JaiVes over Politiek
Overwegingen
25-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toplonen voor overheidsmanagers - rechtvaardig?

Wat een circus alweer. 

De PS wil de lonen van de overheidsmanagers beperken, maar voor Bellens en Thijs zullen de politici onmiddellijk een uitzondering maken. Hoelang zal het duren eer er geen enkele van deze managers niet een uitzondering zal zijn op deze regel.

Johnny Thijs vindt voor hem een loon van €290.000 per jaar geen rechtvaardig salaris.

Dit heeft toch niets met rechtvaardigheid te maken, wel met zijn eigen marktwaarde en de prijs die voor een gelijkwaardige of betere manager zou moeten worden betaald voor deze functie. Ik geef wel toe dat hij blijk heeft gegeven van een kundig manager te zijn. Hoewel, heeft men ook al eens bekeken hoeveel er aan vergoedingen voor management consultancy er door Bpost werd betaald? Wat is dan de intrinsieke waarde van de bijdrage van Johnny Thijs himself?  

En Didier Bellens? Deze meneer werd door de PS in zijn functie en loon geholpen en nu komen ze met het voorstel de lonen te beperken en ja, met heel zeker een uitzondering voor hun poulain. Zijn exorbitant loon wordt zgn gerechtvaardigd omdat het zeer moeilijk is om topmanagers te vinden in de telecomsector. Maar Bellens was geen telecom-man, hij kwam uit de luchtvaart!

Duco Sickinghe mag stellen dat Telenet onder zijn bewind een boost heeft gekend. Heeft men het loon van Bellens ooit vergeleken met dat van Sickinghe? 

Naast deze mag ook eens aangestipt dat velen van deze managers nog tal van bijkomende bezoldigde mandaten bekleden, sommigen zelfs meer dan 10.   Alle mandaten slorpen tijd op! Ik geef toe dat sommige mandaten een kruisbestuiving vormen ten gunste van de overheidsinstelling die ze beheren, maar dit zal zeker niet gelden voor het geheel van de tijd die ze eraan  besteden. Het zou misschien verstandig zijn om de prijs per uur van deze mensen voor hun prestatie die ze leveren voor het overheidsbedrijf in kwestie te berekenen. Eens zien of het loon dan nog in overeenstemming is met wat gelijkwaardige posities betalen in de privé of het buitenland.

25-08-2013 om 21:19 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
06-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is Minister Vanackere het noorden kwijt?

Droomt minister Vanackere luidop of zal de gewone man zijn spaargeld toch terug in aandelen beleggen?

Minister Vanackere wil gezinnen aanmoedigen om hun spaargeld terug in aandelen te beleggen. Is de minister nu alle gevoel met de werkelijkheid aan het verliezen?

Het spaargeld op het gewone spaarboekje dekt momenteel de inflatie niet en dus zou een nieuwe wet à la Cooremans-De Clercq het spaargeld naar de beurs halen.

Wie zal hiermee weer gediend worden? Toch de gewone man niet!

Zou de minister niet eens eerst kijken waarom de burger zijn geld op spaarboekjes houdt?

Dat de wet Cooremans-De Clercq in de jaren 80 een groot succes kende biedt geen garantie voor de situatie vandaag. In de jaren 80 had de burger nog geen beursval meegemaakt zoals in de beginjaren 2000, was hij niet getuige geweest van het gespeculeer door de banken met de financiële crisis als gevolg, was hij niet dagelijks geconfronteerd geweest met de sluiting van zgn. vaste waarden die in hun kielzog tal van toeleveringsbedrijven met zich meesleepten …

Maak zelf maar eens de rekening en vergelijk een korf aandelen op basis van de top 20 in België anno 2000 en kijk nu wat die vandaag waard zou zijn. Wel, het spaarboekje komt steevast als winnaar uit de bus!

Trouwens, welke aandelen moet de brave burger, met zijn beperkte kennis van zaken, kiezen? Dan wil ik nog zeker niet spreken over Opties, Warrant, Futures, Turbos of andere derivaten! Zelfs het gewone bankpersoneel heeft hier weinig kaas van gegeten en de burger zal zich zeker nog de aanprijzingen herinneren van deze ‘verkopers van financiële producten’ waardoor hij nu met het verlies opgescheept zit.

Even misschien er ook nog op wijzen dat de wet Cooremans-De Clercq toentertijd ook de pensioenfondsen een boost gaf. Dezen die niet op tijd hun pensioenfonds aangepast hebben naar ‘conservatief’ (dus weg van aandelen) weten ondertussen hoe laat het is.

En dan nog de ACV / BACOB getrouwe, die er onlangs nog erg overtuigend werd op gewezen dat zijn ARCO-spaargelden wel degelijk aandelen waren en hij die dus kan afschrijven (in het beste geval zal hij nog zijn nominale inschrijvingswaarde terugkrijgen – vergeleken met een spaarboekje over dezelfde periode eigenlijk een schamele troost).

Mijnheer de Minister, zorg eerst voor uw achterban en zoek een oplossing voor de ARCO-gedupeerden. Herstel het vertrouwen en zorg dat de belastingen omlaag kunnen, zodat we weer werkgelegenheid kunnen stimuleren. Met minder kosten en een goed businessplan zal het kapitaal zoekende bedrijf beter gediend zijn.

06-01-2013 om 14:22 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
Tags:Minister Steven Vanackere aandelen Cooremans-De Clercq ARCO
>> Reageer (0)
22-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Pensioenen in hervorming - allé allé zeg - is dit een klucht meneer Decroo?

Hoera, hoera, driewerf hoera!

De regering heeft nog snel voor het jaareinde de regeling voor de pensioenen getroffen. Werklozen en steuntrekkenden zullen (na een overgangsfase) inboeten op hun pensioen. Dit moet bijdragen tot een hoger pensioen voor dezen die werken tot hun 65 of langer en er ook voor zorgen dat we langer aan het werk blijven in dit land (dixit Alexander Decroo).

Maar waar is al dat werk om de oudere werknemers aan de slag te houden?

Mijnheer Decroo: de crisis is nog lang niet voorbij en België scoort zeker niet spectaculair goed op vlak van herstel.

Dagelijks komen er berichten over personeelsreducties en bedrijfssluitingen. In bedrijven waar het nog redelijk gaat komt de jongere garde zich aanbieden. Voor de toekomst van deze bedrijven is het zeker normaal, dat ze de voorkeur geven om jongere mensen een kans te bieden en ouderen te laten afvloeien en dit niet enkel omwille van de loonkost.

Mijn opinie is, dat de regering beter eerst werk zou maken van een reductie van de belastingen door een reductie van de overheidsuitgaven, zodat bedrijven hier een toekomst zien.

Doe zoals de bedrijven in crisistijd: snoei in de uitgaven!

Snij nu eerst eens in de lonen en pensioenen  van de ambtenarij. Daarnaast mag ook eens gekeken naar de verdiensten (niet enkel hun loon, maar ook alle supplementen daarnaast) van onze politici en vergeet daarbij de overheidsbedrijven en  hun statutaire medewerkers niet.

Een kleine besparing op deze massa kan al voor een aanzienlijke reductie tekenen. Geld dat kan aangewend om de werkgelegenheid aan te zwengelen en aldus zal bijdragen tot het gezond maken van onze overheidsfinanciën.

22-12-2012 om 19:47 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
Tags:hervorming pensioenen, overheidsuitgaven
>> Reageer (0)
18-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De volgende besparingsronde: begin bij de ambtenarij
Met zo’n 803.000 ambtenaren en een 345.000 ambtenaren die van een rustpensioen genieten, zou een relatief lage "crisis belasting" in functie van het inkomen een serieuze bijdrage leveren voor het delgen van onze overheidsschuld.
Met meer dan 40% van de ambtenaren en meer dan 15% van de gepensioneerden trekken maandelijks meer dan 4.000 euro. Een bijdrage die leidt tot een jaarlijks gemiddelde van 500 euro per ambtenaar moet kunnen.

Dit kan gezien worden als een rectificatie t.o.v. de bedrijfswereld, de financier van het staatsbestel. 

18-12-2012 om 00:00 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Tags:overheid, besparingen, overheidsschuld, crisis, ambtenarij
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor wanneer de structurele hervormingen binnen de ambtenarij?
Ambtenarenbestand in België telt zo’n 803.000 personen hetzij zo’n 5,5%van de totale bevolking op arbeidsleeftijd. De loonmassa dat dit vertegenwoordigt beloopt zo’n 46.487,1 miljoen euro per jaar of meer dan 10% van het BBP.

Daarnaast genieten zo’n 345.000 voormalige overheidsambtenaren van een rustpensioenen en zo’n 90.00 van een overlevingspensioen. (cijfers van minister van Pensioenen - Michel Daerden, PS).

De federale overheid met een 185.000 gepensioneerden is goed voor een jaarlijkse kost van zo’n 345 miljoen euro, de Vlaamse Gemeenschap met 11.000 is goed voor een 20 miljoen, de Waalse Gemeenschap en het Waals Gewest met 9.000 pensioenen voor een 19 miljoen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met een duizendtal voor een goede 2 miljoen.

Het netto-uurloon van de werknemers uit de overheidssector ligt zo’n 1,7% hoger dan voor gelijkwaardige verantwoordelijkheden in de privésector. Met het hogere ambtenarenpensioen (levenslang ondersteund door de perekwatieregeling) en werkzekerheid geniet het overheidspersoneel bovendien nog eens van een extra voordeel.

De kost van ons overheidsapparaat wordt ondraaglijk voor dit land, een kost die uiteindelijk wordt gedragen door het bedrijfsleven. De ongelijkheid in vergoedingen kan nooit in het voordeel van een ambtenaar. Zo wordt de staat de concurrent van de privé: je moet toch gek zijn, als je met alle voordelen van een ambtenarenstatuut dan nog meer verdient dan met een onzekere job in het privé!

Daarom is het meer dan nodig dat deze regering werkt maakt van echte structurele hervormingen.

Als een ambtenaar evenveel wil verdienen als zijn evenknie in de privé, dan moet hij of zij er ook de gevolgen bijnemen:

-       Gedaan met het statuut van statutaire tewerkstellingen en enkel nog contractuelen (die indien niet voldoen kunnen worden ontslagen).

-       Stop met het ‘ter beschikking stellen’ van overbodige ambtenaren. Zet die in op andere departementen met openstaande betrekkingen.  

-       Hervorm de loonpolitiek voor ambtenaren.

-       Hervorm de pensioenen naar het model van de privé: een geplafonneerde eerste pijler, een tweede pijler volgens stortingen tegen een vast percentage).

 (bron cijfergegevens: Nationale Bank & Alain  Mouton in Trends)

18-12-2012 om 00:00 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Tags:overheid, besparingen, structurele hervormingen, ambtenarij,
>> Reageer (0)
11-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arco - de gewone man alweer geneukt?

Zonder veel heisa heeft Arco beslist de lening van 25 miljoen euro aan de eigen VDK-bank terug te betalen. Wat er verder nog overblijft gaat grotendeels (zo niet alles) naar Belfius.

Schande in ’t kwadraat!

Had Arco niet bijgesprongen met het geld van de coöperant, wat was er dan gebeurd met Dexia (dus ook met Belfius), DVV en met Ethias?

Waarom moet dezelfde coöperant meebetalen aan de redding van Fortis, Dexia, Belfius, Ethias, Kaupthing en zelf blijft hij in de kou?

Deze coöperant is in vele gevallen een gewone arbeider of lagere bediende, dus zeker niet de persoon die of gezin dat een dergelijk verlies gemakkelijk kan verteren.

Neem nu dat een pensioenfonds door de crisis eronder door gaat. Zal dan ook gezegd worden dat de intekenaars hierop maar hadden moeten weten dat er een risico vastzat aan deze producten? Want dat zit er zeker aan! En banken en verzekeringsinstellingen die deze aanbieden, kopen er aandelen mee van bedrijven of andere fondsen, dus ben je als intekenaar in principe aandeelhouder.

Als de overheid de coöperant van Arco laat vallen, zou ik elke Arco-coöperant die ook Belfius-klant is, aanraden de bank vaarwel te zeggen. Voor de Arco-coöperant mag die dan failliet gaan, hij heeft er toch niets meer aan, maar al die schreeuwlelijks zullen dan wel meebetalen aan dit debacle. Trouwens, hebben niet alle huidige regeringspartijen ingestemd met het nu betwiste wetsvoorstel? Het nu laten vallen zou een vorm zijn van woordbreuk of anders genoemd: volksverlakkerij. 

 

11-12-2012 om 00:00 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
Tags:Arco financiën staatssteun
>> Reageer (0)
02-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.What about ARCO now?

Het advies van de Auditeur van de Raad van State over de staatssteun voor de Arco-aandeelhouders, heeft onlangs opnieuw gezorgd voor een aantal ontstellende commentaren.

Vooreerst was er de glunderende Paul Huybrechts, voorzitter van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs en beleggers, die eigenlijk de molen op gang heeft gebracht. Nu ik snap niet wat die daarmee wil bereiken: zijn aandelen in Dexia worden er geen cent beter van, integendeel. Zonder staatsteun was zijn aandeel Dexia en Fortis nu zelfs geen toiletpapier meer.

Jan Jambon en N-VA-kamerlid Peter Dedecker hebben ook gezorgd voor een aantal ontstellende commentaren. Voor hen moet het ACW maar uit zijn pijp komen, goed wetend dat dit betekent dat de spaarder-aandeelhouder zijn centen dan kwijt is. Maar zijn ze vergeten dat de kamer ingestemd heeft om België te laten meebetalen voor de spaarcenten van onze landgenoten, die de dupe waren van de Finse Kaupthing bank in Luxemburg. Spaarders die ook wisten, of hadden moeten weten, dat ze bij een buitenlandse bank zaten, niet gedekt door de Belgische staat. Maar ja, de lokroep van de rente en het winstbejag hé (doet dit nu geen belletje rinkelen?).

Wellicht willen geen van deze heren nog hieraan worden herinnerd, want er bestaat veel kans dat ze er zelf van hebben genoten, maar ja, ze zijn zelf geen slachtoffer van Arco, dus zeker hier geen geld naartoe.

Veel van de politieke stellingen van de NVA kunnen op veel begrip rekenen bij de bevolking, maar indien dit de houding zou zijn van de NVA-partij dan is dit zeker geen beleidspartij voor een Europees sociaalvoelende regio.

Daarnaast vind ik wel dat het ACW er ook niet zomaar vanaf kan komen. Enkel de verliesposten naar Arco doorschuiven kan niet. Ze beschikken wel nog over andere rendabele aandelen en die moeten ze dan ook maar overdragen naar de staat. Ik denk daarbij aan de participaties in de VDK-spaarbank (sponsor van AA Gent), DVV (De Volksverzekering), EPC, VEH, Socofe, SPGE en wellicht nog andere minder bekende namen.

02-12-2012 om 19:19 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
Tags:Arco financiën staatssteun
>> Reageer (0)
19-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loonhandicap & indexfixatie - wat bezielt de socialisten toch?
Waarom zijn de socialisten mordicus gekant tegen een indexsprong om de loonhandicap van onze bedrijven weg te werken?
Een indexsprong, indien de laagste lonen hiervan worden uitgesloten, is toch een der meest sociale oplossingen.
Het helpt de loonkloof tussen de grootverdieners en de allerlaagste lonen te verminderen.
Of hebben we te maken met pseudo-socialisten: het socialisme van de beterverdieners? 

De oplossing die Vandelanotte dit WE de lucht instuurde, om de indexsamenstelling te wijzigen (solden en de verhouding witte producten aanpassen in de verrekening ...) is toch een puur lachertje.
Andere voorstellen houden steeds weer een nieuwe belasting (al of niet verdoken) in, waarbij de armsten en minstverdieners weer mee opdraaien (zie o.a. BTW verhoging).

19-11-2012 om 12:47 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
Tags:crisis, belastingen, sociaal overleg
>> Reageer (0)
17-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Vlaamse Administratie: Wat we zelf doen, doen we beter ????

Vlaamse Administratie moet besparen en wil dit doen door onderdelen van bestaande IT-outsourcing contracten terug door ambtenaren te laten uitvoeren. 

Wil dit zeggen, dat er nu zoveel IT-ers bij de Vlaamse Overheid met hun vingers zitten te draaien?

Eerst peperdure contracten afsluiten omdat er zgn. te weinig IT-competentie in de administratie is en om te besparen op de IT-uitgaven en nu zullen we de contracten deels opzeggen (en opzegvergoedingen betalen) omdat we het plots met ons bestaand eigen personeel zelf kunnen.

Legge uit wie kan.

17-11-2012 om 10:45 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Tags:politiek, overheid, administratie, crisis, besparen
>> Reageer (0)


Foto
Inhoud blog
  • De effectentaks
  • Waarom een belasting op de effectenrekening een slechte maatregel is
  • Hoe de sociale zekerheid veiligstellen: een alternatieve benadering
  • Eerlijke fiscaliteit – of hoe ervoor zorgen dat de sterkste schouders effectief de zwaarste lasten dragen
  • De farizeeën van vandaag
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 25/09-01/10 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 13/07-19/07 2015
  • 19/08-25/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs