Marijke Arijs in gesprek met
Gaël Faye
Ik vertel de dingen niet zoals ik ze
heb beleefd, maar zoals ik ze heb gevoeld.
Ik denk dat kunstenaar zijn in de eerste plaats betekent dat je je
kinderziel weet te bewaren. Eigenlijk
ben ik altijd kind gebleven in een grotemensenwereld. Op het podium kan ik bijvoorbeeld helemaal
mezelf zijn, zoals kinderen opgaan in hun spel.
Die totale oprechtheid, daar is het me om te doen.
Salman Rushdie in DS WEEKBLAD
Verenig rede met verbeelding en je
krijgt wonderen, schoonheid, kunst.
Scheid ze en je creëert monsters.
Arundhati Roy in
gesprek met Kathy Mathys
Het meest ben ik geïnteresseerd in
personages die grenzen door hun lichaaam hebbben lopen. (….) Iedereen heeft
meer dan één gezicht, alleen erkent niet iedereen dat of durft niet iedereen dat
gegeven onder ogen te zien.
Ian Mc Ewan in
gesprek met Toef Jaeger
Een schrijver moet ik zich van zijn
lezers niet aantrekken.
(…)
Ik heb geen onderzoek gedaan, het was
alsof ik vakantie nam.
(…)
Mensen vragen me nu voortdurend of ik
afstand neem van mijn realistische romans, maar ik zie elke roman die ik
schrijf, als mijn eerste.
Eric De Kuyper in
gesprek met Jelle Vanriet
Af en toe liep het wat minder,
bijvoorbeeld toen ik plots via mijn vriend met twee kinderen werd
geconfronteerd terwijl ik er geen wilde. Maar dan riep ik mezelf tot de orde en
dwong ik mezelf om weer het wonder te ervaren in het dagelijkse. En zie, een
heel nieuw gamma aan verwondering ontstond, dankzij die kinderen! Ik bewonder
Engelse schrijfsters zoals Virginia Woolf, Margaret Drabble, Elisabeth Taylor,
Anita Brookner, Rumer Godden en Barbara Pym omdat hun naïviteit en kinderlijke
opmerkzaamheid intact gebleven zijn. Hierdoor zijn zij geweldig humoristisch,
want als je de wereld met kinderlijke precisie observeert, krijg je automatisch
komische boeken. Het leven is nu eenmaal bizar en vol humor.’
(…)
Als kind had ik grote moeite met de
dingen die voorbijgaan. Vanaf half augustus panikeerde ik al, te weten dat dra
de zoete vakantie weer zou overgaan in de ellende van de school. Ik kon ook
moeilijk verkroppen dat bloemen verwelken, dat de schoonheid en de geur van de
roos vergaan. Gelukkig heb ik vrij snel geleerd dat de vergankelijkheid ook
iets waardevols is. Dat de onverbiddelijkheid van het leven tegelijkertijd ook
de schoonheid van het leven is. Mijn moeder zei altijd: wat we hebben gehad,
hebben we gehad. En zo is het. Het doet pijn, maar hé, het was toch mooi?’
Juli Zeh in
gesprek met Peter Jacobs
Ik zat zo diep in het verhaal dat ik bleef
schrijven nadat de roman klaar was. Ik
kon de personages met wie ik zolang bezig was geweest, niet zomaar abrupt laten
vallen. De lezers doen mee. Uit puur spelplezier. Alle personages hebben
e-mailadressen en krijgen post. De mails worden geforward naar mijn adres en ik
beantwoord ze in naam van de personages.
(…)
Ik voel me, eerlijk gezegd, als
schrijver ook veiliger wanneer ik een plot heb, een einde waarnaartoe ik kan
werken’. Ik hou van escalatie. Ik vertrek graag van een min of meer harmonische
situatie en laat het dan ontploffen.
Tommy Wieringa in
gesprek met Veerle Vanden Bosch
Wat ik wil doen als ik zo’n verhaal
schrijf, is de drijfveer van mensen laten zien.
Hillary Mantel in
gesprek met Kathy Mathys
Fictieschrijvers kruipen in de huid en
de geest van hun personages. Ik ben bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in het
lichaam van mijn personages, niet enkel in hun gedachten.
…
Nog een verschil: een historicus doet
zijn best om neutraal te blijven, terwijl fictieschrijvers partij kiezen.
…
Ik hoop dat lezers van mijn boeken
inzien dat het leven verandert, dat niet alles in steen gegraveerd is. Natuurlijk zijn er onweerlegbare feiten, dat
spreekt.
Jean-Luc Outers in
Standaard der Letteren van 20 maart 2015
Schrijver zijn, daarentegen, is
proberen het onzichtbare te tonen, is de opklaring in de duisternis te zoeken,
is zich verwijderen, afstand nemen, ver weg van jezelf stranden. Schrijver zijn is woorden opwerpen, tegen het
onnoembare, is dingen die je vergeten waande weer de kop laten opsteken in het
geheugen, is de oorsprong laten horen, is door de taal de realiteit in
verbeelding transformeren. Schrijver
zijn is de doden, de dieren en de stenen laten spreken.
Sandro Veronesi in
gesprek met Jelle Van Riet
Architectuur en literatuur komen immers
in wezen op hetzelfde neer: zij verhalen de relatie tussen mens en ruimte.
(…)
Mijn schrijven situeert zich dus altijd
in het spanningsveld tussen de aardverschuiving die een roman op zich
teweegbrengt en de stormen die op mijn leven inbeuken. De enige manier om orde te scheppen in de
chaos om kalm te blijven.
Javier Marias in
gesprek met Marijke Arijs
Het lijkt wel of je tegenwoordig
verplicht bent om korte eenvoudige zinnetjes te gebruiken. Om iets complex uit te leggen heb je vaak een
complexe zin nodig. (…)
Het verhaal, de bespiegelingen, de
uitweidingen, het is allemaal even belangrijk.
(…)
Mij gaat het meer om het ritme, om het
golvende, de muzikaliteit van het proza.
(…)
Eigenlijk is iedereen die romans leest
of naar films kijkt een spion, een gluurder of een voyeur, omdat je ongestraft
kunt binnenkijken in andermans privéleven.
Sanu Valiulina in gesprek
met Maria Vlaar
Literatuur, goede boeken lezen, is
leren nadenken. Alle goede boeken zijn
een vorm van maatschappijkritiek. Mensen
die in de Sovjettijd goede boeken lazen, waren de mensen die wisten wat er
speelde, die zich niet lieten manipuleren.
(…)
Ik heb wel een structuur in mijn hoofd
anders verzuip je in de oceaan van de materie.
Maar ik creëer personages met wie ik me erg verbonden voel en dan gaat
het vanzelf, natuurlijk. Een boek groeit
net als een levend wezen.
|