De navolging van Christus - Thomas a Kempis - hoofdpunten
Richtlijnen voor het
innerlijk leven
De navolging van Christus
Dit zijn woorden van Christus, waarmee wij worden aangespoord, Hem in
zijn leven en gedrag te volgen, als wij in waarheid verlicht willen zijn en
bevrijd van alle verblindheid van hart.
Wij moeten de bijkomstigheid inzien van wat voorbijgaat en zich moeite
doen om het rijk der hemelen na te streven.
Heb geen hoge dunk van jezelf maar beken liever je onwetendheid. Zie
eens goed naar jezelf en pas op dat je niet over de daden van anderen oordeelt.
En wees dankbaar voor het allerminste.
De leer van de waarheid
God die de waarheid zijt : verenig mij met U in liefde.
Een zuivere, eenvoudige en standvastige mens dwaalt bij het vele werk
niet af, want hij doet alles voor Gods eer en streeft ernaar binnenin van alle
egoïsme bevrijd te zijn.
Een goed geweten en een deugdzaam leven verdienen altijd de voorkeur.
En degene die de wil van God doet en zijn eigen wil loslaat is een flink
eind op de goede weg.
Denk na voor je iets doet
Jammer genoeg, gelooft en zegt men dikwijls van een ander eerder het
kwade dan het goede : zo zwak zijn wij. Wees ook in je handelen niet te
overhaast, zodat je niemand kwetst. Onthou dat mensen voorbijgaan maar dat de
waarheid van de Heer eeuwig blijft.
.
Vermijd dwaze verwachtingen en
eigendunk
Schaam je niet anderen te dienen om Jezus liefde en in deze wereld voor
eenvoudig door te gaan.
Blijf niet stilstaan bij jezelf, maar reken op God. Doe wat je kunt en
God zal je goede wil ondersteunen.
Ga niet af op lichamelijke kracht of schoonheid want die kan vervallen
of ontsierd worden.
Schep niet op over je prestaties; Gods oordeel is immers anders dan dat
van de mensen. In Zijn ogen mishaagt dikwijls wat zij prijzen.
Gehoorzaamheid en nederigheid
Maar als God onder ons woont, kan het niet anders dan dat wij soms ook
onze eigen mening prijsgeven omwille van de lieve vrede. Vertrouw daarom niet
teveel op je eigen mening, maar wees zo goed ook met plezier naar de mening van
anderen te luisteren.
Wees niet praatziek
Als je iets zegt, zeg dan iets constructief.
Vrede nastreven
Bij de kleinste tegenslag zijn we al snel uit het lood geslagen en
zoeken wij bij de mensen onze troost.
Onze vurigheid en vooruitgang zouden dagelijks moeten toenemen; maar het
lijkt in deze tijd al heel wat als iemand iets van zijn eerste gloed heeft
bewaard.
Als je eens bedenkt hoeveel vrede en vreugde je jezelf en anderen kunt
bieden door goed te leven, dan denk ik dat je meer zorg zou besteden aan je
geestelijke groei.
Het nut van tegenslag
Zorgen en tegenwerking hebben een positieve kant, want zij roepen de
mens op tot bezinning, zodat hij weer beseft dat hij in ballingschap leeft en
dat hij zich aan niets mag vastklampen.
Als iemand van goede wil wordt bekoord of last heeft van slechte
gedachten, dan begrijpt hij beter dat hij God nodig heeft omdat hij ondervindt,
dat hij zonder Hem tot niets blijvend goeds in staat is.
Het overwinnen van bekoringen
Zolang een mens leeft is hij nooit volledig tegen bekoringen beveiligd,
want in onszelf ligt de bron van de bekoringen. Wij kwamen nu eenmaal met
innerlijke wanorde ter wereld.
Als één bekoring of kwelling stopt komt er een volgende; en altijd
zullen wij iets te lijden hebben, want het voorrecht van onnoemelijk geluk
hebben wij verloren. Langzaam aan, met geduld en uithoudingsvermogen zul je met
Gods hulp beter de bekoringen leren overwinnen.
Bied weerstand in het begin : als het kwaad door het lange wachten te
sterk is geworden, komt het medicijn te laat en is het moeilijker om het kwaad
uit te roeien. Dan is het waarschijnlijk al een slechte gewoonte geworden en
hebben we al een gesust geweten.
Wij moeten niet wanhopen als wij worden bekoord, maar we moeten met meer
vurigheid tot God bidden dat Hij ons in alle nood bijstaat. Hij zal inderdaad,
zoals Paulus zegt, redding geven bij de beproeving (1 Kor. 10 : 13), zodat wij
kunnen blijven volhouden en ertegen vechten.
Als je meer steunt op je eigen verstand dan op de alles ondersteunende
kracht van Jezus Christus, dan zul je maar zelden en heel een innerlijk
verlicht mens zijn. God wil immers dat wij bij Hem aankloppen en voor Hem een
brandende liefde koesteren.
De daden die uit liefde gesteld
worden
Bij God weegt de mate van liefde waarmee iemand handelt zwaarder dan
hetgeen hij doet.
Wie de ware en volmaakte liefde bezit, zoekt nooit zichzelf; maar wil
alleen dat Gods eer in alles tot uiting recht komt.
Het aanvaarden van andermans
gebreken
Wat de mens in zichzelf of in anderen niet kan verhelpen moet hij
geduldig dragen totdat God anders beschikt. Bij moeilijkheden moet hij zich tot
God wenden om hulp te vragen.
Wij willen graag dat anderen volmaakt zijn, maar toch verbeteren wij
onze eigen gebreken niet.
God heeft het zo geregeld dat wij elkanders lasten leren dragen (Gal. 6:
2), omdat niemand zonder last of gebreken is. Daarbij is niemand wijs genoeg
voor zich alleen. Wij moeten elkaar steunen, aanvullen en troosten, maar ook
helpen, onderrichten en vermanen.
Een diep berouw
Wil je diep in je hart berouw voelen, ga dan in je binnenkamer en sluit
je af van het tumult van de wereld, zoals er geschreven staat : In uw diepste
afzondering zult gij getroffen worden (Ps. 4: 5).
Hef uw ogen op naar God in den hoge en bid voor uw zonden en
nalatigheden.
Beschouwing van menselijke
ellende
Een mens kan in dit huidige leven nooit volkomen blij en gelukkig zijn,
als hij nadenkt over zijn ballingschap en nagaat hoeveel gevaren zijn
innerlijke bedreigen.
Maar dat wij Gods troost niet ondervinden is onze eigen schuld, omdat
wij het berouw in ons hart
niet zoeken en de zinloze uiterlijkheden niet van ons afwerpen.
Als je eens nadacht over de dood, dan zou je zonder enige twijfel met
meer vuur jezelf verbeteren.
Als je daarbij nog de toekomstige straffen van hel (of vagevuur) zou
afwegen, dan zou je veel liever miserie dragen. Wie heeft alles volgens zijn
wil ? Ik niet, jij niet en geen enkele mens op aarde.
Door vuur en water zult gij heen moeten voor gij tot verkwikking komt.
(Ps. 66 : 12)
Daarom moeten wij geduldig zijn en Gods barmhartigheid afwachten totdat
deze ongerechtigheid voorbijgaat en de sterfelijkheid zich oplost in het
leven. (Ps. 57 : 2, 2 Kor. 5 : 4)
(Opmerking : Als je de aardse leerschool verlaten hebt dan kun je niets
meer aan je toestand en instelling veranderen. Dan ben je eeuwig bij de goede
mensen en in het andere geval bij de slechten. Er is geen tussenoplossing. In
dit aardse leven komt het erop aan berouw te tonen voor je fouten en deze recht
te zetten door ze niet meer te begaan. Na de biecht hoor je weer bij de goeden,
want je foutenblad is weer leeg voor alle fouten die je hebt beleden aan de
priester. Probeer dus regelmatig naar de biecht te gaan.)
Bezinning op de dood
Als het uur van de dood gekomen is zul je helemaal anders gaan denken
over je voorbije leven en zul je het ten zeerste betreuren dat je zo nalatig en
zwak bent geweest.
Het nu is een zeer kostbare tijd : nu is het de gunstige tijd, nu is
het de dag van het heil. (2 Kor. 6 : 2) Maar hoe jammer dat je die tijd niet
nuttig besteedt. Nu kun je nog verdienen wat je het eeuwig leven bezorgt.
Verzamel nu onvergankelijke schatten zolang je nog tijd hebt. Denk aan niets
behalve aan je heil, draag alleen zorg voor de dingen van God. Gij hebt hier
trouwens geen blijvende woonplaats (Hebr. 13 : 14) Alle dingen zijn aan het
verdwijnen, jij inbegrepen.
Maak nu vrienden door de heiligen te vereren en hun daden na te volgen,
zodat zij wanneer je bezwijkt in dit leven, je opnemen in de eeuwige tenten.
(Lc. 16 : 9)
Zend je gebeden en verzuchtingen dagelijks naar hen.
Het oordeel en de straf voor
onze zonden
Een eerlijk en rechtvaardig mens heeft hier op aarde al zijn groot en
heilzaam vagevuur. Overkomt hem onrecht dan treurt hij meer over de boosheid
van de ander dan over het onrecht dat hij heeft geleden. Hij bidt voor wie
tegen hem zijn en vergeeft van harte alle schuld.
Heb nu berouw over uw zonden om op de dag van het oordeel gered te zijn
zoals de zaligen. Dan zal er blijdschap zijn om ieder geduldig gedragen leed en
alle ongerechtigheid zal zwijgen. (Ps. 106 : 42) Dan zal iedere vrome zich
verheugen en iedere goddeloze klagen. Je kunt echt niet van beide zijden
genieten : plezier maken tot in de losbandigheid toe (werelds plezier) en later
met Christus triomferen. Het komt erop aan God te beminnen en Hem alleen te
dienen. (Sir. 1 : 2) Wie God dus met heel zijn hart liefheeft vreest geen dood,
geen straf, geen oordeel, geen hel, want de volmaakte liefde geeft veilige
toegang tot Hem.
Verbetering van heel ons leven
Wie ijverig en vol vuur op zijn doel afgaat is meer geschikt voor
geestelijke groei dan een ander die niet zo deugdzaam wil zijn, zelfs al heeft
de eerste meer gebreken dan de tweede.
Maar als je besluit om je in te zetten, zul je een grote vrede kennen en
de lasten minder zwaar ervaren door Gods genade en je liefde voor de deugd. Een
ijverig en vurig mens is bereid tot alles.
Aansporingen tot innerlijk
leven
Het innerlijk gesprek
Het koninkrijk Gods is in u (Lc. 17 : 20, 21) zegt de Heer. Keer terug
met heel uw hart tot God, laat deze armzalige wereld voor wat ze is en uw ziel
zal rust vinden.
God bezoekt de innerlijke mens, vol liefde spreekt Hij tot hem; Hij
troost en zijn vrede raakt het diepste van de mens. Maak voor God uw hart in
orde, zodat Hij tot jou kan komen en zijn woonplaats in jou kan vestigen. Zo
zegt Hij immers : als iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden; Wij
zullen tot Hem komen en ons verblijf bij hem vestigen (Joh. 14 : 23)
.
Een goed en vredelievend mens
Een goed en vredelievend mens keert alles ten goede. Wie tevreden is en
zich met zijn situatie verzoentis nooit
achterdochtig. Maar wie ontevreden is en ongedurig, loopt met allerlei
vermoedens rond : hij komt zelf niet tot rust en gunt anderen geen rust.
Span je allereerst in om jezelf te verbeteren en dan kunt je terecht
ijveren voor uw medemens.
Als je wilt dat men je verdraagt, verdraag dan ook een ander.
Een zuiver geweten en goede
intenties
God let op eenvoudige en goede bedoelingen.
Er is geen schepsel zo klein en nietig of het straalt Gods goedheid uit.
Zoals ijzer in vuur, zijn roest verliest en gloeiend wordt, zo wordt een
mens die zich geheel tot God keert, van zijn lauwheid ontdaan en in een nieuw
vuriger mens veranderd.
Let op jezelf
Wat wij van anderen te verduren hebben merken wij spoedig op; maar wat
wij anderen aandoen zien wij niet. Eens opmerkzaam mens let goed op zichzelf en
zwijgt wel over anderen.
Je zult grote vooruitgang maken als je jezelf ontdoet van alle aardse
zorgen.
Niets mag er voor u groot, hoog, mooi of begerenswaardig zijn behalve
God alleen en alles wat Hem aanbelangt. Alleen de eeuwige, onmetelijke God
betekent troost voor je ziel en echte blijdschap voor het hart.
Een goed geweten geeft rust
Gij zult heerlijk rusten als uw hart u niets te verwijten heeft (1 Joh.
3: 21).
Wees alleen blij als je goed hebt gehandeld.
Mensen die tegendraads zijn en anderen niets gunnen hebben nooit ware
blijdschap, kennen ook geen innerlijke vrede want er is geen vrede voor de
goddelozen, zegt de Heer. (Jes. 48: 22; 57: 21)
En al zeggen zij : Wij leven in vrede, ons kan niets gebeuren (Mich. 3:
11) of wie zal ons iets durven doen ? Geloof hen niet. Want plotseling zal de
toorn van God tegen hen opstaan en tot niets zullen hun ondernemingen vervallen
en hun plannen te gronde gaan (Ps. 146: 4).
De mens ziet het zichtbare, maar God ziet het hart.
De mens beoordeelt daden, maar bij God tellen de bedoelingen.
Liefde voor Jezus is het
belangrijkste
Je moet je losmaken van je eigen ik, want Jezus wil alleen en voor
alles jouw liefde.
Hij is je allerbeste vriend, die als allen weggaan je niet zal verlaten
en niet zal dulden dat je uiteindelijk nog zou verloren gaan. Hij duldt geen
andere liefdes of afgoden naast zich;maar Hij wil je hart voor Hem alleen hebben om daar zijn plaats in te
nemen als een koning op zijn troon.
Als je in alles Jezus zoekt, ja dan zult je Hem vinden.
Trouwe vriendschap met Jezus
Wat heeft de wereld je trouwens te bieden zonder Jezus ?
Degene die zonder Jezus door het leven gaat is doodarm, maar degene die
met Hem vriendschap heeft gesloten die is schatrijk. Je kunt niet zonder
vriendschap leven als Jezus niet voor alle anderen je Vriend is. Anders zul je
leven in verdriet en eenzaamheid. Door één woord van Jezus dringt zijn troost
diep tot ons door.
Omwille van Hem moeten vriend en vijand je ter harte gaan. Voor hen
allen moet je bidden, zodat zij er toe komen Jezus te leren kennen en lief te
hebben. Je moet van alles zijn ontdaan en tot Jezus komen met een zuiver hart,
als je wilt zien hoe goed de Heer is (Ps. 34: 9). Je kunt dit bereiken door
Zijn genade die je naar je binnenste keert, zodat je jezelf kunt bevrijden en
je verenigen met Hem.
Het missen van Zijn troost
Je voelt de last niet als je gedragen en geleid wordt door God.
Geef niet toe aan wanhoop als je geen genade ondervindt, maar bidt tot
de Heer, zeggend : Tot U Heer, blijf ik roepen en mijn smeekbede tot U
richten (Ps. 30 : 8).
Op wie kan ik dan bouwen, op wie mijn vertrouwen stellen, behalve dan op
de grote barmhartigheid van God en enkel hopen op Zijn genade. De beproeving
komt dan eerst en daarna volgt gewoonlijk Jezus troost en genade. Aan hen die
de beproeving hebben doorstaan wordt de hemelse troost beloofd : Wie
overwonnen heeft zal Ik te eten geven van de boom des levens (Apok. 2 : 7).
Blijf dus volhouden en geef alles in Gods handen.
Wees dankbaar voor Gods genade
God is zeer goed omdat Hij ons troost schenkt; maar de mens laat
dikwijls na om God daarvoor te danken. In goede dagen danken we Hem, maar in
slechte dagen vergeten we Hem. Hij is toch degene die de beproeving wat lichter
voor ons kan maken. En zelfs als Hij straffen of rampen zendt moet datwelkom zijn; want Hij doet alles voor ons
welzijn; wat Hij ons ook laat overkomen
Er zijn weinig mensen die met
plezier Jezus kruis willen dragen
Velen volgen Jezus tot aan het breken van het brood, maar weinigen tot
aan het drinken van de lijdenskelk. Velen vereren zijn wonderen, weinigen
volgen de schande van het kruis.
Velen hebben Jezus lief zolang hun geen ellende overkomt.
Waar vind ik iemand die zonder beloning te verwachten ook God wil dienen
?
De koninklijke weg van het
heilig kruis
Velen vinden dit woord harde taal : verloochen uzelf, neem uw kruis op
en volg Jezus (Mt. 16 : 24; Lc. 9 : 23). In het kruis is leven, in het kruis is
bescherming tegen de vijand, in het kruis stroomt het hemelse geluk je toe, in
het kruis ligt de kracht van de geest, in het kruis de vrede, in het kruis het
eindpunt en doel van je leven.
Er is geen beterschap voor de mens en geen hoop op eeuwig leven behalve
in het kruis.
Neem dus je kruis op en volg Jezus en je zult het eeuwig leven
binnengaan.
Hij is ons voorgegaan, zwaar beladen met zijn eigen kruis (Joh. 19 :
17), en Hij is op dat kruis voor ons gestorven. Hij wilde dat ook jij je kruis
zou dragen. In het kruis vindt alles zijn grondslag en in het sterven is alles
gelegen; er is geen andere weg tot het leven en tot innerlijke vrede, behalve
de weg van het heilig kruis en van de dagelijkse opofferingen. Zo staat het
kruis altijd voor je klaar en wacht het je overal op. Als je het kruis van
harte draagt dan zal het kruis je dragen en je voeren naar het gewenste doel,
waaralle lijden ophoudt. Heel het leven
van Christus was een kruis en een marteling en jij zoekt voor jezelf vrede en
geluk ?
Een mens kan zijn kruis niet uit eigen kracht dragen, wel door de genade
van Christus die zoveel in een mens tot stand kan brengen dat hij wil wat hij
eigenlijk haat en vlucht. Het is de mens van nature niet gegeven zijn eigen
kruis te dragen, zijn lichaam te beheersen en te onderwerpen, zich van
eerbewijzen af te keren, graag gering geacht te worden, allerlei desillusies en
daarmee verbonden schade te doorstaan en geen verlangen te hebben naar succes
in deze wereld.Als je alleen naar
jezelf ziet, zul je daartoe niet in staat zijn. Maar als je op de Heer
vertrouwt, zal je kracht worden gegeven om door te zetten en bekoringen tegen
te houden.
Daarbij komt dat hoe meer iemand in het geestelijk leven opgaat, des te
zwaardere kruisen hij zal tegenkomen.Als hij zich daaraan onderwerpt, wordt
alle last van kwelling omgevormd in vertrouwen op Gods troost.
De innerlijke troost
De waarheid spreekt tot ons
zonder gedruis van woorden
Laat het toch niet mijn vonnis worden dat ik wel gehoord, maar niet
gedaan heb, wel gekend, maar niet bemind, wel geloofd, maar niet volbracht heb.
Spreek daarom, Heer, want uw dienaar luistert. Gij hebt immers woorden van
eeuwig leven (Joh. 6 : 69)
Gods woorden worden door velen
niet gewaardeerd
Hoe schandalig ! Voor een onveranderlijke waarde, voor een onschatbare
prijs, voor de hoogste eer en een nooit eindigende glorie is men te lui om zich
ook maar een beetje in te spannen.
Jezus zegt : wat Ik beloofd heb, zal Ik geven, wat Ik gezegd heb zal Ik
doen, althans voor iedereen die tot het einde trouw blijft in Mijn liefde.Ik
ben iemand die alle goede mensen hun beloning geeft en allen die een vroom
leven leiden, zwaar op de proef stelt. Schrijf mijn woorden in uw hart en
overweeg ze; want in tijd vanbeproeving
zul je ze broodnodig nodig hebben. Ik bezoek mijn uitverkorenen met beproeving
en met troost.
Leef voor God
Heer, laat met mij gebeuren zoals Gij zegt. Laat mij in praktijk brengen
hetgeen U me zegt. Altijd.
Overdenk je zonden met diep berouw en verdriet. Beroem je niet op je
goede daden.
Vrees het oordeel van God in plaats van het oordeel van de mensen.
En let op : sommigen spreken wel over God, maar God is nauwelijks in hun
hart.
Wonderlijke werking van Gods
liefde
Ik loof U, hemelse Vader, Vader van Jezus Christus, mijn Heer, omdat U
het belangrijk genoeg vindt om aan mij, arme zondaar, te denken. Ik zegen U
altijd en prijs U met uw eniggeboren Zoon en de heilige Geest, die de eeuwige
Trooster is.
Bevrijd me van verkeerde hartstocht en genees mijn hart van alle
ongeregelde binding, zodat ik innerlijk geheel genezen en door en door
gereinigd, geschikt word voor de liefde, sterk in het lijden en volhardend.
De liefde voor Jezus zet ons aan tot goede werken en doet ons altijd
weer naar hoger verlangen.
Wie liefheeft vliegt, loopt en is blij; hij is vrij en niets houdt hem
tegen. Hij geeft alles voor alles; want hij vindt zijn rust in het ene, hoogste
goed dat alles overtreft, waaruit al het goede vloeit en voortkomt.
Daarom is de liefde voor Jezus tot alles in staat en brengt ze veel tot
een goed einde, terwijl hij die de liefde niet heeft, ontmoedigd neerligt.
Liefde waakt en slapend is zij nog aanwezig.
De liefde is dienstvaardig, oprecht, vroom, goed en vriendelijk; sterk,
geduldig, trouw, wijs, lankmoedig, krachtig en nooit zoekt zij zichzelf. En
zelfs al valt er iets tegen, dan keer je je niet van Jezus weg. Een liefdevol
mens houdt stand in beproevingen en hecht geen geloof aan de verleidelijke
woorden van de vijand. Houd u krachtig aan uw voornemen en uw zuivere
gerichtheid op God.
Al staat een heel leger tegenover mij, mijn hart kent geen angst (Ps.
27 : 3) De Heer is mijn helper en mijn Verlosser (Ps. 19 : 15).
Hemelse gunsten moet men
beschermen met nederigheid
Denk aan de genade en hoe ellendig en arm je bent als je geen genade
ondervindt.
Doe van harte en naar best vermogen en inzicht dat waartoe je in staat
bent en laat om innerlijke dorheid of angstgevoelens niet alles achterwege.Als
je jezelf bezield voelt met het vuur van de geest, overdenk dan hoe het zijn
zal, als je dat licht zou moeten missen. En als je dit overkomt, bedenk dan
opnieuw dat het licht terug kan keren. Ik (= God) heb u dat tijdelijk
onttrokken voor uw eigen veiligheid en voor Mijn glorie.
Nederigheid voor het oog van God
Als ik aan mijzelf word overgelaten, dan is er niets dan enkel zwakheid.
Maar nauwelijks hebt U mij even aangekeken of ik ben ineens sterk en
word van nieuwe vreugde vervuld. Door een verkeerde liefde immers ben ik ten
onder gegaan, maar door U alleen te zoeken en werkelijk lief te hebben vond ik
U en mijzelf tegelijkertijd terug; en uit liefde heb ik mij nog vernederd.
Alles moet met oog op God als
enige doel worden aanzien
Jezus : Mijn beste, Ik moet uw hoogste en laagste doel zijn, als je
werkelijk gelukkig wil worden.
Zie Mij in alles, want Ik ben het die alles gegeven heb.Uit Mij put
klein en groot, rijk en arm het levend water als uit de levende bron, en degene
die Mij van harte en vrijwillig dienen ontvangen genade op genade. Ik heb alles
gegeven en tot Mij moet alles terugkeren. Ik verlang van u dankbaarheid.
En als u de hemelse genade en de ware liefde ondervindt, dan zal geen
jaloezie, egoïsme of verwaandheid het hart bezet houden.
Als je wijs bent zul je jezelf alleen over Mij verheugen, op Mij alleen
je hoop stellen; want niemand is goed dan God alleen (Luc. 18 : 19), die boven
alles moet worden geprezen en bij alles moet worden gezegend.
Hecht geen belang aan het
vergankelijke, dien God
Mens : Hierin vooral hebt U mij de intimiteit van uw liefde getoond, dat
U mij, toen ik nog niet bestond, hebt geschapen, dat U mij, toen ik van U was
afgedwaald, hebt teruggebracht, opdat ik U zou dienen en beminnen. Alles is het
Uwe : wat ik heb en dat waarmee ik U dien. Maar ook omgekeerd dient U mij meer
dan ik U. Hemel en aarde die U ten dienste van de mens hebt geschapen, staan
voor U klaar en doen iedere dag wat U beveelt. En dit is nog weinig : want U
hebt zelfs de engelen de dienst aan de mensen tot taak gegeven. Bovendien hebt
U Uzelf bereid verklaard de mens te dienen en hem hebt beloofd dat U Uzelf aan
hem zult geven. Wat zal ik U geven voor al die ontelbare vele goede gaven ? Kon
ik U toch dienen al de dagen van mijn leven. Dat ik eens in staat was U één dag
van waardig dienstbetoon te laten zien. U bent werkelijk alle dienst waardig,
alle eer en eeuwige verheerlijking.
Men moet de begeerte en de
bekoring onderzoeken en beheersen
Soms moet je krachtig tegen de begeerte van de zintuigen ingaan; niet
letten op wat het lichaam wel en wat het niet wil, maar proberen het meer aan
de geest te onderwerpen, ook tegen zijn zin.
Geduld leren oefenen : strijd
tegen begeerlijkheid
Jezus, zoals ik zie heb ik geduld hard nodig, want in dit leven komen er
veel teleurstellingen voor. Want hoe ik het ook wil regelen om de vrede te
bewaren, mijn leven bestaat niet zonder strijd en verdriet.
Blijf in moeilijke tijden ook overtuigd dat je de vrede hebt gevonden,
als je door allerlei moeilijkheden bijleert en door veel tegenslagen wordt
gelouterd.
De rijken van deze wereld, als rook zullen zij verdwijnen (Ps. 36 : 20),
er blijft zelfs geen herinnering over aan hun vroegere genoegens. Jij, mijn
beste, volg uw begeerte niet (Sir. 18 : 30). Schep uw behagen in de Heer en Hij
zal de verlangens van uw hart vervullen (Ps. 37 : 4).
Gehoorzaam en nederig
onderworpen naar het voorbeeld van Jezus Christus
Jij moet jezelf beslist nederig gedragen, als je stand wilt houden tegen
vlees en bloed.
Wat is er anders voor grootheid in gelegen, als jij die stof bent en
niets meer, je omwille van God onderwerpt aan een mens, terwijl Jezus, de
Almachtige en Allerhoogste, die alles uit niets heeft geschapen, omwille van
jij Hemzelf als mens heeft vernederd ? Jezus is de nederigste en geringste van
allen geworden, zodat jij je trots door Zijn nederigheid zou overwinnen.
Leer je eigen wil breken en wees bereid tot elke onderwerping.
Jezus heeft je gespaard, want je ziel was kostbaar in Zijn ogen, zodat
je Zijn liefde zou leren kennen en altijd in dankbaarheid voor zijn weldaden
zou leven. En zodat je altijd bereid zou zijn tot onderwerping en nederigheid.
Overdenk het verborgen oordeel
van God
Geen sterkte kan ons helpen, als U die niet in stand houdt.Want als we
aan onszelf zijn overgelaten dan zijn we hulpeloos, maar als U ons bijstaat dan
richten wij ons op en leven we.
Ik onderwerp mij aan uw oordeel, Heer, want ik stel vast dat ik niets
beteken zonder U.
Hoe wij moeten handelen en
spreken
Jezus : Zeg bij alles wat gebeurt : Heer, zoals U het wilt, laat het zo
gebeuren. Als dit strekt tot Uw glorie, dan zij het zo. Heer, als U meent dat
dit goed is voor mij, geef het mij dan zodat het tot Uw eer strekt. Maar meent
U dat het voor mij schadelijk is en mij geen voordeel brengt voor mijn heil,
neem dan deze begeerte of bekoring van mij weg.
De ware troost moet men alleen
in God vinden
Wat ik ook maar kan verlangen voor mijn troost, ik verwacht het niet
hier op aarde maar wel later.
Wacht nog even, zeg ik bij mijzelf, wacht op de goddelijke liefde en je
zult de overvloed van al wat goed is in de hemel bezitten. Een gelovig mens
draagt altijd zijn Jezus met zich mee en zegt tot Hem : Heer Jezus, blijf bij
mij altijd en overal. Dat is al een hele troost.
Al onze zorgen moeten wij aan
God overlaten
Jezus : Mijn beste, laat Mij met u doen wat Ik wil. Ik weet wat goed is
voor u.
Mens :Het kan niets anders zijn dan goed, wat U met mij zult doen.
Jezus : U moet evenzeer bereid zijn om te lijden als te verblijden. En
even graag behoeftig en arm leven als in overvloed en rijkdom.
Mens : Heer, ik zal graag voor U lijden, wat U mij ook wilt laten
overkomen. Bevrijd mij van alle zonden, dan ben ik niet bang voor de dood of de
hel.
Draag alles geduldig zoals Jezus
deed
Jezus : Mijn beste, Ik ben uit de hemel voor u neergedaald. Ik heb uw
noden op Mij genomen, niet uit noodzaak maar omdat de liefde Mij er toe
aanzette. Ik deed het om u geduld te leren en opdat u de tijdelijke
moeilijkheden zonder bitterheid zou dragen. Want vanaf het uur van Mijn
geboorte tot aan Mijn dood op het kruis ontbrak het Mij nooit aan het verduren
van leed.
Mens : Hoeveel dankbetuigingen ben ik U schuldig, omdat U zo welwillend
bent geweest om mij en alle gelovigen de juiste en goede weg naar Uw eeuwig
rijk te wijzen. Want Uw leven is onze weg en door het heilig geduld wandelen
naar U, onze Redder en Koning.
De ware geduldige in het dragen
van onrecht
De ware geduldige is niet degene die niets wil verdragen, behalve dat
wat hij zelf verkiest en zoveel als het hem uitkomt. De ware geduldige is
degene die er niet op let van welke mens zijn beproeving komt, of het nu van
zijn overste is of van een gelijke of een mindere; of het komt van een goed en
heilig persoon of van een slecht en onwaardig mens. Je kunt zonder strijd niet
komen tot de bekroning van je geduld.
De betekenis van eigen zwakheid
en de ellende van dit leven
Ik zal mijn fouten bekennen, Heer, ik geef toe dat ik zwak ben geweest.
Ontferm U over mij en haal mij uit de modder, dat ik niet vastraak (Ps. 69 :
15) en niet voorgoed blijf liggen.
En al komt het niet altijd tot het toegeven aan mijn zwakheden en
bekoringen, toch is hun aanval zelf al een last en heb ik er meer dan genoeg
van zo iedere dag al vechtend door te komen. Want is de ene beproeving of
bekoring weg, dan is de volgende in aantocht. Terwijl de ene nog voortduurt,
komen er andere en meerdere conflicten bovenop en dat meestal zonder dat je het
verwacht.
Liefde voor het wereldse leidt tot lichamelijke begeerte, hebzucht en
hoogmoed, maar de straffen en de miserie die daar terecht op volgen, doen ons
ervan walgen.
Boven alles wat aan goeds
gegeven wordt, moet men rust vinden in God
Lieve Jezus, geef dat ik in Uw armen tot rust kom. Want U, Heer mijn
God, bent de Allesovertreffende, U alleen de Allerhoogste, U alleen de
Almachtige, U die alleen volledig kunt verzadigen en vervullen, U de
Allerbeminnelijkste en de boven alles Troostrijke.
Hoelang zou Jezus nog wachten voor Hij komt ?
Jezus : Hier ben Ik. Nu spreek Ik tot u want jij hebt Mij geroepen. Je
tranen en het verlangen van je ziel, je vernedering en je berouw hebben Mij
doen neerbuigen en tot u gebracht.
Gedenk Gods talrijke weldaden
Jezus, open mijn hart voor Uw wet en leer mij de weg van Uw geboden te
volgen.
Wie zich de minste van allen acht, is het best geschikt om grotere
weldaden te ontvangen.Wie echter minder zou ontvangen moet niet bedroefd zijn
of zich te kort gedaan voelen. Hij moet naar U opzien en Uw goedheid prijzen,
omdat U zo overvloedig, zo onverdiend en gul zonder aanzien van persoon Uw
gaven uitdeelt. U weet het best wat aan ieder kan gegeven worden, waarom deze
minder en een ander meer heeft. Het is niet aan ons om dit te beoordelen maar
aan U, bij wie de verdiensten van ieder afzonderlijk precies vaststaan.
Als iemand verstrikt zit in armoede en weinig aanzien, mag bij hem geen
neerdrukkende gedachte, geen droefheid of ontmoediging opkomen, maar eerder een
gevoel van troost. Omdat U, God, de armen, geringen en verstotenen hebt
uitgekozen om Uw vertrouwelingen en huisgenoten te zijn. Zo getuigen Uw
apostelen die U als vorsten over de hele wereld hebt aangesteld (Ps. 45, 17).
Vier bronnen van vrede
Jezus : Mijn beste, Ik zal u de weg van vrede en vrijheid tonen.
1 Doe eerder de wil van iemand anders dan de uwe.
2 Kies ervoor altijd minder te bezitten in plaats van meer
3 Zoek altijd de laatste plaats en wees allen onderdanig
4 Wens en bid altijd dat Gods wil in u geschieden mag
Het leven van een ander moet je
niet nieuwsgierig onderzoeken
Wat gaat dit of dat u aan ? Je hebt slechts Mij te volgen (Joh. 21 :
22).
Je zult voor anderen geen rekenschap moeten geven, maar over jezelf.
Waarover maak je jezelf dan druk ?
Zie, Ik ken allen en weet alles wat onder de zon gebeurt. Ik weet hoe
het met iedereen is, wat ze denken, willen en welke bedoelingen ze hebben. Je
mag dus rustig alles aan Mij overlaten. Blijf zelf altijd in vrede. Ik zou U
graag Mijn woorden zeggen en Mijn geheimen openbaren, als je maar aandacht had
voor Mijn komst en voor Mij de deur van je hart zou opendoen.
Waaruit de blijvende vrede en de
ware vooruitgang bestaat
Mijn vrede is met hen, die nederig en zachtmoedig zijn. Uw vrede zal
bestaan in veel geduld.
Oordeel ook niet over wat anderen zeggen en doen. Bemoei u niet met wat
u niet aangaat, dan raak je weinig in verwarring. Meen ook niet dat je iemand
van betekenis bent of bijzonder door God bemind, als je van godsvrucht en
zaligheid overstroomt.
De hoge waarde van de vrijheid
van geest die meer door gebed dan door studie wordt verkregen
Eigenliefde houdt ons van het
goede af
Jezus : Je moet eenvoudigweg al het uwe voor al het Mijne geven en jij
moet totaal niets meer hebben.
Tegen lasterpraat
Jezus : Mijn beste, word niet bitter als sommigen kwaadaardig over u
denken en iets zeggen wat je niet graag hoort. Laat je vrede niet afhangen van
menselijk gepraat want of zij het ten goede of ten kwade uitleggen, daarom ben
je toch niet anders.
De manier waarop je Jezus moet
aanroepen in moeilijke tijden
Jezus, ik ben bedroefd en het gaat niet goed met mij. Ik voel mij
verpletterd door het lijden dat op mij is neergekomen. Lieve Heer, wat zal ik
zeggen ? Ik ben omgeven door angst : red mij uit dit uur (Joh. 12 : 27). Laat
mij arme zondaar, niet in de steek, Heer (Ps. 40 : 14), want wat kan ik doen en
waar moet ik naar toe zonder U ? Heer, geef mij geduld en help mij, dan moet ik
niets vrezen, hoe de last mij ook neerdrukt. En hoe moet ik nu bidden ? Heer,
uw wil geschiede (Mt. 26 : 42). Ik heb dit leed en deze angst verdiend.
Vraag Gods hulp en vertrouw erop
dat je die krijgt
Jezus : Kom toch tot Mij als het niet goed met je gaat. De hemelse
troost wordt tegengehouden, omdat je jezelf te laat tot het gebed keert. Want
voordat je bij Mij aandringt, zoekt je jezelf troost in uiterlijke middelen en
bij de mensen.Vandaar dat het maar weinig helpt, totdat je terug ontdekt dat Ik
het ben, die allen die op Mij hopen, uit de diepte haal. Buiten Mij is er geen
hulp die de moeite waard is. Daar vind je geen doeltreffende adviezen en geen
geneesmiddel dat blijvend resultaat geeft.
Als je na de storm weer tot jezelf bent gekomen, zoek dan kracht in het
licht van Mijn erbarmen, want Ik ben er om alles te herstellen, niet alleen om
te helpen, maar ook om te vernieuwen.
Of is er soms iets moeilijk voor Mij ? Of lijk Ik op iemand die het wel
belooft maar niet uitvoert ? Waar is je geloof ? Wees standvastig en hou vol.
Wees geduldig en dapper, de troost zal je op de juiste tijd bereiken. Wacht op
Mij : Ik zal komen en je genezen. Heb vertrouwen in Mij.
Als je meent dat Ik ben weggegaan, sta Ik naast je. Alles is nog niet
verloren als er iets tegen je verwachting ingaat. Geloof niet dat alles is
verloren, al stuur Ik je voor een tijd een of andere ellende of haal Ik de zo
gewenste troost van je weg : dat is nu eenmaal de weg naar de hemel.
Wat Ik heb gegeven kan Ik nemen en weer teruggeven zoals het Mij
behaagt. Als Ik het heb gegeven, is het nog van Mij; trek Ik het terug dan neem
Ik het jouwe niet weg; want alle goede en volmaakte gaven zijn mijn eigendom.
Als Ik zwaarmoedigheid of tegenslag heb toegelaten, wees dan niet ontevreden of
ontmoedigd : Ik kan ze weer snel doen verdwijnen en elke bedrukte stemming in
vreugde doen omslaan. Ik ben rechtvaardig en heb recht op waardering zelfs als
Ik zo met je doe.
Zie achter de schepselen de
Schepper
Wat er ook bestaat dat God niet is, het betekent niets en moet worden
beschouwd als van geen enkele waarde.
De zelfverloochening en het
prijsgeven van alle onredelijke verlangens
Je onstandvastigheid en je
bedoeling die uiteindelijk op God gericht moet zijn
Jezus : Zolang je leeft, ben je aan die wisselingen onderhevig, al wil
je dat niet; nu eens blij, dan weer bedroefd; nu in vrede, straks in onrust; nu
vroom, straks onverschillig; nu ijverig, straks lui; nu ernstig, en straks zal
men je als een lichtzinnige aantreffen.
