel onder Nederlands iniatief en met Nederlandstalige en
enkele Engelstalige programma's. Een van de Nederlandstalige deejays is
Peter Brian, later bekend als Peter Van Dam.
Het duurt allemaal
niet zolang want wegens geldgebrek verlaat de bemanning, die tot nu toe
gratis heeft gewerkt, het schip. Een dag later komt de Radio
Noordzee-tender langs met de misnoegde RADIO CAROLINE-kapitein. Hij
laat de ankerketting van de "mv MI AMIGO" doorbranden en laat de schuit
naar Amsterdam slepen. Kapitein vander Kamp wil hiermee beslag laten
leggen op de boot om zo nog zijn achterstallig loon te krijgen. De
scheepvaartinspectie verklaart dat de "mv MI AMIGO" een drijvend wrak
is! De deejays voeren snel de nodige reparaties uit en het lukt hen de
boot terug zeewaardig te laten verklaren. Gebruik makend van de
eindejaarsfeesten slagen ze erin de "mv MI AMIGO" ongehinderd terug op
volle zee te krijgen. Dit alles gebeurde net voor de overige
bemanningsleden erin zouden zijn geslaagd het schip via een Haarlemse
rechtbank aan de ketting te laten leggen.
Ondertussen is Ronan
O'Rahilly ook weer op het toneel verschenen en neemt heel het handeltje
over. Ronan heeft een geldschieter gevonden, onder de vorm van een
kledingszaak, en de meeste schulden worden betaald. De kledingszaak
krijgt in ruil gratis reklame op de zender. Gerard van Dam en kapitein
vander Kamp worden ontslagen en op 3 januari 1973 is RADIO CAROLINE
terug in de lucht via de 253 meter (aangekondigd als 259 meter)
middengolf. Overdag worden er Nederlandstalige uitzendingen verzorgd
door o.a. Bert Bennett, Joop Verhoof en Ad Petersen. 's Avonds en 's
nachts zijn het enkele ex-Radio
Noordzee-deejays die Engelstalige programma's verzorgen.
De
vernieuwde RADIO CAROLINE blijkt echter niet aan te slaan bij het grote
publiek en zodoende zijn er weinig adverteerders en raakt men snel in
financiële moeilijkheden. Zelfs de deejays worden erop uitgestuurd om
reklame te ronselen! De technische moeilijkheden zijn ook al dagelijkse
kost, in januari 1973 breekt er zelfs brand uit aan boord van de "mv MI
AMIGO"! Men slaagt er wel in om een regelmatige tenderdienst op te
zetten dankzij hun kantoor in Den Haag, Nederland. Bij overmaat aan ramp
begeven op 26 januari 1973 de generatoren het nadat men had gepoogd een
sterkere zendereindtrap aan te sluiten. RADIO CAROLINE is wederom
uit de lucht...datum van terugkeer: onbekend.
Op 2 april 1973
slaat een onverwachtse voorjaarsstorm ongenadig toe. De "mv MI AMIGO",
nog steeds op volle zee, wordt duchtig dooreen geschud en de "NORDERNEY"
van Radio
Veronica slaat van haar ankers en wordt op het strand van
Scheveningen geworpen. Doordat Radio
Veronica op 18 april, de dag van een hoorzitting voor het
Nederlandse gerecht, een grote betoging heeft georganiseerd willen deze
laatsten zo vlug mogelijk terug in de lucht. Onderhandelingen met
verschillende andere concurrenten springen af maar men gaat wel in op
het aanbod van Ronan O'Rahilly! De Nederlanders herstellen de apparatuur
op de "mv MI AMIGO" en op 11 april is Radio
Veronica terug in de lucht vanaf het zendschip van RADIO CAROLINE!
Na
het vlottrekken van de "NORDERNEY" is Radio
Veronica vanaf 18 april 1973 terug in de lucht vanaf haar eigen
zendschip. De Radio
Veronica-technici hebben in ruil bijna alle defecten aan de
apparatuur op de "mv MI AMIGO" hersteld. De bemanning van de "mv MI
AMIGO" slaagt er zelfs in om een nieuwe zendmast overeind te krijgen en
men richt ook een tweede studio in. Het duurt dan ook niet zolang dat
RADIO CAROLINE haar zoveelste come-back maakt. Wederom is het echter
geen sukses en de geschiedenis herhaalt zich. RADIO CAROLINE heeft
wederom snel te maken met financiële en technische problemen. Op 26 juni
is men terug uit de ether.
Zomer 1973. Een nieuw station kondigt
zich aan: Radio
Atlantis. De eigenaar, Adriaan Van Landschoot, huurt zendtijd van
Ronan'O'Rahilly voor een periode van 3 maanden. Daar de "mv MI AMIGO" in
slechte staat verkeert kan men pas op 15 juli 1973 starten. Op 24
juli 1973 start, na drie dagen non-stop uitzendingen, vanaf 19 uur
wanneer Radio
Atlantis zoals gewoonlijk haar dagelijkse uitzendingen staakt, een
nieuw station: RADIO SEAGULL. Het station brengt
progressieve muziek tijdens de nachturen. De deejays komen van RADIO
CAROLINE en Radio
Northsea International en iniatiefnemer van het nieuwe station is
Ronan' O' Rahilly. Ondertussen is ook Sylvain Tack, een Belg die al
geruime tijd advertentietijd huurde op diverse zeezenders, gewonnen voor
een eigen radiostation. Na wat berekeningen blijkt immers dat het voor
hem goedkoper uitkomt om zendtijd te huren dan advertentietijd op
verschillende stations. De eerste uitzendingen duren elk 1 uur en worden
gebracht op 29 en 30 september 1973. Ze starten net na de programma's
van Radio
Atlantis en net voor die van RADIO SEAGULL. Het nieuwe station
noemt zich RADIO 385.
Op 18 oktober 1973
breekt echter wederom de zendmast, tijdens een kalme zee,op de "mv MI
AMIGO". Van de 67 meter hoge ding blijft er maar 9 meter overeind staan.
De bemanning slaagt erin een noodantenne te bevestigen aan het
overblijvende gedeelte. De noodantenne, van het T-type, kan echter het
grote zendvermogen niet aan en men dient noodgedwongen de minder
krachtige reservezender te gebruiken. Radio
Atlantis en RADIO SEAGULL hervatten hun uitzendingen op 5 oktober,
van RADIO 385 is er echter niets te horen. Tot op 6 oktober 1973 niet
RADIO 385 maar Radio
Mi Amigo start om 19 uur. Het duurt echter niet lang want de
noodantenne begeeft het op 18 oktober 1973.
Nadat het 3 maanden
durende contract met Ronan O'Rahilly op 15 oktober 1973 verlopen is
slagen de Radio
Atlantis mensen er niet in om het te verlengen. Er is namelijk een
kaper op de kust die meer biedt. De man is Sylvain Tack, en de naam van
zijn station, dat van de "mv MI AMIGO" overdag wil gaan uitzenden is Radio
Mi Amigo. Radio
Atlantis besluit dan maar om zelf een schip aan te schaffen. Het
blijft echter een lange tijd stil op de "mv MI AMIGO" want het vervangen
van de afgebroken zendmast wordt sterk bemoeilijkt door het aanhoudende
gure weer. Pas op 24 december1973 slaagt men erin de nieuwe 165 voet
hoge mast volledig op te bouwen.
1 januari 1974, de eerste
officiële programma's van Radio
Mi Amigo gaan in de ether. Als Radio
Mi Amigo op 7 januari 1974, zoals dagelijks, haar programma's op 19
uur stopt, begint na een afwezigheid van enkele maanden ook RADIO
SEAGULL opnieuw uit te zenden. Op 24 februari 1974 wordt zonder
aankondiging de naam van het station veranderd in.... RADIO CAROLINE. Er
wordt uitgezonden via 259 meter middengolf. Een zoveelste come-back,
maar voor hoelang? De ontvangst van beide stations is nu heel goed want
men krijgt zelfs luisterrapporten uit Indië.
Het blijft een tijd
goed gaan met beide stations tot 31 augustus 1974. Dan gaat de
Nederlandse anti-zeezenderwet van kracht. Beide stations gebruikten
immers al geruime tijd Nederland als basis voor kantoren, studio's,
bevoorrading,... RADIO CAROLINE en Radio
Mi Amigo openen snel nieuwe kantoren in Spanje, een land dat geen
anti-zeezenderwet kent. Op 31 augustus 1974 verdwijnen de concurrenten
één voor één. Radio
Veronica stopt die dag om 18 uur , 2 uur later gevolgd door Radio
Noordzee Internationaal. Maar vanaf de "mv MI AMIGO" meldt deejay
Tony Allen om middernacht dat RADIO CAROLINE doorgaat. Dit gebeurt
opdezelfde manier zoals in 1967 bij het van kracht gaan van de Engelse
anti-zeezenderwet tijdens "All you need is love" van "The Beatles".
Beide
stations vertellen dat men bevoorraad wordt vanuit Spanje en dat er
niets gebeurt vanuit Groot-Brittannië, België of Nederland. De justitie
van die landen denkt er echter het hunne van en zetten acties op tegen
beide radiostations. Al vlug worden de illegale bevoorradingsroutes
afgesneden, adverteerders ondervraagd,... echter allemaal voor niets. De
popmuziek blijft door de ether stromen omdat RADIO CAROLINE en Radio
Mi Amigo hun voorzorgen hadden genomen.
Eind maart 1976 wil er een derde
station gaan uitzenden van de "mv MI AMIGO". Enkele ex-Radio
Veronica medewerkers hebben immers het plan opgevat om hun station
te laten verrijzen. De onderhandelingen springen echter vroegtijdig af
en van het project komt er niets in huis.
Enkele maanden nadien
woedt er wederom een hevige storm op de Noordzee. De ankerketting van de
"mv MI AMIGO" breekt en het schip slaat op drift. Ditmaal strandt het
op een zandbank en de materiële schade valt al bij al nogal mee. Met
verenigde krachten word alles wat stuk is hersteld en herstart men de
uitzendingen vanaf de zandbank! De Engelse justitie is echter van mening
dat het schip binnen de territoriale wateren ligt en geeft bevel aan de
marine om het te bezetten. De bemanning mag blijven maar de 4 CAROLINE
deejays worden gearresteerd. Onder druk van politieke dreigementen
slaagt Radio
Mi Amigo baas Sylvain Tack erin dat de bezetting op 16 november
1975 wordt opgegeven.
Daar de Engelse marine tijdens haar
bezetting nogal wat beschadigd heeft duurt het een tijdje vooraleer
beide stations weer in de lucht zijn. Een nieuwe ankerplaats werd
gekozen en er wordt getest via 259 meter met een laag zendvermogen. Daar
RADIO CAROLINE enkel maar tijdens de nachturen kan uitzenden sleutelt
zendtechnicus Peter Chicago aan de tweede zender. Hij slaagt erin om het
ding helemaal om te bouwen en het af te stemmen op 192 meter. Het is 15
mei 1976 en RADIO CAROLINE heeft eindelijk weer een 24 uurs
programmatie, wat sinds 1973 geleden was. Op 10 september 1976 verlaten
de meesten de "mv MI AMIGO" als die nogmaals op drift slaat nadat de
ankerketting is gebroken. De overgebleven bemanningsleden kunnen echter
het ergste voorkomen en beginnen meteen aan herstellingen. Pas op 10
december 1976 kunnen de uitzendingen hervat worden.
Op 3 maart
1977 verhuist RADIO CAROLINE naar de 953 kHz zodat Radio
Mi Amigo kan beschikken over de 192 meter. De 259 meter van Radio
Mi Amigo baarde nogal wat zorgen en men hoopte dat de 192 meter
hier verbetering in zou brengen. Dit blijkt echter ook geen goede
oplossing want op 5 juli 1977 verhuist men opnieuw, nu naar de 962 kHz
(312 meter en de oude frequentie van Radio
Atlantis).
4 augustus 1977. De " mv MI AMIGO maakt op een
morgen zwaar slagzij. Meteen denkt men aan een lek in de roestige romp.
De pompen worden in allerijl aangezet maar die begeven het na enkele
uren. De "mv MI AMIGO" is zinkende en de opgeroepen kustwacht komt
aanvaren met een reddingsboot. Ondertussen is een bemanningslid erin
geslaagd om een pomp te herstellen en nadat een deel van het zeewater
buiten boord is blijkt dat er geen lek in de romp is maar wel in het
koelsysteem van de generatoren waardoor het zeewater in het ruim werd
gepomt. Een kraan dichtdraaien en het euvel is opgelost.
Ondertussen
blijkt dat de 212 meter middengolf voor Radio
Mi Amigo ook geen voldoening geeft en dat het 24 uur per dag
uitzenden van RADIO CAROLINE meer geld kost dan het opbrengt. Er wordt
om financiële redenen besloten om beide stations terug op 1 frequentie
te huisvesten. Vanaf 1 december 1977 zend overdag Radio
Mi Amigo uit en 's nachts RADIO CAROLINE. De frequentie is de
uitstekende 319 meter oftewel 963 kHz.
Op 20 oktober 1978
begeeft de laatst overgebleven werkende generator aan boord van de "mv
MI AMIGO" het. Het zal weken duren eer die hersteld is. De geruchten
doen ondertussen ook de ronde dat Sylvain Tack van Radio
Mi Amigo het beu is om huur te betalen voor het oude zendschip en
dat hij hij een eigen schip zou hebben aangekocht. Ronan O' Rahilly is
woedend en beslist dat hij alleen met RADIO CAROLINE zal doorgaan. Op 19
januari moet de bemanning tijdens een zeer zware storm van boord
gehaald worden door een reddingsboot van de kustwacht van Harwich.
15
april 1979, Paasdag, is er in de voormiddag een draaggolf waarneembaar
op 319 meter middengolf. Om 12 uur 's middags worden de uitzendingen
gestart en er wordt aangekondigd dat het RADIO CAROLINE is. Een zeer
belangrijke dag want het was 15 jaar geleden dat, ook op Paasdag, RADIO
CAROLINE voor de eerste maal in de lucht kwam. De gloednieuwe generator
zorgt ervoor dat er kan uitgezonden worden met 10 kW en men is van plan
om de oude generator te herstellen zodat men het zendvermogen kan
verhogen. RADIO CAROLINE INTERNATIONAL
zendt overdag Nederlandstalige programma's uit met als deejays o.m. Paul
de Wit, Marc Jacobs, Herman de Graaf,Ruud Hendriks Jeroen Woelwater,Ad
Roberts en Hugo De Groot. Ook van de partij zijn de Nederlandse dominees
Toornvliet en Maasbach die eerder ook al radiopredikant zijn geweest op
Radio
Condor. Tijdens de avond- en nachturen neemt de Engelstalige
service het over en brengt een voornamelijk LP-muziek.
Het is
niet gemakkelijk om het station in de lucht te houden. Diverse
moeilijkheden met de bevoorrading en het optreden van de Engelse,
Belgische en Nederlandse justitie hebben als gevolg dat programmabanden,
olie, eten, water,... te laat of helemaal niet op het schip geraken.
Op
19 maart 1980 slaat het noodlot tijdens een zware storm toe. De " mv MI
AMIGO" slaat van zijn ankers en krijgt een lek. De bemanning kan nog
net op tijd van het schip worden gehaald door een reddingsboot uit
Sheerness. De "MI AMIGO" zinkt en ligt op een zandbank met water tot aan
de stuurhut. De zendmast blijft nog een hele tijd rechtop boven water
staan. Geen zendschip en dus ook geen RADIO CAROLINE meer.
Na het
verlies van de "mv MI AMIGO" geeft Ronan O'Rahilly zijn RADIO CAROLINE
niet op. Hij richt in Panama de firma "Grothan Steamship lines" op met
als enigste bedoeling het kunnen aankopen van een nieuwe boot.
De
RADIO CAROLINE-directie gaat in Groot-Brittannië meteen op zoek naar
een vervanger voor de "mv MI AMIGO". Tom Anderson vindt de "mv LORD
NELSON", een oud Navy fregat dat perfect dienst kan doen als zendschip.
Het toeval wil echter dat iemand Ronan O'Rahilly omstreeks dezelfde tijd
meldt dat er in Schotland de "mv ROSS REVENGE" te koop ligt. Het gaat
hier om een schuit die jaren dienst gedaan heeft als
fabrieks-vissersschip en zelfs aanwezig was bij de visserijoorlog tussen
Groot-Brittannië en IJsland. Daar de "mv ROSS REVENGE" in betere staat
verkeert dan de "mv LORD NELSON" wordt besloten om de IJslandse trawler
aan te schaffen.
Het nieuwe RADIO CAROLINE-schip wordt van het
Schotse Rosyth naar de Spaanse haven Santander overgebracht waar het zal
worden uitgerust om dienst te doen als basis van de
zeezender. Peter Chicago, de zendtechnieker van RADIO CAROLINE vertrekt
meteen naar de Verenigde staten om er een tweedehands middengolfzender
te zoeken. Hij vindt die echter in Canada bij een Country en Western
station. Als snel gaan er geruchten dat RADIO CAROLINE werkt aan een
come-back vanaf een schip dat de naam "mv IMAGINE" zou dragen.
Daar
er geen Europese financiers gevonden worden duurt de terugkeer van
RADIO CAROLINE langer dan verwacht. Uiteindelijk gaat Ronan O'Rahilly
scheep met enkele Amerikanen en Canadezen maar daar heeft hij al vlug
meer last mee dan plezier. In 1983 willen die heren het ganse project
overnemen en het komt zelfs tot een gerechtelijk proces. De RADIO
CAROLINE-organisatie wint dit echter maar is er niet veel mee vooruit.
Ze hebben een half afgewerkte boot maar geen geld. Even later wil
Richard Branson van VIRGIN het project financieren maar als blijkt dat
hij de volledige controle over het station opeist wijst men zijn aanbod
af.
Ronan O'Rahilly vindt uiteindelijk nieuwe geldschieters en
besluit dat het nieuwe RADIO CAROLINE beter moet worden dan ooit
tevoren. Hij gaat te rade bij zijn techniekers en er wordt besloten om
de 558 KHz middengolf als frequentie te gebruiken. De 50 KW RCA zender
zal zijn vermogen afgeven aan een antenne die wordt geplaatst in een
meer dan 90 meter hoge mast die 170.000 pond kost. Deze mast is de
grootste die ooit op een schip is geplaatst! Het zal echter nooit in het
Guinness Book of Records worden opgenomen daar de initiatiefnemers van
dat boek besluiten dat RADIO CAROLINE een illegale organisatie is. Om
de stabiliteit van de "mv ROSS REVENGE" met zijn hoge mast te
garanderen wordt er 30 ton beton in het ruim gegoten. Het schip is
ondertussen herschilderd in rood met wit en niet in roos zoals Ronan
O'Rahilly had gewild.
Op 7 augustus 1983 kan de "mv ROSS
REVENGE" eindelijk de haven van Santander verlaten. De "AZNAR JOSE LUIS"
sleept het nieuwe zendschip naar de
Theemsmonding waar het op 8 augustus 1983 voor anker gaat in Knock Deep.
De bedoeling is om terug in de lucht te komen op 14 augustus 1983, de
dag waarop 16 jaar eerder de Engelse anti-zeezenderwet van kracht ging.
Die datum wordt echter niet gehaald daar er nog meer werk aan de
studioapparatuur en zendinstallatie is dan verwacht. De zender moet
immers volledig opnieuw worden afgesteld daar zendtechnicus Peter
Chicago uiteindelijk toch besloten heeft om de voormalige 319 meter, 963
KHz opnieuw te gebruiken in plaats van de voorziene 558 KHz. Als op 10
augustus 1983 de pers aan boord wordt toegelaten komt men uitvoerig in
de media. Onmiddellijk gevolg hiervan is dat honderden mensen met
allerlei soorten vaartuigen het nieuwe RADIO CAROLINE schip komen
bezoeken.
20 Agustus 1983. Eindelijk is het zover! RADIO CAROLINE
is terug in de lucht op 963 kHz met het volle vermogen. Men is op veel
voorbereid want naast de 50 KW RCA hoofdzender staat er immers nog een
10 KW RCA als reserve in het ruim.
Het programmaschema is niet
"Golden Oldies" zoals de ingehuurde programmaleister Annie Challis,
ex-BBC Radio One, voorzien had. Deze programmering zou in 1983 een
unicum zijn in de Europese radiowereld. Ter vervanging gebruikt men
terug het "Album-format" dat Tom Anderson en Peter Chicago programmeren.
Ronan O'Rahilly en Annie Challis zijn niet te spreken maar uiteindelijk
geeft Ronan toe. Hij heeft immers de komst van het nieuwe RADIO
CAROLINE voornamelijk te danken aan het vertrouwen en de
doorzettingskracht van enkele personen. Het verschil tegenover het
"oude" RADIO CAROLINE is dat de deejays de programma's zo weinig als
mogelijk onderbreken en dat de muziek voorop staat.
Om zo weinig
als mogelijk problemen te hebben met de Britse autoriteiten zijn de
kantoren van RADIO CAROLINE gevestigd in de U.S.A. en wil men zoveel als
mogelijk internationale adverteerders hebben. Ronan O' Rahilly heeft
beslist dat hij minstens 6 contracten wil ondertekend hebben vooraleer
er reklame op de zender te horen zal zijn. Dit duur echter langer dan
verwacht.
Op 27 december krijgt RADIO CAROLINE er een concurrent
bij. Op nauwelijks 1 mijl afstand van de "mv ROSS REVENGE" gaat de "mv
COMMUNICATOR" voor anker. De "mv COMMUNICATOR" is de thuisbasis voor Laser
730, een puur Amerikaans station dat zal uitzenden met 25 kW en de
antenne zal ophangen aan een ballon. Dat antennesysteem werkt echter
niet zo goed als verwacht en men installeert begin mei 1984 twee masten
op de boot. Op 6 mei 1984 zijn er testuitzendingen waarneembaar, niet op
730 kHz maar via 558 kHz en Laser
558 start officieel op 24 mei 1984, om 5 uur 's morgens. Deze
nieuwe frequentie is per toeval de frequentie die RADIO CAROLINE eerst
voor haar uitzendingen had gepland. Blijkbaar is die plaats in de
middengolf zeer goed in Europa want dankzij het mindere vermogen dan
RADIO CAROLINE heeft men een sterk en duidelijk signaal. Het "TOP 40
format" afgewisseld met Golden Oldies en de Amerikaanse presentatiestijl
slaan zeer goed aan bij de Europeanen. Hierdoor weet Laser
558 heel wat luisteraars af te snoepen van RADIO CAROLINE , BBC
Radio One en de lokale Engesle radiostations. Het enige wat blijkbaar
ontbreekt bij RADIO CAROLINE zijn de broodnodige internationale
adverteerders. Ronan O'Rahilly besluit de 50 kW zender gedurende de
daguren te verhuren aan een groep Nederlanders. Vanaf 16 december 1984
klinken er dan ook Nederlandstalige programma's via 963 kHz middengolf.
De Nederlandse autoriteiten zijn hoegenaamd niet gelukkig met dit nieuwe
piratenstation dat zich RADIO MONIQUE
noemt. Meteen wordt alles in het werk gesteld om de personen achter RADIO MONIQUE
op te sporen en oefent men druk uit op de Britse autoriteiten.
De
stations worden volgens hun woordvoerders bevoorraad vanuit Spanje,
maar al vlug blijkt dat dit meestal gebeurt vanuit verschillende Britse
en andere havens. Door hun enorme populariteit wil de Britse overheid de
stations zo vlug als mogelijk monddood maken. Het afsnijden van de
bevoorradingsroutes blijkt de meest voor de hand liggende mogelijkheid.
Vanaf
9 augustus 1985 worden beide schepen in het oog gehouden door een
spionageschip van de DTI, Department Of Trade Industry. De bedoeling is
om elk schip dat naast een zendschip aanlegt te identificeren. Van zodra
zo'n schip terug binnen de territoriale wateren is kan het worden
aangehouden op basis van "The Marine Offences Act" uit 1967. Deze
anti-zeezenderwet bepaalt immers dat eender welke medewerking door een
Brit aan een zeezender verboden is.
De dure DTI acties hebben
blijkbaar succes want Laser
558 moet regelmatig haar uitzendingen staken wegens gebrek aan
olie. Het gaat zelfs zover dat de kapitein van de "mv COMMUNICATOR" op 6
november 1985 beslist om het anker te lichten en de haven van Harwich
in Groot-Brittannië binnen te varen. Het einde van RADIO CAROLINE's
concurrent.
RADIO CAROLINE ontsnapt blikbaar aan de blokkade daar
men meer ervaring heeft met het bevoorraden van een zeezender. Zo
werden de hoogst noodzakelijke meestal 's nachts aan boord gebracht door
kleine kunststoffen bootjes die onzichtbaar zijn voor de radar van het
spionageschip. Blijkbaar wordt RADIO CAROLINE getolereerd want nadat de
"mv Communicator" de haven van Harwich is binnengevaren verdwijnt ook
het DTI-schip. RADIO CAROLINE is wederom alleen. Men besluit de
muziekkeuze te veranderen in TOP 40 format en de frequentie van RADIO
CAROLINE wordt de voormalige Laser
558 frequentie: 558 kHz. RADIO CAROLINE is terug in de lucht als
een volwaardig station nadat het sinds december 1984 haar frequentie had
moeten delen met Radio
Monique.
In 1986 en de eerste helft van 1987 gaat het goed
met de beide stations op de "mv ROSS REVENGE". Buiten wat kleine
stormschade en wat technische mankementen is men dagelijks in de lucht. Radio
Monique zorgt voor genoeg inkomsten zodat RADIO CAROLINE kan
blijven uitzenden. Het enige negatieve voor beide ondernemingen is dat
de Britse overheid een nieuwe wet heeft gemaakt die begin 1987 van
kracht is gegaan. Vanaf nu zijn de Britse territoriale wateren
uitgebreid tot 12 zeemijl zodat de "mv ROSS REVENGE" haar ankerplaats in
Knock Deep inruilt voor het meer zeese South Falks en waardoor de
bevoorrading vanuit Groot-Brittannië langer duurt en dus ook duurder is
geworden.
Op 25 november 1987 woedt er echter een zware storm
over de Noordzee. Een krakend geluid is waarneembaar. Als de bemanning
naar buiten gaat om te kijken wat de reden van het immense het geluid
was merkt men dat de 90 meter hoge zendmast is afgebroken en in zee
ligt. Er wordt een T-antenne opgehangen tussen de twee originele masten
op het schip. na enkele dagen kan men terug uitzenden, weliswaar met een
laag vermogen. de eerste dagen is enkel RADIO CAROLINE te beluisteren
via 558 kHz. Daar de inkomsten van Radio
Monique echter erg belangrijk zijn wordt de zender overdag
afgestaan aan het Nederlandstalige station.
In Nederland zag men Radio
Monique als een doorn in het oog en schijnbaar een bedrijging voor
het omroepbestel. De Nederlandse justitie besloot om een einde te maken
aan de uitzendingen en zo kwam er op 19 augustus 1989 een schip, de
sleepboot "VOLANS" langszij de "mv ROSS REVENGE". Een groep gewapende
politiemensen ging aan boord van de "mv ROSS REVENGE". De overmacht was
in aantal driemaal groter dan de bemanning. Door veel over en weer
gepraat slaagt de bemanning van de "mv ROSS REVENGE" erin om de zender
40 minuten in de lucht houden. De luisteraars hoorden rechtstreeks op
hun radio wat er afspeelde op het schip. Nadat de Nederlandse
overvallers de zender hadden uitgezet, sloopten ze alles wat verbonden
was ermee verbonden was. De zenders zelf werden leeg gehaald zodat er
enkel, lege behuizing overbleef. Alles werd mee genomen! Meer dan 7000
muziekplaten, draaitafels,... De AC generator die de zenders van stroom
voorziet wordt vernield. Men noemde het "demonteren". Zelfs wilde men de
masten op het schip omverhalen. Maar dat lukte net niet, omdat de
Engelse bemanning er in geklommen was. Aan het einde van de dag, was er
geen onderdeel meer aan boord dat nog te gebruiken was voor radio
uitzendingen, dachten de overvallers. De zendtechnicus, Peter Chicago,
had echter tijdens de overval nog redelijk wat reserveonderdelen weten
te verbergen.
Op 1 oktober 1989 is
er weer een signaal te horen op 558 KHz. RADIO CAROLINE is voor de
zoveelste maal in haar geschiedenis terug in de lucht. Het signaal is
echter zwak. Er wordt immers uitgezonden met zender die Peter Chicago
heeft in elkaar geknutseld van het materiaal dat hij had weten te
verbergen. Lokale radio stations in Groot-Britannië steunen RADIO
CAROLINE en sturen platen, draaitafels, en andere dingen die men nodig
heeft om radio te kunnen maken. Zodat men kon beginnen aan wederopbouw
van het station. De wederopbouw van het station is een feit maar
verloopt moeizaam.
Er zend geen Nederlandstalig station meer
vanaf de "mv ROSS REVENGE" maar de Britten willen nu ook RADIO CAROLINE
voorgoed het zwijgen op te leggen. Men begint RADIO CAROLINE te
dwarsbomen door de 558 KHz te geven aan een lokaal station in Londen,
met een doel: het storen van uitzendingen van RADIO CAROLINE. RADIO
SPECTRUM, krijgt een zender met een groot vermogen en een tweede
frequentie (990 KHz) zodat ze met een duidelijk signaal te beluisteren
zijn. Hierdoor verhuist RADIO CAROLINE naar 819 KHz.
In 1990 werd
de Britse anti-zeezenderwet aangescherpt die een jaar later invoege
moet treden. Vanaf 1991 is het zelfs verboden om zenders, die gebruikt
kunnen worden voor omroepdoeleinden, aan boord van een schip te hebben.
Deze maatregel zal echter niet het einde van RADIO CAROLINE betekenen. Door
het wegvallen van Radio
Monique, zijn de inkomsten veel lager en is ook de aanvoer van de
bevoorrading weggevallen. De Nederlanders zorgden immers verzorgde deze
groep voor de tendering die vanuit Frankrijk gebeurde. Alles moes vanaf
nu geregeld worden vanuit Londen en dat neemt Peter Moore op zich. Hij
zorgt voor regelmatige bevoorrading vanuit Frankrijk en België. Maar
veel geld was er niet meer, zodat men ook vanuit Engeland het schip
voorzag van brandstof. De DTI kan er echter voor zorgen dat weinig
bedrijven RADIO CAROLINE van brandstof wilen voorzien. Vandaar dat er in
1990 vaak radiostilte was door gebrek aan brandstof. RADIO CAROLINE
is voor het laatst te beluisteren in november 1990.
Er blijven een aantal
vrijwilligers aan boord die kosteloos het schip op zee trachten te
houden. Wegens gebrek aan geld gaat de algemene toestand van de "mv ROSS
REVENGE" zienderogen achteruit. De toestand van het ankersysteem is er
zo erg aan toe dat men vresst dat men er de winter niet mee doorkomt.
Opnieuw
een zware storm in november 1991. Op 19 november breekt de
ankerketting. Door gebrek aan brandstof kan de scheepsmotor niet gestart
worden en het schip drijft richting Engelse kust. Op 20 november 1991,
om 03:50 uur strandt de "mv ROSS REVENGE" op de zandbank Goodwin Sands.
Een plaatst waar al vele andere schepen zijn vastgelopen en gezonken. De
bemanning aan boord, Neil Gates, Steve Conway, Wendy Shephard, Ricky
Jones, Chris Cobley en Stuart Dobson, worden met een RAF helikopter van
het schip gehaald.
Drie dagen na de stranding wordt de "mv ROSS
REVENGE" vlot getrokken en naar de haven van Dover gesleept. De RADIO
CAROLINE "supporters group" weten de schuit terug te krijgen voor 20.000
pounds. Deze groep, onder leiding van Peter Moore onderhouden de boot
nu nog steeds en zorgen er tevens voor dat RADIO CAROLINE regelmatig
terug te beluisteren is d.m.v. tijdelijke licenties, satelliet,...
Ik ben Yara, en gebruik soms ook wel de schuilnaam mega mindy.
Ik ben een vrouw en woon in Belgie (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 08/09/1988 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vanalles en nog wat .
Deze Foto is Gene Thomas