John Lanchester in gesprek met
Kathy Mathys
Ik ben altijd heel sceptisch wanneer
mensen boeken als vitaminen beschouwen, want dat zijn ze niet. (
)
Het gebruik van de alwetende verteller
bevrijdde me, want zo kon ik ronddwalen in welk deel van Londen ik maar
wilde. Het is een techniek die ideaal is
voor een uitgebreide cast. (
)
Ik probeer me bij elk personage in te
leven in hoe hij of zij zou denken, voelen.
Lukt die inlevingsoefening niet, dan schrap ik het personage.
John Lanchester in gesprek met
Kathy Mathys
Ik ben altijd heel sceptisch wanneer
mensen boeken als vitaminen beschouwen, want dat zijn ze niet. (
)
Het gebruik van de alwetende verteller
bevrijdde me, want zo kon ik ronddwalen in welk deel van Londen ik maar
wilde. Het is een techniek die ideaal is
voor een uitgebreide cast. (
)
Ik probeer me bij elk personage in te
leven in hoe hij of zij zou denken, voelen.
Lukt die inlevingsoefening niet, dan schrap ik het personage.
Amitav Ghosh in gesprek met
Kathy Mathys
Een verhaal is pas geslaagd als je kunt
meekijken door de ogen van een personage.
Joost
Vandecasteele in
gesprek met Joël De Ceulaer
Ik zou het erg vinden als ik boeken zou
schrijven die mensen lezen omdat ze zo herkenbaar zijn.
Dan Brown in gesprek met
John Vervoort
Dat is wat schrijvers doen, de waarheid
via fictie vertellen.
Joost Zwagerman in de Standaard
der Letteren (17 januari 2014)
Stilte is zowat het enige dat ik als
schrijver nodig heb . In mijn hoofd is
het vaak een kakafonie van belang omdat ik alle romanpersonages hoor praten en
ik daaruit dialogen en zinnen probeer te distilleren.
Pierre Michon in gesprek met
Marijke Arijs
Terwijl ik schrijf, ben ik een ander
mens. Dan is het net of ik stemmen hoor.
(
)
Ik schrijf korte teksten, die tot stand
komen in twee à drie weken. Onder het
schrijven is er een grote accumulatie van energie die zich ontlaadt. Eerst
wacht ik op dat elan dat me een paar weken aan het papier gekluisterd houdt. Dat verklaart ook waarom ik zo weinig schrijf,
hooguit één à twee maanden per jaar.
(
)
En de personages die echt bestaan, zijn
eigenlijk evengoed verzonnen, want ik sjoemel met hun levensloop, voeg er
dingen aan toe.
Donna Tartt in gesprek met
Kathy Mathys
Ik heb een algemeen idee voor het
verhaal, maar sta altijd open voor nieuwe pistes want anders wordt het saai.
(
)
Tien jaar lang heb ik naar het
schilderij van Fabritius gekeken, niet eventjes maar dagenlang. Ik dacht voortdurend aan dat doek. Voor mij
maakt dit denkwerk uit van het schrijfproces.
Mijn boeken laten zich langzaam schrijven omdat ik heel nauwgezet
componeer. Ik schrijf ook altijd veel
meer dan wat ik publiceer.
(
)
Wat me vooral interesseert als
schrijver is het invullen van de details.
Plot interesseert me veel minder, ook vroeger was dat al zo. Je mag de
plot niet totaal verwaarlozen, natuurlijk.
Camilla Lackberg in gesprek met
Peter Vantyghem
Veel, véél lezen. En het beste nemen uit de boeken die je
bewondert. En doorwerken. Ik schrijf tot
tien paginas per dag. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je je boeken mag verkopen
via goede marketing. Maar je moet vanuit
het hart schrijven. Ik had niet gepland om over mijn depressie te schrijven,
het kwam er gewoon uit, en daarom was het echt.
|