U bevindt zich momenteel op de blog rond huiswerkbegeleiding. Deze is opgemaakt door Claeys Roy in opdracht van Mevrouw Claerhout. De blog is voor het vak PPDV. Hier kan u alles terug vinden omtrent de contactmomenten tussen mezelf en Pieter C. De bedoeling was om Pieter gedurende semester 1 een duuwtje in de rug te geven. Wekelijks spraken we af om te kijken welke problemen er waren en hoe ik deze kon verhelpen. Deze zijn dus samen met het logboek terug te vinden op mijn blog.
Alvast bedankt voor het bezoek,
Roy
Zoeken in blog
Over mijzelf
Ik ben Claeys Roy
Ik ben een man en woon in Deinze (België) en mijn beroep is Student.
Ik ben geboren op 22/02/1991 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Voetbal.
Momenteel zit ik in het 2de jaar te H.O.W.E.S.T. Mijn richting is Regentaat Lo met de optie Health & Fitness.
Howest PPDV
Huiswerkbegeleiding
14-12-2010
Contactmoment 10
Opvolgingsfiche LO
Naam student: Claeys Roy
Datum: 21 december 2010
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
De examens staan voor de deur. Het leek ons dus toepasselijk om eens de leerstof te overlopen. Hierbij vermelde ik ook de belangrijkste zaken. Vandaag deden we volgende vakken:
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Het was opnieuw aan Pieter om een les voor te bereiden. Hij maakte zelf zijn les steunsprongen. Voor alle zekerheid wou hij deze nog eens laten controleren door mij. Bij de vorige les had ik enkele aanpassingen gedaan, dus was er terug een kleine onzekerheid bij hem aan te merken. Pieter had rekening gehouden met wat ik hem de vorige keer had vermeld en dit was duidelijk merkbaar.
Ik kreeg een goede les voorgeschoteld. Goede opbouw en een goede opwarming en slot. Er was duidelijk een evolutie waar te nemen. Kwestie van oefenstof was ik heel tevreden. De leerplandoelen en lesdoelstellingen waren nog niet ingevuld. Samen bekeken we wat het meest toepasselijke was voor zijn les steunsprongen. Wat voor mij niet onbelangrijk is, is de tekeningen die hij heeft gemaakt. Deze waren uitstekend.
Na het invullen van deze onderdelen vroeg ik Pieter hoe hij de les zou aanpakken. Hoe hij dus eigenlijk de les zou starten, ondersteunen en afronden. Wegens het een les aan het eerste leerjaar is, gaf ik hem de tip om er een verhaal achter te steken. Hij kwam op het idee met schaapjes te werken. Verder vertelde hij nog hoe hij zijn uitleg ging doen. Ik was zeer tevreden over de vooruitgang die toch wel duidelijk merkbaar was.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Pieter kreeg de opdracht om een les klimmen en klauteren te geven. Dit aan acht leerlingen op de helft van een zaal. Hierbij had ik enkele opmerkingen. Om te beginnen was er een goed actief begin van de les. Toch zou ik de opwarming iets meer linken aan het lesonderwerp. Laat de kinderen al eens proeven van het klimmen en klauteren.
Als opwarming bood ik dus tikkertje van de grond aan. Leerlingen blijven hier met hun voeten van de grond en gaan automatisch klimmen. Men mag niet langer dan 5sec op de zelfde opstelling.
Op de lesvoorbereiding die ik in eerste instantie te zien kreeg was er geen inleiding waar te nemen. Vooral bij lessen als deze is dit noodzakelijk. Afspraken maken omtrent veiligheid mogen zeker niet in de wind geslagen worden. Hoe hoog mag men gaan? Mag men voorbij steken? Wat moet men doen wanneer de leerkracht stop zegt? Alles omtrent veiligheid is uiterts belangrijk! Deze afspraken staan bij de opwarming. Maak dus een apart onderdeel hiervoor. Er staat ook vermeld dat de leerlingen bij eindsignaal zo snel mogelijk bij de witte lijn moeten verzamelen. Een les klimmen en klauteren gaat niet gepaard met snelheid.
Wanneer ik kijk naar de kern is deze heel creatief. Er is een leuke oefenstof en dat heb ik heb ook duidelijk gemaakt. Hij moet er wel op letten dat de oefenstof in de juiste volgorde staan. Ga van makkelijk naar moeilijk. Ondanks de rangschikking is er een groot aanbod van oefeningen. Het is positief dat Pieter veel oefeningen aan te bieden heeft. Beter teveel, dan te weinig.
Over het slot van de les heb ik terug dezelfde opmerking als de opwarming. Het heeft niets te maken met het onderwerp. Daar in tegen is het wel een rustgevend slot. Leerlingen worden rustig wat uiteindelijk toch de bedoeling is van een slot.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Al bij het begin van onze contactmomenten was het duidelijk dat basketbal en voetbal niet zijn favoriete sporten zijn. Mijn leerling was dus heel tevreden dat ik zelf voetbal speelde. Ook behaalde ik goede resultaten voor basket waardoor ik ook hier mijn steentje kon bijdragen. Na een aantal lessen had Pieter het gevoel dat voetbal wel zou lukken. Voor basketbal had hij een kleine twijfel.
Samen bekeken we dus waar we eens konden samen komen voor u eventuele bijles basket. Wegens we beide niet ver van Deinze wonen besloten we naar het recreatiedomein: De Brielmeersen te trekken. Daar zijn er verschillende basketbalvelden. Genoeg ruimte dus voor een goede les basket.
Pieter wist waar hij moeilijkheden mee had dus konden we snel actie ondernemen. Natuurlijk hadden wij niet het materiaal zoals op school, maar met krijt kan je ook hoepels en spots tekenen. We zijn begonnen met de lay-up. Ik liet hem deze uitvoeren langs beide zijden. Al snel bleek dat de coördinatie langs de linker zijde niet van een leien dakje verliep. Het passenritme was dus niet zoals het moest zijn.
Ik tekende hoepels waar hij zijn voeten moest in plaatsen. Het passenritme gaat als volgt: rechts, links, afstoten op linker been en bal begeleiden in linker hand. Eerst deed hij dit al stappen met de hoepels. Vervolgens in lichte looppas en erna met mij als verdediger.
Ook het shot naar doel bleek niet zo goed gekend. Hij nam de bal op de verkeerde wijze. Ook de begeleiding van de bal was te kort waardoor hij minder richting kon geven.
Ondanks we met twee waren probeerde ik toch uitleg te geven over het insnijden na een pas. Hoe een out-let pas in elkaar zit begreep Pieter ook steeds beter en beter.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Deze keer zijn we samen gekomen om eens alles te bespreken. Waar zijn we tevreden over? Hoe kunnen we bijsturen? Had je sommige zaken anders verwacht? Dit zijn zowat de vragen waar we ons hoofdzakelijk op hebben gebaseerd.
Buiten de kennismaking hebben we toch al een 3-tal bijeenkomsten gehad. Voor mij was het belangrijk om eens een feedback moment te organiseren. Dit omdat er toch nog een aantal contactmomenten moeten verwezenlijkt worden. Het is dus van groot belang dat deze optimaal voldoen aan Pieter zijn vereisten. Natuurlijk komt hij zelf met zijn problemen naar mij, maar is mijn hulp voldoende voor hem? Met deze vraag in het achterhoofd begonnen we aan onze taak.
We zijn echt begonnen met de spreektechnieken. Pieter was blij dat ook ik een Oost-Vlaming ben. Zo kon ik me beter inleven in ons dialect. Ikzelf weet waar ik moet op letten om een mooie verzorgde taal te hanteren. Daardoor lette ik ook altijd op een juiste taal zonder dat onze ontmoeting ook stijf was. Ondanks de onwennigheid in het begin bleek dit boor beiden heel belangrijk.
Bij onze derde ontmoeting hadden we het over een te maken lesvoorbereiding. Dit was zijn eerste les. Pieter was tevreden dat ik aanwezig was en open stond voor zijn problemen. Het resultaat van zijn voorbereiding was ietwat tegen gevallen. Ik gaf hem nieuwe inzichten en hij was blij dat hij deze kreeg. Hierdoor was zijn les beter verlopen.
Zo komen we dus ook aan het moment waar we zijn les hebben gereflecteerd. Even stilstaan bij een gegeven les is voor mij heel belangrijk. Je krijgt nieuwe inzichten die je later terug kan gebruiken. Fouten mag je als student maken, want uit fouten leer je het meest. Wanneer ik dit gevoel en deze visie aan Pieter had meegegeven was hij tevreden en gerustgesteld.
Hij was klaar voor een nieuwe les. Toch wou hij in de toekomst blijven contact houden om zijn eerste lessen goed te laten verlopen. Hij vroeg als hij op mij kon blijven rekenen voor het bekijken van zijn lessen. Dit was voor mij zeker in orde.
Buiten het geven van lessen wou hij ook een soort van bijles krijgen. Basket is niet zijn sterkste vak dus een lesje basketbal zou hij graag willen meepikken in een van ons contactmomenten.
Omdat onze ontmoetingen blijven lopen tot bijna aan de examens leek het hem relevant om de leerstof eens te overlopen. Wat is wel en wat is minder belangrijk. Hoe studeer ik dit best? Een leerschema wou hij ook even met mij bespreken.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Voor het vak agogiek kreeg men de opdracht om een filmfragment te analyseren. Hier moest men een filmfragment zoeken waar voldoende gezichtsuitdrukkingen waarneembaar zijn. Deze moesten besproken worden. Pieter toonde mij het fragment en zijn bijhordende tekst.
Ik controleerde deze op goede opbouw en spelling. Na een aantal aanpassingen was zijn document printklaar. De echte bedoeling van het bezoek was voor de presentatie van het fragment. Ik liet hem eerst presenteren zoals hij dit zelf in gedachten had. Dit was natuurlijk wel op een computerscherm maar dit kon normaal gezien geen problemen teweeg brengen.
Pieter bleef voornamelijk op 1 plaats staan. En liet het filmpje gewoon afspelen. Zo was het moeilijk om alle gezichtsuitdrukkingen goed waar te nemen. Van hem zelf was het ook moeilijk om snel alles te kunnen bespreken. Hierdoor viel hij al snel in zijn oude gewoontes qua dialect.
Na zijn presentatie vermelde ik alle aandachtspunten. Ik stelde voor om bij elke besproken gezichtsuitdrukking het fragment stil te zetten. Zo is het makkelijker voor de leerlingen uit de om alles goed te zien. We overliepen dus samen terug het fragment en schreven alles op de seconde op. Een tweede voorstel was om actiever te presenteren. (ver)wijs naar het scherm en verplaats je. Zo trek je wat meer aandacht naar je toe tijdens het spreken. Het spreken op zich was al beter dan ons contactmoment rond de uitspraak maar wegens de zenuwen ging hij hier toch even de mist in. Mijn advies was om vooral rustig te blijven en een goed overzicht te bewaren. Weet ook waarover je praat en denk terug aan je aandachtspunten.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Vorige week gaf Pieter zijn eerste les LO aan het 3de leerjaar. We hadden hierover een kort contactmoment. We bespraken hoe alles was verlopen en welk gevoel hij had over de les.
Naar zijn zeggen was de les redelijk goed gegaan. Hij had een positief gevoel over de les, maar toch was er veel feedback van de leerkracht. Ook vermelde Pieter dat de vele feedback bij iedereen van toepassing was. Ikzelf zei dat dit zeer normaal was na een eerste les. Deze minpuntjes zou hij het best noteren, zo kan hij er altijd op terugvallen.
Ondanks de goede opwarming en kern, was hij niet tevreden over zijn slot. Dit bestond uit de volgende oefening: De lln stn per 3, 1 ll st in het mid. Deze strekt zich uit als een plank. De andere 2 lln duwen de ll in het mid heen en weer. Men wacht met duwen tot het sign van de lk.
Hierbij waren de leerling nog te actief van de vorige oefening. De leerlingen wachten niet op het signaal en duwden in het wilde weg. Hierdoor viel de leerling in het midden keer op keer.
Ik gaf hem als tip om een veel rustiger slot te geven. Zo komen de leerlingen helemaal tot rust. De oefening gaat als volgt: alle lln lig op de gond met hun buik. De ogen zijn dicht. De lk lpt rustig rond in de zaal. wanneer hij een lln achteruit trekt mag deze in stilte de zaal verlaten. Niemand mag deze ll horen. Wanneer de lk de lln vooruit schuift over de grond dan blijft de ll lig.
Het belangrijkste van de volledige les is het feit de mijn leerling van het 1ste jaar het lesgeven aangenaam verraste. Hij vond lesgeven een leuk onderdeel van de richting, wat uiteraard belangrijk is.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Pieter contacteerde mij in verband met zijn eerste les LO die hij de volgende dag moest geven. Wegens een minder goede lesvoorbereiding volgens de leerkracht Vakdidactiek 1LO, was hij even het noorden kwijt. Hij stuurde mij een bericht met de vraag om eens zijn lesvoorbereiding in te kijken.
Bij het bekijken van de les gaf ik hem een paar tips rond veiligheid. Dit is namelijk uiterts belangrijk omdat het over een les trek- en duwspelen gaat.
In het eerste jaar gaf ook ik een les over trek- en duwspelen. Bij Pieter was het voor het 3de leerjaar, bij mij voor het 5de leerjaar. Voor wat meer inzicht mailde ik hem mijn les door. Hier waren nog enkele aanpassingen nodig omdat het voor een andere leeftijdscategorie is. Hierbij mailde ik ook nog wat bijkomende oefenstof die hem kon helpen voor een geslaagde les.
Na een veranderde en verbeterde les gaf ik Pieter de tijd om nog wat voor te bereiden.
Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschemas, ) voeg je toe in bijlage.
Vorige week moest Pieter testen uitvoeren omtrent spreektechnieken. Net zoals mezelf is hij een Oost Vlaming. Dit was makkelijker voor mij. Beiden hebben we de zelfde problemen. Deze zijn de ou, au, ui, ei en ij. We waren gewoon aan het praten over onze vrije tijd maar bij verkeerde uitspraak tikte ik hem op de vingers. Ik corrigeerde hem telkens bij een foute uitspraak. We spraken af dat we bij elk contactmoment een zo voorbeeldig mogelijke taal gingen hanteren. Dit komt zowel Pieter als mezelf ten goede.
Verder spraken we ook over de eerste schoolweek. Bevindingen over de leerkrachten. Welke leerkracht een goede begeleider is, welke minder enz. Ondertussen waren we ook al een aantal weker ver. We overliepen alle vakken stuk voor stuk. We bespraken wat minder goed verliep, maar ook de positieve punten werden in de verf gezet.
Ik wees Pieter op het feit dat Anatomie een vak is dat wekelijks moet worden bijgehouden. Het blijven herhalen maakt alles veel makkelijker tijdens de examenperiode. Vooral semester 1 is belangrijk om voldoende punten te sprokkelen.
Dit contactmoment stond voornamelijk in verband met de uitsprak. Ook problemen kwamen hier aan bod. We converseerden hier rond voor een goed jaarverloop. Veel bijsturen en hulp was er niet van toepassing.
Ik vraag regelmatig waar en wanneer ik een handje kan toesteken. Toch wil ik hem zelf het gevoel geven dat hij met problemen bij mij terecht kan. Zo zou hij zelf ook naar mij toestappen bij geval van problemen.
Ik zal Pieter telkens zelf zijn lessen in elkaar laten steken. Deze zal ik inkijken. Hierbij vermeld ik hem welke oefeningen wel of niet goed zijn. Bij de mindere oefeningen geef ik hem tips. Hijzelf moet een andere oefening voorstellen.
Nog bij lesvoorbereidingen zal ik goed letten op de opstelling en tips die hij noteert. Deze zijn altijd belangrijk voor een goed verloop van de les.
Door het feit dat Pieter problemen heeft met voetbal zal ik bekijken wat deze precies zijn. Later kan ik dus oefeningen opstelling die zijn prestaties bevorderen.
Bij het vragen van uitleg zal ik die zoveel mogelijk geven. Hierbij laat ik vooral hem aan het werk en begeleid ik hem. De acties en het uitvoeren van de taak komen van hem. Het is niet de bedoeling dat ik zijn taken maak. Hierdoor zou hij toch niet individueel verbeteren.