Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
30-09-2009
bezoek aan de brandweer.
Beste allemaal,
We hebben goed nieuws! dinsdag 6 oktober mogen wij op bezoek bij de brandweer. We vertrekken om 9u15, zorg dus dat je op tijd in school bent.
Vanwege ziekte van juf Heidi zal juf Leen haar enkele weken vervangen . Juf Leen heeft reeds enkele korte vervangingen bij ons op school gedaan en ze kent de school , de collega's en de kindjes goed.
We zijn ervan overtuigd dat dit prima zal verlopen!
Ook wensen we hierbij juf Heidi veel sterkte en een goed herstel toe!!!
Juf vertelde het boekje Bobs gereedschapskist. Bob vind zijn hamer niet meer, wij mochten meehelpen zoeken in de verschillende uitklapvensters. Gelukkig kunnen wij goed zoeken en was de klus vlug geklaard.
Na ons versje van vorige week leerden we deze week een liedje over bouwen.
Op dinsdag vertelde juf het verhaal van Jules nog eens opnieuw. En om te kijken wie goed geluisterd heeft stelde ze dan een paar vraagjes bij de prentjes. Dat lukte al heel aardig.
En we hebben weer veel gewerkt, zoals echte Bob de bouwers. We knutselden verder aan onze zaag waar we snippertjes mochten opkleven, stempelden met ons vingertje op een grote en kleine helm van Bob de bouwer
en mochten met verschillende kleurtjes een vrachtwagen inschilderen.
En moesten jullie zich afvragen hoe het is met de Bob de bouwers zonder hoofd : zoek maar eens tussen de fotos!!
Op donderdag speelden we nog eens het memoryspelletje van Bob, op grote vraag van alle kleuters.
Zo, onze verbouwingsthema zit erop.
Volgende week starten we met het thema verkeer .
Dit is een project die gedurende 1 week over gans de school loopt.
Met de kleinsten zullen we het voornamelijk hebben over ons fietsje en veilig leren fietsen. Op de speelplaats wordt een fietsparcour uitgetekend door de politie. Hierop zullen de kleuters kunnen rijden.
Hiervoor mogen ze op woensdag hun fiets meebrengen. (Voor wie dit praktisch niet haalbaar is zijn er altijd reserve fietsjes op school.)
Hier zie je ons in onze "TURNZAALKLAS" en we hebben het daar best naar onze zin. Als juf Sherly er is , dan zijn we superblij Ze helpt ons met de jasjes aantrekken en dichtknopen, knutselen, toiletbezoek, handjes wassen , neusjes snuiten,fruit eten...: aldie kleine dingetjes waar de juf soms handen voor te kort heeft!
Wij worden het al goed gewoon om naar school te gaan en elke dag leren we iets nieuws! We leren om zelf ons jasje aan te trekken met hokus pokus! We leerden schilderen met verf en penseel! kijk maar mee:
Hier zijn we dan! De tweede kleuterklas tijdens een "gewone" doordeweekse dag: samen met de juf werken en spelen in ons klasje! Hieronder volgen onze voornamen en ..zoeken maar!
Als visjes in het water hebben we het Spillebad verkend, leuk gespeeld , gespetterd en gegleden van de glijbaan. Zie je ons zitten op het trapje! Iedereen durft kopje onder en springt reeds van het boordje. Alle kleuters hebben zich flink gedoucht en aangekleed!
In ons " ambulante " klasje boven in de school organiseren ikzelf en juf Kris leuke activiteiten voor kleuters uit het tweede en derde kleuterklasje. We leren op de computer werken, we maken gerechtjes klaar, we spelen toneel,...
Vandaag gingen we de Italiaanse toer op en bakten zelf een heuse PIZZA!!!! En LEKKER dat die was!!!
We keken goed naar de pizza en leerden de woordjes: deeg,champignon, tomatensaus, kruiden, uien en nog veel meer!
We knutselden een mooie pizza met uitgeknipte prentjes uit tijdschriften, snippers, schaar en lijm. Kijk maar ...maar proeven kan je niet want die pizza is al lang op!
Groetjes van juf Griet Vanaf maandag word ik gedeeltelijk,tijdelijk vervangen door juf Leen
Met de verkeersweek in het vooruitzicht , zijn we vandaag gaan kijken langs de Meensesteenweg welke voertuigen er in 10 minuten voorbijrijden.
De klas was in groepjes opgesplitst en kregen elk een taak: vb: zet een streepje telkens je een vrachtwagen ziet voorbijrijden vb: zet een streepje telkens je een tractor ziet voorbijrijden vb:.....een bus.....een fietser.......een grijze auto.... DIT HEET TURVEN
Ik de klas hebben we de resultaten bekeken en vergeleken en wat hebben we het meest gezien???
Vanaf volgende week starten we het thema "verkeer" en heel de school doet mee! Doordat veel ouders hun kind met de auto naar school brengen ontstaan rondom veel scholen drukke en chaotische situaties. Daarom is een goed beleid rond verkeer ook nodig. Voor het herkenbaarder maken van de schoolomgeving ontwikkelde de Vlaamse Voetgangersbeweging samen met de firma Wolters het Octopusbaken (Octopuspaal). Met zijn felle kleuren maakt hij schoolomgevingen beter herkenbaar. Door dit thema in onze school komt er ook zo'n octopuspaal aan onze school!
Peuters begeven zich over het algemeen in gezelschap in het verkeer.Toch gebeurt het weleens dat ze door allerlei misverstanden alleen op straat terechtkomen.Daarom moet er zo snel mogelijk op het gevaar van het verkeer gewezen worden.Dit doen we vooral doorde kleuters attent te maken op wat het verkeer inhoudt, wat het betekent om als voetganger in het verkeer te functioneren.Tijdens dit thema schenken we vooral aandacht aan de zwakke verkeersgebruiker en zijn alertheid.
Jules heeft een nieuwe fiets gekregen.Hij mag op het voetpad fietsen van mama.Ze leert Jules uitkijken.Niet te snel, stop, kijk uit!Tot mama zelf tegen een boom aanloopt
De kleuters mogen woensdag hun eigen fietsje meebrengen naar school!!! Gelieve de naam van uw kleuter en de klas (1kl b) ergens te vermelden op de fiets. De politie zal een tof fietsbehendigheidsparcour uittekenen op de speelplaats en dat moeten wij natuurlijk uitproberen! Kan u geen fietsje meebrengen naar school, er zijn hier ook reeds enkele fietsjes aanwezig.
BELANGRIJK: Op 2 oktober worden alle 'kunstwerkjes' van uw kleuter meegegeven naar huis. Zou het mogelijk zijn om een genaamtekende zak mee te geven naar school? Dankuwel!
Dankuwel voor de lieve en enthousiaste reacties, het was echt leuk om ze te lezen!!!
Regelmatig plaatsen de juffen foto's van de kleuters op de blog.Het is immers zo leuk om je kindje in actie te zien tijdens schoolactiviteiten! Toch is het niet eenvoudig om bij ieder gezichtje een naam te zetten en voor de ouders van nieuwe peutertje al even moeilijk om de gezichten van de juffen uit elkaar te houden.Wie is wie en wie doet wat? Daarom: binnenkort: per categorie zullen we een klasfoto plaatsen met de voornamen van de kindjes bij.Een foto van de klastitularis en een foto van de ambulante leerkrachten en van Sherly, onze kinderverzorgster. Op die manier krijgt onze blog ook een "persoonlijk gezicht"
Onze eerste verbouwingsweek zit erop. Helaas was er niet zo veel actie te zien op de schoolwerf.
Op maandag brachten enkele kls. wat Bob de bouwer speelgoed mee.
Na een waarneming van dit alles mochten alle kls. zelf Bob zijn.
We stempelden een muur met grote blokken. En kunnen wij het maken . nou en of.
Op dinsdag kleurden we een Bob voor bij onze muur.De kls. vroegen zich af waar Bobs hoofd was???verdwenen ???rara , wat zal in de plaats komen.
Op woensdaghad juf. 3 verschillende Bobs mee : een grote, een middelgrote en een kleintje. We mochten deze eens rangschikken van klein naar groot. Dit lukte bij de meeste kls. al aardig.
Het verhaal het huis van Jules werd verteld. Zus maakt van een grote doos een poppenhuis en Jules maakt een huis voor zichzelf.
Maar het is niet echt! Wat nu ??
Om Jules wat blijer te maken hebben we allemaal samen een groot blokkenhuis gemaakt .Hij was heel tevreden met het resultaat...en wij ook.
Op donderdag speelden we een memoryspel : elk om beurt 2 kaartjes omdraaien tot je 2 dezelfde hebt. Niet zo simpel voor de meeste. De aandacht is nog wat vluchtig !!!!
Vandaag hebben we snippertjes gescheurd . We mochten 2 kleurtjes kiezen om de 2 delen van de zaag mee te bekleven.
Volgende week werken we hier aan verder.
Ons thema over bouwen en verbouwen loopt nog tot en met donderdag want op vrijdag is er een vrije dag.
Er is wat gesleuteld aan de blog met de bedoeling om jullie nog beter van dienst te zijn ! In de linkerkolom van de blog kan je nu onmiddellijk doorklikken naar de juf van je kindje om de artikels te lezen. Op die manier hoef je niet meer te scrollen ...
NIEUWE POLL: WAT VINDEN JULLIE VAN DE VERNIEUWDE BLOG? doe mee en stem !
Er staat nu ook een klein balkje in de linkerkolom met " e-mail mij " op. Onderaan in de rechterhoek van het artikel staat het woordje reageer . Wil je een berichtje aan de juf schrijven of een toffe reactie sturen: altijd welkom!
Wat betekent het lange cijfer in de linkerkolom??? Dit cijfer geeft aan hoeveel bezoekers onze kleuterblog had sedert de opstart, eind oktober , vorig schooljaar.Dat zijn er nu al méér dan 12OOO!!DANK U WEL !!
Maandag laatst gingen we met de tweede en de derde kleuterklas naar het speeltuintje in de Gentstraat. Dat doen we wel vaker bij mooi weer: na de speeltijd kunnen de kinderen zich nog eens goed uitleven op het klimrek, de schommel,het draairad...keuze genoeg en heeeel plezant!!! Maar een regenwolk loste haar regendruppels net toen we wilden terugkeren naar school.Eerst vielen er enkele regendruppels, maar plots heel veel.We moesten vlug gaan schuilen onder de dennebomen, wat verderop. We lieten de pret niet bederven, want het was best gezellig onder de bomen.Zo werden we ook niet te nat en gelukkig hield het al gauw op met regenen. Na een flinke wandeling waren we toch mooi droog en terug op tijd op school!
wanneer een kind leeft met verdraagzaamheid leert het geduldig te zijn wanneer een kind leeft met aanmoediging leert het vertrouwen te hebben wanneer een kind leeft met appreciatie leert het kind te waarderen wanneer een kind leeft met rechtvaardigheid leert het eerlijk te zijn wanneer een kind leeft met aanvaarding leert het vrienden maken wanneer een kind leeft met vriendschap leert het lief te hebben
Deze week stond het thema zakken en tassen centraal.
We waren nieuwsgierig en keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4 verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
Op dinsdag kwamen we in de klas maar Jules was er niet. We gingen overal zoeken en vonden hem in een grote reistas. kiekeboe riep hij plots. We mochten zelf ook eens verstoppertje spelen en kropen één voor één in de grote tas.
Wisten jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
En we hebben weer geknutseld. We schilderden een schooltasen mochten dan knippen met een schaartje : wat hoort allemaal in mijn schooltasje? Het knippen lukte reeds aardig bij vele kleutertjes. We mochten ook grote bollen stempelen en kleven op onze werkjestas. Deze tas zullen we geregeld meekrijgen naar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Op vrijdag was het feest. In het weekend wordt Birger 3 jaar dus dat moest zeker gevierd worden. We werkten allemaal samen aan een grote Jules voor onze jarige. Alvast nog een leuk verjaardagsfeest Birger !
Volgende week gaan we vertellen over het thema :
bouwen en verbouwen
Rara, hoe zou dat komen?????
Wie thuis speelgoed heeft omtrent dit thema ( bvb van bob de bouwer ) mag dit gerust meebrengen op maandag. ( graag alles naamtekenen aub )
TONEELVOORSTELLING: door kleuters van het tweede het derde kleuter
KATTIE-POES IS BIJNA JARIG!
Vandaag hebben kleuters van het tweede en derde kleuters samengewerkt om een verhaal om te zetten in een echt "toneeltje".We bespraken de personages, de scènes , de attributen en oefenden een beetje tekst in.Na een paar try-outs waren we klaar voor het grote publiek. De zenuwen stonden wat gespannen maar het werd een groot succes!
Via de diavoorstelling kun je het verhaal met tekst volgen: veel kijkplezier!
U hebt het waarschijnlijk al gezien (of gehoord) dat er grote verbouwingswerken zijn in de school. De kleuterklassen worden groter gemaakt! Dit gaat voor de peuters ook niet onopgemerkt voorbij. Daarom starten wij het thema: Bob de bouwer. We zullen de "Bob de bouwers" op school eens goed in de gaten houden en natuurlijk zelf ook aan de slag gaan!!!
Verhaal: Het huis van Jules
Jules en zus krijgen twee grote dozen waarin de nieuwe wasmachine en de droogkast zijn bezorgd. Zus maakt van haar grote doos een poppenhuis, en Jules maakt een huis voor zichzelf. Maar het is niet écht! Wat nu? Als zus met een kleurpotlood bakstenen op Jules huis heeft getekend, vindt hij het pas helemaal echt.
Hebt u thuis speelgoed van werkmateriaal, een veiligheidshelm, speelgoedkranen, poppen van Bob de bouwer,... dan mag u dit gerust meegeven met uw kleuter. Wilt u zeker overal de naam op schrijven!
liedje:
Dit blokje op dat blokje (3X) en zo maak ik een toren
ennnnn BOEM !!!
(variant op het liedje 'deze vuist op deze vuist')
Deurtje, deurtje, ga eens open... (met de armen in de lucht, de doos opendoen) want ik kom erin gekropen. (kruipbeweging doen) De deurtjes doe ik helemaal toe, (handjes voor de ogen) maar als iemand op de bel duwt "dingdong", roep ik:
Met het bewegingsonderwijs in onze kleuterschool willen we de kleuters begeleiden bij hun ontwikkeling naar zelfstandig, gevarieerd en sociaal bewegen.We willen bevorderen dat kinderen hun grenzen leren kennen, ermee leren omgaan, en waar mogelijk leren verleggen.Het is de bedoeling om de kleuters met een gevarieerd aanbod aan bewegingsactiviteiten te stimuleren, zich motorisch, sociaal en emotioneel te ontplooien. De leerkracht bewegingsopvoedinggeeft 2 of 3 maal per week een aangepaste bewegingsactiviteit per leeftijdsgroep .
-grootmotorisch spel met toestellen zoals de plint, matten, zweedse banken, klimrek,ballen,hoepels,pittenzakjes,linten, sjaals,
-speelliedjes waarbij gezongen, gedanst of een spel gespeeld wordt, vb: Schipper mag ik overvaren, scheepje varen,zakdoekje leggen,
-Muzisch bewegen met materialen vb: herfst: met gekleurde linten op muziek van Vivaldi bewegen en dansen
-vingerspelletjes en rijmpjes
-spel in de speeltuin: zand, wipjes, schopjes en emmertjes,vrachtwagens
-spel op de speelplaats: hinkelen, voetballen,fietsen, stepppen,
-watergewenning in het Spillebad( derde kleuter)
-Kleuterglibberen schaatsbaan te Gullegem( sportdag KL 3)
-Rollebolledag in de stadssporthal( tweede kleuter)
-Schrijfdans(derde kleuter)
-Peuter-en kleuterdansjes
-Sherborn en kinderyoa: methodeswaarbij fantasie,ontspanning en lichaamsbewustzijn centraal staan
Er wordt regelmatig geobserveerd en in teamverband besproken welke kleuters op motorisch gebied problemen vertonen.De bedoeling is om het kind dan extra te begeleiden en kansen te creeren om het probleem te verhelpen.