De regering heeft nog snel voor het jaareinde de regeling
voor de pensioenen getroffen. Werklozen en steuntrekkenden zullen (na een
overgangsfase) inboeten op hun pensioen. Dit moet bijdragen tot een hoger
pensioen voor dezen die werken tot hun 65 of langer en er ook voor zorgen dat
we langer aan het werk blijven in dit land (dixit Alexander Decroo).
Maar waar is al dat werk om de oudere werknemers aan de slag
te houden?
Mijnheer Decroo: de crisis is nog lang niet voorbij en
België scoort zeker niet spectaculair goed op vlak van herstel.
Dagelijks komen er berichten over personeelsreducties en bedrijfssluitingen.
In bedrijven waar het nog redelijk gaat komt de jongere garde zich aanbieden.
Voor de toekomst van deze bedrijven is het zeker normaal, dat ze de voorkeur
geven om jongere mensen een kans te bieden en ouderen te laten afvloeien en dit
niet enkel omwille van de loonkost.
Mijn opinie is, dat de regering beter eerst werk zou maken
van een reductie van de belastingen door een reductie van de overheidsuitgaven,
zodat bedrijven hier een toekomst zien.
Doe zoals de bedrijven in crisistijd: snoei in de uitgaven!
Snij nu eerst eens in de lonen en pensioenen van de ambtenarij. Daarnaast mag ook eens
gekeken naar de verdiensten (niet enkel hun loon, maar ook alle supplementen
daarnaast) van onze politici en vergeet daarbij de overheidsbedrijven en hun statutaire medewerkers niet.
Een kleine besparing op deze massa kan al voor een
aanzienlijke reductie tekenen. Geld dat kan aangewend om de werkgelegenheid aan
te zwengelen en aldus zal bijdragen tot het gezond maken van onze
overheidsfinanciën.
De volgende besparingsronde: begin bij de ambtenarij
Met zon 803.000 ambtenaren en een 345.000 ambtenaren die van een rustpensioen genieten, zou een relatief lage "crisis belasting" in functie van het inkomen een serieuze bijdrage leveren voor het delgen van onze overheidsschuld.
Met meer dan 40% van de ambtenaren en meer dan 15% van de gepensioneerden trekken maandelijks meer dan 4.000 euro. Een bijdrage die leidt tot een jaarlijks gemiddelde van 500 euro per ambtenaar moet kunnen.
Dit kan gezien worden als een rectificatie t.o.v. de bedrijfswereld, de financier van het staatsbestel.
Voor wanneer de structurele hervormingen binnen de ambtenarij?
Ambtenarenbestand in België telt zon 803.000 personen
hetzij zon 5,5%van de totale bevolking op arbeidsleeftijd. De loonmassa dat
dit vertegenwoordigt beloopt zon 46.487,1 miljoen euro per jaar of meer dan
10% van het BBP.
Daarnaast genieten zon
345.000 voormalige overheidsambtenaren van een rustpensioenen en zon 90.00 van
een overlevingspensioen. (cijfers van minister van Pensioenen - Michel Daerden,
PS).
De federale overheid met
een 185.000 gepensioneerden is goed voor een jaarlijkse kost van zon 345
miljoen euro, de Vlaamse Gemeenschap met 11.000 is goed voor een 20 miljoen, de
Waalse Gemeenschap en het Waals Gewest met 9.000 pensioenen voor een 19
miljoen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met een duizendtal voor een goede 2
miljoen.
Het netto-uurloon van de werknemers uit de
overheidssector ligt zon 1,7% hoger dan voor gelijkwaardige verantwoordelijkheden
in de privésector. Met het hogere ambtenarenpensioen (levenslang
ondersteund door de perekwatieregeling) en werkzekerheid geniet het
overheidspersoneel bovendien nog eens van een extra voordeel.
De kost van ons overheidsapparaat wordt ondraaglijk voor
dit land, een kost die uiteindelijk wordt gedragen door het bedrijfsleven. De ongelijkheid
in vergoedingen kan nooit in het voordeel van een ambtenaar. Zo wordt de staat
de concurrent van de privé: je moet toch gek zijn, als je met alle voordelen van
een ambtenarenstatuut dan nog meer verdient dan met een onzekere job in het
privé!
Daarom is het meer dan nodig dat deze regering werkt
maakt van echte structurele hervormingen.
Als een ambtenaar evenveel wil verdienen als zijn
evenknie in de privé, dan moet hij of zij er ook de gevolgen bijnemen:
- Gedaan
met het statuut van statutaire tewerkstellingen en enkel nog contractuelen (die
indien niet voldoen kunnen worden ontslagen).
- Stop
met het ter beschikking stellen van overbodige ambtenaren. Zet die in op
andere departementen met openstaande betrekkingen.
- Hervorm
de loonpolitiek voor ambtenaren.
- Hervorm
de pensioenen naar het model van de privé: een geplafonneerde eerste pijler,
een tweede pijler volgens stortingen tegen een vast percentage).
(bron cijfergegevens: Nationale Bank & Alain Mouton in Trends)