Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
06-11-2012
Nathan
Vandaag kwam Nathan voor de allerlaatste keer naar onze klas. Dat vinden we allemaal erg jammer. Maar dat konden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan dus hebben we een klein afscheidsfeestje gehouden in onze klas voor Nathan.
Samen met alle kleuters wens ik hem veel succes in zijn nieuwe klas. We zullen de altijd vrolijke Nathan zeker en vast missen.
De natte, koude knisperige bladeren, de zachte dekens, het gladde hout... alles hebben die mini voetjes gevoeld en beleefd! De kinderen speelden ontspannen en uitgelaten met het materiaal: een echte exploratie van zintuigelijke ervaringen: horen van de pletsende voetjes, ruiken van de bladeren, voelen van de verschillende grondstoffen, betasten , voelen en bekijken tot alles ondersteboven lag!
Vooruitblik muzisch project KL2/3: Doris Draakje en de Sint
Met dit muzisch project gaan we samen met Doris Draakje op zoek naar een vriendje.
Doris Draakje is verdrietig omdat ze geen vriendjes heeft.
Daarom schrijft ze Sinterklaas een brief.
Dan wordt het paard van Sinterklaas ziek.
Hoe zou dat aflopen? .....
Het worden boeiende en spannende weken!!
In de klassen wordt een week rond de herfst gewerkt en in de turnlesjes wordt reeds gestart met het verhaal van Doris Draakje ter voorbereiding van het optreden in het WZC op 29 november tgv de seniorenweek en het Sinterklaasfeest begin december op school.
We zijn het
thema sport natuurlijk gestart met heel wat beweging: ochtendgymnastiek,
dansen, wedstrijdje lopen, om te verst springen,... .
Maar we
hebben ook op een speciale manier aan sport gedaan: we hebben onze blote voeten
geschilderd en toen mochten we met onze geverfde voeten op papier lopen,
dansen, springen, hinkelen,... .
We hebben
ook een mannetje geknutseld die kan sporten. Hij kan zijn armen en benen
bewegen. Voor de 2de kleuterklas was dit met een soort van ijzerdraad, maar de
3de kleuterklas moest zelf voor bewegende armen en benen zorgen. Dit deden ze
door triptrapjes te vouwen.
Bij sporten
hoort ook massage en relaxatie. Dat hebben we dan ook gedaan in de klas. De
kleuters vonden het zalig om op rustige muziek elkaar wat te masseren.
We hebben
zelfs aan yoga gedaan. De fotos vertellen veel!
In de klas kregen we een bewegingshoek, waar kleuters met prenten en de dobbelsteen allerlei oefeningen en houdingen konden nabootsen.
In de gang konden we oefenen met de springtouw, de ballen en de badmintonraketten.
We hadden allemaal ook sportattributen mee, die we voorstelden aan elkaar.
In de klas maakten we een mannetje met bewegende benen en armen.Voor de derde kleuterklas werd er moeilijker gemaakt doordat ze triptrap armen en benen moesten vouwen.
We hielden een ver spring wedstrijd.We leerden de begrippen, eerste, laatste, tweede en derde.
We maakten ook een grootschilderij met onze voeten.We schilderden onze voeten met verf en sprongen, huppelden, dansten op een groot blad.
We luisterden naar het verhaal van hup Karel hup.
Na de vakantie leren we over de herfst, je kleuter mag zeker allerlei dingen meebrengen die aan de herfst doen denken.
We hebben een druk, actief thema achter de rug! We werkten namelijk rond sport...
Op maandag mocht het derde kleuter gaan sporten in Izegem (zie vorig verslag van juf Kris!) en ondertussen beleefde het tweede kleuter ook sportieve momenten op het "thuisfront".
Natuurlijk waren er ook rustiger momenten : zo kwam Reinhart op bezoek om met enkele vriendjes een activiteit te doen en vierden we feest voor Warre die jarig was en deden we ook aan "denksport" in ons werkboek...
Nu genieten we allemaal van een weekje rust
Na de herfstvakantie werken we rond het thema herfst!
Wij hadden heel wat te te beleven deze week. Wij zijn echte kabouters geworden, we maakten kabouterpap en hebben die opgegeten, we hebben gefeest en gedanst. We beleefden heel veel plezier!
Vrijdag hebben we de verjaardag gevierd van Nicolas en Amber. Nadat ze zorgvuldig de kleuren van hun kroon hebben gekozen kon het feest beginnen. Ze glunderden, geniet maar mee van de foto's.
Na de vakantie komt er een nieuwe flinke meid naar onze klas, Suzanne. Wij wensen haar heel veel plezier toe en een vlotte start ! Prettige herfstvakantie aan iedereen!
Maandag stonden er allemaal grote paddestoelen in de kring.
We telden het aantal stippen, keken naar het kleur en telden hoeveel grote paddenstoelen er waren.
Juf maakte 2 groepjes en zo leerden we over veel en weinig paddenstoelen.
We maakten een kabouterhandpopje :snipperen op de muts en watte kleven
op de baard .
Dinsdag turnden we eerst met juf Kris en daarna hebben we geschilderd met de rollen op een groot blad.
Dit zal dan onze plopmuts worden.
We maakten kleine paddenstoeltjes voor bij ons herfstwerkje.
Woensdag bracht juf champignons mee. We vertelden over de steel en de hoed, over de helft en natuurlijk moesten we ook eens proeven. We sneden alles in kleine stukjes en bakten ze om dan op een toostje te leggen.
Njam, njam, wat was dat lekker!!!
We werkten onze plopmuts af.
Donderdag maakten we kabouterpudding.
In de namiddag was het dan zover : ons kabouterfeest.
We kregen onze plopmuts op, de kaboutermeisjes een hartje op de wang en de kabouterjongens een stoppelbaard.
Alle derde kleuterklassers verdienen een Big High Five!! Ze hebben het beste van zichzelf gegeven in de grote turnzaal te Izegem die vol stond met uitdagende turnoefeningen en turntoestellen. Ze doorliepen het ganse parcour in ruim een uur en verdienden hun diploma!
Deze week hebben we de hebben wij volop genoten van de herfst. We zijn maandag naar het bos geweest, de kleuters hebben zich enorm geamuseerd. We zijn op zoek geweest naar kabouters, paddestoelen, blaadjes, vruchten,... We hebben de herfst geroken, de geluiden van het bos gehoord en veel gezien. Het was prachtig weer en de sfeer kon niet meer stuk.
Vrijdag hebben we de verjaardag gevierd van Rayana. Ze genoot met volle teugen van haar feest. Kijk maar mee naar de fotos.
Volgende week gaan we nog verder werken rond het thema kabouters en paddestoelen. Dansen, zingen, knutselen, feest vieren, ... We zullen ook nog twee verjaardagen vieren van twee flinke kabouters! Op het einde van de week vieren we een leuk kabouterfeestje!
Zou het mogelijk zijn om volgende week twee toiletrolletjes mee te brengen naar de klas, als je er meer hebt is dit ook welkom.
Onze eerste kabouterweek startte wat in mineur want juf Sabienisniet kunnen meegaan naar het bos omdat ze ziek was. Gelukkigwaren juf Famke en Kristien er die 2 dagen heel goed voor ons gezorgd hebben. Nog eens dank u wel.
Dinsdag was Nina jarig enjuf Famke vierde dit uitbundig.
Woensdag was juf Sabien terug. We vertelden bij een grote praatplaat : hoeveel kabouters, wat doen ze, welke diertjes zien we,
We werkten verder aan onze paddenstoel. De steel schilderden we reeds bij juf Famke, nu mochten we de hoed schilderen . We knipten en kleefden 3 paddenstoelen van klein naar groot.
Donderdag luisterden we naar het verhaal : Jules in het bos.
Jules vraagt aan opa om samen te gaan wandelen in het bos. Met regenjas en laarzen aan natuurlijk! Hond mag ook mee. In de lucht hangen echter donkere regen- wolken... zou het gaan regenen? Plots voelt Jules een tik op zijn hoofd. AU! "Dat was geen regendruppel", zegt opa. Er viel een eikel op je hoofd'. Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu. Het regent immers eikels en blaadjes.
Aan de werktafel scheurden we witte stippen voor op onze paddenstoel.
De peuters mochten stipjes stempelen.
Vrijdag speelden we een spelletje : leg de juiste kabouter bij de juiste paddenstoel.
We moesten goed kijken naar de kleuren.
Daarna mochten de helft van de kindjes mee met juf Kris om te schreibelen.
Ondertussen werkten we verder aan ons herfsttafereel. We schilderden onze grote doos in allemaal herfstkleurtjes.
Volgende week vertellen we verder over de kabouters en paddenstoelen en sluiten we ons thema af met een heus kabouterfeest.
Alweer is een thema "afgewerkt"... wat vliegt de tijd in onze klas!
Samen hebben we winkeltje gespeeld en om te weten hoe je dat eigenlijk doet zijn we eerst op ontdekking geweest in een "echte" winkel: de euroshop.
We hebben een winkel gemaakt in de klas met een kassa en we konden zelf prijskaartjes maken en boodschappenlijstjes.
De kleuters van de derde kleuterklas kregen moeilijke opdrachten in een werkboekje. Ze mochten ook helpen met de kleuters van het tweede kleuter om met behulp van een stappenplan een geldbeugel te maken. Daarna kon iedereen zelf geld maken om er in te stoppen en mee te nemen naar de winkel van de klas.
We hebben ook een verpakking uit de winkel nagetekend en geschilderd. Moeilijk, maar zo leren we heel goed kijken!
Er was ook feest voor Liano want hij is vier jaar geworden!
Morgen beginnen we een nieuw thema: we gaan lekker sporten! Wie passend materiaal heeft mag dat meebrengen om te tonen, demonstreren, de klas aan te kleden...
Hallo
hallo! Het thema mijn winkel zit er bijna weer op.
We hebben
een eigen winkel ingericht in onze klas, namelijk De gekke winkel. Alvast
bedankt aan de ouders die spulletjes meegaven met hun kleuter.
Elk op zijn
beurt mochten we dan eens in de winkel spelen: kopen, verkopen, betalen,
prijzen aflezen, een winkelmandje vullen en nog veel meer. Maar we zijn ook op
bezoek geweest naar een echte winkel, namelijk De Euroshop.
Net zoals
papa en mama dat doen, hebben we ook een boodschappenlijstje gemaakt. De
kleuters mochten tekenen wat ze allemaal wilden meebrengen van de winkel.
Van een
brikverpakking hebben we onze eigen portemonnee gemaakt. Het was wel niet zo eenvoudig
om te knippen in het harde karton..
We mochten
ook in reclameboekjes kijken. De dingen die we leuk vonden moesten we dan
uitknippen en op een winkelwagen kleven. Zo was het net alsof we echt naar de
winkel geweest waren.
Tenslotte
mochten we elk een verpakking uit onze eigen gekke winkel kiezen. Deze moesten
we heel goed bekijken: vorm, kleur, letters,... En daarna moesten we dan deze
verpakking naschilderen.
De fotos
kunt u bekijken door op het prentje van de gekke winkel te klikken.
Deze week werkten we rond het thema Daar zit muziek in!
Juf had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
In de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen. Ze maakten de hele tijd ruzie.
Juf had ook muziek mee waarop we hoorden dat de instrumenten ruzie maken. Amai, onze oren.
Gelukkig mochten we daarna luisteren naar een orkest die in harmonie speelde.
Aan de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan werkten we bijna de ganse week.
Dinsdag werkten we verder aan ons instrumentje :
Versieren met bloemetjes of kleuren op zwarte strook.
Woensdag vertelde juf het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
We schilderden een trommeltje.
Donderdag werkten we rond luid en stil.
We merkten op dat stil vééél aangenamer is dan luid!!!
We kleurden een klokkenspel : elk staafje in een andere kleur .
Dit was voor de meeste kls niet zo gemakkelijk.
s Avonds mochten we ons instrumentje meedoen naar huis.
We moesten natuurlijk nog eens samen trommelen en gitaar spelen in de klas.
Vrijdag vierden we de verjaardag van Irene.
Trots nam ze plaats op de verjaardagsstoel en genoot van alle aandacht.
Onze catechesemomentjes deze week hadden als thema
Waw, ik kan horen met mijn oren!
Volgende week start ons thema kabouters en paddestoelen.
Maandag trekken we er dan ook op uit en gaan we naar het bos.
Graag laarsjes aandoen en schoenen in genaamtekende zak meegeven aub.
Is het mogelijk om een deksel van een grote schoendoos mee te geven aub? (graag naamtekenen )
Alvast een prettig weekend
Gr juf Sabien
Deze week waren er kindjes ziek (overgeven, koorts, diarree, ). Om besmetting bij andere kinderen te voorkomen is het wenselijk dat zieke kindjes niet naar school komen. Met dank voor uw begrip.
Juffrouw Kris geeft bewegingsopvoeding aan de kleuterklassen. Iedere week gaan de kleuters opgewekt naar de turnzaal. Deze week is juffrouw Kris met 'schrijbelen' gestart in onze klas. In kleine groepjes gaan de kleuters
'schrijbelen'. De kleuters vinden het heel leuk en ik genoot er ook echt van om hen bezig te zien. (Schrijbelen = van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen gaan. Dat doen we door te ervaren en te ontdekken, in de lucht, op bord en papier, met glijverf en glijklei, scheerschuim en zand... Met muziek maken we alles weer schoon.)
Eén, twee, drie, ik wil graag dansen, dansen is zo fijn! Eén, twee, drie, wil jij ook dansen, laat ons vrolijk zijn!
Eén, twee, drie en hup en hop hop, dansen is zo fijn! Eén, twee, drie, en hup en hop hop laat ons vrolijk zijn!
Volgende week starten we met ons nieuw thema: kabouters en paddestoelen.
Op maandag (15/10) maken we een uitstap naar het bos.De kleuters mogen die dag hun laarsjes aandoen om naar de klas te komen.Gelieve de schoentjes in een genaamtekende zak mee te geven naar school.
(Bij heel slecht weer gaat de uitstap helaas niet door)
Is het mogelijk om een deksel van een grote schoendoos mee te geven aub? (graag naamtekenen )
Deze week waren er kindjes ziek (overgeven, koorts, diarree, ).
Om besmetting bij andere kinderen te voorkomen is het wenselijk dat
zieke kindjes niet naar school komen. Met dank voor uw begrip.
Schrijbelen is van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen ( ronden, rechten, arcades, guirlandes, doorgaande, verbonden lijnen) gaan. Dat doen we door te ervaren en te ontdekken, in de grote ruimte, de lucht, en op verschillende vlakken. Met de richtingen naar boven, naar beneden, naar links en naar rechts, en met de bewegingen heen en weer, rond, kronkelend en golvend, kan al veel geschrijbeld en gespeeld worden. Het schrijbelen sluit aan op de expressiemogelijkheden die het kind zelf van nature zoekt (krassen, rondkronkelen...) en is een goede afdruk van de innerlijke belevingswereld. De eerste schrijbelactiviteit bestond uit het verkennen van ritme( muziekje), de op en neerwaartse beweging bij tikken en de draaiende roterende beweging met materialen: potjes, lepels,handen en vingers op een glijdende oppervlak. Het badschuim rook lekker en voelde lekker glad!