Claire Castillon in gesprek met
Katrien Steyaert
Toen ik Ecrire van Marguerite Duras uit
had, voelde ik een enorme honger, iets diep in mij dat zei: Schrijf! Maar ook de kans om het niet goed te doen
stak de kop op. Want hoe kun je nog iets
betekenen na wat zij heeft gedaan? Het
is een gevoel dat me nog heel vaak overvalt, als ik Ecrire herlees, of een
ander boek dat ik heel sterk of geslaagd vind.
(
)
Aan de basis van het schrijverschap
ligt de zin om het uit te schreeuwen. Of
zoals Duras het zei: écrire, cest hurler dedans!
Herman Koch in gesprek met
Katrien Steyaert
Om goed te schrijven moet ik me prettig
voelen en dus probeer ik gezond te leven en fit wakker te worden. Bijna elke dag sta ik vroeg op, ik neem een
licht ontbijt, drink een kopje koffie, doorblader even de krant en wijd me dan
aan het schrijven. (
) ik vind het ook wel goed als ik s middags een afspraak
heb, want dat stimuleert me om de uren ervoor toch anderhalve pagina op papier
te krijgen.
(
)
Ik kan me natuurlijk voorstellen dat je
een soort sfeer wil creëren, maar die sfeer vind ik puur door te herlezen wat
ik de vorige dag heb geschreven en daarop verder te gaan. (
)
Als er een pagina niet goed voelt,
dwing ik mezelf om nog minstens een uur verder te werken. Die strengheid is
noodzakelijk, want de neiging om niet te schrijven is altijd sterker dan de
neiging om wel te schrijven.
(
)
Ik heb liever dat ik eerst mijn blik
kan scherpzetten. Dat kan door een
geconcentreerd gesprek met iemand te voeren of een heel goede film te bekijken,
maar de beste methode vind ik nog altijd iets schrijven.
Eleanor Catton in gesprek met Kathy
Mathys
Voor mij is lezen een manier om andere
werelden te verkennen. Ik houd ervan om
me te verwonderen over het onbekende.
(
)
Ik ben erg geïnteresseerd in de manier
waarop mensen zich uitdrukken. Een
personage als Lydia Wells ontleent haar autoriteit in de mannenwereld waarin ze
opereert aan de manier waarop ze spreekt. Ze is niet op haar mond gevallen, zit
altijd wel klaar met een oneliner. Ik vond het heerlijk om haar te schrijven,
ze is zoveel sneller dan ik. Ik kom pas na twee dagen met een geschikte
repliek.
(
)
Je krijgt als lezer geen panoramisch
overzicht. Net als negentiende-eeuwse personages wanneer ik ze voor het eerst
opvoer. Ik vertel iets over hun
psychologie en hun uiterlijk. Dat moet bevreemdend zijn voor moderne
lezers. We zijn het niet gewend om door
anderen beschreven te worden, we schrijven vooral ons eigen verhaal.
(
)
Peter Terrin in gesprek met
Toon Horsten
In het boek (Monte Carlo, nvdr) zit,
zonder dat het opvalt, een alwetende verteller die van het ene personage naar
het andere springt, en ook sprongen in tijd en ruimte maakt. Ik vond het heerlijk om te doen, ik moest me
niet beperken tot de gedachtewereld van één personage.
(
)
Als schrijver droom je ervan dat er
naar je boeken wordt uitgekeken.
James Meek in gesprek met
Marc Reynebeau
Ik vind de waarheid belangrijk, maar
dat is niet noodzakelijk hetzelfde. Het
moet waarachtig zijn tegenover wat je zelf denkt over menselijk gedrag en de
mensen die je bent tegengekomen. Dat is
de moeilijkste vorm van research en geen enkele bibliotheek kan je daarbij
helpen. Wat ik me afvraag, is: geloof ik
het? Dat is het niet hetzelfde als: kan
ik geloven dat zoiets kan gebeuren?
(
)
Ik rekende op nieuwsgierigheid van de
lezer. Die is erg moeilijk in te
schatten, want je moet de lezer intrigeren, niet afschrikken. Mijn ervaring als lezer is dat de
nieuwsgierigheid het altijd haalt op de verwarring, zolang je maar niet de
indruk krijgt dat je met opzet voor aap wordt gezet. Je moet het vertrouwen van de lezer winnen.
Paul Mennes in gesprek met
Jelle Van Riet
Het komt eropaan een boek te
construeren waarin je de motieven niet te zwaar aanzet, zodat het ook bij een
tweede lezing waardevol blijft. Maar je mag dat ook niet zo onderkoeld doen dat
het hermetisch wordt. Juist doseren is een moeilijke oefening.
Jess Walter in gesprek met
Kathy Mathys
Kundera verwoordde wat ik wilde
vertellen. Als romanschrijver kun je fragmenten uit levens vangen, flitsen,
meer niet. Aan de ene kant kun je als schrijver heel diep graven in een
mensenleven, aan de andere kant ontglippen die levens je.
(
)
Ik plan mijn verhaal niet op voorhand,
weet niet waar ik zal uitkomen. Dus in
mijn leven gingen er, tijdens het schrijven, vijftien jaar voorbij maar ook in
de levens van mijn personages. Daardoor
is dit (Schitterende
ruïnes, nvdr) een boek geworden over de tijd, over
hoe die zich manifesteert in onze levens en over de ongrijpbaarheid van het nu.
