Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
23-11-2012
Hoor wie klopt daar kinderen?
Deze week hebben we op maandag de
verjaardag van Samy gevierd en op vrijdag de verjaardag van Dorien. Ze schitterden allebei op de verjaardagstroon
en genoten met volle teugen van alle aandacht.
Binnenkort zullen we ook de verjaardag vieren van een lieve kindervriend. Wij zullen daar allemaal naartoe leven!!! Ik moet u dus niet vertellen wat ons volgend thema zal zijn... Sinterklaas en Zwarte Piet. Op 5 december komt de Sint ook naar onze school. Juffrouw Kris heeft het verhaal van Doris Draakje prachtig uitgewerkt voor alle kleuters. Wij gaan dit verhaal uitbeelden voor de Sint. We gaan samen op zoek naar een vriendje voor Doris Draakje. We zingen liedjes, we dansen, ...
Wij gaan maandagavond ons schoentje zetten in de klas. Iedere kleuter mag zijn schoentje meebrengen met iets lekkers in voor het paard van Sinterklaas. (Gelieve de naam te vermelden op het schoentje) Als u thuis Sinterklaasboekjes over hebt mag u dit altijd meegeven naar school. Wij vinden het heel leuk om er in te kijken of in te knippen.
We repeteren al voor ons optredentje tgv de seniorenweek. We brengen het verhaal van" Doris Draakje en de Sint "op donderdagnamiddag 29 november in het WZC. Hieronder vindt je de dansjes en de kinderen die ze uitvoeren. Indien je gepaste kledij, of materiaal thuis hebt, mag je die meegeven met je kleuter vanavaf morgen.
Mag ik vragen om alles zeer goed te naamtekenen aub?
Meisjes KL3A juf Joke Bewegingsparcour:Sint op zijn paard Stokpaardje wordt in de klas geknutseld Mijter wordt in de klas geknutseld Kledij: briefje wordt meegegeven Jongens KL3A juf Joke Pakjesdans: Zwarte Pietverkleedkledij: mag je meegeven indien je die hebt.
Meisjes KL3 B juf Cindy/juf Heidi Schrijfdansje: Draakjes( via briefje)
Jongens KL3B juf Cindy/juf Heidi Zwarte Pietjes in de speelgoedfabriek: je mag Zwarte Pietverkleedkledij meegeven indien je die hebt Speelgoed: speelgoed dat geluid kan maken, opgewonden worden, lichtjes die kunnen flikkeren, robotje, ...allerhande speelgoed dat moet " gecontroleerd" worden door de Zwarte Pieten vooraleer ze het in de zak stoppen. 1 of 2 speelgoedjes is voldoende per kindje.
Meisjes KL3 C juf Charlotte: Doris Draakje dans ( juf Charlotte zal materiaal in de klas knutselen voor de staart en de oren en een briefje meegeven)
Jongens KL3 C juf Charlotte Bange kindjes dans: jas, wanten, muts, sjaal( gewone kinderkledij)
Heb je een vraagje of is er iets niet duidelijk, of kan je kleuter die dag niet aanwezig zijn?
Wil dan via " reageer" een berichtje sturen via de blog ?
Onze eerste week over het thema spiegels is al voorbij. We hebben al vele leuke activiteiten gedaan. Dankuwel voor de leuke spiegelende voorwerpen, het was een echte leuke waarneming! Zijn er mensen die een discobal hebben thuis? Dit zouden we heel goed kunnen gebruiken... Volgende week werken we meer rond het verhaal over Sneeuwwitje en de 7 dwergen (Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand, ). Heb je thuis een mooi sprookjesboek met het verhaal, dan mag je het zeker meebrengen!
liedje:
Ik zie een kindje in de spiegel en het lijkt heel erg op mij,
als ik bang ben of verdrietig, als ik boos ben of heel blij!
Volgende week maandag en vrijdag vieren we ook de verjaardag van Samy en Dorien.
Woensdag startte ons nieuwe thema : Spiegeltje aan de wand.
Juf was plots bezig in de kring haar te proberen schminken want ze had zich een beetje overslapen s morgens. Maar het lukte niet goed, ze zat naast haar ogen en teveel buiten haar lippen.
Gelukkig voor juf zeiden een aantal kls dat ze een spiegel moest gebruiken, dan kon ze haar gezicht zien.
We bekeken allemaal verschillende spiegels en vertelden waar we allemaal spiegels zien : badkamer, auto, kapper, dansschool,
In de klas maakte juf een grote spiegelbak waar we ons konden spiegelen.
We legden er allemaal spiegelend materiaal bij waarmee we konden experimenteren.
Na de speeltijd knipten en kleefden we spiegels van klein naar groot.
De oudste mochten er 4 rangschikken, de peuters 3.
Donderdagvoormiddag was juf Cindy bij ons in de klas want we mochten elk om beurt bij juf Sabien een aantal spelletjes spelen (kleutertestjes).
We stempelden vandaag met kurk op een karton. Hiermee zal juf een handspiegel maken.
In de namiddag speelden we een spelletje met de zon en cds. We zagen allemaal glinsteringen op het plafond; Leuk hoor.
Vrijdaghadden we in de overdekte speelzaal onze eerste kleuterviering.
De catechiste juf Delphine leidde alles in goede banen en we luisterden naar een verhaal met powerpointafbeeldingen.
Na het turnen met juf Kris werkten we verder aan ons spiegeltje.
Zo, volgende week vertellen we nog verder over het thema spiegeltje, spiegeltje
Het werd een boeiende en leuke namiddag in het WZC Zilverberg. De kinderen leefden zich eerst een kwartiertje uit in het speeltuintje van het WZC. Daarna gingen ze naar hun leefgroep om er samen met leerlingen van het zesde leerjaar , de begeleiders en de bewoners aan de slag te gaan. Naar aanleiding van de week van de smaak werden er koekjes gebakken. Het ging er heel gezellig aan toe en er werd goed samengewerkt! Met een heleboel koekjes keerden we fier terug naar school Smakelijk!
Wat vliegt de tijd voorbij! Het thema herfst zit er
ondertussen ook al op.
We zijn het thema gestart met een gezelschapsspel over
de herfst. We moesten de juiste vruchten bij de juiste bladeren leggen. Toen
moesten we via allerlei opdrachten zoveel mogelijk vruchten in ons potje
verzamelen.
Daarnaast hebben we ook een kriebelbeestje gemaakt. Dat
hebben we op een hele speciale manier gedaan!
We moesten een ijzeren plaat inschilderen met zwarte verf. Toen mochten we met
onze vinger een gek kriebelbeestje tekenen in die zwarte verf. Daarna moesten
we ons blad op dat getekend kriebelbeestje leggen en HOCUS POCUS PATS: het
kriebelbeestje stond afgedrukt op ons blad.
Daarnaast hebben we ook een eigen herfstboom gemaakt.
We mochten de stam van de boom schilderen met een rol.
Voor de bladeren van onze herfstboom deden de kleuters
van de 2de kleuterklas een afdruk van een echt blad. Ze moesten dus een echt
blad van een boom beschilderen en dit dan afdrukken op hun boomstam. De
kleuters van de 3de kleuterklas moesten zelf bladeren aan hun takken schilderen.
We hebben ook een liedje en versje geleerd over de
herfst. De tekst van het liedje krijgt uw kleuter later mee naar huis maar hier
alvast het versje:
(Ik ben er zeker van dat uw kapoen dat met veel plezier zal opzeggen.)
Een
spinnetje kriebelt op mijn arm.
Zijn webje wiebelt, de zon is warm.
Kriebelpootjes op mijn arm...
Hé! En toch ben ik niet bang.
Daarnaast zijn we in de klas ook bezig geweest rond
Allerzielen. Daarom hebben we ook een bezoekje gebracht aan de begraafplaats
van de Zilverberg. De fotos hiervan verschenen al eerder op de blog. We hebben ook het geluk gehad dat enkele leerlingen van het 2de leerjaar poppenkast wilden komen spelen in onze klas. Na de poppenkast mochten we zelf ook even poppenkast (proberen te) spelen.
Tenslotte hebben we ook in het begin van ons thema
afscheid genomen van Nathan. We missen hem wel in onze klas, maar we zijn ook
super blij te horen dat hij het goed stelt in zijn nieuwe klas.
U kan de foto's bekijken door op de foto te klikken.
Groetjes juf Charlotte
(Het nieuwe thema is OMA & OPA. Uw kleuter mag
gerust een foto meebrengen van zijn/haar oma en/of opa.)
Maandag mochten we 2 nieuwe vriendjes verwelkomen : Mathis en Arthur.
Ze gingen al vlug op verkenning en leerden de verschillende hoekjes van de klas kennen.
Plots zagen we dat we bezoek hadden in de klas : Pluisje het konijn.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij allemaal graag eet,
En weet je wat, hij bleef de hele week bij ons in de klas. Zo leuk vond hij het daar We moesten hem natuurlijk goed verzorgen en dat deden we met veel plezier. Want deze week vertellen we over de dieren van het bos.
Aan de werktafel experimenteerden we met schilderrollen en herfstkleuren.
Dinsdag mochten we gaan turnen met juf Kris. We voelden met onze blote voetjes aan allerlei zachte en harde dingen en we liepen door de blaadjes in ons zelfgemaakte bos.
(fotos zie artikel juf Kris)
We stempelden met zacht materiaal de vacht van een konijntje en herfstblaadjes op ons groot blad met herfstkleuren.
juf vertelde het verhaal van Jules.
In het bos ziet Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander dier, en dat valt niet mee !!!
Woensdag leerden we een liedje over een egeltje :
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Daarna mochten we een egeltje maken voor op ons boslandschap.
Eerst kleuren, daarna met dikke verf ( met bloem ) de stekeltjes trekken met een spatel.
Donderdag speelden we een spelletje en zagen we waar de diertjes wonen.
We hebben geknipt en gekleefd : zoek dezelfde.
Vrijdag was er terug schrijbelen met juf Kris ( zie blogartikel voor fotos ), daarna stempelden we een uiltje.
Zo, ons boslandschap is klaar, nu mogen alle diertjes erin rondlopen.
Volgende week werken we rond het thema spiegels .
We gaan verschillende spiegels waarnemen, onszelf spiegelen en bekijken, spiegelende voorwerpen zoeken in klas,
Wie thuis oude spiegels of allerlei spiegelend materiaal heeft (zoals oude cds, foliepapier, metalen vwp, pollepel, ) mag ditgerust eens meebrengen naar de klas. Graag alles naamtekenen aub.
Alvast een prettig weekend en niet vergeten: maandag geen school voor de kleuters: pedagogische studiedag.
Verlangend keken de kleuters uit wat er dit keer op de tafel zou liggen... Schuim? Nee hoor ... deze keer kregen hun handjes een deugddoend modderbadje! Ze experimenteerden met klei, zand, water, takjes en noten op leuke kriebelmuziek. Sommige kindjes tasten voorzichtjes en anderen vliegen er meteen in. Elk volgens zijn eigen persoonlijkheid, durf of nieuwsgierigheid. Belangrijk is dat ze volledig opgaan in het tactiel, zintuiglijk bezig zijn en op die manier hun visuele en tactiele motoriek speels en ontspannen ontwikkelen wat een belangrijke basis vormt voor het rijp worden tot het latere " leren schrijven" Geef je kindjes thuis vaak boetseerklei, zand, water(combinatie) of speeldeeg( bloem, beetje water en zout). Exploreren(kneden, duwen, grijpen, rollen...) bevordert de spierkracht, de vingervaardigheid, het zelfbewustzijn,het zelfvertrouwen en het geluksgevoel van de kinderen!Na een tijdje zullen ze figuurtjes maken en combinaties ontdekken en benoemen wat ze maken.Dat kunnen heel leuke tafereeltjes worden en het is fijn als je af en toe meedoet.Dat is niet " vuil", Dat is nieuwsgierig en leerzaam bezig zijn ( en het is niet duur ) Het spijt me dat de nieuwe schortjes nog niet binnengekomen zijn en mijn excuses voor de moddervlekken op de kleren.Maar volgende keer doen we zeker en vast ons nieuw schortje aan! Op donderdag is het schrijbelen voor de kleuters van juf Famke en op vrijdag voor de kleuters van juf Sabien . Gewone speelkleertjes om te ravotten en te exploreren en die af en toe wat " vuil " mogen zijn ,zijn ideaal voor de schrijbellesjes!
Vandaag kwam Nathan voor de allerlaatste keer naar onze klas. Dat vinden we allemaal erg jammer. Maar dat konden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan dus hebben we een klein afscheidsfeestje gehouden in onze klas voor Nathan.
Samen met alle kleuters wens ik hem veel succes in zijn nieuwe klas. We zullen de altijd vrolijke Nathan zeker en vast missen.
De natte, koude knisperige bladeren, de zachte dekens, het gladde hout... alles hebben die mini voetjes gevoeld en beleefd! De kinderen speelden ontspannen en uitgelaten met het materiaal: een echte exploratie van zintuigelijke ervaringen: horen van de pletsende voetjes, ruiken van de bladeren, voelen van de verschillende grondstoffen, betasten , voelen en bekijken tot alles ondersteboven lag!
Vooruitblik muzisch project KL2/3: Doris Draakje en de Sint
Met dit muzisch project gaan we samen met Doris Draakje op zoek naar een vriendje.
Doris Draakje is verdrietig omdat ze geen vriendjes heeft.
Daarom schrijft ze Sinterklaas een brief.
Dan wordt het paard van Sinterklaas ziek.
Hoe zou dat aflopen? .....
Het worden boeiende en spannende weken!!
In de klassen wordt een week rond de herfst gewerkt en in de turnlesjes wordt reeds gestart met het verhaal van Doris Draakje ter voorbereiding van het optreden in het WZC op 29 november tgv de seniorenweek en het Sinterklaasfeest begin december op school.
We zijn het
thema sport natuurlijk gestart met heel wat beweging: ochtendgymnastiek,
dansen, wedstrijdje lopen, om te verst springen,... .
Maar we
hebben ook op een speciale manier aan sport gedaan: we hebben onze blote voeten
geschilderd en toen mochten we met onze geverfde voeten op papier lopen,
dansen, springen, hinkelen,... .
We hebben
ook een mannetje geknutseld die kan sporten. Hij kan zijn armen en benen
bewegen. Voor de 2de kleuterklas was dit met een soort van ijzerdraad, maar de
3de kleuterklas moest zelf voor bewegende armen en benen zorgen. Dit deden ze
door triptrapjes te vouwen.
Bij sporten
hoort ook massage en relaxatie. Dat hebben we dan ook gedaan in de klas. De
kleuters vonden het zalig om op rustige muziek elkaar wat te masseren.
We hebben
zelfs aan yoga gedaan. De fotos vertellen veel!
In de klas kregen we een bewegingshoek, waar kleuters met prenten en de dobbelsteen allerlei oefeningen en houdingen konden nabootsen.
In de gang konden we oefenen met de springtouw, de ballen en de badmintonraketten.
We hadden allemaal ook sportattributen mee, die we voorstelden aan elkaar.
In de klas maakten we een mannetje met bewegende benen en armen.Voor de derde kleuterklas werd er moeilijker gemaakt doordat ze triptrap armen en benen moesten vouwen.
We hielden een ver spring wedstrijd.We leerden de begrippen, eerste, laatste, tweede en derde.
We maakten ook een grootschilderij met onze voeten.We schilderden onze voeten met verf en sprongen, huppelden, dansten op een groot blad.
We luisterden naar het verhaal van hup Karel hup.
Na de vakantie leren we over de herfst, je kleuter mag zeker allerlei dingen meebrengen die aan de herfst doen denken.