Wie bemint proeft God boven
alles en in alles
De dienaar : U bent mijn God en mijn al.
U maakt dat ik over iedereen welwillend denk en U in allen prijs.
Er is in dit leven geen waarborg
tegen bekoringen
Jezus : Mijn beste, je bent in dit leven nooit veilig : zolang je leeft
zijn geestelijke wapens volstrekt onmisbaar. Als je dus niet het schild van het
geduld hanteert, zul je vlug gekwetst worden.
Je moet je dus dapper door alles heen slaan en recht op de tegenstand stappen.
Als je rust zoekt in dit leven, hoe zul je dan ooit tot de eeuwige rust
en vrede doorstoten ?
Stel je niet in op veel rust, wel op veel geduld.
Voor Gods liefde moet je bereid zijn alles te doorstaan : inspanning,
leed, bekoring, gesar, angst, nood, ziekte, onrecht, tegenspraak, verwijten,
vernedering, beschaming, terechtwijzing en verachting. Dit alles brengt je tot
deugdzaamheid; het is de proef van Christus beginnende volgeling : dit alles
werkt mee aan de kroon voor de hemel. Ik zal u een eeuwige beloning geven voor
een korte arbeidstijd en een nooit eindigende eer voor een vluchtige
beschaming. Denk je dat je altijd alles kunt hebben volgens uw wens ? Dat
hebben ook mijn heiligen niet gehad. Zij leden onder veel drukkende lasten,
allerlei bekoringen en grote verlatenheid. Maar zij hielden stand ondanks alles
: zij stelden meer vertrouwen op Mij dan op zichzelf, wetend dat het lijden van
deze tijd niet vergeleken kan worden met de toekomstige glorie die je wil
verkrijgen. Ik zal je alles in overvloed vergoeden en in alle beproevingen zal
Ik bij je zijn.
De zuivere en volledige overgave
van zichzelf om de vrijheid te kunnen krijgen
Jezus : Laat jezelf los en je vindt Mij. Want vanaf het ogenblik dat je
jezelf overgeeft aan Mij (en niet terugkrabbelt), wordt je ruimer hulp
toegewezen. Hoe kunt je anders van Mij zijn en Ik van u, als je jezelf niet van
elke binding binnen en buiten jezelf hebt ontdaan ?
Ik geef Mij aan degene die in Mij blijft.
Bewaar de goede orde in de wereldse
zaken
Alle dingen moeten onder jou staan en niet jij onder de dingen. Zodat je
jezelf als meester van je eigen daden gedraagt en niet als een slaaf.
De mens kan niets blijvend goeds
doen uit zichzelf en kan zich nergens op beroemen
Jezus, wat is de mens waard dat U aan hem denkt ? En dat U, Godmens hem
bezoekt ?
Jezus, ik ben niets, ik kan niets, uit mijzelf heb ik niets goeds en in
alles schiet ik te kort. Bovendien richt ik mij altijd naar daar waar niets is.
En als U mij niet helpt en met kracht geeft, ben ik lauw en ontredderd. Maar U,
Jezus, bent altijd dezelfde, in eeuwigheid blijft U goed, rechtvaardig en
heilig. U regelt alles met wijsheid. Uw naam zij geprezen, niet de mijne. Uw
werk moet geprezen worden, niet wat ik doe. Uw naam moeten wij zegenen, maar ik
mag mij niets van de waardering die de mensen voor mij hebben zelf toe eigenen.
Tijdelijke eer betekent niets
Jezus : Mijn beste, trek het je niet aan, als je ziet dat anderen geëerd
en verheven wordenen dat jij
gekleineerd en vernederd wordt. Verhef je hart tot Mij, dan zal de houding van
de mensen je geen verdriet meer doen.
Jezus is de enige mens die aanspraak maakte op gelijkheid met God.
Bewijs :
In het evangelie volgens Johannes : Ik en de Vader, Wij zijn één (Joh.
10, 30):
Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien (Joh. 14, 9) of
Waarachtig, Ik verzeker u : van voordat Abraham werd geboren, ben Ik (Joh. 8,
58).
In het evangelie volgens Matheüs : Ik dank U, Vader, Heer van hemel en
aarde, omdat U dit verborgen hebt voor wijzen en verstandigen en het onthuld
hebt aan eenvoudigen. Ja, Vader, zo hebt U het goedgevonden. Alles is Mij door
mijn Vader in handen gegeven. Niemand kent de Zoon behalve de Vader, en niemand
kent de Vader behalve de Zoon, en ieder aan wie de Zoon Hem heeft willen
onthullen.
Hij werd zelfs veroordeeld
wegens godslastering.
Bewijs :
In het evangelie volgens Marcus : in het verslag van Jezus proces :
Weer stelde de hogepriester Hem een vraag en zei tegen Hem : Bent u de
Messias, de Zoon van de Gezegende ? Jezus zei: Ja, dat ben Ik, en u zult de Mensenzoon zien, gezeten aan de
rechterhand van de Macht en komend op de wolken van de hemel. De hogepriester
scheurde zijn kleren en zei : Waarvoor hebben we nog getuigen nodig ? U hebt
de godslastering gehoord. Wat vindt u ?
Allen oordeelden dat Hij de doodstraf verdiend had. (Mc. 14,61-64)
Hij verrichtte typisch goddelijke handelingen.
Bewijs :
Van meet af aan stemde Jezus het volk gunstig door het gezag
waarmee hij sprak. Soms neemt Jezus zelfs duidelijk afstand van elk menselijk
gezag, het hoogste, dat van Mozes inbegrepen. Hij spreekt met het gezag van God
zelf, zonder naar iemand anders te verwijzen dan zichzelf : Er is gezegd Maar
Ik zeg jullie
In zijn wonderen beveelt hij met het gezag en de macht van de
Schepper over ziekte, dood en zelfs over de wind en de zee: Wie is dat toch,
dat zelfs de wind en het water naar Hem luisteren ?(Mc.4,41)
Hij eigent zich het typisch goddelijk voorrecht toe de mensen hun zonden
te vergeven. Zijn tegenstanders zijn zeer verontwaardigd over deze
hoogmoedige aanspraak en fluisteren : Hoe kan die man zoiets zeggen ? Hij
lastert God. Wie anders dan God kan zonden vergeven ? (Mc.2,7)
Jezus neemt dezelfde houding aan wanneer Hij eist dat men om hem te
volgen alles moet opofferen en het lot van de mensen afhankelijk maakt van
de houding tegenover Hem : Wie meer houdt van zijn vader of moeder dan van
Mij, is Mij niet waard. Wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van Mij, is
Mij niet waard. Wie zijn kruis niet opneemt en Mij niet volgt, is Mij niet
waard. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, en wie zijn leven verliest
omwille van Mij, zal het vinden. (Mt 10, 37-39 ; ook Mc. 8,34-38)
Jezus eist een echt goddelijk belang op om allen te omvatten en allen
te moeten redden : Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze
minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan (Mt. 25, 40)
Kom allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal U
rust en verlichting schenken (Mt. 11, 28)
Zoals ook de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om
te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen (Mt. 20, 28)
Wie op deze wijze spreekt en handelt eist een hogere plaats dan allen
op, gelijk aan God :
Ik zeg u, hier is meer dan de tempel(Mt. 12, 6)
Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden gaan niet
voorbij(Mt. 24,35)
U bent van beneden, Ik ben van boven(Joh. 8, 23)
Hij spreekt met een ongeziene stoutmoedigheid en tegelijk is Hij
volmaakt nederig.
Toch is deze man, die in de geschiedenis zijn Ik met een
onaanvaardbare stoutmoedigheid en aanmatiging naar voor bracht, volmaakt
nederig. Hij betracht niets anders dan de glorie van zijn Vader, in een
volmaakte gehoorzaamheid en een kinderlijke doorzichtigheid.
In de menselijke geschiedenis is dit nederig opeisen van de
goddelijkheid een uniek feit. Jezus is de hoeksteen zelf van het christendom.
Jezus duidt niet alleen een weg aan, maar Hij bevestigt dat Hij de Weg zelf is.
Hij beweert dat in zijn concrete persoon de volheid zelf van het goddelijk
leven aanwezig is. Ik ben de weg en de waarheid en het leven (Joh. 14, 6)
Ik ben de deur, wie door Mij binnenkomt, zal gered worden (Joh. 10, 9)
Ik ben de opstanding en het leven. Wie in Mij gelooft mag dan wel
sterven, toch zal hij leven; en iedereen die leeft en in Mij gelooft, zal in
eeuwigheid niet sterven. Geloof je dat ? (Joh. 11, 25-26)
Als u dat gelooft dan gelooft u in Jezus als mens onder miljarden
individuen en in Jezus als eeuwige Zoon van God, de Enige die gekomen is in
deze wereld.
Samenvatting van Zijn leer :
Jezus had met nadruk verklaard : Wie in Mij gelooft, gelooft niet in
Mij, maar in Hem die Mij gezonden heeft. En wie Mij ziet, ziet Hem die Mij
gezonden heeft. Als een licht ben Ik in de wereld gekomen, zodat niemand die
in Mij gelooft, in de duisternis blijft. Maar als iemand mijn woorden hoort
zonder ze ter harte te nemen, dan ben Ik het niet die hem veroordeel, want Ik
ben niet gekomen om de wereld te veroordelen maar om haar te redden. (Joh. 12,
44-50)
Door Jezus die waarlijk God en waarlijk mens is, bewerkstelligt God het
definitieve verbond tussen God en de mens, het onverbreekbare huwelijk tussen
God en de mensheid. Het is alsof God ons zegt : Ik, uw God, ben geworden zoals
jij, een mens, opdat jij, eenvoudig menselijk schepsel, aan het leven zelf van
God zou deelnemen. Ik ben mens geworden, opdat jij God zou worden. Mijn liefde
opent voor jou een buitengewone hoop, want jij bent voor altijd deel van Mij.
Ik kan niet meer gelukkig zijn zonder jou. Heb vertrouwen : de mens heeft al
zijn kansen om te slagen, want hij en Ik, we zijn één in Jezus.
Deze boodschap straalt hoop uit als geen ander.
Uit : Jezus Christus, de mens van alle tijden van Mgr. André-Mutien Léonard
Waarom geneest God geen geamputeerden ? - 10 simpele vragen
Dit is te vinden op de website You Tube
:
In het filmpje worden 10 vragen gesteld.
Degenen die het filmpje hebben ineengestoken willen hiermee het katholieke
geloof en algemeen het christelijk geloof in vraag stellen. Ze beginnen met het
publiek te bespelen : dat deze rationeel kunnen denken en dat deze
vragen hun in de problemen werken om een
antwoord te vinden. Persoonlijk vond ik de vragen heel goed gevonden en ik denk
dat velen ze stellen : gelovigen als ongelovigen.
Toch zal ik proberen deze vragen zo goed
mogelijk te beantwoorden, omdat dit vragen zijn die elke christen toch zou
moeten kunnen beantwoorden, zonder rood te worden of sprakeloos toe te kijken
of zelfs van nee te knikken.
Hier gaan we :
Vraag 1 : Waarom geneest God geen mensen met amputaties
? Niettegenstaande dat je als christen gelooft dat God je gebeden verhoort en
mirakels kan doen, moet je wel toegeven dat God de mensen met amputaties
compleet negeert wanneer ze voor mirakels bidden (op gebied van hun
geamputeerde lichaamsdelen).
Antwoord : Amputaties zijn het resultaat van een ziekte. In dit geval was de
keuze waarschijnlijk : ofwel sterven, ofwel gezond verder leven maar zonder het
lichaamsdeel.
In die gevallen mag je waarschijnlijk al
blij zijn dat God je spaart van de dood. Trouwens als je een ledemaat of
lichaamsdeel mist, ben je niet minder voor God en ook niet voor de mensen.
Iedereen wil dat je blijft leven !
Vraag 2 : Waarom zijn er zovele mensen in de wereld
die omkomen van de honger ? Niettegenstaande dat God Liefde is.
Antwoord : God heeft al gezegd dat Hij niet tussenkomt in de wereld van nu.
Hij wil geen doden, wij zijn Gods kinderen. Maar Hij laat ons de vrije keuze.
Je kunt de autosnelweg van het kwade op, met al zijn slechte invloeden,
decadentie, verknipten, oversexten, holebis, zelfmoorden, jaloezie, haat,
geweld, new-age-booby-traps, macht, geld...
Of je neemt de binnenweg en gaat samen met
Jezus op weg, langs mooie landschappen, rustig, liefde-energie,
welkom-thuis-gevoel, aanvaard worden zoals je bent, gezelschap van toffe
mensen, gratis krijgen, gratis geven... Als die mensen omkomen van de honger,
dan zit er zeker corruptie, machtswellust, stelen van voorraden die voor de
mensen zijn bestemd, wapens aankopen van het liefdadigheidsgeld tussen door de
regeringstroepen gepleegd. God zal een einde stellen aan deze toestanden als
Hij terugkomt. Na een goede 2000 jaar hebben we allang bewezen dat onze vrije
wil op niets uitdraait, zeker niet als er hele groepen mensen rond je gekozen
hebben voor de autosnelweg. Trouwens als je nu probeert die mensen te helpen
dan misbruiken ze je geld in veel gevallen, en als je daadwerkelijk ter plaatse
wil helpen, dan zorgen de regeringstroepen er wel voor dat je niet van je
vierkante meter toegewezen gebied komt.
Vraag 3 : Waarom vraagt God in de Bijbel de dood van
zovele onschuldige mensen ?
Verzen : Exodus 35:2
[1] Mozes
riep de hele gemeenschap van Israël bijeen en zei: De HEER
heeft opdracht gegeven om deze voorwerpen voor hem te maken. [2]
Zes dagen kan daaraan gewerkt worden, maar de zevende dag, de sabbat, moet een
dag van volstrekte rust zijn, gewijd aan de HEER.
Iedereen die dan werkt moet ter dood gebracht worden. [3]
Niemand van u mag op sabbat een vuur aansteken, waar hij ook woont.
Antwoord : In het nieuwe Testament zegt Jezus : Wie zonder zonde is werpe de
eerste steen en neemt de overspelige vrouw in bescherming. Hij heeft ze niet
ter dood laten brengen. Het is dus daarom dat dit gespierd taalgebruik is en
dat het ter dood moet in het vooruitzicht gesteld worden op het laatste oordeel
dat je krijgt van Jezus gezeten op de Troon. Alle keren dat je Gods Rustdag
bent vergeten, of dat je met andere zaken bezig was zul je zelf kunnen zien hoe
ver je van Gods gebod zat. Je zult op die manier alle verkeerde keuzes moeten
verantwoorden. Je zult zelf rechter zijn over jezelf. Als de balans helemaal
overhelt naar het slechte. Dan zul je zelf de oorzaak zijn dat je in de Hel
terecht komt. En dat is de eeuwige dood. (zie Gloria Polo)
Om te zorgen dat het niet zover komt moet
je berouw hebben en de wil om dichter bij God te komen en in Jezus te geloven.
Hij kan je zonden vergeven doorheen de biecht van de priester.
Deut. 21:18-21 en
Deut. 22:13-21
13] Het volgende kan zich voordoen: Een man trouwt een vrouw, slaapt
met haar en krijgt dan een afkeer van haar. [14]
Hij begint haar vals te beschuldigen en leugens over haar rond te strooien: Ik
ben met deze vrouw getrouwd, maar tijdens de huwelijksnacht ontdekte ik dat ze
geen maagd meer was. [15] Laten haar vader en moeder dan
met het bewijs van haar maagdelijkheid naar de oudsten in de stadspoort gaan. [16]
De vader van het meisje moet de oudsten vertellen: Ik heb mijn dochter aan
deze man ten huwelijk gegeven, maar hij heeft een afkeer van haar gekregen. [17]
Nu beschuldigt hij haar er ten onrechte van dat ze geen maagd meer was. Maar
hier is het kleed dat bewijst dat mijn dochter nog wel maagd was. En
vervolgens moeten de ouders het kleed voor de stadsoudsten uitspreiden. [18]
De oudsten moeten die man hardhandig bestraffen [19]
en hem een boete van honderd sjekel zilver laten betalen aan de vader van het
meisje, omdat hij twijfel heeft gezaaid over de maagdelijkheid van een
Israëlitisch meisje. Verder zal hij haar als zijn vrouw moeten aanvaarden, en
zolang hij leeft mag hij niet van haar scheiden. [20] Maar als het wél waar is en de
maagdelijkheid van het meisje niet kan worden aangetoond, [21]
moet zij naar haar ouderlijk huis worden teruggebracht en daar voor de deur
door de andere inwoners van de stad worden gestenigd tot de dood erop volgt.
Want zij heeft onder het volk van Israël een schanddaad begaan door met iemand
te slapen terwijl ze nog bij haar vader thuis woonde. Zo moet u het kwaad dat
zich bij u aandient in de kiem smoren. [22] Als een man wordt betrapt met
een getrouwde vrouw moeten beiden ter dood gebracht worden, zowel de man als de
vrouw met wie hij geslapen heeft. Zo moet u het kwaad dat zich bij de
Israëlieten aandient in de kiem smoren. [23] Als iemand in de stad een meisje
ontmoet dat al uitgehuwelijkt is, en gemeenschap met haar heeft, [24]
dan moet u hen allebei mee de stad uit nemen en hen stenigen tot de dood erop
volgt. Want het meisje heeft nagelaten om hulp te roepen, en de man heeft zich
vergrepen aan de bruid van een ander. Zo moet u het kwaad dat zich bij u
aandient in de kiem smoren. [25] Maar als het meisje in het open
veld wordt belaagd en de man heeft dan gemeenschap met haar, dan verdient
alleen de man de doodstraf [26] en gaat het meisje vrijuit, want
zij heeft niets gedaan waarvoor ze ter dood gebracht zou moeten worden. Het
geval is vergelijkbaar met moord met voorbedachten rade: [27]
de man heeft het uitgehuwelijkte meisje belaagd in het open veld, waar niemand
haar kon redden als ze om hulp zou roepen. [28] Als iemand betrapt wordt met een
meisje, een maagd die nog vrij is, [29]
dan moet de man die zich aan het meisje heeft vergrepen vijftig sjekel zilver
aan haar vader betalen. Bovendien moet hij met haar trouwen en zolang hij leeft
mag hij niet van haar scheiden, omdat hij haar onteerd heeft.
Antwoord : Ook hier weer is er gespierde taal te horen. In deze tijd is dit
gewoon niet in te denken, omdat alles is toegelaten. Als ze wetten stelden in
Mozes tijd was het omdat God met hen meereisde en het hele volk moest geleid
worden. Ze moesten Gods volk worden en daarom stelde God de wetten scherp op.
Jezus stelde het zo : bemin God bovenal en je naaste als jezelf. Maar dat
betekent niet dat de 10 geboden niet meer gelden. Als je laat betijen, dan kom
je bij je dood op Jezus oordeel en jij veroordeelt jezelf naar de Hel, als je
ver van de 10 geboden af zit. (zie Gloria Polo) Dan was je zeker liever dood
geweest dan naar de hel gesleept worden.
Levit. 20:13
[13] Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een
gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan
zichzelf te wijten.
Antwoord : in de Hel zullen ze nog genoeg kunnen uitmaken wiens fout het
eigenlijk was. Alle zonden komen aan bod voordat het eigenlijke oordeel valt.
Je kunt daar je zonden niet meer ontkennen. Je bent ervoor verantwoordelijk.
(zie Gloria Polo) Als je biseksueel of homoseksueel zit je nu niet direct op de
eerste plaats bij God. De gestelde daden, zie je. Toen zagen ze het anders :
liever dood, dan nog meer te zondigen.
Vraag 4 : Waarom staan er in de Bijbel zoveel
anti-wetenschappelijke nonsens ?
1 God schiep de wereld
niet in 6 dagen 6000 jaren geleden zoals in de Bijbel staat.
2 Er was nooit een
wereldwijde vloed die de Mt. Everest bedekte zoals in de Bijbel staat.
3 Jona leefde geen 3
dagen binnen in de maag van een vis zoals in de Bijbel staat.
4 God schiep Adam niet
uit een handvol stof zoals in de Bijbel staat.
Schrijft de alwetende
God nonsens ?
1 God schiep de wereld
niet in 6 dagen 6000 jaren geleden zoals in de Bijbel staat.
Antwoord : Boodschap aan Veronica
Luekenop 13 september 1975 OLVrouw : Mijn kind, je mag niet
twijfelen om de waarheid kenbaar te maken. Teilhard de Chardin is in de Hel !
Teilhard de Chardin was degene die via punt Alpha en Omega (vertrekpunt God en
eindpunt God) de evolutietheorie ertussenin laste. De H.Maria is hier heel
duidelijk in : GEEN EVOLUTIETHEORIE !!!!!
God schiep de wereld in 6
dagen. Dit is de enige echte waarheid. De aarde is veel jonger dan
gedacht en de dinosaurussen waren heel zeker in de tijd dat de mensen er waren.
De gebruikte koolstofdatering
is niet onfeilbaar.
Artikel van Archeonet over
Koolstofdatering Bron : RK nieuws 18 febr. 2006
Creationisten stellen zich ernstige vragen
bij de betrouwbaarheid van de alom gerespecteerde koolstofdateringsmethode, als
ook andere dateringtechnieken. Met behulp van deze technieken worden uitspraken
gedaan over de ouderdom van - onder meer - fossielen. Op grond van deze
uitspraken komt men tot chronologische reconstructies van de evolutionaire
ontwikkeling van soorten op aarde. Wat echter, als de koolstofdatering
onbetrouwbaar blijkt? Stort het bouwwerk van de evolutietheorie dan ineen?
De koolstofdatering als methode is ontwikkeld door een zekere Willard Frank
Libby, die voor zijn wetenschappelijk werk in 1960 de Nobelprijs voor de chemie
kreeg. De methode baseert zich op het voorkomen van een radioactief isotoop van
het 14C-atoom in de atmosfeer en in weefsels van planten en dieren. Men neemt aan
dat de verhouding van het isotoop tot het normale 12C-atoom in de atmosfeer
en in plantaardige en dierlijke weefsels ongeveer gelijk is, door de constante
gas- en stofwisseling van levende organismen, én dat die verhouding in de
geschiedenis van onze aarde constant is gebleven. 14C vervalt in de loop de
tijd tot een 'normaal' 14N-atoom (stikstof). Daarvoor geldt het begrip
halveringstijd: in 5.730 jaar vervalt de helft van een hoeveelheid 14C in een
weefsel tot 14N. En na 11.460 jaar is er nog slechts een kwart van de
hoeveelheid 14C over. In fossielen resten van meer dan 50.000 jaar oud kan men
geen 14C meer verwachten; indien een fossiel 14C bevat, moet het jonger dan
50.000 jaar oud zijn. Wat men in feite meet in de gevonden weefsels, is niet de
leeftijd maar de verhouding 14C/12C.
Welke zijn de vragen die bij deze methode gesteld worden? In de eerste plaats
blijkt het niet waar te zijn dat alle levende organismen in dezelfde mate 14C
en 12C opnemen. Planten zouden 14C eerder buiten houden, zodat er minder 14C
in fossiele plantenresten aangetroffen worden dan men op grond van de 14C/12C
ratio in de atmosfeer zou verwachten. En daardoor lijken ze ouder dan ze zijn.
In de tweede plaats is het vrijwel zeker dat de 14C/12C-ratio in de atmosfeer
niet constant is geweest in de loop van de geschiedenis. In elk geval is die de
afgelopen 50 jaar lager geweest, als gevolg van de massale verbranding van
fossiele brandstoffen, waar nog maar weinig 14C in zat. Planten en dieren die
in die periode gestorven zijn lijken daardoor ouder dan ze in werkelijkheid
zijn. Zo kan een tweejarig boompje dat langs de snelweg is geplant, al gauw
duizenden jaren oud blijken te zijn, door de blootstelling aan lucht met zeer
lage 14C-concentraties. En dan is er de verhoging van de 14C-concentraties als
gevolg van de testen met atoombommen in de jaren 50, waarbij als gevolg van
straling 14N omgezet werd in 14C. Planten en dieren die in die tijd opgroeiden
zouden bij datering jonger lijken dan ze in feite zijn.
In de derde plaats is het mogelijk om organische resten te dateren van objecten
waarvan we langs archeologische weg de ouderdom kennen. Archeologen zijn echter
erg terughoudend ten aanzien van koolstofdatering vanwege de veelvoorkomende
afwijkende resultaten.
In de vierde plaats is het zo dat de hoeveelheid 14C in de atmosfeer afhangt
van de hoeveelheid zonnestraling die de aarde bereikt. En deze is weer
afhankelijk van de activiteit van de zon in de loop van de tijd. Zeker is, dat
deze activiteit, en dus ook de hoeveelheid straling, niet constant zijn.
Bovendien hangt de hoeveelheid binnenkomende straling nog af van het
aardmagnetisch veld. Een sterker aardmagnetisme doet meer straling van de aarde
wegkaatsen. Het aardmagnetisme is echter afgenomen, waardoor er meer 14C wordt geproduceerd
dan in het verleden. Hierdoor lijken oude dingen ouder dan ze in werkelijkheid
zijn.
Dan zijn er nog de vulkanen, die weinig bij uitbarstingen 14C en veel 12C
uitstoten. Organismen die kort na een vulkaanuitbarsting opgroeien, zullen bij
koolstofdatering ouder lijken dan ze zijn.
Creationisten, die bijbelse gegevens betrekken in hun natuurwetenschappelijk
werk, wijzen er nog op dat de zondvloed, waarvan zij dus aannemen dat hij
werkelijk plaatsgevonden heeft, en wel op een aan de hand van de bijbel te
dateren moment in de geschiedenis, ook nog van grote invloed is op de
14C/14C-ratio in recenter gevonden resten van organismen. Zij suggereren een
re-kalibrering van de geologische tijdschaal op grond van bijbelse en
paleontologische gegevens, rekening houdend met de onzekerheden die er rond de
koolstofdatering bestaan. De vraag is echter of natuurwetenschappelijke
dateringtechnieken ooit zodanige betrouwbare resultaten zullen opleveren, dat
de bijbelse chronologie erdoor bevestigd zal worden.
Samengevat: koolstofdatering is een techniek die met zeer veel omzichtigheid
moet worden toegepast. Rekening moet gehouden worden met aanzienlijke fouten in
de interpretatie van de gevonden gegevens. Wat gemeten wordt is de
14C/12C-verhouding in een organisch weefsel, die slechts als indicatie van de
ouderdom van het monster kan gelden.
Evolutietheorie op losse schroeven?
In hoeverre tast dit nu de wetenschappelijke theorie van de evolutie aan?
Daarvoor moeten we de theorie wat van dichterbij bekijken. De evolutiegedachte
gaat er van uit dat het leven op aarde ontstaan is op grond van
onveranderlijke, universele natuurwetten. Door een opeenvolging van fysische,
chemische, kosmologische, geologische en biologische gebeurtenissen zou er
vanuit een oersoep organisch materiaal, celstructuren, meercellige organismen,
planten, dieren en mensen ontstaan zijn. Door het biologische proces van
natuurlijke selectie en genetische modificatie door mutaties kunnen nieuwe
soorten ontstaan uit voorouders. Resten van vroegere soorten vinden we nu in de
vorm van fossielen in opeenvolgende aardlagen. Met behulp van
dateringtechnieken kunnen we deze fossielen en aardlagen op leeftijd schatten
en komen tot een zo nauwkeurig mogelijke reconstructie van de geschiedenis van
het leven op aarde.
Indien nu die dateringtechnieken onbetrouwbaar zouden blijken, zouden onze
ideeën over vroeger leven op aarde wel eens flink door elkaar geschud kunnen
worden. Daar komt nog bij dat er geen hard wetenschappelijk bewijs bestaat voor
het ontstaan van soorten uit andere soorten; het gaat slechts om een
veronderstelling. In feite zijn er slechts kleine variaties binnen
soortenpopulaties aangetoond, maar geen soortvorming.
Als door deze twee tekorten in het evolutionistisch denken de theorie aan het
wankelen gebracht zou worden, dat blijft er natuurlijk een levensgrote vraag
over: hoe is het leven op aarde dan wél ontstaan? Voor creationisten is het
antwoord snel gegeven: door direct scheppend handelen van God. Maar de vraag is
of men er op die manier zo gemakkelijk van af komt. We komen dan op het
gevoelige terrein van de relatie tussen natuurwetenschappen en geloof, biologie
en theologie, in dit specifieke geval. Daarover enkele opmerkingen.
Geloof
en wetenschap
Er is geen twijfel over dat de natuurwetenschap in staat is waarheden boven
tafel te krijgen, die voor de mens bovendien erg nuttig kunnen zijn. Ook vanuit
gelovig standpunt is er weinig bezwaar tegen de wetenschappelijke methoden aan
te voeren, mits deze juist worden uitgevoerd en geïnterpreteerd, en voor goede
doeleinden aangewend. Bovendien is het voor veel natuurwetenschappers duidelijk
dat de natuurwetenschappelijke werkwijze nooit enige uitspraak zal kunnen doen
over het bestaan van God en zijn handelen. Immers: God - aangenomen dat Hij bestaat
- is van een geheel andere orde, bovennatuurlijk en derhalve niet
waarneembaar, meetbaar of mogelijk object voor natuurwetenschappelijke studie.
Tenzij God zich in de waarneembare werkelijkheid van onze kosmos manifesteert
op een voor ons waarneembare en verifieerbare wijze.
God, die zich zou hebben geopenbaard en wiens openbaringsgeschiedenis onder
meer opgetekend is in de verzameling geschriften die we de Bijbel noemen, kan
beschouwd worden, zoals ook de Griekse filosofen al deden als die eerste
bovennatuurlijke oorzaak van de natuurlijke orde. Maar daarmee is nog niet
vastgesteld hoe dat allemaal in zijn werk is gegaan. De bijbelse informatie
laat zich op diverse manieren interpreteren, letterlijk, maar ook
overdrachtelijk (allegorisch), en ethisch. De vraag is welke waarde we dus aan
de historische informatie uit de bijbel moeten toekennen. Zeker is dat we de
bijbelse informatie niet als natuurwetenschappelijke informatie kunnen
kwalificeren, omdat de natuurwetenschap pas echt in de late Middeleeuwen (bijv.
Albert de Grote in Keulen) van de grond gekomen is en de laatste bijbelse
geschriften van de tweede eeuw van onze jaartelling stammen.
De natuurwetenschappen slagen er ook maar gedeeltelijk in een antwoord op de
vraag naar het ontstaan van het leven en haar ontwikkeling te formuleren, een
antwoord dat bovendien sterk hypothetisch van karakter is. Daarom lijkt het
aangewezen terughoudend te zijn, zowel vanuit theologisch, als vanuit
biologische gezichtspunt, in het trekken van mogelijk voorbarige conclusies.
Het is interessant vast te stellen dat bijvoorbeeld en met name de katholieke
kerk van Rome die terughoudendheid in hoge mate, veel meer dan de
creationisten, beoefent. Zij heeft zich in de Galileo-zaak al een keer op de
borst moeten kloppen, toen er op theologische gronden verkeerde
natuurwetenschappelijke conclusies getrokken werden. In haar recente
geschiedenis, met name onder het pontificaat van Johannes Paulus II, is er erg
veel nadruk gelegd op de relatieve autonomie van de theologie ten opzichte van
de wetenschap en omgekeerd. Aangestuurd wordt op een vruchtbare dialoog, die de
beide kennisgebieden, ieder met haar eigen object en methodologie, verder naar
de waarheid omtrent natuur en bovennatuur kunnen brengen. Verwarring van beider
competenties en kennisgebieden bewijzen de discussie geen dienst.
Afsluitend
Dat de koolstofdatering zwakheden kent lijkt onomstotelijk. Dat de
evolutietheorie nog veel vragen kent en sterk hypothetisch te noemen is,
eveneens. Of de theorie ooit wordt vervangen door een andere, moet de tijd
leren. Dat de theologie geen natuurwetenschappelijke, en de natuurwetenschap
geen theologiserende uitspraken moeten doen, maar wel met elkaar in gesprek
moeten blijven, lijkt de beste garantie voor vooruitgang op de weg van de
zoektocht van de mens naar de waarheid omtrent de dingen.
(Wat de mens kiest is dus zijn eigen zaak.
Wetenschappers laat de gelovigen met rust en gelovigen probeer niet de
wetenschappers te bekeren !)
2 Er was nooit een
wereldwijde vloed die de Mt. Everest bedekte zoals in de Bijbel staat.
Antwoord : Er was toen overal water
op de aarde. Noahs ark werd in Turkije teruggevonden door Ron Wyatt (http://www.wyattarchaeology.com/).
In de Bijbel staat vermeld dat de ark landde op de bergen van Ararat. Veel
onderzoekers hebben op de Ararat gezocht naar overblijfselen van Noahs ark,
maar vonden ze niet. In de Bijbel staat niet de Noahs ark landde op de bergen
van Ararat. Door een onderzoek van de Hebreeuwse manuscripten van Genesis, vond
men dat de juiste mening. De ark landde op de bergen van Urartu. (De hele
bergrijke streek in het verre oosten van Turkije.)
Er zijn op de sfinx van Giza zelfs
horizontale afgeschuurde stukken te zien die door water werden veroorzaakt.
3 Jona leefde geen 3
dagen binnen in de maag van een vis zoals in de Bijbel staat.
Antwoord : Jona leefde zeer zeker drie dagen in de buik van een vis. Nee, niet
in een sardientje. Hij zal zeker geleefd hebben in één van die enorme monstervissen
(zoals de Dunkleosteus). Of misschien wel in een walvis.
4 God schiep Adam niet
uit een handvol stof zoals in de Bijbel staat.
Antwoord : Gen. 3: 19 [19] Zweten zul je voor je brood,
totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot
stof keer je terug.
Als ze een overledene uitstrooien op een
strooiweide, dan kun je zeer zeker geloven dat Adam zo werd geschapen. De as
ziet niet zwart maar bruin. Er is niet veel stof nodig voor een heel lichaam. Uit
H.C. Moolenburgh Engelen p. 146 : Zoekt men naar de grondstof van onze
schepping, voorbij de quanten en voorbij de vibrerende energie, dan stuit men
niet alleen op liefde maar bovendien op het feit dat deze verbonden is met een
glashelder, intensief bewustzijn. Een bewustzijn dat alle details van de
schepping doordringt.
Dus : het stof wordt nog gevuld met
liefdesenergie voordat de quanten en de moleculen enz. erbij komen. Zonder die
liefdesenergie zouden we kunnen zeggen dat we bestaan uit stof en leegte (= niets).
Vraag 5 : Waarom is God zon grote voorstander van
slavernij in de Bijbel ?
Efez. 5:23-24
23] want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd
is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. [24]
En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder
opzicht het gezag van hun man erkennen.
Antwoord : De man staat aan het hoofd van het gezin en heeft dus alle verantwoordelijkheid
voor zijn vrouw en kinderen, zodat hun niets ontbreekt. De vrouw staat onder de
man en is zijn beste helper. Zij zorgt voor coherentie in het gezin. Zij is het
hart van het gezin, en de man de hersens. De één kan niet zonder de ander. Er
is geen sprake van slavernij. Dit is altijd het stokpaardje van atheïsten. Ze
snappen er niets van. Love rules.
Exodus 21:20-21 (zie 1
Petr 2:18)
20] Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of
zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. [21]
Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar
vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.
Coloss. 3:11 (zie 1
Petr 2:18)
[11] Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of
onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles
in allen.
1 Petrus 2 :18
[18] Slaven, erken het gezag van uw meesters en heb ontzag voor hen,
niet alleen voor de goede en rechtvaardige, maar ook voor de onrechtvaardige.
Antwoord : In die tijd waren er nog slaven, zoals je in de middeleeuwen ook
lijfeigenen waren. De apostelen waren niet bevoegd om staatshervormingen te
doen en de slavernij af te schaffen. Ze zeiden wel dat er een einde ging aan
komen. Iedereen is vrij voor God en Jezus is voor allen gestorven. Voor Hem
tellen geen titels, rijkdom, geld, aanzien enz.
Vraag 6 : Waarom gebeuren slechte dingen bij goede
mensen ?
Antwoord : Bij iedereen gebeuren goede en slechte dingen. Het is een feit dat
er bij de ene meer slechte dingen gebeuren dan bij de ander. Het heeft te maken
met het feit dat God onophoudelijk roept in de woestijn waar je in cirkels
rondwandelt, mensen gebruikt om je tot inkeer te brengen, goede en slechte
dingen laat gebeuren om mensen tot Zich te trekken. Als mensen niet luisteren
naar Hem dan moet Hij soms Zijn toevlucht nemen tot slechte dingen te laten
gebeuren voor die mensen. In de hoop dat ze naar Hem terugkeren. Hij ziet je zo
graag dat werkelijk alles in werking zou worden gesteld om je te doen nadenken
en terug naar God te keren. Hier is het voor even, dan heb je een eeuwigheid om
bij Hem gelukkig te zijn. Voor mensen die niet luisteren en Satan en de wereld
nalopen zijn niet veel dingen meer te proberen, ze hebben gekozen, ze willen
niet luisteren. Er is meer gevecht tussen Satan en God voor een twijfelende
ziel dan voor een rotte ziel.
Vraag 7 : Waarom is er geen enkel mirakel dat Jezus
deed volgens de Bijbel een spoor van achtergelaten ?
Antwoord : Jezus heeft nooit de intentie gehad om veel mirakels te doen. Hij
wilde tonen dat geloven in Hem en God de Vader veel belangrijker was dan de
mirakels.
Jezus wilde het Koninkrijk van God
aankondigen. Het is een echt Koninkrijk en zal op aarde gevestigd worden. Dan
zal Jezus terugkeren vanuit de Hemel.
Bovendien is het belangrijkste mirakel
gebeurt : Jezus verrijzenis uit de doden. Als dit niet gebeurt was, waarom
zouden we 2000 jaar later en nog over spreken en de eucharistie vieren. Waarom
anders de apostelen op weg sturen ? Waarom dan al die heiligen die de hele
Hemel zagen ? Waarom nog pater of non worden ? Waarom zon indrukwekkende
kerken en kathedralen die vroeger werden gebouwd ? Waarom dan in Israel alle
sites blootleggen met correcte archeologische opgravingen ? Waarom dan zovelen
die heden ten dage nog berichten krijgen en boodschappen van Jezus en Maria
over toekomstige gebeurtenissen ? Waarom wist ik nu 4 maand op voorhand dat er
zich een terroristische aanslag zou voordoen in New York, voor 11 september ?
Vraag 8 : Hoe verklaar je het feit dat Jezus nog nooit
bij jou is verschenen ? Niettegenstaande Jezus buiten tijd en ruimte staat.
Antwoord : Zalig degenen die niet gezien en toch gelooft hebben.
Jezus komt binnenkort terug, als de
Maitreya al volop bezig is de wereld op te stoken.
Dan zal je Jezus nog kunnen omhelzen, als
je wilt. Je moet alleen geloven en voor Jezus kiezen. En dan sit and wait and
pray !!!!
Vraag 9 : Waarom zou Jezus willen dat je Zijn Lichaam
eet en Zijn Bloed drinkt ?
Dit is precies een
kannibalistisch en satanisch ritueel.
Antwoord : Je eet geen ingewanden, als je een hostie ontvangt. Je drinkt geen
bloed, als je een hostie ontvangt. Het is de transformatie van Jezus Lichaam
en Bloed in de hostie die telt. Jezus is gestorven en Hij heeft Zijn leven en
lichaam gegeven om de hele wereld, van alle tijden van hun zonden te bevrijden.
Dit was een verzoeningsoffer naar God de Vader toe. Zijn enige Zoon heeft de
dood aanvaard om ons als we geloven, te bevrijden van de dood en ons het
ticketje tot het Koninkrijk van God te geven.
Vraag 10 : Waarom zijn er evenveel echtscheidingen bij
gelovigen als bij ongelovigen ?
Ze huwen in de Kerk
voor God en hun christen families die allemaal bidden tot God dat het huwelijk
mag slagen. Want wat God heeft samengevoegd, zal geen man scheiden.
Dus als God 2 mensen
bij elkaar heeft gebracht, dat zou het huwelijk moeten zegenen, niet ?
Antwoord : Als de gehuwden God niet meer willen kennen na het huwelijk, is dat
hun zaak. Zonder God en zonder te bidden is het enorm moeilijk om een huwelijk
te doen slagen. Problemen kunnen soms alleen vanuit de Hemel opgelost worden.
Als alle gehuwden eerlijk zouden toegeven hoeveel tijd ze aan God besteden zou
dit beschamend laag zijn. Daarom moeten gehuwden niet kwaad zijn als hun
huwelijk op de klippen loopt, ze hebben God bij de vuilnisbakken gezet.
De film FITNA van Geert Wilders is niet
aanvallend bedoeld. Het is eerder een kom eens tot rede en wees verdraagzaam.
Verdraagzaamheid en vrede moet van elke partij uit gebeuren : wat de mensen ook
mogen geloven, welke kleur de mensen ook hebben enz.
1 Je kunt een mens niet dwingen om je
geloof door te drukken. Je moet de mens vrijheid geven om dat te doen. Indien
je religie hiermee niet strookt dan moet je een grote en hoge muur bouwen met
prikkeldraad er rond. En vooral iedereen doodschieten die van de ene zijde naar
de andere zijde probeert te komen. Dit klinkt heel bekend. De muur ligt allang
plat. Bovendien moet je geen tv uitzendingen meer geven om anderen te besmetten
met jouw agressiviteit, geweld en oorlog. In de landen waar nog vrede heerst
zouden ze nog denken : mijn soortgenoten van mijn land leven in oorlog, mijn
soortgenoten zijn agressief, mijn soortgenoten hangen aan een godsdienst vast
die een dictatuur is, DUS DAT MOET HIER, WAAR IK NU WOON OOK GEBEUREN !!!
DEGENEN DIE OORLOG WILLEN, DEGENEN DIE
VREDE IN DE WEG STAAN, DEGENEN DIE EEN DICTATUUR VAN TOTALE ONDERWERPING
AANHANGEN, DIE MOETEN VERTREKKEN NAAR DIE LANDEN ZONDER ENIGE UITZONDERING ! HET
HEEFT NIETS MET GODSDIENSTVRIJHEID TE MAKEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2 Een religie die geweld predikt, mag niet
de naam godsdienst dragen. HOE KAN EEN ALWETENDE, ALMACHTIGE ALLAH ZO STOM ZIJN
OM VOLKEREN TOT GEWELD AAN TE ZETTEN, ALS JE WEET DAT ER DODEN AAN BEIDE
PARTIJEN VALLEN. DUS OOK ISLAMIETEN. DUS ALLAH IS HIERMEE AKKOORD DAT JOUW VEL,
DAT VAN JE VROUW, DAT VAN JE KINDEREN BEGINT TE ROTTEN EN TE STINKEN IN HOUTEN
DOZEN ONDER DE GROND !
3 Hoe kun je kinderen van op jonge leeftijd
al haat leren. AGRESSIE EN GEWELD LEIDEN NOOIT NAAR VREDE !!!!!!!!!!!!!
4 Deze was heel leuk : God zegene Hitler.
HOE STOM KUN JE NOG WORDEN ?
5 Kritiek mag niet, brainwashen wel. Europa
moet islamiseren, maar in Syrië en straks over het hele Midden-Oosten gaan ze
oorlogje spelen. Blijf van Europa en ga ergens anders spelen. Denk je echt dat
de nieuwe wereldorde islamieten zal sparen ? Het zullen mooie slaven worden,
net als alle andere godsdiensten. De Maitreya moet niemand hebben, ook geen
islamieten. Hij wil de aarde vernietigen met de hele bevolking !
6 Eigenwaan stinkt. Islamieten zijn juist
als andere mensen. Ze moeten eten, of ze gaan dood, ze moeten slapen of ze
liggen om en ze moeten als alle anderen naar de WC.
7 Als je nu denkt dat ik de joden niet ken,
dan heb je het mis. Ik weet ook wel dat de Mossad terroristen traint en laat
terreuracties doen om de wereldopinie te laten geloven dat het Arabieren, Lybiërs,
Syriërs waren. Dan kan Amerika, Groot-Brittannië de oorlog voeren, die ze zelf
niet moeten voeren. Abu Nidal = Mossad, Carlos = Mossad,...
Maar dat wil niet zeggen dat terreuracties
goedgekeurd moeten worden. Van niemand !
8 De Koude Oorlog is ver van voorbij :
Rusland is tevreden met een explosief Midden-Oosten : goed voor wapenverkoop,
goed voor trainingskampen, goed dat Rusland niet rechtstreeks naar Amerika moet
uithalen, dat doet het Midden-Oosten wel.
De islamieten zijn de slaven van Rusland.
9 Homos Kinderen Vrouwen : waar is dat
respect heen ?
Laat homos gerust. Ieder kiest voor
zichzelf.
Kinderen. Laat hen kind zijn in een
vredevolle wereld.
Vrouwen. Vrouwen zijn evenwaardig aan
mannen. Respecteer hen.
10 Om het voorbeeld te geven, moet je
dienaar zijn van de anderen.
PS. Boerkas en hoofddoeken mogen voor mijn
part voor eeuwig bestaan. Als ze er zelf voor kiezen, OK dan. Mijn hoofd moet
niet samengehouden worden door sjaaltjes.
De film begint met het openslaan van de Koran. Er staat een cartoon in van een islamiet met een tulband waaruit een brandende dynamietstaaf steekt. De duur van het film staat er bij : 15:00 en telt af.
KORAN
Soera 8, vers 60
Maak voorbereiding tegen hen met wat gij kunt aan kracht en paardenvolk om daarmee te terroriseren Allahs vijand en uw vijand.
Eerste voorbeeld : de aanslag van 11 september waar een vliegtuig tegen de tower crasht.
Er klinkt onder de beelden door een life gesprek van een slachtoffer die zich in een van de Towers bevindt, er komt een foto van de vrouw in beeld :
Blijf aan de lijn !
Ik ga dood, hé ?
Nee nee nee nee nee...
Jawel, ik ga dood !!
Mevrouw, doe een gebed !
Ik ga dood, ik ga dood,
We moeten u daar weg krijgen !! Blijf positief denken !
Ik ga dood !!
Blijf kalm, blijf kalm, blijf kalm... Je doet het goed, je doet het goed, je doet het goed...
O God.... Het is zo heet...Ik ben aan het verbranden...
Tweede voorbeeld : een persoon zegt : Montse, ik ben op station Atocha en er is een bom afgegaan in de trein. Help, help...
Onder de beelden van de ramp zegt een imam :
Wat maakt Allah blij ?
Allah is blij als niet-moslims worden gedood.
Een andere imam :
Vernietig de ongelovigen en de polytheïsten.
Uw (Allahs) vijanden en de vijanden van de religie,
Allah, tel ze en dood ze tot de laatste aan toe.
En laat er niet één over.
Derde serie van voorbeelden : lijken en zwaargewonden van terroristische aanslagen
Soera 4, vers 56
Zij die ongelovig zijn in onze tekenen, zullen wij in een vuur laten braden en telkens als hun huid gaar gebakken is, vervangen wij die door een andere huid, opdat zij de bestraffing proeven. Allah is machtig en wijs.
Imam
Als Allah het ons toestaat, oh natie van Mohammed,
Zelfs een steen zal zeggen, oh moslim,
Een jood verschuilt zich achter mij,
Kom en snij zijn hoofd af.
En we zullen zijn hoofd afsnijden.
Bij Allah, we zullen het afsnijden !
Oh joden !
Allah akbar ! (Allah is groot !)
Jihad omwille van Allah !
Overwinning aan Allah !
Allah akbar !
(bij deze uitleg had deze imam zelfs een zwaard uit de schede gehaald om het woord afsnijden extra in de verf te zetten)
Interview met kleuter met hoofddoek
Wat is je naam ?
Basmallah
Basmallah, hoe oud ben je ?
Drie en een half
Ben je moslim ?
Ja
Basmallah, weet je wie de joden zijn ?
Ja
Wie zijn zij dan ?
Zij zijn apen en zwijnen
Zijn zij apen en zwijnen ? Wie zegt dat dan ?
Allah
Waar heeft hij dat gezegd ?
In de Koran
Beelden van vermoorden die langs de straat worden weggesleept, zonder meer.
Beelden van aanslagen.
Imam
De joden zijn joden. Zij zijn degenen die afgeslacht en gedood moeten worden.
Ondertussen beelden van het leger.
Plakkaten door moslimas getoond bij betogingen
Wees voorbereid op de echte holocaust
God zegene Hitler
Mannen die hun leven willen ten dienste stellen van zelfmoordcommandos
Soera 47, vers 4
Wanneer gij dus een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn,
houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt
aangericht bindt hen dan in boeien.
Krantenknipsel
Afgeslacht - Afschuw en woede na moord Theo van Gogh
Interview met Theo van Gogh :
Je gelooft in de goedheid van mensen.
Nee, ik geloof in mn eigen arrogantie, dat heeft dermate veel uitstraling,
dat kogels over mij niet komen, denk ik hoor.
Mohammed B. : Als ik de mogelijkheid had, ik zou vrijkomen en ik heb de mogelijkheid om nog een keer te doen wat ik op 2 november heb gedaan, ik zou precies hetzelfde hebben gedaan. (vertelt hij zelf)
Demonstraties die volgden op de moord van Theo van Gogh
Er werd geroepen : Leer van Theo van Gogh ! Leer van de voorbeelden die jullie kunnen zien ! Want jullie zullen betalen met jullie bloed !
Plakkaat in de demonstratie : Jihad against european crusaders !
Er zijn beelden te zien van betogers met bebloede messen.
Krantenknipsel
Dodenlijst Hirsi Ali en Wilders ondergedoken Doelwitten in brief van Mohammed B.
Imam op Saudische TV
Huizen en jonge mannen moeten opgeofferd worden.
Kelen moeten worden doorgesneden en schedels moeten worden verbrijzeld.
Dit is de weg naar de overwinning.
Er zijn beelden te zien van een moordcommando die een geblinddoekte gijzelaar onthoofden met een mes. De pijnkreten van de man zijn te horen. Een van de moordenaars steekt het hoofd van de gijzelaar omhoog.
Soera 4, vers 89
Zij zouden graag willen dat jullie ongelovig werden, zoals zij dat zijn,
dan zouden jullie gelijk zijn. Neemt van hen dus niemand als medestander
zolang zij niet uitwijken op Allahs weg. Als zij zich afkeren, grijpt hen dan
en doodt hen waar jullie hen vinden. Neemt van hen niemand als medestander
of als helper.
Moslim uit moslimstaat (interview op straat)
De islam is een heilig geloof. Het beste geloof dat er is. Als iemand zich bekeert tot het christendom, verdient hij de doodstraf.
Imam
De islam is superieur aan de joden, de christenen, de boeddhisten en de hindoes.
De enige wet die Allah erkent is de islam.
En wie iets anders dan de islam nastreeft, zal nooit geaccepteerd worden.
Er zijn beelden te zien van kerken die ontheiligd worden door moslims CNS News
Krantenknipsels
Ex-moslim Jami gemolesteerd
Opnieuw dreigt islamitische heksenjacht Dood aan Rushdie
Ook Hirsi Ali met de dood bedreigd Brief op lichaam van Theo van Gogh openbaar gemaakt
Soera 8, vers 39
Voer oorlog tegen hen totdat er geen verzoeking meer is en de godsdienst geheel aan Allah toebehoort.
Imam
De islam is een religie die de wereld wil beheersen. Dat heeft ze al eerder gedaan en zal dat uiteindelijk weer doen.
President van Iran : Mahmoud Ahmadinejad
De boodschap van de islamitische revolutie is wereldomvattend en is niet beperkt tot een bepaalde tijd of plaats. Twijfel niet...als Allah het wil, zal de islam wat veroveren ?
Het zal alle bergtoppen van de wereld veroveren.
Imam
Wij hebben de wereld eerder geregeerd. En bij Allah, de dag zal komen dat wij opnieuw de hele wereld zullen regeren ! De dag zal komen dat wij over Amerika heersen !
De dag zal komen dat wij over Groot-Brittannië en de hele wereld heersen !
Iman
Allah heeft ons bevolen deze religie wereldwijd te verspreiden.
Imam
Gij zult de Verenigde Staten overnemen !
Gij zult het Verenigd Koninkrijk overnemen !
Gij zult Europa overnemen !
Gij zult hen allemaal verslaan !
Gij zult de overwinning behalen !
Gij zult Egypte overnemen !
Wij vertrouwen op Allah !
Plakkaten
De islam zal de wereld overheersen
Naar de hel met de vrijheid
Nederland in de ban van de islam
De moskee wordt onderdeel van het Nederlandse overheidssysteem.
Ondertussen worden beelden getoond van een vrouw die een boerka draagt en die een kinderwagen voortduwt.
Krantenknipsel
Kabinet : geen boerkaverbod
Aantal moslims in Nederland : 54 in 1909
1399 in 1960
458000 in 1990
944000 in 2004
Aantal moslims in Europa : 54 000 000 in 2007
Interview met een Nederlandse moslim
Als mijn zus of mijn moeder seks hebben met een ander, dan vermoord ik ze ook.
Dan pleeg je eerwraak ?
Absoluut.
Nederlandse moslim
Je mag in Nederland bijvoorbeeld overspelig zijn of homo. Maar ik voel me niet geroepen om daaraan mee te doen, want de islam vindt zoiets een misdaad.
Dan komt er een beeld van een prentkaart Groeten uit Nederland met 5 moskeeën erop.
Uitgesproken in een Nederlandse moskee
Ze moeten politieke partijen afzweren en het wereldse gedachtengoed zoals liberalisme, democratie, socialisme en alles wat ernaar riekt en aan het menselijk brein is ontsproten.
Moskee El Tawheed
Als de gehuwde man, Allah behoede, overspel pleegt of de gehuwde vrouw overspel pleegt dan wordt zij gestenigd.
Nederland in de toekomst !?
Homos : beelden van mannen die werden opgehangen.
Kinderen : beelden dat de kinderen hun hoofden vol bloed hingen.
Vrouwen : beelden van mutulaties, verkrachten, doden.
Krantenknipsels
Islamisten uit op machtsovername Politiek gedreven moslims krijgen steeds meer invloed in Europa
Spaanse rechter onderzoekt banden Laakkwartier met Madrid in terreurweb
Sudanezen eisen executie Britse juffrouw teddybeer
Drietal verdacht van plan aanslag
de HEL zal LOSBARSTEN Wat jullie nodig hebben is een zware bomaanslag Wij zijn het niet eens met de vrijheid van meningsuiting, want we verwerpen de democratie Ons alternatief is de islam
Explosieve toename eerwraak Amsterdam
School gaat dicht op feestdagen moslims
Jihad-les op basisschool
Gratis naar Mekka via islamschool Minister doet aangifte van Rotterdamse wantoestanden
Ankara wil hier Turks in de klas Nederland geef ons een kans
Buitenlandse imams mogen sneller land in Donner versoepelt regels
Mohammed B. : Mijn opvolgers staan klaar Moordenaar Van Gogh voorspelt terreuracties
Van Gogh vermoord na afkondiging fatwa
Bijna helft jonge Marokkanen antiwesters
Moskeeën in ban van radicale moslimgroep
Zelfmoordcommandos in Nederland
Hamas bijeen in Rotterdam
Marokkanen gooien homo in het water Alexander moet uren zwemmen
Imams houden niet van homos
Imam legaliseert geweld tegen homos
Gooi homos van hoge gebouwen (moskee El Tawheed)
Moskee : Nederland moslimstaat maken Amsterdam : El Tawheed
Nog steeds meisjes besneden overheid moet daar veel meer achteraan zitten en artsen vervolgen die dat doen
Moslims hinderen artsen bij zorg voor vrouwen
Halalfonds : beleggen voor moslims Nieuw op de Amsterdamse beurs
Jihad tegen Wilders Al-Qaeda vaardigt doodstraf uit
Koran jachtakte Arabist Hans Jansen : Je beledigt islam al als je geen moslim wordt
Nu zie je G. Wilders in beeld die een pagina uit de Koran vastheeft en die wil scheuren.
Daarna zie je niets meer, maar hoor je een scheurend geluid.
Daarna de tekst : Het geluid dat u hoorde was een pagina uit het telefoonboek.
Want het is niet aan mij, maar aan moslims zelf om de haatdragende verzen uit de Koran te scheuren.
Moslims willen dat u ruimte geeft aan de islam, maar de islam biedt geen ruimte aan u.
Van de overheid moet u respect hebben voor de islam, maar de islam heeft geen enkel respect voor u.
De islam wil overheersen, onderwerpen en is uit op de vernietiging van onze Westerse beschaving.
In 1945 werd in Europa het nazisme overwonnen.
In 1989 werd in Europa het communisme overwonnen.
Nu moet de islamitische ideologie worden overwonnen.
Stop de islamisering.
Verdedig onze vrijheid.
Terug naar de eerste pagina met de cartoon van de moslim.
De tijd tikt : 2 1 0de dynamietstaaf ontploft.
Dan zie je een bliksemschicht. Daarna sluit de Koran zich.
Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat deel 3
Dit
betekent voor de mensen die niet geloven in dit soort technologie, of niet
geloven dat dit mogelijk is, een groot gevaar. Op het moment dat de maitreya
zal worden voorgesteld aan de wereld, zullen deze mensen niet voorbereid zijn
en zullen zij geen tijd hebben om tegen dat soort technologie voorbereidingen
te treffen. Zij geloven er niet in en ze zullen ook geen tijd uittrekken om
zich voor te bereiden.
Dat
gebeurt er met mensen die door Satan worden ingefluisterd dat hij niet bestaat.
Zij hebben geen verweer tegen hem. O jaaaaa !!!
Wereldwijde
Bovennatuurlijke manifestaties via electronica
De vierde
stap betreft de wereldwijde bovennatuurlijke manifestaties met behulp van
electronica. Hier zijn er drie verschillende richtlijnen.
1 Men
moet de mensen doen geloven dat er een buitenaardse invasie komt in alle
belangrijke steden op aarde. Zodat ze op het punt staan om hun nucleaire wapens
te gebruiken om terug te vechten. Op deze manier zal de commissie vande Verenigde Naties eisen dat al deze naties,
die hun nucleaire wapens bovenhaalden deze ontwapenen, wanneer blijkt dat de
invasie vals is. En hoe zal de VN weten dat de invasie vals was ? Wel, zij zijn
degenen die het hebben opgezet, natuurlijk.
2 De
tweede richtlijn is de christenen te doen geloven dat de opname (rapture) zich
zal voordoen samen met de zogenaamde goddelijke interventie van een
buitenaardse beschaving die de aardsen komt redden van een wrede en genadeloze
demon. Het doel ervan is het belangrijkste verzet tegen de uitvoering van de
nieuwe wereldorde in één klap de mond te snoeren; binnen enkele uren na het
begin van de luchtshow.
3 De
derde richtlijn in de vierde stap is een mix van electronische en
bovennatuurlijke krachten. De golven die op dat moment zullen gebruikt worden
zullen "bovennatuurlijke krachten" in staat stellen te reizen via
optische vezels, coaxiale kabels (TV) elektrische en telefoonlijnen om zo
binnen te dringen bij iedereen tegelijk door middel van grote apparaten. Ingebouwde
chips zullen al op hun plaats zitten. Het doel van deze deals met globale
Satanische spoken is hun projecties over de hele wereld te verspreiden en om alle
bevolkingsgroepen aan de rand van hysterie en waanzin te duwen. Hen te
verdrinken in een golf van zelfmoordaanslagen, moord en blijvende psychische
stoornissen. Na de Nacht van de Duizend Sterren, zullen de wereldwijde
bevolkingsgroepen klaar zijn om voor de nieuwe messias (Maitreya) orde en vrede
te herstellen tegen elke prijs, zelfs al betekent dit het inleveren van
vrijheid.
Geen cash
geld, geen onafhankelijkheid
De
technieken die gebruikt worden in de vierde stap zijn exact hetzelfde als deze
die gebruikt werden in de USSR om de mensen te dwingen het communisme te
aanvaarden. Dezelfde techniek zal gebruikt worden door de Verenigde Naties om
de nieuwe wereld religie en de nieuwe wereldorde door te drukken. Velen vragen
zich af wanneer dit zal gebeuren. Volgens vele rapporten die we hebben
ontvangen, denken wij dat het zal beginnen met een soort van wereldwijde economische ramp.
Zie artikel : Het appeltje voor de dorst is NU.
Niet een
volledige crash, maar genoeg om hen in staat te stellen een soort voorlopige
munt in te voeren, vooraleer ze elektronisch geld invoeren ter vervanging van
papieren geld of plastiek geld. De voorlopige munt zal gebruikt worden om
iedereen te dwingen hun spaargeld op te doen of hun cash geld in te leveren,
omdat ze mensen die geld hebben en er niet afhankelijk van zijn, degenen zouden
zijn die een opstand tegen hen beginnen. Als iedereen blut is, kan niemand een
oorlog of opstand sponsoren : papieren geld zal ophouden te bestaan. Dit is één
van de eerste tekenen.
Maar om het
wereldwijd elektronisch geldsysteem in te voeren zal iedereen die misschien in
de toekomst over geld zal beschikken, een manier moeten vinden om zijn geld
elektronisch over te schrijven. Vóór die tijd zal iedereen zijn geld al besteed
hebben, samen met hun reserves en activa. Iedereen moet 100% afhankelijk zijn
van de Commissie. Om elke vorm van onafhankelijkheid te voorkomen, heeft de
nieuwe wereldorde al microchips ingeplant bij in het wild levende dieren,
vogels, vissen, enz. Waarom? Ze willen er zeker van zijn dat de mensen die niet
instemmen met de nieuwe wereldorde, niet kunnen jagen of vissen waar ook ter
wereld. Als ze dit proberen, zullen ze worden opgespoord en gevolgd door satellieten,
vastgegrepen en daarna gevangen worden genomen of gedood. De nieuwe wereldorde is reeds de wetten van alle naties aan het veranderen om
iedereen afhankelijk te maken van één enkel voedsel en vitamine rantsoen. Ze
zijn de wetgeving over religie en psychiatrische aandoeningen aan het aanpassen
om te bepalen wie er een potentieel gevaar vormt voor de nieuwe wereldorde. Degenen
die defect zijn bevonden zullen naar concentratiekampen gezonden worden, waar
hun organen zullen worden genomen en verkocht aan de hoogste bieders. Degenen
die niet gedood worden zullen gebruikt worden om als slaven te werken of zullen
gebruikt worden in medische experimenten. Het doel van de dictatuur is
iedereen, overal op de planeet te controleren. Meedogenloos en zonder
uitzondering. Dat is de reden waarom de nieuwe technologie overal wordt
ingevoerd : totale controle van de mensen. De technologie van de jaren 40 en 50
werd gebruikt om de mensen te helpen een gemakkelijker en productiever leven te
leiden.
De nieuwe
technologie is ontworpen en gebouwd voor het opsporen en controleren van mensen,
overal op aarde. Deze technologie is ontworpen voor één enkel doel. Als je
weigert om in te zien en te erkennen dat deze technologie dient om alle
volkeren tot slaven te maken, dan weiger je ook te geloven in de opkomst van de
Antichrist en het vestigen van de nieuwe wereldorde religie en regering. Als je
dit niet inziet, als je dit niet kunt aannemen, als je dit niet kunt begrijpen,
dan zullen u en uw familie en vrienden bezwijken aan de vlammen van de
crematoria die in elke staat en elke grote stad in de wereld zijn gebouwd. Gebouwd
om met u af te rekenen. Niemand is veilig in een totalitaire politiestaat ! Serge Monast
SERGE MONAST, Canadese
journalist en onderzoeker, is in 1996 overleden aan een hartaanval
niettegenstaande hij geen problemen met zijn hart had. Zijn kinderen werden thuis
onderwezen, zodat de autoriteiten zijn 8-jarig dochtertje afpakten, en daarna
zijn 7-jarig zoontje. De aanklacht was dat de ouders hun
kinderen emotioneel mishandelden omdat ze niet naar een Staatsschool mochten.
De vader werd daarna op zijn beurt gearresteerd, en moest een nacht in de cel
zitten. De volgende dag, toen hij terug thuis was kreeg hij een hartaanval. Hij
was 46 jaar. Serge Monast, had niet lang voor zijn dood gezegd dat hij meerdere
keren was bedreigd, en sloot niet uit dat ze hem zouden proberen te vermoorden.