Inhoud blog
  • actie tegen zwerfvuil
  • songtekst heal the world
  • Wat gebeurd er als we doodgaan?
  • songtekst oorlogskind
  • extra films over lijden
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben kimberly
    Ik ben een vrouw en woon in west - vlaanderen (belgie) en mijn beroep is kinderverzorgster.
    Ik ben geboren op 10/04/1995 en ben nu dus 30 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fotografie.
    student vives kortijk kleuteronderwijs via afstandsonderwijs
    Religie, Zingeving en Levensbeschouwing

    21-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat gebeurd er als we doodgaan?

    Dit gebeurt er echt als je doodgaat

    Dit gebeurt er echt als je doodgaat

    FOTO: SS

    Het lijkt wel een cliché dat ons ingefluisterd is door tekenfilms, maar dat witte licht aan het einde van de tunnel zou wel eens dichter bij de waarheid kunnen zijn dan we denken. Dr. Cameron Shaw heeft het (aan de wetenschap gedoneerde) brein van een vrouw ontleed om te weten te komen wat ze doormaakte vlak voor haar dood.

    Volgens Shaw kunnen de laatste dertig seconden van iemands leven opgedeeld worden in intervallen van telkens tien seconden. Omdat de bloedtoevoer naar ons brein van onderuit komt, “sterft het gewoonlijk van boven naar beneden, waardoor onze meest menselijke eigenschappen als eerste verdwijnen”, aldus Shaw.

    “Ons zelfbesef, onze zin voor humor en de mogelijkheid om vooruit te denken verdwijnt binnen de eerste tien à twintig seconden. Daarna, als de golf van bloedeloze hersencellen zich verspreidt, worden ook onze geheugen- en taalcentra geraakt tot we alleen nog met een kern achterblijven.”

    Licht aan het eind van de tunnel

    Het is volgens Shaw best mogelijk dat we inderdaad een licht aan het einde van een tunnel zien wanneer we sterven. Niet dat we daar meteen een spirituele reden achter moeten zoeken. “We weten uit ervaring dat er plotseling tunnelvisie kan ontstaan wanneer je de bloedtoevoer naar het brein verliest.”

    “Het eerste wat je merkt wanneer je flauwvalt is het nauwer worden van je zicht, gevolgd door zwart. Je zou kunnen argumenteren dat de dood zich op dezelfde manier inzet omdat dezelfde mechanismen werken en het een onderbreking is van de bloedstroom naar de hersenen.”

    Bijna-doodervaringen en toekijken op je eigen lichaam

    “Ik heb ooit een instructeur gehad in neurowetenschap die een bijna-doodervaring had en uit zijn lichaam getreden was”, vertelde Shaw aan Vice. “Ze probeerden hem te reanimeren en hij zei dat hij daarop had toegekeken.”

    “Toen hij weer wakker was vertelde hij iedereen wat hij gezien had, maar van alles wat hij vertelde was er niets daadwerkelijk gebeurd.”

    “Het brein kan een visuele wereld rondom je creëren die heel erg lijkt op de realiteit maar die dat in werkelijkheid niet is, omdat je eigenlijk blind bent.

    De film van je leven, feit of fantasie?

    Het verhaal dat je vlak voor je dood de “film van je leven” ziet voorbijflitsen, lijkt in elk geval te kloppen. Onderzoek van de Hadassah Universiteit in Jeruzalem heeft zeven verschillende mensen met bijna-doodervaringen onderzocht en ontdekte dat de flashbacks heel intense momenten in hun leven waren.

    Stel je er vooral geen bioscoopwaardige beelden bij voor, en verwacht ook geen chronologie. De mensen die door de universiteit onderzocht werden, omschreven het alsof ze naar een ander universum gebracht werden.

    “Het was alsof ik daar voor eeuwig was. Ik was niet aan tijd of ruimte gebonden. Een moment en duizend jaar, allebei en geen van beide. Alles gebeurde tegelijkertijd en sommige ervaringen binnen mijn bijna-doodervaring speelden zich gelijktijdig af met anderen”, zo getuigde een van hen.

    Maar die ervaring lijkt wel hoogst persoonlijk te zijn. Een van de andere mensen in het onderzoek zei dat hij iets volstrekt anders beleefde. Hij kon zijn vrienden en familie zien, en de pijn voelen die die mensen in hun leven hadden meegemaakt. “Ik werd toegelaten om dat deel van hen te zien en voor mijzelf te voelen wat zij gevoeld hebben.”


    Dit artikel heeft eigenlijk mooi aan wat ons te wachten staat wanneer 

    het voor ons tijd is om te sterven , je ziet wat wetenschap al teweeg 

    kan brengen. De dingen die de mensen ons altijd vertellen over hoe de

    dood er eigenlijk uitziet blijkt te kloppen het licht , je leven voor de laatste

    keer zien voorbij flitsen , het zogezegd meekijken naar je eigen lichaam

    wanneer je aan het sterven bent alles lijkt zo echt .

    Ik vind dat een zeer zware manier om te sterven 30 sec nog leven is 

    in deze situatie volgens mij iets dat zeer lang duurt , de mensen zeggen 

    dat ze heeft niet geleden maar is rustig gestorven maar ze vergeten 

    de 30 sec die ze zich nog zien voor ze ons letterlijk verlaten.

    21-06-2018 om 11:47 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    12-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra films over lijden


    Dit is een film die ook zeer mooi en aangrijpend is over het thema lijden.

    Het soort lijden waar het hier over gaat is het verliezen van een persoon die

    je zeer dierbaar hebt.

    Deze persoon is ernstig ziek en beslist om te stoppen met chemo en de dagen

    te gaan leven zoals ze wilt tot ze uiteindelijk sterft.

    Ze maakt een lijstje op wat ze nog al wilt doen voor ze sterft .

    Liefde maakt ook een groot deel uit van deze film.

    Deze persoon krijgt te maken met verschillende gevoelens 

    van verliefdheid tot verdriet van het verlies .
















    Deze film is zeker een aanrader voor de jeugd .

    De film zorgt voor besef van pesten hoe erg mensen kunnen zijn voor anderen.

    Lijden bestaat niet enkel door het verliezen van een persoon maar ook door het

    lijden door omstandigheden zoals gepest worden.

    Pesten is iets dat emotioneel zeer zwaar kan doorwegen en je soms tot erge 

    dingen kan drijven zoals zelfmoord plegen door het feit dat je het niet meer 

    aankunt of zo wilt leven.

    Mensen worden om verschillende redenen gepest de ene omdat hij sproeten heeft

    een ander omdat hij wat zwaarder is dan de rest of nog iemand anders omdat hij een 

    bril draagt en last heeft van acne.

    Dit zijn natuurlijk al geen redenen om mensen te pesten.

    Pesten gebeurd meestal in groep , je pest om erbij te horen of gewoon om je te bewijzen aan de groep.

    Pesters denken niet hoe de andere persoon zich hierbij voelt ze doen enkel waar zij zin in hebben.

    Deze film hebben de pesters wil spijt dat ze dit gedaan hebben maar hij komt de spijt

    te laat zoals in de meeste gevallen.


    12-06-2018 om 20:26 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra krantenartikels over lijden

    Onafscheidelijke broers plegen samen zelfmoord na jaren van lijden

     thinkstock

    Twee broers hebben samen zelfmoord gepleegd in Ierland. De jongste was al jaren pijnpatiënt en was het lijden moe geworden. Zijn aandoening had ook een enorme impact op het leven van zijn broer en samen besloten ze om er een einde aan te maken, schrijft The Mirror.

    Het ging steeds slechter met Emanuele die sinds zijn dertiende pijn had aan een wang. De chronische aandoening leidde tot tal van ingrepen en behandelingen met een reeks pijnstillers en antidepressiva. Maar niets leek te helpen en Emanuele zag geen andere uitweg meer. Zijn lijden had ook een grote impact op het leven van zijn 12 jaar oudere broer Giuseppe Balasco. Het duo beroofde zich samen van het leven in hun slaapkamer met een masker en gas. Emanuele was 26, zijn broer Giuseppe, 38.

    De ouders kunnen met hun verdriet geen blijf. Volgens Anna en Vincezo hadden de broers een “intense en hechte band met elkaar”. De derde broer, Domenico bevestigt dat: “Emanuele en Giuseppe waren echt close. Toen Emanuele dertien werd, begon Giuseppe voor hem te zorgen als een ouder. Hij regelde alles voor zijn broer. Het lijden maakte hem wanhopig. Het bezorgde Giuseppe een zware depressie. Op het internet werd me duidelijk waarom ze het gas gekocht hadden. Ze hadden opgezocht hoe ze een einde aan hun leven konden maken”, aldus Domenico (36).


    Een paar uur voor de zelfdodingen merkte de moeder het gas op in de slaapkamer van haar zoon. “Ik zag twee cilinders met gas naast het bed van Emanuele. Ik had ze al eerder gezien in huis en dacht dat ze voor een feestje bestemd waren.” Het duo pleegde zelfmoord toen hun ouders van huis waren. “Toen ik terug thuiskwam, merkte ik dat het vuilnis nog niet buitenstond. Bovendien was de achterdeur open en ik werd ongerust. Ik haalde mijn man erbij en we gingen naar binnen. Ik zag Giuseppe op zijn bed liggen met zak over zijn hoofd. Hij bewoog niet meer. Ik trof Emanuele op dezelfde manier aan. Ook bij hem haalde ik de zak weg maar ook hij was dood.”


    Agent Stuart Newsham zegt dat de broers de zelfmoord voorbereid hadden en info zochten op het internet waar ze op zoek gingen naar het gas. “De jongens hadden grote problemen. Emanuele ging kapot van de pijn. Ze zochten beide een oplossing voor hun lijden.” Volgens lijkschouwer Maria Voison bestaat er niet de minste twijfel over de doodsoorzaak van de twee broers. Ze kwamen om door verstikking als gevolg van het inhaleren van het gas. “Ik heb heel wat getuigenissen gehoord. Er is sprake van een zelfmoordpact tussen de broers die ook samen op zoek gingen naar een middel om hun leven te beëindigen.”



    Lijden kan veel doen met mensen , hier gaat het om lijden van de pijn.

    Heel het gezin lijd aan pijn en lijden de ene natuurlijk anders dan de andere.

    De ouders aan lijden en verdriet door het verlies van hun beide kinderen.

    De broers aan het lijden van de pijn .

    Ze geven hier mooi aan dat lijden in verschillende soorten en vormen kan gezien worden

    zoals pijn , pesten , verdriet , ziekte , enz.

    Lijden kan je tot erge dingen aanzetten zoals hier , de broers lijden zodanig veel dat ze beslissen 

    om er beiden een einde aan te maken .

    Dit is iets waar ze grondig hebben over nagedacht en niet zoiets dat ze opeens wouden doen 

    het werd hen allemaal een beetje teveel .

    De liefde tussen deze twee broers is echt wel prachtig om te zien , ze leven als het ware voor 

    elkaar en sterven dan ook voor elkaar.

    Ik vind wel dat ze niet echt zo een rekening hebben gehouden hoe de ouders zich hierbij moeten voelen , 

    maar ik versta wel hun keuze waarom ze het gedaan hebben.



    795 miljoen mensen lijden vandaag honger. En morgen. En overmorgen

    De voedselcrisis is nog veel erger, zo vrezen ngo's, gezien oorlog hen verhindert peilingen te doen in 13 landen waaronder Syrië, Somalië, Soedan en Zuid-Soedan.
     AP De voedselcrisis is nog veel erger, zo vrezen ngo's, gezien oorlog hen verhindert peilingen te doen in 13 landen waaronder Syrië, Somalië, Soedan en Zuid-Soedan.
     Zevenhonderdvijfennegentig miljoen mensen lijden honger. Vandaag, morgen, en ook overmorgen. Laat dat cijfer even bezinken en bedenk dat dat het er nog veel meer zijn, want landen als Syrië zijn niet toegankelijk voor de onderzoekers die deze bedroevende Wereld Honger Index opstellen.

    De hongergraad in ontwikkelingslanden is met een derde gedaald sinds de eeuwwisseling. Maar vandaag zijn in nog altijd in niet minder dan 50 landen mensen het slachtoffer van voedselcrisissen en uithongering. De situatie is het ergst in de Centraal-Afrikaanse Republiek, Tsjaad en Zambia. Haïti, dat vorige week nog genadeloos werd getroffen door orkaan Matthew, staat vierde op de lijst. Zowat de helft van de 10 miljoen inwoners is er ondervoed.

    De Wereld Honger Index wordt opgesteld door het Amerikaanse onderzoeksinstituut voor internationaal voedselbeleid Concern Woldwide en de Duitse hulporganisatie Welthungerhilfe.

    De wereldcrisis is nog veel erger, zo vrezen ngo’s, gezien oorlog hen verhindert peilingen te doen in 13 landen waaronder Syrië, Somalië, Soedan en Zuid-Soedan

    Dominic MacSorley, van de Ierse hulporganisatie Concern Worldwide: “Medewerkers in landen als Niger vertellen me gruwelverhalen over ouders die moeten kiezen welk kind ze die ene maaltijd zullen geven die ze die dag hebben. Andere gezinnen overleven op een kom meelpap per dag, andere eten tot tien dagen op een rij niets”.

    ”Die mate van honger en ondervoeding is niet aanvaardbaar in de 21ste eeuw, het is beschamend en immoreel”.

    De hongerindex slaat op 118 ontwikkelingslanden, waarvan bijna de helft met een alarmerend hongerpeil kampt. De index is gebaseerd op vier factoren: sterftegraad onder kinderen jonger dan vijf, geremde groei, ondervoeding en het aandeel jongeren wiens gewicht te laag is voor hun lengte.

    Medewerkers in landen als Niger vertellen me gruwelverhalen over ouders die moeten kiezen welk kind ze die ene maaltijd zullen geven die ze die dag hebben. Andere gezinnen overleven op een kom meelpap per dag, andere eten tot tien dagen op een rij niet

    Dominic MacSorley van de Ierse hulporganisatie Concern Worldwide

    Dit zijn enkele van de meest verrassende vaststellingen:
    * In Oost-Timor, Burundi en Papoea-Nieuw-Guinea is de helft van de kinderen jonger dan vijf door ondervoeding kleiner dan ze zouden moeten zijn. 

    * 795 miljoen mensen, of 70,5 keer de bevolking van België, lijden dagelijks honger.

    Elke dag sterven 21.000 mensen door honger of daaraan gerelateerde oorzaken, zo stellen de VN. In 20 landen is minstens een kwart van de bevolking ondervoed.

    * Tot 50 landen, waaronder Jemen, Haïti, Pakistan, Zimbabwe en Afghanistan, zullen in 2030 nog altijd alarmerende hongercijfers laten optekenen.

    * Andere landen in de lijst van 10 ergste zijn Madagaskar, Jemen, Sierra Leone, Afghanistan en Niger.

    MacSorley stelt dat de technologie, de kennis en de middelen beschikbaar zijn om binnen de komende 14 jaar een hongervrije wereld te bekomen. “Wat ontbreekt, is de urgentie en de politieke wil om beloftes in daden om te zetten”.


    Dit artikel gaat over nog een ander soort lijden .
    Hier spreken me van lijden door honger te hebben maar 
    geen middelen om zich te voeden.
    Honger kan er voor zorgen dat mensen niet meer willen of
    kunnen leven nog . 
    Zonder voedsel is het onmogelijk om nog lang te leven.
    Kinderen leven zonder eten , of moeten de straat op om 
    achter geld te bedelen om toch maar een beetje te kunnen 
    eten of te leven . Lijden om te overleven als het ware .


    Stop euthanasie bij psychisch lijden"

     FEMKE VAN GARDEREN
     1© THINKSTOCK

    Euthanasie op basis van louter psychisch lijden zou in ons land niet langer een optie mogen zijn. Dat vindt een groep van 65 professoren, psychiaters en psychologen. In een open brief vragen ze de regering de wetgeving aan te passen.



    Jaarlijks overlijden in ons land zo'n 2.000 mensen na euthanasie. 2 à 3 procent van die groep doet dat op basis van ondraaglijk psychisch lijden. De afgelopen 2 jaar ging het telkens om zo'n 50 gevallen. 

    Volgens professoren Ariane Bazan (klinische psychologie aan de ULB), Gertrudis Van de Vijver (moderne wijsbegeerte en wetenschapsfilosofie aan de UGent) en Willem Lemmens (ethiek aan de UA) zijn dat 50 gevallen te veel. "Wij zijn gealarmeerd door de toenemende banalisering van euthanasie op grond van psychisch lijden alleen", schrijven ze in een open brief. "Wij dringen erop aan om het toelaten van euthanasie in deze gevallen uit de huidige wetgeving te schrappen."

    De ondertekenaars zijn niet gekant tegen euthanasie an sich. Wel stellen ze dat ongeneeslijkheid bij mensen die psychisch lijden, bijvoorbeeld door een depressie, niet objectief kan worden vastgesteld. "Er is maar een iemand die weet hoeveel pijn het doet op het moment zelf", verduidelijkt professor Bazan. En daarbij benadrukt ze de laatste woorden: op het moment zelf. "Er is veel mogelijk en er kan veel veranderen. Je mag niet vergeten dat een uitzichtloos gevoel eigen is aan bijvoorbeeld iemand in een depressieve fase."

    Ongeneeslijk is relatief

    SHARE  

    'Bij deze patiënten zegt de wetenschap dat niet zozeer de verschillende therapieën, maar wel de robuustheid van de behandelende therapeut bepalend is'

    ARIANE BAZAN

    Zelf gelooft de professor niet in woorden als uitbehandeld of therapieresistent bij psychische klachten die niet het gevolg zijn van fysieke aandoeningen. "Bij deze patiënten zegt de wetenschap dat niet zozeer de verschillende therapieën, maar wel de robuustheid van de behandelende therapeut bepalend is. Dat betekent dat je eigenlijk maar alle mogelijke kansen hebt benut als je alle mogelijke therapeuten hebt geprobeerd."

    Aanleiding voor de brief is het eerste euthanasiedossier dat in oktober werd overgemaakt aan justitie. Dat betrof de 85-jarige Simona De Moor, een Antwerpse die aan een onhandelbare depressie geleden zou hebben. De huisarts die haar leven beëindigde, zou de wet niet hebben nageleefd. Die schrijft voor dat in dergelijke gevallen drie artsen hun toestemming moeten geven, inclusief een specialist in de aandoening van de patiënt. In het geval van De Moor zou er geen psychiater gehoord zijn.

    Professor Bazan haalt ook een tweede, recent verhaal aan, dat volgens haar illustreert hoezeer ongeneeslijkheid, zelfs na lange jaren therapie en ondraaglijk lijden, relatief kan zijn. Het gaat om een 24-jarig West-Vlaams meisje dat al jaren aan psychiatrische problemen lijdt. Afgelopen zomer zou ze euthanasie krijgen, maar uiteindelijk zag ze er op het laatste moment van af.

    SHARE  

    'De gedachte dat de handrem door middel van euthanasie opgetrokken kan worden, kan net de kracht geven om toch verder te gaan'

    WIM DISTELMANS, PROFESSOR PALLIATIEVE GENEESKUNDE

    Volgens Wim Distelmans, professor palliatieve geneeskunde (VUB) en voorzitter van de Federale Commissie Euthanasie, is het net goed dat zo iemand als dat meisje weer perspectieven ziet. "De gedachte dat de handrem door middel van euthanasie opgetrokken kan worden, kan net de kracht geven om toch verder te gaan."

    Hij benadrukt dat euthanasie bij psychisch lijden niet zomaar wordt toegepast. "Het gaat niet op voor iemand die een paar maanden lijdt. Wel voor mensen bij wie na jaren verschillende medicijnen, therapieën en therapeuten niets veranderd hebben."

    Noch justitieminister Koen Geens (CD&V) noch volksgezondheidsminister Maggie De Block (Open Vld) wenste te reageren.

    Deze vorm van lijden gaat over het niet meer zien zitten wegens 
    verschillende omstandigheden maar de meeste draaien rond 
    het feit dat de mensen ziek zijn geestelijk , mentaal of gewoon 
    lichamelijk. 
    Ik snap natuurlijk dat sommige mensen niet meer willen leven 
    op deze manier , of ze het zeer moeilijk hebben om dit te verwerken
    maar vind het niet altijd de juiste beslissing om daarom uit het leven 
    te stappen. Maar ik zou dan ook zelf wel niet kunnen leven als een 
    plant , dan zou ik inderdaad dit ook wel overwegen .
    Soms wordt dit toegestaan en soms ook niet het hangt van persoon 
    tot persoon af .
    Persoonlijk vind ik dat deze oplossing niet moet bestaan.

    12-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    11-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. film bespreking The Broken Circle

    The broken circle


    De film gaat over hoe omgaan met de verlies van een persoon in dit geval hun dochter .

    Je ziet duidelijk een contrast tussen de twee hoofdrol spelers.

    Ze hebben beide een andere kijk op de wereld.

    Didier is namelijk een atheïst en Elise gelooft in bepaalde dingen 

    van het geloof over het hiernamaals.

    De kleine Maybell maakt zeer veel mee in haar korte leventje.

    De eerste jaren van haar leven verliep alles goed en opeens werd ze ziek.

    Ze moest een paar dagen, weken , of maanden in het ziekenhuis blijven

     de mensen daar deden alles eraan om de kleine meid te redden maar het was te vergeefs .

    De kleine Maybell sterft in de handen van de mama en dan begint heel 

    het verhaal eigenlijk rond omgaan met lijden.

    De film spreekt mij zeer aan omdat er zoveel herkenbare dingen aanbod komen in de film . 

    Iedereen komt wel eens in een situatie die gaat rond lijden.

    En iedereen voelt zich wel eens als één van de personages die aanbod komen.

    Ik heb mij bijvoorbeeld al eens als Elise gevoelt.



     verwerking van een film

    Vat je eigen mening over de film samen in drie kernwoorden:

    Verdriet – muziek – liefde

    ·        Is wat in de film aan bod komt (onderlinge relaties, gevoelens, ideeën) herkenbaar voor jou? Wat is wel herkenbaar? Wat niet?

     

    Herkenbaar:

    De pijn die ze voelen is zo hetzelfde net als de pijn die ik voel wanneer er iemand sterft die dicht bij mij staat.

    Ik moet eerlijk zeggen moest ik hetzelfde meemaken als wat zij meemaakt dat ik ook wel eens zou denken om ook naar de hemel te gaan net als haar dochtertje.

    Ik weet niet of ik net als haar de pijn zou kunnen verwerken.

    Als je dan naar de man kijkt zie je dat het iets met hem doet maar ook niet hetzelfde als met de vrouw typisch een man zijn zeker.

    Ik vond dan wel toen hij de doorsnee moest geven voor het leven van zijn vrouw dat hij het pressies niet zo moeilijk had als met het verlies van zijn dochter.

    Je ziet hier ook de band van de mensen onderling en hoe ze elkaar hier eigenlijk door proberen te steunen.

    Vriendschap is iets mooi in tijden als deze.

     

    Niet-herkenbaar:

    Hoe rap de vader eigenlijk met zijn leven kon doorgaan .

    Het feit dat hij alles zorap mogelijk weg wou hebben uit die kamer en dat ze anders moest worden.

    Hij ging ook nooit na de dood naar die kamer , of er waren nooit flashbacks waar hij nog eens aan zijn dochter dacht.

    Voor hem was zijn dochter dood .

     

    Kies drie scènes uit de film die je hebben aangesproken (positief of negatief). Beschrijf ze zo duidelijk mogelijk en noteer per scène welke gevoelens voor jou de overhand hadden.

     

    Beschrijving scène 1:

    de scène waar marybell buiten aan het kleuren was .

    Dit was toen ze al ziek was en eindelijk terug naar huis mocht.

    Toen ze aan het kleuren was vloog er opeens een vogel tegen de terranda .

    Maybell ging direct naar het vogeltje gaan kijken.

    Ze nam het op en riep haar vader dit deed ze met haar ogen in de tranen.

    Ze zag dat het vogeltje niet meer leefde.

    Papa zei tegen marybell geef het vogeltje aan mij , kom meisje leg het neer.

    Marybell vraagt aan haar papa waarom is het vogeltje dood?

    Papa reageert dat het tegen het glas gevlogen was  maar  het vogeltje weet niet wat glas  is  hij denkt als ik er door kan kijken kan ik er door vliegen.

    Marybell vraagt aan haar papa Waar gaat dat vogeltje naar toe?

    Papa reageert Wegsmijten nu , en da mag niet in de compost dus dat moet in de vuilbak.

    Marybell wilt het niet in de vuilbak gooien of het aan papa geven.

    Ze loop boos met het vogeltje weg .

     Gevoelens bij scène 1:

    Hier heb je gevoelens van twee mensen die van papa en die van marybell.

    Marybell: ze voelt verdriet voor de dood van het vogeltje.

    Maar voelt zich ook kwaad wanneer haar vader haar zegt dat de vogel in de vuilbak moet .

    Papa:  toont hier niet zoveel gevoelens in het is meer de gevoelens van het kind die aanbod komen.

     

    Beschrijving scène 2:

    Wanneer Elise de mama van Maybell na het overlijden van haar dochter naar haar kamer gaat .

    Gaat ze met de knuffel van haar dochter op het bed gaan liggen aan de gedenkmuur die ze opgezet heeft na de dood.

    Wanneer de papa in de kamer komt .

    En tegen Elise zegt dat het tijd het kan toch niet meer , er moet toch iets veranderen.

    Loopt alles mis ze gaan beiden elkaar de schuld gaan geven.

    Hoe het komt dat ze nu niet meer leeft .

    Er worden zeer veel harde dingen gezegd.

    Zoals , je hebt dat kind nooit gewild , jij hebt gerookt  en gedronken in de eerste 3 maanden , gij was enkel maar aan het zuipen ik heb daarom moeten stoppen met borstvoeding , jij steekt het op mij , geen kanker in mijn familie.

     Gevoelens bij scène 2:

    Elise : verdriet om het verlies van haar dochter.

    woede over het feit dat hij zegt dat het zo niet meer verder kan.

     schuldig omdat ze denkt dat ze het kon voorkomen.

    gefrustreerd door het feit dat hij haar beschuldigd en nooit eigenlijk echt het kind wou.

     

    Papa: bezorgd hij wilt dat Elise verder gaat met haar leven.

    Woede over het feit dat Elise zulke uitspraken doet over hem.

    Verdrietig over het verlies van zijn dochter.

     

     

    Beschrijving scène 3:

    Wanneer we Elise in de auto zien zitten.

    Na dat ze van een feestje komt.

    Zien we dat ze terug denkt aan momenten met maybell.

    Over de sterretjes in het ziekenhuis speelt dit verhaal af.

    Je ziet de flashbacks.

    Wanneer ze hieraan denkt zie je haar wenen in de auto.

    Ze snackt als het ware naar haar adem al wenend.

    Je ziet hoeveel pijn ze heeft.

    Ze stapt uit haar auto.

    Gaat opzoek achter pillen en drank.

    Ze maakt er zelf een eind aan.

    Haar man vind haar in de winkel en belt de hulpdiensten.

    Hij gaat met haar mee naar het ziekenhuis , waar ze hem even later vertellen dat ze eigenlijk niet meer kan overleven dat er veel te veel schade is opgelopen.

    Hij speelt de laatste noten met de vrienden terwijl de laatste slagen van haar hart gaan.

     

    Gevoelens bij scène 3:

    Elise :  ze voelt haar hulpeloos alsof niemand haar kan helpen met haar verdriet.

    Ze is eigenlijk wanhopig , ze ziet geen weg terug enkel maar een weg om uit het leven te gaan.

    Ze voelt ondraagbare pijn/verdriet.

    Papa :  voelt zich bezorgd wanneer hij zijn vrouw op de grond vind.

    Voelt woede wanneer ze opeens moeten stoppen wanneer haar hart even stilstaat.

    Hij voelt hem hulpeloos wanneer hij eigenlijk niks kan doen voor haar meer.

    Hij voelt zich ook bang dat hij haar gaat verliezen.

     Wanneer hij het besluit moet pakken om haar te laten gaan voelt hij zich , gekwest , ongelukkig.

     

    Op welke manier hebben de drie scènes die je hierboven vermeldde, met je eigen levenservaring/levensvisie te maken?

     

    Wanneer je moet omgaan met het verschil van huisdieren kan je dit vergelijken met de situatie van het vogeltje , enkel begraven wij dit dan maar je wilt het ook niet afgeven . Je voelt het verdriet van iets dat er niet meer is.

     

    Bij de situatie van een persoon te verliezen ,denk je soms wel eens om uit te leven te stappen of je wilt de pijn voelen net als de andere persoon voelde. Maar je doet het niet altijd , in de deze situatie doet zij het wel.

     

    Wanneer je een persoon verliest ga je makkelijk de schuld op je zelf gaan steken of op de andere persoon.

    Je gaat altijd wel redenen zoeken hoe het te voorkomen was .

     

    Wat wil de regisseur van de film ons duidelijk maken? Wat is volgens jou de boodschap die door de film wordt overgebracht?

     

    Dit is een verhaal over contrasten, de radicale tegenstellingen die we het leven noemen. Elise en Didier zijn om te beginnen op veel vlakken elkaars tegenpool, wat ook verklaart waarom ze zich aangetrokken voelen tot elkaar. Hun verschillen worden ook duidelijk wanneer Maybelle ziek wordt. Didier, een overtuigde atheïst, is in alle staten en weet zich geen blijf met zijn woede en verdriet, Elise tracht hoop te putten uit haar vage geloof in een hiernamaals.

     

    De boodschap in het verhaal is dat iedereen anders omgaat met lijden.

    Niet iedereen kan dit even goed verwerken als andere.

    Soms kan je zodanig veel tegenslag krijgen in een zeer korte tijd dat je de weg kwijt geraakt.

     

    Wat zijn de gelijkenissen en de verschillen tussen jouw visie en die van de filmmaker op het vlak van de behandelde thema’s (afhankelijk van de film die je koos, kan dit geloof, omgaan met de natuur, relaties, lijden… zijn)?

    Gelijkenissen:

    Ik zou ook zo lijden als Elise doet in de film.

    De relatie in dit verhaal ga ik ook akkoord mee het is niet omdat je tegenpolen betn dat je niet in een relatie met elkaar kan zijn.

    Liefde doet soms rare dingen met de mensen.

    Ik vind het ook mooi dat de vrienden betrokken worden bij beide doden zo weet je dat je er niet alleen voor staat.

    Ik geloof ook wel in de dingen die Elise gelooft het sterretje aan de hemel of het vogeltje die op de venster komt zitten.

    Het is net of dat maybell nog bij hen aanwezig is .

     

    Verschillen

    Hoe de vader omgaat met beide situaties vind ik zo kil en koud .

    Alsof het hem eigenlijk niet echt veel doet.

    Hij kan alles zo rap een plaatsje geven.

    Ook hoe hij soms dingen tegen zijn dochter verteld vind ik niet kunnen.

    Zoals het verhaal met het vogeltje , maar dat heeft dan te maken met zijn geloof

     

     Verwerkingsopdracht

     

    Je schrijft in ongeveer twee bladzijden een brief (naar een vriend/vriendin), waarin je de film aanbeveelt of afraadt. Je zorgt dat je de elementen die je hierboven aanbracht, erin verwerkt.

    Dit betekent dat in deze brief de volgende zaken zeker moeten verwerkt zijn:

    -        de thematiek van de film

    -        de visie van de filmmaker

    -        jouw persoonlijke visie

    -        eventueel een link met je eigen leven, ervaring…

    Je brief is een samenhangend geheel, dus geen opsomming van de hierboven staande verwerkingsvragen en is in een vlotte en correcte taal geschreven

    Beste

     

    Moet je eens wat weten ik heb dit weekend naar een prachtige film gekeken. Je moet hem zeker ook eens bekijken. Ik weet niet of je hem kent the broken circle de film met Veerle Baetens in de hoofdrol. Das die van code 37 , die ken je toch wel . Man wat was dat een film waar je kon van wenen. Het is zo een mooie film het verhaal is iets dat je zelf ooit ook eens kan meemaken. Er waren natuurlijk ook momenten dat je kon mee lachen of waar de passie van afsprong maar alles draaide hier rond het verdriet. Je hebt echt wel een doos zakdoekjes nodig als je hier naar gaat kijken. Ik heb het toch ook wel een paar keer moeilijk gehad tijdens de film het is net of je dingen uit je eigen leven herkent wanneer je hier naar kijkt. Ik weet niet of jij dit ook zo gaat ervaren maar jou kennende ga je dit ook wel vinden . Daarom dat ik deze film aan jou aanraad om te bekijken. Ik wil hem gerust nog eens bekijken samen met jou hoor , we kunnen dan samen wenen.

    Neem nu de scene waar maybell dat vogeltje zag tegen het raam vliegen zo schatig hoe ze hier op reageerde. Het was net hoe ik zou reageren moest er een huisdier van mij dood gaan , of als ik een beestje zie die dood is .

    Ik vond het enkel een domme reactie van de vader hierover maar ja hij gelooft dan ook niet in zulke dingen das meer de mama in het verhaal. Of telkens al die leuke muziek dat ze er tussen speelde ik wist echt niet dat Veerle Baetens zou mooi kon zingen . De tattoes waren wel wat overdreven maar dat hoorde bij haar rol . Ook al is het niet mijn gerne van muziek ik vond het wel mooi om naar te luisteren . De teksten van de liedjes betekenden dan ook super veel in deze film het was denk ik een soort van lijdraad in het verhaal om alles een beetje te kunnen verwerken. Dat vind ik dan het mooiste aan muziek algemeen het verhaal dat ze erin vertellen het gerne maakt dan eigenlijk niet zoveel meer uit als de tekst maar aangrijpend is.

     Je ziet duidelijk dat elise een zeer belangrijke rol speelt in het verhaal van de regiseur zij heeft het namelijk het moeilijkst met het verwerken van haar verdriet. Je ziet duidelijk aan haar dat ze niet kan omgaan met het verlies van haar dochtertje . Ze zoekt overal achter redenen hoe het komt of wat ze er aan kon doen om het te voorkomen. Op een bepaald stuk in de film zie je mooi wat verdriet in een relatie kan doen . Het zet je als het ware tegen elkaar op . Verdriet kan rare dingen doen met mensen , je weet soms niet hoe je hierom moet gaan . Bij sommige kan zich dit uitdrukken in woede en bij andere merk je nauwelijks dat ze verdriet hebben. Ik ben meer de elise persoon in het verhaal ik zou ook niet kunnen omgaan met het verdriet u kind te verliezen. De pijn die ze voelt moet zo ondragelijk zijn dat ze gewoon geen weg meer terug zag . Haar kindje was alles voor haar dat zag je voor de vader in het begin niet . Ze gaven mooi in de film aan dat de papa niet echt zo blij was met het feit dat ze zwanger was . Maar eenmaal ze op de wereld was zag je hem wel veranderen van mening. Wanneer je merkt dat je kind ziek is stort letterlijk je wereld in,  je weet niet wat je moet doen het enige wat je kan doen is hopen dat het goed komt. Op een bepaald moment zie je mooi hoe het proces van de ziekte in elkaar zit en hoe de ouders erop reageren . Je voelt de pijn door je gaan wanneer je hoort dat het eigenlijk niet meer te redden valt , je wereld stort opnieuw in elkaar. Je begint je dan af te vragen waarom zij of waarom kunnen ze haar niet helpen . Het andere vriendje mag wel naar huis is wel genezen en bij zij helpt het niet waarom is de wereld zo oneerlijk. Ik vind die ene scene in het ziekenhuis waar ze over de sterretjes praten wel super emotioneel het was net alsof ze aan het uitleggen waren wat er ging gebeuren met haar als ze er niet meer was. Dit is ook het beeld dat je bij de mama zag toen ze de flashbacks toonden als ze in de auto zat .

    Haar verdriet was zodanig groot dat ze geen uitweg meer zag en besloot in haar tattoe shop binnen te gaan . Ze ging opzoek naar alle pillen en drank die ze kon vinden . Ze was helemaal klaar met haar verdriet en wou niks liever dan terug bij haar dochtertje te zijn . Dus besloot ze om uit het leven te proberen te stappen aan de hand van de pillen en de drank. Haar man vond haar enkele minuten later op de grond bewusteloos liggen . Je zag aan hem hoe radeloos hij was hij wist niet wat hij moest doen . Het enige dat hij wou was dat ze bleef vechten en hem nog niet verlaten . Hij werd hier letterlijk boos om toe de ambulance stopte omdat haar hartslag weg was . Moest dat mijn man geweest zijn ik zou net hetzelfde gedaan hebben , ik zou nooit na het ene verlies nog een ander verlies aankunnen en zeker niet op zo een korte tijd . Eenmaal hij dan in het ziekenhuis was komt hij voor een zeer moeilijke keuze te staan . Houd hij zijn vrouw verder in leven ook al heeft ze niet echt meer een leven voor haar door de opgelopen schade of beslist hij om de machines af te zetten en haar naar maybell te laten gaan . Ik vind dat hij de juiste keuze heeft gemaakt het was natuurlijk niet de makkelijkste voor hem maar wel wat zij wou . Hij wist hoe moeilijk zij het had met het verdriet van hun dochtertje en dat ook waarschijnlijk de reden was waarom ze dat gedaan was . Voor ze de machine aflegden zij haar nog tegen haar doe je de groetjes aan maybell van mij . Man de traantjes stonden in mijn ogen toen hij dit zij het raakte mij zo . Hij hielt hem heel de film zo sterk zowel bij de dood van zijn kind als van zijn vrouw je kon amper zijn gevoelens zien . Durfde hij ze niet tonen of was hij nu eenmaal zo een man . Het is natuurlijk altijd wel geweten dat mannen anders reageren dan de vrouw . Dit komt mede door dat de man zich sterk moet houden voor de vrouw . Vrouwen hebben het algemeen altijd zwaarder met hun emoties . Ik heb het daar ook moeilijk ik kan nooit mijn gevoelens een plaats geven . Ik ga soms echt heel ver in mijn gevoelens uiten verdriet is echt wel een zeer moeilijke voor mij eenmaal ik aan het wenen ben kan ik moeilijk stoppen ik moet dan steeds denken aan momenten met die persoon.  Maar of ik de keuze zou kunnen maken lijk dat hij heeft gemaakt dat weet ik niet , ik denk dat het mij niet zo lukken om haar direct te kunnen laten gaan . Bij maybell kon je niet anders dan haar laten gaan ze was opeens weg door haar ziekte. Maar ik zou ze dan wel moeilijk kunnen lossen moest ze in mijn armen zijn gestorven.

    Wanneer ik mij verdrietig voel ga ik ook overal redenen gaan zoeken of mezelf gaan schuldig voelen alsof ik er nog wat kon aandoen. Maar ook al weet je diep van binnen dat je u zelf niks te verwijten hebt , dat je haar niet kon helpen hierbij enkel er maar zijn voor haar wanneer ze je het meest nodig heeft. Leven zit zo raar in elkaar sommige mensen sterven heel oud andere heel jong , net alsof mensen al van af hu

    11-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergeving is het iets dat we nodig hebben om verder te kunnen?

    Vergeving is het iets dat we nodig hebben om verder te kunnen?


    Mensen kunnen nooit van je verwachten dat je ze gaat vergeven ze kunnen dit 

    enkel maar gaan hopen dat je dit doet.

    Vergeving vragen, vergeving schenken en vergeving ontvangen kunnen een grote

    bevrijding betekenen en nieuwe levenskansen bieden aan zowel het slachtoffer als

    de dader.

    Verzoening is dit iets wat we kennen of moeten toepassen?

    Heeft dit niet meer iets met het geloof te maken zoals : boete doen , berouw 

    tonen , belijdenis vragen en absolutie.

    Vele mensen vragen zich af wat is vergeven ? 

    Moeten we altijd de mensen vergeven ? 

    Of is het gewoon een manier om te verwerken?

    Het leven bestaat uit zoveel vragen en zo weinig antwoorden .

    Soms moet je eens iets proberen om het antwoord te weten .

    Iemand of jezelf vergeven moet je pas doen wanneer je er klaar voor bent . 

    Niemand kan dit in jouw plaats doen . 

    De meeste mensen kunnen zichzelf en de ander wel gaan vergeven maar het niet gaan vergeten.

    Je bepaalt zelf of je dit nodig hebt om te kunnen doorgaan , vergeven is niet verplicht het is maar een optie.

    Ik persoonlijk zou het zeer moeilijk  mee hebben om mezelf of de andere persoon te gaan vergeven.

    Het zou mij wel lukken maar niet direct het zou een lang proces kunnen worden . 

    Hoe kan je iets of iemand vergeven wanneer je achter blijft met zoveel pijn?

    Soms moet je eerst de pijn kunnen verwerken voor je denkt aan de persoon of jezelf te vergeven.

    Het leven moet je stap voor stap doen , probeer niet te lopen wanneer je nog niet kan wandelen.

    Maar iedere persoon is anders op dit vlak , niet iedereen gaat hem schuldig gaan voelen of de persoon schuldig gaan aanzien.

    Waar is God eigenlijk wanneer al dit lijden ontstaat ?
    Waarom doet hij hier niks aan en laat ons gewoon verder lijden?
    Het is net alsof God het niet erg vind dat we lijden want hij 
    is altijd afwezig op dat moment?
    Kan God eigenlijk kwaad zijn op de daders? Of is het enkel het 
    systeeM die voor gerechtigheid zorgt in de wereld?

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=UlUm7vX9hYg   

    11-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe gaan de mensen gaan reageren op lijden ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    hoe gaan de mensen gaan reageren op lijden

    Iedere persoon reageert anders .

    Er is geen enkele juiste manier om hier mee om te

     gaan iedereen heeft hier zijn eigen manier voor.

    Voor de ene persoon is dit veel intenser dan voor de andere.

    Er zijn dan ook als het ware personen die dit direct 

    een plaatsje kunnen geven in hun leven en 

    terug de draad opnemen om door te gaan met hun leven.

    Je hebt dan personen die zich totaal schuldig gaan voelen voor het feit dat ze 

    gestorven zijn om redenen waar je zelf de persoon nog kon helpen of redden 

    als het ware dit maakt voor hen een zeer moeilijk lijden.

    Mensen kunnen niet altijd omgaan met de pijn die lijden met zich mee brengt ,

     voor sommige mensen is dit een pijn die voor hen ondragelijk is .

    In dit geval kan het wel eens gebeuren dat mensen uit pijn van het lijden ook de weg van de

    dood gaan opzoeken omdat ze als het ware niet met deze pijn kunnen en willen leven.

    Je kan dit gevoel omschrijven net alsof dat je niet meer kan ademen.

    Er zijn dan ook mensen die hun gevoelens enkel maar kunnen 

    uiten door als het ware alles bijeen te roepen.

    Mensen hebben altijd het gevoel dat ze nooit echt afscheid hebben kunnen nemen .

    Er bestaat nooit zoiets als het ware een tweede kans 

    om afscheid te nemen en hun voor de 

    laatste keer te zeggen hoe graag je ze ziet. 

    Afscheid is iets dat je niet altijd kan doen en daar moet je mee leren

    leven ook al is dit iets dat niet makkelijk is.

    Hebben jullie ook niet het gevoel wanneer er mensen doodgaan dat

    ze als het ware een stukje van je hart 

    meenemen en je achtergelaten word met een leegte vanbinnen?

    Die leegte kan nooit meer worden ingevuld enkel de liefde voor 

    deze persoon blijft bestaan maar de leegte blijft.

    Maar het belangrijkste of meest voorkomende van lijden is het feit dat mensen zeer veel 

    verdriet hebben en er zeer veel tranen stromen voor deze persoon.

    Ik persoonlijk ben dan een persoonlijk die mij zeer erg gaat gaan afzonderen van de 

    wereld ik heb als het ware meer aan de mensen als ze mij laten doen .

    Ik ga zeer veel huilen en heb dit dan ook nodig om dit te verwerken.

    Als mensen van mij gaan verwachten dat ik niet ga gaan huilen zou ik als het ware

    kapot gaan , ik heb mijn tranen nodig als uitlaat klep.

    Ik ben dan ook iemand die dan de pijn wil voelen als de pijn die de mensen die 

    gestorven zijn hebben gevoeld.

    Verdriet doet rare dingen met de mens.


    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=_BwZsN-Ihxs   

    11-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestaat leven na de dood?

    Leven na de dood bestaat het ?


    Bestaat er zoiets als leven naar de dood?

    Heb je ooit al eens persoon gezien na de dood als het ware een schim van hen?

    Neen ik wel , en geloof me dat is toch maar iets raars om te zien het is alsof je 

    droomt en het eigenlijk niet echt gebeurd.

    Of heb je ooit als eens het gevoel gehad dat een andere persoon pressies hetzelfde is als de 

    persoon die gestorven is als het ware zijn ziel die in iemand anders is .

    Het is toch raar wat de dood met mensen doet?

    Iedereen kijkt hier op een andere manier naar .

    Voor de ene persoon bestaat er iets na de dood als het ware om het verlies van de dood van een 

    geliefde te kunnen verwerken of omdat ze dit geloven van hun geloof.

    Je hebt dan andere mensen die hier totaal niet in  gaan geloven of toch niet op die manier. 

    Voor andere mensen is dood dan ook dood.

    Of je gelooft in leven na de dood hangt ook een deel van jouw geloof af.

    Sommige mensen denken dat ze naar de hemel , hel of het paradijs gaan dit zie je 

    bij het Christendom , Islam en de Jodendom.

    En dan heb je de andere die letterlijk gaan geloven dat de mensen terug komen in een

     ander lichaam als het ware de ziel in iemand anders stoppen dit zijn dan de Hindoes en Boedisten.

    Er is eigenlijk maar één manier om te weten wat er gebeurd met ons wanneer we sterven 

    en dat is namelijk het sterven zelf.

    Er bestaat niet zoiets als niet mogen geloven dat er leven na de dood is .

    Voor sommige mensen kan dit een zeer grote steun bieden bij het verlies van 

    deze persoon als het ware weten dat 

    deze persoon niet zover weg is of een goed leven hierboven heeft.

    Andere mensen willen dan ook niks te maken hebben met de dood ze vinden dit soort van iets raars.

    Als je naar mijn visie vraagt over bestaat er zoiets als leven na de dood moet ik jullie eerlijk zeggen ja .

    Ik ga nu niet zeggen dat ik geloof dat we gaan terug keren in een andere persoon of dier maar ik geloof wel

    dat we neer de hemel of hel gaan naar gelang hoe ons leven was.

    Ik geloof ook dat de mensen die gestorven zijn boven de wolken leven en als

     het ware over ons leven waken 

    als het ware een soort van beschermengel.

    Ik weet dan ook zeker dat alle mensen die gestorven zijn die van elkaar als het ware 

    familie zijn voor elkaar hierboven zorgen.

    Wanneer ik het thuis eens moeilijk heb ga ik mij altijd naar hierboven gaan

     richten naar de mensen die overleden zijn 

    als het ware om steun op te zoeken en hen te laten merken dat we ze nog niet vergeten zijn.

    Ook geloof ik als we sterven dat we eerst door een tunnel moeten lopen naar het zogenaamde witte licht 

    waar iedereen het altijd over heeft.






    Bijna-doodervaring 3-jarige: "Overgrootmoeder in hemel stuurde me terug"


    Het mysterie van de bijna-doodervaring blijft heel wat wetenschappers bezighouden. In de buurt van Berlijn heeft een driejarig jongetje getuigd over iets wat alles weg heeft van zo'n bijna-doodervaring. De kleine Paul Eicke was verdronken in een vijver en na reanimatie was hij afgeschreven. Meer dan drie uur nadat hij in het ziekenhuis was binnengebracht, kwam het jongetje plots terug tot leven en hij vertelde dat hij zijn overgrootmoeder had gezien in de hemel. Die vertelde hem dat hij terug naar de levenden moest gaan.


     Er was veel licht. Ik kwam aan een poort en ik zag Emmi aan de andere kant. Ze zei me: 'Wat doe je hier, Paul? Je moet terug naar mamma en papa. Ik zal hier wel op je wachten. De hemel zag er leuk uit, maar toch ben ik blij dat ik nu terug bij mama en papa ben.  

    Paul Eicke

     Het was een fantastisch mirakel. Ik beoefen deze job nu al 30 jaar en heb nog nooit zoiets meegemaakt. Het toont alleen maar aan hoe groot de weerstand van het menselijke lichaam kan zijn en dat we nooit zouden mogen opgeven.  

    Professor Lothar Schweigerer


    Paul Eicke was aan het spelen in de tuin van zijn grootouders toen hij in een vijver sukkelde. Het duurde enkele minuten voor zijn grootvader het incident opmerkte en hij hem uit de vijver sleurde. Pauls vader paste vervolgens gedurende tien minuten hartmassage en mond-op-mond-beademing toe tot een medische helikopter ter plaatse kwam. Het duurde nog tien minuten vooraleer Paul in het ziekenhuis arriveerde. Urenlang probeerden dokters hem te reanimeren. Ze hadden net de hoop opgegeven, toen het jongetje meer dan drie uur later weer tot leven kwam. Zijn hart begon plots weer te slaan.


    Poort

    Hij vertelde dat hij zijn overgrootmoeder Emmi gezien had en die had hem aan een soort poort bevolen terug te keren naar zijn ouders. "Er was veel licht en ik dreef. Ik kwam aan een poort en ik zag Emmi aan de andere kant. Ze zei me: 'Wat doe je hier, Paul? Je moet terug naar mama en papa. Ik zal hier wel op je wachten.' Ik wist dat ik in de hemel was, maar ze zei dat ik snel naar huis moest gaan. De hemel zag er leuk uit, maar toch ben ik blij dat ik nu terug bij mama en papa ben."


    Lage temperatuur

    Paul is nu terug thuis en vreemd genoeg lijkt hij geen enkele hersenschade te hebben opgelopen. Mogelijk werd het jongetje gered door de lage temperaturen in de vijver. Toen hij eruit kwam, lag zijn lichaamstemperatuur amper rond de 28 graden. Omdat het metabolisme bij zulke temperaturen vertraagt, kan het lichaam langer overleven zonder zuurstof.


    Mirakel

    Professor Lothar Schweigerer maakte het medische mirakel zelf mee. "Na twee uur hartmassage stonden we op het punt hem helemaal op te geven. We dachten echt dat hij hersendood was en dat zijn overlevingskansen onbestaande waren. Toch begon zijn hart weer te kloppen. Het was een fantastisch mirakel. Ik beoefen deze job nu al 30 jaar en heb nog nooit zoiets meegemaakt. Het toont alleen maar aan hoe groot de weerstand van het menselijke lichaam kan zijn en dat we nooit zouden mogen opgeven." 


    Dit artikel heeft aan dat er iets of iemand is na de dood.
    Hier spreken ze van een persoon die hen terug stuurt naar de wereld.
    Het was nog niet zijn tijd hij kwam als het ware met de dood in 
    contact en werd eigenlijk ook als dood aan gezien.
    Er zijn geen verklaringen voor hoe dit allemaal kan of kon.
    Dit jongentje gelooft erin dat hij tegen een persoon aan de overkant 
    heeft gesproken.
    Dat hij als het ware in de hemel was er was een poort en heel veel 
    licht aanwezig. 
    Hij vond het eigenlijk wel leuk en mooi daar maar was blij dat hij 
    terug bij zijn mama en papa was.




    11-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe verwerken andere culturen de dood?

    Hoe verwerken andere culturen de dood

    Zowel als bij de Islam , Jodendom en christendom wordt de dood 


    aanzien als een doorgangspoort naar een eeuwige leven bij God.

    Voor moslims verhuist de ziel bij het afsterven naar een tussenwereld waar ze wacht

    op de Dag des Oordeels. Op die dag volgt dan de beloning of de straf voor het

    geleefde leven. Op die dag zal Allah immers elke gelovige verhoren en beslissen wie

    naar de hemel of de hel zal gezonden worden. Het begrafenisritueel verloopt

    volledig in functie van deze goddelijke deliberatie: het lijk wordt driemaal ritueel

    gewassen om zuiver en rein voor Allah te verschijnen, daarna wordt het in een witte

    doek gewikkeld (een verwijzing naar het kleed dat meegebracht werd van de

    bedevaart (hadj) naar Mekka), er wordt gebeden voor de dode en hij wordt begraven

    op de rechterzijde met het gezicht richting Mekka.

     

    Ook de joden zien de dood als een moment waarbij de deur van het paradijs zich

    voorgoed kan openen. Het eeuwige leven bij God wordt beloofd aan wie geleefd

    heeft volgens de Thora die Gods bedoelingen met de mensen openbaart. Na een

    rituele wassing wordt het lijk in een witkatoenen doodsgewaad gewikkeld. Bij de man

    wordt de gebedsmantel, waarvan de gebedskwasten verwijderd zijn, ook opgelegd.

    In de kist wordt wat aarde uit Israël gestrooid als teken van verbondenheid met de

    voorvaderen. De begrafenis zelf gebeurt in volle grond. Met het oog op de

    opstanding op het einde der tijden, wanneer de Messias komt, worden joden niet

    gecremeerd. Liberale joden verkiezen echter soms toch voor crematie uit

    verbondenheid met de slachtoffers van de Shoah.

     

    Ook voor de christenen is de dood de doorgang naar het eeuwig leven.

    Sommigen geloven dat de afgestorvene ooit voor de rechtersstoel van God zal staan.

    Hier zal dan het oordeel over het leven komen: beloning of straf, hemel of hel.

    Andere christenen zien in het leven na de dood de

    bevestiging van de hemel, de plaats waar alles goed is: geen tranen, geen pijn, maar

    volle gerechtigheid en liefde. Ook de christelijke uitvaartliturgie is rijk aan symboliek.

    Wanneer de overledene in de kerk binnengebracht wordt, wordt de kist besprenkeld

    met gewijd water, verwijzend naar het doopsel.Op de kist is een kruis aangebracht,

     als teken van de dood, maar tegelijk ook als overwinningsteken. Christus is na zijn kruisdood immers als eerste verrezen uit het graf. De paaskaars voor de kist verwijst ook naar het leven met Christus.


    Het hindoeïsme en boeddhisme geloven dan dat de dood de overgang is naar een nieuw aards leven.


    Bij de hindoes volgt na de begrafenis een crematie. Het afgestorven lichaam is

    onbelangrijk. Het gaat hen immers alleen om de bevrijding van de ziel. Na het

    cremeren wordt de as in het water van een rivier of de zee gegooid.


    Ook een boeddhist streeft ernaar om van het aardse leven bevrijd te worden, om

    ooit niet meer herboren te worden. Het is van belang dat iemand zijn dood goed

    voorbereidt, omdat dit het verdere bestaan van de ziel beïnvloedt. Vaak wordt een

    monnik uitgenodigd, die de stervende met heilige teksten begeleidt. Belangrijker dan

    de lijktooi is de zorg voor het bewustzijn of de ziel. De begeleiding naar een andere

    bestaansvorm is immers belangrijk. Mocht dit niet gebeuren, dan dwaalt de ziel rond.

    Rondzwervende zielen kunnen een kwade invloed uitoefenen. Daarom gebeurt het

    dat men op een plaats, ver weg van het oorspronkelijk huis, een altaar opricht en er

    geregeld offers brengt.

    11-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe omgaan met lijden en sterven?

    Hoe omgaan met lijden en sterven?

    Er zijn 4 soorten van mensen en lijden: 

     

    De eerste is de diabolisering dit wil eigenlijk zeggen dat de dader hier aanzien 

    wordt als een duivel .

    Deze noemer wordt vooral gebruikt bij mensen die seksueel misbruik zijn, die zijn als het 

    ware monsters voor het slachtoffer.

    Naast de dader en slachtoffer kunnen we ook spreken over omstaanders die aanwezig zijn hierbij.


    De tweede noemen we banalisering dit wil zeggen de mensen die in concentratiekampen 

    mensen in opdracht vermoorden in sadistische omstandigheden . 

    Dit heeft dan te maken met de omgevingsfactoren wie het slachtoffer is of de dader.


    De derde vorm is ethisering dit wil zeggen dat ze worden gezegd dat wat ze doen eigenlijk

    het goede is .

    Ze proberen het gedrag van zichzelf en ander aan te zien als het goede , dat is toch wat ze

    zich zelf wijs maken.


    Het laatste is zelfbedrog en fragmentatie hier spelen we als het ware meerdere personen we nemen meerdere

    rollen op ons wat er eigenlijk kan toe lijden dat we aan zelfbedrog gaan doen.


    Vele mensen vragen zich af wat de juiste manier is om verdriet te verwerken.

    Maar die is er niet.

    Iedereen heeft een andere manier van verwerken .

    Voor de ene persoon is dat er voor elkaar zijn of een luisterend oor aanbieden. 

    Maar voor een andere persoon kan dit een schouder zijn waar hij kan op uithuilen. 

    Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden , 

    je moet zelf uitmaken wat het best voor jouw werkt.

    Ook het rouwproces is voor iedereen anders. 

    Er zijn mensen die geen hulp nodig hebben of willen en er zijn dan mensen 

    die het niet alleen kunnen verwerken. 

    Het maakt niet uit hoe jij het verwerkt of wanneer je dit doet , dit is iets dat tijd en energie van je vraagt.

    Het is een proces dat je maar kan beginnen en eindigen wanneer jij er zelf voor klaar bent.

    Mensen moeten zich niet schuldig voelen wanneer ze het niet kunnen verwerken of

     wanneer ze het even moeilijk hebben dat is normaal. 

    Er zijn altijd wel mensen in de buurt die voor je klaar staan , je staat er nooit alleen voor .

    Je hebt dan ook verschillende soorten mensen en emotie's . 

    Er zijn mensen die totaal niet beseffen wat er gebeurd en pas later alle emoties krijgen. 

    En dan heb je de tegenovergestelde mensen die maar niet kunnen stoppen met huilen van de pijn

     en het gemis om die bepaalde persoon.

    Beide mensen hebben het recht om zo te reageren want namelijk niemand is perfect of hetzelfde.

    Er zijn dan ook mensen die zich sterker moeten voor doen dan ze zijn om de andere

     persoon te helpen bij hun verwerking

    ook al hebben ze het zelf even moeilijk. 

    Ze zetten hun emoties even opzij voor de ander zijn emotie dit is liefde.

    Er zijn voor de mensen wanneer je ze het meest nodig hebt ook al heb je het zelf moeilijk.




    Rouwexpert over verlies en verdriet: “Rouw verwerk je nooit, je moet het overleven”

    Rouwexpert over verlies en verdriet: “Rouw verwerk je nooit, je moet het overleven”

    themabeeld FOTO: SS

    BRUSSEL - 

    Wat te doen als je op het huwelijk van een 34-jarige vrouw komt die haar ouders toen ze 18 was verloor door een ongeluk? Breng je die afwezige ouders op haar mooiste dag ter sprake of niet? Professor Manu Keirse, emeritus professor van het keuzevak “Verlies” aan de faculteit Geneeskunde van KU Leuven schrijft er boeken over, zoals bijvoorbeeld “Helpen bij verlies en verdriet”. En ook zijn inzichten in die problematiek zijn veranderd in de loop der jaren. “Waar we vroeger spraken van rouw verwerken, spreken we nu van rouw overleven”, aldus Keirse.

    Het voorbeeld van de bruid met verongelukte ouders komt uit zijn eigen ervaring, zegt Manu Keirse. “Ik besloot in een brief de bruid aan te spreken over het gemis van haar ouders en schreef dat het waarschijnlijk heel hard moest zijn voor haar om op die dag te trouwen met twee stoelen in haar directe omgeving die leeg bleven.” Welnu, vanop haar huwelijksreis schreef de pasgehuwde jonge vrouw terug dat Keirse haar op die dag met zijn brief het mooiste geschenk had gegeven dat ze zich wenste.

    “Rouw is nooit voorbij”

    Uit de anekdote valt te leren dat je verdriet en verlies niet mag wegduwen, maar dat je het een plaats moet geven. “Ouders die een kind verliezen, dragen dat hun hele leven als een schaduw mee”, zegt Manu Keirse. “Rouw verwerken zou betekenen dat je het achter je laat, dat het voorbij is, maar dat is het nooit. Je blijft je hele leven lang ouder of kind, ook al is het kind of de ouder er niet meer. Kijk naar de ouders van Annick Van Uytsel. Zij hebben onlangs een tuin in Diest laten aanleggen om hun vermoorde kind te herdenken.”

    De rouwarbeid kent een viertal ‘taken’: het onder ogen zien van het verlies, het ervaren van pijn, de aanpassing aan het leven zonder de dierbare(n) en ten slotte het bewaren van de herinnering aan de overledene(n). Dat laatste is ook de eigenlijke betekenis van onze jaarlijkse, traditionele tocht naar het kerkhof op 1 november.

    Rouwexpert over verlies en verdriet: “Rouw verwerk je nooit, je moet het overleven”
    Manu Keirse FOTO: BART DEWAELE

    Keirse stelt een evolutie vast in het rouwen om overledenen. “Vroeger stond er aan de voordeur van een huis waar iemand overleden was een kruis, zodat iedereen wist dat er iemand was heengegaan. Of de klokken werden geluid in de parochiekerk. Nu houdt men het verlies binnenkamers, in de privésfeer. Vroeger droegen de buren ook mee de kist naar de kerk of het kerkhof, ook dat gebruik is uit de tijd. Daarvoor zijn er nu professionele begrafenisondernemers.”

    Collectieve rouwbetuiging

    “Anderzijds zijn er nieuwe vormen van collectieve rouwbetuiging gekomen bij dramatische gebeurtenissen”, zegt Keirse. “Denk aan de bloemenzeeën die verrijzen op plaatsen van terreuraanslagen, of er zijn stille optochten die veel mensen op de been brengen. En ook op Facebook vind je nu sites waar mensen hun rouw kunnen betuigen bij het verlies van dierbaren. Daaraan merk je dat een overlijden ook een maatschappelijke dimensie blijft hebben. En dat vergt aparte rituelen. Zo ontstaan er ook perkjes op begraafplaatsen voor kinderen die tijdens de zwangerschap overleden zijn. “

    Een rouwritueel dat Manu Keirse graag in het leven zou roepen, is het hangen van kaartjes in de kerstboom waarin mensen herinneringen opschrijven aan de familieleden en dierbaren die overleden zijn. “Dat zou veel steun kunnen bieden aan mensen die iemand in nabije kring hebben verloren en voor wie de eindejaarsfeestdagen pijnlijk kunnen zijn”, zegt Keirse. “Ik probeer mijn voorstel voor dat ritueel elk jaar in de krant te krijgen rond de kersttijd, maar ik krijg dan te horen dat dit soort berichtgeving te droevig is voor die feestelijke tijd van het jaar. Jammer.”


    11-06-2018 om 00:00 geschreven door kimberly  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wanneer lijden toeslaat
    >> Reageer (0)


    Categorieën
  • Eco - logisch?! (8)
  • Samen - leven (6)
  • Wanneer lijden toeslaat (9)
  • Wat is goede in onze samenleving? (7)
  • Zin in (samen) leven (5)

  • Archief per week
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs