Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
19-06-2009
zon, zee en strand
Onze eerste week van ons slotthema zit erop. De weergoden waren ons gunstig gezind zodat we enkele buitenactiviteiten konden plannen. De kleuters mochten strandballen meebrengen. Na een klassikale activiteit (buiten) waarbij kleur, vorm, versiering en rangschikken van groot naar klein naar voor kwam konden de kleuters vrij experimenteren met de ballen. In klas leerde Jules ons hoe we een zandkasteel kunnen maken. In de zandbak ( waarbij water werd gedaan ) konden de kleuters reeds oefenen met zandtaartjes. In de grote zandbak buiten waren al enkele kleuters ijverig aan het bouwen aan een zandkasteel met torens. Ook tijdens het knutselen konden de kleuters met lijm, zand en verf experimenteren om hun eigen zandkasteel te maken. Dit alles konden ze met schelpjes versieren. Volgende week proberen we onze vliegers op te laten ( bij voldoende wind wel te verstaan) en experimentern we met bellenblazers.
Ook voor de kleuters van de 2de kleuterklas werd de schoolreis een onvergetelijke dag. Eerst mocht onze groep langs de kippen, eenden en ganzen naar de weide van de schapen en geitjes. Het oude brood dat we meebrachten kwam hier goed van pas. Daarna kregen we een rondleiding met de boerin. We gingen kennismaken met de kalfjes, de stier en de pony's en een ponyveulen. Wat een lieve dieren allemaal en we konden er heel dicht bij. Tenslotte mochten we ook nog in de speeltuin spelen. klik op Juliette en geniet mee van de sfeerbeelden!
De kleuters van de derde klas mochten meehelpen op de boerderij. Met grote schoppen en borstels mochten ze de stallen netjes maken....de koeien leken heel tevreden. We leerden veel bij over de koeien, Catho mocht voor koetje spelen en zo zagen we hoe ze koeien melken : 2 maal per dag en sommige koeien geven 40 liter melk per dag. We kregen ook nog huiswerk en moesten de vlekken natekenen van de koeien, ons blaadje werd ' geparfumeerd ' met een stalgeurtje... Het was een hele leuke schoolreis, onze evaluatie in de klas was helemaal groen wat betekent dat alles PRIMA was!!!
Hier het beloofde verslag van onze schoolreis naar de kinderboerderij. Na aankomst op de hoeve werden we hartelijk ontvangen door de boerin die verse wafeltjes gebakken had. Na wat uitleg over het dagverloop starten we met de eerste kleuterklas aan onze rondleiding op de boerderij. Eerst zagen we hoe de verse melk via een dikke slang verdween in een grote koelwagen. Die brengt de melk naar de fabriek. Daarna zochten we de pony's op. Er was juist een klein veulentje geboren. De kleuters vonden dit zo schattig . De kleuters mochten allemaal eens op de tractor zitten samen met de boerin. Onze volgende stop was in de stallen bij de koeien en kalfjes. We mochten de koeien aaien en voelen dat de tong heel erg ruw was. We zagen ook heel veel soorten kippen en konijnen. Na de rondleiding mochten we spelen on het speelplein, de zandbak, het hindernissenparcour,... Bij het speeltuintje zaten mama en papa ezel met hun kleintje. Ze vonden ons gezelschap heel leuk, vooral het brood dat ze erbij kregen. Tussen de schapen en geitjes konden de kleuters vrij rondlopen. Als slot kregen we allemaal een beker met verse chocomelk, juist gemolken bij een gevlekte koe.!!!!!! Het was een heel leuke maar toch wel vermoeiende dag zowel voor de kleuters als voor de juffen. We hebben er allemaal van genoten. zeker voor herhaling vatbaar .
Morgen is de grote dag : we gaan op schoolreis naar de kinderboerderij te Houthulst. Om dit alles voor te bereiden hebben we in de klas gewerkt rond het thema : de boerderij. We leerden een koe melken ( ), maakten kennis met de verschillende soorten staarten van dieren, leerden het eten van de dieren kennen, we knutselden een koe of schaap ...enz ... Morgen gaan we dit alles ter plaatse bezichtigen. De kleuters kijken er alvast naar uit... Na onze uitstap volgt een uitgebreid verslag met (hopelijk) veel fotomateriaal.
Feest in de eerste kleuterklas want loic is vandaag 4 jaar geworden. We hebben dit gevierd met alle vriendjes van de klas. Loic mocht trakteren met de snoepjestaart en koos om geschminkt te worden in een (lieve)leeuw. We wensen hem een dikke proficiat.
Wij hebben in onze klas al heel wat over de boerderij gepraat. Maar natuurlijk moesten wij die dieren ook eens in levende lijve gaan bewonderen... Met onze laarsjes aan vertrokken we met de schoolbus naar de boerderij. Het was een hele belevenis, geniet maar mee van enkele sfeerbeelden.
Plotseling kwam de oma van Siebe met nog een leuke en vooral lekkere verrassing!!! Iedereen kreeg een heerlijk zelfgemaakt ijsje.
Een grote dankuwel aan de familie van Siebe, wij zijn echt hartelijk ontvangen geweest!!! Juffrouw Liesbeth en Freddy willen wij ook bedanken, ze hebben goed geholpen bij het begeleiden van onze enthousiaste dierenvriendjes.
We apprecieren dat jullie je kindjes een lekkere koek meegeven om in de speeltijd op te eten. Toch zouden we graag enkele sensibiliserende tips daaromtrent meegeven: We voeren een gezondheidsbeleid waarin we nastreven de kinderen gezond op te voeden: Wij vragen om geen chocoladekoekjes mee te geven : ze zijn plakkerig in de handjes en ongezond voor de tandjes. Een gewone droge koek is nog steeds het gezondst! Het aanbod in de winkelrekken groeit elk jaar en ieder populair TV figuurtje heeft een koek of snack op de markt. De merken en verpakkingen kosten handenvol geld. Daarom raden wij jullie aan om een pak koekjes te kopen en ze zelf in te pakken in milieuvriendelijk papier of om ze in een herbruikbaar doosje ( met naam) te stoppen. Op die manier kun je het aantal koeken ook beperken want we zien soms dat de kleuters te veel koekjes bijhebben, waardoor ze tijdens het middagmaal minder eetlust hebben. Gelieve er ook op te letten de naam van je kindje duidelijk te noteren op de verpakking.(niet voor KL 3) Dank u . Indien iedereen wat aandacht besteedt aan deze tips, zal onze afvalberg steeds kleiner worden en zorgen we samen voor een gezond klimaat in de school
We hadden er lang naar uitgekeken maar vandaag was het eindelijk zo ver! In een mum van tijd hadden we ons zwempakje aan en stapten naar het peuterbad. Daar was het reuzeleuk met de waterfontein van Dino en iedereen durfde op de waterglijbaantjes! kijk maar
Indien er ouders zijn die een jongenszwembroekje of meisjeszwempakje op " overschot" hebben , dan zou ik dat zeer graag overnemen om uit te lenen aan een kindje dat zijn of haar zwemgerei vergeten is. Dank bij voorbaat
Bewegingsopvoeding betekent niet alleen lopen, springen en huppelen, maar houdt ook in dat de kleuters hun lichaam als instrument kunnen gebruiken om een gevoel, een ritme, of een verhaal uit te beelden. Vandaag leerden ze sierlijk te bewegen als bloemen en vlinders op vloeiende , rustgevende muziek. De helft van de klas keek ernaar en zag dat het goed was en gaf als een volleerd publiek een spontaan applaus! Daarna hoorden de kinderen totaal andere muziek: net als rommelen en trommelen! Met de bekers en de lepels werd er ritmisch gerommeld in de bekers en getrommeld op de bekers. Toen dit aardig lukte, stapten ze, kloppend op de bekers, flink op de maat van de muziek! Zo, dit herhalen we af en toe en bedenken nog nieuwe mogelijkheden .Daaaag!
Deze morgen trokken we er met de eerste kleuterklas op uit naar de paardenmanège waar Femke woont. Heel trots toonde ze ons het veulentje van 1 maand oud. De kleuters wisten niet waar eerst gekeken... zoveel paarden. De grote verrassing was dat alle kleuters een ritje mochten maken op één van de paarden. Dat moest geen 2 keer gezegd worden... kijk maar
Deze morgen werd Jules wakker van een gek geluid ... beu ... beu ... beu ... In klas stond een koe die dringend gemolken moest worden. Jules had dit reeds geprobeerd bij zijn oom Gust op de kinderboerderij... maar dit lukte niet zo goed ( zoals we in verhaal gezien hebben ) Gelukkig kon Jules de koe wat geruststellen door te zeggen dat er veel kleuters in de klas zitten . Zij konden het misschien eens proberen. Van de ene kleuter lukte het al wat beter dan van de ander... kijk maar We hebben de koe beloofd dat we ze , zolang ze in onze klas verblijft, goed gaan verzorgen en elke dag melken.
Zondag hebben we de mama's (verdiend ) in de bloemetjes gezet! We leerden een versje of een liedje en in het derde kleuter zelfs een heel verhaal! Ook in de knutselhoek was het weer erg druk! Kijk maar
Gedurende 2 weken werkte het derde kleuter rond de boerderij en de groententuin samen met juf(in spé) Marieke. Het waren 2 boeiende weken want elke dag was er iets nieuws te beleven . En op de vraag of het fijn was met juf Marieke....klonk een luide: JAAAAAAAAAAAAAAAA!!! En of juf Marieke nog mag terugkomen, klonk het overtuigend: JAAAAAAAAAAAAAA!!!
Vrijdagnamiddag was het "theekransje met appelgebak" als afsluit van de stageperiode.