Inhoud blog
  • Pinksteren laatste deel - A.K.Emmerick
  • Pinksteren - A. K. Emmerick
  • Bedankt voor het lezen van deze Levend Geloof 3 blog.
  • De drijvende kracht
  • E Nomine - Lucifer
  • E Nomine - Denn Sie wissen nicht was Sie tun
  • E Nomine - Ave Maria
  • E Nomine - Vater Unser
  • David en Goliat
  • Allemaal parels
  • subliem in naastenliefde
  • Echt gebeurd :
  • De rijke bramenplukker - Godfried Bomans
  • Bezoek nu : kelders in Oostenrijk - 25% korting
  • Hoe, God ?
  • Waarom, God ?
  • 1 DAG
  • Het front van de ISMEN
  • Zullen er altijd mensen zijn die lijden ?
  • Een gedachte om voor Jezus te kiezen !
  • Martin Luther King versus Malcolm X deel 3
  • Martin Luther King versus Malcolm X deel 2
  • Martin Luther King versus Malcolm X deel 1
  • Racisme
  • De boodschap van de engel aan Maria - A. K. Emmerick
  • De bruiloft van Jozef en Maria
  • H. Jozef's leven deel 2
  • H. Jozef's leven deel 1 volgens Anna Katarina Emmerick
  • Tot wat doel is de mens geschapen
  • Het teken van een christen
  • Rusland en China deel 3
  • Hoe goed ken je een mens
  • Rusland en China deel 2
  • Rusland en China - deel 1
  • Dietrich Bonhoeffer
  • Woorden en daden
  • Verhaaltje : de drie wensen
  • Een visioen van Hadewijch (Antwerpse mystica)
  • Dietrich Bonhoeffer
  • God van mijn alledaagse leven - stukje Ruusbroec
  • Jezus spreekt...
  • Bestaat Gods Plan ?
  • Jij bent mooi
  • De navolging van Christus - Thomas a Kempis - hoofdpunten
  • Jezus is Gods enige Zoon
  • Waarom geneest God geen geamputeerden ? - 10 simpele vragen
  • De film FITNA : commentaar
  • FITNA van Geert Wilders in tekst
  • Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat deel 3
  • Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat deel 2
  • BELANGRIJK : Nota bij Blue Beam *********
  • Project 'Blue Beam' - Nieuwe Wereldorde op maat gesneden deel 1
  • Fluiten in het donker
  • Als de wetenschap GEBED onderzoekt...
  • De schizofrenie van Amerika deel 7
  • De schizofrenie van Amerika deel 6
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 5
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De chizofrenie van Amerika deel 4
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 3
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 2
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika fotokes
  • De schizofrenie van Amerika deel 1
  • De Opname (= Rapture)
  • Goede week : indrukken Slot
  • Redelijk of onredelijk ?
  • Je bed brandt
  • Goede week : indrukken deel 5
  • Mary Kathryn Baxter : haar leven + foto
  • Goede week : indrukken deel 4
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel Slot
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 5
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 4
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 3
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel deel 2
  • Mary Kathryn Baxter - in de hel ( ndl + in gespreksvorm) deel 1
  • Goede week : indrukken deel 3
  • Goede week : indrukken deel 2
  • Daniël in de leeuwenkuil
  • Goede week : indrukken deel 1
  • In mijn mailbox
  • Een verhaaltje
  • Korte nabeschouwing over Gloria Polo + foto die in krant stond
  • Zandloper
  • Een droom
  • Palmzondag van Anna Katarina Emmerick : deel 2
  • Palmzondag van Anna Katarina Emmerick : deel 1
  • Geraakt door de bliksem - Gloria Polo - definitieve versie
  • Fotokes van Gloria Polo
  • Goed Karma ofwel Goed gelachen
  • 3 bomen - 3 dromen
  • 2 dozen
  • De hel
  • Het appeltje voor de dorst, is nu
  • Trots
  • Jezus door Satan op de proef gesteld
  • Van as tot diamant :
  • D Day Denkertjes :
  • Welkom !!!!!!!!
  • De goddelijk vonk
    Zoeken in blog

    Levend Geloof 3

    12-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinksteren - A. K. Emmerick
    Tegen de morgen zag ik boven de Olijfberg, van waar Jezus ten hemel gevaren was, een zilverwitte, watten, glanzende lichtwolk uit de hemel in dalende richting naar het huis van de apostelen (Cenakel) neerkomen. In het begin zag ik ze in de verte als een ronde bol, die in zijn beweging van een zachte, warme windstroom vergezeld was. Deze lichtwolk werd groter en gleed als een glansrijke nevelige massa over de stad. Boven Sion en het Cenakel trok ze zich hoe langer hoe dichter samen, schitterde hoe langer hoe doorzichtiger, tot zij als een dichte, blinkende zon stilstond en tenslotte met een toenemend windgedruis, als een laag hangende onweerswolk neerzonk.

     

    Bij dit gedruis zag ik vele Joden, die de wolk zagen, op hun weg verschrikt naar de tempel lopen. Het huis van de apostelen en de omstreken werden steeds helderder. Nu zag ik voor zonsopgang (3 uur) opeens uit de suizende wolk zeven witte lichtstromen, die de zeven gaven verbeeldden, neerstorten. Ze kruisten elkaar zevenvoudig en onder die kruispunten losten ze zich op in afzonderlijke stralen en druppelen van vuur, die op het huis en zijn omgeving neerstroomden. Het punt waar de zeven lichtstromen elkaar doorsneden, was met een kring van zevenkleurig regenbooglicht omgeven. En ik zag hoe zich in die kring als een schitterende, zwevende gedaante vormde. Het scheen mij ook als had die gedaante uitgebreide vleugels onder de schouders. Maar ik kan eigenlijk niet zeggen dat het vleugels waren, want alles aan die gedaante scheen als een louter uitstroming van licht. Op dat ogenblik was het hele huis met alle zalen door en door met licht overstroomd en doordrenkt. Ik zag de luchter met zijn vijf armen en lampen niet meer lichten.

     

    Alle aanwezigen waren als buiten zichzelf, verrukt en bewegingsloos. Zij waren in extase. Zij hieven als bewusteloos hun gezichten dorstig omhoog. Ik zag in de mond van iedere aanwezige een lichtstroom vloeien, in de gedaante van laaiende, vlamvormige vuurtongen, verschillend in kleuren en intensiteit.

    Het was als ademden zij, als dronken zij het vuur dorstig in, en als flakkerde hun begeerte, als laaide iets uit hun mond deze vlammen dorstend tegemoet.

    Ook op de leerlingen in de zijzalen en op de aanwezige vrouwen in de voorzaal goot zich die glanzende, heilige vuurwolk uit, en zo verminderde geleidelijk en verdween tenslotte die lichtwolk.

     

    Dit gedruis als van een onweer had vele mensen uit hun slaap gewekt. De Geest vervulde ook met ontroering vele aanhangers en leerlingen die in de omgeving woonden. Als de uitstorting voorbij was, waren allen met een blijde moed en doorzettingsvermogen bezield. Allen waren bewogen, als dronken van vreugde en met vertrouwen vervuld. Ze schaarden zich rond de H. Maagd. Zij was stil en kalm, zoals altijd, en in haar binnenste vol heilige zelfbeheersing. De apostelen echter omarmden elkaar en waren van heilige vreugde, durf en vrijmoedigheid om te spreken vervuld. Ook de leerlingen die in de gangen waren even ontroerd en geestdriftig. Ze kenden geen vrees, noch aarzeling meer.

     

    De eerste ontboezeming van de ontvangen inwendige verlichting en versterking ging nu in een vurige dankzegging over. Zij plaatsten zich als naar gewoonte in rangschikking voor het gebed. Zij loofden God en betuigden Hem met grote vurigheid hun diepe dankzegging. Geleidelijk was het buitengewone licht verdwenen.

     

    Petrus hield een redevoering voor de leerlingen en zond er verscheidene naar de kampeerplaatsen van de bestgezinde vreemdelingen, die voor het Pinksterfeest naar Jeruzalem gekomen waren. Van bij het Cenakel naar de vijver van Bethesda toe waren verscheidene afdaken of schuren, tenten en openbare herbergen, waar feestpelgrims overnachtten en hun lastdieren stalden. Velen lagen er nog te slapen, maar anderen, uit hun slaap gewekt, waren aan de genade van de H. Geest deelachtig geworden, want in de hele natuur was er een algemene beweging geweest. Vele goede mensen hadden een inwendige verkwikking ontvangen, maar de bozen voelden schrik, waren vol angst en nog meer verstokt dan vroeger. De meeste pelgrims die in de wijk, waar de ontluikende Gemeente haar verblijf had, herbergden, kampeerden hier sedert Pasen, omdat de grote afstand van hun woonplaatsen de heen- en terugreis tussen Pasen en Pinksteren onmogelijk maakten.

    12-05-2008 om 18:27 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt voor het lezen van deze Levend Geloof 3 blog.
    Hartelijk dank voor het lezen van mijn Levend Geloof 3 blog. Ik had niet gedacht dat ik aan een vierde Levend Geloof-blog zou geraken.
    Zelf ben ik een God zoeker (zoals heel veel mensen) en ik zou me niet kunnen inbeelden dat ik mijn zoektocht zou moeten staken.
    Ik wil zo nu en dan wel eens mijn zegje doen, maar uiteindelijk wil ik het helemaal aan de kapstok van God hangen. In elk geval volg ik dezelfde weg met Levend Geloof 4. Nog veel leesplezier gewenst !

    12-05-2008 om 00:00 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    11-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De drijvende kracht

    Door ons geloof weten wij dat er maar één ware God is en dat Hij geen begin had en geen einde zal kennen. Niettegenstaande er maar één ware God is, zijn er in Hem drie onderscheiden Personen die wij de Vader, de Zoon en de Heilige Geest noemen. Deze drie Personen zijn slechts één God omdat Zij in drie Personen één en hetzelfde goddelijk Wezen vormen.

     

    Dit goddelijk Wezen heeft verschillende eigenschappen; en omdat er slechts één God is, ook al zijn in Hem drie Personen, bezitten alle drie volledig dezelfde wijsheid, dezelfde goedheid, dezelfde liefde, dezelfde barmhartigheid, dezelfde macht en dezelfde gerechtigheid. Deze drie goddelijke Personen hebben deze goddelijke attributen onder elkaar bij wijze van spreken verdeeld.


    De Vader heeft als attributen macht en gerechtigheid die als het ware Hem eigen zijn en Hem behoren. Zo zijn wijsheid en barmhartigheid attributen van de Zoon; de Heilige Geest, die voortkomt uit de Vader en de Zoon, wordt gekenmerkt door liefde en goedheid.

     

    Deze God, drievoudig heilig, is van nature de bron van alle geluk en vreugde, van alle gelukzaligheid en grootheid, van alle macht en heerlijkheid, want Hij alleen is enig en zonder begin, en al het overige, dat geen God is, had dus een begin en al wat een begin had, is uit God en is voor zijn bestaan afhankelijk van zijn wil.

    Alles in de hemel en op aarde, alles, werkelijk alles is afhankelijk van zijn wil. En als Hij dit wenste, dan zouden de hemelen en al wat zij bevatten, de aarde en al haar bewoners, letterlijk alles zou precies op het moment dat Hij dit wenst, geheel verdwijnen en terugzinken in het niet waaruit God het heeft voortgebracht. En zelfs als dit gebeurde, dan nog zou Hijzelf de volmaakte blijven en dezelfde majesteit en macht behouden, hetzelfde geluk, dezelfde gelukzaligheid, vreugde en heerlijkheid, dezelfde kracht en schoonheid als voordien. Want buiten Hem kan niets en niemand van al het geschapene ook maar het geringste toevoegen aan Gods majesteit, schoonheid, heil, gelukzaligheid, macht en heerlijkheid.

     

    Inderdaad, er is niets dat ook maar iets kan toevoegen aan wat Hij is, want Hij is degene die werkelijk is, terwijl wij en al het geschapene in één woord niets zijn.

    Doordat Hij is wie Hij is en wat Hij is, en er buiten Hem helemaal niets is dat zijn geluk kan vermeerderen, beschouw Hem maar in de eeuwen der eeuwen van zijn bestaan, voor eeuwig..., voor eeuwig..., want die eeuwigheden waren in Hem en ontvingen van Hem hun leven, ze zijn immers geschapen door Hem in al zijn majesteit, heil, gelukzaligheid, schoonheid, heerlijkheid en macht, die niemand Hem ooit kan ontnemen omdat niemand behalve Hij werkelijk bestaat.

     

    Hij is het leven en de enige die een leven leidt dat exclusief zijn leven is, en doordat Hij het Leven is, kan Hij nooit sterven. Zijn goddelijke natuur bevat meer gelukzaligheid, heil, schoonheid, majesteit en heerlijkheid dan er waterdruppels zijn in alle zeeën, rivieren en bronnen ter wereld. En zijn goddelijke natuur is net als een raat die altijd spontaan de honing uitstort die zij bevat. Zijn natuur is als een bron die altijd vol is, want haar oorsprong is onbegrensd en onmetelijk. Zij deelt uit zichzelf onmetelijke rijkdommen uit van de schoonheden die schuilen in haar eigen onbegrensde goedheid; en deze onbegrensde goedheid is een goddelijk attribuut van de Heilige Geest dat Hem als het ware kenmerkt.

     

    Zie Hem eens als iemand die iets mist, omdat Hij niemand heeft aan wie Hij die vreugde en dat geluk kan wegschenken waarvan het goddelijk Wezen overstroomt. Goedheid is immers van nature vrijgevig en wil zoveel mogelijk laten delen in wat haar geheel en al eigen is. En aan wie kan God nu geven wat Hij heeft, wie kan Hij toestaan te delen in wat Hij bezit, als er buiten Hemzelf niemand bestaat ? Als de drie onderscheiden Personen, die het goddelijk Wezen in zich bevat, één en hetzelfde zijn, één God zijn, hoe kan dan de Heilige Geest zijn verlangen verwezenlijken ? Wat voor middelen moet Hij gebruiken om zijn goddelijk attribuut waar te maken ?

     

    Met het attribuut van de goedheid haalde Hij de andere attributen in God over, zodat ze allen samenwerkten (zoals ze altijd doen aangezien ze het natuurlijk bezit zijn van het goddelijk Wezen) met de wil en het verlangen van God om met zijn macht wezens te scheppen die, zonder zelf God te zijn, toch konden delen in zijn majesteit, zijn schoonheid, zijn heil, gelukzaligheid en heerlijkheid, feitelijk in al die dingen die aan het goddelijk Wezen ontspringen en waarin zij zich konden verheugen, omdat God nog is zoals Hij is, dat wil zeggen : het enige dat bestaat en dat geen einde heeft en dat nooit een einde kan hebben. Gods wil en instemming accepteerden wat zijn goddelijke attributen Hem hadden gevraagd. Zo zien we hoe de Heilige Geest als het ware ons bestaan heeft bewerkt, en de oorzaak is dat wij geschapen werden voor zoveel geluk en vreugde.

     

    Maar hoe moeten wij de Heilige Geest bedanken voor zijn liefde, als wij Hem niet kennen ? Eerlijk gezegd, heb ik zelf van dit alles nooit iets geweten tot mijn onvergetelijke Leermeester in eigen Persoon mij onderricht heeft. Hoe moest ik de Heilige Geest danken voor zijn goedheid ? Heer, dit verklaart waarom mijn hart zo bedroefd is, als ik zie dat niemand U kent. Hoe kunt U bekend worden zoals U in wezen bent, als U niet U zelf bekend maakt ?

     

    O heilige en goddelijke Geest ! O onmetelijke goedheid en opperste liefde ! U bent een onbegrensde oceaan van grenzeloze heerlijkheid en geluk, en toch voelde U bij wijze van spreken een gemis, toen U niemand had met wie U alles wat U had en hebt, kon delen.

    Hoe slecht beantwoorden wij zo’n onmetelijke goedheid ! Hoe weinig weten wij de grote gunsten naar waarde te schatten die U, heilige en goddelijke Geest, ons hebt willen geven met zoveel gulheid en edelmoedigheid, zonder maat en zonder enige beperking. Zo nam U ons op in die onmetelijke oceaan die in U is, zodat wij tot in alle eeuwigheid voorgoed gelukkig mogen zijn met uw eigen geluk, zodat wij voorgoed gezegend mogen zijn  met uw eigen gelukzaligheid, zodat wij voorgoed mooi mogen zijn in uw goddelijk oog met uw eigen schoonheid, en heerlijk met uw eigen heerlijkheid over al het schone en verhevene dat de hemelen bevatten, die U hebt geschapen alleen voor onze vreugde en ons geluk.

     

    Ik zou de hele wereld willen afreizen om met de mensen over U te praten zodat zij gingen begrijpen wat U ons voor alle eeuwigheid hebt gegeven en dat zij U zouden gaan liefhebben en U nu reeds zouden dienen in het leven van alle dag.

     

    O Gij, mijn leermeester, U bent mijn alles in alle opzichten ! Wanneer zij U eenmaal bezitten, dan zal, als ze een of ander verdriet moeten ondervinden zoals het leven dat meebrengt, hun grootste verdriet zijn, dat ze U niet hebben gekend en dat ze U niet als enige hebben bemind.

     

    O verheven Goedheid, kom tot ons om ons te ontmoeten, zodat wij allen U leren kennen. Dat wij in deze ballingschap nooit zonder uw gezelschap ronddwalen. O heilige en goddelijke Geest, wees het licht dat ons langs onbekende paden de weg toont die leidt tot U. Wees de wijze Leermeester, die onze onwetendheid en onverschilligheid wegneemt en die ons als een liefhebbende moeder leert spreken tot de Heer, als wij in zijn tegenwoordigheid zijn. En dat wij, door U in alle opzichten onderricht, niet onwaardig bevonden worden, ons te verheugen in wat uw grenzeloze goedheid voor ons heeft bereid. En dat wij ons in dat alles mogen verheugen, samen met uw Persoon in de eeuwen der eeuwen. Amen.

     

    Uit : Kom, Heilige Geest... – Francisca J. Del Valle

    11-05-2008 om 21:04 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E Nomine - Lucifer

    /br

    10-05-2008 om 18:02 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E Nomine - Denn Sie wissen nicht was Sie tun

    /br

    10-05-2008 om 17:54 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E Nomine - Ave Maria

    /br

    10-05-2008 om 17:51 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E Nomine - Vater Unser

     

    10-05-2008 om 00:00 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David en Goliat

    Aan de ene kant op een berghelling de grondtroepen van de Filistijnen.

    Aan de andere kant op een berghelling de grondtroepen van de Israëlieten.

    Ertussen een dal.

     

    Het had evengoed een scène kunnen zijn van de Gulden Sporenslag. Aan de ene kant de Fransen en aan de andere kant de Vlamingen met ertussen een moerassig stuk en een beek.

     

    Er trad uit het kamp van de Filistijnen een man die boven alle koppen uit stak Goliat. Laat ons zeggen dat de Israëlieten hem al lang zagen aankomen. Hij was drie koppen groter dan de langste man van de Israëlieten. Hij had een bronzen helm op zijn hoofd. Hij droeg een schubbenpantser en scheenplaten, allen van brons. Hij had een bronzen kromzwaard. Bovendien had hij een lans bij die een stam van een kleine boom kon zijn, met erop een ijzeren spits. Zijn schilddrager liep voor hem uit, als een nietig mannetje.

     

    Hij riep tot de Israëlieten : Willen jullie oorlog ? Laat ons het volgende afspreken : Wijs iemand aan en laat die naar mij komen. Als hij in een tweegevecht van mij wint, dan zullen wij jullie dienen. Zoniet dan zijn jullie onze slaven. Ik daag jullie Israëlieten vandaag uit om iemand te sturen die met mij kan vechten ! Dit zei hij ’s morgens en ’s avonds, veertig dagen lang.

     

    Koning Saul van de Israëlieten wist met deze uitdaging geen raad. Zijn soldaten mochten dan al dapper zijn, maar dit zagen ze niet zitten. Ze praatten er onderling over, maar ze werden banger met de dag.

     

    David was de jongste van acht. Hij woonde bij zijn vader Isaï in Betlehem. David’s drie oudste broers Eliab, Abinadab, Samma waren in het leger, en streden met koning Saul.

    David hoedde de schapen van zijn vader.  

     

    Isaï zei tegen David : Breng dit geroosterd graan en 10 broden naar je broers in het legerkamp. Geef ook 10 kazen aan de hoofdman van hun divisie. Kijk hoe het met je broers gaat. Breng nieuws van je broers over.

     

    David kwam juist op het moment dat de Israëlieten en de Filistijnen zich in slagorde tegenover elkaar stelden. David liet zijn proviand achter bij een bewaker van het legermateriaal en liep naar het front naar zijn broers. Hij stond nog met hen te praten, toen Goliat terug dezelfde eis stelde. De Israëlieten zagen een confrontatie allerminst zitten. Daarom had koning Saul een paar bonussen uitgeloofd voor degene die deze reus kon verslaan : zijn dochter en vrijstelling van belastingen voor de winnaar en zijn familie. Maar dit leek geen effect te hebben op de Israëlieten.

     

    Maar op David wel. Hij werd zelfs aan koning Saul voorgesteld. David vertelde hem de verhalen toen hij een leeuw of een beer moest doden om de kudde schapen te beschermen. Toch had Saul zijn twijfels, maar hij gaf de jonge ‘onverschrokkene’ een kans.

     

    David : Hij zal eens kennis maken met de levende God !

    Saul : Ga dan en moge de Heer met je zijn.

     

    David zocht in de beek 5 gladde stenen uit en ging met zijn slinger in de hand op de Filistijn af. Toen Goliat boven het hoofd van zijn schildknaap David zag naderen, bulderde hij : Kom maar eens hier, dan zal ik je vlees voeren aan de roofvogels en roofdieren ! Daarop volgden nog een hoop vervloekingen bij zijn goden. Dit maakte op David geen enkele indruk.

    David : Jij komt op mij af met zwaard, lans en sabel, maar ik kom op jou af met de God van Israël. Degene die jij minacht. Vandaag zal de Heer jou aan mij overleveren.

    Ik zal jou neerslaan, jou in mootjes hakken. De lijken van de Filistijnen zijn voor de roofvogels en de roofdieren. De hele aarde zal weten dat Israël een God heeft.

    Deze hele menigte zal weten dat de Heer geen redding brengt door het zwaard of de lans. Want de Heer beslist over de strijd en Hij zal jou aan ons uitleveren.

     

    Goliat ging op David toe en David rende naar hem. Hij nam daarop een steen en slingerde die naar de Filistijn. Hij werd in het voorhoofd getroffen en hij viel voorover op de grond. Dan rende David naar de Filistijn, trok het zwaard van de Filistijn en onthoofde hem. De Filistijnen sloegen op de vlucht, achterna gezeten door de Israëlieten.

    David nam het hoofd van de Filistijn en ging naar koning Saul. Zijn verdiende beloning in ontvangst gaan nemen.

     

     

     

    09-05-2008 om 23:52 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal parels

    Allemaal Parels

    Allemaal een Parel
    veilig in Gods Hand
    zo mag je gaan groeien
    waar God je heeft geplant.

    Houden van de mensen
    en kinderen om je heen
    ook zij zijn een Parel
    je bent het niet alleen.

    De mooiste PAREL is Jezus
    met een mooie, warme gloed
    blijf maar dicht bij Hem
    omdat Hij je groeien doet.

    Dan ga je op Hem lijken
    met net zo'n mooie glans
    jij bent om van te houden
    een Parel met een gouden rand.

    Uit : www.deparels.net

    08-05-2008 om 21:53 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.subliem in naastenliefde

    Dit zijn eenvoudige zinnen. Niet de zinsbouw, maar de wederkerigheid in die zinnen door enkel de klemtoon te veranderen maakt die zinnen perfect. Bovendien zijn ze zo subliem in naastenliefde.

     

    Mijn leven is jouw leven.

    Betekenis : Ik richt mijn leven zo, dat jij echt zou LEVEN.

    Mijn leven is jouw leven.

    Betekenis : Jij maakt er je leven van om mij te laten echt LEVEN.

     

    Mijn hoop is jouw hoop.

    Betekenis : Ik hoop en jij hoopt met mij hetzelfde.

    Mijn hoop is jouw hoop.

    Betekenis : Jij hoopt en hoopt met mij hetzelfde.

     

    Mijn liefde is jouw liefde.

    Betekenis : Mijn liefde is jouw liefde te geven.

    Mijn liefde is jouw liefde.

    Betekenis : Jouw liefde smelt samen met mijn liefde.

     

    Mijn geloof is jouw geloof.

    Betekenis : Ik neem jouw geloof over en sterk mijn geloof.

    Mijn geloof is jouw geloof.

    Betekenis : Jij gelooft in mij en sterkt je geloof samen met mijn geloof.

    07-05-2008 om 22:14 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echt gebeurd :

    Dit is een waar gebeurd verhaal :

    Ik woon in een rijhuis naast een bouw van 14 kleine appartementjes. Die bouw bestaat uit een voorhuis en een achterhuis.

    Mijn vader leefde toen nog en we stonden in de tuin. Ik heb niet echt 'groene' vingers en ik kon raad van mijn pa gebruiken.

    Ik had het al vele keren gehoord, maar mijn vader keek verbaasd. Ze waren in één van die appartementjes, naast de tuin, ruzie aan het maken. Een man en een vrouw. Het ging er heftig aan toe. De vrouw kreeg slaag. Ze huilde en tierde... Ze hadden een klein kindje want het was ondertussen aan het wenen. Ik had het al eerder door. Ik zei mijn vader dat je best niet tussenbeiden kon komen. In mijn tuin heb ik een grotje. Ik had de stenen gekuist van hun moskleur en had er een mariabeeldje in gezet. We deden samen een gebedje.

    De situatie naast de deur was na ongeveer 2 weken veranderd. Ik heb het koppel niet meer horen vechten en volgens mij heeft de vrouw geen klop meer gekregen. Ik kan niet zeggen dat mijn gebed altijd voor mij werkt, maar het zal zeker wel in het voordeel van een ander werken. Geloof het maar !

    06-05-2008 om 23:26 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rijke bramenplukker - Godfried Bomans

    Vele jaren geleden leefde er in een groot bos een oude bramenplukker. Zijn vader en moeder lagen al een halve eeuw aan de voet van een beuk begraven, maar dat was de bramenplukker al lang vergeten. Hij wist niet eens wat het scheefgezakte kruis eigenlijk wilde zeggen, maar achtte het toch raadzaam, wanneer hij er ‘s nacht langs moest, een omweg te maken.

    Verder woonde er niemand in het bos en daarom dacht de bramenplukker dat hij alleen was op de wereld. Deze gedachte deed zijn opgewektheid geen schade. Hij zong luidkeels de vrolijkste liedjes, zonder ophouden, behalve ‘s nachts, want dan moest hij slapen - dat is een goede reden. Maar verder, verder was er geen vrolijker mens denkbaar. ‘Zie,’ zei hij dan ‘s morgens, ‘die zilveren parels op de bloemen! Voor wie anders liggen al die diamanten over het gras gestrooid dan voor mij? Wat ben ik rijk!’ En als hij door het woud liep, zuchtte hij: ‘Wat een hoge gewelven, wat een ruime portalen, wat een prachtige zuilen! En dat alles voor één man!’

    ‘s Middags lag hij op zijn rug naar de wolken te kijken, die de wonderlijkste figuren voor hem maakten. ‘Zie,’ sprak hij dan, ‘een beer! En daar een winterlandschap! Wie heeft er zo’n zoldering? Ik word er verlegen van!’ Maar ‘s avonds was de bramenplukker het vrolijkst. Dan ging hij onder de laurierboom zitten voor zijn huisje en wachtte gespannen af. Plotseling, als de zon voor het laatst haar purperen stralen over de heuvels wierp, begon ver in het woud een fijne hoge stem te jubelen, zo verrukkelijk mooi en toch zo eindeloos weemoedig, dat de bramenplukker de tranen in de ogen kwamen. ‘Heerlijk, prachtig!’ riep hij dan op het einde uit, ‘dank, dank, onbekende zanger! Wat een muziek! Wat een geluid! Hoe jammer dat ik alleen op de wereld ben!!’

    Maar dat was hij niet. Op een avond trok een ontdekkingsreiziger door het woud, duwde de kleine wankele deur open en stond glimlachend voor de bramenplukker. ‘Vriend,’ sprak hij, ‘wat eten en een bed, dat is al. Want ik heb honger en ik ben vermoeid. Versta je me?’ De bramenplukker zat doodsbleek op zijn stoel en zweeg. ‘Komaan,’ hernam de reiziger, ‘hier is een goudstuk. Dat maakt de tong wat losser.’ Nu stond de bramenplukker recht. ‘Wezen,’ sprak hij moeilijk, ‘ik heb uw goud niet nodig. Daarom zweeg ik niet. Mag ik u eens aanraken?’ ‘Ga je gang,’ sprak de reiziger, die een vrolijk man was. En de bramenplukker raakte de reiziger aan. Hij kneep in zijn neus, draaide zijn hoofd naar alle kanten, keek aandachtig in de mond en riep : ‘Net als ik! Net als ik! Alles hetzelfde!’ en hij omhelsde hem.

    ‘Wat ben jij een onnozelaar,’ lachte de reiziger, zich losmakend, ‘heb je nog nooit een mens gezien?’ ‘Ik ben niet alleen!’ riep de bramenplukker, in de handen klappend, ‘ik ben niet alleen! Precies dezelfde benen!’ en hij danste rond de tafel. ‘Kom,’ hernam de reiziger, ‘ik heb honger. Bedwing je een beetje.’

    En hij zette zich aan tafel, nam een bord uit zijn reiszak en zette dit met een veelbetekenende klap voor zich neer. ‘Welnu,’ zei hij, ‘laat eens wat zien.’ ‘Ja, ja!’ riep de bramenplukker, ‘Net als ik! Juist hetzelfde!’ En hij danste naar de provisiekast, haalde brood, worst en ontbijtkoek, en danste met dit alles om de tafel heen, wel driemaal. Toen ging hij zitten, haalde diep adem en zei: ‘Tast toe.’ De reiziger at zwijgend. Bij elke hap die hij deed, riep de bramenplukker verrukt: ‘Net als ik!’ Dat was in het begin wat hinderlijk, maar de reiziger had honger en at glimlachend verder. Daarna keek hij op. Zijn oog viel op het goudstuk, zoals het daar lag, op de rand van de tafel.

    ‘Vriend,’ sprak hij, ‘waarom wilde je dat goudstuk niet van mij aannemen?’ ‘Ik heb het niet nodig,’ antwoordde de bramenplukker eenvoudig, ‘ik heb diamanten.’ ‘Diamanten?’ herhaalde de reiziger, ‘heb jij diamanten? Hoeveel?’ ‘Precies weet ik het niet,’ sprak de bramenplukker nadenkend, ‘een paar grasvelden vol’ ‘Zeg het nog eens?’ ‘Een paar grasvelden vol,’ herhaalde de bramenplukker. Dit keer was het de reiziger, die doodsbleek op zijn stoel zat.

    ‘Man,’ riep hij, ‘je bent schatrijk!’ ‘Dat zei ik toch al,’ sprak de bramenplukker, ‘maar dat is niet alles. Ik heb nog andere dingen.’ ‘Noem nog eens wat, kameraad.’ ‘Ja,’ hernam de bramenplukker verlegen, ‘er is zo veel. Er zijn bijvoorbeeld spiegels.’ ‘Spiegels?’ vroeg de reiziger geïnteresseerd. ‘Ja,’ vervolgde de bramenplukker op dezelfde achteloze toon, ‘een paar duizend, ik heb ze nooit geteld. Sommigen zijn zo groot dat je een dag nodig hebt om er omheen te lopen. Ach ja.’ ‘Een dag nodig om er… Vriend, waar liggen al die schatten?’ ‘In mijn huis.’

    ‘Dat moet een paleis zijn!’ stamelde de reiziger. ‘Het is ook een paleis,’ antwoordde de bramenplukker glimlachend, ‘ik heb het zelfs nooit helemaal bekeken, daarvoor is het te groot. Er zijn zuilengangen waarvan men het eind niet kan zien. Duizenden slanke kolommen dragen het gewelf. Dat is een lust voor het oog! Af en toe ontmoet men zelfs nog hogere en wijde portalen. Het gewelf is daar niet groen, maar lichtblauw met witte vlekken.’

    ‘Mozaïek dus?’ vroeg de reiziger ademloos. ‘Ik weet niet wat u bedoelt,’ sprak de bramenplukker. De reiziger legde het moeilijke woord uit. ‘O, nee!’ hernam de bramenplukker lachend, ‘dat stelt niets voor! Het zou mij vervelen altijd naar hetzelfde te kijken. Nee, hier bewegen de figuren, zij trekken langzaam en statig voorbij, ja, zij vormen de wonderlijkste gedaanten: ijsberen, winterlandschappen, en kabouters met baarden. Zelfs de kleuren veranderen: dan is het diepblauw, dan lichtgrijs, soms beide. Het is heerlijk om te zien; men wordt er nooit moe van!’

    ‘Dat is ongelooflijk!’ riep de reiziger, ‘ongelooflijk! En dat alles voor één man. Ben je soms niet eenzaam tussen al die zuilen, galerijen en spiegels?’

    ‘O nee!’ sprak de bramenplukker, ‘er is muziek genoeg, van overal en de hele dag door.’ ‘Muziek?’ riep de reiziger, ‘muziek? Kom, bramenplukker, nu maak je me wat wijs.’ ‘Nee, echt niet,’ verzekerde de bramenplukker, ‘de hele dag door en telkens nieuwe liedjes. Maar ‘s avonds worden de solo’s gezongen. Daar heb ik een aparte zanger voor. U moet morgenavond eens luisteren. U blijft toch vannacht hier slapen?’

    ‘Nee,’ antwoordde de reiziger, zijn jas aantrekkend, ‘ik ga onmiddellijk door. Ik ben ontdekkingsreiziger. Dit is mijn grootste ontdekking. Ik ga het iedereen vertellen.’

    ‘Dat moet u doen,’ sprak de bramenplukker, ‘ik vond het al spijtig dat ik alleen was om ervan te genieten. Maar blijf toch één nachtje! Dan zal ik u morgen alles zelf laten zien en kunt u het nog veel beter vertellen.’

    ‘Nee,’ sprak de reiziger, ‘tijd is geld! Ik ga onmiddellijk door. Bedankt voor de ontbijtkoek. Adieu.’ Hij trok de deur achter zich dicht en verdween in de nacht. De bramenplukker snelde naar buiten, maar hij zag niets. ‘Wat jammer,’ mompelde hij, ‘tijd is geld! En hij had zoveel parels mogen hebben als een mens kan dragen. Reiziger, reiziger! Kom terug!’ Maar de reiziger hoorde hem niet. Hij sprong over sloten en heggen, zwom twee rivieren over, trok een donker woud door en was in de stad.

    ‘Burgemeester,’ zei hij, ‘ik heb iets belangrijks te melden.’ ‘Wel,’ sprak de burgemeester, ‘Ga maar op het stadhuis staan.’ En de reiziger ging op het stadhuis staan. ‘Mensen!’ riep hij, ‘willen jullie graag parels hebben?’ ‘Ja!’ riepen de mensen. ‘En voelt er iemand wat voor spiegels, zo groot als dit marktplein?’ ‘Ja!,’ riepen de mensen, ‘geef ze maar hier!’ ‘En is er hier soms iemand die graag in een paleis wil wonen met groene zuilengangen en plafonds van beweegbaar mozaïek?’ ‘Dat klinkt goed!’ riepen de mensen, ‘waar staat het?’ ‘Kom mee!’ riep de ontdekkingsreiziger, ‘loop achter me aan! We hebben geen tijd te verliezen!’

    En zij trokken een donker woud door, zwommen twee rivieren over, sprongen over sloten en heggen, en waren bij de bramenplukker. ‘Bramenplukker!’ riep de reiziger, ‘hier zijn we!’ ‘Wat aardig!’ riep de bramenplukker, ‘u laat er geen gras over groeien, moet ik zeggen. Hemeltje lief, wat hebt u daar veel mensen bij u! Het zijn er wel een paar duizend! Wat nu?’ ‘Wij komen de parels halen,’ sprak de burgemeester, naar voren tredend, ‘en wij gaan in het paleis wonen waar de zoldering van beweegbaar mozaïek is en de zuilen van groen smaragd. Wij komen luisteren naar de muziek en de spiegels moeten we ook hebben.’ ‘Wel, dat is heerlijk!’ riep de bramenplukker, hem omhelzend, ‘ik ben zo blij dat jullie het ook waarderen! Dat jullie inzien hoe mooi dat alles is! Welkom, welkom! Ontbijtkoek heb ik niet zoveel, maar wel goed brood en fris water.’

    ‘Wij moeten geen ontbijtkoek,’ sprak de burgemeester langzaam, ‘wij willen parels.’ ‘Die krijgen jullie!’ riep de bramenplukker, ‘zoveel als je kunt dragen. Wacht tot morgen!’ ‘Kan het niet vanavond?’ vroeg de burgemeester bezorgd, ‘tijd is geld!’ ‘Nee,’ hernam de bramenplukker hoofdschuddend, ‘nu is het donker. En in het donker ziet men de parels niet. Maar morgenvroeg zult u eens wat zien! Gaan jullie nu wat slapen, we hebben alle tijd.’ ‘Goed,’ sprak de burgemeester, ‘slapen, mannen! We hebben alle tijd!’

    De volgende morgen lagen de velden glinsterend en flikkerend onder de rode hemel; aan elke grashalm, ook de kleinste, hingen prachtige, zilveren diamanten, en toen de zon opging, veranderden deze in topazen, smaragden en blauwe saffieren, stralend van licht, fonkelend van zuiverheid, schitterender dan aardse juwelen. En daartussen stonden de mensen en spraken over de parels die zouden gevonden worden. Hele grasvelden vol. Nu nog wachten op de bramenplukker die moest wakker worden. Zij hielden allen de ogen gevestigd op de kleine deur.

    Eindelijk ging ze open. De bramenplukker kwam naar buiten en keek over de velden; zijn ogen stonden vol tranen. ‘Jullie treffen het wel,’ sprak hij zachtjes. ‘Wat zegt ie?’ mompelde de burgemeester. ‘Ik zeg: jullie treffen het wel,’ hernam de bramenplukker glimlachend, ‘zoveel parels liggen er anders nooit.’ ‘Ik zie geen parels,’ sprak de burgemeester. ‘Zien jullie geen parels?’ vroeg de bramenplukker verbaasd. ‘Wij zien niets,’ riepen de mensen, ‘wij zien helemaal niets.’

    De bramenplukker sloeg de handen in elkaar. ‘Wat hebben jullie slechte ogen!’ riep hij uit, ‘kijk om je heen! Zie je het niet?’ ‘Dat is dauw,’ sprak de burgemeester boos. ‘Dat… dat wist ik niet,’ stamelde de bramenplukker, ‘ik dacht…’ ‘Waar zijn de zuilengangen?’ vroeg de burgemeester kort. ‘Daar,’ fluisterde de bramenplukker. ‘Dat zijn bomen,’ antwoordde de burgemeester, waar is het mozaïek?’ ‘Daar,’ sprak de bramenplukker. De burgemeester keek omhoog naar de purperen hemel. ‘Dat is lucht,’ zei hij, ‘gewoon lucht.’’ Waar zijn de spiegels?’ De bramenplukker wees in de verte. ‘Dat zijn vijvers,’ sprak de burgemeester, Waar is de muziek?’ De bramenplukker stak de wijsvinger op; de burgemeester luisterde. Toen richtte hij zich op en sprak met een bittere glimlach: ‘Dat is een nachtegaal, onnozele! Een simpele nachtegaal! Wij zijn bedrogen.’ ‘Wij zijn bedrogen’ schreeuwden de mensen, ‘wij zijn bedrogen!’ ‘Maar ik heb toch precies verteld zoals het is!’ riep de bramenplukker, ‘ik heb toch precies…’ ‘Hang hem op!’ riepen de mensen, ‘hang hem toch op!’

    Toen ‘s avonds de nachtegaal zijn trillend lied begon, was er niemand om te luisteren. Want de bramenplukker hing juist een tak lager, dood.

     

    Godfried Bomans

    06-05-2008 om 22:59 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek nu : kelders in Oostenrijk - 25% korting

    Blijft modder drijven ?

    Blijven doornen steeds terugkomen ?

    Blijven bloedzuigers plakken op de huid ?

    Blijft antwoorden geven teveel gevraagd ?

     

    Waarom zijn er menselijke monsters op aarde ?

    Waarom bouwen die kelders ?

    Waarom sluiten ze dierbaren op ?

    Waarom stellen ze afschuwelijke daden ?

    Was hun rottend hart voor zichzelf houden, teveel gevraagd ?

     

    Er bestaan toch lieve mensen rondom hen ?

    Konden ze hun voorbeeld niet volgen ?

    Was dat teveel gevraagd ?

     

    Er lopen nog menselijke duivels rond,

    maar waarom die een ‘eerlijk’ proces geven ?

    Zij houden zich toch niet aan de wet ?

    Waarom stripten zij hun slachtoffers van alle

    onschuld ?

    Waarom dan nog durven liegen als die

    slachtoffers al dood zijn ?

    Is de waarheid vertellen teveel gevraagd ?

     

    Waarom deze versekste maatschappij blijven steunen,

    niettegenstaande er al zoveel slachtoffers zijn gevallen ?

    Waarom niet er afstand van nemen en seks de

    positie geven die ze verdient, na liefde, respect, eerbied ?

    Waarom toch altijd hervallen in dezelfde patronen

    van seksuele uitbuiting, vernedering, macht ?

    Waarom eens niet de waarheid inzien dat

    de paus het bij het rechte eind heeft ?

    Deze dagen zijn geteld,

    of je kiest voor verandering,

    of je kiest voor zelfvernietiging.

    Kies !!!

    06-05-2008 om 20:04 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe, God ?

    Hoe kan God, die alleen maar goed is, aan iedereen de keuze laten om goed of slecht te zijn ?

    ‘Dames en heren, mijn naam is God en vanavond nodig Ik jullie uit voor de voorstelling van het Theater van het Leven !
    Dit zijn de acteurs : de mannen en vrouwen van mijn aardbol. Kijk eens hoe ze van elkaar houden ! Die daar steekt net de helpende hand uit. En deze hier, wat heeft die een goede bui ! Ik zeg steeds wat ze moeten doen. Toe maar ! Drie rondjes draaien en dan wegwezen !’

    Brrr... het zou verschrikkelijk zijn als het leven zo in elkaar zat. Stel je voor dat God al het doen en laten van mensen zou regelen, alsof wij gehoorzame robots waren. Gelukkig is het niet zo. God houdt hartstochtelijk veel van ons. En Hij heeft ons geschapen met een prachtige gave : dat we vrij zijn zelf ons leven te kiezen. Dat risico neemt Hij, omdat Hij ons vertrouwt en vindt dat wij tot het beste in staat zijn.

    En als het je nu niet lukt om de juiste weg te vinden ? Als je zin hebt om aan de kant te blijven staan en te kijken wat er gebeurt ? Natuurlijk, we weten niet veel van de weg; waar de hindernissen zitten, waar de veilige plekken. Maar één ding is zeker : aan het eind van de weg is er een weerzien met anderen en met God. Dan kun je toch met een gerust hart op weg gaan ?

    Uit : Maar wie is God ? - Kwintessens

    05-05-2008 om 21:58 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom, God ?

    Het leven is soms wreed, waarom doet God daar niets aan ?

    Aanslagen, honger, rampen, ongelukken, dood : ze doen pijn in je hart, je lijdt eraan. Waarom lukt het mensen niet gelukkiger te leven ?

    Je opstandige gevoel wordt door veel mensen gedeeld. Sommigen denken dat dit bewijst dat God niks doet of zelfs niet bestaat. Anderen denken dat het kwaad misschien een manier is van God om ons op de proef te stellen. Christenen geloven daar niks van. Hoe zou God gelukkig kunnen zijn als Hij ons ongelukkig ziet ?

    God grijpt niet onmiddellijk in om de rampen in de wereld te voorkomen of om te verhinderen dat mensen elkaar dood maken. Vanaf het begin van de schepping heeft Hij besloten om mensen vrijheid te geven en verantwoordelijkheid voor hun eigen daden.

    Dat wil niet zeggen dat God niets doet. Aan mensen die wanhopig zijn, geeft Hij hun zelfvertrouwen terug, zodat ze weer zin krijgen in het leven en om dingen beter te maken. Mensen die kwaad hebben gedaan, geeft Hij het verlangen om het anders te gaan doen. Hij laat hun merken dat Hij hun fouten wil vergeven. Hij roept je op, jou en al die anderen die de wereld mooier willen maken, om tegen onrecht te vechten en het lijden te verzachten. God houdt van jouw kijk op het leven en van de verontwaardiging die je voelt. Hij staat naast je in de strijd om een betere wereld. Zo werkt Hij, met jou.

    Maar het gevoel van onrecht, de ervaring dat God ver weg lijkt, al die vragen zullen je je leven lang bezighouden.

     
    Uit : Maar wie is God ? - Kwintessens

    05-05-2008 om 21:43 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 DAG
    Gecodeerde boodschap :

    Maandag – 8.37 – op het werk :

    Sta wat te praten met collega’s.

    Ik word geraakt door een kogel in mijn zijde. Die ging er doorheen. Bloed vloeit uit de wonde.

     

    Zelfde dag – 12.04 – in de refter – op het werk :

    Zit te eten samen met collega’s.

    Deze had ik zien aankomen. Ik ren weg van de granaat. Ontploft. Heel leuk : ik mag de scherven uit mijn benen trekken. ’t Kon veel erger zijn. Nog wonden erbij, het bloed trekt lijnen op mijn benen.

     

    Zelfde dag – 19.42 – thuis :

    Telefoon van mijn moeder.

    Ik trap op een landmijn. Ik heb de klik gehoord. Ik ben morsdood. Game over. Ik heb niet eens het einde van de dag gehaald.


    Codesleutel : ’s morgens bij gebrek aan gespreksstof beginnen te roddelen – ’s middags kon het niet laten van kritiek te geven op een ander – ’s avonds ben ik niet echt aan het luisteren.

    Zo zijn er toch zoveel dagen in een jaar. Ik haal nauwelijks een keer levend het einde van de dag. Bij een computerspelletje heb je veel meer levens ! Ik ben toch zo slecht. Degenen die denken het beter te doen, liegen ! Je hebt de genade en de vergiffenis van God meer dan hard nodig. Het zit in daden, woorden en gedachten ! Ga toch naar de biecht, nu het nog kan ! Bovendien ontvang je in de eucharistie de geconsacreerde hostie : brood en wijn en Bloed van Jezus. Speciaal omdat je nog zou blijven leven al die dagen die nog komen !

    04-05-2008 om 21:44 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het front van de ISMEN

    Ik zag $atan zijn troepen schouwen. Hij was tevreden, want hij had heel veel groepen samengebracht. Ze gingen allemaal richting Megiddo, naar de laatste veldslag : Armageddon.

    De groepen mensen die werden aangevoerd waren : groepen van kapitalisme, materialisme, egoïsme, communisme, marxisme, leninisme, stalinisme, nazisme, fascisme, terrorisme, boeddhisme, islamisme, soefisme, feminisme, liberalisme, racisme, socialisme, protestantisme, katholicisme, hindoeïsme, nihilisme, nationalisme, anarchisme, conservatisme, extremisme... het waren er zoveel dat het een front vormde van de Ismen. Het waren degenen die de pijlers van Gods barmhartigheid en liefde, Zijn Kerk, Zijn boodschap hadden onderuitgehaald. Zij wilden zich niet van hun ismen ontdoen om Gods Koninkrijk binnen te stappen. God had zelfs zijn eigen Kerk laten instorten om de echte kleine Restkerk van getrouwen over te houden.

    Wat waren toch velen misleid door hun ismen. Straks zouden ze tot stof herleid worden.

    04-05-2008 om 21:13 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zullen er altijd mensen zijn die lijden ?
    Lieve Marc,

    Het zou geweldig zijn als er ooit een dag zou komen waarop we konden zeggen : nu is alle lijden voorbij.
    Zover is het nog niet. We lijden aan ziektes en aan ouder worden. Mensen die een oorlog meemaken lijden,
    en ook mensen die een kind verliezen. Veel lijden hoort bij het leven. Maar niet al het lijden is onvermijdelijk.
    Iedere dag proberen overal op de wereld mannen, vrouwen en kinderen een rechtvaardiger wereld te maken,
    zodat er minder wordt geleden of het lijden tenminste wordt verlicht. En daarmee brengen zij de wereld
    van God dichterbij.
    Marc, ik hoop dat jij er ooit voor zal kiezen om je in te zetten voor een betere wereld. Verlies nooit je
    vertrouwen en denk aan deze woorden van Jezus : 'Kom bij Mij, jullie die zware lasten dragen.'

    Je peetoom Gerard

    Uit : Maar wie is God ? - Kwintessens

    03-05-2008 om 20:01 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gedachte om voor Jezus te kiezen !
    Gisteren zat ik mee aan de feesttafel van een eerste communiekantje. Het feest was dik in orde. De cadeautjes werden aan het ‘feestvarkentje’ afgegeven. Het eten was voortreffelijk en de rest van de familie was in goede doen.

    Niettegenstaande de goede sfeer, was er een film in mijn achterhoofd aan het spelen hoe de moeilijke tijden die al zoveel keer zijn voorspeld, boodschappen van Jezus en Maria. Je kunt gewoon niet naast de boodschappen kijken. Iedereen heeft bij wijze van spreken al een contact met de Hemel gehad. Het schema van de verwachte gebeurtenissen is heel duidelijk wat er zal gebeuren. Dat dit jaar 2008 het startpunt van alle gebeurtenissen zal zijn is overduidelijk. De monetaire problemen worden telkens weer in de berichten in Amerika herhaald. Een immense beurscrash, waarbij alle andere markten zullen volgen en ook alle beurzen over de aardbol verspreid, is onvermijdelijk.

    Men zal het gewone leventje leiden tot aan de vooravond van de gebeurtenissen. En dan begint het pas. Geen geld, geen voorraden, veel criminaliteit. Bovendien is er het nieuwe systeem dat zal ingevoerd worden als de Maitreya zal worden voorgesteld. Je zult de keuze hebben : ofwel de chip laten inplanten, ofwel verplicht worden om ondergronds te gaan. Elk zal voor zichzelf moeten kiezen. Dat zal leiden tot gebroken gezinnen en families, achterdochtige buren enz. Als je op straat komt zit de kans erin dat ze je oppakken en in kampen steken. Kun je dan nog rustig vieren met familie ?

    Wie is dan je familie ? Zijn ze bereid alles op te geven om Jezus te volgen en ondergronds te gaan of te vluchten naar schuiloorden ?

    Wat als de ouders beslissen de kinderen bij zich te houden en ze niet naar schuiloorden te laten gaan ?

    Misschien zijn de vrienden en familie van vandaag de vijanden van morgen ?

    Zal je uiteindelijk nog bij dezelfde mensen aan tafel zitten om Gods nieuwe wereld te vieren ?


    02-05-2008 om 19:29 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martin Luther King versus Malcolm X deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Conclusie

    Je kunt uit het verslag opmaken dat Malcolm en Martin al van kindsbeen tot aan hun dood sterk van elkaar verschillen.
    Malcolm en Martin werden beide op gedisciplineerde en religieuze wijze opgevoed. Hoewel het geloof bij beide gezinnen centraal stond, was er toch een groot verschil in de huiselijke sfeer.
    Zo kwam huiselijk geweld bij Malcolm thuis zeer regelmatig voor, terwijl ze bij Martin thuis met praten hun problemen probeerden op te lossen. Er is een duidelijk verschil te merken in hun opvoeding. Dit zal verder een grote invloed hebben op hun persoonlijkheid.
    Terwijl Martin opgroeit in een liefdevol gezin, komt Malcolm na de dood van zijn ouders te wonen bij verschillende pleeggezinnen die ervoor zorgen dat hij een haat ontwikkelt naar de wereld toe.
    Ze gaan beiden studeren, maar Malcolm houdt uiteindelijk de school toch voor bekeken.
    Intussen ontwikkelt Martin zich tot een intellectueel die scherpe kritiek heeft op de maatschappij, vooral de onrechtvaardigheden die de zwarte bevolking moet ondergaan. Hij verdiept zich vooral in het geloof en zoekt naar oplossingen voor de maatschappelijke problemen. Op hetzelfde moment raakt Malcolm in de criminaliteit verzeild. Hij is iemand die zich keer op keer problemen op de hals haalt. Uiteindelijk eindigt hij in de gevangenis. Dit verblijf zorgt voor een grote ommekeer in Malcolm’s leven. Hij komt in contact met de leerstellingen van de Nation of Islam (NOI) door een medegevangene. NOI is een militante islamitische groep die stelt dat de meeste Afrikanen moslims waren voor ze gevangen en afgevoerd werden naar Amerika. Ze verkondigen dat alle Afro-Amerikanen zich moeten bekeren om zo terug te keren naar hun gestolen erfgoed. Zij beschouwden zichzelf als een nationalistische groepering die streefden naar een onafhankelijke staat voor zwarten binnen de VS. Malcolm keek op naar Elijah Muhammad, de leider van deze organisatie, en schreef op het einde zelfs dagelijks naar Elijah.
    Hier gaat Malcolm zich sterk verdiepen in geloofskwesties, hetgeen wat Martin al jaren doet. Voor beiden staat nu het geloof centraal. Bij Martin blijft dit het christelijke geloof, maar Malcolm verwerpt zijn christelijke geloof voor de Islam wanneer hij vrijkomt.

    Rond deze tijd wordt hun levensdoel steeds duidelijker. Ze willen beiden van de ondergeschiktheid aan de blanken vanaf. Martin’s belangrijkste doelstelling is het verkrijgen van gelijke rechten voor de zwarte bevolking, zodat zwart en blank hand in hand met elkaar kunnen leven. Malcolm verwerpt die gedachte. Volgens hem valt er met blanken niet samen te leven. Zij zijn het product van de duivel. Hij wil een eigen stuk land voor de zwarten waar ze gescheiden kunnen leven.
    Het geloof dat ze elk aanhangen heeft een grote invloed op de wijze waarop ze hun doel willen bereiken.
    Hoewel ze allebei voor de zwarten strijden, is hun doel en de wijze waarop ze dat doel willen bereiken, zeer verschillend.
    Martin gaat baseert zich op het christelijke gebod van de liefde en de geweldloosheidsleer van Ghandi.
    Malcolm deinst niet terug voor geweld bij het bereiken van zijn doel. Daarom heeft hij vooral de jonge zwarte bevolking achter zich en mensen uit de arme ghetto’s. Martin bereikt vooral de bredere lagen van de bevolking.
    Wanneer Malcolm, na spanningen binnen de NOI, de organisatie verlaat, richt hij de Muslim Mosque Inc.op. Toen was hij nog trouw aan de leerstellingen van de NOI. Maar toen hij in contact kwam met verschillende soennitische moslims en zich bekeerde, veranderde hij zijn zienswijze. Hij wordt gematigder naar de blanken toe en ziet ze niet meer als zijn vijand, want de Islam predikt namelijk raciale gelijkheid. Na zijn bezoek aan Mekka werd Malcolm veel milder. Zodat de verschillen tussen Martin en Malcolm steeds kleiner werden. Hoewel Malcolm’s geloofsovertuiging nog steeds verschilt, neigt hij steeds meer naar de opvattingen die Martin al jaren predikt. Hij wilt geen apart land meer voor de zwarten maar wil net als Martin een samenleving waarin blank en zwart op gelijke voet met elkaar kunnen samenleven.

    Hun toespraken en acties zorgden voor veel veranderingen. De zwarten werden meer gerespecteerd. In winkels werden de zwarten zelfs met mevrouw of meneer aangesproken. De busboycot die Martin heeft geleid heeft ervoor gezorgd dat de zwarten niet meer verplicht achter de blanken moesten zitten. De zwarten konden nu ongestraft voor, en zelfs naast de blanken zitten.
    Ook op arbeidsgebied werd minder onderscheid gemaakt tussen blank en zwart, wat er weer voor zorgde dat het gevoel van eigenwaarde van de zwarte bevolking toenam. Alcoholproblemen, echtscheidingen en de misdaad in het algemeen nam af.
    Er heerste een geest van kameraadschap en warmte. Dit resulteerde in een grote belangstelling voor het onderwijs waardoor bleek dat de zwarten zich wilden ontwikkelen.

    Hoewel Malcolm en Martin uiteindelijk dezelfde doelstelling hadden, is er nooit sprake van een samenwerking geweest. Was dit wel het geval geweest, dan hadden ze misschien meer kunnen bereiken dan ze nu hadden bereikt. Er waren bij de aanvang vele verschillen te merken, maar naarmate ze ouder werden waren er veel meer overeenkomsten tussen hen.

    Dit zijn twee citaten van hen die hun overeenkomsten het beste konden typeren :

    Malcolm X:
    “I am not a racist.
    I am against every form of racism and segregation, every form of racism of discrimination.
    I believe in human beings, and that all human beings should be respected as such, regardless of their color”.

    Martin L. King:
    “I have a dream that my four children one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character”.


    Hier volgt de integrale tekst van Martin Luther King’s ‘I have a dream’, doelend op de droom dat op een dag iedereen gelijke rechten zou hebben. Zwart of wit, arm of rijk. Washington, bij het Lincoln Memorial, 28 augustus 1963

    Ik ben blij vandaag bij jullie te zijn op de dag die de geschiedenis zal in gaan als de grootste demonstratie voor vrijheid ooit, in ons land. Vijf maal twintig jaar geleden tekende een groot Amerikaan, in wiens symbolische schaduw wij staan, de Proclamation of Emancipation. Dit gedenkwaardige decreet werd een groots baken van hoop voor miljoenen negerslaven die waren verschroeid in de vlammen van een verwelkend onrecht. Het was als de vreugdevolle ochtend na de lange nacht van gevangenschap.

    Maar honderd jaar later moeten we het tragische feit onder ogen zien dat de neger nog steeds niet vrij is. Honderd jaar later wordt het leven van de neger nog altijd droevig beperkt door de handboeien van rassenscheiding en de ketenen van discriminatie. Honderd jaar later leeft de neger op een eenzaam eiland van armoede te midden van een grote oceaan van materiële welvaart.

    Honderd jaar later verkommert de neger nog altijd in de uithoeken van de Amerikaanse maatschappij en bevindt hij zich in ballingschap in zijn eigen land. Daarom zijn we vandaag hier samengekomen, om een afschuwelijke toestand te benadrukken. In zekere zin zijn wij naar onze nationale hoofdstad gekomen om een cheque te innen. Toen de ontwerpers van onze republiek de prachtige woorden van de Grondwet en de Onafhankelijkheidsverklaring schreven, ondertekenden ze een promesse waarvan elke Amerikaan erfgenaam zou worden. Deze belofte was een belofte die alle mensen het onbetwistbare recht zou garanderen op leven, vrijheid en het najagen van geluk. Het is nu overduidelijk dat Amerika haar verplichting niet nakomt wat betreft haar gekleurde burgers.

    In plaats van deze heilige verplichting na te komen, heeft Amerika de negerbevolking een waardeloze cheque overhandigd; een cheque die wordt geretourneerd met de opmerking 'ontoereikende fondsen'. Maar we weigeren te geloven dat de bank van gerechtigheid failliet is. We weigeren te geloven dat er ontoereikende fondsen zijn in de grote kluizen van mogelijkheden van dit land. Dus zijn we gekomen om deze cheque te innen, een cheque die ons na inning de rijkdom van vrijheid geeft en de veiligheid van gerechtigheid. Wij zijn tevens naar deze aanbeden plek gekomen om Amerika te herinneren aan de heftige noodzaak van nu. Er is geen tijd om rustig tot bedaren te komen of de verdovende drug der geleidelijkheid te slikken.

