JaiVes over Politiek
Overwegingen
14-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe de sociale zekerheid veiligstellen: een alternatieve benadering

Hoe de sociale zekerheid veiligstellen: een alternatieve benadering

De verzekering van de welvaartstaat vormt wellicht de grootste uitdaging van deze regering en wellicht ook van vele nog komende. De uitgaven voor de sociale zekerheid blijven maar stijgen door de veroudering van de bevolking, versterkt door de migratie van zorgbehoevenden uit oorlogsgebieden. De inkomsten voor het in stand houden van het systeem komen eigenlijk van de bedrijven via heffingen op de lonen van de werknemers (patronale lasten en werknemersbijdragen; bij ambtenaren is dit voor de staat een vestzak-broekzak operatie).

Belastingen hebben als doel onze welvaartstaat te bestendigen: enerzijds de leefomgeving van de gemeenschap (de maatschappelijke infrastructuur) verzorgen (instaan voor bescherming en zekerheid en het faciliteren van de samenleving door het aanbieden van een werkende infrastructuur) en daarnaast ervoor zorgen dat het individu in de samenleving voldoende wordt ondersteund (gezondheidszorg, kinderbijslagen, pensioen en bijstand in tijden van individuele nood).

Waar de uitgaven voor de sociale zekerheid stijgen door de hogere levensverw            achting en de migratie, veroorzaken automatisering en robotisering een druk op de inkomstenzijde.  Hoe deze contradictie oplossen?

Een verhoging van de BTW en accijnzen op tabak, geestrijke dranken en andere producten die de gezondheid schaden, zal nooit volstaan en daarenboven treffen die eigenlijk de minderbegoeden zwaarder dan de welgestelden. Deze laatsten riskeren het gebruik van deze producten nog als een symbool voor hun welvaart te beschouwen.

Ander fenomeen is dat de grootste verdieners lang niet de grootste bijdrage aan de sociale zekerheid leveren. Via vennootschappen en het oppotten van de verdiensten, waarbij ze zichzelf slechts een minimumloon toekennen, ontlopen ze de zwaardere belastingen, maar doen ze wel schaamteloos beroep op de sociale voorzieningen voor kinderbijslag, gezondheidszorg, studiebeurzen en elke tegemoetkoming die de staat voorziet. Jawel, dit alles is zeker stikt legaal.

Om deze problematiek op te lossen, moet het fiscaal stelsel dringend en vooral grondig worden aangepast. Rommelen aan het huidig systeem zal weinig soelaas bieden. ‘Obliterate and reengineer’! Uit deze zienswijze werd onderstaand voorstel ontstaan.

Om voldoende inkomsten te genereren naast de verbruikstaks op voor de gezondheid schadelijke verbruiksgoederen, kunnen we enkel teruggrijpen naar het belasten van de bedrijven (privé en parastataal). Vakbonden, vakbondsgerelateerde instanties en bepaalde middenveldorganisaties schuiven steevast de belasting op vermogens als oplossing naar voren, maar die kent teveel gebreken. Een vermogensbelasting verschuift geld, maar niet altijd op een rechtvaardige wijze. Wat zal men als bezit in het vermogen opnemen? Hoe de waarde van kunst bepalen? Wat doen met een stal oldtimers? …

Daarom dit alternatief: belast de aanrekening voor geleverde prestaties.  Elk bedrijf dat een factuur opmaakt moet een splitsing maken tussen de levering van producten en de levering van prestaties. De vergoeding voor een prestatie kan eigenlijk gezien worden als de betaling van het loon voor het leveren van de prestatie. Het bedrijf dat de prestatie levert moet hierop periodisch een aangifte indienen, conform de btw-aangifte. Hierop wordt de sociale zekerheid berekend en ij afgerekend. Elke vennootschap of vennootschapsvorm moet hieraan voldoen. Ook de vergoedingen voor mandaten mogen hieraan niet ontsnappen, moeten als betaling voor het leveren van prestatie worden gezien en dus bijdragen aan de sociale zekerheid.  Indien nu een doorrekening gebeurt naar een andere firma (vb. een onderaannemer die voor de prestatie of een deel ervan een factuur indient bij de hoofdaannemer), dan mag dit bedrag in mindering gebracht. De vergoeding die via de uitbetaling van de lonen wordt aangerekend komt uiteraard in mindering van deze aanrekening.

Dit systeem moet nog worden uitgebreid met de bijdrage voor de winst op verkoop van producten (die levert eveneens een vergoeding op en moet dus ook bijdragen voor de sociale zekerheid).

Deze bijdrage wordt berekend op de operationele cashflow (operationele winst + afschrijvingen + voorzieningen – financiële opbrengsten + financiële kosten; anders gezegd: de brutomarge min de diverse bedrijfsonkosten) plus de reeds betaalde bijdragen voor sociale zekerheid. Uiteraard worden de reeds betaalde vergoedingen voor sociale lasten van deze berekende bijdrage afgetrokken, zodat die niet dubbel worden aangerekend.

Bij internationale bedrijven met afdelingen in meerdere landen onderkennen we een bijkomende moeilijkheid. Daarom zou een bedrijf met hoofdzetel in België en met afdelingen in het buitenland enkel betalen op de EBIT die gerealiseerd wordt op de Belgische activiteiten (voor binnen- en buitenlandse klanten). Dus overboekingen van winsten en kosten vanuit het buitenland worden hier ontzien voor de bijdrage SZ (maar zijn wel onderhevig aan de vennootschapsbelasting).

Een Belgische afdeling van een buitenlands bedrijf moet hier gewoon bijdragen voor de SZ op de EBIT die het hier met zijn Belgische activiteiten genereert (en dit zowel voor zijn binnenlandse als buitenlandse klanten). De afdragen voor zijn moederhuis kunnen dan wel meespelen bij de berekening van de vennootschapsbelasting in België.

Het voordeel van dit systeem: fiscale spitstechnologie heeft geen vat op deze vorm van belasting. Buitenlandse onderaannemers kunnen enkel hun sociale belasting recupereren voor het bedrag dat ze voor de prestaties alhier in hun eigen land betalen. Daarnaast zal dit maken dat vele bedrijven eigenlijk gemakkelijker zullen overgaan tot bijkomende aanwervingen, daar de sociale zekerheid op hun aangerekende diensten toch reeds is verrekend.

 Ik besef dat dit een serieuze ommezwaai betekent. Toch ben ik overtuigd dat dit systeem de basis kan vormen van een valabele oplossing voor het veiligstellen van ons sociaal zekerheidsstelsel.

14-12-2016 om 00:00 geschreven door JaiVes  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Tags:rechtvaardige fiscaliteit, sociale zekerheid, welvaartstaat, vermogens, vermogensbelasting
>> Reageer (0)


Foto
Inhoud blog
  • De effectentaks
  • Waarom een belasting op de effectenrekening een slechte maatregel is
  • Hoe de sociale zekerheid veiligstellen: een alternatieve benadering
  • Eerlijke fiscaliteit – of hoe ervoor zorgen dat de sterkste schouders effectief de zwaarste lasten dragen
  • De farizeeën van vandaag
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 25/09-01/10 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 13/07-19/07 2015
  • 19/08-25/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs