Het was weer een bewogen weekend bij de race in Mariembourg. Na de wedstrijd in Kerpen hebben wij het chassis helaas definitief moeten afschrijven. Dankzij de hulp van onze sponsors en een stevige aderlating voor de kas van het team hebben we de nodige fondsen weten te verzamelen om een nieuw chassis te bestellen.
Het is opnieuw een Kosmic geworden. Kosmic is een Italiaans fabrikaat, Italië is het kartland bij uitstek. Dankzij de leverbetrouwbaarheid van de Italianen werd de kart de donderdag voor de race pas geleverd. Het gevolg was dat we sinds de wedstrijd in Kerpen nog geen meter circuit gezien hadden en we zondag van start moesten gaan met een kart waarin Arnaut nog niet gereden had op een circuit dat ons totaal onbekend was. Als uitdaging kan dat al tellen, maar dat was pas het begin !
Onze infrastructuur is er op vooruitgegaan, we hebben nu ook een caravan ter beschikking waardoor we ter plaatse kunnen overnachten. Zaterdagmorgen in alle vroegte, en ook in alle stilte om de buren niet wakker te maken, vertrokken we goed gezind richting Mariembourg.
Op zaterdag kregen we 5 slots van telkens een kwartier om te trainen. Doordat onze camionette nu ook een caravan moest meesleuren kwamen we al te laat aan en misten zo ons eerste slot. Het was ijskoud en er stond een strakke wind, maar het was droog. Na de slots telkens wat sleutelen aan de kart, afstellingen uitproberen, maar op die beperkte tijd konden we niet echt veel leren. Arnaut draait rondetijden die 2 seconden trager zijn dan die van het pak ! Als dat zondag opnieuw zo is, dan wordt hij gewoon gedubbeld in de race ! Ik weet niet meer wat ik nog kan doen aan de afstelling van de kart om die tijden te verbeteren. Na een stevige friet kruipen we onder de wol in onze nieuwste aanwinst. Wij voelen ons als twee kleine scoutsjongentjes die voor de eerste keer gaan kamperen.
Na een verwonderlijk goeie nacht worden we s morgens gewekt door het warmdraaien van kartmotoren. Wat is er op zondagmorgen heerlijker dan de geur van verbrande benzine en het knetteren van een tweetaktmotor ? De nieuwe dag heeft nog een verrassing in petto regen ! Na een snel ontbijt en een kattewasje kunnen we beginnen aan de omstelling van de kart naar regenweer. We sleutelen tot op de pitlane waar we snel nog de stijfheid van het chassis wat bijregelen. En dan zijn ze weg voor de chrono. Arnaut glijdt over het circuit alsof hij nooit anders gedaan heeft. Hij rijdt de 17e tijd op 27 deelnemers, op de startgrid staat hij naast Vincent Jewell, de leider in de competitie !
In de namiddag gaat de eerste race van start, nog steeds in de regen en op een spekglad circuit. Arnaut gaat er als een speer vandoor, na de start ligt hij op de 11e plaats. Voor de ogen van onze vaste supporters wordt hij van de baan gereden tijdens een inhaal manoeuvre. Onze piloot geeft van ontgoocheling een klap op zijn stuur en begint vervolgens aan een inhaalrace. We zien hem rijden zoals nooit te voren, op twee ronden van het einde rijdt hij zowaar terug op een 19e plaats ! Maar dan slaat de jeugdige overmoed toe. In de voorlaatste ronde wil hij zijn kart nog steeds tot het uiterste dwingen terwijl zijn plaats niet meer bedreigd werd. Stuurfout, met te veel gas de bocht in en jawel hoor, hij staat halverwege het grasplein geparkeerd. Gelukkig geraakt hij weg uit het zompige gras en kan de race toch nog uitrijden. 22e plaats, dubbel gevoel, prachtige race gereden, geen beloning gekregen en voor de papa poetsen geblazen !
Door deze 22e plaatst start hij voor de 2e manche van de dag natuurlijk helemaal achterin het pak. We hebben de eerste manche geëvalueerd, bijgeleerd uit onze fouten en zijn super geconcentreerd voor de race. Arnaut komt bij de start goed weg, hij maakt prachtige inhaalbewegingen en vecht zijn weg naar voor. Spannend voor de supporters, kippevel voor de teammanager (lees : papa). Doordat het een wet race is moeten maar 20 ronden afgelegd worden ipv 22, maar die duren een eeuwigheid. Arnaut rijdt een nagenoeg perfecte race en rijdt in 15e positie op de finishvlag af. Door een schoonheidsfoutje wordt hij onder de vlag nog gepasseerd waardoor hij 16e wordt. Het voelt echter aan als een overwinning. Onze doelstelling van het seizoensbegin, namelijk midden het pak kunnen eindigen tegen het einde van het seizoen is voor de eerste keer gehaald.
We kijken vol vertrouwen uit naar de laatste race van het seizoen in Genk waarvoor jullie uiteraard uitgenodigd zullen worden. Wij danken ook onze trouwe supporters die ondanks het gure weer ons toch weer kwamen aanmoedigen.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek