Arnon Grunberg in gesprek met
Inge Schelstraete
(…) je moet geen gelaatsuitdrukkingen
beschrijven in boeken: hoe meer je
schrijft, hoe meer je verliest. En
slechte dialogen kunnen in een film fantastisch werken, maar te mooie dialogen,
die het goed doen in een roman, werken niet in een film.
Margaret Atwood in gesprek met
Kathy Mathys
Ik heb altijd een heel brede
leesinteresse gehad, van westerns tot Russische klassiekers. De tweedeling in hoge en lage cultuur vind ik
niet zinvol. Volgens mij hongeren mensen
naar verhalen en denken ze niet in termen van “hoog” en “laag”.
Henning Mankell in gesprek met
Peter Vantyghem
Een slecht boek is een boek dat muziek
mist: dan zit er geen goed ritme, geen tempo, geen goede melodie in. In alle goede kunst zit er een muzikaliteit.
(…)
Ik werk hard. Ik kies heel goed uit wat ik niet doe. Ik kijk nauwelijks televisie. En ik schrijf meestal twee dingen tegelijk. Eén ervan is de hoofdbezigheid. Tegelijk ben ik bezig met een tweede ding, in
de marge.
Jussi Adler-Olsen in gesprek met
John Vervoort
Als ik twee tips aan
aspirant-schrijvers mag geven: lees, lees, lees. En daarna: schrijf, schrijf, schrijf
(…)
Tegelijk ben ik ambitieus genoeg om
steeds beter te doen. Elke schrijver
hinkelt tussen vertrouwen en twijfel.
(…)
Goede fictie begint altijd met
geloofwaardige personages. Het zijn de personages die de lezer in een verhaal
trekken. Een non-fictieschrijver moet
zich aan de feiten houden. Ik heb de
absolute vrijheid.
Connie Palmen in gesprek met
Danielle Pinedo
Een goede roman is persoonlijk. Veel
auteurs creëren een ik-persoon die nauw verwant is met henzelf; Philip Roth,
Gerard Reve, Marguerite Duras. Door voor een autobiografische stijl te kiezen,
kun je alles wat je hebt, in je werk leggen.
Dat betekent niet dat alles in een roman waar of beleefd is. Schrijvers selecteren, ontrafelen en maken
onverwachte, nieuwe verbintenissen. Je
mag er niet van uitgaan dat alles autobiografisch is aan een persoonlijke
roman. Maar lezers – ook recensenten –
verwarren dat. Ze ervaren een
persoonlijke stijl als intiem. En hoewel
ik in mijn werk graag de suggestie van intimiteit wek, gaat het om het
resultaat van een verkozen stijl. Ik
geef vorm als ik schrijf. En dus schep
ik afstand. Je kunt niet intiem zijn en
afstand scheppen tegelijk.
|