Clive Barker in gesprek met
John Vervoort
Misschien lezen recensenten te
selectief en moeten ze de literatuurgeschiedenis eens anders bekijken. Shakespeare schreef A Midsummer Nights Dream en
The Tempest , twee toneelstukken met
sterke fantastische elementen. In elk
van zijn stukken vind je bovennatuurlijke elementen, denk maar aan de
verschijning van de geest in Hamlet of de openingsscène van MacBeth met de drie heksen, (
).
En hebben literatuurkenners nooit Boccaccios Decamerone gelezen? Of de
gedichten van William Blake? Of de bijbel? De lijst met belangrijke literaire
werken waarin het bovennatuurlijke een belangrijke rol speelt, is eindeloos.
(
)
Horrorverhalen hebben de kracht om ons
te confronteren met wat ons bang maakt.
Tegelijk lost die confrontatie de angst op. Het is een heel complex proces dat ik zelf
nog niet helemaal doorgrond dat is de zoektocht van elke kunstenaar maar ik
denk dat alle kunst tegelijk confronteert en geruststelt. Kunst houdt ons een spiegel voor waarin wij
onze angsten, dromen en fantasieën herkennen en kunnen beleven zonder dat we
onszelf en onze naaste in gevaar brengen.
Die beleving is tegelijk rationeel en emotioneel.
Raoul Schrott in gesprek met
Herman Jacobs
Er is ook het plezier om in de huid van
personages te kruipen, hoewel ze dus zeer ver van mij af staan.
(
)
In fictie schrijf je van jezelf weg, je
wordt een ander. Bij poëzie schrijf je
juist de wereld naar jezelf toe. Het is
een vaststaand feit dat dichters over het algemeen veel ouder worden dan
schrijvers.
(
)
Honger, liefde, seksualiteit, het wezen
van al die dingen is dat we de hand naar iets uitstrekken dat zich toch nooit
helemaal laat aanraken. Wat mij
interesseerde, was dat mechanisme, dat mij als heel archaïsch, heel
instinctief, heel essentieel voorkomt en dat de mens voor een groot stuk
bepaalt.
Azar Nafisi
Verbeelding is de belangrijkste kracht
om verzet te organiseren tegen een dictatoriaal regime, omdat verbeelding
altijd oneerbiedig is. Voor de
verbeelding is niets of niemand heilig.
Andrej Koerkov in openingslezing
Passa Porta Seminar Brussel 2016
Als
je op papier denkt, wordt het beeld van wat er gebeurt en je relatie tot dat
beeld veel duidelijker. Mijn probleem
bleek de omvang van dit beeld te zijn.
Maar langzamerhand bleek ik in staat te zijn twee rollen tegelijkertijd
te spelen: die van analytische toeschouwer en die van commentator, die zowel de
gebeurtenissen op hun waarde probeert te
schatten als oorzaken en mogelijke gevolgen daarvan probeert toe te lichten.
(
)
Literatuur
leert mensen niet spreken en leert ook niet veel mensen nadenken. Lezers vinden het makkelijker om met de
helden mee te leven of voor hen te denken of hun gedachten te analyseren of te
proberen te begrijpen wat er van hen zal worden als gevolg van hun gedrag of
levensvisie.
Yann Martel in gesprek met
Jelle Van Riet
Hoe kan je literatuur lezen en je niet
bewust zijn van de dood? Kunst gaat over onze condition humaine en die wordt door eindigheid gedefinieerd. Alle kunst begint bij de dood en bij het
lijden. Wie volmaakt gelukkig is,
schrijft geen roman. Waarom zou je? Het is hard labeur en de kans op succes te
miniem. Je doet dat enkel omdat je niet
helemaal lekker in het leven staat en ook niet zo goed weet wat je anders moet.
(
)
Ook literatuur poneert onbewijsbare
dingen, maar het is niet omdat deze niet echt zijn dat ze niet waar zijn. Een verzonnen verhaal is nog steeds een waar verhaal.
Nell Zink in gesprek met
Kathy Mathys
Mijn roman is een poging tot wat ze in
Duitsland Realsatire noemen: je laat
dingen zien die echt gebeurd zijn maar waarvan de lezers denken dat ze
verzonnen zijn.
Lauren Groff in gesprek met
Kathy Mathys
Ik schrijf verschillende versies met de
hand vooraleer er een computer aan te pas komt.
Ik hou van zinnen, hoe ze lopen, hoe ze klinken, daar ben ik heel intens
mee bezig. Daardoor verlies ik het
overzicht, zie ik niet wat het geraamte is van het verhaal.
(
)
Ik hing bruin slagerspapier aan de
muren van mijn studio. Aan de ene kant
schreef ik alles wat ik kon bedenken over haar, aan de andere kant alles over
hem. Aanvankelijk dacht ik dat het twee boeken zouden worden.
Jean-Philippe
Toussaint in
gesprek met Marijke Arijs
Naderhand heb ik beseft waar het aan
ligt: het is de combinatie van het alledaagse en het metafysische, die in al
mijn boeken zit. Ik hecht veel belang
aan het esthetische aspect, maar ook aan de filosofische dimensie.
(
)
De beste invallen krijg je namelijk
niet voor de computer, maar in het zwembad of tijdens een wandeling. Ik wilde net een voettocht gaan maken en op
dat moment had ik plots het juiste ritme te pakken.
(
)
Literatuur is kunst. Het is dus
evenzeer een zaak van vorm, techniek, ritme en klank als van betekenis. Negentig procent van de mensen die boeken
schrijven heeft daar geen benul van. Ze willen een verhaal brengen en dat gooien
ze dan zomaar op papier. Voor mij is de
manier waarop je dat doet juist heel belangrijk. Het is natuurlijk beter als je
ook iets te vertellen hebt, anders blijf je in formele literaire spelletjes
steken.
Stefan Hertmans in gesprek met
Jelle Van Riet
Ik denk dat dichten mijn manier is om
te herinneren wat gebeurd is. Het is
langzaamaan een soort innerlijke muziek geworden, die structuur geeft aan mijn
leven.
Marilynne Robinson
in
gesprek met Kathy Mathys
De menselijke geest, daar draait het om
in fictie. Sommige auteurs vergeten dat weleens en daar lijdt het resultaat dan
onder.
Jonathan Franzen in gesprek met
Saskia De Coster
Voor mij is journalistiek een vreemde
combinatie van abstracte intellectuele procesvoering en echte woede. Daarnaast ben ik ook een schrijver, en mijn
schrijverskant laat veel minder woede toe.
Als romanschrijver kan je maar beter om mensen geven, tenzij je zoals
wijlen deOostenrijkse schrijver Thomas Bernhard graag uitpakt met je
mensenhaat.
(
.)
Het probleem met anekdotes, ontdekte
ik, is dat ze niets betekenen terwijl een roman één grote overkoepelende betekenis
heeft.
(
)
Alles begint bij het grote verhaal dat
ik in mijn hoofd vorm, en daaruit leid ik de personages af. Ik wist erg weinig
over Denise uit DE CORRECTIES toen ik haar verhaal begon neer te schrijven,
hooguit dat zij het enige meisje was in een familie vol jongensen met
possessieve ouders, en dat ze seksueel getormenteerd was.
(
)
Sympathie voor mijn personages
ontwikkelen is een voorwaarde om over hen te kunnen schrijven.
(
)
Ik blijf in mijn hoofd de personages
als pionnen verschuiven tot ze een plaats in het geheel hebben die mij
interesseert en waarmee ik aan de slag kan gaan.
(
)
Mijn grote beperking is dat ik enkel
kan schrijven over wie of wat me na aan het hart ligt.
(
)
Voor de psychologische kant van de zaak
doe ik gewoon een beroep op mijn intuïtie. Eens dat oppunt staat en
geloofwaardig overkomt, check ik de feitelijke context van mijn verhaal
zorgvuldig.
(
)
De rest vul je dan in met feiten.
Inzicht is alles, feiten zijn banaal.
(
)
Ik wil mijn eigenheid als schrijver
niet opgeven, maar ik doe wel enorm graag ontdekkingen. Het gaat meer om me
iets toe te eigenen of het beschaafd stelen, wat ik zeker deed toen ik jong
was.Naarmate je ouder wordt, begin je meer van je eigen werk te stelen.
Nooteboom in De Standaard van 14 maart 2008
Over de vaststelling dat schrijvers
tenminste één vorm van macht hebben, de macht om met hun verbeelding een wereld
te maken die niet bestaat en toch geldig is, een wereld die is opgebouwd uit
hun herinnering en hun verbeelding, die lijkt op de echte wereld, maar waarin
zij de gebeurtenissen naar hun hand zetten en de mensen een naam geven.
Doeschka Meijsing in gesprek met
Elsbeth Etty
Een van de kunsten van het
schrijverschap is dat je uit een berg verwarrende gegevens precies datgene
haalt wat de essentie van het leven of de liefde raakt. Mij ging het erom dat
ik langs mijn eigen leven scheerde, een leven dat tot mijn verdriet voor een
groot deel openbaar was. Voor mij is
komen vast te staan dat dat het deel is dat er het minste toe doet. Wat er toe
doet, is wat het betekent als je in de steek
wordt gelaten, wat dat voor verdriet
is.
L.S. Christenen in gesprek met
Herman Jacobs
Een roman moet een geheim hebben. Ik
probeer altijd het zeer delicate evenwicht te vinden tussen te veel vertellen en
te weinig vertellen. (
)
Ik denk dat je universeel kunt zijn
door zo lokaal mogelijk te blijven. Ik
draag mijn Noorse ervaring met me mee, en mijn persoonlijke geschiedenis. Dat is nu eenmaal mijn materiaal. Maar ik geloof niet dat mensen zo heel erg
verschillen van land tot land.
Herbjorg Wassmo in gesprek met
Herman Jacobs
(
) in mijn boeken wil ik graag de mens
laten zien zoals hij is. Wat we ons hele leven met ons meenemen, is dat kind
dat in ons zit, het gekwetste, verlaten kind. Natuurlijk wordt niet ieder kind
gekwetst en verlaten, dat verschilt heel erg van mens tot mens, maar dat kind
dragen we ons hele leven met ons mee en dat bepaalt wie we zijn. Alle andere dingen die je bent, dat zijn
rollen. Wat je relatie met de anderen bepaalt, is niet hoe je eruitziet in de
spiegel, maar dat kind dat in je zit.
Joost de Vries in gesprek met
Guinevere Claeys
De kunst van literatuur is: je
uitdrukken, op een zo eigen, nieuwe, vernieuwende, clichévrije manier
mogelijk. Je hebt iets in je hoofd en je
moet dat in taal uitgedrukt krijgen. Dat is het probleem, en dat is het mooiste
en fijnste probleem om op te lossen. (
) Schrijven is spelen.
(
) Maar waarom zou ik willen schrijven
als het maar is om een wereld te verzinnen die al bestaat?
(
) Schrijven helpt mij te
interpreteren wat er is, en ook : om daar nog iets aan toe te voegen. Ik wil boeken schrijven die nog niet bestaan.
Lily King in gesprek met
Kathy Mathys
Schrijven is voor mij een
anti-intellectueel proces. Al mijn
zintuigen staan op scherp wanneer ik schrijf: ik luister, voel, laat de dingen
tot mij komen. Dat klinkt wazig, maar zo is het. (
)
Ik was bang, had voortdurend het gevoel
dat ik faalde. In mijn hoofd klopte het, maar de woorden landden dood op
papier.
Jeroen Brouwers in gesprek met Gretel
Van Den Broek
Ik schrijf uit behoefte. Ik wil kunst maken. Meer is het niet. Ik voel me een kunstenaar als ik kan opgaan
in mijn stijl, als ik een goede metafoor vind, als ik voel dat het ritme iets
hypnotiserends heeft.
Erwin Mortier in Naar nergens smaken
Ik zie niet in waarom ik zo nodig in
mijn verhalen moet aanwezig zijn of welke ervaringen, traumatische en andere,
ik in of door mijn schriftuur zou moeten verwerken. Verwerken, dat doe je met dode bladeren,
aardappelschillen, botten. Mensen dienen
om verteld te worden. Het verhaal maakt
de mens, niet andersom.
Elena Ferrante in gesprek met
Ruth Joos
Ik heb over het algemeen een begin
nodig dat me de indruk geeft dat ik op de goede weg ben. Zelden komt dat meteen, maar het
gebeurt. Meestal schrijf en herschrijf
ik langdurig. Het doorslaggevende
argument is de energie waarmee het verhaal van start gaat.
(
) Een verhaal moet zich verder wagen
dan je eigen vermogen om het te schrijven, je moet bij elke regel bang zijn dat
je het niet zult halen.
(
) De taak van wie schrijft is zonder
zelfcensuur vorm te geven aan realiteiten die hij goed kent, alsof hij daarvan
de enig mogelijke getuige is.
(
) Ongemakkelijke waarheden zijn het
zout van de literatuur. Ze garanderen het welslagen ervan niet, maar het is van
daaruit dat de woorden kracht en smaak krijgen.
Een boek moet de lezer ertoe aanzetten af te rekenen met zichzelf en met
de wereld.
|