Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
15-10-2011
op zolder
Beste allemaal,
De voorbije twee weken hebben we rond het thema de zolder gewerkt.
We zagen dat de muizen de mooie fotos afgeknaagd hadden van de juf, om de juf weer gelukkig te maken hebben we zelf het verdwenen stuk erbij getekend.
We maakten ook een schilderij met koffie en houtskool en versierden een kader voor er rond.
Iedere dag hadden kinderen of de juf spulletjes mee van de zolder om iets over te vertellen.Alvast bedankt daarvoor!
We zongen oude liedjes met de gitaar van de juf die ze meebracht van op haar zolder.
(k zag twee beren, broodjes smeren en in een klein stationnetje.)
Ook toverden we oude versjes uit de doos zoals: naar bed naar bed zei duimelot en één, twee, kopje thee.
We probeerden ook nieuwe woorden te maken.Zoals. Een trom en een pet is samen een trompet.Enz
We bakten lekkere appelpannenkoeken.Want de juf had nog een oude rasp op zolder staan van haar oma waarmee we de appeltjes raspten.
We luisterden ook naar verhalen van oude boeken, zoals een koffertjes vol dromen en het sprookje van roodkapje.Ook Noor had een leuk boek mee waar we naar luisterden van Jip en Janneke..
Volgende week werken we rond het thema pompoenen.Heb je thuis een pompoen of sierfruit mag je kleuter dit gerust meebrengen naar de klas.Zijn er pompoenen die we mogen gebruiken om pompoensoep te maken, laat het dan weten met een briefje.
Dit schooljaar staat " techniek" met specifieke ontwikkelingsdoelen( kleuterschool) en eindtermen( lagere school) in de basisscholen speciaal in de kijker. De bedoeling is dat de kinderen via hanteren komen tot oplossingsgericht denken en probleemoplossend handelen. Het proces naar het vinden van een oplossing is belangrijk. Zo stappen we af en toe af van een stappenplan omdat een stappenplan reeds" voorbedacht" is en het creatieve denken vaak remt. Aan de hand van het verhaal:" Op de zoldertrap" waarbij de beren telkens voor nieuwe uitdagingen stonden, gaf ik de kleuters eveneens een uitdaging : bouw met de blokken een trap die niet omvalt. Het was een leerproces met vallen en opstaan;maar het was wonderlijk om te zien hoe de kinderen doorzetten om de opdracht tot een goed einde te brengen. Dit deden we klassikaal;in de toekomst zullen groepjes kleuters van de derde kleuterklas een activiteit aangeboden krijgen om het probleemoplossend denken te stimuleren en via handelen en communicatie te komen tot een resultaat.
Vandaag hebben wij feest gevierd voor Liano. Hij is drie jaar geworden. Liano was heel enthousiast en toen hij zijn kroon aan had ging hij die onmiddelijk aan iedereen tonen. Hij glunderde... Hij danst heel graag en had moeite om niet mee te dansen met de feestvierders die voor hem hun uiterste best deden!!!
De twee gezonde fruitweken zijn reeds voorbij. We hebben ons goed geamuseerd en vooral veel gegeten. We hebben vrijdagnamiddag lekkere appelwafeltjes gebakken samen met de kleuters van juf Sabien en op die manier hebben we het thema afgesloten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de kleuters vanaf nu geen fruit meer moeten eten!!! Want fruit is heel ... (vraag het maar aan je kleuter)
Volgende week beginnen we aan een nieuw en een heel leuk thema: namelijk spinnetjes... Het zal een kriebelige week worden. De kleuters mogen een spinnetje meebrengen naar de klas. Die spinnetjes zullen we dan allemaal eens goed bestuderen in een terrarium.Zou het mogelijk zijn om een deksel van een schoenendoos en een kaasdoosje mee te geven naar de klas. Gelieve het allebei te naamtekenen. Wij gaan terug vlijtig aan de slag
Maandag mochten we appeltjes op de juiste plaats leggen : in de mand, naast de mand, achter, voor,
Soms moest juf een beetje helpen
We mochten kleuren en daarna op de ommezijde van onze tekening op de lijn proberen te knippen. De 4 stukjes probeerden we dan terug samen te leggen datwe onze gekleurde tekening terug zagen.
Dinsdag en woensdag hebben we verder gewerkt aan onze fruitschaal.
We stempelden met onze vingertjes op onze banaan.
En met een rond stempelkwastje stempelden we allemaal rondjes naast elkaar tussen 2 lijntjes. Dat ging van iedereen heel vlot. Hieruit zal juf dan de druifjes knippen .
Onze fruitschaal is nu klaar!
Woensdag had juf peren meegebracht. We vergeleken de peren met de appeltjes en zagen veel gelijkenissen : steeltje, kroontje, schil, enkel de vorm en smaak was niet hetzelfde. We merkten op dat er heel veel sap in peertjes zitten.
We hebben geknipt en gekleefd : van appel tot klokhuis.
Op donderdagvertelde juf het verhaal van 2 muisjes die een appel uit een grote fruitschaal willen. De begrippen trekken en duwen kwamen hier aan bod.
Maar we hebben ook nog geknutseld.Meneertje peertje werd in 2 gevouwen. De ene helft schilderden we groen, de andere geel.
(dat probeerden we toch allemaal !!!!)
En dan vouwen en wrijven en zie het resultaat.
We hebben onze dag afgesloten met een tik tak voorstelling rond appeltjes.
Vrijdaghebben we ons thema over de appeltjes en peren afgesloten.
We deden nog een activiteit waarbij we appeltjes sorteerden volgens kleur, tellen en de begrippen veel en weinig.
Daarna mochten we appeltjes schilderen (oefening op vormgeving : gesloten vorm kunnen schilderen)
Het resultaat mocht gezien zijn In de namiddag was er ons appeltjesfeest in de speelzaal. Samen met juf Famke bakten we lekkere appelwafeltjes. ( foto's te zien bij artikel van juf Famke )
.
Volgende week gaan we vertellen over spinnetjes.
We gaan op school op zoek gaan naar allerlei spinnetjes maar wie wil mag maandag een spin meebrengen naar de klas. We zullen ze een weekje bestuderen in een terrarium in de klas.
Alvast veel zoekplezier!!!
Is het ook mogelijk om een deksel van een grote schoendoos en een kaasdoosje mee te geven ? (naamtekenen aub ) Alvast bedankt .
Ons eerste lesje Frans zit erop, het was een hele nieuwe ervaring voor de kleuters
We kennen nu onze klaspop Pistache die alleen maar Frans praat, we volgden het eerste verhaal en oefenden op de computer.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de kleuters deze woorden allemaal kennen, het gaat om sensibilisering,vergelijk het met watergewenning...........
Je m'apelle Julien
Je vais à l'ecole
Bonjour
Je vais à l'ecole avec mamam
je vais à l'ecole avec papa
nous allons jouer
au ballon
aux voitures.
j'ai faim
je mange une pomme
j'ai soif..............je dois faire pipi.......
de volgende les worden deze zinnetjes herhaald en via het boek,pc en liedjes verder aangebracht .
een oefeningetje voor thuis, samen met mama en papa: vertaal:
het thema 'op zolder' was heel verrassend; we hadden heel veel spullen in de klas . We mochten samen met de kinderen van de zesde klas vriendschapsbandjes maken , Jade had alle spullen om deze te maken op zolder gevonden. De leerlingen hadden heel veel geduld om de knopen aan te leren aan de kleuters.
We maakten 'oude' kunstwerken met koffie en houtskool, we tekenden de andere helft van een afgeknabbelde tekening er terug bij, we zongen oude liedjes samen met kapitein Winokio,de kleuters van het tweede kregen assistentie van het derde om een werkblaadje te maken . Ons eerste frans lesje was op dinsdag; om de 14 dagen zien we Pistache terug . De kleuters van het derde mogen tussendoor franse woordjes oefenen op de computer.
Niet iedere week is het yogales , estafette, tikspelletjes, dans en ritmiek. Ook wordt er regelmatig gewerkt aan competenties en motorische vaardigheden. Tijdens deze activiteit werd extra gelet op samenwerken, het parcour in de juiste richting volgen en de opdrachten juist uitvoeren. De kinderen van het derde hadden de opdracht de jongste niet uit het oog te verliezen, daar hun orientatie in de ruimte minder ontwikkeld is dan het ruimtegevoel van de oudsten.Op die manier leren ze verantwoordelijkheid op zich te nemen en leiding te geven aan anderen. De jongsten werden aangemoedigd om hun grenzen te verleggen op een speelse en kindvriendelijke manier. De groepjes werden verdeeld op basis van een kleur op hun hand.
Deze week hebben we rond de appel gewerkt. We hebben gesproken, geproefd, gekeken, naar een appel. We zijn de week begonnen met een uitstap naar de boomgaard.De kleuters vonden het heel leuk, alles was er aanwezig: een stralende zon, een toffe busrit, duizenden appels, Kijk maar mee naar de fotos van wat we allemaal hebben uitgespookt!
Maandag en dinsdag was er ook een andere juf in onze klas; juffrouw Davinia.Ze doet twee dagen kijkstage en volgende week maandag en dinsdag zal ze ook enkele activiteiten aanbrengen in onze klas.De kleuters genieten van de extra juf en de extra aandacht.
Vrijdag zullen we een fruitfeestje houden met de kleuters van juf Sabien. We kijken er al naar uit!!!
Ik wil nog een speciaal woordje van dank uiten aan het oudercomité. Stel u voor, op een woensdag kom je toe op je werk, er staat een heerlijke koffietafel klaar, je wordt begeleid naar de speelplaats waar alle leerlingen met kleurrijke ballonnen staan en die in de lucht laten. Daarna kom je bij je klas en staat er nog een superlieve spreuk op de deur van de klas, wie zou er niet emotioneel van worden. Dankuwel aan de ouderraad voor alles
Maandag was natuurlijk het hoogtepunt : met de bus naar de boomgaard. Het was voor de meeste kindjes de eerste keer op debus. Op zich was dit al een hele belevenis.
We zagen hoe de appeltjes groeien aan de bomen, grote en kleine, gele en rode. Voor we vertrokken kregen we nog allemaal een appeltje van de mevrouw van de fruitwinkel.
Aan de werktafel zijn we begonnen aan onze grote fruitmand.
Eerst rollen met de structuurrolletjes voor een mooie achtergrond.
Daarna mochten we stempelen : rood,geel, groen.
Hiermee zal juf een appeltje maken voor in onze fruitschaal.
Woensdag hebben we veel waargenomen en veel geproefd.
Juf vertelde over de schil, over het steeltje en het kroontje. We zagen dat erin het klokhuisje pitjes zaten.
We bekleefden onze fruitschaal met strookjes of gekrulde snippers.
Donderdag hebben we samen met juf twee cakes gebakken
met appeltjes natuurlijk.
We mochten alles zelf in de kommen doen en roeren. Alleen de eitjes wou juf zelf doen!!!!!
Nu nog een uurtje in de oven en dan smullen maar .
Ondertussen snipperden we met groen en/of geel zijdepapier op een peertje.
(oeps, foto vergeten te nemen)
In de namiddag was het dan zover dessert !!!!!
De cake was héééééél lekker
%%%FOTO11%%
Volgende week vertellen weverder over de appels en peren en zullen we vrijdag teruf afsluiten met een appelfeest. Ditmaal zullen we lekkere appelwafeltjes bakken.
een prettig weekend en misschien tot op de dauwwandeling.
De kleuters brachten reeds heel veel spulletjes mee, oude schoentjes,weefgetouw,boeken.,knuselmateriaal... het is leuk om alles te bekijken . Wij werken vooral rond taal in dit thema o.a. tegenstellingen,rijmen,samengestelde woorden .....
Het was vandaag " dag van de leerkracht" en alle leerkrachten, buschauffeurs, secretariaat, poetshulp en de directie werden vandaag door de kinderen in de ballonnetjes gezet op de speelplaats Binnen stond een gezellig gedekte ontbijttafel voor ons klaar . Ondertussen stonden 2 agenten in voor het oversteken van de kinderen op de straat. Ook bedankt hoor
Het is fijn om die appreciatie te mogen krijgen.We doen ons werk heel graag maar zo'n moment doet ons hart nog meer smelten voor al die lieve gezichtjes!
Een grote merci aan de ouderraad voor de organisatie van de verrassing!
Vorige vrijdag eindigde ons thema rond "het weer".
We maakten een weerboek waarin we elke dag weergaven welk weer het was. Er werd geschilderd, geknipt, geplakt, getekend...
We leerden heel wat over de wolken en de temperatuur en hoe we de regen kunnen "meten".
Nu werken we rond "de zolder".
Juf ging bij haar thuis eens op haar zolder rommelen en bracht een grote valies mee met verkleedspullen, een opblaas zetel, een muziekdoosje, juwelenkistje, dino's...
Enkele kleuters brachten ook al leuke spullen mee van op hun zolder. Daar zijn dingen bij om naar te kijken en de klas mee te versieren en ook speelgoed waar we mogen mee spelen.
We gaan nog allerlei spelletjes doen en knutselen...
Wie nog op de zolder geraakt (of die van oma en opa) en iets kan meebrengen dat "interessant" is mag dat gerust nog doen , we werken nog verder tot eind volgende week!
Het was zeer zonnig en we vertrokken geladen met knutselmateriaal naar het WZC in de Karabinierstraat waar we hartelijk verwelkomd werden.
De groepjes kleuters kregen per leefgroep een begeleidster om er samen met de bewoners een regenmaker te knutselen, na een korte pauze, droegen de kinderen met de regenmakers hun regenversje voor en daarna volgde de vulkaandans! Na een appelsapje moesten we ons reppen naar school want de tijd " vloog" voorbij! Het werd een leerrijke ervaring en we zullen zeker en vast in de toekomst nog meer boeiende activiteiten samen uitwerken met het woonzorgcentrum. Sport en spel staat nu reeds op het programma voor dinsdag 25 oktober.Bij slecht weer brengt de schoolbus ons ter plaatse.
Ritmisch regenversje:
regendruppel, regendruppel, drip, drup, drop, Hou nu toch eens op, op , op! regen op de ruiten, ik mag niet naar buiten regendruppel, regendruppel drip, drup, drop Hou nu toch eens op, op op!!
de voorbije 2 weken was ons thema : het weer !! We maakten bijna elke dag een tekening of schilderij over het weer ,we gingen natuurlijk eerst goed waarnemen en pas daarna gingen we aan de slag; schilderen,monodruk,ecoline en wasco schilderij,snippers scheuren en er wolken mee maken....figuren verzinnen in de wolken, tekendictee...
Het weer was schitterend,we hebben ervan genoten en in de namiddag bleven we na de speeltijd buiten ; spelen in de zandbak,de watertafel,klimtoren,voetbaltafel.....het was net zomer ..
We bekeken ook een aantal filmpjes over alles wat met het weer te maken heeft,we gingen s'morgens kijken naar de pluviometer en de thermometer,we bekeken onze schaduw,we maakten met een waterspray een regenboog ,we leerden een liedje over de wolken en een versje over de regen . We hoorden het verhaal over Dries draak en het onweer .
Deze week werden er testjes gemaakt door de kleuters van de derde klas, juf Magda en juf Jenny (oudcollega's) kwamen ons assisteren om de individuele testjes af te nemen .,waarvoor dank!!!! We bespreken de resultaten op het oudercontact.
Volgende thema is : 'op zolder' . De kleuters mogen iets meebrengen van op de zolder ( mag van alles zijn.... )