Inhoud blog
  • Reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart 2010
  • woensdag 17 maart 2010
  • dinsdag 16 maart 2010
  • maandag 15 maart 2010
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Keuzemodule 3BALO
    Muzische vorming
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 4 maart 2010
    Deze middag kwamen we opnieuw samen in D3, daar deden we een generale repetitie voor onze docent meneer Dewitte. Dit was wel handig, zo wisten we waar we nog meer moesten op letten. Ik moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat ik niet te snel praat en meer met gebaren werk. Ook bij het dansje 'Pak hem dan' mogen we niet te sensueel dansen . We merkten ook zo dat we nog een aantal dingen vergeten zijn; schriftje, rood lint, moersleutels...

    's Avonds ging ik nog op zoek naar moersleutels, rode riem,... en verstevigde ik mijn kostuum nog eens, wat de jeansbroek had het weer wat laten afweten tijdens de voorstelling. Normaal gezien zou hij nu niet meer mogen scheuren.

    's Avonds verniste ik mijn vogel voor de kijkkast ook nog eens.

    04-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 3 maart 2010
    Deze morgen hadden we les van meneer Crul, daarin leerden we het belang van cultuureducatie op de lagere school. Ik zelf kreeg meer inzicht tussen het verschil muzische vorming - kunsteducatie - cultuureducatie. Ik zag hoe je te werk kan gaan op de basisschool en vond het opnieuw een verrijking.

    Na de les wachtten we de vader van Alexander op die met de auto naar de KHBO kwam, met daarin de buizen voor de constructie van onze wasmachine en het fameuze apenpak. Vervolgens gingen Steffi en ik op zoek naar een witte doos voor de kleine wasmachine. Die vonden we gelukkig!
    We gingen meteen aan de slag; Steffi, Joke en Alexander staken de constructie van de wasmacine in elkaar (wat gepuzzel, maar gelukkig had Alexander zijn plannetje bij ). Terwijl zorgde ik dat de witte doos werd omgetoverd tot een kleine wasmachine.

       

     

       

     

    In de namiddag spraken we opnieuw af en repeteerden we onze voorstelling nog eens helemaal. Zo kwamen we ook tot het besluit dat we nog enkele zaken vergeten waren van materiaal; bijvoorbeeld veel kledij die weg mag, gereedschap, rood lint, bellenblazer, geel T-shirt...

    's Avonds ben ik nog naar de winkel gegaan om een bellenblazer te kopen en heb ik mijn kast opgeruimd, dat leverde mij een volledige zak kleren op die weg mogen. Ook vond ik nog een geel T-shirt die Joke kan aandoen op de voorstelling.









    03-03-2010 om 20:21 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 2 maart 2010

    Deze morgen hadden we atelier beeld. Ik had thuis foto's genomen van mijn vogel, zodat ik die niet hoefde mee te nemen naar school, want ik moet hem enkel nog vernissen. Ik had wel witte verf mee om het mandje van mijn luchtballon een wit laagje te geven.

    Verder kon ik niet zoveel doen, daarom tekende ik mijn plan uit van hoe ik mijn kijkkast er wil laten uitzien. Dit besprak ik met onze docente, mevrouw Vanhaelewyn. Ik mocht ook nog een zeer interessant boek inkijken, waar ik heel erg mooie dingen zag, maar die me niet echt toepasbaar leken op mijn kijkkast.

        

     

    In de namiddag zagen we bij meneer Crul interessante websites, boeken, handleidingen... Ik heb heel toffe dingen gezien in de boeken van 'Max', dit zijn zeker boeken die ik later ook wel zou gebruiken voor mijn beeldlessen! Ook heb ik de handleiding van Mikado bekeken en zag dat daar heel leuke lessen in stonden!

     









    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 1 maart 2010
    Deze middag kwamen we samen met onze kostuums en oefenden we onze voorstelling nog eens, we oefenden de dansjes nog eens enkele keren en het lukt al aardig!

    Ook keken we eens voor het ritmisch stukje, bij Joke lukt dit al aardig, bij mij daarentegen lukt het wat moeizaam, maar ik blijf oefenen! Hopelijk komt het dan goed .

    En dan hier, de beloofde foto's!

















    01-03-2010 om 21:27 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 28 februari 2010
    Deze morgen ben ik opgestaan en heb ik mijn jeansbroek verder afgewerkt, ik ben wel tevreden over het resultaat! Ik heb er een rode riem opgeschilderd en achteraan 2 zakken getekend met daarin materiaal die een echte technicus wel gebruikt. Ik wilde er een foto van nemen, toen ik merkte dat mijn baterij plat is... foto's volgen nog.

    Daarna heb ik de das nog een tweede laag rode verf gegeven, want anders was het een roze das... dit is nu ook inorde.

    En dan werkte ik ook nog de sokjes af...pfff nu nog even douchen, want ik zit onder de verf...

    28-02-2010 om 15:20 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 26 februari 2010
    Deze morgen kwamen we samen in de bibliotheek om eens te bespreken hoe we onze voorstelling zouden voorstellen aan de stageschool. We kwamen overeen dat we een korte powerpoint zouden maken met daarin de uitleg van onze opdracht, filmpje (teaser) en wat we zullen doen in de workshops en ateliers.

    In de namiddag hadden we les van meneer Dewitte die ons allerlei interessante websites toonde in verband met muziek componeren etc... Het was enorm boeiend en ik zal deze websites zeker in mijn achterhoofd houden voor later...

    Om 16uur gingen we naar onze stageschool om onszelf en de voorstelling voor te stellen, alles verliep vrij vlot, we konden onze vragen stellen en kregen ook een korte rondleiding. Ik zag in welk lokaal ik mijn workshops en ateliers mocht geven, een ruim lokaal, maar wel een koud lokaal... De zaal waar de voorstelling zal plaatsvinden ziet er zeer goed uit! We kunnen ook gebruik maken van het 'materiaalkot' die we dan omtoveren tot coulissen .

    's Avonds schilderde ik mijn vogel nog in het zwart. Nu twijfel ik nog of ik hem gewoon zwart zal laten omdat dit misschien wel een speciaal effect zal geven tegenover de witte luchtballon, of ik hem wat meer realistischer schilder...

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 25 februari 2010
    Deze morgen werkten we elk afzonderlijk aan onze workshop/atelier. Bij mij ging het vrij vlot dus kreeg ik snel wat op papier. Daarna heb ik Joke nog wat geholpen, want eerlijk gezegd rond muziek-ruimte vind je niet zoveel om te doen op de basisschool...

    Keuzemodule muzische: 8 & 9 maart, 15 & 16 maart 2010

    Workshop 8 en 15 maart 2010

    Benodigdheden:
    klei
    ijzerdraadje
    bescherming voor banken
    banken

    Organisatie
    :
    Een workshop duurt telkens een halfuur.
    De banken zijn opgesteld in een kring.
    De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de klei).

    Verloop:
    De lkr vertelt dat we zullen werken rond het begrip ‘ruimte’.
    ‘Waaraan denken de kinderen als ze het begrip ruimte horen?’
    Lkr vertelt hen dat we vandaag plastisch zullen werken, en zo elementen in de ruimte zullen plaatsen, maar ook voortdurend de vorm van een element in de ruimte zullen veranderen.

    De lln krijgen elk een klompje klei, ze mogen telkens 2 minuten boetseren aan het klompje klei en op het teken, geven ze het klompje klei door aan hun linker buur. Deze werkt dan verder aan het klompje klei
    Wat moeten ze nu boetseren? Het onderwerp is ‘de zetel’.
    Uiteraard zal niet elk kind dezelfde zetel voor ogen hebben, de ene zal denken aan een designzetel, de andere aan een luie zetel…
    Op het einde krijgen ze hun ‘zetel’ terug en plaatsen die op een aparte tafel in de ruimte.

    De lln beschouwen samen met de lkr de werkjes.

    -          Herken je je zetel nog?

    -          Wat straalt je zetel uit?

    -          Welke plaats neemt hij in in de ruimte?

    -          Waar zou je hem plaatsen in je living?

    -          …

    Lkr zegt dat beeld zeer ruim is, en dat het dus niet zeker is als we morgen ook met klei zullen werken… (Het is belangrijk dat dit wordt gezegd, want diegene die graag met klei werken, zullen misschien teleurgesteld zijn als we de dag erna niet met klei werken en voor diegene die niet graag met klei werken, is het misschien een stimulans om dan de volgende dag toch rond beeld te werken…)

     


    Atelier 9 en 16 maart 2010

    Benodigdheden:

    grijze potloden
    kleurpotloden
    verf
    penselen
    mengpotten
    bokalen voor water
    vodden
    bescherming voor banken
    banken
    kledingstukken
    wadraad
    wasknijpers
    A3-papier (hard)

    Organisatie
    :
    Het atelier duurt ongeveer 3uur en een kwartier.
    De banken zijn opgesteld in een U-vorm.
    De demonstratietafel staat in het midden.
    Een hoop kleren ligt ook in het midden.
    De banken worden beschermd met vuilniszakken (tegen de verf).

    Verloop:
    Instap
    De lkr vertelt hen dat ze gisteren met klei hebben gewerkt, maar ‘hoe kunnen we nog op andere manieren beeldend werken rond het begrip ruimte?’
    Lkr zegt hen dat we vandaag zullen proberen ruimte te creëren op een gewoon blad papier…
    Hoe zouden we dat kunnen doen?

    ð  van detail naar grof/wazig

    ð  van licht naar donker

    ð  van groot naar klein

    ð  via overlapping

    ð  via afsnijding

    ð  door schaduwen

    ð  door 3-dimensioneel te werken

     

    De lkr oefent enkele van die technieken uit (met de derde graad kun je alles voortonen en eens oefenen, met de eerste graad niet…) dit doet de lkr de ene keer met kleurpotloden, de andere keer met verf, de andere keer met grijze potloden.

     

    Midden

    De lkr legt de link met de voorstelling van de dag erna ‘wasmachine – kleren’.
    De lkr legt een hoop kleren in het midden van de U-vorm.

    ð  We zullen kledij tekenen op het blad (eerst eens oefenen op een klein blaadje) en zullen proberen ruimte in ons blad te creëren door de kledij in het middelpunt te plaatsen. Via de technieken die we zonet hebben gezien.

    Lln gaan aan de slag en de lkr begeleidt en helpt waar nodig.

    Slot

    De lln beschouwen de werkjes van zichzelf en van elkaar samen met de lkr.

    -          Waar kun je heel goed de ruimte in het blad zien?

    -          Wie werkte er met schaduwen?

    -          Wie werkte er van licht naar donker?

    -          Wie werkte er met overlapping?

    -          Wie werkte er met afsnijding

    -          …

    De werkjes hangen we op aan een waslijn die door de zaal hangt. Zo benutten we ook de ruimte en hangen de getekende kledingstukken ook aan een waslijn.
    Zo kunnen de andere lln tijdens het toonmoment de werkjes goed zien.

    Toonmoment, de werkjes worden geshowd aan de andere kinderen en leerkrachten.


     Deze middag werkten we samen met meneer Crul rond fluotheater. Voor mij was het niet de eerste keer dat ik met dit kennis maakte, want ik zag reeds zo'n voorstelling in Spanje. Toen was ik al zo gefascineerd en begreep ik maar niet hoe ze het klaar speelden. Nu bleek dat het eigenlijk niet zo moeilijk was... het was een leuke en interessante namiddag!

    25-02-2010 om 18:35 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 24 februari 2010
    Deze morgen werkten Joke en ik verder aan onze Pecha Kucha voorstelling. We zijn goed opgeschoten, onze tekst staat zowat op punt en onze powerpointpresentatie is al voor de helft klaar.

    Deze middag oefenden we onze voorstelling enkele keren in, tekst, muziek, dans etc... we vonden ook nog een dansje op het tussenlied 'samen op zoek naar knuffel!'. We timeden ook eens onze voorstelling en kwamen op een 25tal minuten, ons ritmisch stuk en het deeltje van de sok 'literatuur' moet er ook nog in, dus we schatten dat het ongeveer iets van 40 minuten zal duren...

    Vanavond heb ik verder gewerkt aan mijn vogel (papier machée). Nu heeft hij een mooiere vorm en is momenteel aan het drogen... hopelijk kan ik hem dan morgen schilderen.

    Morgenochtend zullen we samen zitten om eens na te denken wat we allemaal kunnen doen tijdens onze workshops en ateliers.

    24-02-2010 om 19:15 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 23 februari 2010
    Deze morgen hebben we in het beeldatelier verder gewerkt aan onze kijkkast. Vol enthousiasme begon ik aan de opbouw in kippenhaas van mijn vrij grote vogel. Toen ik hem in mijn luchtballon wilde plaatsen om eens te proberen, zei onze docente dat ik dit beter niet zou doen. Het effect zou verloren gaan... Omdat ik echt wel iets wilde doen met de vogel én de luchtballon, zette ik even het idee van de vogel in de luchtballon opzij...en werkte ik lustig verder aan mijn vogel. Nu heb ik het idee om een vrij ruime kijkkast te creëren aan de hand van stevig touw of stalen draden die ik ergens kan aan bevestigen. Zo kan ik ook de luchtballon en de vogel aan een touw vast hechten.

    Tussen de middag maakten Steffi en ik een dansje op 'pak hem dan!' die we vervolgens aanleerden aan de rest. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje op 'Pirates of the Carabian'.

    Toen ik thuis kwam heb ik de jeansbroek die al een volledige dag aan het drogen was beschilderd (zakken en riem erop geschilderd) en heb ik ook de das geschilderd die dan rood wordt.


     

    24-02-2010 om 19:10 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 22 februari 2010

    Deze morgen kwamen we met ons groepje samen. We namen het tussenliedje op en dat verliep vrij vlug. Terwijl Steffi en Hanne hun liedje inzongen, gingen Joke en ik       richting Delhaize en Ava om kleuringen voor in de wasmachine om onze kostuums te kleuren (behoorlijk kostelijk vind ik!). Daarna gingen de meiden naar lokaal D3 en daar leerde Steffi ons de choreografie aan voor het dansje op Pirates of the Carabian. Voor mij was het met vallen en opstaan (letterlijk!), maar uiteindelijk vond ik het nog geslaagd  . Terwijl monteerde Alexander de liedjes, ik vind de liedjes echt pareltjes, ik vind dat Alexander een groot applaus verdient (dat heeft hij van ons ook wel gekregen + knuffel ).
    We keken ook nog eens naar onze kostuums en pasten die even en toen bleek dat we de verkeerde maten hadden genomen voor Hanne haar kostuum, en omdat het niet echt mogelijk is om er nog in te knippen of te stikken, waren we genoodzaakt om te wisselen van personages… Daarom ben ik nu de jeans en Hanne de sok…

    Deze middag brainstormden we met meneer Dewitte wat we nu precies met de   kinderen gaan doen na de voorstelling. Vervolgens zaten we in onze groepjes samen en kwamen we tot het besluit dat we de eerste dag in workshops zouden werken en de tweede dag in ateliers. We zouden 4 domeinen van het muzische willen betrekken; beeld, muziek, drama en dans. Joke zou muziek voor haar rekening nemen, Steffi dans, Alexander drama en ikzelf beeld. Hanne is zo'n beetje de vlinder die van het ene naar het andere springt, die coördineert, alles zowat in goede banen zal leiden (zowel voor ons als voor de kinderen) en ons helpt wanneer we het moeilijk hebben.

    Ik zelf heb al een vaag idee wat ik met de kinderen zou willen doen rond beeld-ruimte. Ik zou tijdens de workshop kort uitleggen wat men bedoelt met ruimte en beeld en kort           met klei even aan de slag gaan (de workshop zelf duurt maar een halfuurtje, want de kinderen schuiven voortdurend door). En dan tijdens het atelier zou ik wat grondiger        willen uitleggen hoe we ruimte in beeld kunnen creëren. Dit kan ik doen door;

    -          te werken van detail naar grof/wazig

    -          van licht naar donker

    -          van groot naar klein

    -          met overlapping

    -          met afsnijding

    -          via schaduwen

    -          …


    Ik had gedacht om tijdens het atelier de technieken te tonen en dan enkele oefeningen daar rond te maken. En het uiteindelijk zou ik de leerlingen een A3 blad geven Waarop ze tekeningen van kleren maken (ze kunnen eerst beschouwen door naar de kledingstukken te kijken die ik zal meebrengen) en zo met diepte werken en rond ruimte. Waarom kleren? Welja zo blijft er een samenhang met de voorstelling die wij maakten en ik vind het ook wel een leuk thema omdat het niet zo alledaags is. Bovendien kun je vele details maken in kleren en is het ook haalbaar van het eerste leerjaar tot aan het zesde leerjaar.

     

    Bij het toonmoment zou ik dan de werkjes aan een waslijn hangen met wasknijpers en zou ik die spannen doorheen de ruimte, om zo ook het aspect ruimte in beeld te brengen.

    Vanavond zal ik nog de ‘jeansbroek’ kleuren in jeanskleur en mijn luchtballon wat steviger maken, zodat ik hem morgen naar school kan meenemen.

    22-02-2010 om 18:22 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 20 februari 2010
    Deze middag hadden Steffi en ik afgesproken bij haar thuis om daar verder aan de kostuums te werken. Na ettelijke keren met de naainaald in mijn vinger te zitten is dat ene kleine lapje stof toch op de sok geraakt, ondertussen naaide Steffi lustig verder en zo geraakten bijna alle kledingstukken af. Nu moeten we ze nog kleuren en netjes afwerken met kleine details die we er kunnen op schilderen.

    21-02-2010 om 09:41 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 19 februari 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen werkte ik verder aan mijn luchtballon, ik wilde de wanden van de ballon zelf met gips maken (de ene wand wel met gips de andere niet, dan weer wel, dan weer niet, zodat je wel nog in de luchtballon kan kijken, want dat is toch de bedoeling van een kijkkast). Dat heb ik dus ook gedaan, maar bij nader inzien, had ik beter niet met gips gewerkt, aangezien het te zwaar is, waardoor mijn constructie inzakt...nu ben ik nog altijd aan het uitzoeken hoe ik het zal oplossen, want voorlopig wordt de constructie van de ballon opgehouden met een elastiekje aan mijn wasrekje héhé... soms moet je toch wel inventief zijn hoor... Misschien vind ik deze nacht wel inspiratie in mijn slaap.

    Deze middag kwamen Joke, Alexander en ik samen in het opnamelokaal van de KHBO. Daar hebben we Jokes stem opgenomen en die van mij voor het liedje 'Pak hem dan!' (finalenummer). Bij mij duurde het net dat ietsje langer dan bij Joke. Eigenlijk was ik wel wat zenuwachtig omdat ik niet echt zeker ben van mijn stem, maar uiteindelijk is het resultaat toch wel nog geslaagd vind ik. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat wanneer de stem van Hanne en Steffi er ook nog bij komt...

    19-02-2010 om 20:21 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 18 februari 2010
    Deze morgen spraken Alexander, Steffi en ik op school af.  Eerst brachten we een bezoekje naar de AVA om verf te kopen en ook naar de HUBO om schuimcilinders te halen (voor onze wasmachinedeur).
    Vervolgens staken we de handen uit de mouwen en gingen we aan de slag om onze wasmachine nog realistischer te maken.
    Terwijl Alexander verder werkte aan de muziek. Enkele resultaten...
       





    19-02-2010 om 20:20 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 17 februari 2010
    Vandaag heb ik eerst wat verder gedaan aan andere taken en dan 's avonds heb ik mijn constructie van de luchtballon verstevigd met gips, wat wel wat tijd innam aangezien het precies werk is...

    19-02-2010 om 20:07 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 16 februari 2010
    Deze morgen kwamen Joke en ik samen om te werken aan onze 'pecha kucha' voorstelling. We vonden een interessant artikel over componeren op de basisschool. We zorgden interessante informatie op omtrent het artikel en schreven losse flarden op. Dit alles zal Joke in een mooie tekst gieten en vervolgens zal ik de powerpoint maken en ervoor zorgen dat de tekst klopt met het aantal diassen... Als laatste rest ons dan nog serieus wat oefenen zodat we een vlotte voorstelling kunnen maken.

     

    19-02-2010 om 20:06 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 15 februari 2010
    Deze middag spraken Alexander, Steffi en ikzelf af aan de parking van de KHBO, van daaruit gingen we naar Delhaize, waar we na 10 minuten met grote stukken karton terug naar buiten kwamen. We konden beginnen aan ons decor!
    Aan de receptie vroegen we of we het beeldlokaal mochten gebruiken aangezien er toch geen lessen waren, was het beeldlokaal beschikbaar.
    Daar gingen we meteen aan de slag, ons muzisch talent Alexander kroop achter de computer en zijn laptop en ging op zoek naar liedjes die we eventueel kunnen gebruiken tijdens de voorstelling. En flanste daar zo even een super leuk liedje in elkaar!
    Onze turn/dans/ritmicalerares Steffi kon haar dansmicroben niet inhouden, toen we het lied van Pirates of the Carabian oplegden. En vond - naar mijn gevoel - toch vrij snel een coreografie op het lied. (Ikzelf zou daar ongeveer 3 dagen over doen )
    Ikzelf hield me vooral bezig met het decor, 2 grote stukken karton tegen elkaar, die kunnen we dan samen kleven met ducktape (zo'n aluminiumkleurige, net zoals de binnenkant van de wasmachine). Nu moet enkel nog de wasmachine zelf worden geschilderd en uiteraard ook de constructie in elkaar worden gestoken...
    Hier volgen al enkele sfeerfoto's.





























    15-02-2010 om 18:17 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 13 februari 2010

    Vandaag ben ik begonnen aan mijn constructie van de kijkkast... Hier enkele beelden.





    13-02-2010 om 21:06 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 12 februari 2010
    Deze morgen spraken Alexander en ik af op school en gingen we op zoek naar grote stukken karton voor een decor in elkaar te steken. Jammer genoeg leverde een bezoek aan de container van de 'Hubo' weinig op. Dan keerden we maar terug naar school om ons hoofd te breken aan het finalenummer, ook hier liep het wat spaak, want de inspiratie kwam er niet... Vervolgens besloten we om in ons eentje verder te werken en nu zag ik op Alexander's blog dat bij hem de inspiratie wel degelijk is gekomen, want het finalenummer vind ik zeer leuk van tekst! Ik zelf kreeg ook deze nacht een ingeving, ik moest namelijk werken in het Entrepot, en ik moest daar de vestiaire verzorgen. Daar hadden ze grote rekken om de jassen aan te hangen, en die rekken hadden de vorm van een rechthoek/vierkant en kon je verschuiven (4 wieltjes onderaan). Toen dacht ik dat dit wel ideaal zou zijn om daar onze grote wasmachine van te maken, ik zal een e-mail sturen naar het Entrepot met de - ietwat vreemde - vraag of we één zo'n rek eventueel niet zouden mogen lenen... Ondertussen kreeg ik ook de tip van mijn vriend dat ze in Delhaize ook veel karton hebben... Daar kunnen we volgende week dan ook eens naar toe gaan.

    13-02-2010 om 21:04 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 11 februari 2010

    Deze morgen spraken we al vroeg af in de bibliotheek met ons groepje. Steffi had al een ‘to-do-list’ opgemaakt wat voor ons wel handig was, want zo konden we goed zien wat we nog allemaal moesten doen… behoorlijk wat! J Gelukkig hebben we nog een extra vakantieweek om er ons volledig in te smijten!

     

    We gingen in een ‘groepswerk-lokaal’ zitten (of hoe het ook heet). Omdat we zo de andere mensen van de bibliotheek niet zouden lastig vallen.

    Daar zaten we allemaal rond een tafel en alles ging wat door elkaar, tot Hanne het lumineuze idee kreeg om ons wat op te delen, zodat er wat meer vaart zou inzitten.

    -        Hanne en Steffi hielden zich bezig met het scenario wat meer uit te typen.

    -        Alexander en Joke ‘het muzikale duo van ons groepje’ zochten naar bruikbare muziek voor in de voorstelling.

    -        En ik tekende de patronen voor de kostumering verder en preciezer uit (zie foto’s)

     

    ’s Middags ging Alexander achter zijn ‘mixtafel’ staan en probeerde een mooi muziekstukje te componeren. (Ik ben benieuwd naar het resultaat!)

    De ladies vonden een schitterend muziekstukje voor het finalenummer;  wat het is zal ik nog niet verklappen, maar daarop moeten we wel nog een passende tekst vinden. Daarenboven werkten we het scenario af. De verhaallijn zit nu eigenlijk wel goed in elkaar.

    ð  We spraken ook al de taken af voor in de vakantie:

    -          Joke en Alexander kijken vooral voor muziek (maar helpen ook bij de kostumering en decor, als dit nodig is)

    -          Emmie en Steffi kijken vooral voor de kostumering en decor

    -          Hanne kijkt voor het draaiboek/scenario

    -          Samen zoeken we naar originele dansjes, waar vooral Steffi ons zal coachen.











    11-02-2010 om 16:52 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 9 februari 2010

    Deze morgen hadden we beeldatelier met onze docente mevrouw Vanhaelwyn.
    We kregen een interessante uitleg over de opdracht in verband met de kijkkast. We zagen enorm veel voorbeelden, waardoor we een goede basis hadden en waaruit we enkele ideeën kunnen gebruiken.
    Eerst en vooral vertelde ze ons dat een kijkkast 3 betekenissen heeft:

    ·         Een televisietoestel

    ·         Een kijkdoos (bv. Kartonnendoos met een gat erin)

    ·         Een kijkkast uit bijvoorbeeld glas.

     

    Eerst had ik eigenlijk enorm veel vragen; Hoe moet ik dit doen?, Met welk materiaal?, Moet het met glas?, Mag het gewoon een schoendoos zijn?, Mag je je eigen kijkkast maken?... Maar ik was alweer te vlug aan het panikeren, want meteen erna vertelde mevrouw Vanhaelewyn welke materialen we allemaal kunnen gebruiken; een glazen kast, een oude kast, een koffer, een vogelkooi… En geleidelijk aan begon er in mijn hoofd een idee te groeien. Vertrekkende van een vogelkooi, kwam ik op het idee om een soort luchtballon te maken uit ijzerdraad en gips of papier machée. ‘Een luchtballon?’ Vraag je je misschien af… Wel voor mij beeldt een luchtballon/vliegen/lucht echt ‘ruimte’ uit. De bouwsteen waarrond ik zal werken. Ik zou er dan ook graag een vogel in plaatsen, die uit de luchtballon wil vliegen, maar dit is niet mogelijk… De vogel wil eigenlijk weg vliegen, uit deze beknopte ‘ruimte’, die eigenlijk op zich al zoveel ‘ruimte’ uitstraalt.
    Meer zal ik er nog niet over vertellen, want ik wil nog niet alles prijs geven, maar hier zie je al een schets van mijn idee… Bij mij begint het alleszins al te kriebelen om zelf aan de slag te gaan!

    Mevrouw Vanhaelewyn gaf ons ook enkele tips hoe we nu rond (‘lijn’ en )‘ruimte’ kunnen werken in onze kijkkast. Waarmee ik zelf zeker wil rekening houden zijn de volgende aspecten;

    ·         3 dimensioneel werken “ruimtelijk”

    ·         Groot – klein, hoog – laag, …

    ·         Ruimte doorbreken

    ·         Van op welk standpunt zal de toeschouwer het werk bekijken?

    ·         Hoe plaats je je werk in de ruimte?

    ð  Een interessant kunstenaar die veel met ruimte werkt is Antony Gormley,
    www.antonygormley.com

     

    Vervolgens gingen we in onze 2 groepen zelf even kort aan de slag met kleine voorwerpen om rond het begrip ruimte te werken.

    Eerst maakten we met kroonkurken en paperclips een wasmachine, maar onze docente zei ons dat het te duidelijk is en je er eigenlijk veel meer mee kan doen, het wat abstracter maken en – ik die normaal gezien eigenlijk niet echt van ‘het abstracte’ hou – vond het tweede resultaat veel beter! Onze tweede resultaat zag er veel speelser uit, we maakten met kroonkurken en duimspijkers cirkeltjes die de zeepbellen voorstelden, maar eigenlijk ook de ronde van het glas van de wasmachine. Het gaf meteen een totaal ander beeld, en de fantasie die je hierbij kunt opwekken is ook een stuk groter dan ons eerste werkje, waar het vrij duidelijk was dat het een wasmachine was en niets anders…

     

     

    Na de les van mevrouw Vanhaelewyn, maakten we bij meneer Crul kennis met het begrip ‘improvisatie’. Iedereen denkt wellicht ‘makkie’, maar dit was toch niet altijd even gemakkelijk vond ik. Want je moet alle ideeën een kans geven en daar heb ik het soms moeilijk mee, al vind ik van mezelf dat ik wel een vrij open houding had J.

    Het was de bedoeling dat we gingen improviseren, brainstormen en eerlijk gezegd, lukte dit nog vrij goed. Onze verhaallijn hebben we wat dieper uitgewerkt en we hebben ook eens de personages verdeelt.

    ð  Het hoofdpersonage : Joke

    ð  De zwarte das           : Alexander

    ð  Het gele T-shirt         : Steffi

    ð  De jeansbroek           : Hanne

    ð  De sok                       : Emmie (ikzelf)


    We zetten de scènes even op papier en kwamen tot dit resultaat:

    Scène 1:

    -          Joke zit voor een wasmachine te wachten tot haar knuffelbeest eruit mag.

    -          Na een tijdje valt ze in slaap.

    -          Op mysterieuze wijze komt ze terecht in een grote wasmachine.

    -          Daar komt ze een rode draad tegen…. (toch zeker niet van het rode strikje die aan haar knuffelbeest hangt?)

    -          Plots duikt daar de mecanicien ‘jeansbroek’ op, de wasmachine is wel niet stuk zeker?

    -          Joke en Hanne vermaken de wasmachine door middel van een soort percussiestukje met de buizen van de wasmachine

    ð  Ze gaan samen op zoek naar haar knuffelbeest en volgen de rode draad.

     

    Scène 2:

    -          Joke en Hanne komen aan bij de sok.

    -          Emmie is heel gejaagd aan het zoeken in een hoop met kleren, ze zoekt namelijk haar tweelingbroer (de andere sok), want die is ze kwijtgeraakt.

    -          Joke en Hanne helpen mee zoeken.

    -          Van op een afstand staat de zwarte das (Alexander), te grinniken.

    -          Door middel van een raadseltje in rijmvorm verteld hij hoe ze de sok kunnen terugkrijgen.

    -          Emmie, Joke, Hanne en de kinderen in de zaal helpen de sok terug te halen door een bepaald zinnetje (in rijmvorm) steeds te herhalen.

    -          De tweelingbroer sok komt te voorschijn via een draad aan de andere kant van de zaal. Hij vliegt als het ware door de lucht (ruimte!)

    ð  Nu kan ook de sok mee helpen zoeken naar haar knuffelbeest en volgen ze opnieuw de rode draad.

     

    Scène 3:

    -          Joke, Hanne en Emmie komen aan bij het gele T-shirt.

    -          Het gele T-shirt is aan het huilen, want het zit volledig in de knoop met zichzelf.

    -          Hoe kunnen ze dit nu oplossen? Joke kent een spelletje ‘dokter knobbel’, door middel van een dans (met doeken eventueel, die het water voorstellen) geraakt het T-shirt uit de knoop.

    ð  Nu kan ook het gele T-shirt mee helpen zoeken naar haar knuffelbeest en volgen ze opnieuw de rode draad.

     

     

    Scène 4:

    ð  Deze hebben we nog niet echt besproken, alleszins zouden we de zwarte das op één of andere manier willen straffen omdat die telkens roet in het eten komt gooien, door wie denk je anders dat de wasmachine kapot was? Wie heeft de andere sok verstopt? Wie zorgde ervoor dat het T-shirt in de knoop zat? En vooral; Wie denk je dat joke haar knuffelbeest heeft genomen?

    ð  Als slot zouden we het ook leuk vinden mocht het hoofdpersonage weer wakker worden en de kleren zou aan hebben die in de voorstelling voorkwamen; een geel t-shirt, een jeansbroek, een zwarte das en de sokken en vervolgens haar knuffelbeest uit de wasmachine haalt… maar dan zonder rood strikje eraan? Was het dan toch niet een droom? Zo laten we de lln ook nog wat met vragen…

     





    09-02-2010 om 17:20 geschreven door Emmie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto


    We zijn de 19de week van 2025

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Joke Dumarey
  • Steffi Herpoel
  • Alexander Metselaar
  • Hanne Vereecke


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs