Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
20-05-2009
Bewegingsexpressie en ritmiek in KL2
Hoi!
Bewegingsopvoeding betekent niet alleen lopen, springen en huppelen, maar houdt ook in dat de kleuters hun lichaam als instrument kunnen gebruiken om een gevoel, een ritme, of een verhaal uit te beelden. Vandaag leerden ze sierlijk te bewegen als bloemen en vlinders op vloeiende , rustgevende muziek. De helft van de klas keek ernaar en zag dat het goed was en gaf als een volleerd publiek een spontaan applaus! Daarna hoorden de kinderen totaal andere muziek: net als rommelen en trommelen! Met de bekers en de lepels werd er ritmisch gerommeld in de bekers en getrommeld op de bekers. Toen dit aardig lukte, stapten ze, kloppend op de bekers, flink op de maat van de muziek! Zo, dit herhalen we af en toe en bedenken nog nieuwe mogelijkheden .Daaaag!
Deze morgen trokken we er met de eerste kleuterklas op uit naar de paardenmanège waar Femke woont. Heel trots toonde ze ons het veulentje van 1 maand oud. De kleuters wisten niet waar eerst gekeken... zoveel paarden. De grote verrassing was dat alle kleuters een ritje mochten maken op één van de paarden. Dat moest geen 2 keer gezegd worden... kijk maar
Deze morgen werd Jules wakker van een gek geluid ... beu ... beu ... beu ... In klas stond een koe die dringend gemolken moest worden. Jules had dit reeds geprobeerd bij zijn oom Gust op de kinderboerderij... maar dit lukte niet zo goed ( zoals we in verhaal gezien hebben ) Gelukkig kon Jules de koe wat geruststellen door te zeggen dat er veel kleuters in de klas zitten . Zij konden het misschien eens proberen. Van de ene kleuter lukte het al wat beter dan van de ander... kijk maar We hebben de koe beloofd dat we ze , zolang ze in onze klas verblijft, goed gaan verzorgen en elke dag melken.
Zondag hebben we de mama's (verdiend ) in de bloemetjes gezet! We leerden een versje of een liedje en in het derde kleuter zelfs een heel verhaal! Ook in de knutselhoek was het weer erg druk! Kijk maar
Gedurende 2 weken werkte het derde kleuter rond de boerderij en de groententuin samen met juf(in spé) Marieke. Het waren 2 boeiende weken want elke dag was er iets nieuws te beleven . En op de vraag of het fijn was met juf Marieke....klonk een luide: JAAAAAAAAAAAAAAAA!!! En of juf Marieke nog mag terugkomen, klonk het overtuigend: JAAAAAAAAAAAAAA!!!
Vrijdagnamiddag was het "theekransje met appelgebak" als afsluit van de stageperiode.
Dit is de eerste keer dat ik een smile box presenteer... Klik op play en kijk....naar de prachtige bloemen die de kleuters van juf Heidi voor hun mama geknutseld hebben
Ook groep 2 heeft zwemtalent! Klik op de album om de foto's te bekijken en op te slaan.
Omdat het hun laatste zwembeurt was, mocht elk kind iets van thuis meebrengen om te ravotten in het water. Volgende week is het de laatste zwembeurt voor groep 1: jullie mogen dan ook waterspeelgoed meebrengen hoor
In juni is er geen zwemmen , het Sipllebad is dan 1 maand gesloten wegens onderhoudswerken. Dit gebeurt steeds tijdens de junimaand omdat de middelbare scholen dan examens hebben. (jammer voor ons )
Er zijn ook 2 watergewenningssessies voor Kleuter 2 voorzien op 20 mei en 27 mei. Gelieve je kindje die dag te voorzien van zeer gemakkelijke kledij en schoenen? We vertrekken met de schoolbus, woensdag om 10u en we zijn om 11u25 terug op school. Het schooltarief is 65 cent en komt op de maandrekening.
Groep 1: 20 mei:
Jamie-Lee/Alexander/Hanne D./Celine/Liesl/Jean-Yves/Febe/Xander G XanderL/ Ananis/Antoine/Eloise/Doriano/Marie-Hélène/Fraukje
Wat kunnen we nog allemaal doen op de speelplaats?
Spelletjes van vroeger maar ook spelen met speelgoed van vroeger dat plots weer populair aan het worden is( gelukkig maar )
Bikkelen.Meer uitleg daarover stond in de schoolkrant met Pasen Knikkeren Tollen
Bikkelen, tollen en knikkeren is wat gevaarlijk voor de jongste kleuters maar de kinderen van het tweede en derde kleuter mogen knikkers meebrengen naar school. De knikkers meegeven in een stevig zakje met de naam erop aub.Ruilen mag( 1 knikker voor 1 knikker)
DUS alleen voor Kleuter 2 en 3: Knikkeren op de speelplaats
Natuurlijk mogen de kinderen springtouwen en elastieken blijven meebrengen om te spelen!
Op donderdag 28 mei is het zo ver !Dan gaan de kleuters op daguitstap naar Houthulst! ( sorry peutertjes maar jullie zijn nog wat te jong )
Verdere info volgt nog via een briefje. Liedje: Jongens en meisjes we zijn zo blij! We gaan met elkaar naar de boerderij! We zien er de kip en de haan en de koe... Bè bè blaat het schaap en het koetje roept:BOE!!!
Gelukkig hebben we meestal iets leuks te vertellen en zetten we graag blije gezichtjes op de blog... maar in het leven is er ook pijn en verdriet. Ook dit kunnen we delen en helpen dragen. Hierbij deel ik mee dat de papa van juf Griet overleden is. Het kleuterteam wenst haar en haar familie veel sterkte toe de komende dagen .
Iedereen die zijn deelneming wil betuigen kan dit via de blog doen . Dank u
Wat is het mooiste kleur in de lente....GROEN natuurlijk!! En om te beleven wat er zo allemaal groeit en bloeit in de lente zijn we op wandel geweest in de omgeving van de school. Hier een tulp, daar een sleutelbloem( sleutel juf? ) En hier juf ...en daar juf...zoveel mooie kleuren! Door de wind zagen we echt "blauwe regen" Op het gemeentelijk speelpleintje zagen we wel honderdduizend madeliefjes en paardebloemen staan en omdat we zo flink gewandeld hadden, mochten we nog een beetje spelen!Joepiejee!! We waren zo erg onder de indruk van die mooie bloemen dat we onze indrukken uitgedrukt hebben in de klas: we schilderden levensgrote lentebloemen, rechtstaand aan de kast. Kijk maar naar Margaux!Knap hé
Wij leren veel van onze juf, maar de grootste kinderen van de school kunnen ons ook al veel leren hoor! We overlegden in groepjes hoe we goeie rappers konden worden. Eerst moesten we een rijmende tekst maken met veel ritme in. Daarna inoefenen met bewegingen, steeds sneller en ritmischer. Dat lukte aardig hoor
Bij cooperatief leren komt er heel wat kijken: je leert met en van en door elkaar, je leert samenwerken ,overleggen, creeren, presenteren, controleren,en apprecieren! De leerlingen van het zesde leerjaar kunnen hun vaardigheden doorgeven aan de kleuters en leren verantwoordelijkheid nemen .Zo onstaat er een leuke samenwerking en kunnen de titularissen observeren, bijsturen en coordineren.
Je gaat met 2 vriendjes( vb Stan en Warre) samen zitten met bierviltjes en stiften. Warre tekent op zijn kaart een bloem en Stan tekent die bloem precies na op zijn kaart. Dan heb je 2 kaartjes met 2 dezelfde bloemen. Als je de kaarten van de hele klas samenlegt heb je een bloemenmemory!
Zo speel je memory:
Schud de kaarten goed door elkaar.Leg ze op rijtjes met de tekening naar onder. Om beurt leg je 2 kaarten om.Zijn ze identiek?Dan mag je ze bijhouden.Indien niet, dan draai je de kaartjes terug om en is de volgende aan de beurt.Als je onthoudt waar de figuren liggen, weet je snel welke kaartjes je moet omdraaien.Wie het meeste kaarten heeft verzameld is gewonnen!
Op de boerderij van de oma van Hanne en Arne Vanthournout is het reuzeleuk en we hebben daar enorm veel gezien en mogen doen!! - kijken hoe groot een wiel van een traktor is - aardappelen planten met de machin- kijken naar de koeien in de stal - ruiken aan de verschillende veevoederkorrels - leren hoe een koe gemolken wordt - luisteren naar de zeer oude bel uit de oorlog - proeven van een heerlijk en gezond melkdrankje - voelen hoe warm de vacht van een koe is - en nog veeeeel meer kijk maar
Hiep hiep hoera voor Aline. Op vrijdag 24 april mocht ze 4 kaarjes uitblazen. Samen met de andere eerste klassers hebben we dit gevierd . Ze werd het prinsesje van de dag. Dikke verjaardagsknuffels van alle vriendjes van de klas.