Inhoud blog
  • Pinksteren laatste deel - A.K.Emmerick
  • Pinksteren - A. K. Emmerick
  • Bedankt voor het lezen van deze Levend Geloof 3 blog.
  • De drijvende kracht
  • E Nomine - Lucifer
  • E Nomine - Denn Sie wissen nicht was Sie tun
  • E Nomine - Ave Maria
  • E Nomine - Vater Unser
  • David en Goliat
  • Allemaal parels
  • subliem in naastenliefde
  • Echt gebeurd :
  • De rijke bramenplukker - Godfried Bomans
  • Bezoek nu : kelders in Oostenrijk - 25% korting
  • Hoe, God ?
  • Waarom, God ?
  • 1 DAG
  • Het front van de ISMEN
  • Zullen er altijd mensen zijn die lijden ?
  • Een gedachte om voor Jezus te kiezen !
  • Martin Luther King versus Malcolm X deel 3
  • Martin Luther King versus Malcolm X deel 2
  • Martin Luther King versus Malcolm X deel 1
  • Racisme
  • De boodschap van de engel aan Maria - A. K. Emmerick
  • De bruiloft van Jozef en Maria
  • H. Jozef's leven deel 2
  • H. Jozef's leven deel 1 volgens Anna Katarina Emmerick
  • Tot wat doel is de mens geschapen
  • Het teken van een christen
  • Rusland en China deel 3
  • Hoe goed ken je een mens
  • Rusland en China deel 2
  • Rusland en China - deel 1
  • Dietrich Bonhoeffer
  • Woorden en daden
  • Verhaaltje : de drie wensen
  • Een visioen van Hadewijch (Antwerpse mystica)
  • Dietrich Bonhoeffer
  • God van mijn alledaagse leven - stukje Ruusbroec
  • Jezus spreekt...
  • Bestaat Gods Plan ?
  • Jij bent mooi
  • De navolging van Christus - Thomas a Kempis - hoofdpunten
  • Jezus is Gods enige Zoon
  • Waarom geneest God geen geamputeerden ? - 10 simpele vragen
  • De film FITNA : commentaar
  • FITNA van Geert Wilders in tekst
  • Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat deel 3
  • Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat deel 2
  • BELANGRIJK : Nota bij Blue Beam *********
  • Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat gesneden deel 1
  • Fluiten in het donker
  • Als de wetenschap GEBED onderzoekt...
  • De schizofrenie van Amerika deel 7
  • De schizofrenie van Amerika deel 6
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 5
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De chizofrenie van Amerika deel 4
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 3
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 2
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 1
  • De Opname (= Rapture)
  • Goede week : indrukken Slot
  • Redelijk of onredelijk ?
  • Je bed brandt
  • Goede week : indrukken deel 5
  • Mary Kathryn Baxter : haar leven + foto
  • Goede week : indrukken deel 4
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel Slot
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 5
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 4
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 3
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 2
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel ( ndl + in gespreksvorm) deel 1
  • Goede week : indrukken deel 3
  • Goede week : indrukken deel 2
  • Daniël in de leeuwenkuil
  • Goede week : indrukken deel 1
  • In mijn mailbox
  • Een verhaaltje
  • Korte nabeschouwing over Gloria Polo + foto die in krant stond
  • Zandloper
  • Een droom
  • Palmzondag van Anna Katarina Emmerick : deel 2
  • Palmzondag van Anna Katarina Emmerick : deel 1
  • Geraakt door de bliksem - Gloria Polo - definitieve versie
  • Fotokes van Gloria Polo
  • Goed Karma ofwel Goed gelachen
  • 3 bomen - 3 dromen
  • 2 dozen
  • De hel
  • Het appeltje voor de dorst, is nu
  • Trots
  • Jezus door Satan op de proef gesteld
  • Van as tot diamant :
  • D Day Denkertjes :
  • Welkom !!!!!!!!
  • De goddelijk vonk
    Zoeken in blog

    Levend Geloof 3

    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 DAG
    Gecodeerde boodschap :

    Maandag – 8.37 – op het werk :

    Sta wat te praten met collega’s.

    Ik word geraakt door een kogel in mijn zijde. Die ging er doorheen. Bloed vloeit uit de wonde.

     

    Zelfde dag – 12.04 – in de refter – op het werk :

    Zit te eten samen met collega’s.

    Deze had ik zien aankomen. Ik ren weg van de granaat. Ontploft. Heel leuk : ik mag de scherven uit mijn benen trekken. ’t Kon veel erger zijn. Nog wonden erbij, het bloed trekt lijnen op mijn benen.

     

    Zelfde dag – 19.42 – thuis :

    Telefoon van mijn moeder.

    Ik trap op een landmijn. Ik heb de klik gehoord. Ik ben morsdood. Game over. Ik heb niet eens het einde van de dag gehaald.


    Codesleutel : ’s morgens bij gebrek aan gespreksstof beginnen te roddelen – ’s middags kon het niet laten van kritiek te geven op een ander – ’s avonds ben ik niet echt aan het luisteren.

    Zo zijn er toch zoveel dagen in een jaar. Ik haal nauwelijks een keer levend het einde van de dag. Bij een computerspelletje heb je veel meer levens ! Ik ben toch zo slecht. Degenen die denken het beter te doen, liegen ! Je hebt de genade en de vergiffenis van God meer dan hard nodig. Het zit in daden, woorden en gedachten ! Ga toch naar de biecht, nu het nog kan ! Bovendien ontvang je in de eucharistie de geconsacreerde hostie : brood en wijn en Bloed van Jezus. Speciaal omdat je nog zou blijven leven al die dagen die nog komen !

    04-05-2008 om 21:44 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het front van de ISMEN

    Ik zag $atan zijn troepen schouwen. Hij was tevreden, want hij had heel veel groepen samengebracht. Ze gingen allemaal richting Megiddo, naar de laatste veldslag : Armageddon.

    De groepen mensen die werden aangevoerd waren : groepen van kapitalisme, materialisme, egoïsme, communisme, marxisme, leninisme, stalinisme, nazisme, fascisme, terrorisme, boeddhisme, islamisme, soefisme, feminisme, liberalisme, racisme, socialisme, protestantisme, katholicisme, hindoeïsme, nihilisme, nationalisme, anarchisme, conservatisme, extremisme... het waren er zoveel dat het een front vormde van de Ismen. Het waren degenen die de pijlers van Gods barmhartigheid en liefde, Zijn Kerk, Zijn boodschap hadden onderuitgehaald. Zij wilden zich niet van hun ismen ontdoen om Gods Koninkrijk binnen te stappen. God had zelfs zijn eigen Kerk laten instorten om de echte kleine Restkerk van getrouwen over te houden.

    Wat waren toch velen misleid door hun ismen. Straks zouden ze tot stof herleid worden.

    04-05-2008 om 21:13 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zullen er altijd mensen zijn die lijden ?
    Lieve Marc,

    Het zou geweldig zijn als er ooit een dag zou komen waarop we konden zeggen : nu is alle lijden voorbij.
    Zover is het nog niet. We lijden aan ziektes en aan ouder worden. Mensen die een oorlog meemaken lijden,
    en ook mensen die een kind verliezen. Veel lijden hoort bij het leven. Maar niet al het lijden is onvermijdelijk.
    Iedere dag proberen overal op de wereld mannen, vrouwen en kinderen een rechtvaardiger wereld te maken,
    zodat er minder wordt geleden of het lijden tenminste wordt verlicht. En daarmee brengen zij de wereld
    van God dichterbij.
    Marc, ik hoop dat jij er ooit voor zal kiezen om je in te zetten voor een betere wereld. Verlies nooit je
    vertrouwen en denk aan deze woorden van Jezus : 'Kom bij Mij, jullie die zware lasten dragen.'

    Je peetoom Gerard

    Uit : Maar wie is God ? - Kwintessens

    03-05-2008 om 20:01 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gedachte om voor Jezus te kiezen !
    Gisteren zat ik mee aan de feesttafel van een eerste communiekantje. Het feest was dik in orde. De cadeautjes werden aan het ‘feestvarkentje’ afgegeven. Het eten was voortreffelijk en de rest van de familie was in goede doen.

    Niettegenstaande de goede sfeer, was er een film in mijn achterhoofd aan het spelen hoe de moeilijke tijden die al zoveel keer zijn voorspeld, boodschappen van Jezus en Maria. Je kunt gewoon niet naast de boodschappen kijken. Iedereen heeft bij wijze van spreken al een contact met de Hemel gehad. Het schema van de verwachte gebeurtenissen is heel duidelijk wat er zal gebeuren. Dat dit jaar 2008 het startpunt van alle gebeurtenissen zal zijn is overduidelijk. De monetaire problemen worden telkens weer in de berichten in Amerika herhaald. Een immense beurscrash, waarbij alle andere markten zullen volgen en ook alle beurzen over de aardbol verspreid, is onvermijdelijk.

    Men zal het gewone leventje leiden tot aan de vooravond van de gebeurtenissen. En dan begint het pas. Geen geld, geen voorraden, veel criminaliteit. Bovendien is er het nieuwe systeem dat zal ingevoerd worden als de Maitreya zal worden voorgesteld. Je zult de keuze hebben : ofwel de chip laten inplanten, ofwel verplicht worden om ondergronds te gaan. Elk zal voor zichzelf moeten kiezen. Dat zal leiden tot gebroken gezinnen en families, achterdochtige buren enz. Als je op straat komt zit de kans erin dat ze je oppakken en in kampen steken. Kun je dan nog rustig vieren met familie ?

    Wie is dan je familie ? Zijn ze bereid alles op te geven om Jezus te volgen en ondergronds te gaan of te vluchten naar schuiloorden ?

    Wat als de ouders beslissen de kinderen bij zich te houden en ze niet naar schuiloorden te laten gaan ?

    Misschien zijn de vrienden en familie van vandaag de vijanden van morgen ?

    Zal je uiteindelijk nog bij dezelfde mensen aan tafel zitten om Gods nieuwe wereld te vieren ?


    02-05-2008 om 19:29 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martin Luther King versus Malcolm X deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Conclusie

    Je kunt uit het verslag opmaken dat Malcolm en Martin al van kindsbeen tot aan hun dood sterk van elkaar verschillen.
    Malcolm en Martin werden beide op gedisciplineerde en religieuze wijze opgevoed. Hoewel het geloof bij beide gezinnen centraal stond, was er toch een groot verschil in de huiselijke sfeer.
    Zo kwam huiselijk geweld bij Malcolm thuis zeer regelmatig voor, terwijl ze bij Martin thuis met praten hun problemen probeerden op te lossen. Er is een duidelijk verschil te merken in hun opvoeding. Dit zal verder een grote invloed hebben op hun persoonlijkheid.
    Terwijl Martin opgroeit in een liefdevol gezin, komt Malcolm na de dood van zijn ouders te wonen bij verschillende pleeggezinnen die ervoor zorgen dat hij een haat ontwikkelt naar de wereld toe.
    Ze gaan beiden studeren, maar Malcolm houdt uiteindelijk de school toch voor bekeken.
    Intussen ontwikkelt Martin zich tot een intellectueel die scherpe kritiek heeft op de maatschappij, vooral de onrechtvaardigheden die de zwarte bevolking moet ondergaan. Hij verdiept zich vooral in het geloof en zoekt naar oplossingen voor de maatschappelijke problemen. Op hetzelfde moment raakt Malcolm in de criminaliteit verzeild. Hij is iemand die zich keer op keer problemen op de hals haalt. Uiteindelijk eindigt hij in de gevangenis. Dit verblijf zorgt voor een grote ommekeer in Malcolm’s leven. Hij komt in contact met de leerstellingen van de Nation of Islam (NOI) door een medegevangene. NOI is een militante islamitische groep die stelt dat de meeste Afrikanen moslims waren voor ze gevangen en afgevoerd werden naar Amerika. Ze verkondigen dat alle Afro-Amerikanen zich moeten bekeren om zo terug te keren naar hun gestolen erfgoed. Zij beschouwden zichzelf als een nationalistische groepering die streefden naar een onafhankelijke staat voor zwarten binnen de VS. Malcolm keek op naar Elijah Muhammad, de leider van deze organisatie, en schreef op het einde zelfs dagelijks naar Elijah.
    Hier gaat Malcolm zich sterk verdiepen in geloofskwesties, hetgeen wat Martin al jaren doet. Voor beiden staat nu het geloof centraal. Bij Martin blijft dit het christelijke geloof, maar Malcolm verwerpt zijn christelijke geloof voor de Islam wanneer hij vrijkomt.

    Rond deze tijd wordt hun levensdoel steeds duidelijker. Ze willen beiden van de ondergeschiktheid aan de blanken vanaf. Martin’s belangrijkste doelstelling is het verkrijgen van gelijke rechten voor de zwarte bevolking, zodat zwart en blank hand in hand met elkaar kunnen leven. Malcolm verwerpt die gedachte. Volgens hem valt er met blanken niet samen te leven. Zij zijn het product van de duivel. Hij wil een eigen stuk land voor de zwarten waar ze gescheiden kunnen leven.
    Het geloof dat ze elk aanhangen heeft een grote invloed op de wijze waarop ze hun doel willen bereiken.
    Hoewel ze allebei voor de zwarten strijden, is hun doel en de wijze waarop ze dat doel willen bereiken, zeer verschillend.
    Martin gaat baseert zich op het christelijke gebod van de liefde en de geweldloosheidsleer van Ghandi.
    Malcolm deinst niet terug voor geweld bij het bereiken van zijn doel. Daarom heeft hij vooral de jonge zwarte bevolking achter zich en mensen uit de arme ghetto’s. Martin bereikt vooral de bredere lagen van de bevolking.
    Wanneer Malcolm, na spanningen binnen de NOI, de organisatie verlaat, richt hij de Muslim Mosque Inc.op. Toen was hij nog trouw aan de leerstellingen van de NOI. Maar toen hij in contact kwam met verschillende soennitische moslims en zich bekeerde, veranderde hij zijn zienswijze. Hij wordt gematigder naar de blanken toe en ziet ze niet meer als zijn vijand, want de Islam predikt namelijk raciale gelijkheid. Na zijn bezoek aan Mekka werd Malcolm veel milder. Zodat de verschillen tussen Martin en Malcolm steeds kleiner werden. Hoewel Malcolm’s geloofsovertuiging nog steeds verschilt, neigt hij steeds meer naar de opvattingen die Martin al jaren predikt. Hij wilt geen apart land meer voor de zwarten maar wil net als Martin een samenleving waarin blank en zwart op gelijke voet met elkaar kunnen samenleven.

    Hun toespraken en acties zorgden voor veel veranderingen. De zwarten werden meer gerespecteerd. In winkels werden de zwarten zelfs met mevrouw of meneer aangesproken. De busboycot die Martin heeft geleid heeft ervoor gezorgd dat de zwarten niet meer verplicht achter de blanken moesten zitten. De zwarten konden nu ongestraft voor, en zelfs naast de blanken zitten.
    Ook op arbeidsgebied werd minder onderscheid gemaakt tussen blank en zwart, wat er weer voor zorgde dat het gevoel van eigenwaarde van de zwarte bevolking toenam. Alcoholproblemen, echtscheidingen en de misdaad in het algemeen nam af.
    Er heerste een geest van kameraadschap en warmte. Dit resulteerde in een grote belangstelling voor het onderwijs waardoor bleek dat de zwarten zich wilden ontwikkelen.

    Hoewel Malcolm en Martin uiteindelijk dezelfde doelstelling hadden, is er nooit sprake van een samenwerking geweest. Was dit wel het geval geweest, dan hadden ze misschien meer kunnen bereiken dan ze nu hadden bereikt. Er waren bij de aanvang vele verschillen te merken, maar naarmate ze ouder werden waren er veel meer overeenkomsten tussen hen.

    Dit zijn twee citaten van hen die hun overeenkomsten het beste konden typeren :

    Malcolm X:
    “I am not a racist.
    I am against every form of racism and segregation, every form of racism of discrimination.
    I believe in human beings, and that all human beings should be respected as such, regardless of their color”.

    Martin L. King:
    “I have a dream that my four children one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character”.


    Hier volgt de integrale tekst van Martin Luther King’s ‘I have a dream’, doelend op de droom dat op een dag iedereen gelijke rechten zou hebben. Zwart of wit, arm of rijk. Washington, bij het Lincoln Memorial, 28 augustus 1963

    Ik ben blij vandaag bij jullie te zijn op de dag die de geschiedenis zal in gaan als de grootste demonstratie voor vrijheid ooit, in ons land. Vijf maal twintig jaar geleden tekende een groot Amerikaan, in wiens symbolische schaduw wij staan, de Proclamation of Emancipation. Dit gedenkwaardige decreet werd een groots baken van hoop voor miljoenen negerslaven die waren verschroeid in de vlammen van een verwelkend onrecht. Het was als de vreugdevolle ochtend na de lange nacht van gevangenschap.

    Maar honderd jaar later moeten we het tragische feit onder ogen zien dat de neger nog steeds niet vrij is. Honderd jaar later wordt het leven van de neger nog altijd droevig beperkt door de handboeien van rassenscheiding en de ketenen van discriminatie. Honderd jaar later leeft de neger op een eenzaam eiland van armoede te midden van een grote oceaan van materiële welvaart.

    Honderd jaar later verkommert de neger nog altijd in de uithoeken van de Amerikaanse maatschappij en bevindt hij zich in ballingschap in zijn eigen land. Daarom zijn we vandaag hier samengekomen, om een afschuwelijke toestand te benadrukken. In zekere zin zijn wij naar onze nationale hoofdstad gekomen om een cheque te innen. Toen de ontwerpers van onze republiek de prachtige woorden van de Grondwet en de Onafhankelijkheidsverklaring schreven, ondertekenden ze een promesse waarvan elke Amerikaan erfgenaam zou worden. Deze belofte was een belofte die alle mensen het onbetwistbare recht zou garanderen op leven, vrijheid en het najagen van geluk. Het is nu overduidelijk dat Amerika haar verplichting niet nakomt wat betreft haar gekleurde burgers.

    In plaats van deze heilige verplichting na te komen, heeft Amerika de negerbevolking een waardeloze cheque overhandigd; een cheque die wordt geretourneerd met de opmerking 'ontoereikende fondsen'. Maar we weigeren te geloven dat de bank van gerechtigheid failliet is. We weigeren te geloven dat er ontoereikende fondsen zijn in de grote kluizen van mogelijkheden van dit land. Dus zijn we gekomen om deze cheque te innen, een cheque die ons na inning de rijkdom van vrijheid geeft en de veiligheid van gerechtigheid. Wij zijn tevens naar deze aanbeden plek gekomen om Amerika te herinneren aan de heftige noodzaak van nu. Er is geen tijd om rustig tot bedaren te komen of de verdovende drug der geleidelijkheid te slikken.

    Nu is het moment om de belofte van democratie na te komen. Nu is het moment om uit de duistere en dorre vallei van rassenscheiding te trekken naar het zonovergoten pad van raciale gerechtigheid. Nu is het moment om alle kinderen van God een kans te geven. Nu is het moment om ons land uit het moeras te tillen van raciale ongerechtigheid op de solide rots van broederschap. Het zou fataal voor het land zijn de uiterste noodzaak hiervan over het hoofd te zien en de vastberadenheid van de neger te onderschatten.

    Deze verzengende zomer van de legitieme onvrede van de neger zal niet voorbijgaan tot er een stimulerend najaar aanbreekt van vrijheid en gelijkheid. Negentien drieënzestig is geen einde maar een begin. Diegenen die hopen dat de neger stoom moest afblazen en nu tevreden zal zijn, zal ruw wakker geschud worden als het land terugkeert naar hoe het vroeger was. Het zal rustig noch stil in Amerika zijn tot aan de neger zijn burgerrechten zijn verleend. De wervelwinden van opstand zullen de grondvesten van ons land doen schudden tot de schitterende dag van gerechtigheid opdoemt. Maar er is iets wat ik mijn mensen moet zeggen die op de warme drempel staan die ons het paleis van gerechtigheid binnenleidt.

    Tijdens het verkrijgen van onze rechtmatige plaats moeten we ons niet schuldig maken aan foute daden. We moeten er niet op uit zijn uit dorst voor vrijheid uit de beker van bitterheid en haat te drinken. We moeten onze strijd voeren vol waardigheid en discipline. We moeten niet toelaten dat ons creatieve protest vervalt in lichamelijk geweld. Steeds weer moeten we reiken naar de majestueuze hoogten waarin lichamelijk geweld wordt tegemoet getreden met de kracht van de ziel.

    De wonderbaarlijke nieuwe strijdlust die de negergemeenschap heeft overspoeld mag niet leiden tot een wantrouwen van alle blanke mensen, want velen van onze blanke broeders, zoals blijkt uit hun aanwezigheid hier vandaag, zijn tot het besef gekomen dat hun lot is verbonden met ons lot en hun vrijheid onlosmakelijk is verbonden met onze vrijheid. We kunnen niet alleen lopen.

    En terwijl we lopen, moeten we de plechtige belofte afleggen dat we door zullen gaan. We kunnen niet terugkeren. Er zijn mensen die de aanhangers van burgerrechten vragen: 'Wanneer zijn jullie tevreden?' We kunnen nooit tevreden zijn zolang de neger het slachtoffer is van onuitsprekelijke gruweldaden door wangedrag van de politie. We kunnen nooit tevreden zijn zolang onze lichamen, dodelijk vermoeid van het reizen, geen onderkomen kunnen krijgen in de motels langs de snelwegen en in de hotels in de steden. We kunnen niet tevreden zijn zolang de neger alleen maar kan verhuizen van een klein naar een groot getto.

    We kunnen nooit tevreden zijn zolang een neger in Mississippi niet kan stemmen en een neger in New York gelooft dat hij niets heeft om voor te stemmen.

    Nee, nee, we zijn niet tevreden en we zullen niet tevreden zijn tot gerechtigheid en rechtvaardigheid ons deel zullen zijn. Ik ben niet vergeten dat sommigen van u hier zijn gekomen na grote beproevingen en onheil. Sommigen van u komen net uit benarde gevangeniscellen. Sommigen van u zijn uit gebieden gekomen waar uw zoektocht naar vrede u geslagen heeft achtergelaten door vervolging, en wankelend door wreedheden van de politie. U bent de veteranen geweest van creatief lijden. Blijf doorgaan in de overtuiging dat onterecht lijden bevrijdend is. Ga terug naar Mississippi, ga terug naar Alabama, ga terug naar Zuid-Carolina, ga terug naar Georgia, ga terug naar Louisiana, ga terug naar de krottenwijken en getto's van onze noordelijke steden, in de wetenschap dat op de een of andere manier deze situatie kan en zal veranderen. We moeten ons niet overgeven aan wanhoop.

    Ik zeg u vandaag, mijn vrienden, dat ondanks de moeilijkheden en frustraties van nu, ik nog altijd een droom heb. Het is een droom die ferm geworteld zit in de Amerikaanse droom. Ik heb een droom dat op een dag dit land zal verrijzen en zal leven naar de ware betekenis van haar credo: 'Wij beschouwen deze waarheden als vanzelfsprekend; dat alle mensen gelijk geschapen zijn.'

    Ik heb een droom dat op een dag op de rode heuvels van Georgia de zonen van vroegere slaven en de zonen van vroegere slavenhouders naast elkaar kunnen zitten aan de tafel van broederschap.

    Ik heb een droom dat op een dag zelfs de staat Mississippi, een woestijnstaat die verzengt in de hitte van ongerechtigheid en onderdrukking, omgevormd zal worden in een oase van vrijheid en gerechtigheid.

    Ik heb een droom dat mijn vier kleine kinderen op een dag in een land zullen leven waar ze niet zullen worden beoordeeld op de kleur van hun huid maar op hun karakter.

    Ik heb een droom vandaag.

    Ik heb een droom dat op een dag de staat Alabama, waar de mond van de gouverneur op dit ogenblik vol is van woorden als interventie en nietigverklaring, omgevormd zal worden in een plaats waar kleine zwarte jongens en zwarte meisjes hand in hand kunnen gaan met kleine blanke jongens en blanke meisjes en samen kunnen lopen als broeders en zusters.

    Ik heb een droom vandaag.

    Ik heb een droom dat op een dag elke vallei omhoog zal komen, elke heuvel en elke berg klein gemaakt zullen worden, de dichtbegroeide plaatsen tot vlakten zullen worden, en de scheve plaatsen recht zullen worden gemaakt en de glorie van de Heer onthuld zal worden en al wat van vlees en bloed is dit tezamen zal zien. Dit is onze hoop. Dit is het geloof waarmee ik naar het zuiden van de Verenigde Staten terugkeer. Met dit geloof zullen we in staat zijn een kiezelsteen van hoop te houwen uit de berg van wanhoop. Met dit geloof zullen we m staat zijn de schetterende wanklanken van ons land om te vormen tot een prachtige symfonie van broederschap. Met dit geloof zullen we in staat zijn samen te werken, samen te bidden, samen te vechten, samen naar de gevangenis te gaan, samen op te komen voor vrijheid in de wetenschap dat wij op een dag vrij zullen zijn.

    Dit zal de dag zijn dat alle kinderen van God met een nieuwe betekenis zullen kunnen zingen:

    'Mijn land, het is van u
    Zoet land van vrijheid
    Over u zing ik:
    Land waar mijn vaders stierven
    Land waarop pelgrims trots zijn,
    Laat van elke berghelling
    Vrijheid klinken.'

    En als Amerika een grote natie wil zijn, dan moet dit waarheid worden. Dus laat vrijheid klinken vanaf de enorme heuveltoppen van New Hampshire. Laat vrijheid klinken vanaf de machtige bergen van New York. Laat vrijheid klinken vanaf de hoogten van de Allegheny Mountains in Pennsylvania! Laat vrijheid klinken vanaf de besneeuwde toppen van de Rocky Mountains in Colorado! Laat vrijheid klinken vanaf de weelderige pieken van Californië!

    Maar niet alleen dat; laat vrijheid klinken vanaf Stone Mountain in Georgia! Laat vrijheid klinken vanaf Kaap Lookout in Tennessee! Laat vrijheid klinken vanaf elke heuvel en molshoop in Mississippi. Vanaf elk berghelling, laat vrijheid klinken.

    Wanneer we vrijheid laten klinken, wanneer we het van uit elk dorp en elk gehucht van uit elke staat en elke stad laten klinken, zullen we in staat zijn de dag te bespoedigen waarop alle kinderen van God, zwarte mensen en blanke mensen, joden en niet-joden, protestanten en katholieken, de handen ineenslaan en de woorden zingen van de oude gospelsong van de negers:

    Eindelijk vrij! Eindelijk vrij! Dank God almachtig, wij zijn eindelijk vrij!

                                               


    02-05-2008 om 00:00 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martin Luther King versus Malcolm X deel 2
    Had hij in zijn jeugdjaren te maken met criminaliteit ?

    Doordat Martin opgroeide in een gezin dat tot de goede middenklasse behoorde, werd King gespaard van de Great Depression. Hij groeide op in een omgeving waar haast geen armoede en criminaliteit was te bekennen. Martin was een jongen dat goed studeerde en zich graag bezighield met het geloof.
    Toch is hij een aantal keer opgepakt, dat was in de tijd toen hij een actieve strijder was. Het schijnt zelfs zo te zijn dat hij dertig keer is opgepakt wegens deelname in verscheidene activiteiten in de strijd voor vrijheid.
    Zo werd hij op een dag in oktober 1960 in een broodjeszaak gearresteerd,maar hij werd toen niet vervolgd. In plaats daarvan werd hij opgesloten vanwege een onbeduidende verkeersovertreding. Deze zaak kreeg nationale aandacht en presidentskandidaat John F. Kennedy slaagde er uiteindelijk in om King vrij te krijgen.

    Organisatie

    In de tijd van Martin L. King was er een grote behoefte aan organisaties die opkwamen voor de zwarten en de onrechtvaardigheid die er toen bestond.

    Op 9 en 10 januari 1927, twee maanden na het einde van de Montgomery busboycot ( die zullen we later in het verslag bespreken), vormen meer dan 60 zwarte dominees die zich inzetten voor gelijkheid in het zuiden, op verzoek van Martin, The Southern Christian Leadership Conference (SCLC). In februari van dat zelfde jaar wordt Martin uitgeroepen tot voorzitter van deze organisatie. Deze organisatie voert enkel actie over het zuiden van de VS.

    Maar dit was niet de enige organisatie waarin hij actief was. Zo sloot King zich aan bij de Raad voor menselijke betrekkingen, na het voorval van de zaak Reeves.
    De zaak Reeves was een zaak waarbij een zestienjarige jongen gearresteerd werd wegens een beschuldiging van verkrachting op een blanke vrouw. Deze jongen had onder dwang een bekentenis afgelegd. Na een zaak van zeven jaar werd hij op 28 maart 1958 geëxecuteerd. De zaak Reeves was een typisch voorbeeld van de partijdigheid van de Zuidelijke Rechtbanken. In de jaren dat hij in de gevangenis zat werden er verschillende blanke mannen in Alabama van verkrachting van zwarte meisjes beschuldigd. Blanke mannen werden zelden gearresteerd en als ze werden gearresteerd stelde de Grand Jury hen snel in vrijheid. Geen van deze mannen werd ooit berecht.

    Martin L. King sloot zich dus aan bij de organisatie van de Raad voor menselijke betrekkingen van Alabama die bestond uit een groep van gemengde rassen. Deze groep hield zich bezig met de menselijke betrekkingen in de staat van Alabama en maakte gebruik van opvoedkundige methoden, wetenschappelijk onderzoek, en het voeren van acties om haar doel te bereiken. Haar doel was het verkrijgen van gelijke rechten voor de hele bevolking van de staat van Alabama. Zij stelden als basis dat alle mensen gelijk zijn voor God.
    Hoewel de raad in Montgomery geen massa leden had, vervulde deze raad toch een belangrijke rol. Als enige gemengde rassen groepering, diende de raad om de noodzakelijke verbindingskanalen tussen blank en gemengde rassen open te houden. Doordat de raad een communicatiemiddel was voldeed de raad aan de voorwaarde die noodzakelijk was om in het zuiden de verhouding tussen de rassen in betere banen te leiden.



                                        



    Martin L. King vergeleek de methodes van zijn organisatie met die van de Klu Klux Klan en die van de Blanke Burgerraden. Hij wees erop dat waar ‘deze organisaties zich inzetten voor het voortbestaan van onrecht in de gemeenschap, zijn organisatie daarentegen zich inzette voor het in het leven roepen van rechtvaardigheid in de gemeenschap’.
    In tegenstelling tot de methodes van de Blanke Burgerraden en de KKK die leiden tot geweld en wetteloosheid, zal er nooit sprake zijn van bedreigingen en intimidaties door zijn organisatie.

    Zijn vijanden

    Martin was vredelievend. Hij zag ook niemand als zijn potentiële vijand. Hij was ervan overtuigd dat een persoon die haat propageerde, een product was van haat gericht tegen zichzelf. Toch waren er veel mensen hem als een vijand en bedreiging zagen : de blanke burgers, de politie, de Blanke Burgerraden en de Klu Klux Klan. Deze probeerden er alles aan te doen om Martin van het doek af te krijgen.
    Zo werd hij ook vaak bedreigd door hen, vooral toen Martin veel aanzien en aanhang begon te krijgen. Ze begonnen hem ook steeds meer als een bedreiging te zien. Dus wilden ze hen kost wat kost weg te krijgen.
    Zo werd er eens een bomaanslag op zijn huis gepleegd door de KKK.
    Op dat moment was Martin niet thuis, maar op een van zijn wekelijkse kerkbijeenkomsten.
    Zijn vrouw en kinderen waren op dat moment wel thuis, maar gelukkig bleven deze ongedeerd.
    Ondanks al deze bedreigingen en aanslagen, probeerde hij toch hun vriendschap en begrip te winnen. Hij had geen hekel aan de blanken, want volgens hem waren er genoeg blanken die net zoals hem gelijkheid nastreefden.
    Maar er waren ook zwarten die hem zagen als vijand. Velen vonden zijn weg van geweldloosheid te flauw, en wilden een hardere aanpak. Dit waren veelal jongere zwarten.
    Zo gebeurt een eerste aanslag op Martin zijn leven op 20 september 1958, tijdens het signeren van zijn net uitgegeven boek ‘Stride Towards Freedom, the Montgomery story’ in een warenhuis in Harlem, NY. een zwarte krankzinnige vrouw is degene die met een briefopener Martin’s aorta raakt.

    Zijn dood

    In de loop der jaren werd het steeds duidelijker dat Martin een probleem was voor de racisten in Amerika. Op 28 maart 1968, leid Martin een demonstratie in Memphis als steun voor de vuilnismannen die dan al enkele weken het werk stil hadden gelegd. Wanneer deze vreedzame betoging in puur geweld uitmondt, verlaat Martin aangedaan Memphis.
    Op 3 april keert hij terug in de hoop deze maal de optocht wel in vrede te kunnen leiden.
    ‘Ik zal er misschien niet samen met jullie geraken, maar ik wil dat jullie vanavond weten :
    Als een volk zullen we wel in het beloofde land eindigen’, vertelde hij aan de massa voor Memphis Masonic Temple.




                                                                




    Op 4 april 1968 maakte een blanke schutter een einde aan het leven van Martin Luther King. Martin wordt neergeschoten op de balustrade van een motel in Memphis, vermoedelijk door James Earl Ray. Enkele uren later zal hij overlijden aan zijn verwondingen in het St.Joseph ziekenhuis. De moordaanslag gaat als een schokgolf door het hele land. In vele steden over heel Amerika breken rellen uit, terwijl Martin steeds geweldloosheid had nagestreefd.
    In Atlanta wordt Martin begraven. Zijn lichaam werd naar het graf gebracht op een wagen getrokken door twee muilezels, als teken van de armoede waartegen Martin vocht.
    Meer dan 150.000 mensen, zwart en blank, liepen met de wagen mee. Miljoenen anderen volgden het trieste gebeuren op tv. De natie neemt afscheid van één van de meest invloedrijke personen van de twintigste eeuw.

    Op het monument boven zijn graf staan de laatste woorden van zijn bekendste speech te lezen: Free at last, Free at Last, Thank God Almighty, I’m Free at last.

    Uit eerbied werd door de Amerikaanse regering besloten de derde maandag van januari als nationale feestdag uit te roepen ter ere van Martin Luther King.

    Zijn doel

    Martin vocht niet alleen voor vrijheid en gelijke rechten van de zwarten, maar hij streefde ook voor de oprichting van een commissie om de godsdienstige opvoeding nieuw leven in te blazen.
    Een commissie van sociale diensten om de hulpverlening aan de zieken in goede banen te leiden en te bevorderen.
    Een commissie om een studiebeursfonds in het leven te roepen en een culturele commissie ter aanmoediging van veelbelovende kunstenaars.
    Verder probeerde hij ook de wereldwijde armoede te bestrijden en demonstreerde hij tegen de oorlog tegen Vietnam.

    Door onderwijs probeerde hij de persoonlijke levenshouding te veranderen.
    Door wetgeving en gerechtelijke uitspraken probeerde hij een gedragslijn te trekken .
    Door onderwijs en opvoeding probeerde hij verandering te brengen in de innerlijke gevoelens. (vooroordeel, haat enz.)
    Door wetgeving en gerechtelijke uitspraken probeerde hij de uitwerking van gevoelens van haat in de wereld te beheersen.

    Deze doelstellingen probeerde hij te bereiken door geweldloze acties.
    De acties die hij organiseerde haalden meestal de krantenkoppen. Mensen gingen beseffen wat rassenscheiding eigenlijk was. Hij en andere actievoerders kwamen vaak in problemen met de politie. Ze werden gearresteerd, geslagen en gevangen gezet. Het geweld van de politie en de aandacht van de journalisten zorgden ervoor dat steeds meer mensen zagen wat er aan de hand was. Ook president Kennedy was het niet eens met al het geweld tegen de zwarten en hun actievoerders. Hij vond dat er een aantal veranderingen in de wetten moesten komen.
    De bestuurders in het land werden door de verschrikkelijke beelden en Kennedy’s invloed, gedwongen de wetten in het land te veranderen. De rassenscheiding in parken, bibliotheken en andere openbare gebouwen werd afgeschaft.

    Ook al waren er bepaalde wetten veranderd, er waren nog steeds dingen die hetzelfde bleven. Zwarten werden bijvoorbeeld nog geregeld bedreigt, daarom organiseerde hij marsen tegen de angst.



                                                                



    Malcolm’s doel

    In zijn jeugdjaren jaren had Malcolm nooit een doel voor ogen. Hij was boos op de gemeenschap en dacht er verder niet bij na.
    Hij gaf de blanken de schuld, want dat was de gemakkelijkste weg. Pas toen hij in de gevangenis kwam werd hem duidelijk waar hij nu precies voor stond, dit was voor hem de Nation of Islam.
    Hij heeft nog steeds haatgevoelens naar de blanken toe, maar hij weet het nu te onderbouwen met geloofskwesties.
    Malcolm deinsde niet terug voor geweld en een van zijn bekendste kreten was dan ook; ‘freedom, by all means necessary’. Maar deze kreet blijft alleen maar een dreigement.
    In die tijd moesten de blanken de zwarten de mogelijkheid geven om een eigen staat op te richten binnen de VS, volgens Malcolm. Na 300 jaar uitbuiting en gratis arbeid voor blanken is het nu niet meer dan vanzelfsprekend dat zwarten nu voor de komende jaren gesteund worden. Hij gruwde van de geweldloosheidleer die Martin L. King predikte.
    Zwarten hebben volgens hem een principieel recht op zelfverdediging. Passief verzet hebben de blanken verzonnen, zodat ze de zwarten konden sussen.

                                                       
                

    Toen Martin L. King in 1963 de mars van Washington organiseerde, was hij eerst een voorstander.
    Hij zag dit als een ongecontroleerde en militante manier om de blanke staatsmacht te confronteren met de eisen van de zwarte bevolking. Maar toen bleek dat de mars van Washington helemaal georganiseerd zou verlopen, waarin zelfs werd bepaald wat er gedragen en gezegd werd, was Malcolm razend. Volgens hem was het een complete overname van de blanken tijdens de zogenaamde zwarte mars. Hij geloofde niet dat ze zouden overwinnen door te 'zingen'.

    De mars van Washington vond precies plaats op 28 augustus 1963, er waren 250 000 mensen, zwart en blank, opgedaagd om door Washington te wandelen. Martin L. King houdt daar zijn beroemde ‘I have a dream’ speech. Malcolm echter gelooft niet in zijn speech. Hij zegt woedend : ‘Dromen van wat, als miljoenen zwarten in de nachtmerrie van ghettos wonen'.
    Malcolm stond toen bekend als ’s werelds kwaadste zwarte en zo is hij ook de geschiedenis ingegaan.

    In zijn laatste levensjaar verandert hij in zijn geloofsovertuiging. Hij werd een soennitische moslim. Na zijn bedevaart naar Mekka verandert zijn visie op de zwarte 'revolutie'. Hij wilde niet meer gescheiden leven van de blanken. Hij wil een samenleving waarin mensen met elkaar samen kunnen leven op basis van gelijkheid, ongeacht hun huidskleur.
    In zijn organisatie van ‘Afro-American Unity’riep hij zelfs zowel zwart als blank op tot de ware religie van de mensheid, namelijk de Islam. Hij realiseerde zich dat de Islam het antwoord was op de individuele en nationale problemen zoals racisme. En misschien wel de enige hoop voor Amerika.
    Nu was zijn ommekeer zo groot dat hij als doel stelde: Amerika doen de Islam begrijpen. Dit omdat dit die religie volgens hem het racisme uit de samenleving zou kunnen verwijderen. Het overbrengen van de Islam op de hele Amerikaanse bevolking was in zijn laatste levenjaar zijn doelstelling.




                                                                                   









                                                                           

                                                           

                                                       
                                       

    02-05-2008 om 00:00 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martin Luther King versus Malcolm X deel 1
    Voorgeschiedenis

    In de jaren 1800 was er in Amerika veel slavernij. De zwarten werden verkocht aan de blanken om voor hen te werken.
    Ze werden behandeld als dieren en hadden totaal geen rechten. Een ware hel op aarde dus.
    In 1860 zagen sommige mensen in dat dit verkeerd was.
    Er kwam een burgeroorlog om de slaven te bevrijden. Nog voor het einde van de oorlog, in 1863, werd de slavernij afgeschaft door president Lincoln.
    Ondanks de afschaffing van de slavernij en de groeiende welvaart, leefden de blanken en zwarten toch gescheiden. De zwarten werden nog altijd slecht behandeld en er waren rassendiscriminerende wetten die op gewelddadige manier werden toegepast.
    In de eerste helft van de twintigste eeuw waren er al gelijke rechtenbewegingen en zwarte vakbonden, maar pas na de tweede wereldoorlog werd de strijd voor gelijke rechten feller.
    Steeds meer zwarten durfden voor hun mening uit te komen. Dit dankzij de inspirerende en krachtige woorden van twee grote vrijheidsstrijders: Martin Luther King en Malcolm X.
    Hoewel hun aanpak op bijna elk gebied van elkaar verschillend was , wisten zij zowat de hele zwarte gemeenschap achter zich te krijgen…

    De jeugdjaren van Martin Luther King:

          

                      





    Hij werd op 15 januari 1929 geboren in Atlanta onder de naam Michael King.
    Dit werd later verandert in Martin Luther King jr.
    Hij groeide op in een zeer gelovig gezin. Zijn vader was namelijk dominee en zijn moeder was lerares. Hij kreeg al op jonge leeftijd een zeer sterke interesse voor het geloof.
    Ze hadden het niet slecht thuis. Hij groeide op met een jongere broer en een oudere zus.
    De kinderen konden naar school en hoefden niet te werken.
    Martin ondervond zeer snel dat hij anders werd behandeld vanwege zijn donkere huidskleur.
    In Amerika was er toen nog een strenge rassenscheiding, dat hield in dat je als zwarte andere regels had dan een blanke. Zo moest je in de bus gescheiden van de blanken zitten.
    Toen Martin zes jaar was wilde hij met twee jongetjes spelen die hij aardig vond.
    Dat mocht niet van de ouders van de jongetjes. Zij waren wit en Martin zwart.

    De vader van Martin was ook fel gekant tegen de rassenscheiding. Heel zijn leven is King Sr. zeer actief voorstander geweest op gebied van sociale vernieuwingen en burgerrechten. Als voorzitter van NAACP (National association for the Advancement of Colored People) had hij o.a. in Atlanta de strijd om de gelijkmaking van de onderwijzerssalarissen geleid en had hij bijgedragen tot de afschaffing van de Jim Crowe-liften in het gerechtsgebouw.

    Al voor de geboorte van Martin had hij standvastig geweigerd gebruik te maken van de gesegregeerde bussen, nadat hij getuige was geweest van een barbaarse overval op daarin vervoerde negers.
    Hij vond dat je de zwarte mensen niet als slaaf of mindere mocht behandelen.
    Zo werd Martin thuis ook opgevoed.

    Toen Martin samen met zijn vader schoenen wilde gaan kopen moesten ze in een aparte ruimte voor zwarten gaan zitten. Zijn vader weigerde dit. Hij pakte Martin bij de hand en ging weg zonder schoenen te kopen. Deze ervaring is Martin nooit vergeten, want hij had zijn vader nog nooit zo boos gezien; Martin herinnerde zich nog goed dat hij met zijn vader de straat uitliep terwijl hij mopperde: ‘Hoe lang ik ook nog met dit stelsel zal moeten leven, ik zal het nooit aanvaarden’.

    Ondanks de omgeving waarin Alberta, Martin's moeder, zelf is opgegroeid was ze niet blind voor de onrechtvaardigheden en leerde haar kinderen al van jongsaf aan dat zelfrespect het belangrijkste wapen was tegen deze onrechtvaardige onderdrukking. Ze deed ook haar best om het stelsel van apartheid in het zuiden uit te leggen als een maatschappelijk bestel, dan als iets dat door de natuur zelf zo geregeld was. Zoals alle zwarten werd ook Martin keer op keer gezegd; ‘Jij bent niet minder dan een ander’.

    Nooit kon Martin zich aanpassen aan de afzonderlijke wachtkamers, de afzonderlijke gelegenheden en de afzonderlijke rustplaatsen, gedeeltelijk omdat de apartheid altijd ongelijkheid betekende en gedeeltelijk omdat hij vond dat alleen al de gedachte van afzondering hem op de een of andere manier aantastte in zijn gevoel van eigenwaarde en zelfrespect.
    Hierdoor interesseerde hij zich al op jonge leeftijd voor de rassenkwesties.

    Toen hij 15 jaar was ging hij sociologie studeren. Het was een goede school en hij presteerde goed. De leerlingen werden aan het denken gezet om oplossingen te zoeken voor het rassenprobleem. Hier kwam hij er ook achter dat hij graag dominee wilde worden net zoals zijn vader. Hij wilde de mensen laten inzien hoe oneerlijk racisme en discriminatie zijn.

    Als vervolgopleiding ging hij theologie studeren. Hier hoorde hij over het geweldloosheididee van Ghandi. Dat maakte een grote indruk op hem.
    In zijn toekomstige strijd voor de gelijke rechten zal dit ook centraal komen te staan.

    De jeugdjaren van Malcolm X




                                     



    Hij werd op 19 mei 1925 geboren in Omaha, Nebraska onder de naam Malcolm Little.
    Hij had een zwarte vader Earl Little genaamd die dominee was. En een blanke moeder genaamd Louise Little.Zijn vader geloofde in het bepalen van je eigen richting en vocht voor de eenheid van de zwarte gemeenschap. Malcolm groeide op in een omgeving waarin etnische bewustzijn en waardigheid een grote rol speelde.
    Hij vond ook dat je je moest verzetten, want God zei dat iedereen gelijk was, en dan moet je niet accepteren dat de een meer is dan de ander.

    De familie Little had het niet makkelijk. Ze werden continu lastig gevallen door blanke racisten die probeerde zwarten, zoals dominee Little, tegen te houden om te prediken voor de eenheid van de zwarte gemeenschap.

    De eerste herinnering van Malcolm is wanneer het huis van zijn ouders in brand werd gestoken. Hij hoorde pistoolschoten van zijn vader die op twee blanke mannen schoot die het huis in de fik zetten en toen wegrenden.
    Deze omstandigheden hielpen Malcolm bij zijn toewijding aan de zwarte gemeenschap.

    Bij hem thuis leidden overtredingen meteen tot een pak rammel.
    Malcolm wordt gespaard door Earl omdat, zo verklaart Malcolm later, de vader een zwak heeft voor zijn blankere zoon
    Malcolm verhuist veel als kind, dit was grotendeels doordat ze zwart waren en zijn vaders denkbeelden niet geaccepteerd werden.
    In 1931 werd Earl gevonden onder de tram. Ze denken dat het de daden van de ‘Black Muslims’waren.
    Veel zwarten zijn werkloos. Door de dood van zijn vader en de armoede waarin Malcolm verkeerde geraakt hij in de problemen. Hij zwerft rond en gaat stelen. Malcolm ziet ook dat zijn moeder langzaam maar zeker de controle over haar leven verliest.
    Zes zware jaren na de dood van Earl wordt ze officieel krankzinnig verklaard en opgenomen in een tehuis.
    Malcolm komt na de overplaatsing van een religieus gezin bij een tuchtschool en vervolgens komt hij te wonen bij de Fam. Swerlins. Hier vond hij zich net een huisdier. Ze gaven hem eten en verzorgden hem, maar zaken bespraken ze alsof hij er niet was. Hij werd niet als een menselijk wezen beschouwd.
    Hij is ijverig op de blanke junior high school en krijgt een baantje. Op school wordt hij wel geaccepteerd, maar ze maken ook misbruik van hem.

    Op 15 jarige leeftijd vertrekt hij naar zijn zus in Boston. Op school in Boston leert hij professor Ostrowski kennen en komt in gesprek. Dit is een gesprek dat een van de keerpunten in zijn leven wordt. Malcolm vertelt hem namelijk dat hij advocaat wilt worden maar professor Ostrowski laat hem duidelijk merken dat hij maar een ‘nigger’ is en dat een baantje als timmerman meer geschikt zou zijn, ondanks het feit dat hij Malcolm een goede leerling vond. Hij merkt op dat de andere leerlingen door hem aangemoedigd worden. Hij houdt het uiteindelijk niet meer uit op school en laat het onderwijs voor wat het is.

    Het gaat slecht met hem en hij komt in de criminaliteit terecht. Hij gaat dealen en uiteindelijk raakt hij zelfs verslaafd aan de drugs. Hij doet in deze tijd alles wat niet mag.
    Hij heeft ook een blanke vriendin. Maar er heerst ook enige onrust over de relatie want het is tenslotte een taboe. Samen met zijn vriendin en een vriend van hem vormen ze een inbrekersbende. Alles loopt op rolletjes totdat Malcolm een gestolen horloge laat repareren dat blijkt dat gestolen is, nadat hij zijn eigen gegevens al had doorgegeven. Hierdoor weten ze hem te traceren en ontdekt de politie zijn bende. Hij en zijn vriend krijgen een gevangenisstraf van 10 jaar, terwijl de normale straf voor een veroordeelde overval 2 tot 3 jaar is.
    Hij komt er later achter dat het niet om de gestolen waren ging, maar om het feit dat ze welgestelde blanke vrouwen betrokken in hun bende en ook nog eens seks met hun hadden.
    Zo eindigde zijn jeugd in de gevangenis.

    Criminaliteit

    Toen Malcolm klein was werd hij goed opgevoed.
    Van zijn ouders kreeg hij normen en waarden mee. Maar toen zijn vader was overleden en zijn moeder niet meer voor hem kon zorgen werd hij overgeplaatst van het ene pleeggezin naar het andere. Hier veranderde hij. Hij voelde zich niet langer geliefd en was kwaad op de wereld voor wat deze hem had aangedaan. Maar dit hield hij toen nog voor zich. Pas toen hij in Boston bij zijn zus in ging wonen, begon Malcolm deze woede te tonen.
    Hij kwam in het criminele circuit van Boston terecht. Daar leerde hij zijn toenmalige vriend ‘Shorty’ kennen. Deze introduceerde hem in het nachtleven en leerde hem meteen een agent in burgerkleding te herkennen. Hij raakte ook verzeild in het drugsleven,  waardoor hij regelmatig overvallen pleegt. Hij heeft in die tijd ook altijd een revolver bij zich.
    Hij voelt zich een opgejaagd dier en leeft op de toppen van zijn zenuwen. Bang voor de politie en bang van zichzelf.
    Maar aan deze periode in zijn leven komt een einde wanneer hij samen met Shorty en zijn blanke vriendin Sophia een inbrekersbende vormen. Zoals eerder vermeld wordt uiteindelijk de bende opgerold en eindigt zo de criminele periode in zijn leven. Later zal hij nog wel dreigementen uiten in zijn verder leven, maar het blijft bij dreigen.

    Aanhang/organisatie

    Malcolm heeft in zijn leven verschillende organisaties opgericht die allen bestemd waren voor de zwarte bevolking. De eerste organisatie die hij zelf oprichte na het verlaten van de Nation of Islam (NOI), was de ‘organization for Afro-American Unity. Hiermee probeerde hij de bredere lagen van de zwarte bevolking achter zich te krijgen.
    Malcolm’s aanhang was vooral in zijn tijd van de NOI beperkt tot de meer radicale zwarten, die niet terugdeinsden voor geweld.
    De NOI beschouwt zichzelf als een nationalistische groepering die streeft naar een onafhankelijke staat voor zwarten binnen de VS. In die periode verving hij zijn achternaam door de bekende X, als verzet tegen zijn slavennaam, Little. Later zou hij nog de moslimnaam El-Hajj Malik El-Shabazz aannemen. Hij heeft de NOI veel aanhang bezorgd door het openen van verschillende Temples in het land en als voorganger de dienst te leiden. Door zijn vermogen om vurige en inspirerende toespraken te houden werd hij al snel beschouwd als kopstuk van de Nation of Islam. Dat zorgde voor spanningen binnen de NOI. De personen die achter de NOI stonden waren vooral zwarten die in de sloppenwijken woonden van New York, Harlem, en Detroit.
    De reden dat hij zo’n grote aanhang had, was omdat ze hem zagen als voorbeeld. Malcolm wist zichzelf namelijk op te werken van een aan lager wal geraakte zwarte tot een gerespecteerd leider die zelfdiscipline en zelfrespect in de zwarte gemeenschap bracht.
    In die tijd waren trouwens veel mensen er net zo aan toe, als Malcolm in het begin.
    Met Malcolm als voorbeeld kregen veel zwarte mensen weer hoop op een nieuw leven waarin ze wel gerespecteerd zouden worden.
    Maar na de periode van de NOI stichtte hij zijn eigen organisatie: Muslim Mosque Inc. Eerst nog met dezelfde doelstellingen als de NOI, maar dat veranderde toen Malcolm zich bekeerde tot de soennitische islam, wat leidde tot het maken van de Hadj. In Mekka kwam hij tot inkeer omtrent zijn idee van de zwarte oppermacht en de de vrijwillige afscheiding uit de Amerikaanse samenleving. De Islam predikt namelijk raciale gelijkheid. In Mekka ontmoette Malcolm vele blanke moslims. Alle moslims van welke kleur ook beschouwden zich allen als een deel van de Familie. Hij stond nu voor dingen die de mensen konden begrijpen en waar ze achter konden staan. Niet alleen de zwarten, maar ook een aantal blanken, steunden de organisatie.



                                           




    Vijanden

    Als iemand vijanden had, dan was het wel ‘s werelds 'kwaadste neger’ Malcolm X.
    Al in zijn puberteit had hij vijanden, doordat hij raakte in het criminele milieu verzeild raakte. Hier was zijn vijand meestal de politie, die ervoor kon zorgen dat hij in de gevangenis raakte. Maar ook andere dealers bv. waar hij de klanten van wegjaagde, konden hem naar het leven staan. In het milieu waarin hij toen verkeerde, kon eigenlijk iedereen wel een potentiële vijand zijn.
    Toen hij bij de Nation of Islam (NOI) kwam nam hij de standpunten van de NOI over en zag hij elke blanke als vijand. Maar daar bleef het niet bij.
    Iedereen, die het niet eens wat met de leer van de NOI, was Malcolm’s vijand. Zo streden meerdere zwarte leiders voor de rechten van de zwarten, maar was dit niet op de militante manier zoals Malcolm dit wilde, dan was hij al een tegenstander. Daarom paste de geweldloze manier om iets te verkrijgen van Martin Luther King niet in het kraam van de visie van Malcolm X.
    In de tijd toen Malcolm X bij de Nation of Islam was, was iedere zwarte die de integratie tussen zwart en blank wilde bevorderen, automatisch zijn tegenstander.
    Hij noemde deze zwarten ook wel ‘integratie gekke zwarte marionetten’ of ‘zwarte lichamen met een blank hoofd’.
    Kort gezegd iedereen die in zijn weg stond was zijn tegenstander. Toch is er in de periode van de NOI nooit een aanslag op hem gepleegd. Pas toen hij de NOI verliet en zijn eigen organisatie oprichtte die een andere leer predikte kwamen er dreigementen vanuit de NOI. Ze wilden namelijk voor eens en voor altijd afrekenen met de overloper, de verrader, de concurrent.

    Zijn overlijden

    Malcolm wist dat hij het doelwit was van vele groeperingen, vooral in het laatste jaar voor zijn overlijden.
    Ondanks dat, was hij niet bang om datgene te zeggen waarvoor hij stond. Hij zei hierover: ‘Ik weet dat de gemeenschap vaak die mensen hebben gedood, die juist hielpen de gemeenschap te veranderen. Als ik kan sterven terwijl ik enig licht heb gebracht, of dat ik waardevolle informatie heb doorgegeven, dan heeft dat geholpen het gezwel van racisme, dat aanwezig is in de Amerikaanse samenleving, te vernietigen, dan is alle eer aan Allah. Alleen de fouten zijn aan mij’.
    Toen hij een lezing hield in een ballroomzaal in Harlem werd hij voor de ogen van zijn vrouw en kinderen neergeschoten. De schutters waren 3  leden van de NOI.
    Hij was 39 jaar oud, 3 maanden voor zijn 40ste levensjaar, de leeftijd van volwassenheid volgens de Islam.
    Een jaar later werden de 3 mannen veroordeeld voor de moord op Malcolm X.
    Maar of dit nu de werkelijke daders waren, is nog altijd niet bekend. Velen hadden er baat bij om de internationale onruststoker te doden. Misschien zullen we wel nooit te weten komen wie nu de echte dader was.
    De begrafenis werd bijgewoond door zo’n 1500 mensen in The Unity funeral home in Harlem. Niet zo veel als je bedenkt wat voor een impact hij heeft gehad bij de zwarte gemeenschap. Maar Malcolm werd pas na zijn dood meer gewaardeerd. Sommigen zeggen zelfs dat hij bijna geheiligd is, terwijl dit feitelijk helemaal niet zo was. Dit kwam grotendeels door de rap muziek die hem in de jaren 70 en 80 erg ging vereren omdat ze zich opnieuw bedreigt voelde in hun eigenwaarde.
    Malcolm heeft dus na zijn dood een vele grotere invloed gehad op de politiek en de cultuur dan toen hij nog leefde.

    Verschillen in geloof en de invloed ervan;

    Geboren uit een gezin dat tot de goede middenklasse behoorde, werd Martin L. King van de ergste effecten van de Great Depression gespaart. De ‘’community’’ waar King jr. in opgroeide is te omschrijven als een simpele, sterk religieuze gemeenschap, met bijna geen criminaliteit en uitgesproken armoede. In deze bijna idyllische omgeving kon King Jr. zich gemakkelijk ontpoppen tot de streng godsdienstige persoon die hij later was.
    Hij pakte alles grondig aan zoals ook later met zijn ideeën van geweldloos verzet volgens Mahatma Gandhi. Dit heeft dan ook een grote invloed gehad op de handelswijze waarop hij later zijn doel wilde bereiken.
    De methode van Martin Luther King en zijn organisatie is er een van overreding, en niet van dwang. Zij zeggen tot de mensen : ’Laat je door je geweten leiden’.
    De nadruk wordt gelegd op het christelijk gebod van liefde. Onze daden moeten worden geleid door de diepgewortelde beginselen van ons christelijk geloof. De liefde moet het ideaal zijn waar wij ons naar richten. Laat ons opnieuw luisteren naar de woorden van Jezus, zoals zij door de eeuwen heen hebben geklonken : “Hebt uw vijanden lief, zegent hen die u vervloeken en bidt voor hen die u vervolgen”.



                                       

                                     


    Naarmate de tijd verstreek begon de invloed van Mahatma Gandhi steeds sterker te worden. Hij was reeds vroeg gaan inzien dat het christelijk gebod van liefde, dat sterk overeenkwam met de Gandhiaanse methode van geweldloosheid, één van de meest machtigste wapens was die een zwarte kon gebruiken in zijn strijd voor vrijheid.

    De zwarten moesten zich als doel stellen : de blanken niet de overheersen en vernederen, maar hun vriendschap en begrip winnen. Van begin af aan brachten de aanhangers van MLK deze levensbeschouwing met verbazingwekkende ijver in praktijk.

    Zijn keuze voor geweldloosheid en zijn standpunt voor gelijke rechten, kwam gedeeltelijk voort uit zijn jonge jaren dat hij boeken las over bijvoorbeeld Karl Marx, Lenin, Rauschenbusch en Nietzsche. Maar wat hem toch het meeste raakte en hem beïnvloed heeft was een lezing over Mahatma Gandhi.

    Het raakte hem zo diep, dat hij meteen een dozijn van zijn boeken kocht.
    Onder het lezen werd MLK steeds meer geboeid door zijn campagnes van geweldloos verzet.
    Hij begon in te zien dat dit de enige morele en praktisch verantwoorde methode was, om onderdrukte volkeren in hun strijd voor de vrijheid bij te staan.

    In de eerste plaats is geweldloos verzet niet een methode voor lafaards, maar een krachtige manier van verzet.
    Een tweede kenmerk van geweldloosheid is niet het verslaan of vernederen van de tegenstander, maar zijn vriendschap en begrip te winnen. Het einddoel is verlossing en verzoening.
    Een derde kenmerk is dat de aanval gericht is tegen de wortels van het kwaad en niet tegen de personen die de slechte daden stellen. Zij zijn erop uit het onrecht uit te roeien, en niet de blanken die zo onrechtvaardig zijn. Het doet de blanken nadenken waar ze mee bezig zijn, zodat ze beschaamd worden.
    Een vierde kenmerk is de bereidheid het lijden te aanvaarden en niet om wraak te nemen.
    Een vijfde kenmerk van geweldloos verzet is dat men het niet alleen het uiterlijke, lichamelijke geweld moet vermijden, maar eveneens het innerlijke geweld van de geest, daarmee wordt bedoeld dat de geweldloze verzetspleger niet alleen weigert zijn tegenstander neer te schieten, maar ook weigert zijn tegenstander te haten.
                           





                                           

    02-05-2008 om 00:00 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !


    GOD DANK !
    Mijn favorieten
  • levend geloof
  • levend geloof 2
  • levend geloof 4
  • levend geloof 5
  • levend geloof 6
  • levend geloof 7
  • levend geloof 8


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs