Inhoud blog
  • audiovisuele reportage: de mythe van het maagdenvlies
  • wetenschappelijk artikel:
  • column: de smaak van keuze
  • sfeerverslag - de telepostzegelmachine
  • "Jean-Marie Pfaff achterna" (column over taal)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Journalistieke schrijfsels et alia, door Marilien

    27-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.(verhalend) interview: van sigarendoos tot circusact

    Zoals ik bij mijn vorige artikel reeds schreef: ‘interviews afnemen, naar mensen hun verhalen luisteren en deze proberen op een goeie manier op papier te zetten, het heeft wel zijn charmes’. Ook bij het maken van onderstaand artikel ben ik tot die constatatie gekomen. Een inleiding is nauwelijks nodig, alles staat namelijk in het artikel zelf. Maar voor wie de term ‘cigar box juggling’ – ondanks de fantastische (poging tot) uitleg in mijn artikel – nog steeds even vreemd aandoet als een roze olifant op struisvogelpoten, raad ik aan de term even te ‘youtuben’.  Sinds mijn vorige artikels is er helaas nog niks veranderd in de vriendschapsrelatie tussen mezelf en mijn computer. De communicatie loopt nog steeds stroef en we begrijpen elkaar niet zo goed. (Hoera, er zijn nog zekerheden in het leven!) Bijgevolg moet ik jullie dus opnieuw  – tot mijn allergrootste spijt – de foto’s verschuldigd blijven. (Zonde! zonde! Maar wie graag een foto wil zien vraagt het maar, dan mail ik die wel door)

    Eventjes nog voor de niet zo fanatieke lezers onder jullie: verontschuldig mij de lengte van het artikel. Volgende keer echter heb ik speciaal voor jullie iets lekker kort in petto ;-)




                                                                    


                                     Van sigarendoos tot circusact



    Levi en Vincent doen aan ‘cigar box juggling’

     

    Man met gitaar, meisje met microfoon, man met accordeon,… Een gebruikelijk stukje straatentertainment op de Antwerpse Meir. Even verderop: jongens met blokken. Ik hou halt en volg met mijn ogen vier behendige tienerhanden die gedwee de teugels der zwaartekracht in bedwang houden. Gefascineerd sla ik het schouwspel gade en zie hoe rechthoekige blokken van links naar rechts, van boven naar onder, van voor naar achter worden geslingerd en telkens weer met stijl worden opgevangen. Terwijl Vincent (15) geconcentreerd verder tovert met vliegende blokken en zwaartekrachtregels, neemt Levi (15) even een adempauze en staat mij enthousiast te woord over één van zijn grote passies, waar ik zonet een mooi staaltje van zag: cigar box juggling.

     
    “Cigar box juggling is een circusdiscipline die in Amerika is uitgevonden en vervolgens is overgewaaid naar Europa”, legt Levi uit. “Dat zie je nog aan het feit dat ook hier in België de originele Amerikaanse benaming gebruikt wordt. ‘Cigar box juggling’ betekent letterlijk ‘goochelen met sigarendoosjes’. Oorspronkelijk werden echte sigarendoosjes gebruikt, maar deze zijn nu vervangen door rechthoekige houtblokken die langs de zijkant met een zwart laagje vilt bekleed zijn. Het basisprincipe is dat je drie blokken horizontaal tegen elkaar aangedrukt houdt en vervolgens één of twee blokken van plaats verwisselt of omdraait. De bedoeling is dat je dat doet zonder dat de blokken op de grond vallen, zodat je daarna opnieuw drie blokken op een rij hebt.”

     

    Circusschool

    Het wordt echter snel duidelijk dat Levi en Vincent meer dan alleen het basisprincipe van cigar box juggling onder de knie hebben. Er is namelijk heel wat variatie mogelijk, en dat proberen de twee behendige jongens met graagte uit. “Zo werken wij bijvoorbeeld vaak met vier of zelfs met vijf blokken. Of we gebruiken slechts één hand in plaats van twee. Verder doen we ook wel eens evenwichtstrucjes met de blokken. Drie blokken verticaal op elkaar plaatsen en laten balanceren op één vinger is daarbij een van mijn favorieten”, vertelt Levi.
    “Het lijkt moeilijker dan het is hoor”, stelt hij me gerust bij het zien van mijn stomverbaasde blik. “Om het makkelijkste trucje te leren hebben de meeste mensen slechts een uurtje oefenen nodig. Het vergt natuurlijk wel veel meer tijd als je het echt goed wil kunnen. Zo heb ik eerst lang geoefend om alle mogelijke trucs met drie blokken te kunnen om dan daarna weer ‘vanaf nul’ te beginnen bij het inoefenen van de trucs met vier blokken. Ikzelf ben intussen ruim twee jaar bezig met cigar box juggling. Dat heb ik geleerd tijdens de lessen die ik op circusschool  ‘Estropov’ volg.”
    Zijn behendigheid en vlugge vingers verraden evenwel een langere voorgeschiedenis binnen het circusmilieu. “Aanvankelijk volgde ik circuslessen op een andere school. Daar deed ik hoofdzakelijk aan acrobatie en handenstand was mijn specialiteit. Aangezien later ook bij ons op de middelbare Steinerschool circuslessen werden georganiseerd, ben ik met de lessen van ‘Estropov’ begonnen: iedere dinsdag vlak na schooltijd. Daar ben ik voor de eerste keer met cigar box juggling in contact gekomen. Op een bepaald moment haalde onze circusleraar  drie oude houten blokken uit de kast en toonde ons enkele trucjes. Zo ben ik zelf wat aan het oefenen geslagen en algauw probeerde ik eigen trucjes uit, samen met mijn vriend Vincent. Ondertussen zitten we bij de ‘gevorderden’ op de circusschool. Vanaf die categorie moet iedereen een specialisatie kiezen. Bij Vincent en bij mij is dat dus ‘cigar box juggling’ geworden.”

     

    Eenvoudig en toch zo fascinerend

    Van die keuze hebben de twee jongens duidelijk geen spijt. “Cigar box juggling is een discipline die vrij weinig wordt uitgeoefend, binnen de circuswereld in het algemeen en in België in het bijzonder. Het is dus niet alleen vrij onbekend maar er zijn ook weinig mensen die het doen. Net dát maakt het voor mij extra aantrekkelijk”, zegt Levi. “Ook binnen onze circusschool, met zo’n tachtig leerlingen, zijn Vincent en ik de enige twee die het kunnen. Zelfs onze  leraar hebben we qua techniek inmiddels overtroffen, dus op dat vlak kan hij ons niet meer helpen. We zijn bijgevolg vaak op onszelf aangewezen om nieuwe trucs te bedenken. Dat prikkelt mijn creativiteit en daar hou ik van. Al is onze leerkracht zelf niet gespecialiseerd in cigar box juggling, hij brengt ons regelmatig op nieuwe ideeën en daagt ons uit deze uit te voeren of verder ideeën te zoeken. Ook van dat uitdagende kantje hou ik wel. Bovendien is het tof om te kijken naar andere disciplines en ons daardoor te laten inspireren. Zo proberen we soms bestaande trucs van andere circusacts uit binnen onze eigen specialisatie. Cigar box juggling is voor mij dus echt een discipline die blijft boeien. Eenvoudig en toch zo fascinerend.” 
    Maar wat maakt het cigar box juggling dan zoveel fascinerender dan andere soorten jongleren? “In tegenstelling tot bijvoorbeeld jongleren met ballen kan je bij cigar box juggling meer variatie bedenken. Je kan de twee soorten jongleren in feite ook moeilijk met elkaar vergelijken. Waar je bij jongleren met ballen een opwaartse beweging maakt – je gooit dingen in de lucht – gaat het bij cigar box juggling net om de omgekeerde beweging. De blokken vallen, en daar probeer je iets mee te doen. Je gaat mee in hun val en probeert die val een beetje te ‘manipuleren’. Bovendien werk je bij jongleren met ballen met vloeiende bewegingen, bij cigar box juggling gebeurt dat niet. Je hebt als het ware telkens één beweging van waaruit je weer helemaal opnieuw kan starten. De opeenvolging van de verschillende bewegingen maakt het resultaat vaak spectaculair. Daarom gebruiken we naast de witte blokken soms één of twee gekleurde blokken; dan kunnen de toeschouwers beter zien wat er met welke blok gebeurt, want anders verdwijnt de magie van de truc een beetje in het niets, omdat het publiek niet weet welke blok er nu naar welke plaats is gegaan.”

     

    Zwarte Piet

    Het gerinkel van een vallende euro in het hoedje dat voor de voeten van jonglerende Vincent ligt leidt even de aandacht van mijn vijftienjarige gesprekspartner af. Levi bedankt de schenkster met een mooie glimlach en Vincent met een puik stukje jongleerwerk. Voorbijgangers zien het jonglerende blokkenduo blijkbaar graag aan het werk. “Oh, dat hangt er een beetje van af”, antwoordt Levi. “Van zodra er een vijftal voorbijgangers stopt om even te kijken, vormt zich al snel een grote groep rond ons. De reacties zijn dubbel. Enerzijds zijn er mensen die vol ongeloof toekijken en heel enthousiast zijn. Zo was er onlangs een man die mij aansprak en vroeg of ik volgend weekend als circus zwarte piet wil werken. Als Vincent en ik het er daarbij goed vanaf brengen, krijgen we in de toekomst waarschijnlijk nog andere opdrachten. Anderzijds zijn er mensen die in het begin wat sceptisch reageren, omdat ze denken dat er magneten zijn ingebouwd in de blokken. Dat kan misschien zo lijken, maar het is helemaal niet zo. Dat merk je als onze blokken vallen. Vooral als we met vier blokken werken kan het soms wel eens mislopen. Als de blokken te vaak op de grond vallen, lopen voorbijgangers gewoon door. Maar meestal gaat het best goed. Dan verdienen we toch minstens tien euro per uur. In de zomer, als er veel voorbijgangers zijn, kan het zelfs tot dertig euro per uur gaan.” “Vandaag is het veertien geworden” informeert Vincent. Bijna genoeg om een nieuwe blok te kopen. 

    Quatre mains

    Enkele dagen later ga ik de twee jonglerende blokkenmaatjes opzoeken tijdens hun wekelijkse circusles. Ik ontdek er de wereld op zijn kop. Tussen de lopende handen, zwierende lichamen, grondloze voeten en vriendelijk vragende blikken van jonge circusstudenten herken ik al snel de glimlach van juggling-duo Vincent en Levi. “We zijn nog eventjes bezig met de algemene opwarming, maar dadelijk beginnen we elk aan onze discipline.” Intussen nemen de twee jongens alvast hun blokken. Tussen de witte en oranje blokken spot ik een vreemde eend in de bijt. “Ik heb één van de blokken ingepakt met cadeaupapier” zegt Levi. “Zo lijkt de blok op een pakje van de Sint. Voor onze zwarte pietenact zondag hé. Het zal wel lukken normaalgezien. Nu enkel hopen dat we geen gladde handschoenen aan hoeven want anders kan het wel eens moeilijk worden.” Vijf minuten later ben ik toeschouwer van een privé-optreden van hun laatste nieuwe trucs. “Dit is er één die we met ons twee doen” leggen ze uit. “Dat wil zeggen dat we samen als het ware één persoon vormen. Daardoor kunnen we met gemak vijf blokken gebruiken. Het idee komt van Bert, onze leraar. Voor zover ik weet zijn we de enige die dit doen. We hebben het althans nog nergens gezien.” De jongens tonen me een stukje van wat zou kunnen beschouwd worden als de cigar box juggling-variant van één van de betere muzikale quatre mains. Een goudmijn aan visuele impulsen laat me verstomd staan. “Daar zit een mooie toekomst in”, bedenk ik.

     

    Jong talent met ambitie

    Wanneer ik hen naar hun toekomstplannen of ambities binnen de circuswereld vraag, blijken beide jongens heel ‘down to earth’.  “We zijn nog jong nu, dus we moeten sowieso eerst onze middelbare school afwerken. Daarna zou ik graag naar een circusuniversiteit gaan. Vooral die in Zweden schijnt erg goed te zijn, maar daar geraak je natuurlijk niet zomaar binnen. Bij de ingangsexamens is er telkens maar een viertal ingeschrevenen die door gaat. Slagen is dus vast veel te moeilijk voor ons” zegt Vincent bescheiden. Ook Levi denkt er zo over, maar een opleiding aan een circusuniversiteit is geen must, vindt hij. “Mijn ultieme droom is eigenlijk om later gewoon rond te trekken en ondertussen geld te kunnen verdienen met het cigar box juggling, op welke manier dan ook. Een beetje zoals Eric Bates, één van onze grote juggling-idolen. Die man tovert echt met zijn blokken. Ongelooflijk wat hij allemaal kan! En als dat niet lukt, word ik wel leerkracht”, lacht  Vincent.“Maar dat zijn zorgen voor later. Op dit moment is onze grootste ambitie een finaleplaatsje bij ‘Kunstbende’. Dat is een wedstrijd waarbij  jongeren van 13 tot 19 jaar hun ‘kunstige’ talenten kunnen laten zien. Wij hebben ons ingeschreven voor het onderdeel ‘performance’. Dat wil zeggen dat we gedurende vijf minuten een podium ter beschikking hebben en ermee kunnen doen wat we willen. De keuze voor een originele cigar box juggling-act lag voor Vincent en mij alvast voor de hand. We willen die act heel goed voorbereiden en zijn er nu al wat mee bezig, al zijn de voorrondes in Antwerpen pas in maart. Onze droom is natuurlijk om de grote finale te halen of zelfs te winnen. Maar ach, dat zien we nog wel.”

     

    Ik bedank de jongens, neem vriendelijk afscheid en wens hen alle succes. “Je stuurt het artikel toch naar me door he?”, roept Levi me nog na met een knipoog. Dat zal ik zeker doen.

    27-11-2011 om 00:00 geschreven door Marilien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    22-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.human interest interview rond 'boekwezen' : droom zkt vervulling


    Het zal sommigen misschien verbazen maar, ondanks mijn taal-en letterkundige opleiding, is literatuur niet mijn grootste interesseveld. Naar aanleiding van de Antwerpse boekenbeurs werd ons gevraagd een human interest interview te doen rond iets wat met ‘het boekwezen’ te maken had. “Zo’n opdracht is toch wel in de handjes wrijven?!”, meende de prof likkebaardend. Daar dacht ik dus anders over. Maar eenmaal aan de opdracht begonnen, merkte ik dat ik het stiekem best prettig vond. Interviews afnemen, naar mensen hun verhalen luisteren en deze proberen op een goeie manier op papier te zetten, het heeft wel zijn charmes ;-)


    Droom zkt vervulling       


     

    Thabo woont zo’n 12 jaar in België en koestert één grote droom: auteur worden

     

    Antwerpen, 31 oktober 2011. De boekenbeurs schiet voor de vijfenzeventigste keer uit zijn literaire startblokken. Honderden auteurs uit binnen- en buitenland zakken af naar het noorden van ons land om er triomfantelijk een plekje in te nemen tussen een massa boeken en een menigte boekenliefhebbers. Honderd kilometer verderop, in het Oost-Vlaamse Gent, neemt Thabo zijn gebruikelijke plekje in aan de livingtafel, tussen de twee muren van zijn appartement, dromend van de dag waarop ook hij een eigen tafeltje in de Antwerpse expo kan veroveren. 

      

    “Zo’n drie jaar geleden begon ik na te denken over het leven: het raast maar voort en je bent steeds in de weer, met je job, met je vrienden en familie, met dans,…” zegt Thabo. “Ik besloot eventjes halt te houden en bewust na te denken over waar ik mee bezig was, en vooral, over waar ik in de toekomst graag mee bezig zou willen zijn. Al snel brachten mijn gedachten me weer naar mijn schooltijd. Ik studeerde Latijn-Wetenschappen. Vaak moesten we opstellen, essays en besprekingen schrijven. Ik herinner me hoe iedere leerkracht telkens opnieuw positieve feedback gaf op mijn schrijfwerkjes. Een keer zelfs in het laatste jaar haalde ik als enige 20 op 20. Absurd, dacht ik. Maar de leerkracht vond het meer dan terecht. Vooral de inhoud van mijn verhaal had haar hart veroverd, vertelde ze me. Datzelfde jaar kregen we voor een ander vak een opdracht rond woordverklaring. Ik besloot de opdracht met een beetje creativiteit aan te pakken en verwerkte hem in een verhaal. De leerkracht was dolenthousiast over mijn originele aanpak en mijn goeie verhaal en las het aan iedereen voor. Terugdenkend aan al die goeie commentaren en aan het fijne gevoel dat ik bij het schrijven had, wist ik het: schrijven, dát is wat ik graag doe, dát is wat ik wil doen.” Na deze overpeinzing duurde het nog anderhalf jaar alvorens Thabo echt de daad bij het woord voegde.

     

    “16-01-’10”, lees ik op de eerste bladzijde van het A4-schrift dat voor hem op de tafel ligt. Op dezelfde hoogte, een beetje meer naar rechts: “Sipho’s reis”. “Een kortverhaal voor kinderen”, legt Thabo uit, “al kan het ook voor volwassen. Want voor beide leeftijdsgroepen zit er een boodschap in het verhaal. Het gaat over een achtjarige Afrikaanse jongen die voor de eerste keer beslist om helemaal alleen een treinrit te maken. Uit angst de volwassenen om raad te vragen  stapt hij zomaar de trein op, zonder kaartje en zonder zekerheid over de bestemming. Al gauw raakt de jongen in moeilijkheden, maar recht tegenover hem zit een man die de kleine Sipho helpt, zodat de jongen toch met succes op zijn bestemming terecht komt.” Of het een autobiografisch verhaal is? “Nee, dat niet. Al is het wel geïnspireerd op mijn eigen kindertijd in Zuid-Afrika, toen mijn mama me iedere morgen afzette aan het station en ik alleen met de trein naar school pendelde. Ook de episode op het einde van het verhaal, waarbij Sipho’s vrienden op sprinkhanenjacht gaan om deze vervolgens smakelijk op te peuzelen, is een greep uit mijn eigen kindertijd. Personen die ik ken of situaties die ik zelf heb meegemaakt vormen als het ware de basis waarop ik mijn fantasie kan laten rusten.”

     

    Zuid-Afrika is de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Voor de inhoud en de boodschap van het verhaal is het een detail, maar voor Thabo blijkt die keuze niet zo willekeurig. “Ik ben opgegroeid in Zuid-Afrika en heb er tot mijn twintigste gewoond. Inmiddels woon ik al geruime tijd in België, maar ik mis mijn land van oorsprong nog steeds. Als ik over Zuid-Afrika schrijf, voel ik me goed. Door het in mijn verhalen te betrekken waan ik me als het ware weer eventjes daar en dat geeft me een warm en fijn gevoel. Maar het is zeker geen noodzakelijk ingrediënt om een verhaal te schrijven.”

     

    “Have fun is mijn levensfilosofie. Probeer van alles iets leuks of iets moois te maken, op welke manier dan ook of met welke middelen dan ook. In mijn dans bijvoorbeeld komt deze filosofie perfect tot uiting. Als ik ooit het geluk heb mijn auteursdroom waar te kunnen maken en mij fulltime te richten op het schrijven van boeken, zou ik deze visie in mijn verhalen integreren. Mijn doel is om mensen leesplezier te bezorgen, zodat ze een beetje ‘fun’ kunnen hebben bij het lezen van mijn verhalen. Daarom ook schrijf ik liefst verhalen met een happy end of verhalen die niet te ‘zwaar’ zijn en die gaan over de dingen des levens die mensen gelukkig maken: over mooie liefdesrelaties en over vriendschap bijvoorbeeld.”

     

    “Gedichten, toneelteksten, verhalen,… ik probeer het allemaal uit. Het zijn compleet verschillende genres, maar het ene is niet minder boeiend dan het andere. Door verschillende genres uit te proberen merk ik niet alleen wat ik het liefste doe, maar ook welke stijl me het beste ligt. De aanpak is helemaal anders. Bij gedichten komt de inspiratie uit dingen die ik zie, die ik voel en laat ik als het ware mijn hart gewoon vertellen. Soms kan ik zomaar ’s nachts wakker worden en een gedicht neerpennen. Bij het schrijven van verhalen gaat het helemaal anders. Daarbij zet ik me heel bewust aan mijn tafel, neem pen en schrift bij de hand en dan pas borrelen de ideeën op.  Alle genres hebben echter wel een gemeenschappelijke eigenschap. Ze geven me voldoening en zorgen voor psychische rust. Ik zou wel uren kunnen doorgaan en zou het dan ook fantastisch vinden om mijn dagen te kunnen vullen met het schrijven van verhalen, boeken of poëziebundels.

    Daarnaast hou ik van schilderen. Ook mijn vriendin Nakoulou houdt daarvan. Ze heeft ‘plastische opvoeding en project kunstvakken’ gestudeerd en maakt niet alleen prachtige schilderijen op doek, maar ook met potlood en papier kan ze heel aardig overweg. Het zou geweldig zijn als we onze twee passies samen zouden kunnen voegen. Vooral bij kinderverhalen gaat dit goed, dan schrijf ik het verhaal en maakt zij de illustraties, zoals we bij Sipho gedaan hebben.

     

    “De weg is nog lang, dat besef ik wel. Het is uiteraard niet evident om zomaar auteur te worden, of beter, om er je werk van te maken. Ik ga vaak naar de bib en lees behoorlijk veel, maar waarschijnlijk moet ik nog veel meer lezen om een goed schrijver te kunnen worden. Het is namelijk heel leerrijk om andermans boeken te lezen. Verder had ik me een aantal weken geleden ingeschreven voor een cursus ‘kinderboeken schrijven’, maar er waren te weinig inschrijvingen en dus ging die helaas niet door. Ik heb inmiddels een nieuwe cursus gevonden voor het schrijven van verhalen. Volgende maand gaan we van start. Ik kijk er alvast hard naar uit en hoop op die manier meer bij te leren over verhaaltechnieken en over ‘goed schrijven’ en zo een stapje dichter te komen bij de verwezenlijking van mijn ultieme droom.”

     

    Met een mooie glimlach en blinkende oogjes kijkt Thabo naar zijn schrift, dat nog steeds voor hem op de tafel ligt. Ik doorblader het en lees de eerste alinea’s van het verhaal over Sipho. Mijn ogen blijven even hangen wanneer ik zie hoe de blauwe inkt in zijn schrift de volgende zin heeft gevormd: “there was nothing that could stop Sipho from finally living his dream”. Er was niks dat Sipho kon weerhouden om eindelijk zijn droom te leven. Ik bedenk hoe auteur en personage meer met elkaar gemeen hebben dan ze zelf vermoeden.

    22-11-2011 om 11:38 geschreven door Marilien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)

    Archief per week
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs