Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-10-2011
pompoenen in de klas
Beste allemaal,
Het is alweer zover.De eerste vakantie van dit schooljaar is begonnen.
Maar eerst nog een verslagje over het laatste thema in de klas.de pompoen
We zijn gaan kijken naar de kleuren van pompoenen en zagen dat iedere pompoen een andere kleur had.Groen, geel, oranje, lichtoranje, donkeroranje.
We probeerden dan ook allerlei oranje schakeringen te maken.Met rood, geel, wit, groen en ja, het is gelukt.
We maakten ook een schilderij met onze oranje verf (hoe kan je het raden) van pompoenen.
De derde kleuterklas mocht allerlei werkblaadjes maken, zoals gekke staarten verder tekenen van monsters, twee kindjes bekleven met Halloween attributen.
We zochten met de derde en tweede kleuterklas naar de 5 verschillen van een halloweentekening.
We scheurden allerlei oranje kleuren uit tijdschriften en oranje blaadjes en we maakten er snippers van.De 2de kleuterklas maakte hiervan een pompoenmasker en de derde kleuterklas gebruikte de snippers om een pompoen te bekleven in een Halloween collage.
We maakten in de klas ook heerlijke pompoensoep, met ajuinen die we moesten snijden in stukjes, wortels en tomaten.MMMMMMmmmmm .lekker!
We deden ook nog andere dingen zoals pompoenpitjes opkleven om een mooi kader te maken.We moesten ook pompoenen hetzelfde tekenen als op het voorbeeldje .
We maakten in de tweede week ook nog lekkere wafels met pompoen.Zeker een aanrader!
Alvast dank, voor alle kleurrijke pompoenen die werden meegebracht naar onze klas.
Na de vakantie werken we rond het thema blaadjes en wind.Hebben jullie thuis iets waarmee je wind kan maken, of heb je herfstblaadjes dan mag je dit gerust meebrengen naar de klas.
Vriendelijke vakantiegroeten van juf Joke en de kleuters.
Het waren 2 boeiende weken waarbij we het doen en laten van onze klasspinnetjes dagelijks konden observeren.
Maandag mochten we eerst vertellen wat we zoal hadden uitgespookt in het weekend.
Daarna speelden we een spelletje met de kleurendobbelsteen en gekleurde spinnetjes.
We schilderdenonze kaasdoos voor ons wiebelspinnetje.
Ook ons spinnetje in klei kreeg een kleurtje.
Nu kan juf ze in haar webje hangen.
Dinsdagmaakten we in de zaal een reuzespinnenweb. We gooiden met wol naar elkaar maar mochten het draadje niet loslaten.
Het lukte heel goed en Jonnie voelde er haar onmiddellijk in thuis.
Op het einde waren we zelf allemaal vliegjes gevangen in het grote web.
Na de turnles werkten we ons wiebelspinnetje af.
Woensdag vertelde juf het boekje : Het spinnetje dat geen tijd had
We mochten ook een spinnenweb toveren op onze zelf geschilderde spinnetjes.
Eerst met lijm strepen trekken, daarna een webje weven rond de lijnen.
Tenslotte strooiden we bloem over ons blad en dan kwam ons spinnenweb tevoorschijn!!!
Gisteren sloten we ons thema af met ons spinnenfeest. We maakten spinnetjes voor in onze soep : eerst gehaktballetjes rollen en deze beetje voorkoken. Als ze wat afgekoeld zijn mochten we er spinnetjes mee maken : met spaghetti stokjes pootjes maken.
Tenslotte hebben we onze tomatensoep opgewarmden er onze spinnetjes bij gedaan.
En nu smullen maar!!!!
Vandaag vierden we de verjaardag van Margot die jarig is in de vakantie.
Ze mocht op de verjaardagsstoel zitten en genoot van alle aandacht. We maakten een kroon, zongen voor haar, ze kreeg een cadeautje, we staken vuurwerk aan, kortom het werd een heus feest.
Ik wens jullie allen een prettig verlof en geniet ervan samen met je kleine kapoen.
Na de vakantie verwelkomen we 3 nieuwe vriendjes: Louise, Andrea en Romeo. We wensen hen alvast een goede start toe. We zullen werken rond het thema " blaadjes overal "
(Beginnen met 2 handen op de rug) Er was er eens een spinnetje (rechterhand komt achter de rug vandaan, kriebelend als een spinnetje) die zocht eens een vriendinnetje (r.hand "kriebelt" naar r.knie toe) ze zocht eens hier (r.hand "kriebelt" naar buitenkant van r.onderbeen) ze zocht eens daar (r.hand "kriebelt" naar binnenkant van r.onderbeen) maar zag er geen (r.hand "kriebelt" terug naar r.knie) toen ging ze maar... (r.hand "kriebelt" terug naar rug)
Dan nog een keer dit versje, allen dan met de linkerhand over het linkerbeen.
Tot slot het volgende versje:
(2 handen op rug) Er waren eens 2 spinnetjes (2 handen "kriebelen" vanachter de rug vandaan) die zochten hun vriendinnetjes (2 handen "kriebelen" naar de knieeën) Ze zochten hier (naar buitenkant benen) ze zochten daar (naar binnenkant benen) en daar vonden ze elkaar!!! (handen ineen klappen)
Na de vakantie verwelkomen wij drie kapoenen in onze klas: Maurice, Thomas en Aure. We willen ze een prachtige start toewensen! Wij beginnen ook met een nieuw thema: de herfst. Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin.De grond wordt bedekt met herfstbladeren.Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal.Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven.We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas. Ik wil jullie nog een prettige herfstvakantie toewensen met vele leuke momenten met je kleine spruit !!!
Beste ouders, Je mag de reclameboekjes met speelgoed voor Sinterklaas sparen en meegeven met je kleuter naar school. De kleuters vinden het leuk om er mee te knutselen in de klas... Wij hebben in de klas een magneetbord, indien je thuis magneten hebt, gooi die niet weg maar geef die magneten met uw kleuter mee naar de klas. Wij zullen er veel speelplezier mee hebben !!! Vele groetjes, juf Famke
De kinderen konden bijna niet meer wachten tot het tijd was om naar het woonzorgcentrum te vertrekken. Hun geduld werd beloond, want we werden opnieuw met open armen onthaald door de oma ' s en opa's van het centrum" De Zilverberg " Na een korte babbel , werd er per verdiep, onder de begeleiding van een kinésiste , samen met de kleuters en de ouderen aan beweging gedaan. Ieder volgens zijn eigen kunnen en vermogen: met grote fitt ballen, ballons, mousse buizen, een grote parachute en dansmuziek van kabouter Plop.
De kinderen leren zich aanpassen aan de volwassenen die soms niet goed meer te been zijn. Dit vraagt van de kinderen zelfbeheersing , beleefdheid en geduld. We merkten dat dit niet zo eenvoudig is.
De reacties nadien van de kinderen waren dan ook duidelijk: Die mensen konden niet allemaal zoveel als wij, ze waren trager dan wij.... Dat is zo.... en toch konden ze wel nog veel Ja hoor: een ballon doorgeven, met de voeten de fitt bal raken, zwaaien met de handen in de lucht...
Het werd een drukke maar gezellige namiddag met intense momenten die we voor jullie vastgelegd hebben in een picasa album. Klik op de foto om het album in diavoorstelling te bekijken. Deze foto' s kun je downloaden of opslaan . Indien je dit probeert maar het lukt niet, reageer met een berichtje , dan leg ik het je graag nog eens uit.
we zijn ondertussen al begonnen aan onze tweede week "pompoenen". Het is een heel leuk thema om rond te werken en we hebben dan ook al heel wat gedaan in de klas. Daarover meer volgend weekend. maar ik wil jullie wel al eens mee laten genieten van de sfeer in de klas. En natuurlijk toon ik ook even onze lekkere pompoensoep die we samen hebben gemaakt. veel kijkplezier!
Het wordt al frisser ' s morgens , we genieten van de laatste zonnestralen voordat de winter onze handen in de wanten stopt...
In de turnzaal hebben de kleuters vandaag genoten van het spelen met dekens, sjaals en doeken. Via exploratie en experimenteren kwamen we tot samenspelen en samen beleven. Regelmatig herhaal ik een activiteit en stop er een variatie in . Vandaag mochten de schoenen uit en ervaarden de kinderen, de gladheid van het hout van het klimrek, het anders aanvoelen van de verschillende matten, sjaals en dekens.We benoemden: zacht en hard, groot en klein, lang en kort, veel en weinig. We zagen op de sjaals afdrukken van bloemen, hartjes en fruit... We ontdekten tenen in onze kousen en dat die ook kunnen grijpen! Het slapen en verstoppen onder de dekentjes is altijd spannend en de staart van de juf proberen pakken is het tofst van al!
Deze en volgende week is ons thema pompoenen. De kleuters hadden heel veel pompoenen mee ; we hebben ze vergeleken en gewogen,gemeten ,de pitten bekeken ...we hebben ook pompoenwafels gebakken. Alle kleuters vonden ze lekker . Hoe hebben we ze gemaakt ? Eerst een pompoenmoes maken van 500 gr pompoenstukjes, de kleuters konden zelf ondervinden dat pompoen heel hard is. We klopten 3 eieren samen met 150 gr suiker en 250 gr bloem op . Nog een tweetal pakjes vanillesuiker en ongeveer 50 gr gesmolten boter erbij ....en dan bakken. Volgende week proberen we nog een receptje uit . De kleuters mochten schilderen,kleven,plakken en kleuren . We leerden een leuk liedje over spoken en griezelpap met confituur . De kleuters kunnen dit liedje oefenen in de klas via de pc.
Maandag gingen we van start met ons kriebelige thema spinnetjes.
Toen we in klas kwamen zagen we dat Jules al wakker was en rechtop in zijn bedje zat. Hij vertelde dat hij een grote spin had gezien en toch wel een beetje geschrokken was. Samen gingen we op zoek en ja hoor, we vonden ze!!!
Ze heette Jonnie en was naar binnen gekomen omdat het buiten al een beetje frisser wordt.
Met alle vriendjes hebben we geholpen om een reuzeweb te maken voor haar.
Juf had ookeen terrarium voorzien. We moesten alleen het nog een beetje gezellig maken voor de meegebrachte spinnetjes. We vonden alles in de zandbak : zand en aarde, blaadjes, takjes,
Nu nog alleen de spinnetjes verhuizen naar hun nieuwe woonst.
Oei, oei, als dat maar goed verloopt!!!!!
Aan de werktafel snipperden we een herfstachtergrond met zijdepapier in ons meegebrachte deksel.
Hierop komt een webje met spinnetjes.
Dinsdag leerden we een vingerversje over 2 spinnetjes.
Er was er eens een spinnetje die zocht eens een vriendinnetje ze zocht eens hier ze zocht eens daar maar zag er geen toen ging ze maar...
Dan nog een keer dit versje, alleen dan met de linkerhand over het linkerbeen. Tot slot het volgende versje:
Er waren eens 2 spinnetjes die zochten hun vriendinnetjes Ze zochten hier ze zochten daar en daar vonden ze elkaar!!!
We knutselden een spinnenkroon: eerst met witte wasco krassen op een groot blad, daarna met zwarte verf erover rollen .
Met vingerverf stempelden we het gezichtje van de spin.
Daarna de pootjes knippen.
Woensdag vertelde juf het verhaal van Jonnie.
Jonnie had op zijn verjaardag héél véél verdriet.
Hij is zo'n lieve kriebelspin, maar niemand wil bij hem zijn. Sprinkhaan , Bij, Vlinder, Slak en Worm lopen van hem weg.
Ze weten niet dat Jonnie lief is.Jonnie bracht een grote doos met een strik mee,
maar de andere dieren liepen van hem weg.
Ze riepen: "iek" en "een vieze spin", "O jeeee..."!!!Jonnie wou hen vragen om een stukje van de taart te eten.
Maar ze liepen weg. Ze waren BANG!!
In de catechesemomentjes zullen we hier dieper op in gaan.
Daarna mochten we turnen met juf Kris. Na de speeltijd werkten we verder aan onze spinnenkroon. Hier zie je Nina, het spinnetje.
Donderdag speelden we een spelletje.
Er vlogen telkens vliegjes in het web van Jonnie en wij mochten tellen hoeveel het er waren.
We maakten ons spinnetje in witte klei. Eerst de klei goed warm en zacht maken met onze handjes, daarna een spinnetje proberen te vormen. Tenslotte de pootjes : 4 aan elke kant. Dit was niet zo gemakkelijk maar de resultaten mochten gezien zijn.
Vrijdag gingen we op tocht op de speelplaats. In alle hoekjes en kantjes zochten we spinnenwebben. Spinnen hebben we niet gevonden, maar wel een aantal webben.
Terug in klas mochten we op een groot blad zelf spinnetjes schilderen.
Volgende week vertellen we verder over de spinnetjes .
Om ons thema af te sluiten zullen we op donderdag lekkere spinnentomatensoep maken.
Vrijdag gaan we de verjaardag vieren van Margot die jarig is in de vakantie en worden alle werkjes uitgedeeld en meegegeven.
Vandaag hebben wij feest gevierd voor Warre. Hij wordt zondag 3 jaar!!! Hij was heel vrolijk en genoot van ieder moment. De klasgenootjes hebben goed hun best gedaan om een mooie verjaardagskaart te maken, luid mee te zingen en opgewekt rond te huppelen en te dansen voor Warre. Wij wensen hem zondag een prachtige verjaardag toe.
Liedje:
Er was eens een spinnetje, heel lief en heel klein. Het kroop in de mouw van de trui van Piet Hein. Het kroop in zijn nek, het kroop in zijn oor. En toen ging het spinnetje er snel weer vandoor...
We hebben er al een kriebelige week erop zitten. De kleuters vinden het thema spinnen fantastisch, ze kijken heel gefascineerd naar het terrarium, ze praten constant over spinnen, beelden spinnen uit, wie weet zullen ze misschien wel een spin willen zoenen???
Jonnie is erg lief, maar niemand weet het. Als hij drie wordt, krijgt hij niet de gelegenheid om iemand te vragen met hem een stuk taart te eten, want sprinkhaan, bij, vlinder, slak en worm maken zich gillend uit de voeten. Dan eet hij de taart maar alleen op. Niemand weet dat Jonnie lief is..."ALLEEN JIJ! dus als je Jonnie ergens tegenkomt, geef hem een hele dikke zoen."
Beste ouders, zou ik mogen vragen om ieder weekend eens te kijken op de blog. Als u in de linkerkolom bij categorieën 'juf Famke en Kristien KL1b' aanklikt kunt u al de 'artikeltjes' van onze klas lezen. Via de blog vraag ik soms materialen om mee te brengen naar school, worden uitstapjes aangekondigd, ... Wij geven geen papiertjes meer mee naar huis, op die manier kunnen we het milieu ook wat helpen... De blog kan een goed hulpmiddel zijn om je kapoen te laten vertellen over de voorbije week. Als u naar de foto's kijkt ziet u in de linkerbovenhoek 'diavoorstelling'. Als u dit aanklikt kan je kleuter naar alle foto's kijken. Het kan een leuk momentje zijn op een regenachtige dag... Er staan heel veel foto's op de blog en soms moeten we ruimte vrij maken op picassaweb, dus al u een foto wil, vergeet die dan niet apart op te slaan.
Ik wens jullie nog een prettig weekend, en volgende week gaan wij weer als ijverige spinnetjes aan de slag !!!
De kinderen van de tweede kleuterklas zijn nu al helemaal vertrouwd met sherborne en we genieten vaak op dinsdagnamiddag van het ontspannende uurtje relaxen! Vandaag waren de appels van de tak op de grond gevallen.De appels waren vuil en mochten afgeveegd en gewassen worden.Dit deden we met een echt sponsje. De appels voelden hun schil gepoetst worden! Daarna werd de appel geschild.Daar diende het houten stokje voor dat dienst deed als mes. Lange , dikke en dunne schillen vielen denkbeeldig naast de appels neer. Met veel geduld en aandacht werd geschild, en omgewisseld ook natuurlijk Na het schillen verdeelden we de appel in wel 20 stukjes: snijden maar, in de lengte, de breedte, schuin...met het stokje. Met de vingers pakten we één voor één elk stukje van de appel en knabbelden ze op. We gingen na het aantrekken van onze schoenen, ontspannen en fruitig terug naar de klas. Volgende week is er geen sherborne. De derde kleuterklas gaat dinsdagnamiddag opnieuw naar het woonzorgcentrum : we gaan er samen met de bewoners sporten!
1 lichamelijke opvoeding-motorische competenties 1.1 De kleuters kunnen diverse ruimtelijke hindernissen nemen d.m.v. klimmen, klauteren, stappen, lopen en springen. 1.26 De kleuters tonen een toenemende bedrevenheid in basisbewegingen met betrekking tot de kind-eigen bewegingscultuur. 1.27 De kleuters tonen actieve bewegingspogingen om de eigen behendigheidsgrens volgens eigen aanvoelen te verleggen 1.4 De kleuters kunnen het eigen lichaamsgewicht veilig opvangen d.m.v. landen en opvangen.
Het thema "op zolder" is afgerond. We hadden een leuke tijd: we maakten een "oud schilderij" met koffie en houtskool en versierden een kader.
Pierre-Alexis had knuffels mee van op hun zolder waar we samen mochten mee spelen. Juf had een grote valies mee die we in de poppenhoek mochten gebruiken.
Het was feest voor Linus en Nouchka toen ze jarig waren en eind vorige week bracht juf een wafelijzer mee. We smulden van de lekkere hartjes...
Vandaag zijn we een nieuw thema begonnen: pompoenen! Enkele kleuters brachten prachtige exemplaren mee en sierfruit. Het wordt vast gezellig de komende dagen...
Nog een traktaat van een paar foto's die nog niet op de blog stonden. Veel kijkgenot de kleuters tekenen met een oude platendraaier, schilderen van een kader en pannenkoeken met appels bakken.
De voorbije twee weken hebben we rond het thema de zolder gewerkt.
We zagen dat de muizen de mooie fotos afgeknaagd hadden van de juf, om de juf weer gelukkig te maken hebben we zelf het verdwenen stuk erbij getekend.
We maakten ook een schilderij met koffie en houtskool en versierden een kader voor er rond.
Iedere dag hadden kinderen of de juf spulletjes mee van de zolder om iets over te vertellen.Alvast bedankt daarvoor!
We zongen oude liedjes met de gitaar van de juf die ze meebracht van op haar zolder.
(k zag twee beren, broodjes smeren en in een klein stationnetje.)
Ook toverden we oude versjes uit de doos zoals: naar bed naar bed zei duimelot en één, twee, kopje thee.
We probeerden ook nieuwe woorden te maken.Zoals. Een trom en een pet is samen een trompet.Enz
We bakten lekkere appelpannenkoeken.Want de juf had nog een oude rasp op zolder staan van haar oma waarmee we de appeltjes raspten.
We luisterden ook naar verhalen van oude boeken, zoals een koffertjes vol dromen en het sprookje van roodkapje.Ook Noor had een leuk boek mee waar we naar luisterden van Jip en Janneke..
Volgende week werken we rond het thema pompoenen.Heb je thuis een pompoen of sierfruit mag je kleuter dit gerust meebrengen naar de klas.Zijn er pompoenen die we mogen gebruiken om pompoensoep te maken, laat het dan weten met een briefje.
Dit schooljaar staat " techniek" met specifieke ontwikkelingsdoelen( kleuterschool) en eindtermen( lagere school) in de basisscholen speciaal in de kijker. De bedoeling is dat de kinderen via hanteren komen tot oplossingsgericht denken en probleemoplossend handelen. Het proces naar het vinden van een oplossing is belangrijk. Zo stappen we af en toe af van een stappenplan omdat een stappenplan reeds" voorbedacht" is en het creatieve denken vaak remt. Aan de hand van het verhaal:" Op de zoldertrap" waarbij de beren telkens voor nieuwe uitdagingen stonden, gaf ik de kleuters eveneens een uitdaging : bouw met de blokken een trap die niet omvalt. Het was een leerproces met vallen en opstaan;maar het was wonderlijk om te zien hoe de kinderen doorzetten om de opdracht tot een goed einde te brengen. Dit deden we klassikaal;in de toekomst zullen groepjes kleuters van de derde kleuterklas een activiteit aangeboden krijgen om het probleemoplossend denken te stimuleren en via handelen en communicatie te komen tot een resultaat.
Vandaag hebben wij feest gevierd voor Liano. Hij is drie jaar geworden. Liano was heel enthousiast en toen hij zijn kroon aan had ging hij die onmiddelijk aan iedereen tonen. Hij glunderde... Hij danst heel graag en had moeite om niet mee te dansen met de feestvierders die voor hem hun uiterste best deden!!!
De twee gezonde fruitweken zijn reeds voorbij. We hebben ons goed geamuseerd en vooral veel gegeten. We hebben vrijdagnamiddag lekkere appelwafeltjes gebakken samen met de kleuters van juf Sabien en op die manier hebben we het thema afgesloten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de kleuters vanaf nu geen fruit meer moeten eten!!! Want fruit is heel ... (vraag het maar aan je kleuter)
Volgende week beginnen we aan een nieuw en een heel leuk thema: namelijk spinnetjes... Het zal een kriebelige week worden. De kleuters mogen een spinnetje meebrengen naar de klas. Die spinnetjes zullen we dan allemaal eens goed bestuderen in een terrarium.Zou het mogelijk zijn om een deksel van een schoenendoos en een kaasdoosje mee te geven naar de klas. Gelieve het allebei te naamtekenen. Wij gaan terug vlijtig aan de slag
Maandag mochten we appeltjes op de juiste plaats leggen : in de mand, naast de mand, achter, voor,
Soms moest juf een beetje helpen
We mochten kleuren en daarna op de ommezijde van onze tekening op de lijn proberen te knippen. De 4 stukjes probeerden we dan terug samen te leggen datwe onze gekleurde tekening terug zagen.
Dinsdag en woensdag hebben we verder gewerkt aan onze fruitschaal.
We stempelden met onze vingertjes op onze banaan.
En met een rond stempelkwastje stempelden we allemaal rondjes naast elkaar tussen 2 lijntjes. Dat ging van iedereen heel vlot. Hieruit zal juf dan de druifjes knippen .
Onze fruitschaal is nu klaar!
Woensdag had juf peren meegebracht. We vergeleken de peren met de appeltjes en zagen veel gelijkenissen : steeltje, kroontje, schil, enkel de vorm en smaak was niet hetzelfde. We merkten op dat er heel veel sap in peertjes zitten.
We hebben geknipt en gekleefd : van appel tot klokhuis.
Op donderdagvertelde juf het verhaal van 2 muisjes die een appel uit een grote fruitschaal willen. De begrippen trekken en duwen kwamen hier aan bod.
Maar we hebben ook nog geknutseld.Meneertje peertje werd in 2 gevouwen. De ene helft schilderden we groen, de andere geel.
(dat probeerden we toch allemaal !!!!)
En dan vouwen en wrijven en zie het resultaat.
We hebben onze dag afgesloten met een tik tak voorstelling rond appeltjes.
Vrijdaghebben we ons thema over de appeltjes en peren afgesloten.
We deden nog een activiteit waarbij we appeltjes sorteerden volgens kleur, tellen en de begrippen veel en weinig.
Daarna mochten we appeltjes schilderen (oefening op vormgeving : gesloten vorm kunnen schilderen)
Het resultaat mocht gezien zijn In de namiddag was er ons appeltjesfeest in de speelzaal. Samen met juf Famke bakten we lekkere appelwafeltjes. ( foto's te zien bij artikel van juf Famke )
.
Volgende week gaan we vertellen over spinnetjes.
We gaan op school op zoek gaan naar allerlei spinnetjes maar wie wil mag maandag een spin meebrengen naar de klas. We zullen ze een weekje bestuderen in een terrarium in de klas.
Alvast veel zoekplezier!!!
Is het ook mogelijk om een deksel van een grote schoendoos en een kaasdoosje mee te geven ? (naamtekenen aub ) Alvast bedankt .