Beste supporters,
Aan de tweede wedstrijd van het seizoen houden we een beetje een gemengd gevoel over.
Zaterdag tijdens de vrije trainingen onder een stralend zonnetje liep het voor geen meter. Onze piloot miste focus en scherpte, de kart liep niet goed, kortom, de hele dag gesleuteld en afgesteld zonder echt een topprestatie te kunnen afklokken.
Zondagmorgen en de weergoden hebben er echt zin in. De hele dag wordt een spelletje van stralende zon afgewisseld met bakken regen. Om het met de woorden van een bekende songtekst te zeggen Panic in the box. De keuze voor slicks of regenbanden wordt uitgesteld tot de allerlaatste minuut, twijfel alom bij alle teams. De chrono wordt uiteindelijk gereden in de kletsende regen. De afstelling van onze kart is niet optimaal, maar we moeten er voor gaan. Hoewel Arnaut een goeie regenpiloot is, zet hij pas de 25e tijd neer van de 35 deelnemers. Met de input van Arnaut wordt de afstelling verder geoptimaliseerd en we staan klaar voor de wedstrijd. Ook hier weer de twijfel wat de dreigende wolken van zin zijn. Een paar minuten voor de start nemen ze alle twijfel weg. Het woord regen is hier niet meer van toepassing, het lijkt wel een zondvloed.
De start is altijd weer een spannend moment, Arnaut voelt zich, bijna letterlijk, als een vis in het water en komt zeer goed weg. Hij rukt na de start op van plaats 25 naar plaats 13. Hij vecht voor wat hij waard is maar komt op het einde toch nog wat fysieke kracht en koelbloedigheid te kort om die plaats te behouden. Hij verliest in de laatste ronde nog een plaats wanneer hij ingehaald wordt onder de gele vlag, iets wat absoluut verboden is, maar de baancommissarissen hebben niets gezien. Hij finisht als 18e, gezien het deelnemersveld en de uitgangspositie een sterk resultaat.
Het is echt kermis in de hel en voor de tweede race ligt het circuit droog en kunnen de piloten starten onder een stralend zonnetje. We bouwen de kart om naar droog weer en Arnaut is heel beslist hoe hij de afstelling wil hebben. De start is opnieuw spectaculair en Arnaut weet zijn kart handig door het pak heen te laveren naar zowaar een 10e plaats. Hij gaat als een speer weg en zit goed mee in de kopgroep. Maar na twee ronden slaat het noodlot toe. De piloot achter Arnaut probeert een gewaagd inhaalmanoeuvre, gaat te laat in de remmen en knalt vol boven op onze kart. Arnaut tolt rond en kan met een ultieme ruk aan zijn stuur zijn kart uit de bandenmuur houden. De motor draait nog en de schade lijkt mee te vallen. Hij krijgt zijn bolide terug op de track en zet de achtervolging in vanuit een verloren positie. Ik zie vanuit de pits dat hij de meeste moeite heeft om zijn kart op de goeie lijn te houden. Wanneer hij voorbijkomt wijst hij vertwijfeld naar zijn stuur. Ik moedig hem aan om door te gaan en zie de verbeten blik in de ogen achter zijn vizier. Na een paar bochten lukt het hem aardig om opnieuw tempo te maken en de goeie lijn te houden. Hij rukt terug op door het pak en kan nog een paar plaatsen pakken met een aantal hele knappe inhaalbewegingen. Tot op de aankomstlijn vecht hij voor zijn plaats en wordt uiteindelijk 27e.
Wanneer hij de pitlane binnen komt blijkt dat de stuurstang helemaal verbogen is waardoor het stuur alleen met heel veel kracht nog te draaien is. Arnaut is bekaf en heeft krampen in zijn bovenarmen. Gezien de omstandigheden heeft hij een absoluut prachtige prestatie neergezet. Ook de aanwezige supporters zijn het er over eens dat dit het beste is wat Arnaut ooit heeft laten zien heeft op een circuit.
Zondagavond, we zijn moe maar kunnen terugkijken op een heel mooi weekend. Het vertrouwen is daar, hou de 99 in het oog bij de volgende race !
Met sportieve groeten,
Het Intrasys Racing Team.
|