Ali Smith in gesprek met
Kathy Mathys
Mijn boeken gaan niet over mij, maar
over de wereld van nu. Wat is er gaande?
Hoe kan ik als schrijver een structuur geven aan de chaos die ons
omringt? Het is tegenwoordig voor iedereen
erg moeilijk om een onderscheid te maken tussen wat belangrijk is en wat
belangrijk lijkt. Ik geloof dat
schrijvers een morele verantwoordelijkheid hebben.
Herman Koch in gesprek met Jan
Desloover
Het hoeft geen vooropgezet iets te zijn
maar een roman, zoals een film of een toneelstuk, zoals een film of een
toneelstuk, is wel een ideaal podium om verschillende opvattingen te
presenteren zonder er een oordeel aan te verbinden. En ik houd er wel van om ook die meningen
waar ik het niet mee eens ben een goeie kans te geven, anders maak je een
karikatuur.
(
)
Ik merk wel dat het vaker lukt als ik
snel doorwerk, een beetje als een schilder die enkele streken zet. Schrijf ik vier lelijke zinnen, maar dan komt
er eentje die wel goed zit. En dan is
het vaak kwestie van die vier voorgaande gewoon weg te halen.
Michel Houellebecq
in
gesprek met Marijke Arijs
Een schrijver hoeft niet te streven
naar vormvernieuwing maar moet de vorm gebruiken als een evolutief element, dat
je nooit helemaal in de hand hebt. Het
ontstaan van nieuwe vormen is een natuurlijk proces.
Michael Cunningham
in
gesprek met Kathy Mathys
In een roman houdt de schrijver zich
bezig met personages, zo dacht ik. Hij
zet die zo genuanceerd mogelijk neer en probeert de lezer voeling te laten
krijgen met hen. Vroeger zou ik dus
iemand als George Bush geportretteerd hebben zonder een oordeel over hem te
vellen.
(
)
Het probleem van mijn personages, en
eigenlijk van heel wat Amerikanen, is dat ze geloven dat ze kunnen
verwezenlijken wat ze maar willen. Ze
groeien op met zoveel dromen en wanneer die niet uitkomen, proberen ze het
ergens anders opnieuw. Veel Amerikanen
blijven in hart en nieren pioniers, ook al is de grote Amerikaanse droom allang
failliet.
Bret Easton Ellis in gesprek met Bas
Heijne
Een roman gaat over wat zich in ons
onderbewustzijn afspeelt. Schrijven is
voor mij niets anders dan je onderbewustzijn verkennen. Je wordt gegrepen door een onderwerp, iets
dat je niet meer loslaat. Daarom kan ik
nooit zo eerlijk zijn in een autobiografie als in een roman.
Jonathan Franzen in gesprek met
Michael Bellon
Als het boek genegeerd was geweest, zou
ik de kracht hebben gevonden om opnieuw te beginnen. Maar succes is
problematisch. Ik had plots alles wat ik wilde en meer, terwijl fictie bestaat
bij gratie van armoede materiële armoede, geestelijke, of esthetische. In dat opzicht is het gevaarlijk om ineens
alles in de schoot geworpen te krijgen.
Herman Koch in gesprek met
Gerlinde De Bruycker
Ik schrijf zon twee uur per dag, in de
ochtend. En dat is dan ook genoeg. Schrijven vergt bij mij een bepaald soort
concentratie die ik maar kort kan vasthouden.
Ik werk wel heel efficiënt, gemiddeld twee paginas per ochtend. Voor
mij werkt schrijven het best als ik er niet te veel over moet nadenken.
(
)
Als ik s morgens aan een hoofdstuk
begin, heb ik nog geen idee hoe dat zal eindigen. Niet alleen om het voor mezelf spannend te
houden, maar ook om de lezer te verrassen.
Als de schrijver zelf niet precies weet waar het heengaat, dan zal zijn
lezer het ook niet weten.
(
)
Erwin Mortier in gesprek met Filip
Rogiers
Voor mij is poëzie levengevend. Het is het
bad waarin de taal zichzelf altijd maar weer vernieuwt, oude
betekenissen afstoot en nieuwe aantrekt. Proza is gestolde taal, poëzie is wat
er vulkanisch kolkt onder die laag. Het
doorbreekt de verstarring die soms dreigt vanuit het proza, het viert het
vitalisme. Het is voor mij dan ook bij uitstek
iets feminiens.
Ilja Trojanow in gesprek met
Maria Vlaar
Ik zie literatuur als een heel goed
instrument om iets aan de kaak te stellen.
Literatuur betrekt de lezer, ook al is die vooraf niet in het onderwerp
geïnteresseerd.
(
)
Literatuur als puur esthetische
ervaring, daar heb ik niets mee. Dat is
als het luisteren naar een dichter in het Chinees: je kunt ervan genieten, het
klinkt prachtig, maar het beklijft niet.
Het is geen diepgaande ervaring, maar een vorm van entertainment. Esthetiek zou niet meer dan een instrument
moeten zijn voor een beter begrip van de wereld.
Stefan Brijs in gesprek met
Jelle Van Riet
De geschiedenis is mijn schaakbord,
mijn personages de pionnen waarmee ik schuif en daarbinnen tast ik alle
mogelijke zetten af tot er maar één meer overblijft; de juiste!
(
)
Ik heb mijn personages, laat scenarios
op hen los (
)
|