Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-10-2009
Tik tak in de peuter- en eerste kleuterklas !!!
Beste ouders,
Iedereen kan zich vast nog het kinderprogramma 'Tik-tak' herinneren: Het zwarte mevrouwtje die een tekening maakt, het vogeltje in de lucht die de ballon doorprikt, het 'Tik-tak huis' met de fonkelende sterren, het tik-tak geluid en de vele melodietjes, ... Ik kan zeker nog een tijdje doorgaan.
Juffrouw Sabien en haar man zijn aan de slag gegaan en hebben een prachtig tik-tak huis gemaakt. Dus nu kunnen wij iedere donderdag in de namiddag aan de slag met een waar spektakel. De kleuters vragen al op maandag wanneer we tik-tak zullen spelen. Ze genieten echt van het tafelpoppenspel en zijn heel betrokken bij het gebeuren!!! Als je op het 'Tik-tak huis 'klikt kan je genieten van enkele sfeerbeelden.
Iedereen kan zich vast nog het kinderprogramma 'Tik-tak' herinneren: Het zwarte mevrouwtje die een tekening maakt, het vogeltje in de lucht die de ballon doorprikt, het 'Tik-tak huis' met de fonkelende sterren, het tik-tak geluid en de vele melodietjes, ... Ik kan zeker nog een tijdje doorgaan.
Juffrouw Sabien en haar man zijn aan de slag gegaan en hebben een prachtig tik-tak huis gemaakt. Dus nu kunnen wij iedere donderdag in de namiddag aan de slag met een waar spektakel. De kleuters vragen al op maandag wanneer we tik-tak zullen spelen. Ze genieten echt van het tafelpoppenspel en zijn heel betrokken bij het gebeuren!!! Als je op het 'Tik-tak huis 'klikt kan je genieten van enkele sfeerbeelden.
Er is er één jarig, hoera, hoera, en daarom vieren wij feest !!! Saba is 3 jaar !!! Het was voor verschillende kleuters de eerste keer dat we een verjaardag vierden in de klas, ze snapten nog niet zo goed waarom zij geen kroontje mochten hebben... Zelf de jarige was nog niet helemaal op zijn gemak. Maar, iedereen is wel eens jarig, dus, geen paniek, mijn lieve vriendjes, wij zingen even enthousiast als het jullie verjaardag is !!!
Nu helemaal iets anders, zou het mogelijk zijn om donderdag (29/10) een zak mee te brengen. Dan krijgt iedereen zijn knutsel-prutsel-frutsel-experimentjes mee naar huis!!!
wij zijn met de tweede en derde kleuterklas naar het bos geweest. In het bos gingen we op zoek naar noten, blaadjes, kriebelbeestjes en paddenstoelen. Kijk maar even mee!
Vorige week hebben we gewerkt rond kriebelbeestjes.
Verschillende kleuters zijn op zoek geweest in hun tuin naar spinnen, slakken, vliegen, .... alvast dank voor het helpen vangen van de beestjes. In de schooltuin zijn we ook op zoek geweest naar kriebelbeestjes, die hebben we dan een plaatsje gegeven in onze klas.
Nadien hebben we in de klas, knutselwerkjes gemaakt, door verschillende kriebelbeestjes te schilderen, knippen, plakken, stempelen,... Ook in het contractwerk zat een opdracht om een kriebelbeestje te maken van constructiematerialen. Er zaten verschillende mooie beestjes bij.
Met een bolletje draad hebben wij ook eens een spinnneweb gemaakt. Niet zo gemakkelijk, maar het lukte wel, als alle kleuters mee hielpen.
Hallo iedereen! We hebben het thema kriebelbeestjes ( boven in het klasje) afgerond met een toneeltje: Stoute Sammie. Een klein konijntje was erg boos op zijn vriendjes en deed echt stoute dingen zoals: een huisjesslak plattrappen, een spinneweb kapotmaken, een muis in zijn holletje opsluiten enz... Gelukkig kwam alles weer goed met een grote worteltaart voor iedereen! We speelden het verhaaltje en het was weer erg leuk! Jammergenoeg deze keer geen foto's wegens een platte batterij
Maar ik maakte wel enkele mooie kiekjes van de slakjes die we knutselden
De eerste kennismaking met schrijfdans in september was een boeiende ervaring voor de kleuters. Ze hebben op verschillende manieren de vulkaan beleefd: op foto, op film, uitgebeeld , gedanst en "geschrijfdanst" op de vulkaanmuziek.
Deze maand werkten we rond het tweede thema van de schrijfdansmethode:de kringeliedongwandeling. We speelden bomen in het bos en allerlei figuren die wandelden rond de bomen op rustige muziek.
De vloeiende , ronde , draaiende beweging werd met het hele lichaam beleefd en werd daarna in tweedimensionele beleving uitgedrukt met krijtjes op de vloer.Als laatste werkten we met stiften op papier..
Bij schrijfdans is het een belangrijk gegeven dat vaak met beide handen wordt gewerkt en de kinderen op die manier ontdekken en bewust worden van hun voorkeurhand.
De kinderen bekijken elkaars resultaten en oordelen of het nog beter of anders kan.Daarom worden de schrijfdansjes vaak herhaald om een evolutie te kunnen waarnemen in verfijndheid, vlotheid en soepelheid.
Ook de perceptie van de ruimte komt erg nadrukkelijk aan bod door het bewust bewegen in de verschillende ruimtelijke lagen. De foto's zullen zeker en vast een concreter beeld geven van de schrijfdans!
Naar aanleiding van onze pedagogische studiedag voor de kleuterleidsters ivm godsdienst in de kleuterklas, zet ik voor jullie nog wat info hieromtrent op de blog. Gosdienst is steeds in evolutie en wordt zo goed mogelijk ingepast in onze gehele werking in de kleuterklas. Ook voor kleuterleidsters is het soms moeilijk om dit geloof op een zo goed mogelijke en eigentijdse manier aan te brengen aan jonge kinderen. Er wordt dan ook voortdurend geevalueerd en bijgestuurd om handleidingen, werkmappen, prenten en verhalen te publiceren op kinderniveau. Bij de kleuters hanteren wij " Opstapjes ", bij de kleintjes , de "TOV" methode en een kinderbijbel bij de oudste kleuters. Ook lenen vele prenten en kleuterboeken zich uitstekend om positieve waarden en het basisvertrouwen bij kleuters te ontwikkelen. We vertrekken uit de leefwereld van de kleuters en proberen zo stil te staan bij alledaagse ervaringen die de kleuters opdoen die te verdiepen.
Via verhalen, ook bijbelverhalen en rituelen werken we aan verschillende bouwstenen in de geloofsopvoeding van onze kleuters:
-we willen hun basisvertrouwen versterken door kleuters positief te bevestigen.Ook God houdt van alle mensen, zoals ze zijn.
-we helpen hen hun mogelijkheden te ontdekken en te leren omgaan met hun eigen beperkingen en de grenzen van het leven.
-we richten op verbondenheid met hun eigen gevoelens, mensen in hun nabijheid en met de natuur waardoor bewondereing en verwondering mag groeien voor hun hele omgeving.
-via verhalen groeien ze in hun gevoeligheid voor goed en kwaad.Ze spiegelen zich hiervoor vooral naar het gedrag van volwassenen, dus ook naar ons als kleuterleidster.
-kinderen kunnen maar open komen voor het godsdienstige als ze ook open komen voor het mysterie, voor een tweede taal,de taal die we gebruiken om geluk, verdriet,angst. .. de minder tastbare 'dingen' te benoemen, Onze kleuters zijn daar zeer gevoelig voor en kunnen ook echt genieten van kleine rituelen en vieringen
Indien je nog vragen hebt ivm met godsienst in het algemeen, gelieve de juf van je kleuter daarover aan te spreken
BBRRRRRRR......vrijdag zijn er enge wezens onze school binnen geslopen! Herken jij wie de ratten, spinnen, skeletten, heksen,vleermuizen en spoken zijn?
Ons thema bontekleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke weken, zowel wat knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals dank aan de mamas ( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de dagkleur aankleedde.
Je hebt het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie, bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja, de kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en haalden er allemaal gele voorwerpen uit op hetversje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We kleurden een gele zon voor ons kleurenboek. Iedereen mocht ook een kleine Jules, kroon of taart kleuren voor het groepswerk voor de jarige Nouchka. (cfr. Blog )
Op dinsdag mochten we experimenteren met kleine schilderrollen en gele verf. zachtjes rollen was de boodschap maar dat was niet zo evident.
Woensdag startte de groene dagen. De kleurentovenaar was weer paraat en toverde holie, bolie boen, het water wordt nu groen
We schilderen met waterverf ons kikkertje in het groen.
Juf vertelde het verhaal Jules kiest kleur
Jules mag met papa zijn slaapkamer schilderen. Hij kiest twee kleuren, want hij kan niet beslissen. Maar het resultaat is anders dan verwacht: Zijn kamer werd GROEN!!
Donderdag mochten we knikkeren in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in lichtgroene en donkergroene verf gerold en daarna mochten we knikkeren in een doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de doos te houden!!!! Oei, oei, oei
Dit was tevens ons laatste werkje voor ons kleurenboek. De juf heeft nog wat werk om alles in elkaar te steken maar het resultaat ziet er zo uit.
We luisterden naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had.
Dit verhaal was tevens ons aanknopingspunt voor de catechesemomentjes.
Bovendien mochten we op vrijdagprentjes kleuren volgens kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
Zoals jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret!
Volgende week start het belangstellingspunt appels en peren .
Je kleuter mag op maandag een appel of peer meebrengen naar de klas.
Op dinsdagvoormiddaggaan we op uitstap naar de boomgaard. De kleuters mogen met de laarsjes aan naar school komen.
De kleuters komen het meeste in aanraking met appels als het om fruit gaat. Ze zijn het beste gekend en genieten vaak ook hun voorkeur. We gaan de appel eens wat van dichter bij bekijken.De appel is rood, groen of geel en rond.De appel heeft pitjes die wonen in een huisje (het klokhuis).
We doen een waarneming van de appel, proeven en knutselen rond de appel.
Op dinsdag (20/10) maken we een uitstap naar de boomgaard. Zo kunnen de kleuters ervaren en zien dat appels niet enkel in de winkel gemaakt worden (zoals sommige kleuters wel eens denken)) maar aan de bomen groeien! De kleuters mogen die dag hun laarsjes aandoen om naar de klas te komen.
Zou het mogelijk zijn om op woensdag (21/10) een stuk fruit mee te geven met uw kleuter? Het moet niet in stukjes gesneden zijn, wij gaan dan een korte waarneming doen en een heerlijke fruitsla maken!
Het wordt alvast een smakelijke en gezonde week.
We leren een heel leuk versje bij het thema:
En we zingen een vrolijk liedje:
Appeltje groen, ik geef je een zoen!
Appeltje geel, ik laat je heel...
Appeltje rood, sapperloot!!!
Hap en hop, IK EET JE OP
Kleuren noemen; rode, gele, groene, dit appeltje is rood, dit appeltje is geel...
't Is niet te geloven wat weten jullie veel!!!
Ik wil jullie bedanken voor het actief deelnemen aan het thema kleuren. De kleuters waren vaak in het kleur van de dag gekleed en/of hadden spulletjes mee in een bepaald kleur!!! Dit was echt tof!!! Het is ook heel leuk om de spontane en enthousiaste reacties te lezen of te horen. Dank u wel Moesten er nog vragen of bekommernissen zijn, laat het me zeker weten.
Maandagvoormidag 19 oktober gaan wij met de tweede en derde kleuterklas naar het bos. Graag laarzen aandoen en een plastickzak meebrengen gelieve dit te naamtekenen zodat er niets verloren gaat.
Maandag was het feest in de klas : Nouchka werd 3 jaar. Er werd een kroon gemaakt, er werd gezongen, er werden 3 kaarsjes uitgeblazen en getrakteerd met snoepjes. Onze jarige mocht ook de hele dag op de verjaardagsstoel zitten. Voor ze naar huis ging mocht ze kiezen in wat ze wou geschminkt worden. Ze koos voor een leeuwtje. Als kers op de taart mocht ze Jules voor 1 nachtje meenemen naar huis. Nogmaals een dikke proficiat aan onze jarige van alle kleuters en juf Sabien
Maandag 19 oktober gaan wij samen met de derde kleuterklas een kijkje nemen in het bos. Gelieve een paar laarzen aan te doen, en een plastickzak mee te nemen. Graag alles naamtekenen a.u.b.
Vandaag was het weer een zonnige dag en was het de beurt aan groep 2 om naar het spillebad te gaan. Proficiat aan de ouders die stipt de zwempakjes meegeven en jammer voor de kleuters van wie mama en papa het vergeten waren...Hopelijk kan iedereen de volgende keer mee!Dus beste ouders: hou de zwemkalender in de gaten, lees de nieuwsbrief iedere keer want daar staat ook welke groep op woensdag zwemmen heeft, of kijk het na op de kleuterblog!Vanwege sportweken in de lagere school is het pas weer kleuterzwemmen (groep 1 op 18 november-groep 2 op 25 november)na het herfstverlof.Op woensdag 11 november is er geen school wegens wapenstilstand. Het is voor mij onmogelijk om telkens 4 of 5 reservehanddoeken en zwempakjes te voorzien.Indien een kleuter ziek geweest is, kan ik toestaan om een beurt in te halen, maar de kleuters die aanwezig zijn en niet in orde zijn ,zullen in het vervolg op school moeten blijven. Nu volgt een visueel verslagje