Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
05-06-2015
Antoine is jarig
Maandag is Antoine jarig , we vierden dit vandaag in de klas. Een grote proficiat voor Antoine want hij wordt er 6 !!!!
We werkten rond het boek: "Wie wil Wannes". We maakten kennis met de begrippen zichtbaar en onzichtbaar. we leerden over de illustrator van het boek, en mochten zelf aan de slag gaan, om een tekening uit een kleuterboek over te tekenen. We probeerden ook een auto te doen bewegen op een blad. De kleuters van de tweede kleuterklas mochten de naam Wannes stempelen en de kinderen van de derde kleuterklas gingen op zoek in tijdschriften naar de juiste letters, die ze dan konden uitknippen en opkleven. We maakten een werkje met onzichtbare wasco, en door er ecoline over te schilderen kwam de tekening weer zichtbaar.
We bespraken het thema Pesten, en luisterden naar verschillende situaties en probeerden zelf te bespreken hoe we dit zelf zouden oplossen.
We brachten de letter "W" aan voor de letterdoos. De kleuters brachten heel veel dingen mee, die begonnen met de w: een washandje, worst, waterfles, wekker, ....
Het volgende thema gaat over: "mijn papa is een held!"
We werkten rond het thema zakken en tassen. We hadden heel veel verschillende soorten zakken en tassen in de klas. theezakje, koelzakje, filterzakje, boodschappentas, herbruikbare tas, plasticken zak, rieten zak, papieren zak, .... We leerden de verschillende soorten kennen. We gingen kijken welke zakken de grootste waren en welke de kleinste. We probeerden ook hoeveel kinderen er in de zak zouden kunnen. Tijdens het knutselen gingen we afdrukken maken van tekeningen op de zakken. We stempelden ook een achtergrond met verschillende zakken met andere vullingen. Ook de mama's vergaten we niet, en we werken vlijtig aan onze moederdagattentie. (die iets te maken heeft met zakken natuurlijk) In de denkhoek moesten we tellen hoeveel kurken we voelden in de zak en het juiste cijfer erbij leggen. Ook in een ander hoekje gingen we op de tast zoeken wat er in de zak zat. We maakten in de klas ook een weeghoek, waar we zakken konden vullen en wegen. Waar is de lichtste zak? Hoe maken we er de zwaarste zak van, hoe kunnen we de twee zakken evenveel doen wegen? In de poppenhoek hadden we een heuse zakkenwinkel. We konden tassen kopen, en als we dingen kochten werden ze verpakt in een zak.
Aan alle mama's wensen we een dikke proficiat met deze speciale dag, en laat jullie maar eens goed verwennen!!!!!
voor de vakantie kwam de mama van Annabel op bezoek in onze klas Ze kwam haar dikke buik tonen want binnenkort krijgt Annabel een babyzusje. De mama vertelde ons hoe de baby in de buik groeit, hoe het daar te eten en te drinken krijgt, .... De kleuters mochten ook eens aan de buik voelen, dat was wel leuk!
We wensen de mama en de baby veel succes en tellen mee af om het kindje te verwelkomen.
We werkten de voorbije twee weken rond het thema: " een doos vol
eitjes".
We bekeken wie er allemaal eitjes legt en welke verschillende soorten eitjes je
allemaal hebt. De eitjes van de mier, de eitjes van de krokodil, de eitjes van
de struisvogel, ....
Daara deden we verder met het kippe ei en gingen we het op verschillende
manieren klaarmaken. we maakten een spiegelei, een roerei, een zacht gekookt ei
met soldaatjes en een hard gekookt ei. Daarna mochten we van alle soorten
klaargemaakte eieren proeven. Wat was er het lekkerst?
We gingen ook tellen met eitjes, meer en minder eitjes, eitjes bij vullen in
het eierdoosje, eitjes wegen met de weegschaal, en we speelden ook een
gezelschapsspel met kuikentjes in een kippenhok.
De kleuters van de derde kleuterklas gingen aan de slag met origami, een
sjabloom, scheuren en plakken, stempelen, knikppen... het resultaat was een
heuse paashaas.
De kleuters van de tweede kleuterklas konden zich uitleven met hun Paaskip. We
gingen knikkers rollen met verf, we kleefden pluimen op de veren, we gingen
prikken voor de kam en de lel van de kip en we knipten gras.
We leerden over
het ei, kuiken en kip.En er kwamen ook
twee kuikentjes in de klas.
We vertelden over het paasverhaal van Jezus en mochten ook de intocht van
Jeruzalem uitbeelden.
We luisterden naar het verhaal van het allermooiste ei, en maakten er een
stukje van om te dramatiseren.
De juf had ook nieuwe woordkaarten mee, en we leerden nieuwe woorden van Pasen,
zoals het kippenhok, de kam, de lel, ...
En op de laatste donderdag van het thema hadden we bezoek in onze klas, de
paashaas was gekomen met lekkere etjes.
Een vrolijk Pasen!
De juffen van de 2-3KK
Het nieuwe thema gaat over
tassen en zakken. Je kleuter mag van thuis één zak of tas meebrengen. bv.
papieren zak, een opvouwbare zak, een rugzak,...
of een handtas, een koffietas, een winkeltas, ....
Victor woont in Peru en heeft een zus Blanca.Hij heeft ook heel veel huisdieren, één ervan
is een schaap. Bonnita is haar naam.
Victor zijn schaap is weggelopen, omdat hij hem vergeten is vast
te binden.Hij gaat samen met zijn zus
en papa op zoek naar het schaap.
Hiervoor heeft hij gelukkig zijn verrekijker, waarmee hij
Bonnita terug vindt.
Victor woont in de bergen, en daar zijn heel veel vrachtwagens
die rond rijden, ze zijn op zoek naar grondstoffen in de grond.
Daardoor zijn er ook veel stenen in de bergen, maar ook veel
vervuild water.Hij moet heel zuinig
zijn met hun water.
We hebben 14 dagen rond Victor en zijn zus gewerkt.
We gingen schilderen, en werkten hierbij samen per twee.We maakten met waskrijt een kleurrijk
bergdorpje, we bekeken de 4 gevoelens blij, bang, boos, verdrietig.
Het was ook leuk om de leefwereld van Victor te leren
kennen.Zo maakten we La Soupa.Lekkere soep met quinoa, rode bonen, uitjes,
wortelen en aardappelen.
We gingen ook weven met wol en vilt en stof.Want in Peru dragen mensen graag kleren die
heel kleurrijk zijn.
We gingen ook stenen waarnemen, en ondervonden dat er heel
veel verschillende stenen bestaan, om huizen te bouwen, om een voetpad aan te
leggen,
om een muurtje te maken, om massage te geven, om iemand te
beschermen, voor de oprit, om een bloembak te maken. .
We gingen ook een verrekijker tocht gaan maken, naar het
speelpleintje om eens de omgeving in de verte af te speuren.
Volgende week werken we rond het thema: t is lekker, t is oranje.
Je kleuter mag gerust oranje eetbare dingen meebrengen naar
school, want wij kunnen daar de komende weken heel veel mee doen.
Het thema schaapjeswol is de voorbije twee weken voorbij gevlogen. We luisterden naar verhalen over schaapjes, we keken naar filmpjes, we zijn ook echte schapen gaan bezoeken op de boerderij van Arend. Dank je wel alvast voor de goede ontvangst. (zie foto's) We knutselden verschillen de schapen, met wol, zachte kussenvulling, wattebollen,... we leerden pompommen maken en vingerhaken, en de juf toonde ook hoe je een sjaal kan breien met wol. We speelden een climspel rond dierengeluiden. En we leerden een paar nieuwe woorden: "nat-droog, zacht-hard, ruw, spinnen, ..." We gingen schapen tellen, en luisterden naar het verhaal van het verloren schaap.
volgende week leren we over carnaval en valentijn, de kleuters mogen verschillende maskers en hoeden van carnaval meebrengen naar de klas.
We werkten de voorbije weken rond het thema: CIJFER 3. We luisterden naar het verhaal van de drie koningen. De kinderen van de 3de kleuterklas maakten ook een schilderij met 3 koningen op. We k een knutselden een kroon om drie koningen te vieren. De kleuters van de 2de kleuterklas maakten een groot cijfer drie, en versierden dit met allerlei materialen per 3. De 3de kleuterklas maakte een schilderij waar ze cijfers mochten naschilderen.
In de gang en in de klas gingen we op zoek naar cijfers. We vonden er héél véél! We deden allerlei spelletjes met cijfers. één-twee-drie piano, zoveel keer springen als op de dobbelsteen staat, het cijfer zoeken van de cijfermuur , ...
We luisterden naar het verhaal van de drie biggetjes en de wolf. Met plasticine maakten we allerlei cijfers na.
Dinsdag na de vakantie hadden we een nieuwjaarsreceptie met alle kleuters van de 2-3 combiklassen en het eerste leerjaar. We zorgden allemaal voor gezonde, lekkere hapjes. En het was best gezellig.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Het volgende thema is: SCHAAPJESWOL Je kleuter mag een knuffelschaap, of iets anders van schapen meebrengen naar de klas. Ook wol waar we mee kunnen knutselen is welkom in de klas. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- groetjes
Voor de vakantie hebben we twee weken gewerkt rond de kleuren van de kerst. We luisterden naar het kerstverhaal en gingen het zelf naspelen. Iedere week kwam er ook een kaars bij op de adventskrans. zo kwamen we dichter bij kerst. We oefenden onze nieuwjaarsbrief en maakten heel wat knutselwerkjes.
Door te klikken op de foto kan je meevolgen wat we allemaal deden in de klas.
We keken de voorbije dagen uit naar de komst van de Sint.
We proefden verschillende dingen die in de zak van de Sint
en Piet zitten, zoals: speculoos, snoepen, picknicken, pure chocolade, witte
chocolade en melkchocolade.
We maakten in de klas marsepein, en gingen er natuurlijk ook
van smullen. Lekker allemaal!
Om te knutselen maakten we een hoed met een paard, een boot
of een zak met pakjes.
We gingen pepernoten tellen, pakjes wegen, .
We leerden een versje over het paard van Sinterklaas en een
liedje over het Sint theater.
Alle kleuters maakten ook een schilderij van Sint en Piet.
Iedere morgen gingen we naar de overdekte zaal om te
luisteren naar de brief van zwarte Piet.Hij vertelde iedere keer zijn avonturen op weg van Spanje naar de
Zilverberg met zijn fiets.Want hij had
de boot gemist van de Sint.
Woensdag was het dan zover en kwam de Piet met de fiets toe
op school.De Sint zat samen met de
kinderen de Piet op te wachten.Hij was
wel moe hoor van al dat fietsen, maar gelukkig had hij nog wat energie over om
samen met ons de verjaardag van de Sint te vieren.
Donderdag maakten we allemaal een mooie tekening voor de
Sint en Piet en zetten we onze schoen klaar.En we hadden geluk, de Sint was vrijdag langs onze school gekomen en had
speelgoed meegebracht.
Vrijdag mochten we met het nieuwe speelgoed spelen.
Volgende week starten we
met het thema Kerst.
Graag voor de kinderen van
de 2de klkl.: een deksel van een schoendoos meebrengen.
Als je thuis oud
kerstmateriaal hebt liggen die je niet meer nodig hebt mag je dit zeker
meegeven met uw kleuter.We zullen met
kerstmateriaal knutselen.