    Nu is het moment om de belofte van democratie na te komen. Nu is het moment om uit de duistere en dorre vallei van rassenscheiding te trekken naar het zonovergoten pad van raciale gerechtigheid. Nu is het moment om alle kinderen van God een kans te geven. Nu is het moment om ons land uit het moeras te tillen van raciale ongerechtigheid op de solide rots van broederschap. Het zou fataal voor het land zijn de uiterste noodzaak hiervan over het hoofd te zien en de vastberadenheid van de neger te onderschatten.

    Deze verzengende zomer van de legitieme onvrede van de neger zal niet voorbijgaan tot er een stimulerend najaar aanbreekt van vrijheid en gelijkheid. Negentien drieënzestig is geen einde maar een begin. Diegenen die hopen dat de neger stoom moest afblazen en nu tevreden zal zijn, zal ruw wakker geschud worden als het land terugkeert naar hoe het vroeger was. Het zal rustig noch stil in Amerika zijn tot aan de neger zijn burgerrechten zijn verleend. De wervelwinden van opstand zullen de grondvesten van ons land doen schudden tot de schitterende dag van gerechtigheid opdoemt. Maar er is iets wat ik mijn mensen moet zeggen die op de warme drempel staan die ons het paleis van gerechtigheid binnenleidt.

    Tijdens het verkrijgen van onze rechtmatige plaats moeten we ons niet schuldig maken aan foute daden. We moeten er niet op uit zijn uit dorst voor vrijheid uit de beker van bitterheid en haat te drinken. We moeten onze strijd voeren vol waardigheid en discipline. We moeten niet toelaten dat ons creatieve protest vervalt in lichamelijk geweld. Steeds weer moeten we reiken naar de majestueuze hoogten waarin lichamelijk geweld wordt tegemoet getreden met de kracht van de ziel.

    De wonderbaarlijke nieuwe strijdlust die de negergemeenschap heeft overspoeld mag niet leiden tot een wantrouwen van alle blanke mensen, want velen van onze blanke broeders, zoals blijkt uit hun aanwezigheid hier vandaag, zijn tot het besef gekomen dat hun lot is verbonden met ons lot en hun vrijheid onlosmakelijk is verbonden met onze vrijheid. We kunnen niet alleen lopen.

    En terwijl we lopen, moeten we de plechtige belofte afleggen dat we door zullen gaan. We kunnen niet terugkeren. Er zijn mensen die de aanhangers van burgerrechten vragen: 'Wanneer zijn jullie tevreden?' We kunnen nooit tevreden zijn zolang de neger het slachtoffer is van onuitsprekelijke gruweldaden door wangedrag van de politie. We kunnen nooit tevreden zijn zolang onze lichamen, dodelijk vermoeid van het reizen, geen onderkomen kunnen krijgen in de motels langs de snelwegen en in de hotels in de steden. We kunnen niet tevreden zijn zolang de neger alleen maar kan verhuizen van een klein naar een groot getto.

    We kunnen nooit tevreden zijn zolang een neger in Mississippi niet kan stemmen en een neger in New York gelooft dat hij niets heeft om voor te stemmen.

    Nee, nee, we zijn niet tevreden en we zullen niet tevreden zijn tot gerechtigheid en rechtvaardigheid ons deel zullen zijn. Ik ben niet vergeten dat sommigen van u hier zijn gekomen na grote beproevingen en onheil. Sommigen van u komen net uit benarde gevangeniscellen. Sommigen van u zijn uit gebieden gekomen waar uw zoektocht naar vrede u geslagen heeft achtergelaten door vervolging, en wankelend door wreedheden van de politie. U bent de veteranen geweest van creatief lijden. Blijf doorgaan in de overtuiging dat onterecht lijden bevrijdend is. Ga terug naar Mississippi, ga terug naar Alabama, ga terug naar Zuid-Carolina, ga terug naar Georgia, ga terug naar Louisiana, ga terug naar de krottenwijken en getto's van onze noordelijke steden, in de wetenschap dat op de een of andere manier deze situatie kan en zal veranderen. We moeten ons niet overgeven aan wanhoop.

    Ik zeg u vandaag, mijn vrienden, dat ondanks de moeilijkheden en frustraties van nu, ik nog altijd een droom heb. Het is een droom die ferm geworteld zit in de Amerikaanse droom. Ik heb een droom dat op een dag dit land zal verrijzen en zal leven naar de ware betekenis van haar credo: 'Wij beschouwen deze waarheden als vanzelfsprekend; dat alle mensen gelijk geschapen zijn.'

    Ik heb een droom dat op een dag op de rode heuvels van Georgia de zonen van vroegere slaven en de zonen van vroegere slavenhouders naast elkaar kunnen zitten aan de tafel van broederschap.

    Ik heb een droom dat op een dag zelfs de staat Mississippi, een woestijnstaat die verzengt in de hitte van ongerechtigheid en onderdrukking, omgevormd zal worden in een oase van vrijheid en gerechtigheid.

    Ik heb een droom dat mijn vier kleine kinderen op een dag in een land zullen leven waar ze niet zullen worden beoordeeld op de kleur van hun huid maar op hun karakter.

    Ik heb een droom vandaag.

    Ik heb een droom dat op een dag de staat Alabama, waar de mond van de gouverneur op dit ogenblik vol is van woorden als interventie en nietigverklaring, omgevormd zal worden in een plaats waar kleine zwarte jongens en zwarte meisjes hand in hand kunnen gaan met kleine blanke jongens en blanke meisjes en samen kunnen lopen als broeders en zusters.

    Ik heb een droom vandaag.

    Ik heb een droom dat op een dag elke vallei omhoog zal komen, elke heuvel en elke berg klein gemaakt zullen worden, de dichtbegroeide plaatsen tot vlakten zullen worden, en de scheve plaatsen recht zullen worden gemaakt en de glorie van de Heer onthuld zal worden en al wat van vlees en bloed is dit tezamen zal zien. Dit is onze hoop. Dit is het geloof waarmee ik naar het zuiden van de Verenigde Staten terugkeer. Met dit geloof zullen we in staat zijn een kiezelsteen van hoop te houwen uit de berg van wanhoop. Met dit geloof zullen we m staat zijn de schetterende wanklanken van ons land om te vormen tot een prachtige symfonie van broederschap. Met dit geloof zullen we in staat zijn samen te werken, samen te bidden, samen te vechten, samen naar de gevangenis te gaan, samen op te komen voor vrijheid in de wetenschap dat wij op een dag vrij zullen zijn.

    Dit zal de dag zijn dat alle kinderen van God met een nieuwe betekenis zullen kunnen zingen:

    'Mijn land, het is van u
    Zoet land van vrijheid
    Over u zing ik:
    Land waar mijn vaders stierven
    Land waarop pelgrims trots zijn,
    Laat van elke berghelling
    Vrijheid klinken.'

    En als Amerika een grote natie wil zijn, dan moet dit waarheid worden. Dus laat vrijheid klinken vanaf de enorme heuveltoppen van New Hampshire. Laat vrijheid klinken vanaf de machtige bergen van New York. Laat vrijheid klinken vanaf de hoogten van de Allegheny Mountains in Pennsylvania! Laat vrijheid klinken vanaf de besneeuwde toppen van de Rocky Mountains in Colorado! Laat vrijheid klinken vanaf de weelderige pieken van Californië!

    Maar niet alleen dat; laat vrijheid klinken vanaf Stone Mountain in Georgia! Laat vrijheid klinken vanaf Kaap Lookout in Tennessee! Laat vrijheid klinken vanaf elke heuvel en molshoop in Mississippi. Vanaf elk berghelling, laat vrijheid klinken.

    Wanneer we vrijheid laten klinken, wanneer we het van uit elk dorp en elk gehucht van uit elke staat en elke stad laten klinken, zullen we in staat zijn de dag te bespoedigen waarop alle kinderen van God, zwarte mensen en blanke mensen, joden en niet-joden, protestanten en katholieken, de handen ineenslaan en de woorden zingen van de oude gospelsong van de negers:

    Eindelijk vrij! Eindelijk vrij! Dank God almachtig, wij zijn eindelijk vrij!

                                               


    02-05-2008 om 00:00 geschreven door claudia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Blog als favoriet !


    GOD DANK !
    Mijn favorieten
  • levend geloof
  • levend geloof 2
  • levend geloof 4
  • levend geloof 5
  • levend geloof 6
  • levend geloof 7
  • levend geloof 8


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs