Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Een interessant adres?
hopelijk heb je er wat aan
Zoeken in blog
Yarabrusseel
Ik wens je een fijn bezoek Hey welkom op mijn blog pagina
hopelijk vinden jullie er wat aan
groetjes Yara
12-02-2012
getready
Jimmy Samijn
Naam: Jimmy Samijn
Geboortedatum: 24 augustus (te Etterbeek)
Woonplaats: Erpe-Mere
In het dagelijkse leven ben ik nogal een dromer, die houdt van
romantiek, uitgaan en lekker eten. Ben sociaal en hulpvaardig wat niet
altijd in dank wordt afgenomen. In onbekende omgeving ben ik gesloten en
verlegen maar zodra ik de mensen rondom mij beter ken bloei ik helemaal
open. Mijn hobbys zijn muziek, mijn dieren verzorgen en in de tuin
werken.
Favoriete quote: Kinderen toch! Caramba por què...
Favoriete songs: Madonna - Vogue, Kylie Minogue - It's in your eyes en Kate Perry - I kissed a girl
Favoriete Get Ready! Nummer: Het wordt me teveel...
Een gedreven persoonlijkheid die weet wat die wil, niet twijfelt als
hij een doel wil bereiken. Ben wel enorm precies in alles wat ik doe,
probeer de toekomst te vatten door het heden te doorgronden. In mijn
vrije tijd vind je me vaak in de sportclub of het zwembad. Tracht zoveel
mogelijk quality time te steken in muziek , mijn relatie en familie!
Waar ik een absolute hekel aan heb zijn leugens.
Favoriete quote: Vertrouwen moet je verdienen, is geen cadeau ! Alles wat je meemaakt in je leven zijn lessen die je moet leren.
Favoriete songs: Dansmuziek; Madonna -Frozen. Veel genres liggen me
en muziek is voor mij een gegeven dat gemaakt is om mensen in de
stemming te brengen die zij willen Wie ben ik om te zeggen dat iets
goed of slecht is! En ja
Favoriete Get Ready! Nummer: Laat
Iemand die houdt van de simpele dingen in het leven, uitgaan,
bioscoop, weg zijn met vrienden, Kenny is professioneel showdanser en
dansleraar. Reeds enkele jaren werkt hij voltijds in zijn eigen
dansschool Footloose Dancers te Diepenbeek. Ook voor verschillende
tv-programmas op EEN en VT4 heeft hij reeds gewerkt als choreograaf.
Verder heeft hij als danser verschillende Belgische en Benelux titels
gewonnen in verschillende categorieën van het rock & roll-dansen.
Minder graag gaat hij om met mensen die enkel in anderen hun gezicht
aardig doen. Ook mensen die op een oneerlijke manier hun doelen bereiken
heeft hij liever niet in zijn buurt. Veel mensen zien Kenny als iemand
die steeds met zijn voeten op de grond blijft, en niet snel onder de
indruk is van gebeurtenissen of omstandigheden.
Favoriete quote: Doe niets wat je niet graag zou hebben, dat een ander je aandoet.
Favoriete songs: Zowat alles wat Whitney Houston, maar verder ook de alledaagse Pop en r&b-muziek.
Favoriete Get Ready! Nummer: Wachten op jou!
Tom De Blaes
Naam: Tom De Blaes
Geboortedatum: 6 mei 1985 (te Vilvoorde)
Woonplaats: Machelen
Een stille persoonlijkheid in het begin maar stille waters hebben
diepe gronden Wanneer ik me ergens goed bij voel word ik soms een hele
spraakwaterval en krijg je er nauwelijks een woord tussen. Als ik iets
graag doe dan ga ik er ook volledig voor. Sta steeds open om nieuwe
mensen te leren kennen en nieuwe ervaringen op te doen. Een enorme fan
van videogames (vooral de Final Fantasy serie) en manga/anime (Japanse
comics/animatie). Mn passies zijn dansen, zingen en muziek beluisteren.
Waar ik een absolute hekel aan heb zijn hypocriete mensen en mensen die
profiteren van anderen.
Favoriete quote: Mada mada dane! - We have to fight for our future and for what we believe in!
Favoriete songs: Culture Beat Mr Vain, The Mackenzie Feat. Jessy
The Rain, Ikimono Gakari Blue Bird, Kylie Minogue Wow! En nog
vanalles eigelijk te veel om op te noemen
Favoriete Get Ready! Nummer: Wachten op jou (Right here waiting)
Het begon allemaal in 1995 toen de vader van Karoline "Leki" Kamosi een
van zijn dromen trachtte te verwezenlijken: het bouwen van een
ziekenhuis in zijn geboortedorp in de Kwango streek (provincie
Bandundu). De plannen waren groots en de fundering werd letterlijk en
figuurlijk gelegd; maar dan werden de werken noodgedwongen stopgezet
door de oorlogssituatie. Papa Leki moest plots het land verlaten.
De
constructie (fundering en enkele buiten- en binnenmuren) staat er nog
steeds zoals ze destijds werd achtergelaten, en dat terwijl de mensen er
echt nood hebben aan een ziekenhuis. Leki wil dan ook koste wat kost de
droom van haar vader verwezenlijken om zo de lokale bevolking te
helpen.
Het dorp waar het ziekenhuis gebouwd wordt heet Malambu
Nzadi, zo'n 300 km van de hoofdstad Kinshasa en vlak bij de Kwango
rivier. Meer dan 30 dorpen (ca 250.000 mensen) zouden gebruik kunnen
maken van het ziekenhuis eens het er staat.
Via Leki's vzw Nanda
en onder de noemer "Bouwen aan leven" zijn er verschillende initiatieven
voorzien om fondsen te werven in 2010, zodat er hopelijk verder gebouwd
kan worden begin 2011.
Eind
1963 heeft de Ier Ronan O'Rahilly besloten zich ook in de radiostrijd
te storten. Hij vindt enkele geldschieters, waaronder zijn
bankdirecteur, die het met hem eens zijn dat het hoog tijd is geworden
om het monopolie van de Britse omroep "B.B.C." te doorbreken. De firma
"Planet Productions" wordt opgericht en deze organisatie huurt van de
Zwitserse firma "Alraune" een oude ferryboot, de "mv FREDERICA", die in
Rotterdam afgemeerd ligt.
In februari 1964 vaart de boot naar de
Ierse haven "Greenore" waar het in het privé dok van Ronan's vader
zendklaar wordt gemaakt. Terwijl de werkzaamheden bezig zijn gaat Ronan
O'Rahilly in London op zoek naar kantoorruimte. Daar loopt hij toevallig
Alan Crawford tegen het lijf, een Australiër die ook met wilde
zeezenderplannen rondloopt. Het komt tot een overeenkomst tussen Ronan
O'Rahilly en Alan Crawford, de persoon achter Radio
Atlanta. Ronan mag de studioapparatuur van Alan gebruiken, en Alan
mag op zijn beurt het droogdok van Ronan's vader gebruiken om de "mv MI
AMIGO" als zendstation uit te rusten. Het wordt voor beide heren een
race tegen de klok om als eerste Engelse zeezender in de lucht te komen.
Tot
ieders verbazing verlaat op 26 maart 1964 de "mv CAROLINE", (het schip
werd herdoopt en genoemd naar de dochter van de van Ierse afkomst zijnde
Amerikaanse politicus John F. Kennedy) de haven en zet volgens
O'Rahilly koers naar Spanje. Zover vaart het schip echter niet
want voor de kust van Harwich gaat het voor anker. Al rond middernacht
starten de officiële uitzendingen via de middengolf 197 meter. RADIO
CAROLINE is geboren! De eerste plaat is Can't buy me love van The
Beatles en de eerste deejay: Chris Moore. Na een dikke week ontvangt het
kantoor meer dan 20.000 brieven van haar luisteraars. Ondertussen is
het 9 mei 1964, RADIO CAROLINE staakt haar uitzendingen zoals
gewoonlijk om 18:00 uur. Kort nadat de zender wordt uitgeschakeld begint
er een nieuw station: Radio
Atlanta.
Ronan O'Rahilly en Alan Crawford
zien echter al vlug in dat ze beter kunnen samenwerken dan nodeloos te
concurreren. Radio
Atlanta wordt op 2 juli 1964 RADIO CAROLINE SOUTH. De "mv CAROLINE"
van de originele RADIO CAROLINE vertrekt naar de Ierse Zee waar 10
dagen later het anker wordt gedropt voor het eiland Man. Tijdens de reis
werden de uitzendingen gewoon verder gezet. Noord Engeland heeft nu ook
een zeezender: RADIO CAROLINE NORTH RADIO CAROLINE NORTH en SOUTH
hebben samen al vlug meer dan 10.000.000 luisteraars waardoor blijkt dat
de stations niet alleen een muzikale maar ook een financiële voltreffer
zijn.
Het succes van RADIO CAROLINE NORTH en SOUTH werkt
aanstekelijk voor anderen. Op 23 december 1964 begint er een nieuw
station dat meteen een grote concurrent wordt. Het muziekstation noemt
zichzelf Radio
London en heeft haar schip verankerd op nauwelijks een mijl van de
"mv MI AMIGO" van RADIO CAROLINE SOUTH.
In 1965 beginnen er nog
meer radiostations vanaf diverse schepen en forten maar het zijn toch
voornamelijk RADIO CAROLINE NORTH en RADIO CAROLINE SOUTH en Radio
London waar de mensen op blijven afstemmen.
Ondertussen is
het begin 1966. De schepen in de Noordzee hebben al enkele dagen last
van een fikse storm. Op 19 januari 1966 breekt de ankerketting van de
"mv MI AMIGO" van RADIO CAROLINE SOUTH waardoor het met een forse
snelheid richting kust drijft. De bemanning zit naar TV te kijken en
merkt er niets van dat men op drift is geslagen. De kustwacht die het
echter wel in de gaten heeft probeert de
bemanning tevergeefs via hun radio te verwittigen, Hierop besloot men
een reddingsboot erop uit te sturen maar die kreeg zelf problemen door
het zware stormweer en keerde onverrichterzake terug naar zijn haven. Wanneer
de "OFFSHORE 1", het bevoorradingsschip van RADIO CAROLINE SOUTH er wel
in slaagt de "mv MI AMIGO" te bereiken is het echter al te laat. Het
zendschip is amper 100 meter van de kust verwijderd. Het is pas op dit
moment dat de bemanning merkt dat er iets aan de hand is. Men doet al
het mogelijke... De "mv MI AMIGO" strandt op de enige plek waar geen
rotsen of golfbrekers zijn, slecht enkele meters naar links of rechts en
de boot was in de totale vernieling gegaan. RADIO CAROLINE SOUTH is uit
de lucht! De beschadigde "mv MI AMIGO" wordt naar de haven van Zaandam
in Nederland gesleept voor herstelling.
Britt Wadner, de
eigenares van de "Cheeta 2" van het inmiddels opgedoekte Radio
Syd biedt haar volledig herstelde zendschip spontaan aan. Ronan O'
Rahilly laat zich dit geen tweemaal zeggen en RADIO CAROLINE SOUTH
hervat op 12 februari 1966 via de "CHEETA 1" haar uitzendingen. Echter
niet voor lang want het schip blijkt water te maken en dagelijks zijn er
zendermoeilijkheden. Het schip wordt al vlug de haven binnengesleept
voor dringende herstellingswerken. Op 1 april 1966 is de "Cheeta 2"
terug en 3 dagen later keert ook de herstelde "mv Mi Amigo" terug naar
zijn ankerplaats. Na heel wat antenne- en zendermoeilijkheden is
RADIO CAROLINE SOUTH ,The Sound of the Nation, terug in de lucht vanaf
haar eigen zendschip. Ditmaal via de 259 meter met een nieuwe 50 kW
zender, die tijdens de herstellingswerken werd ingebouwd. Er zijn nu 2
RADIO CAROLINE SOUTHS in de lucht. Extra presentatoren en
bemanningsleden worden gezocht om deze dubbele uitzenduren aan te
kunnen. Uiteindelijk wordt er beslist om de aparte uitzendingen via de
"Cheeta 2" stop te zetten.
Door de op komst zijnde
anti-zeezenderwet (zie Radio
City) en het verdwijnen van de zeezenders via de forten is het voor
RADIO CAROLINE alvast het sein om een reeks preventieve maatregelen te
treffen, want zij willen kost wat kost immers doorgaan. Gewapend met
zwaar slopersmateriaal rukken een aantal van RADIO CAROLINE 's
medewerkers op naar het onbemande Roughs Fort dat duidelijk buiten
Engelands territoriale wateren ligt. De bedoeling is om op dit fort een
landingsplaats voor helikopters te maken zodat de beide RADIO CAROLINE
schepen vanuit een ander land via daar kunnen worden bevoorraad. Het
pakt allemaal echter anders uit want ook Roy Bates van het terziele
gegane Radio
Essex heeft het op dit fort gemunt. Na een ware oorlog haalt Bates
het van de RADIO CAROLINE mensen.
Andere plannen om te kunnen
doorgaan worden echter wel uitgevoerd. Zo wordt er een kantoor in
Nederland geopend en maakt Ronan O'Rahilly een wereldreis om
internationale adverteerders te zoeken. Ook het Nederlandse bedrijf
Wijsmuller, die al die tijd de bevoorrading heeft gedaan voor de meeste
zeezenders, laat weten dat het dit in de toekomst zal blijven doen.
Op
14 juli 1967 wordt in het Britse Huis der Afgevaardigden de
anti-zeezenderwet goedgekeurd en die van kracht zal gaan op 15 augustus
1967.
15 Augustus 1967 middernacht... Ronan O'Rahilly houdt
woord want de DJ "Daffy" Don Allen laat via de zender van RADIO CAROLINE
SOUTH weten dat zij door gaan. Wel heeft men enkele noodzakelijke
maatregelen getroffen. Buiten Johnny Walker en Robbie Dale zijn alle
DJ's nu niet-Brits. Er worden internationale reklame's gedraaid en de
bevoorrading en het contact gebeurt via Nederland. Maatregelen waar de
Britse regering niet kan tegen optreden.
RADIO CAROLINE NORTH is
ondertussen nog niet onderhevig aan de wet daar het schip verankerd is
voor de kust van het eiland "MAN" dat een eigen bestuur heeft. RADIO
CAROLINE NORTH maakt nogal wat gratis reklame voor bedrijfjes van dit
eiland en zodoende is men dikke vrienden met de "Man" bewoners. Lang
duurt dit echter niet want het bestuur van het eiland Man moet zwichten
onder de druk van de Britse regering en neemt de Britse
anti-zeezenderwet aan. RADIO CAROLINE NORTH gaat per 1 september 1967
ook de illegale toer op. Vanaf nu besluit de RADIO CAROLINE-directie om
bijvoegsels NORTH en SOUTH te schrappen en de stations te herdopen in
RADIO CAROLINE INTERNATIONAL.
Na maanden rust verschijnen er in de vroege morgen van 3 maart 1968 bij
de beide RADIO CAROLINE schepen een sleepboot van de Nederlandse firma
Wijsmuller. De RADIO CAROLINE bemanningen worden overrompeld en
opgesloten en zowel de "mv Caroline" als de "mv MI AMIGO" worden naar
Amsterdam gesleept. Het blijkt dat de RADIO CAROLINE directie de
firma Wijsmuller al maanden niet meer voor haar diensten had betaald.
Deze firma zorgde voornamelijk voor de bevoorrading van beide stations. Door
deze plotse aktie valt de RADIO CAROLINE organisatie volledig uit
elkaar. Men doet nog tevergeefse pogingen om RADIO CAROLINE
INTERNATIONAL terug in de lucht te brengen via 1 zendschip. Men probeert
de "OCEAAN 7" van het voormalige station Radio
270 aan te kopen wat niet lukt door vroegtijdige artikels in de
kranten. De "mv GALAXY" van ex-Radio
London is te duur en de pogingen via het "KNOCK JOHN FORT" van ex-Radio
Essex lopen ook op niets uit.
RADIO CAROLINE; Engelands
eerste en laatste zeezender is wegens gebrek aan financiën gestorven. Er
heerst weer rust voor de kust van Groot-Brittannië.
Op 29 mei
1972 worden de "mv MI AMIGO" en de "mv CAROLINE" door de firma
Wijsmuller openbaar verkocht. Na 4 jaar aan de ketting, zijn de beide
zendschepen door souvenierjagers leeg gestolen en zijn ze beiden
onderkomen wegens geen onderhoud. De "mv CAROLINE" wordt verkocht aan
een slopersbedrijf dat het meteen afbreekt. De "mv MI AMIGO" word
opgekocht door Hofmann Shipping Agency, ook met de bedoeling om het te
slopen. Na felle onderhandelingen slaagt een groep zeezenderfanaten,
gegroepeerd onder de naam "Free Radio Association" erin het schip te
kopen. De organisatie zegt het zendschip te willen ombouwen tot een
drijvend piratenzendermuseum. Het blijkt echter dat de zenders aan boord
nog te repareren zijn en het groepje heeft meteen andere plannen! Begin
september 1972 verlaat de "mv MI AMIGO" de haven en zet koers naar
Engeland om daar hun museum in een haven te exploiteren. Het schip vaart
echter niet zover want het dropt anker net buiten de kust van het
Nederlandse Scheveningen. De hoofdverantwoordelijke van deze stunt is
Gerard van Dam (zie later Radio
Delmare).
Er wordt meteen aan de zenders gewerkt en op 29
september 1972 is het zover. Er wordt gestart met non-stop muziek
testuitzendingen op de 253 meter middengolf zonder stationsnaam of
aankondigingen. De zender is zeer onregelmatig in de lucht wegens
zenderproblemen. Om het ding optimaal te laten functioneren wordt er een
beroep gedaan op Peter Chicago, de zendertechnicus van Radio
Noordzee. Peter krijgt de zender op 30 november 1972 eindelijk goed
aan de praat. De dag nadien houden de non-stop uitzendingen op en
Engelse deejays maken de eerste programma's. Het station en de
presentatoren hebben nog steeds geen naam. Het adres van het naamloze
radiostation is een postbus op naam van Gerard van Dam. Enkele dagen
later zitten er duizenden ontvangstrapporten in deze postbus.
Op
17 december 1972 verandert het naamloze station haar frequentie. Vanaf
nu wordt er uitgezonden op 197 meter middengolf en het station heeft nu
eindelijk een naam: RADIO 199. Er komen ook enkele
Nederlandstalige deejays aan boord en nu blijkt er dat men van plan is
om via de 199 meter uitsluitend Nederlandstalige programma's uit te
zenden en via de 253 meter (aangekondigd als 259) Engelstalige ander de
naam RADIO CAROLINE. Deze twee volledig aparte uitzendingen kunnen
echter niet doorgaan daar een zware storm de antenne heeft laten
afknappen en er noodgedwongen via een noodantenne werd uitgezonden die
de twee aparte signalen niet aankan. Daarom worden de Engels- en
Nederlandstalige uitzendingen op dezelfde frequentie uitgezonden. Men
besluit om het station nu toch om te dopen in RADIO CAROLINE
INTERNATIONAL. Na 4 jaar afwezigheid is Engelands eerste zeezender
terug, zij het wel onder Nederlands iniatief en met Nederlandstalige en
enkele Engelstalige programma's. Een van de Nederlandstalige deejays is
Peter Brian, later bekend als Peter Van Dam.
Het duurt allemaal
niet zolang want wegens geldgebrek verlaat de bemanning, die tot nu toe
gratis heeft gewerkt, het schip. Een dag later komt de Radio
Noordzee-tender langs met de misnoegde RADIO CAROLINE-kapitein. Hij
laat de ankerketting van de "mv MI AMIGO" doorbranden en laat de schuit
naar Amsterdam slepen. Kapitein vander Kamp wil hiermee beslag laten
leggen op de boot om zo nog zijn achterstallig loon te krijgen. De
scheepvaartinspectie verklaart dat de "mv MI AMIGO" een drijvend wrak
is! De deejays voeren snel de nodige reparaties uit en het lukt hen de
boot terug zeewaardig te laten verklaren. Gebruik makend van de
eindejaarsfeesten slagen ze erin de "mv MI AMIGO" ongehinderd terug op
volle zee te krijgen. Dit alles gebeurde net voor de overige
bemanningsleden erin zouden zijn geslaagd het schip via een Haarlemse
rechtbank aan de ketting te laten leggen.
Ondertussen is Ronan
O'Rahilly ook weer op het toneel verschenen en neemt heel het handeltje
over. Ronan heeft een geldschieter gevonden, onder de vorm van een
kledingszaak, en de meeste schulden worden betaald. De kledingszaak
krijgt in ruil gratis reklame op de zender. Gerard van Dam en kapitein
vander Kamp worden ontslagen en op 3 januari 1973 is RADIO CAROLINE
terug in de lucht via de 253 meter (aangekondigd als 259 meter)
middengolf. Overdag worden er Nederlandstalige uitzendingen verzorgd
door o.a. Bert Bennett, Joop Verhoof en Ad Petersen. 's Avonds en 's
nachts zijn het enkele ex-Radio
Noordzee-deejays die Engelstalige programma's verzorgen.
De
vernieuwde RADIO CAROLINE blijkt echter niet aan te slaan bij het grote
publiek en zodoende zijn er weinig adverteerders en raakt men snel in
financiële moeilijkheden. Zelfs de deejays worden erop uitgestuurd om
reklame te ronselen! De technische moeilijkheden zijn ook al dagelijkse
kost, in januari 1973 breekt er zelfs brand uit aan boord van de "mv MI
AMIGO"! Men slaagt er wel in om een regelmatige tenderdienst op te
zetten dankzij hun kantoor in Den Haag, Nederland. Bij overmaat aan ramp
begeven op 26 januari 1973 de generatoren het nadat men had gepoogd een
sterkere zendereindtrap aan te sluiten. RADIO CAROLINE is wederom
uit de lucht...datum van terugkeer: onbekend.
Op 2 april 1973
slaat een onverwachtse voorjaarsstorm ongenadig toe. De "mv MI AMIGO",
nog steeds op volle zee, wordt duchtig dooreen geschud en de "NORDERNEY"
van Radio
Veronica slaat van haar ankers en wordt op het strand van
Scheveningen geworpen. Doordat Radio
Veronica op 18 april, de dag van een hoorzitting voor het
Nederlandse gerecht, een grote betoging heeft georganiseerd willen deze
laatsten zo vlug mogelijk terug in de lucht. Onderhandelingen met
verschillende andere concurrenten springen af maar men gaat wel in op
het aanbod van Ronan O'Rahilly! De Nederlanders herstellen de apparatuur
op de "mv MI AMIGO" en op 11 april is Radio
Veronica terug in de lucht vanaf het zendschip van RADIO CAROLINE!
Na
het vlottrekken van de "NORDERNEY" is Radio
Veronica vanaf 18 april 1973 terug in de lucht vanaf haar eigen
zendschip. De Radio
Veronica-technici hebben in ruil bijna alle defecten aan de
apparatuur op de "mv MI AMIGO" hersteld. De bemanning van de "mv MI
AMIGO" slaagt er zelfs in om een nieuwe zendmast overeind te krijgen en
men richt ook een tweede studio in. Het duurt dan ook niet zolang dat
RADIO CAROLINE haar zoveelste come-back maakt. Wederom is het echter
geen sukses en de geschiedenis herhaalt zich. RADIO CAROLINE heeft
wederom snel te maken met financiële en technische problemen. Op 26 juni
is men terug uit de ether.
Zomer 1973. Een nieuw station kondigt
zich aan: Radio
Atlantis. De eigenaar, Adriaan Van Landschoot, huurt zendtijd van
Ronan'O'Rahilly voor een periode van 3 maanden. Daar de "mv MI AMIGO" in
slechte staat verkeert kan men pas op 15 juli 1973 starten. Op 24
juli 1973 start, na drie dagen non-stop uitzendingen, vanaf 19 uur
wanneer Radio
Atlantis zoals gewoonlijk haar dagelijkse uitzendingen staakt, een
nieuw station: RADIO SEAGULL. Het station brengt
progressieve muziek tijdens de nachturen. De deejays komen van RADIO
CAROLINE en Radio
Northsea International en iniatiefnemer van het nieuwe station is
Ronan' O' Rahilly. Ondertussen is ook Sylvain Tack, een Belg die al
geruime tijd advertentietijd huurde op diverse zeezenders, gewonnen voor
een eigen radiostation. Na wat berekeningen blijkt immers dat het voor
hem goedkoper uitkomt om zendtijd te huren dan advertentietijd op
verschillende stations. De eerste uitzendingen duren elk 1 uur en worden
gebracht op 29 en 30 september 1973. Ze starten net na de programma's
van Radio
Atlantis en net voor die van RADIO SEAGULL. Het nieuwe station
noemt zich RADIO 385.
Op 18 oktober 1973
breekt echter wederom de zendmast, tijdens een kalme zee,op de "mv MI
AMIGO". Van de 67 meter hoge ding blijft er maar 9 meter overeind staan.
De bemanning slaagt erin een noodantenne te bevestigen aan het
overblijvende gedeelte. De noodantenne, van het T-type, kan echter het
grote zendvermogen niet aan en men dient noodgedwongen de minder
krachtige reservezender te gebruiken. Radio
Atlantis en RADIO SEAGULL hervatten hun uitzendingen op 5 oktober,
van RADIO 385 is er echter niets te horen. Tot op 6 oktober 1973 niet
RADIO 385 maar Radio
Mi Amigo start om 19 uur. Het duurt echter niet lang want de
noodantenne begeeft het op 18 oktober 1973.
Nadat het 3 maanden
durende contract met Ronan O'Rahilly op 15 oktober 1973 verlopen is
slagen de Radio
Atlantis mensen er niet in om het te verlengen. Er is namelijk een
kaper op de kust die meer biedt. De man is Sylvain Tack, en de naam van
zijn station, dat van de "mv MI AMIGO" overdag wil gaan uitzenden is Radio
Mi Amigo. Radio
Atlantis besluit dan maar om zelf een schip aan te schaffen. Het
blijft echter een lange tijd stil op de "mv MI AMIGO" want het vervangen
van de afgebroken zendmast wordt sterk bemoeilijkt door het aanhoudende
gure weer. Pas op 24 december1973 slaagt men erin de nieuwe 165 voet
hoge mast volledig op te bouwen.
1 januari 1974, de eerste
officiële programma's van Radio
Mi Amigo gaan in de ether. Als Radio
Mi Amigo op 7 januari 1974, zoals dagelijks, haar programma's op 19
uur stopt, begint na een afwezigheid van enkele maanden ook RADIO
SEAGULL opnieuw uit te zenden. Op 24 februari 1974 wordt zonder
aankondiging de naam van het station veranderd in.... RADIO CAROLINE. Er
wordt uitgezonden via 259 meter middengolf. Een zoveelste come-back,
maar voor hoelang? De ontvangst van beide stations is nu heel goed want
men krijgt zelfs luisterrapporten uit Indië.
Het blijft een tijd
goed gaan met beide stations tot 31 augustus 1974. Dan gaat de
Nederlandse anti-zeezenderwet van kracht. Beide stations gebruikten
immers al geruime tijd Nederland als basis voor kantoren, studio's,
bevoorrading,... RADIO CAROLINE en Radio
Mi Amigo openen snel nieuwe kantoren in Spanje, een land dat geen
anti-zeezenderwet kent. Op 31 augustus 1974 verdwijnen de concurrenten
één voor één. Radio
Veronica stopt die dag om 18 uur , 2 uur later gevolgd door Radio
Noordzee Internationaal. Maar vanaf de "mv MI AMIGO" meldt deejay
Tony Allen om middernacht dat RADIO CAROLINE doorgaat. Dit gebeurt
opdezelfde manier zoals in 1967 bij het van kracht gaan van de Engelse
anti-zeezenderwet tijdens "All you need is love" van "The Beatles".
Beide
stations vertellen dat men bevoorraad wordt vanuit Spanje en dat er
niets gebeurt vanuit Groot-Brittannië, België of Nederland. De justitie
van die landen denkt er echter het hunne van en zetten acties op tegen
beide radiostations. Al vlug worden de illegale bevoorradingsroutes
afgesneden, adverteerders ondervraagd,... echter allemaal voor niets. De
popmuziek blijft door de ether stromen omdat RADIO CAROLINE en Radio
Mi Amigo hun voorzorgen hadden genomen.
Eind maart 1976 wil er een derde
station gaan uitzenden van de "mv MI AMIGO". Enkele ex-Radio
Veronica medewerkers hebben immers het plan opgevat om hun station
te laten verrijzen. De onderhandelingen springen echter vroegtijdig af
en van het project komt er niets in huis.
Enkele maanden nadien
woedt er wederom een hevige storm op de Noordzee. De ankerketting van de
"mv MI AMIGO" breekt en het schip slaat op drift. Ditmaal strandt het
op een zandbank en de materiële schade valt al bij al nogal mee. Met
verenigde krachten word alles wat stuk is hersteld en herstart men de
uitzendingen vanaf de zandbank! De Engelse justitie is echter van mening
dat het schip binnen de territoriale wateren ligt en geeft bevel aan de
marine om het te bezetten. De bemanning mag blijven maar de 4 CAROLINE
deejays worden gearresteerd. Onder druk van politieke dreigementen
slaagt Radio
Mi Amigo baas Sylvain Tack erin dat de bezetting op 16 november
1975 wordt opgegeven.
Daar de Engelse marine tijdens haar
bezetting nogal wat beschadigd heeft duurt het een tijdje vooraleer
beide stations weer in de lucht zijn. Een nieuwe ankerplaats werd
gekozen en er wordt getest via 259 meter met een laag zendvermogen. Daar
RADIO CAROLINE enkel maar tijdens de nachturen kan uitzenden sleutelt
zendtechnicus Peter Chicago aan de tweede zender. Hij slaagt erin om het
ding helemaal om te bouwen en het af te stemmen op 192 meter. Het is 15
mei 1976 en RADIO CAROLINE heeft eindelijk weer een 24 uurs
programmatie, wat sinds 1973 geleden was. Op 10 september 1976 verlaten
de meesten de "mv MI AMIGO" als die nogmaals op drift slaat nadat de
ankerketting is gebroken. De overgebleven bemanningsleden kunnen echter
het ergste voorkomen en beginnen meteen aan herstellingen. Pas op 10
december 1976 kunnen de uitzendingen hervat worden.
Op 3 maart
1977 verhuist RADIO CAROLINE naar de 953 kHz zodat Radio
Mi Amigo kan beschikken over de 192 meter. De 259 meter van Radio
Mi Amigo baarde nogal wat zorgen en men hoopte dat de 192 meter
hier verbetering in zou brengen. Dit blijkt echter ook geen goede
oplossing want op 5 juli 1977 verhuist men opnieuw, nu naar de 962 kHz
(312 meter en de oude frequentie van Radio
Atlantis).
4 augustus 1977. De " mv MI AMIGO maakt op een
morgen zwaar slagzij. Meteen denkt men aan een lek in de roestige romp.
De pompen worden in allerijl aangezet maar die begeven het na enkele
uren. De "mv MI AMIGO" is zinkende en de opgeroepen kustwacht komt
aanvaren met een reddingsboot. Ondertussen is een bemanningslid erin
geslaagd om een pomp te herstellen en nadat een deel van het zeewater
buiten boord is blijkt dat er geen lek in de romp is maar wel in het
koelsysteem van de generatoren waardoor het zeewater in het ruim werd
gepomt. Een kraan dichtdraaien en het euvel is opgelost.
Ondertussen
blijkt dat de 212 meter middengolf voor Radio
Mi Amigo ook geen voldoening geeft en dat het 24 uur per dag
uitzenden van RADIO CAROLINE meer geld kost dan het opbrengt. Er wordt
om financiële redenen besloten om beide stations terug op 1 frequentie
te huisvesten. Vanaf 1 december 1977 zend overdag Radio
Mi Amigo uit en 's nachts RADIO CAROLINE. De frequentie is de
uitstekende 319 meter oftewel 963 kHz.
Op 20 oktober 1978
begeeft de laatst overgebleven werkende generator aan boord van de "mv
MI AMIGO" het. Het zal weken duren eer die hersteld is. De geruchten
doen ondertussen ook de ronde dat Sylvain Tack van Radio
Mi Amigo het beu is om huur te betalen voor het oude zendschip en
dat hij hij een eigen schip zou hebben aangekocht. Ronan O' Rahilly is
woedend en beslist dat hij alleen met RADIO CAROLINE zal doorgaan. Op 19
januari moet de bemanning tijdens een zeer zware storm van boord
gehaald worden door een reddingsboot van de kustwacht van Harwich.
15
april 1979, Paasdag, is er in de voormiddag een draaggolf waarneembaar
op 319 meter middengolf. Om 12 uur 's middags worden de uitzendingen
gestart en er wordt aangekondigd dat het RADIO CAROLINE is. Een zeer
belangrijke dag want het was 15 jaar geleden dat, ook op Paasdag, RADIO
CAROLINE voor de eerste maal in de lucht kwam. De gloednieuwe generator
zorgt ervoor dat er kan uitgezonden worden met 10 kW en men is van plan
om de oude generator te herstellen zodat men het zendvermogen kan
verhogen. RADIO CAROLINE INTERNATIONAL
zendt overdag Nederlandstalige programma's uit met als deejays o.m. Paul
de Wit, Marc Jacobs, Herman de Graaf,Ruud Hendriks Jeroen Woelwater,Ad
Roberts en Hugo De Groot. Ook van de partij zijn de Nederlandse dominees
Toornvliet en Maasbach die eerder ook al radiopredikant zijn geweest op
Radio
Condor. Tijdens de avond- en nachturen neemt de Engelstalige
service het over en brengt een voornamelijk LP-muziek.
Het is
niet gemakkelijk om het station in de lucht te houden. Diverse
moeilijkheden met de bevoorrading en het optreden van de Engelse,
Belgische en Nederlandse justitie hebben als gevolg dat programmabanden,
olie, eten, water,... te laat of helemaal niet op het schip geraken.
Op
19 maart 1980 slaat het noodlot tijdens een zware storm toe. De " mv MI
AMIGO" slaat van zijn ankers en krijgt een lek. De bemanning kan nog
net op tijd van het schip worden gehaald door een reddingsboot uit
Sheerness. De "MI AMIGO" zinkt en ligt op een zandbank met water tot aan
de stuurhut. De zendmast blijft nog een hele tijd rechtop boven water
staan. Geen zendschip en dus ook geen RADIO CAROLINE meer.
Na het
verlies van de "mv MI AMIGO" geeft Ronan O'Rahilly zijn RADIO CAROLINE
niet op. Hij richt in Panama de firma "Grothan Steamship lines" op met
als enigste bedoeling het kunnen aankopen van een nieuwe boot.
De
RADIO CAROLINE-directie gaat in Groot-Brittannië meteen op zoek naar
een vervanger voor de "mv MI AMIGO". Tom Anderson vindt de "mv LORD
NELSON", een oud Navy fregat dat perfect dienst kan doen als zendschip.
Het toeval wil echter dat iemand Ronan O'Rahilly omstreeks dezelfde tijd
meldt dat er in Schotland de "mv ROSS REVENGE" te koop ligt. Het gaat
hier om een schuit die jaren dienst gedaan heeft als
fabrieks-vissersschip en zelfs aanwezig was bij de visserijoorlog tussen
Groot-Brittannië en IJsland. Daar de "mv ROSS REVENGE" in betere staat
verkeert dan de "mv LORD NELSON" wordt besloten om de IJslandse trawler
aan te schaffen.
Het nieuwe RADIO CAROLINE-schip wordt van het
Schotse Rosyth naar de Spaanse haven Santander overgebracht waar het zal
worden uitgerust om dienst te doen als basis van de
zeezender. Peter Chicago, de zendtechnieker van RADIO CAROLINE vertrekt
meteen naar de Verenigde staten om er een tweedehands middengolfzender
te zoeken. Hij vindt die echter in Canada bij een Country en Western
station. Als snel gaan er geruchten dat RADIO CAROLINE werkt aan een
come-back vanaf een schip dat de naam "mv IMAGINE" zou dragen.
Daar
er geen Europese financiers gevonden worden duurt de terugkeer van
RADIO CAROLINE langer dan verwacht. Uiteindelijk gaat Ronan O'Rahilly
scheep met enkele Amerikanen en Canadezen maar daar heeft hij al vlug
meer last mee dan plezier. In 1983 willen die heren het ganse project
overnemen en het komt zelfs tot een gerechtelijk proces. De RADIO
CAROLINE-organisatie wint dit echter maar is er niet veel mee vooruit.
Ze hebben een half afgewerkte boot maar geen geld. Even later wil
Richard Branson van VIRGIN het project financieren maar als blijkt dat
hij de volledige controle over het station opeist wijst men zijn aanbod
af.
Ronan O'Rahilly vindt uiteindelijk nieuwe geldschieters en
besluit dat het nieuwe RADIO CAROLINE beter moet worden dan ooit
tevoren. Hij gaat te rade bij zijn techniekers en er wordt besloten om
de 558 KHz middengolf als frequentie te gebruiken. De 50 KW RCA zender
zal zijn vermogen afgeven aan een antenne die wordt geplaatst in een
meer dan 90 meter hoge mast die 170.000 pond kost. Deze mast is de
grootste die ooit op een schip is geplaatst! Het zal echter nooit in het
Guinness Book of Records worden opgenomen daar de initiatiefnemers van
dat boek besluiten dat RADIO CAROLINE een illegale organisatie is. Om
de stabiliteit van de "mv ROSS REVENGE" met zijn hoge mast te
garanderen wordt er 30 ton beton in het ruim gegoten. Het schip is
ondertussen herschilderd in rood met wit en niet in roos zoals Ronan
O'Rahilly had gewild.
Op 7 augustus 1983 kan de "mv ROSS
REVENGE" eindelijk de haven van Santander verlaten. De "AZNAR JOSE LUIS"
sleept het nieuwe zendschip naar de
Theemsmonding waar het op 8 augustus 1983 voor anker gaat in Knock Deep.
De bedoeling is om terug in de lucht te komen op 14 augustus 1983, de
dag waarop 16 jaar eerder de Engelse anti-zeezenderwet van kracht ging.
Die datum wordt echter niet gehaald daar er nog meer werk aan de
studioapparatuur en zendinstallatie is dan verwacht. De zender moet
immers volledig opnieuw worden afgesteld daar zendtechnicus Peter
Chicago uiteindelijk toch besloten heeft om de voormalige 319 meter, 963
KHz opnieuw te gebruiken in plaats van de voorziene 558 KHz. Als op 10
augustus 1983 de pers aan boord wordt toegelaten komt men uitvoerig in
de media. Onmiddellijk gevolg hiervan is dat honderden mensen met
allerlei soorten vaartuigen het nieuwe RADIO CAROLINE schip komen
bezoeken.
20 Agustus 1983. Eindelijk is het zover! RADIO CAROLINE
is terug in de lucht op 963 kHz met het volle vermogen. Men is op veel
voorbereid want naast de 50 KW RCA hoofdzender staat er immers nog een
10 KW RCA als reserve in het ruim.
Het programmaschema is niet
"Golden Oldies" zoals de ingehuurde programmaleister Annie Challis,
ex-BBC Radio One, voorzien had. Deze programmering zou in 1983 een
unicum zijn in de Europese radiowereld. Ter vervanging gebruikt men
terug het "Album-format" dat Tom Anderson en Peter Chicago programmeren.
Ronan O'Rahilly en Annie Challis zijn niet te spreken maar uiteindelijk
geeft Ronan toe. Hij heeft immers de komst van het nieuwe RADIO
CAROLINE voornamelijk te danken aan het vertrouwen en de
doorzettingskracht van enkele personen. Het verschil tegenover het
"oude" RADIO CAROLINE is dat de deejays de programma's zo weinig als
mogelijk onderbreken en dat de muziek voorop staat.
Om zo weinig
als mogelijk problemen te hebben met de Britse autoriteiten zijn de
kantoren van RADIO CAROLINE gevestigd in de U.S.A. en wil men zoveel als
mogelijk internationale adverteerders hebben. Ronan O' Rahilly heeft
beslist dat hij minstens 6 contracten wil ondertekend hebben vooraleer
er reklame op de zender te horen zal zijn. Dit duur echter langer dan
verwacht.
Op 27 december krijgt RADIO CAROLINE er een concurrent
bij. Op nauwelijks 1 mijl afstand van de "mv ROSS REVENGE" gaat de "mv
COMMUNICATOR" voor anker. De "mv COMMUNICATOR" is de thuisbasis voor Laser
730, een puur Amerikaans station dat zal uitzenden met 25 kW en de
antenne zal ophangen aan een ballon. Dat antennesysteem werkt echter
niet zo goed als verwacht en men installeert begin mei 1984 twee masten
op de boot. Op 6 mei 1984 zijn er testuitzendingen waarneembaar, niet op
730 kHz maar via 558 kHz en Laser
558 start officieel op 24 mei 1984, om 5 uur 's morgens. Deze
nieuwe frequentie is per toeval de frequentie die RADIO CAROLINE eerst
voor haar uitzendingen had gepland. Blijkbaar is die plaats in de
middengolf zeer goed in Europa want dankzij het mindere vermogen dan
RADIO CAROLINE heeft men een sterk en duidelijk signaal. Het "TOP 40
format" afgewisseld met Golden Oldies en de Amerikaanse presentatiestijl
slaan zeer goed aan bij de Europeanen. Hierdoor weet Laser
558 heel wat luisteraars af te snoepen van RADIO CAROLINE , BBC
Radio One en de lokale Engesle radiostations. Het enige wat blijkbaar
ontbreekt bij RADIO CAROLINE zijn de broodnodige internationale
adverteerders. Ronan O'Rahilly besluit de 50 kW zender gedurende de
daguren te verhuren aan een groep Nederlanders. Vanaf 16 december 1984
klinken er dan ook Nederlandstalige programma's via 963 kHz middengolf.
De Nederlandse autoriteiten zijn hoegenaamd niet gelukkig met dit nieuwe
piratenstation dat zich RADIO MONIQUE
noemt. Meteen wordt alles in het werk gesteld om de personen achter RADIO MONIQUE
op te sporen en oefent men druk uit op de Britse autoriteiten.
De
stations worden volgens hun woordvoerders bevoorraad vanuit Spanje,
maar al vlug blijkt dat dit meestal gebeurt vanuit verschillende Britse
en andere havens. Door hun enorme populariteit wil de Britse overheid de
stations zo vlug als mogelijk monddood maken. Het afsnijden van de
bevoorradingsroutes blijkt de meest voor de hand liggende mogelijkheid.
Vanaf
9 augustus 1985 worden beide schepen in het oog gehouden door een
spionageschip van de DTI, Department Of Trade Industry. De bedoeling is
om elk schip dat naast een zendschip aanlegt te identificeren. Van zodra
zo'n schip terug binnen de territoriale wateren is kan het worden
aangehouden op basis van "The Marine Offences Act" uit 1967. Deze
anti-zeezenderwet bepaalt immers dat eender welke medewerking door een
Brit aan een zeezender verboden is.
De dure DTI acties hebben
blijkbaar succes want Laser
558 moet regelmatig haar uitzendingen staken wegens gebrek aan
olie. Het gaat zelfs zover dat de kapitein van de "mv COMMUNICATOR" op 6
november 1985 beslist om het anker te lichten en de haven van Harwich
in Groot-Brittannië binnen te varen. Het einde van RADIO CAROLINE's
concurrent.
RADIO CAROLINE ontsnapt blikbaar aan de blokkade daar
men meer ervaring heeft met het bevoorraden van een zeezender. Zo
werden de hoogst noodzakelijke meestal 's nachts aan boord gebracht door
kleine kunststoffen bootjes die onzichtbaar zijn voor de radar van het
spionageschip. Blijkbaar wordt RADIO CAROLINE getolereerd want nadat de
"mv Communicator" de haven van Harwich is binnengevaren verdwijnt ook
het DTI-schip. RADIO CAROLINE is wederom alleen. Men besluit de
muziekkeuze te veranderen in TOP 40 format en de frequentie van RADIO
CAROLINE wordt de voormalige Laser
558 frequentie: 558 kHz. RADIO CAROLINE is terug in de lucht als
een volwaardig station nadat het sinds december 1984 haar frequentie had
moeten delen met Radio
Monique.
In 1986 en de eerste helft van 1987 gaat het goed
met de beide stations op de "mv ROSS REVENGE". Buiten wat kleine
stormschade en wat technische mankementen is men dagelijks in de lucht. Radio
Monique zorgt voor genoeg inkomsten zodat RADIO CAROLINE kan
blijven uitzenden. Het enige negatieve voor beide ondernemingen is dat
de Britse overheid een nieuwe wet heeft gemaakt die begin 1987 van
kracht is gegaan. Vanaf nu zijn de Britse territoriale wateren
uitgebreid tot 12 zeemijl zodat de "mv ROSS REVENGE" haar ankerplaats in
Knock Deep inruilt voor het meer zeese South Falks en waardoor de
bevoorrading vanuit Groot-Brittannië langer duurt en dus ook duurder is
geworden.
Op 25 november 1987 woedt er echter een zware storm
over de Noordzee. Een krakend geluid is waarneembaar. Als de bemanning
naar buiten gaat om te kijken wat de reden van het immense het geluid
was merkt men dat de 90 meter hoge zendmast is afgebroken en in zee
ligt. Er wordt een T-antenne opgehangen tussen de twee originele masten
op het schip. na enkele dagen kan men terug uitzenden, weliswaar met een
laag vermogen. de eerste dagen is enkel RADIO CAROLINE te beluisteren
via 558 kHz. Daar de inkomsten van Radio
Monique echter erg belangrijk zijn wordt de zender overdag
afgestaan aan het Nederlandstalige station.
In Nederland zag men Radio
Monique als een doorn in het oog en schijnbaar een bedrijging voor
het omroepbestel. De Nederlandse justitie besloot om een einde te maken
aan de uitzendingen en zo kwam er op 19 augustus 1989 een schip, de
sleepboot "VOLANS" langszij de "mv ROSS REVENGE". Een groep gewapende
politiemensen ging aan boord van de "mv ROSS REVENGE". De overmacht was
in aantal driemaal groter dan de bemanning. Door veel over en weer
gepraat slaagt de bemanning van de "mv ROSS REVENGE" erin om de zender
40 minuten in de lucht houden. De luisteraars hoorden rechtstreeks op
hun radio wat er afspeelde op het schip. Nadat de Nederlandse
overvallers de zender hadden uitgezet, sloopten ze alles wat verbonden
was ermee verbonden was. De zenders zelf werden leeg gehaald zodat er
enkel, lege behuizing overbleef. Alles werd mee genomen! Meer dan 7000
muziekplaten, draaitafels,... De AC generator die de zenders van stroom
voorziet wordt vernield. Men noemde het "demonteren". Zelfs wilde men de
masten op het schip omverhalen. Maar dat lukte net niet, omdat de
Engelse bemanning er in geklommen was. Aan het einde van de dag, was er
geen onderdeel meer aan boord dat nog te gebruiken was voor radio
uitzendingen, dachten de overvallers. De zendtechnicus, Peter Chicago,
had echter tijdens de overval nog redelijk wat reserveonderdelen weten
te verbergen.
Op 1 oktober 1989 is
er weer een signaal te horen op 558 KHz. RADIO CAROLINE is voor de
zoveelste maal in haar geschiedenis terug in de lucht. Het signaal is
echter zwak. Er wordt immers uitgezonden met zender die Peter Chicago
heeft in elkaar geknutseld van het materiaal dat hij had weten te
verbergen. Lokale radio stations in Groot-Britannië steunen RADIO
CAROLINE en sturen platen, draaitafels, en andere dingen die men nodig
heeft om radio te kunnen maken. Zodat men kon beginnen aan wederopbouw
van het station. De wederopbouw van het station is een feit maar
verloopt moeizaam.
Er zend geen Nederlandstalig station meer
vanaf de "mv ROSS REVENGE" maar de Britten willen nu ook RADIO CAROLINE
voorgoed het zwijgen op te leggen. Men begint RADIO CAROLINE te
dwarsbomen door de 558 KHz te geven aan een lokaal station in Londen,
met een doel: het storen van uitzendingen van RADIO CAROLINE. RADIO
SPECTRUM, krijgt een zender met een groot vermogen en een tweede
frequentie (990 KHz) zodat ze met een duidelijk signaal te beluisteren
zijn. Hierdoor verhuist RADIO CAROLINE naar 819 KHz.
In 1990 werd
de Britse anti-zeezenderwet aangescherpt die een jaar later invoege
moet treden. Vanaf 1991 is het zelfs verboden om zenders, die gebruikt
kunnen worden voor omroepdoeleinden, aan boord van een schip te hebben.
Deze maatregel zal echter niet het einde van RADIO CAROLINE betekenen. Door
het wegvallen van Radio
Monique, zijn de inkomsten veel lager en is ook de aanvoer van de
bevoorrading weggevallen. De Nederlanders zorgden immers verzorgde deze
groep voor de tendering die vanuit Frankrijk gebeurde. Alles moes vanaf
nu geregeld worden vanuit Londen en dat neemt Peter Moore op zich. Hij
zorgt voor regelmatige bevoorrading vanuit Frankrijk en België. Maar
veel geld was er niet meer, zodat men ook vanuit Engeland het schip
voorzag van brandstof. De DTI kan er echter voor zorgen dat weinig
bedrijven RADIO CAROLINE van brandstof wilen voorzien. Vandaar dat er in
1990 vaak radiostilte was door gebrek aan brandstof. RADIO CAROLINE
is voor het laatst te beluisteren in november 1990.
Er blijven een aantal
vrijwilligers aan boord die kosteloos het schip op zee trachten te
houden. Wegens gebrek aan geld gaat de algemene toestand van de "mv ROSS
REVENGE" zienderogen achteruit. De toestand van het ankersysteem is er
zo erg aan toe dat men vresst dat men er de winter niet mee doorkomt.
Opnieuw
een zware storm in november 1991. Op 19 november breekt de
ankerketting. Door gebrek aan brandstof kan de scheepsmotor niet gestart
worden en het schip drijft richting Engelse kust. Op 20 november 1991,
om 03:50 uur strandt de "mv ROSS REVENGE" op de zandbank Goodwin Sands.
Een plaatst waar al vele andere schepen zijn vastgelopen en gezonken. De
bemanning aan boord, Neil Gates, Steve Conway, Wendy Shephard, Ricky
Jones, Chris Cobley en Stuart Dobson, worden met een RAF helikopter van
het schip gehaald.
Drie dagen na de stranding wordt de "mv ROSS
REVENGE" vlot getrokken en naar de haven van Dover gesleept. De RADIO
CAROLINE "supporters group" weten de schuit terug te krijgen voor 20.000
pounds. Deze groep, onder leiding van Peter Moore onderhouden de boot
nu nog steeds en zorgen er tevens voor dat RADIO CAROLINE regelmatig
terug te beluisteren is d.m.v. tijdelijke licenties, satelliet,...
HLN update
Voormalig Boyzone-zanger Stephen Gately (33) is gisteren plotseling
overleden op Mallorca. "Hij was uitgegaan, had een paar glaasjes
gedronken, ging slapen en is niet meer wakker geworden", zegt een
vriend van Gately. De zanger was op vakantie in Mallorca.
Gately
was samen met Ronan Keating leadzanger bij de in de jaren negentig
razend populaire Ierse jongensgroep Boyzone. De band scoorde zes nummer
één hits in Groot-Brittanië. Zijn Boyzone-collega's, met wie hij in
2010 een nieuwe plaat zou uitbrengen, vliegen vandaag nog naar
Mallorca. Ronan Keating, die in Chicago was, zou naar verluidt
ingestort zijn bij het vernemen van het nieuws.
Homo In
1999 kwam Gately er voor uit dat hij homo is in een interview met
dagblad The Sun. Hij werd hiertoe min of meer gedwongen toen een kennis
dreigde zijn geheim naar buiten te brengen.
De zanger had
destijds een relatie met de Nederlander Eloy de Jong van de jongensband
Caught in the act. Ze kenden elkaar vier jaar. In januari 2002 gingen
Gately en De Jong uit elkaar. Hierna ontmoette hij Andy Cowles (een
zakenman die een internetbedrijf runt). Op 19 augustus 2003 werd
bekendgemaakt dat Gately en Cowles getrouwd waren in Las vegas. Het
koppel woonde samen in Soho (Londen).
Musicals Toen
Boyzone in 2000 uit elkaar ging was Gately de eerste die een
solocarrièrre begon. Hij bracht een album uit getiteld New Beginning.
Later maakte hij furore als musicalster. Hij speelde onder meer in
Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat en The Wizard of Oz. In 2008 kwam Boyzone nog een keer samen in de oude bezetting voor een reünietour. (mvl)
Dit
sprookje is van roger van dam die door het bos moet om zijn zieke oma
spulletjes te brengen.
Vandammeke
woonde in een stad ver van hier in een dorp vlak bij een groot vreemd bos.
Vandammeke
mocht eindelijk niet in dit vreemde blouwe bos komen.
Buiten de
paden was het er gevaarlijk, en je kon er gemakelijk verdwalen!
Zoals je
weet vandammeke is je grootmoeder ziek wil jij haar wat spullen brengen?
Blijf in
het bos wel op de paden, want het is er gevaarlijk.
Weet je al
wat je gaat meenemen in je mandje?
Voordat
vandammeke met een mandje met koekjes het bos in liep roep zijn mama hemBLIJF OP HET PAD VANDAMMEKE.
En kijk uit
in het blauwe bos voor alles maar vooral voor de grote boze flamingo
In het
blauwe bos liep vandammeke vrolijk door, Totdat hij opeens een stukje vanhet
pad af een mooi veldje zag en er groeiden narcissen.
Oh dat zal
oma fijn vinden dacht vandammeke!!
En terwijl
vandammeke narcissen aan het plukken was, haaste de grote boze flamingo zich
naar omas kasteel.
En terwijl
de grote boze flamingo grootmoeder opat en haar kleren aantrok, naderde
vandammeke aan het kateel,
Hij ging
binnen door de schoorsteen.
Meteen toen
vandammeke binnen was, stortte de flamingo zich op hem.
Terwijl hij
nog net oh jee kon zeggen naderde de bakker.
De bakker
zag meteen wat de grote boze flamingo gedaan had en, doortastend als hij was, pakte
hij direct zijn broodmes.
Daar had de
flamingo niet van terug.
Hij stortte
dood neer.
De bakker
was blij jippieeeeeeee
De bakker
sneed de flamingo open, En daar kwamen oma en vandammeke al naar buiten
gekropen.
Enzo kwam
het allemaal toch nog goed!.
En ze
leefden nog lang en gelukkig
Oma was
snel genezen en vandammeke was goed thuis gekomen en heeft het zijn ouder nooit
gezecht. Omdat hij anders nooit nog alleen naar oma mocht!!
En de
bakker nam de flamingo mee naar huis en maakte er lekkere flamingo brood mee
wat heel het dorp zeer lekker vond en kocht op een dag een villa in italie waar
hij nog steeds als rijke mijnheer woont :p:p:p
Free Souffriau, bij het grote publiek populair als superheldin Mega
Mindy, en Miguel Wiels, componist en muzikant van onder meer K3 en
Peter Live, verwachten hun tweede kindje. Het koppel maakte dat
gisterenavond bekend tijdens hun optreden op de Gentse Feesten. De
geboorte is voorzien voor eind januari 2010.
"We
kijken heel erg uit naar de komst van een zusje of broertje voor Wolf
en genieten met volle teugen van deze prille zwangerschap", luidt het
vandaag in een persbericht.
"Studio 100 wenst Free &
Miguel alvast van harte proficiat met dit fantastische nieuws" en
bevestigt dat Free dit najaar zoals voorzien diverse concerten zal
geven rond haar soloproject "Free Souffriau zingt Ann Christy een
beetje ANders". Voor de Mega Mindy-projecten zal de planning worden
aangepast. (belga/ka)
Op 20 juli EDT (VS) en 21 juli CET (Europa) is het exact 40 jaar geleden dat Neil Armstrong en Buzz Aldrin landde op de maan.
V.l.n.r.: Armstrong, Collins en Aldrin.
Bron: www.spacefacts.de
De touch-down werd aangekondigd met volgende beroemde woorden:
"Houston, Tranquility Base here. The Eagle has landed." (De LM (Lunar
Module) Eagle landde in Mare Tranquillaris, vandaar Tranquility Base).
De originele audio van de landing kan je op de site van Nasa beluisteren.
Een goeie 6h na touch-down kwam het 2de grote ogenblik van de
missie, het uitstappen van LM en de eerste voet op de maan. Deze eer
was weggelegd voor Neil Armstrong, tevens mission commander. Ook
omwille van praktische redenen moest Armstrong wel als eerste
uitstappen, het luik zat namelijk aan zijn kan van de LM. De eerste
voetstappen op de maan gingen gepaard met een zin die in de mensen hun
geheugen is gegrift: "One small step for man, one giant leap for
mankind". Ook deze originele audio opname is te beluisteren op de site
van Nasa.
Hoe het begon
De VS had in de Koude Oorlog volop klappen gekregen van de USSR. In
1957 was de eerste satelliet een feit (Sputnik 1) en aan boord van
Sputnik 2 bevond zich Laïka, het eerste levend wezen in de ruimte. De
eerste onbemande maanmissie vond plaats in 1959 en in 1961 was er de
eerste mens in de ruimte (Yuri Gagarin). Nu vond de VS dat het tijd
werd dat zij ook eens wat te betekenen hadden in de ruimtevaart en John
F. Kennedy kondigde op 12 september 1962 aan dat ze nog dit decennium
naar de maan gingen: "We chose to go to the moon in this decade". De
gevleugelde woorden van Kennedy zijn te vinden op de videosite Youtube.
Kennedy's speech luidde de start van het Apollo programma in. Dit
ruimtevaartprogramma omvatte oorspronkelijk 23 vluchten, maar men is
uiteindelijk maar tot 17 gegaan wegens bezuinigingen.
Apollo programma
De eerste vluchten tot en met Apollo 10 waren testvluchten om alle
systemen te testen en te optimaliseren, Apollo 11 tot 17 waren vluchten
die landde op de maan.
Apollo 1 - 10
Apollo 1: De oorspronkelijke naam was Apollo/Saturnus 204 maar deze
werd later omgedoopt tot Apollo 1. Deze missie kwam nooit los van het
lanceerplatform aangezien er brand uitbrak in de cockpit toen de
astronauten een controlelijst aan het overlopen waren. Alle 3 de
astronauten vonden de dood.
Apollo 2 - 3 werden nooit uitgegeven na het ongeval van Apollo 1.
Apollo 4 - 6 waren onbemande testvluchten die respectievelijk het
hitteschild testte, een maanlander in een baan om de aarde bracht en
het testen van het terugkeersysteem van de commandomodule in geval van
nood.
Apollo 7 was de eerste bemande ruimtevlucht van het Apollo
programma en testte de CSM (Command and service Module) en het koppelen
van de CSM met de Saturnus IB raket.
Apollo 8: Oorpsronkelijk was het de bedoeling dat Apollo 8 dezelfde
missie zou uitvoeren als Apollo 7, maar wegens vermoedens van de VS dat
de USSR een maanmissie had gepland is het missiedoel veranderd en werd
Apollo 8 het eerste ruimtetuig dat een vlucht om de maand deed. Tevens
ging Apollo 8 op zoek naar geschikte landingsplaatsen voor de bemande
maan vluchten.
Bekende foto van Apollo 8 op het moment dat ze weer tevoorschijn kwamen na hun eerste vlucht langs de achterkant van de maan.
Bron: www.wikipedia.org
Apollo 9 was een testmissie met alle modules die nodig waren voor
een maanlanding en in de ruimte werd de koppeling tussen de LM en de
CSM geoefend.
Apollo 10 tenslotte was de laatste testvlucht voor de eerste
bemande landing en bracht de CSM en de LM in een baan om de maan. De LM
werd losgekoppeld van de CSM en daalde tot ongeveer 15 km boven het
maan oppervlak om vervolgens weer terug te keren naar de CSM.
Apollo 11
Apollo 11: Eindelijk was het zover. 7 jaar na de memorabele speech
van Kennedy en na 7 jaar van ontwikkelen en testen was het zover, de
eerste bemande Apollo missie met als doel te landen op de maan en de
eerste mens op het maanoppervlak te laten lopen.
Kennedy had gelijk in 1962, ze zijn nog dat decennium naar de maan
gegaan. Jammer genoeg kon Kennedy de uitvoering van zijn grote droom
niet verwezenlijkt zien worden omdat in in 1963 neergeschoten werd in
Dallas.
Aan boord van Apollo 11 bevonden zich 3 astronauten: Neil Armstrong
(Commander), Edwin "Buzz" Aldrin (LM Pilot) en Michael Collins (CSM
Pilot).
De missie badge van Apollo 11, ontworpen door Michael Collins zelf.
Bron: www.wikipedia.org
Op 16 juni 1969 om 9h32 EDT werd de Saturn V raket gelanceerd met aan boord de LM "Eagle" en de CSM "Columbia". De LM en de CSM splitste zich op 20 juli en om 16h18 was de Eagle geland. 6h later was de eerste maanwandeling een feit en had de VS dit deel van de ruimterace gewonnen.
Wim De Craene werd geboren in een katholiek gezin met zeven kinderen. Op
zestienjarige leeftijd begon hij rond te trekken. Hij studeerde verpleegkunde
en toneel, maar brak zijn studies voortijdig af. Met de inkomsten die hij als
schoorsteenveger en biertapper verdiende, kocht De Craene zijn eerste gitaar.
Eind jaren '60 maakte hij deel uit van de Vlaamse folkgroep Ja en werd zo
ontdekt door Miel Cools.
Op achttienjarige leeftijd trok hij naar Amsterdam om dichter bij zijn mentor
Ramses Shaffy te kunnen wonen. Shaffy liet hem optreden in het café chantant 'T
Cloppertjen" en uit blijk van dank en bewondering noemde De Craene in 1975
zijn eigen zoon Ramses.
Succesperiode
Het jaar 1975 was zijn meest succesvolle jaar als artiest. Tim (van
zijn album Alles is nog bij het oude), Rozanne (uit zijn album Brussel)
en zijn duet met Della Bosiers, Mensen Van 18, werden hits.
De Craene liet zich voor de onderwerpen van zijn liedjes vooral inspireren
door mensen die hij kende. Omdat hij vond dat mensen zich meer aangesproken
zouden voelen wanneer hij veel voorkomende voornamen gebruikte, kregen veel van
zijn nummers titels als Tim, Marieke, Kristien, Elke,
Rikky of Marcellino. Niet al deze nummers gaan over mensen die
die naam dragen. Tim gaat bijvoorbeeld over zijn pasgeboren zoon,
Ramses, maar omdat die naam minder goed in de melodiepaste, gebruikte De Craene de voornaam van de zoon van één van
zijn beste vrienden. Rozane werd geschreven voor ex-vriendin Chris Thys[1],
nu als actrice vooral gekend in haar rol van de ex-vrouw van Witse.
In 1977 schreef De Craene ook zijn eerste musical, Help, ik win een
miljoen.
Minder populair
De Craene werd in de tweede helft van de jaren '70 steeds minder populair.
In 1978 organiseerde hij in Wetteren een prestigieus concert om zijn nieuwe
album Wim De Craene is ook nooit weg te promoten, maar er kwamen amper
70 mensen op af.
De zanger probeerde later steeds meer onder het stigma
"kleinkunst" uit te komen en experimenteerde met andere muzikale
stijlen zoals pop, rock, klassiek en disco. Op het album Perte Totale
uit 1980 vermengde hij rock, ballads en elektronische muziek. Later in dat
decennium liet hij zich ook door new wave inspireren. Helaas waren een groot
deel van deze experimenten niet populair en veel ervan worden over het algemeen
als mislukkingen gezien. De experimenten die echter wél werkten worden nog
altijd gekoesterd door zijn bewonderaars.
Toch voelde De Craene zich miskend. In 1981 scheidde hij ook nog eens van
zijn vrouw. Op zoek naar erkenning en succes nam hij tweemaal deel aan de
preselectie van het Eurovisiesongfestival, in 1981 met het nummer
"Compagnie", en in 1983 met het nummer Kristien. In de
tumultueuze finale van 1983, gewonnen door Pas De Deux, werd hij derde.
De hit Breek Uit Jezelf betekende in 1987 eventjes een nieuwe start,
maar hij verkocht nadien nog steeds weinig platen. In 1988 schreef hij wel nog
zijn tweede musical, Jan de Lichte.
Zelfmoord
In 1990 overleed Decraene. Officieel pleegde hij zelfmoord door een
overdosis antidepressiva te slikken. Algemeen wordt aangenomen dat hij niet
over een verbroken liefde geraakte.
In 2005 verklaarde zijn zoon Ramses echter tijdens een Humo-interview dat
hij altijd al het gevoel had gehad dat zijn vader was vermoord;
"Er is nooit voldoende onderzoek naar gedaan. Wat zeg ik? Er is géén
onderzoek naar gedaan. (...) Hij lag op zijn buik, met een deken over zich heen
gerold, voor de deur. Zo is hij gevonden. Alsof iemand hem in die deken had
gerold." (Humo, 26 juli 2005)
Volgens hem waren er geen details bekend gemaakt over welke antidepressiva
zijn vader zou hebben genomen en had hij zelf nooit depressieve gevoelens bij
zijn vader waargenomen. Hij had al een nieuwe vriendin en het feit dat hij geen
afscheidsbriefje had achtergelaten vond Ramses eveneens onbegrijpelijk. Om het
allemaal nog geheimzinniger te maken liep er, toen hij samen met enkele
familieleden het pand ontruimde, een onbekende man naar binnen;
"Hij kwam binnen in de kamer waar mijn vader dood werd aangetroffen. We
waren er net aan het werk- en hij keek er rond. 't Was alsof hij ons niet zag.
Wij hoorden hem zuchten: "Het kan niet...Het kan niet..." Wij waren
stomverbaasd. Ineens draaide hij zich om, en hij liep weer de trap af? Ik stond
aan de grond genageld., en mijn nonkel (oom) liep hem iets te laat achterna en
riep in het trappenhuis: "Meneer, wie bent u?" Maar die man, een
soort alternatieveling rende het huis uit, en verdween." (Humo, 26 juli
2005)
Ramses merkte ook op dat zijn vader nooit kerkelijk begraven wou worden, maar
op verzoek van de familie en voor de fans gebeurde dit toch. Willem Vermandere
was aanwezig en hield een toespraak. Dimitri van Toren, een vriend van De
Craene, schreef onder de titel Wim De Craene een prachtig eerbetoon.
Na zijn dood
Wim De Craene kreeg na zijn dood meer erkenning dan tijdens zijn leven. Zijn
liedjes worden nog steeds veel gedraaid en nummers als De Kleine Man, Tim,
Rozanne, Mensen Van 18 en Breek Uit Jezelf worden vandaag
erkend als klassiekers.
In de jaarlijkse eindejaarshitparade 100 Op 1 op Radio 1, waarbij
luisteraars hun favoriete Belgische muziek kunnen kiezen, staan Rozanne
en Tim al sinds de eerste editie uit 2002 hoog genoteerd. Tim
heeft zelfs nog nooit de top 10 verlaten.
Zo is er maar één
In 2007, in het tweede seizoen van het VRT-programma Zo is er maar één, werd
Rozanne, gezongen door Andrea Croonenberghs, uitgekozen tot 'mooiste
lied over vrouwen'. Het lied won ook met voorsprong de eerste halve finale op
16 maart. In de finale moest Rozanne de overwinning laten aan Ik mis
je zo, origineel van Will Tura en in het programma vertolkt door Udo.
Jonge patiënten revalideren met de hulp van dolfijnen
Jonge patiënten revalideren met de hulp van dolfijnen
Al 72 patiëntjes tussen 6 en 16 jaar van het Kinderrevalidatiecentrum UZ Gent revalideerden met behulp van dolfijntherapie in samenwerking met het Boudewijn Seapark in Brugge. Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het project, maakte het UZ een balans op.
Uniek Hoewel dolfijntherapie in verschillende landen bestaat, is het project van het UZ Gent en het Boudewijn Seapark uniek, stelt dr. Catharine Vander Linden, hoofd van het Kinderrevalidatiecentrum. "Bij de andere vormen van dolfijntherapie gaat het om een totaal ander type kinderen, meestal met gedragsproblemen. Bij ons volgen kinderen de therapie in de acute fase van hun revalidatie, na een plotse ingrijpende gebeurtenis, zoals een zwaar ongeval, een amputatie of verbranding. De dolfijntherapie bij ons is ook geen therapie op zich, maar dient als extra stimulatie voor de revalidatie."
De samenwerking tussen het Kinderrevalidatiecentrum en het Boudewijn Seapark startte in 2004. Elke therapie bestaat uit zes opeenvolgende wekelijkse sessies waaraan telkens acht kinderen deelnemen. De patiëntjes worden geselecteerd op basis van hun leeftijd en hun letsel.
Nooit gezwommen De oefeningen bestaan uit een inleiding waarbij dier en kind aan elkaar worden voorgesteld en het kind een aantal zaken over dolfijnen leert. Vervolgens worden specifieke oefeningen getraind, eerst aan het raam dan aan de rand van het bassin en tenslotte op een plateau aan het water. Voor de veiligheid van zowel kind als dier wordt er nooit gezwommen met de dolfijnen.
Meer zelfvertrouwen Met behulp van de oefeningen leren kinderen bijvoorbeeld opnieuw een arm gebruiken, concentreren ze zich beter, worden rustiger of krijgen meer zelfvertrouwen. Omdat het gaat om verschillende pathologieën en doelstellingen, is het moeilijk om na vijf jaar met wetenschappelijke resultaten naar buiten te komen, zegt Vander Linden. De dolfijntherapie staat ook nooit op zichzelf maar maakt deel uit van de algemene revalidatie en dient vooral als een extra stimulatie en motivatie voor de revalidatie. "Het kind doet oefeningen zonder dat het daarbij stilstaat, zonder dat het beseft dat het aan het revalideren is", aldus dr. Vander Linden. (belga/gb)
Een Amerikaanse juf heeft een 5-jarige kleuter met een drol naar huis gestuurd. Het kind kon zijn behoefte in de klas niet meer inhouden en deed het dan maar in de kamer van juffrouw Sue Graham. Als straf moest hij de drol oprapen en in zijn rugzak meenemen, meldt de Telegraaf.
De vader deed de onaangename ontdekking en vond er ook een briefje van de juf bij. De lerares kwam er met een waarschuwing van af. (gb)
Collega's, familie en fans nemen afscheid van Yasmine
Collega's, familie en fans nemen afscheid van Yasmine
In Wilrijk is afscheid genomen van VRT-presentatrice en zangeres Yasmine. Hilde Rens, zoals ze echt heette, pleegde vorige week donderdag op 37-jarige leeftijd zelfmoord. De plechtigheid in het crematorium was voorbehouden aan familie, vrienden en enkele collega's. Maar buiten volgden honderden mensen de herdenking op een scherm. Het werd een erg emotionele dienst, met veel woorden van respect en lof van al wie het woord nam. Yasmines ex-vrouw, Marianne Dupon, was ook aanwezig. De beide families van het voormalige koppel hadden samen de herdenking in elkaar gestoken.
Volle zaal Tijdens de plechtigheid lazen onder anderen Martine Prenen, Truus Druyts, Annick Ruyts en Peter Cockx, eindredacteur van De Rode Loper, een tekst voor. "Wat er moet overblijven van Yasmine, is haar muziek en haar ongelooflijk warme persoonlijkheid", reageerde Martine Prenen voor de dienst. "Hilde, je hebt een uitverkochte zaal vandaag, er zijn zelfs staanplaatsen", begon ze tijdens de herdenking. Ze rakelde verder mooie momenten op, die ze samen met haar boezemvriendin beleefde, en besloot met de vaak gehoorde woorden van Hilde Rens zelf: "Ik zien a geire".
Eric Mellaerts zingt Gitarist Eric Mellaerts, ook wel de muzikale papa van Yasmine genoemd, zong 'Omdat ik van je houd', met flarden tekst uit liedjes van Yasmine zelf. Hij brak aan het einde van het nummer. Mellaerts heeft lange tijd intensief samengewerkt met Yasmine.
Oudere zus Anja, de oudere zus van Hilde Rens, liet een tekst voorlezen. "Je zocht voortdurend naar antwoorden die je niet kreeg. Je werd broos en breekbaar diep vanbinnen... Je koos - wat voor ons het einde lijkt - voor een nieuw begin. Het ga je goed."
Dochtertje Ella-Louise Radiopresentatrice Truus Druyts was erg close met Hilde Rens en zij sprak in naam van Ella-Louise, het tweejarige dochtertje van Hilde en Marianne. "Ella-Louise denkt aan jou. Dank je mijn lieve moeke. Een hele dikke knuffel en dikke kus."
Geen omroepsters op Eén Op Eén zullen vandaag geen omroepsters de programma's aankondigen, meldt de nieuwssite van de VRT. Iedereen is immers aanwezig op de plechtigheid. De aankondiging zal in de stijl van Canvas, met enkel een stem, gebeuren. De hommage aan Yasmine wordt vanavond nog eens herhaald.
Na de dienst wordt haar urne bijgezet, wat een strikt familiale aangelegenheid is. (gb/jv)
Luistercijfers MNM zakken onder niveau Radio Donna
Luistercijfers MNM zakken onder niveau Radio Donna
Het marktaandeel van radiozender MNM is onder het niveau van voorganger
Radio Donna gezakt, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het
Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Radio 2 blijft met
voorsprong de grootste radiozender van Vlaanderen.
Donna De
metamorfose van Radio Donna naar MNM blijkt geen vruchten te hebben
afgeworpen. Volgens de CIM-luistercijfers haalde de nieuwe radiozender
tijdens de eerste vijf maanden van 2009 een marktaandeel van 11,5
procent. Radio Donna haalde eind 2008 nog 12,5 procent.
Radio 2
blijft de grootste radiozender van Vlaanderen, met een marktaandeel van
32,1 procent (30,2 procent bij de vorige meting). De zender weet
daarmee zijn leiderspositie in het radiolandschap te verstevigen.
Q-Music zakt Q-Music
kent dan weer een lichte daling, maar blijft met 17,2 procent
(tegenover 18,1 bij de vorige meting) de op één na grootste zender. Joe
FM, de andere radiozender van de VMMa, scoort met een marktaandeel van
5,9 procent ongeveer even goed als voorganger 4FM.
Studio
Brussel en Radio 1 verliezen terrein en klokken af op respectievelijk
8,6 en 8,1 procent (tegenover 9,8 en 8,2). Het marktaandeel van Klara
ging dan weer duidelijk de hoogte in, van 1,6 naar 2,7 procent. Radio
Nostalgie, de derde landelijke commerciële radio, kende eveneens een
duidelijk stijging van 1,9 naar 2,7 procent. (belga/gb)
De ouders van Yasmine, die er vorige week voor koos uit het leven te
stappen, laten het doodsbericht van hun dochter ook uitgaan van de
ouders van Marianne Dupon, de ex-partner van Yasmine. Yasmine leed erg
onder de relatiebreuk van twee maanden geleden. Dat meldt Het Laatste
Nieuws.
Troost putten uit samenhorigheid Het
overlijdensbericht dat de ouders van Yasmine gisteren in een krant
lieten plaatsen, is op hun vraag ook uitgegaan van de familie van
Marianne Dupon. "Wij hopen troost te putten in de samenhorigheid",
verklaart Anita Claes, de gebroken moeder van Yasmine.
Twee rouwadressen 'De
families Rens, Claes, Dupon en Heuvelmans melden u met droefheid het
overlijden van Hilde Rens, Yasmine', zo luidt de aanhef van het
overlijdensbericht dat gisteren in De Morgen stond. Het bericht
vermeldt ook twee rouwadressen: dat van de ouders van Yasmine en dat
van de ouders van Marianne Dupon, de vrouw die eind april na een
huwelijk van zes jaar brak met de zangeres. Yasmine en Marianne hebben
ook een dochtertje van twee.
Het overlijdensbericht snoert
meteen ook de mond van al wie de voorbije dagen meende Marianne Dupon
met een beschuldigende vinger te moeten wijzen.
Verdriet samen verwerken "Mijn
man en ik en onze twee dochters hebben samen beslist om Marianne bij
het overlijden van Hilde te betrekken", stelt Yasmines moeder Anita.
"Ik heb gebeld met de vader van Marianne, hij is bij ons thuis gekomen
en we hebben dat overlijdensbericht en de doodsbrieven samen met hem
opgesteld. We hopen troost en steun te vinden in het samen verwerken
van ons verdriet, in de samenhorigheid. Ik kan niet zeggen of we
hieruit ook troost zullen kunnen blijven halen, maar ik hoop het zo".
Geen verwijten Michel
Clavareau, de schoonbroer van Yasmine: "Onze familie heeft geen enkele
reden om Marianne iets te verwijten. Zij en haar familie hebben enorm
veel verdriet, net als wij. De extreme situatie waarin Yasmine was
verzeild geraakt, was niet het gevolg van één iets, maar het resultaat
van een opeenhoping van verschillende dingen. Hilde kon niet om met
onrechtvaardigheid. Er zijn een paar mensen die haar iets hebben
aangedaan. Maar ik ga daarover niet in detail".
Morgen om 13.30 uur in crematorium Wilrijk Het
overlijdensbericht geldt als uitnodiging aan iedereen om morgen om
13.30 uur afscheid te nemen in het crematorium van Wilrijk. De
Facebook-groep 'R.I.P. Yasmine' telt intussen meer dan 21.000 leden, de
'We zullen je missen Hilde - Yasmine - Rens' telt al bijna 8.000 leden.
Het rouwregister op de website van Eén is al door meer dan 2.500 mensen
ondertekend en op de website inmemoriam.be prijkt Yasmine net onder
Michael Jackson. (hln)
HLN UPDATE Frank De Winne is zonet, om 12.34 uur Belgische tijd, de ruimte in geschoten. De Winne vertrekt op een missie van zes maanden naar het Internationaal Ruimtestation ISS.
De lancering verliep zonder problemen. Enkele seconden voor het vertrek begon de motor met een oorverdovend lawaai te ontbranden. Daarna schoot de Sojoez-raket omhoog en enkele minuten later was De Winne al uit het gezichtsveld verdwenen. De Winne heeft het gezelschap van de Rus Roman Romanenko en de Canadees Robert Thirsk.
Baan zoeken Na enkele ogenblikken had de Sojoez-raket de dampkring al verlaten. Het toestel vliegt nu in een baan om de Aarde. Ze moeten nu de juiste koers naar het ISS zoeken. De aankoppeling gebeurt pas over twee dagen. Op de grond barstte een luid applaus los, maar doorgaans wordt gewacht tot de capsule de juiste baan gevonden heeft. Er waren heel wat prominenten aanwezig, in het bijzonder de Russische echtgenote Lena Clarke en de drie kinderen van de burggraaf. Ook prins Filip, minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle en defensieminister Pieter De Crem sloegen de spectaculaire lancering ter plaatse gade.
Gezagvoerder De Winne zal zes maanden in het ISS blijven om er wetenschappelijk onderzoek te doen. In tegenstelling tot zijn eerste, elfdaagse, ruimtevlucht in 2002, heeft België dit keer niets betaald en zullen er ook geen specifieke Belgische experimenten zijn. Tijdens zijn laatste twee maanden zal de tweede Belg in de ruimte de eerste niet-Russische of niet-Amerikaanse gezagvoerder zijn sinds de spacemeccano in 2002 werd bewoond.
Missie Met de aankomst van De Winne en co zullen voor het eerst zes mensen tegelijk wonen en werken in de spacemeccano waarin België prominent deelneemt. De verwelkoming gebeurt door de Russische Mir-veteraan Gennadi Padalka, de Amerikaan Michael Barrat en de Japanner Koichi Wakata. Het wordt tijdens die zes maanden een druk komen en gaan van ruimteschepen. Een bijzondere uitdaging voor De Winne komt er in september, wanneer hij met de Canadese robotarm een onbemand Japans vrachtruimteschip moet vangen. (belga/gb)
Zwarte doos van gecrashte Jemenitische Airbus gelokaliseerd
Zwarte doos van gecrashte Jemenitische Airbus gelokaliseerd
Familie van passagiers wachten op meer nieuws in Parijs.
Het signaal van een van de twee zwarte dozen van de dinsdag in de Indische Oceaan neergestorte Airbus A310 is blijkbaar gepeild. "Het lijkt erop dat de positie van een van de zwarte dozen is bepaald", zei de Franse staatssecretaris voor Ontwikkelingshulp Alain Joyandet op de Franse televisie. Joyandet was in de loop van de nacht naar de Comoren gevlogen, om te helpen bij de coördinatie rond de bergingswerkzaamheden.
Meisje overleefde crash Bij het ongeval van het toestel van de Jemenitische luchtvaartmaatschappij Yemenia Air met 153 mensen aan boord is momenteel met een 14-jarig meisje slechts een overlevende van de crash uit het water gehaald. Ze werd dinsdag door een boot in de crashzone ontdekt. Er werden al vijf lijken geborgen.
Sterke wind Marineduikers uit Frankrijk en de Verenigde Staten zullen nu opnieuw de plaats van het ongeval afzoeken. In de loop van de nacht waaide een felle zuidwind en stond er een sterke stroming, die volgens de reddingswerkers lijken en brokstukken ver verspreid hebben. De kansen om nog overlevenden te vinden, worden als zeer gering geacht.
De Airbus A310 bevond zich op de vlucht van Jemen naar de Comoren, toen het bij het naderen van de landingsbaan in de oceaan neerstortte. Vlucht IY 626 had elf bemanningsleden en 142 passagiers aan boord, onder hen vele Comorezen uit Frankrijk. (belga/vsv)
Ik ben Yara, en gebruik soms ook wel de schuilnaam mega mindy.
Ik ben een vrouw en woon in Belgie (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 08/09/1988 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vanalles en nog wat .
Deze Foto is Gene Thomas