 Bewegingsopvoeding in de kleuterschool xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Met het bewegingsonderwijs in onze kleuterschool willen we de kleuters begeleiden bij hun ontwikkeling naar zelfstandig, gevarieerd en sociaal bewegen.We willen bevorderen dat kinderen hun grenzen leren kennen, ermee leren omgaan, en waar mogelijk leren verleggen.Het is de bedoeling om de kleuters met een gevarieerd aanbod aan bewegingsactiviteiten te stimuleren, zich motorisch, sociaal en emotioneel te ontplooien. De leerkracht bewegingsopvoeding geeft 2 of 3 maal per week een aangepaste bewegingsactiviteit per leeftijdsgroep .
- grootmotorisch spel met toestellen zoals de plint, matten, zweedse banken, klimrek,ballen,hoepels,pittenzakjes,linten, sjaals,
- speelliedjes waarbij gezongen, gedanst of een spel gespeeld wordt, vb: Schipper mag ik overvaren, scheepje varen,zakdoekje leggen,
- Muzisch bewegen met materialen vb: herfst: met gekleurde linten op muziek van Vivaldi bewegen en dansen
- vingerspelletjes en rijmpjes
- spel in de speeltuin: zand, wipjes, schopjes en emmertjes,vrachtwagens
- spel op de speelplaats: hinkelen, voetballen,fietsen, stepppen,
- watergewenning in het Spillebad( derde kleuter)
- Kleuterglibberen schaatsbaan te Gullegem( sportdag KL 3)
- Rollebolledag in de stadssporthal( tweede kleuter)
- Schrijfdans(derde kleuter)
- Peuter-en kleuterdansjes
- Sherborn en kinderyoa: methodes waarbij fantasie,ontspanning en lichaamsbewustzijn centraal staan
Er wordt regelmatig geobserveerd en in teamverband besproken welke kleuters op motorisch gebied problemen vertonen.De bedoeling is om het kind dan extra te begeleiden en kansen te creeren om het probleem te verhelpen.
Beste groeten,
Juf kris
|